טומב ריידר: סוד החיים

במקור: Lara Croft Tomb Raider: The Cradle of Life
במאי: יאן דה בונט
תסריט: ג'יימס ו. הארט, דין ג'ורגריס
שחקנים: אנג'לינה ג'ולי, ז'ראר באטלר, סיארן הינדס, נח טיילור, כריס בארי

לא מבינה אתכם. בחיי שאני לא מבינה. כן, אתם דואגים לי. שפיותי המוטלת בספק חשובה לכם. ובכל זאת, כשאמרתי שאני הולכת לראות את 'טומב ריידר: סוד החיים', אמנם לא ציפיתי למבטי קנאה, אבל גם לא ציפיתי לתגובות בנוסח "תנחומי, למה את עושה את זה לעצמך?". לא שאני מאשימה אתכם, דאגנים יקרים. אחרי הכל, איש איש וטעמו הוא. אבל זו אנג'לינה ג'ולי, וזו לארה קרופט (חו-חו! אני מדברת כאילו שאי פעם שיחקתי במשחקי המחשב), וזה הפופקורן הטרי והנהדר – מלוח בדיוק במידה הנכונה! – וזו אני.

ובעצם, למה שאתנצל שהלכתי לסרט? הרי נהניתי. היה לי כיף. וזה מה שחשוב. איך שהחיים נראים פשוטים לפעמים.

אנג'לינה ג'ולי היא לארה קרופט, ציידת אוצרות מצוידת היטב (תרתי משמע), שעוסקת בהבסת רעים כסוג של ספורט אתגרי, ונהנית מכל רגע. מאז הסרט הראשון היא הספיקה להיפטר מתסביכי האב שהיו לה, כמו גם מרפידות החזה המוזרות, אבל היא גם פרמה את אותה צמה, ורוב הסרט היא מסתובבת במה שנראה בדיוק כמו זנב סוס.

הליידי קרופט, אישה חכמה היא. רואים עליה שהיא מכירה את כל סרטי ההרפתקאות שנעשו, ואם להיות ספציפיים יותר, אני מוכנה להתערב שהיא בחנה לעומק את שני סרטי 'המומיה' ואת סדרת 'אינדיאנה ג'ונס'. בניגוד לכמה גיבורי אקשן אחרים, היא גם הפיקה לקחים מהסרטים הללו. למשל, שאם היא מגיעה למקדש עתיק (במיוחד אם זה קורה בתחילת הסרט), מן הסתם בסצינה הבאה יקרה משהו רע ועל כן כדאי לה למצוא מהר את שהיא צריכה ולעזוב במהירות, ולא להתפתות לכסף ולזהב ("איזה צורך יש לה באלה, אם ליבה הוא לב זהב?" ישאלו אחרים).

אלא שליידי לארה הנאווה היא רק אנושית, וביקורה במקדש מסתיים בכך שאחרים קוצרים ברינה את פירות עבודתה (מה שקורה הרבה בסרטי הרפתקאות, אבל נגד זה דומה שאין מה לעשות). הקרופט לא מתייאשת, שכן היא מבינה, בחושיה העילאיים, שהחפץ שנגנב ממנה הוא מפה המובילה לאוצר הגדול מכולם – תיבת פנדורה. זו שממנה החלו החיים, על פי גרסת הסרט, וזו שיכולה גם להשמיד אותם.

מגובה באסיר לשעבר שבינו ובינה היה פעם איזה קטע, היא יוצאת לתור את המפה הקסומה במטרה להציל את העולם מהרשע התורן. בסרטים, אם שמתם לב, הרשעים הם כמעט פראיירים – לא תמיד הם מתים, אבל תמיד הם מתחלפים. נדמה לי שבמציאות המצב קצת שונה, אבל אני ממילא חיה במציאות משלי, אז אולי אני טועה.

לארה של 'סוד החיים', אם לחזור לרגע לקו העלילה המקורי (ואין ממש סיבה לעשות זאת. גם הסרט לא מקפיד בכך), מאושרת מכל רגע ונראה שהיא מממשת את עצמה כאישה (אצל בנות מסוגה של לארה, גם שימוש במיניות כדי להשיג משהו זה מימוש עצמי, במיוחד אם זה מלווה ב-Ass kicking). ובנות, הן רוצות רק לעשות חיים. סבבה.

ואני? היה לי כיף לראות אותה דואה בעזרת חליפת-דאייה, היה לי כיף לראות אותה עושה דאווינים על אופנוע, ובעיקר היה לי כיף לראות אותה נלחמת תוך ביצוע תרגילי סדר בנוסח משמר המלכה. היה לי גם כיף לראות שהיא לא מושלמת לגמרי (בכל מקום אחר, הייתי נתפסת לקטנות כמו עור הפנים של אנג'לינה ג'ולי, שנראה זקן ועייף בכמה מהסצינות, וכמה זה מוזר. אבל אני מפחדת שמישהו יעיר משהו על זה שהגברת ג'ולי כמעט בגילי, ומה זה אומר עלי. עזבו, החיים יפים).

קטעי האקשן לא מקושקשים מדי, ולמעט פעם אחת בה מצמוץ מקרי שלי גרם לי להפסיד קטע חשוב בסרט, אפשר להבין מי נגד מי, ולמה. לא תמצאו כאן טוויסטים מפתיעים או בגידות מרטיטות לב. ללארה קרופט יש משימה, וכל מה שהיא עושה מרגע זה ואילך, קשור ישירות לביצועה, שלב אחר שלב. כן, בדיוק כמו במשחק מחשב. יש אנשים שזה מפריע להם – משעמם אותם לראות את אותה הגברת בשינוי אדרת – אבל אתם יודעים מה? לי זה לא. אולי בגלל שהלכתי להצגה של 11:30 בבוקר, כך שמבחינתי זו היתה פתיחה מצוינת של היום (היי, נראה אתכם אומרים לי שלא הייתם רוצים להתעורר לתוך החזה של אנג'לינה ג'ולי).

לקראת סופו, נזכר מי שנזכר שיש לסרט עלילה וצריך לקדם אותה לקראת שיא כלשהו. ואז הסרט נעשה פחות כיפי, ויותר יומרני. אם כי זה עדיין לא הפריע לי להיות קצת אש"ר מטעם עצמי (קיצור של אידיוטים בשורה הראשונה, למי שלא זוכר. זה כמו האידיוטים בשורה מאחורה, שמדברים ומפריעים כל הסרט, רק בשורה הקדמית). אבל מה, לאורך סרט לא יומרני כזה, פשוט מתבקש מדי פעם לומר דברים (בלחש! יש גם אש"ר מנומסים), וכשנושא הסרט הוא תיבת פנדורה, על כל המשתמע ממנו, אין יותר כיף מלפזם ברגעים המתאימים,
"!help me סPut that thing back where it came from, or s".