דו"ח קופות שבורות – 21.9.2003

שמישהו יסביר לי, איך
זה שהשבועות הכי עמוסים
בבתי הקולנוע הם בדיוק
השבועות בהם אין לאף אחד
כוח לכתוב דוחק"ו? העורכת
חולה. העורך מארגן את מפגש
יום ההולדת של עין הדג, או
יותר נכון- לוקח את הקרדיט על מה שהעורכת החולה עושה בכל מקרה (יום חמישי הזה. תהיו שם, או שלא תהיו), ואילו כותב הדוחק"ו עייף, ורואה איך תאריך היעד לקורסים שלו מתקרב בצעדי ענק. ודווקא השבוע, חצי מהעשירייה הראשונה לא הייתה שם בשבוע שעבר.

האמת? למרות כל הסרטים החדשים האלה, לא קרה שום דבר חשוב באמת. חודש ספטמבר, הרי ידוע, הוא חודש שבו לא משוחררים סרטים שהאולפנים מקווים להרוויח בהם הרבה, ולא סרטים שהאולפנים מקווים לזכות בעזרתם בפרסים. וכשאין לסרט שום ציפיות, הוא רוצה רק לעשות את המכה שלו וללכת. שבוע אחד הסרט נמצא במקום טוב בעשירייה, בשבוע הבא יהיה שם סרט אחר, ושודדי הקאריביים לעולם חוזרים.

בשבוע שעבר, המקום הראשון היה שייך לאל מריאצ'י ו'היו זמנים במקסיקו'. השבוע הסרט ירד למקום הרביעי, אחרי קיצוץ אלים (אך צפוי) של חצי מהכנסותיו, ואת מקומו תפס 'Underworld', הידוע בשמו העברי, 'מלחמת האופל'. הסרט, אם תביעות זכויות היוצרים לא הבהירו את זה, עוסק בסיפור רומיאו ויוליה מזווית חדה: רומיאו הוא אדם-זאב, חייתי ובריוני. יוליה היא ערפדה, מסוגננת וקרירה. האם אהבתם האסורה והנשכנית תוכל לשרוד את היריבות הקטלנית בין הכרישים והסילו… אה, בין הערפדים ואנשי הזאב? אני אומר שכן. אלא אם כן יש טוויסט.

הסרט יפה, מעוצב, אפל וגותי. על זה כולם מסכימים. אבל הסיפור, מה לעשות, לא שווה שידברו עליו, ורוב הזמן רק משמש כסיבה לעוד קטעי קרבות, מכות וריחופים מסוגננים. בימי שלהי הקיץ, סגנון שכזה הספיק לו להיכנס למקום הראשון, עם 22 מיליון דולרים – שזו, לגמרי במקרה, גם עלותו המשוערת. ככה זה כשאין לך כוכבים מפורסמים יותר מקייט בקינסייל בקאסט – אתה יכול לעשות סרטי אקשן בזול. אצלנו הסרט ייצא ב-9 לאוקטובר.

'Secondhand Lions', שנכנס למקום השני זכה ליחס החיובי ביותר מהמבקרים מבין הסרטים שיצאו השבוע. לא מפתיע, בהתחשב בכמות השמות הגדולים שנדחקו לתוכו: היילי ג'ואל אוסמונט (הפעם כטינאייג'ר עם קול מתחלף), רוברט דובאל, מייקל קיין והתסריטאי של ענק הברזל, כולם נמצאים בסרט זה, המתאר קיץ קסום אחד של בן 14 שפוגש שני אנשים מוזרים, ואת כנפי הדמיון שאליהם מובילים אותו סיפוריהם.

לביקורות קצת קשה לעכל את הסרט: הוא חמים ונחמד, מתאים כמעט לכל גיל (חוץ מהגיל שבו מתפתח חוש הציניות) והשחקנים הראשיים משדרגים אותו, אבל בשלב מסוים, הוא הופך להיות סכריני מדי. היה אפילו מי שהעז לומר שעוד סרטים כאלו, והיילי ג'ואל אוסמונט יצטרך להתחיל לדאוג להמשך הקריירה שלו. היתרון של הסרט הוא שלהבדיל מסרטי השבוע האחרים, הוא צפוי לשרוד בטבלה זמן ממושך יותר, מה שיגרום ל-12 המיליון שהוא הרוויח להפוך לסכום כולל סביר.

טיפה מאחורי האריות עומד 'The Fighting Temptations', עוד סרט שגרתי ונוסחתי. קובה גודינג ג'וניור זכה בירושה (טוב, הדמות שלו זכתה בירושה, אבל זה ברור מאליו), עם מילכוד – הוא חייב לנהל את הצימרים של המנוח במשך כמה שנים… תסלחו לי רגע?

