במקור: Animatrix
במאים שמשתתפים בפרויקט:
יושיאקי קוואג'ירי, טקאשי
קויקה, פיטר צ'אנג, שינצ'ירו
וואטנבה, מהירו מאהדה, אנדי
ג'ונס, קאווג'י מורימוטו
כל התסריטאים: אנדי ולארי
וושאווסקי, יושיאקי קוואג'ירי,
פיטר צ'אנג, שינצ'ירו וואטנבה
"כמה טוב שאני כותב ב'עין הדג"', חשבתי לתומי בזמן שניגשתי לכתוב את הביקורת הזו. "זה בהחלט חוסך לי המון כאבי-ראש מיותרים כשאני בא לכתוב על סרטים מסוימים. למשל, כתיבת ביקורת על דיסק ה-'אנימטריקס' שארבעה סרטים מתוכו כבר עלו לרשת, נטחנו פה עד דק בדיונים ביומיות, ואפילו פרסמתי עליהם ביקורת באיזה מקום אחר. אז אני יכול לדלג עליהם ולדון רק במה שיש בדיסק חוץ מהם, נכון?"
"לא נכון!", הזדעקה העורכת. "יש אנשים שלא יודעים מה זה 'אנימטריקס', לא קראו את היומיות, אין להם ADSL שיעלה להם את הלינקים הרלוונטיים בנוחות ובלי שיתייבשו, והם אפילו מסתובבים ברחוב בשעות היום!"
אז מה לעשות, צריך להתחיל מההתחלה.
האחים לארי ואנדי וושאווסקי שאבו הרבה מאוד השראה מסרטי ומסדרות האנימה – האנימציה היפנית – בבואם לביים טרילוגיית סרטים צנועה הידועה בשם 'מטריקס'. לקראת יציאתו של הסרט השני בטרילוגיה הנ"ל, היה להם רעיון מגניב: "בואו נחזור למקורות: ניקח כמה במאים מיפן, שיביימו סרטי אנימציה קצרים המבוססים על הסרטים שאנחנו ביימנו. ככה הם יעשו לנו כבוד כמו שאנחנו עשינו להם!". מספר במאים יפנים אכן גויסו לפרויקט, כמו גם שני במאים אמריקאיים, והשמחה גדולה היתה. בתור טיזר להוצאת ה-DVD המכיל את כל תשעת הסרטים, עלו ארבעה מהם לצפייה חינם ברשת. אחד נוסף הוקרן בבתי הקולנוע לפני הסרט 'לוכד החלומות', מתוך הנחה, מוצדקת כנראה, שהוא יעניין את הצופים הרבה יותר מהסרט שבא אחריו.
ארבעת הסרטים שעלו לרשת וההוא שהוקרן לפני 'לוכד החלומות', נמצאים כמובן על הדיסק במלוא הדרם: 'הרנסאנס השני', על שני חלקיו, הוא שיעור היסטוריה אה-לה 'עמוד האש' אודות השתלטות המכונות על העולם. אישית, מצאתי את שני סרטי 'הרנסאנס השני' טרחניים בצורה בלתי-רגילה, למרות העיצוב והאנימציה המהממים; 'תוכנה', הסרט שזכה לכבוד הגדול ביותר מכל הסרטים שעל הדיסק כאשר הוקרן ב-'אחי, איפה הקון? (גרסת הבמאי)', הוא סיפור על לוחם ולוחמת במחתרת הנלחמת נגד המכונות, שמתאמנים בסימולציה שלקוחה מתוך יפן ההיסטורית. במאי הסרט, יושיאקי קוואג'ירי (במאי 'Ninja Scroll'), הוא אחד מבמאי האנימה הכי נערצים על הוושאווסקים, והם מאוד הושפעו מהסגנון שלו בעת העבודה על הטרילוגיה. חוץ מזה, הוא היה ונשאר במאי האקשן הכי טוב באנימציה היפנית ו-'תוכנה' הוא כמו זריקת אדרנלין ישר לתוך הוריד: רצף של קרבות מסחררים על רקעים צבעוניים שמתחלפים כל כמה שניות, ויכול בהחלט לגרום אפילפסיה לצופים רגישים. וישנו גם 'סיפור בלשי', הפייבוריט שלי, אודות בלש פרטי שיוצא לחפש את טריניטי (קארי אן מוס בהופעת אורח), וגם מוצא אותה – ומסתבך. את הסרט ביים שינצ'ירו וואטנבה, המוח שמאחורי 'קאובוי ביבופ' המדהימה, וכרגיל הוא עשה את זה עם המון-המון סטייל. וואטנבה הוא במאי שהמלה "סטייל" היא שמו השני, והוא לא פחד לתת לסרט שלו מראה שונה בתכלית מזה של סרטי הטרילוגיה – לסרט ישנה יותר תחושת פילם-נואר משנות ה-40 וה-50 (מהמקלדת של גיבור הסרט, שנראית כמו מכונת כתיבה, דרך הלבוש ועד לעובדה שהסרט הוא כולו בשחור-לבן) מאשר תחושת ההיי-טק שמלווה את סרטי ה-'מטריקס'.
