במקור: The In-Laws
במאי: אנדרו פלמינג
תסריט: נאט מולדין, אד
סולומון
שחקנים: מייקל דגלאס, אלברט
ברוקס, לינדסי סלואן, רובין
טיוניי, ריאן ריינולדס
יש לי בעיה רצינית עם הפוסטר של 'מתחתנים עם ההורים' – משהו בו פגום מהיסוד. הבה נתעלם לרגע מהאסוציאציות הדוחות שעולות משם הסרט, ובואו נתרכז בתמונה: נערה צעירה בשמלת כלולות צחורה אוחזת זר שושנים מפלסטיק. מצידה האחד החתן ומצידה השני קרובי משפחה עם חיוך של דודה חווה. באמצע יושב אלברט ברוקס ('משדרים חדשות', מרלין מ'מוצאים את נמו') בפרצוף אומלל ומסביב הכל טוב ויפה ולבן. איזה סרט ישתמש בתמונה שכזו כדי לקדם את הסרט? "קומדיה רומנטית" אתם אומרים, "קיטש הוליוודי". עבדו עליכם. לא קומדיה רומנטית ולא כפכפים. זאת אומרת, בסרט יש חתונה (וגם הורים לא חסר) אבל היא נמצאת שם על תקן רקע לסיפור. באותה מידה עלילת הסרט יכלה להתקיים לפני ליל הסדר, או לקראת פרסום דו"חקו. למעשה מונחת לפניכם קומדית אקשן לכל דבר. לא נורא, עבדו גם עלי.
אז מה כן? קודם כל, יש צוללת (שנעשתה באנימצית מחשב זוועתית), ויש את הסוכן המאוד מאוד סמוי מייקל דאגלס, שאמור למנוע ממנה להגיע אל ידיו של צרפתי. וכשאני כותב צרפתי, אני מתכוון לכל החבילה – מרושע, הומו ובעל מבטא מעצבן במיוחד. סוכן 00-דאגלס מסור כל כך לעבודה שלו שהוא נאלץ להזניח את בנו יקירו, או אולי הוא סתם אבא מחורבן. על כל פנים, כשהבן מתחתן בשעה טובה, דאגלס מוצא זמן כדי לפגוש את הורי הכלה ולהגיד להם שהם נראים נהדר, רק בשביל לגלות שאבי הכלה, רפלקסולוג בן צנונית, מתעב אותו ממבט ראשון. וכשהסוכן מנסה ליישר עימו הדורים, הוא מסבך אותו בטעות בפרשיית הצוללת. מכאן, כצפוי, השניים משתפים פעולה אחד עם השני אף על פי שהם שונאים אחד את רעו שנאת מוות, ומסתבכים בכל בעיה אפשרית. לאוהבים הצעירים, כאמור, אין הרבה השפעה על מה שקורה על המסך וגם לא נראה שאכפת להם יותר מדי. ככה זה עם הצעירים של ימינו.
יש משהו נחמד בשיתוף הפעולה בין האבות. בכל סרט אחר בז'אנר שיצא לי לראות, המנוסה הוא בן אדם רציני ושקול שהולך לפי הספר ומעריץ שגרה בעוד הלא מנוסה מתרברב, מקשקש ועולה על העצבים של רעהו. פה זה בדיוק להיפך: הסוכן המקצועי מתנהג כמו ילד קטן ומתלהב, ודווקא האזרח הקטן הוא הקוטר. אמנם שינוי קטן, אבל הוא גרם לי להרגיש כאילו מדובר בקונספט חדש ולא בעלילה שמוחזרה כבר אינספור פעמים. למרות זאת, הזוג מאכזב, כנראה בגלל העדר הכימיה הבולט בין מייקל דאגלס לאלברט ברוקס. בעצם, למה לי להאשים את הכימיה? הרי המשחק של השניים מביך גם ביחד וגם לחוד. קשה לי להאמין ששחקנים כאלו, שעד היום סברתי שיש בהם יותר מהיכולת לדקלם שורות, מבזים את עצמם ככה. הפתרון יחיד שאני יכול להציע הוא שהחבר'ה לא ממש שמים על סרטים מהסוג הזה ולכן לא ממש אכפת להם מהתוצאה. ואם כבר באים בטענות, גם התסריטאים יכלו לתת איזה מינימום של השקעה. קצת נמאס לראות תמיד את אותו הטוויסט שנשחק, נטחן והתפורר כבר למוות בסרטי ג'יימס בונד (מי שמדבר על מיחזור. אני הרי באתי לראות קומדיה רומנטית…).