(שלמקו הלך להטיח את הראש בקיר בשביל להתעורר)

ננסה מחדש: קובה גודינג ג'וניור (שבמקום להעלם מהעין אחרי שקיבל אוסקר מוקדם, פצח בקריירה פורחת של סרטי זבל) צריך לכתוב שיר גוספל ולזכות בתחרות על מנת לזכות בירושה שלו. בהתחלה המשימה נראית בלתי אפשרית, אבל הכל משתפר כשלחייו נכנסת ביונסה נולס, וכמו בין כל ערפדה ואיש זאב – יש אהבה. וגם ירושה. וגם מקום שני שבועי. הביקורות, באופן מפתיע, לא קוטלות לגמרי. קטעי השירה שמשובצים בנדיבות בתסריט איכותיים ומהנים בהחלט. רק חבל שמסביבם נמצאת קומדיה סטנדרטית, נוסחתית במשקל נוצה.

במקום החמישי נמצא הפלופ הביקורתי הגדול ביותר השבוע,
'Cold Creek Manor'. הסרט מלווה את דניס קוויד ושרון סטון (הם לא היו פעם, כאילו, שחקנים טובים או מפורסמים?), שעוזבים את העיר לטובת מגורים באחוזה ששמה כשם הסרט. אך אבוי, הבית כנראה קבור על אדמת קבורה אינדיאנית או משהו, או שקודם גרה בו משפחת סימפסון, ואולי בכלל יש להם אורח פורח בלתי קרוא שבא להתארח ולהתעלל בגיבורים, ולפתע מתחילים לקרות אירועים מוזרים…

מייק פיגיס (הוא לא היה פעם במאי איכותי, או לפחות מפורסם?) ביים סרט מתח שלא מותח, לא מפחיד, ומתבסס כולו על אנשים שמתנהגים כאילו הם לא ראו אף סיפור על בית מכושף בחיים שלהם. שפע הביקורות הרעות גררו הכנסה לא גדולה, שהספיקה לסרט להיכנס השבוע למקום החמישי.

אבל אפילו בשבוע עמוס אך שגרתי של ספטמבר, יש משהו קטן שמפתיע: הסרט 'Lost in Translation' ('אבד בתרגום' – סיפורו של מניח רעפים נוצרי), שיצא לאקרנים בשבוע שעבר, נכנס השבוע אל תחתית העשירייה הראשונה – כשהוא מוצג ב-183 בתי קולנוע בלבד, כעשירית ממספר הקולנועים של יתר הסרטים ברשימה (עם ממוצע הכנסות נהדר של 14,000 דולרים לאולם). בסרטה השני אחרי 'חמש ילדות יפות', סופיה קופולה מביימת את ביל מוריי. ביל הוא שחקן מבוגר (בסרט, בסרט!) שתקוע במלון בטוקיו, מצלם פרסומת יפנית. שם הוא פוגש את אשתו של צלם מפורסם, והם מפתחים ידידות בניסיון להימלט מהשעמום שמאחורי חיי הזוהר. ככה זה עם סרטי איכות, בתקציר הם נשמעים משעממים. המבקרים מהללים, ו-95% מהם (על פי 'עגבניות רקובות') אוהבים את הסרט: ביל מוריי נותן את אחד מתפקידיו הטובים ביותר, כזה שמתאים לו כמו כפפה ליד, וסופיה קופולה ביימה את הסרט ביותר משמץ גאוניות. אבא בוודאי גאה. קשה למצוא מילה רעה אחת על הסרט – אולי רק שהוא היה עובד יותר טוב כסרט קצר.

ומי לא בא? וודי אלן. 'Anything Else', הסרט השנתי שלו, הגיע רק למקום ה-12 בסוף השבוע הראשון שלו (מקום אחד מתחת ל'סיביסקיט', בשבוע התשיעי), ו-1.7 מיליוני דולרים בלבד בכיסו, למרות כריסטינה ריצ'י וג'ייסון ביגס על הפוסטר. מה לעשות, אנשים מעדיפים את ג'ייסון ביגס בקומדיה דלוחה על פני קומדיה נוירוטית.

בשבוע הבא: בעין החורש רק יסיימו לנקות, בבתי הכנסת יעלה קול תפילה, ועל האקרנים יעלו עוד כמה סרטי ספטמבר: 'המרדף' יפגיש בין "דה רוק" ושון וויליאם סקוט בהרפתקה בעומק הג'ונגל, עם כריסטופר ווקן בתפקיד הנבל; 'דופלקס', סרט שנדחק לספטמבר למרות בן סטילר ודרו בארימור במשבצת הכוכב, ודני דה ויטו על כיסא הבמאי; 'תחת שמי טוסקנה', קומדיה רומנטית בכיכובה של דיאן ליין; ואם תסתכלו ממש ממש מקרוב, גם יוסי וג'אגר יבואו לבקר.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסות הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Underworld – 21.8 (21.8)
2. Secondhand Lions – 12.1 (12.1)
3. The Fighting Temptations – 11.8 (11.8)
4. Once Upon a Time in Mexico – 11.0 (41.0)
5. Cold Creek Manor – 8.2 (8.2)
6. Matchstick Men – 7.6 (24.2)
7. Cabin Fever – 3.9 (14.7)
8. Dickie Roberts: Former Child Star – 3.8 (17.3)
9. Pirates of the Caribbean – The Curse of the Black Pearl – 3.5 (292.5)
10. Lost in Translation – 2.6 (4.0)