אני מתאר לעצמי שרוב האנשים שישקיעו את כספם בדיסק הם אלה שויתרו על תענוג הצפייה ב-'לוכד החלומות', והם רוצים לראות בכל זאת את 'הטיסה האחרונה של אוזיריס' – אחד משני הסרטים על הדיסק שלא בוים על ידי במאי יפני. הסרט עשוי באנימציה תלת-מימדית ריאליסטית להבהיל, והאירועים בו מובילים לסרט 'מטריקס Reloaded'. 'אוזיריס' הוא הסרטון הפותח את הדיסק, ואין מה לדבר – שווה. האנשים בחברת Square מוכיחים כי בניגוד ל'פיינל פנטסי' – הסרט באורך-המלא שלהם – כאשר הם לא צריכים להתעסק בזוטות כמו דיאלוג או דמויות, הם יכולים לביים אחלה סרט, או ליתר דיוק, סצינת אקשן אחת ארוכה, שמתחילה עם קרב חרבות בסימולציה (כמו ב-'תוכנה'), וממשיכה במרדף היסטרי של המכונות נגד בני האדם. גם דיבוב הקולות והאנימציה של הדמויות השתפרו פלאים מאז 'פיינל פנטסי' וחבל שבדיוק ברגע שנראה שהחבר'ה ב-Square למדו איך לעשות סרטים כמו שצריך, סגרו להם את הבאסטה.
וחוץ מהחמישייה הזו, נמצאים על הדיסק עוד ארבעה סרטים שלא נראו קודם בשום מקום אחר. אחד מהם הוא 'סיפורו של ילד' – סיפור על ילד (Duh!), שמרגיש די בודד בעולם, ומגלה שהעולם הוא בעצם המטריקס. שינצ'ירו וואטנבה, הבמאי של 'סיפור בלשי' הולך ב-'סיפורו של ילד' לכיוון של קליפ ב-MTV: מעט מאוד דיאלוגים, הרבה מוסיקה, ומעבר מעולם שפוי וריאליסטי לעולם הזוי וטריפי. 'סיפורו של ילד' אמנם פחות מוצלח מ-'סיפור בלשי', ועל השוואות ל-'קאובוי ביבופ' אין בכלל מה לדבר, אבל אצל וואטנבה, גם סרט חלש הוא עדיין שווה צפייה. חוץ מזה, הוא מתקשר ישירות ל-'Reloaded'.
הסהרוריות ממשיכה עם 'מעבר' ('Beyond'), ספק סרט אימה, ספק סרט שנוצר בהשראת כימיקלים שלא זכו ולא יזכו לאישור משרד הבריאות – בחורה בשם יוקו יוצאת לחפש את החתולה שלה, יוקי, מגיעה לבית מכושף, נכנסת אליו, ומשאירה את ההיגיון בחוץ. והחיים, כמסתבר, הם דווקא כיף לא נורמלי כשאין היגיון. הקשר ל-'מטריקס' קלוש למדי, אבל 'מעבר' הוא סרט מעניין, שנראה נהדר, ועושה עבודה טובה יותר מזו של 'סיפורו של ילד' בכל הנוגע לשמירה על העניין של הצופים.
נקודת השפל הראשונה של הדיסק מגיעה ב-'שיא עולמי' – סיפור על ספורטאי שמגלה את המטריקס בטעות. התסריט דווקא עושה קולות של משהו מעניין, אבל למרבה הצער קשה להתמקד בו, בגלל העיצוב, האנימציה, והצביעה – כולם מכוערים פחד. פשוט לא ראוי למאכל אדם.
נקודת השפל השניה הוא 'Matriculated', שהוא גם הסרט השני בדיסק שהבמאי שלו הוא לא יפני. פיטר צ'אנג, אחד מבמאי האנימציה הכי מבריקים שיושבים היום בארה"ב, יוצרה של 'Aeon Flux' המיתולוגית של MTV, מקבל כאן הזדמנות לביים פרויקט אישי בפעם הראשונה בעשור – ומפשל כמו גדול. הסיפור הוא אודות קבוצת מורדים אנושיים שמנסים לחנך את אחת המכונות. הרעיון, שוב, מעניין, כנ"ל העיצוב. אבל למה הסרט נראה כאילו הפסיקו לעבוד עליו באמצע? האנימציה מחופפת בצורה לא רגילה – התנועה של הדמויות פשוט כואבת בעיניים. גם הקטעים הכאילו-פסיכדליים נמאסים מהר מאוד.
למען האמת, קשה שלא להרגיש שהסרטים ששוחררו לאינטרנט ו-'אוזיריס' שהוקרן בקולנוע, היו בעצם הקרם-דה-לה-קרם של פרויקט ה-'אנימטריקס', ואלה שבאו על הדיסק הם הבררה. אז למה בכל זאת לקנות את הדיסק אם כבר הורדתם את מה שהיה על האינטרנט? טוב ששאלתם.