ההומור ככה-ככה. שום בדיחה לא גרמה לי לפרוץ בצחוק פרוע מול המסך, אבל גם אף אחת מהן לא הייתה מביכה במיוחד או העליבה את האינטליגנציה שלי באופן דרסטי. אני מניח שחלק מהבדיחות היו מוצלחות במקור ונהרסו בדקלום היבש של אלברט ברוקס ושות', אבל את רובן כבר שמעתי יותר מפעם אחת. אני בספק אם מישהו יוכל לשים את האצבע על קטע שלדעתו היה יותר מצחיק מהאחרים, אני אפילו אתפלא אם הוא יזכור אחת מהבדיחות, וחבל, כי חלקן לא היו גרועות, פשוט לא מנוצלות כמו שצריך. לא שאין בדיחות מיותרות בכלל – הנבל הצרפתי, לדוגמה. מצטער, אני לא צוחק ממבטא צרפתי, גם לא מהומואים, וודאי שלא מהומואים עם מבטא צרפתי. גם בדיחת ה-שני-שותפים-לא-סובלים-אחד-את-השני ממצה את עצמה בסופו של דבר: כשמבינים ששום דבר לא הולך להשתנות ביחסים ביניהם, הגימיק כבר לא עובד, ומה שנשאר זה זוג חטיארים שלא מפסיק לקטר לרגע. באיזשהו שלב זה נהיה מעיק.
מול כל החסרונות הללו יש לסרט יתרון אחד בולט והוא, כמובן, שחקני המשנה שלו. הכלה והחתן, לינדסי סלואן וריאן ריינולדס, פשוט מקסימים – פעם ראשונה שממש קיוויתי שהזוג בסרט כלשהו יחיה באושר, עושר, הושר וכו'. לו רק ידעתי איפה הם גרים, הייתי שולח צ'ק. ויש כמובן את אנג'לה (רובין טיוניי, 'מעבר לגבול הסכנה'), הסוכנת החשאית. הו, אנג'לה. בעולם מתוקן היא היתה זו שתופסת תחת ומחלקת פקודות לדאגלס. היא כריזמטית, מגניבה, יפה, אופה, מהירה ועצבנית. אלוהים ישמור, כמה מהירה ועצבנית! סצינה אחת בכיכובה מכילה יותר אקשן מאשר כל הסצינות של מייקל פלוס אלברט יחדיו. אמנם זה לא הישג כזה גדול – יחסית לשניים שהסתבכו בפרשית ריגול בין-לאומית, החיים של דאגלס את ברוקס לא מסעירים עד כדי כך – אבל זה בכל זאת משהו. עובדה שהיא הדמות היחידה שאני זוכר את שמה. הבעיה היחידה היא שאין לה מספיק תפקיד. אני אמנם חושב שהיא היתרון הגדול ביותר בסרט, אבל אני לא מייקל דאגלס, והוא מתעקש להתעלם ממנה בשיטתיות. להגנתה יאמר, שגם היא לא ממש שמה עליו.
דמויות המשנה הנהדרות הן אלה שמונעות מהסרט להיות נוראי, ומעלות אותו לדרגת "בסדר, כזה". אני פשוט לא בטוח שכדאי להוציא עליו הרבה כסף ולראות אותו בקולנוע, מה גם שהוא כבר זמין בספריות DVD למיניהן. נסו, ומי יודע, אולי תיהנו ממנו. נתראה בשמחות.