ההפתעות הגדולות של הדיסק, מסתבר, לא יושבות בכלל באיזור הסרטים אלא באיזור הבונוסים. זה מתחיל עם סרט תיעודי שמסביר את ההשפעה העצומה שהייתה לאנימציה היפנית על האחים וושאווסקי, וממשיך עם סקירה היסטורית מרשימה על האנימציה ביפן תוך הערות מאירות-עיניים של אושיות תרבות כמו טוד מק'פרליין (יוצר הקומיקס 'ספון') הארי נולס (מ-'Ain't it Cool News') ועוד כל מני מומחים לאנימציה וקומיקס יפני, שעד היום פגשתי בעיקר בספרים ובמאמרים שכתבו, ונחמד להדביק לשמות שלהם גם פרצופים. אפשר היה לגוון קצת את הרפרטואר של קטעי האנימציה שמופיעים בסרט, אבל הסרט התיעודי הזה, שימו לב לדברי, שווה יותר מכל סרטי האנימציה שנמצאים על הדיסק. רק תהיה אחת לי: למה הוושאווסקים עצמם החליטו להיעדר ולתת לאחרים לדבר בשמם? מוזר.
חוץ ממנו, ישנם גם סרטים תיעודיים נוספים שמסבירים איך נעשה כל סרט וסרט על הדיסק, עם הצצה לעיצובים מוקדמים ושלל דברים מגניבים אחרים. לא מספיק? לארבעה מסרטי האנימציה יש גם ערוץ קומנטרי של הבמאים. בקיצור: לחרוש את כל מחלקת הבונוסים בדיסק לוקח יותר זמן מהסרטים עצמם. שווה בהחלט.
וזה אולי המקום להעיר שהדיסק יצא גם בהפצה מקומית, עם כתוביות תרגום לעברית (אופציונליות, רק לסרטים עצמם). במחיר של 99 ש"ח, זו עסקה שווה ביותר. במשך שנים שברתי את הראש על נושא ה-"איפה להתחיל עם אנימה" ועכשיו סוף-סוף יש תשובה: 'אנימטריקס'.
- אנימטריקס – אתר רשמי
- מטריקס Reloaded
- הרנסאנס השני I – בעין הדג
- הרנסאנס השני II – בעין הדג
- סיפור בלשי – בעין הדג
- תוכנה – בעין הדג
- "סרטי הרשת" בהרחבה
- יושיאקי קוואג'ירי
- פיטר צ'אנג – ראיון אנימטריקסי
- פיינל פנטסי
- קאובוי ביבופ
- אנימה למתחילים
- קנו את האנימטריקס בלייזר קלאב
ללא ספק שווה צפייה
חייב להסכים לגבי "תוכנה", "סיפור בלשי" ו"אוזיריס", כולם משובחים וללא ספק טובים מהשאר – פרט ל"BEYOND" שהיה הפייבוריט האישי שלי. לא יודע להסביר למה. לדעתי "הרנסנס השני" על שני חלקיו די הורס – נותן יותר מידע ממה שצריך ומרסק את מעט המסתורין שהיה היתרון העיקרי של הסרט הראשון של השני. גם לא הרגשתי שהאנימציה, בניגוד למה שכתב רז, כזאת מהממת. נראיתה לי די סטנדרטית, רובה בנוסח סדרות כמו "הלב" כמעט. אני הייתי מוותר עליו לגמרי.
אממ, מסע פירסום אמרת?
ואתה אכן צודק.
לא מבין למה הם מתעקשים להכניס "תבונות פילוסופיות" בסרטונים (או בסרט עצמו), זה פשוט טיפשי, הזוי משעמם ומפחיד.
(הרמה הנמוכה הפחידה אותי.)
לא תמצאו פה אקשן מרהיב, אולי אקשן בקושי.
לא תמצאו פה משהו שיחדש לכם שום קלישאה מהמקור.
כן תמצא ופה רק קלישאות לעוסות, וסיפורים עייפים.
למזלי הורדתי את הזוועה הזאת.
הסרט הזה מתאים למעריצי סטארוורס מאוכזבים וכפייתים, שמחפשים משהו חדש להאמין בו.
(במיוחד אחרי "שאריות התסריט" שג'ורג לוקאס האכיל אותם.)
המלצה: לדלג בקלילות מעל.
נ.ב
יש לפחות 200 לוזרים שעדיין חולקים את זה בקאזה, למי שמוענין לבזבז את חייו, הנה דרך אחת.
פתאום שמתי לב:
אחת מנשות הצוות של ה'אוזיריס' היא באבלס מ'בנות הפאוורפאף', ואיש אחר מה'אוזיריס' (כנראה השחור מקרב החרבות) גם דובב ל'פאוורפאף' (רוקו סוצ'ו? אוג'ו טנגו?), וגם היה קפטיין גנטו מ'לילו וסטיץ". איש אחר, מ'תוכנה', הוא הרמס מ'פיוצ'רמה', וגם היה מרווין ב'ספרות זולה'. אבל באופן כללי (ושלא במפתיע), הרבה מהמדובבים לסרטונים דובבו בעיקר משחקי מחשב, או סרטי ילדים של דיסני.
רגע! גם בנדר ('פיוצ'רמה, נו מה) במדובבים!
מוג'ו ג'וג'ו?
וגם מורדוך-ברקלי-דוויט-שולץ שם
ואני אקח את המילה של רז בנוגע לסרטונים התיעודיים שיש על הדיסק, ואוסיף שאותי באופן אישי אנימה לא מעניינת ולכן נראה לי שאני אראה אותם בפעם הבאה שאני אבקר מישהו שיש לו את הדיסק במקום לקנות אותו לעצמי.
אמממ
דווקא הסרטון על הבחורה היה די טוב, והוא קשור למטריקס בזה שהוא מראה לך עוד פן במטריקס, שיכול להיות באגים במערכת וכל מני כאלה…
קשור באופן ישיר למה שהאוראקל אמרה בסרט השני, על תוכנות שלא עושות את התפקיד שלהן כראוי.
ואני אישית ממש אהבתי את החלק הראשון של "הרנסאנס השני". החלק השני היה די מאכזב.
דווקא אני אהבתי מאוד
את האנימציה בוורלד רקורד.
והסרטון של פיטר צ'אנג הוא פשוט מזעזע וזוכה אצלי לתואר "ההחמצה הגדולה". הוא מתחיל נהדר, אנימציה ועיצוב יפהפיים, אבל אז הם עוברים לקטעים פסיכודליים באנימציית תלת מימד מהעשור הקודם או משהו, והסרט הופך להיות מאטריקס על טריפים.
ביקורת טובה
אומנם עוד לא הזדמן לי לראות או לקנות את ה-DVD של האנימטריקס אבל מתוך אלו ששוחררו לרשת, גם אני הכי אהבתי את "סיפור בלשי", מהסיבות שצוינו.
בכל אופן, רק 99 ש"ח? נשמע כמו עסקה טובה. :)
כל הכבוד
באמת ביקורת מצויינת. בתור מישהו שלא נחשף לאנימה עד להופעת הסרטונים המשובחים הללו (מי יותר ומי פחות) אני חייב לציין – יש כאן בהחלט כמה דברים שעושים הגיון. ה"אוסיריס" היה חוויה מאוד מעניינת משורה ראשונה בסינמה סיטי, למרות זוועת העולם שהגיחה למסך אחריו.
לגבי התוספות
את הסרטונים עצמם ראיתי ואני מניח שכך גם רבים אחרים.
אבל מה לגבי התוספות? האם עוד מישהו חוץ מרז ראה אותן?
אני שואל כי אין לי ספק שהתיעודי, שבו מרואיינים כל המומחים, גורם לרז גרינברג להשפליכץ. לכן אני מעוניין בחוו"ד נוספת שהיא unbiased.
ואגב, רז, למען הסרת ספק מראש שאולי לא תבין אותי לא נכון: יש לי הערכה רבה אלייך (אפילו שילמתי פעם כדי לשמוע הרצאה שלך), אבל כמו שאותי לא שואלים על מסע בין כוכבים…
הסרטון בהחלט שווה!
רק בשבילו היה שווה להשכיר את הדיסק. הסרט היה פשוט מרתק ולמדתי כמה דברים חדשים (כמו איך הארי נולס נראה). לא יכול לחוות דעה לגבי שאר התוספות, לא ראיתי אותן.
חוץ מזה, אהבתי את רוב הסרטונים, ואני חייב לחלוק על מר גרינברג כאן (ושוב, אני חובב אנימה ש"נולד מחדש" אחרי תקופת "חלוצי החלל" שלי שהיתה די מזמן, ידיעותי בסגנונות האנימה השונים לא ממש נרחבות), אבל אני דווקא אהבתי מאוד את הסרט האחרון, "השכלה גבוהה". הוא היה מרהיב, מלא דמיון ואפילו קצת מרגש. הסוף האכזרי שלו קצת צרם, אבל חוץ מזה, בסדר גמור. גם "מעבר" היה נחמד, אהבתי מאוד את הרעיון. נחמד לראות סיפור "מטריקס" בלי איזה קרב מכות או יריות. (לא שזה רע, אבל גיוון תמיד מתקבל בברכה).
הסרטון בהחלט שווה!
אני דווקא אהבתי את הסרטון האחרון בגלל הסוף האכזרי שלו. הוא פשוט היה עשוי טוב. למרות שנראה לי שצריך לצפות בו שוב כדי להבין את המשמעות של כל הקטע בתוך ההדמיה שבני-האדם יצרו. לא הייתי ממש מרוכז, ואני גם לא זוכר ממנו הרבה.
באתי, ראיתי ו...
נו, נחמד. זה הכל.
כחובב הסטוריה ופרטים קטנים, דווקא מאוד אהבתי את הרנסנס. נתן לי רעיון חדש בקשר לאיך לפרש את כל הפילוסופי-ג'אנק בסרט השני.