סרט חביב, אבל מפוספס.
ניסה להיות "שקרים אמיתיים". נכשל. הו, אילו אך היו לוקחים עצמם פחות ברצינות.
אני, ממש לא להאמין, דווקא מאד נהינתי מהסרט.
בתור קומדיה סתמית שלא ציפיתי ממנה לדבר הוא דווקא סיפק לי הנאה מרובה, ורובן של הבדיחות אף היה מוצלח למדי.
הדמות המוצלחת ביותר, שדווקא לא הוזכרה בביקורת, היא זו של ז'אן פייר: מעין ארכי-פושע צרפתי המגולם בהנאה רבה (זה ברור) ע"י דיויד סושט, שחקן בריטי נחשב ורציני בסרטים אחרים בקריירה שלו. פה הוא מרשה לעצמו להשתובב, ויאזו השתובבות נפלאה.
הערת אגב:
הפאב האירי החדש בסינמה סיטי שווה ביותר.
אני, ממש לא להאמין, דווקא מאד נהינתי מהסרט.
אתה מתכוון במקרה לנבל הצרפתי ההומו שהוזכר לאורך כל הכתבה?
לא, הוא לא.
הוא מנסה להיות "בואו נדבר על זה" ובפועל הוא כמו אקסמן 2 – סרט גרוע עם רצף הרפתקאות ללא חוט עלילתי מעניין.
יפה אמרת על אקס מן 2
לפי מה שאני הבנתי,
הסרט הזה דווקא מנסה להיות הסרט הישן, שבהנחה שאני לא מבלבלת סרטים, ונדמה לי שאני לא, הוא אמור לחדש.
סטייל ה-11 של דני אושן, או פסיכו.
חצי רק לי התמונה בעמוד הראשי
הזכירה עד מאד את אלייזה דושקו?
למען השם.
לפני הכל, אני פשוט חייב להודות לעורכים. לא רק בגלל שהם הפכו את הביקורת שלי למשהו קריא (למרות העברית הקלוקלת) אלא גם בגלל התמונה של רובין טיוניי בעמוד הראשי. תודה.
ונעבור למה שהטריד אותי לאורך כל הסרט- השם, הפאקינג שם. לפני כמה זמן נערך פה באתר סקר על השם הגרוע של השנה, אני מאמין שאם "מתחתנים עם ההורים" היה יוצא קצת יותר מוקדם הוא יכל להיות מתמודד רציני.אני לא מבין למה אי היה אפשר להסתפק בשם סולידי. 'החותנים' נניח. אני אודה מאוד למי שיסביר לי את משחק המילים המחוכם מאחוריי השם הדוחה (והלא קשור לכלום) הזה, או לחלופין, על איזה חומר נמצא מי שנתן לסרט את שמו.
למען השם.
היית הולך לסרט שנקרא "החותנים"? בקשר לשם המתורגם, שאין ספק שהוא מביך בעליל, אני מתארת לעצמי שזה על משקל "לפגוש את ההורים" שהיה הצלחה מסחרית. זה כמו הסרט "בזמן שישנת" שזכה להצלחה מסויימת בקופות. אחריו הוציאו לקולנוע את הסרט, שבכלל היה קיים עוד לפניו ופשוט לא יצא לאקרנים… ואיך הוא נקרא בתירגום לעברית?- "בזמן שגנבת". הקשר החזק ביותר לשם הסרט היה השתתפותה של סנדרה בולוק שכיכבה בהצלחה ב"בזמן שישנת"…
כמו גם
ההדבקה האוטומטית של "מת מצחוק" לכל סרט של לסלי נילסן מאז האקדח, וכמה קומדיות דביליות נטולות נילסן.
ואז כמובן
תרגמו את פארודית סרטי האימה "מת לצעוק" על אותו משקל
שאלה מעניינת היא...
איך היו קוראים לכל הסרטים האלה אם Die Hard לא היה מתורגם ל"מת לחיות"?