ה"אוסיריס" (שאותו ראיתי אחרון, תודה רבה למי שהמליץ לעשות את זה) היה אכן מהמם מבחינת האנימציה (לא ראיתי את FF, בהזדמנות אולי).
השאר…נו, היו בסדר.
"שיא עולמי" אכן היה שיא, מבחינת השעמום. הרעיון היה מאוד יפה, הביצוע הרבה פחות.
הסיפור על הבלש היה חלש בהתחלה, אך בהחלט השתפר לקראת הסוף (אז ככה הסמית'ים לא משתלטים על ניאו וחבריו).
הסיפור על הילד היה…משעמם כמעה אך משום מה יש לי הרגשה שהוא יהפוך לרלוונטי בסרט השלישי.
הסרטון האחרון (או "איך לחנך מחדש מכונה") היה כמו עקומת פעמון. מעניין בהתחלה, הזוי ומשעמם באמצע ושוב משתפר לקראת הסוף. כמו סצינות טריפ אחרות (מישהו אמר רייב?) היה צריך לקצץ קצת.
הסרטון על הבאג במאטריקס היה חביב. רק שאלה אחת, למה לעזאזל היא מסתובבת כל הזמן בתחתונים וגופיה?
"קרב הסמוראים" היה אכן מלא אקשן, בעל איזה שהוא התלבטות ועומק (חבל שבסרט השני לא היה כזה) ועדיין הצליח לשמור על אקשן לא רע. חיבבתי.
את כל שאר הבונוסים לא ראיתי (מיהרתי חזרה לוידאומט).
סך הכל, עוד פיסת מרצ'נדייזינג עשויה לא רע בכלל.
לדעתי, למי שלא באמת אוהב את כל עניין האנימה, כדאי פשוט להשכיר מהוידאומט או ספריית הוידאו הקרובה.
בהחלט שווה 20 שקל, אבל לדעתי לא שווה יותר.
רגע, אז באיזה אחד
יש "הומאז'ים" לסרטוני השואה?
כי זה היחיד שראיתי. השני התחיל כמו אפקטים של צלם חתונה משנות ה-70 אז סגרתי מהר, כי הדברים האלה עושים לי כאב ראש.
ברנסאנס
כן אבל יש לי חשדות
שהוא יהפוך אפילו ליותר רלוונטי בסרט השלישי.
איך הגעת לזה בדיוק?
איזה אחד?
נמאס כבר מהאחד הזה. מיצינו מזמן. למה צריך דמות ראשית שהיא על-אנושית? וחסרת-אופי, אבל זה לא קשור.
ואני הייתי בצד של מכונות מהרגע שנחו עיניי על הרנסאנס השני.
המכונות, ברור שהמכונות.
זה טוב ליהודים…או משהו בסגנון
אז אתה אומר
שלניאו אין אופי?
אני חייב לא להסכים עם זה.
ברור
שיש לו אופי. אבל לא רואים מספיק מהאופי הזה. הוא די פסיבי רוב הזמן, והאופי שלו לא יותר מורכב משל סמית', לדוגמא, וזה לא מספק בשביל דמות ראשית.
בכלל לא ציניות.
לא התרכזתי בעלילה של הסרט (מסיבות שאין להן קשר לסרט בכלל), ואני לא זוכר אפילו דיאלוג אחד.
ראיתי את הסרטון היום ואת הסרט לפני שלושה שבועות.
אבל סביר שניאו הציל יותר מילד אחד, לא? אבל אם יש עוד התאמות, אני קונה.
כמו עשרות דברים נוספים?
ממש לא.
טוב, בסרט הזה זה נכון…
אבל אני משוכנעת שהיו סימוכין לזהות הילד.
ב 1.7 פג תוקף הכרטיס. לפני זה אני אשנן ואחזור לפרט את הסיבות. :)
הדוקומנטרי מזכיר לי משהו
לפני כמה שנים מאוד רציתי לראות את "אקירה" (הוא עדין לא הוקרן בלוין) אז במקרה כשהיתי בת"א לקחתי אותו כסרט האחרון במנוי של אח שלי, אבל, בטעות לקחתי את הסרט המפורסם: "איך עשו את הסרט אקירה"
באסה
את אקירה ראיתי במקרה בלוין באחד המוצבים בצפון והפרטים הקטנים כולם כבר היו ידועים לי
אקירה לא הוקרן בלווין!?
ראיתי את אקירה 5 פעמים (אם כי מעולם לא ממהתחלה) ביס 2. ופעם עשו ספיישל סרטי אנימה כשהם קראו לזה שם "סרטי מנגה" (אני יודע שזאת טעות רז).
הוא לא אמר שלא הוקרן בכלל,
אלא שלפני כמה שנים, כשהוא רצה לראות את הסרט, הוא עדיין לא הוקרן בלווין. עובדה שבפסקה האחרונה מיאתה כותב שהוא ראה את 'אקירה' בלווין, כשהיה במוצב בצפון.
אולי
זה היה בלווין הלבנוני, Na'am
אולי
אולי, בלי לוין אפשר לקלוט שם תחנות מלבנון, סוריה ואפילו קפריסין…
אההה!
התייחסתי למשפט 'הוא עדיין לא הוקרן בלווין'.
אנימטריקס
קודם כל, רציתי להביע את דעתי ש'הרנסאנס השני' הוא אחד הסרטים החלשים באוסף מבחינת העלילה. האנימציה מעולה (למרות שלא אהבתי את הגרפיקה של הדמויות), אבל העלילה נראית מאולצת, וחלולה כמו העלילה של Reloaded, ובחרו לקריין את הסרטונים. גם ברנסאנס, כמו ברב הסרטונים, נכתב סיום שאמור לזעזע, והוא אכן עושה את העבודה.
'תוכנה': רעיון חמוד מאוד, ביצוע מדהים, דיבוב די גרוע. האקשן הכי טוב שיצא מהפרויקט.
'סיפור בלשי': הסרט היחידי שגרם לי לחייך מהנאה, והאהוב עליי מבינהם בהפרש גדול. אהבתי בעיקר את הסגנון של הגרפיקה והאנימציה, את הדמויות והאווירה הכללי.
'אוזיריס': סרטון טוב מאוד מבחינת אנימציה ועלילה. האנימציה של הדמויות לא הייתה מושלמת, הדמויות לא יצאו אנושיות בצורה יוצאת דופן.
'Child's Story': גרפיקה חמודה, עלילה לא מענינת במיוחד (עוסק באותו נושא של 'שיא עולמי').
הערה: מומלץ מאו לצפות בסרטונים במסך גדול. חוויה שונה לחלוטין.
בהחלט התרשמתי מ-''סיפורו של ילד''.
זה נאמר בביקורת, לא? אמנם לא טוב, לטעמי כמו הסרט האחר של אותו במאי על הדיסק, קצת מתחת לרמה של אותו במאי בדרך כלל, אבל שווה צפיה בהחלט.
הוא לא היה בהורדות
אתה אפיינת את הקבוצה כ"בררה", כך שהבנתי שלא התלהבת. אני העדפתי אותו על הרנסנס השני, למשל. סיפורים אישיים עושים לי את זה יותר, אני מניחה. :)
לא אמרתי
שזו אותה עלילה. אמרתי שזה אותו נושא. הרעיון דומה: יחידי-סגולה שמסוגלים לצאת מהמטריקס בכוח המחשבה (כשהם במצבים קיצוניים).
האצן שם הבחין בכך כאשר המשיך לרוץ בכח הרצון, והילד פשוט הבין את זה בגלל החזיון שהיה לו, והאמין מספיק, כנראה, כדי להתעורר.
אהבתי את Child's Story יותר מבחינת הגרפיקה, בגלל שהגרפיקה בסרטון עם האצן הייתה פשוט מפחידה ומוגזמת. אבל מבחינת העלילה, World Record מקורי יותר לדעתי, וגם הסוף ממש מרושע.
אוקיי
(ככה אני תפסתי את זה, אגב),
אחרי ששכפולי-השאקיל לא נתנו לאדון שיא עולם לצאת מהמטריקס, הם דיווחו לצופה שבן-האנוש לא יצליח להתנתק.
בסוף אכן יש תקווה, אך היא לא מספיקה. האצן נשבר (מבחינה מטאפורית.) הוא מתחיל לקום מהכיסא, ואז נופל. מזה ומשאר התרחשויות בסרטון אפשר להבין שהוא מבין ראיכשהו שהעולם בו הוא חי אין הוא אמיתי, ושהוא יכול ללכת שוב כשם שהצליח לרוץ עת שרירי רגליו החלו משפריצים נוזל כחול באופן בלתי-מבוקר.
הנפילה של האצן מסמלת את העובדה שהוא כבר לא מצליח להתנגד למטריקס. בצירוף מוזיקה ספוקית ביותר שמאפיינת את כל האוסף, נוצרת אווירה מרושעת למדי במובן של "אתה חי בתוך קפסולה ולא יכול לצאת".
בעצם, אתה צודק. זה לא מרושע. הם רק רוצים שתחשוב ככה.
וייפול שוב.
הסכויים שהוא יצא מהמטריקס לא קיימים. מה ימנע מהסוכנים לתפוס אותו גם הפעם?
זה בערך כמו לומר שהסוף של Reloaded מלא בתקווה. תמיד יש תקווה. ציון הושמדה כבר שש פעמים כביכול. האדם היחידי שהצליח לצאת מהמטריקס בכוחות עצמו הוא הילד המעצבן ההוא. הסטטיסטיקות נגדנו.
האם יתכן שיש קשר
בין סצינת הרכבת ב"סיפור בלשי", ובין זאת של "קאובוי ביבופ", הסרט? (הקרב ברכבת, והנטישה שלה, היו בסרט, נכון?)
זותומרת, יש קשר, כמובן. התהייה היא למה.
לא ראיתי את הסרט
המדובר, אבל אני מניח שהעניין הוא קריצה למעריצים. זה למה יש איזה קטע שהבלש אומר שהוא "old fashioned"..