אני מתארת לעצמי
שזה היה נקרא "שר הצחוקים" או "שיבת הצחוק"
שאלה מעניינת היא...
שהוא לכשעצמו תרגום מצוין.
ודרך אגב, אני לא בטוח ש"האקדח מת מצחוק" נבע דווקא מ"מת לחיות". אני זוכר שהייתה פרודיה על הסרט בשם "מת לצחוק", אבל לא זוכר מה בא לפני מה ובאיזה הקשר.
האקדח בא קודם.
חשבתי על הדוגמה הזו
אבל אין לי איזשהו סימוך חד-משמעי לזה שהשם "מת לצעוק" לא בא ממת לחיות, אז ויתרתי. בכל זאת, לא חסרות קומדיות דביליות שזכו לשם בהשראת האקדח.
איירון סמאח
ברוכים הבאים לאיירון סמאח, זירת הכנת הסרטים היוקרתית ביותר בעולם. הנה מגיע יושב-הראש קגה בחליפה שגנב מהסט של מולאן רוז' והוא עומד להציג את המתמודד.
קגה: במשך שנים, חיפשנו את הבמאים הגדולים, אלו שיוצרים סרטים טובים כל חייהם. הפעם, החלטתי ללכת על משהו שונה ולהעניק הזדמנות למי שאינו ניחן בקריירה מזהירה מאחוריו. קבלו את המתמודד… אנדרו פלמינג!
פוקוי: כן, אנדרו פלמינג. מי שמאחוריו סרטים נשכחים כמו דיק והכישוף וסדרת הטלויזיה הלא מוערכת גרוס פוינט, ינסה לנצח את אחד מסמאחי הברזל.
קגה: שלום לך, מר פלמינג.
פלמינג: תגיד, למה אתה היחיד שלא מדובב כאן?
קגה: בואו נקבל את ה… איירון-סמאח!
פוקוי: הנה הם עולים לזירה, שלושת הסמאחים, כל אחד מהם נחשב גאון בתחומו. איירון סמאח אמריקאי טים ברטון, איירון סמאח דני לארס פון-טרייר ואיירון סמאח איטלקי רוברטו בניני.
קגה: אם כן, במי תבחר?
פלמינג: בניני-סאן, בבקשה.
פוקוי: איירון סמאח איטלקי בניני, מי שמומחה בקומדיות סלפסטיק במסווה של בורקס ויכול ליצור מצב הילארי מכל סיפור, טרגי ככל שיהיה.
קגה: חשבתי, מה יכול להתאים לבמאי שמעולם לא הצליח ליצור קומדיה מצליחה, אבל מתעקש לנסות? אז הבנתי, יש דבר אחד שכל אידיוט יכול ליצור ממנו קומדיה. (חושף את המוצר) מוצר היום… זוג מוזר!
אם זכרוני אינו מטעני, כבר בשנות החמישים נעשה שימוש במוטיב הזוג המוזר ליצירת קומדיות. הרעיון, לפיו שני אנשים שונים לגמרי שאינם סובלים אחד את השני תקועים יחדיו, הוא מאבני היסוד של הקומדיה לכל המשפחה.
פוקוי: והם יוצאים לדרך. בניני ממהר ללהק את אשתו, בעוד פלמינג בוחר שחקנים ממקומות שונים. הוא לוקח את מייקל דגלאס ואת אלברט ברוקס, שחקנים טובים בד"כ, אך בשביל קומדיה טובה צריך תסריט טוב. בניני כבר הכין את התסריט וכעת מבשל בדיחה ישנה בכיסוי חדש, אולי מישהו יחטוף עוגה בפרצוף.
דוקטור מהשמו: כן, זה תמיד עוזר.
שחקנית: הממ…
אוטה: פוקוי סאן!
פוקוי: כן אוטה, מה שמעת?