נקודה למחשבה
נראה לי טבעי לגמרי, שחובבי האנימה היותר מושבעים, בוחנים
את סרטוני האנימטריקס מנקודת
התחלה שונה.
אולם, בכך נפגע מעט כושר השיפוט כלפי כל סרטון, שלא נשפט רק לפי תמורתו אלא גם
לפי יוצריו.
הדבר הנפלא לדעתי באנימטריקס,
הוא המגוון העצום של מה שיש לסרטונים להציע, מבחינת אנימציה, רעיון מרכזי או
קצב הסרטון.
סרטי הרנסנס לדוגמא,
שלטעמי לוקים בסגנון אנימציה דל ביותר, פחות אהובים על חלק מהאנשים, שלא אוהבים את הפומפוזיות של סיקור היסטורי שכזה ויותר מעדיפים עלילה ממוקדת.
אני אישית דווקא כן אהבתי את שני הרנסנסים (מציעים פס-קול
מרשים מאוד), וביחוד את השני,
שריתק אותי עד סופו והצליח להעביר רגשות (בעיקר זעזוע)
יותר משאר הסרטונים.
כן היה מקום לסגור את סימני השאלה שעלו לאחר יציאת המטריקס הראשון, אינני חושב שהיה בהם להוסיף קסם מסוים ל"עולם" המטריקס.
אולם נראה שכן יש קונצנזוס לגבי עליונות האנימציה של יוצר detective ו- kid's story.
כמו כן, הסרטון על האתלט אכן מסתמן כאחד החלשים, למרות שהעלה רעיון יפה אך פספס משהו בביצוע.
לסיום רק אציין כי הסרטון האהוב עליי, עם כל הכבוד ליפנים, הוא matriculated:
הוא מעלה רעיון די מבריק,
בעל אנימציה מקורית (הדינמיקה המשונה היא לדעתי חלק מהסגנון של הסרט), מצליח לפרוש סיפור של עשר דקות בצורה מאוזנת
(בניגוד לבלש פרטי) ומגיע לסיום שמשאיר תחושת מיצוי הולמת ואלמנט פחות גלוי לצופה (הפעם, כמו בלש פרטי).
הרעיון
של Matriculated באמת מבריק, והוא בהחלט עשוי טוב.
ומשו שרציתי להגיד אבל שכחתי: הקטע עם האצבעות בשיא עולמי — רק אותי זה הצחיק נורא?
עד כמה שאנשים לא אהבו
את World Record, לא יכולתי שלא לדמיין כל זמן הצפיה כמה טוב יראה סרט Sandman (ולו נתח קצר) שיעשה ע"י אותו במאי.
האנימציה נראית כאילו פסעה החוצה מתוך דפי הקומיקס.
שיעור היסטוריה ? (מחשבות על רנסנס)
והיום במדורנו קונספירציות:
השאלה הראשונה לגבי כל מסמך היסטורי צריכה להיות מה אמינות המקור שלו (כן אני לומד היסטוריה באוניברסיטה), במקרה שלפנינו עוד טרם צפיתי בreloaded כבר שועשתי מהצורה החד-צדדית והבילתי מאוזנת בעליל של ההיסטוריה. רנסנס נראה כמו משדר תעמולה מאולץ יותר מאשר דוקיומנט היסטורי כלשהו, החל מאיפיון נקודת המבט (של המכונות), דרך הסקת המסקנות של הקריינות ועוד.
השאלה שהטרידה אותי מייד בצפייה ראשונית הייתה איך המכונות הצליחו לשתול תעמולה בוטה כל-כך בארכיוני ציון?.
אני חושב שהצפייה בסרט מסבירה את הנקודה הזאת.
אני מציע לכן שהרנסנס אינם "ההיסטוריה של עולם המטריקס" אלא "ההיסטוריה של תובנת המטריקס!".
לגבי ההשלכות, אתם מוזמנים להמשיך בעצמכם …
אההה. יש מבין.
אני דווקא חשבתי שהמכונות סתם זייפו גופה.
כדי
להיכנס הם צריכים לפרוץ למטריקס, לא?
אז הם בטח משנים משהו בקוד שיאפשר להם להתקשר לספינה, או לצאת בנקודות מסוימות.
כדי
אז אתה רוצה להגיד שאתה יכול נגיד, לחייג לספינה בטעות?
"הלו, אפשר את יוסי?"
"לא, זאת טעות."
"אה, אז לאיפה הגעתי?"
"לעולם האמיתי."
אם אפשר לחייג
מטלפון שהוא חלק מהמטריקס החוצה, כמו שאתה אומר, אז למה לא?
אח, איזה יופי
אני לא ממש מחובבי המטריקס המקורי ואת הסרט השני ראיתי רק מתוך סקרנות, ולכן כשחבר שלי הציע לי לראות את האנימטריקס לא ממש קפצתי משמחה, למזלי הרב, לא ממש נשאלתי האם ברצוני לראות את הסרטים אלא הוצגה לי עובדה.