אוטה: מתברר שהמתמודד פלמינג מנסה לתפור עלילה סביב מרגל ותרפיסט שהילדים שלהם עומדים להתחתן. שאלתי אותו מה סיכויו לדעתו והוא ענה "ביימתי את הכישוף, לא?".
פוקוי: תודה לך אוטה. אם כן, שמענו, קומדית ריגול משולבת בחתונה, האם זה אומר שיצורף גם רשע לסיפור?
דוקטור מהשמו: בהחלט אפשרי.
שחקנית: הממ…
פוקוי: ומה פלמינג מוסיף עכשיו, האם זו סינדי סלואן? מאיפה היא מוכרת לי?
דוקטור מהשמו: נדמה לי שהיא הייתה בבאפי.
שחקנית: לא, אבל ראיתי אותה בסברינה… זאת אומרת, הממ…
אוטה: פוקוי סאן!
פוקוי: כן נודניק?
אוטה: כעת מתברר לי שהרשע המוסף לסרט הוא צרפתי הומופוב שאוהב לשכב עם גברים.
פוקוי: תודה לך אוטה. צרפתי הומו מודחק, האם זה לא קצת יותר מדי?
דוקטור מהשמו: בהחלט, מספיק סטראוטיפ אחד מיושן. אני מקווה שהמתמודד לא מעמיס יותר מדי ובכך מוריד את רמת ההומור לשפל בלתי נסבל.
שחקנית: הממ…
(כעבור שעה)
פוקוי: הסרטים מוכנים וכעת נראה את דעת השופטים. היום שופטים המכובד עם הזקן, שחקנית כלשהי ואיש שאף פעם לא מרוצה. המתמודד פלמינג יגיש ראשון.
שחקנית: הממ… רובין טיוניי מוסיפה המון לרמת המשחק, אבל כל השאר סתם איכסה.
איש שאף פעם לא מרוצה: לקחת מתכון בטוח למצבים קומיים והעמסת עליו יותר מדי קלישאות. אני נאלץ לציין שזה הופך את היצירה לתפלה למדי, מה גם שקטעי האקשן רחוקים מלהיות מסעירים. חוץ מזה, אני יורה בכלבלבים ברחוב כשמשעמם לי.
מכובד עם זקן: ציפיתי שבן-אדם שראה יותר מסרט אחד בחייו ידע מתי להכניס טוויסט ומתי להימנע ממנו. הופתעתי לגלות שניסית בכח ליצור מתח כשהוא לא קיים. זה מזכיר שכשהייתי ילד, אחי היה משחק איתי במרוץ שקים ותמיד הפסדתי כי ניסיתי לעקוף אותו עם מריצה.
פסקה ה' שורה עשירית
לינדסי סלואן, מצטער.
איירון סמאח
בתור מכור לתוכנית iron chef, אני רוצה להגיד לך פינגווין אתה גאון!
ענק
אחת התגובות הכי מצחיקות שאי פעם קראתי בעין הדג.
נ.ב. טוב לדעת שעוד מישהו, חוץ ממני, רואה את איירון שף.
אתה לא לבד
זה כמו להיות מאוהב בווסלי, כל אחד(ת) חושב שהוא היחיד, אבל כולם עושים את זה, בשקט, בבית, לבד.
הסרט המקורי
חובה לראות את הסרט המקורי שנוצר הי שם בשנות השבעים.
משחק אדיר של פיטר פלק ואלן ארקין!!!
יש שם קטע אחד שאני זוכר אותו עד היום (ועברו איזה 20 שנה מאז שראיתי אותו…)וזו השיחה
המוזרה בין שני החותנים כאשר פלק,בתפקיד הסוכן,מספר לאלן על
זבובי צה צה ענקיים שהוא ראה
באפריקה אשר חוטפים תינוקות.
הבעת הפנים של אלן ארקין שמביט בו כעל מטורף עושה את הכל
מעולה
ציפיתי לסרט משעמם אך קיבלתי סרט מצחיק עם אווירה טובה.
בקיצור..סרט מצחיק וטוב שמוציא את כולם עם הרגשה טובה.