את הסרט הראשון (סילחו לי על חוסר הבקיאות בשמות הסרטים) מאוד אהבתי. האניצמיה היתה נפלאה, הסיפור היה מעניין ונסחפתי לגמרי, גם סיפור הבלש בשחור-לבן כבש אותי לגמרי וכמובן שאיך אפשר בלי ההסבר המפורט לאיך המכונות השתלטו על העולם.
אלו היו 3 החביבים עליי, למרות שגם שאר הסרטים לא היו רעים בכלל.
אני ממליצה בחום!
דווקא מאוד אהבתי. הרגשתי כאילו אני על הקפסולה האדומה.
בכל מקרה, האנימציה שלו מופלאה.
רז,
אני מאוד נהנה לקרוא את כתבותייך, ואני מנסה להשיג את כל הסרטים שאתה ממליץ עליהם. בגללך התחלתי לראות מלא סרטי אנימה ואני מתחיל ממש לאהוב את זה. רק רציתי לשאול אותך, מהו הסרט האהוב עלייך ביותר? כמובן שאני מדבר על סרטי אנימה, ושלא יהיה מסובך מדי כדי שגם אני אבין אותו. אני ממש רוצה להשיג סרטים טובים של אנימה.
נ.ב:
אתמול צפיתי בכחול מושלם. סרט טוב. מומלץ לכל מי שאוהב סרטים מבולבלים שרק בסוף אפשר להבין אותם. והטוויסט באמת הפתיע אותי!
אררג. לא יודע איך לענות על זה.
אף פעם לא חשבתי על השאלה "איזה סרט אנימה אני הכי אוהב". הכי רחוק שהגעתי זה "איזה סרט של מיאזאקי אני הכי אוהב" אבל אני משנה את דעתי בנושא לפחות פעם בשבוע, אז גם התשובה לשאלה הזאת לא תעזור לך יותר מדי. עצה: אחד הלינקים בתחתית הכתבה נקרא "אנימה למתחילים", זו רשימה שערכתי עבור "בלי פאניקה" לפני שנה בערך, והיא מורכבת מסדרות וסרטים מומלצים (עם אוריינטציה של מדע בדיוני ופנטסיה). הייתי מציע לך להתחיל שם.
הא!
אתה לא נורמלי. קראתי את זה. ממזמן אפילו. איך יכולת לחשוב שדילגתי על זה?
בכל מקרה קראתי והשגתי כמה סרטים מאלה שהמלצת עליהם (השגתי=הורדתי). אני אקרא את הכתבה שוב ואשיג לי סרט שנשמע מעניין. כמו כן השגתי את כחול מושלם שראיתי אותו אתמול בלילה, ופחדתי כמעט פחד מוות. ומימה כוווסית!
אבל תודה בכל זאת
באותו הקשר בערך,
הייתי היום אצל חבר שלי, שהוא חובב אנימה קצת יותר ממני. הוא הראה לי סרטים שיש לו וכמה סדרות שממש התלהבתי מהן. הוא הראה לי מרקוס זירו, סדרת אנימה שמצויירת בסגנון יפני ומשולבת באנימציית מחשב מ-ד-ה-י-מ-ה! השילוב גם כן מעולה וממש לא כמו במקרה של אנסטסיה. הסדרה השנייה הייתה נרוטו שמספרת על בנאדם בעל כוחות על. לא ידעתי מה לחשוב עליה, בהתחלה הציורים נראו לי כמו פוקימון ודיג'ימון, אחרי זה ראיתי שזה ממש משתפר והאנימציה מהממת, פתאום העלילה הזכירה לי שטחיות בסגנון של דרגון בול Z ואז הוא הראה לי פרק יותר מתקדם שהעלילה הזכירה לי סרטים מצויינים ותסריטים זוכי אוסקר.
האם ידוע לך משהו על סדרות אלו והאם הן שוות צפייה?
ועוד משהו קטנטן: בטעות לגמריי ובמקריות מוזרה הורדתי מהאינטרנט את 'שכני טוטורו'. אך למרבה הצער אין את הסרט בדיבוב לאנגלי, והתרגום ממש לא טוב, כי הוא לא מופיע בזמן.
אמיר: דיי כבר ג'גואר, צריך ללמוד לבגרות בלשון. ואני עוד צריך למצוא מה החומר!
ג'גואר: אשמתך שאתה לא כותב כל השנה! תקווה שתקבל יותר מ-70 בבגרות הזאת, שלא לדבר על המורה המחורבנת שהייתה לך השנה.
החברים שלך
קוראים לך ג'גואר גם בחיים האמיתיים?
מוזר, זה כמו שיקראו לי עדי בחיים האמיתיים…
בזמן האחרון
בגלל הלחץ הקשה שמופעל עליי התגלתה* אצלי תופעה מוזרה. 'גולומביה'! אתה בוודאי שואל את עצמך מהי גולומביה, ובכן זוהי תופעת פיצול אישיות מוזרה ש-3 דמויות מהחיים שלי מתחילות לשוחח בינן ולאמר את דעתן על סרטים ודברים אחרים. הנה הכרה קצרה בין הדמויות:
ויבי: דמות מעצבנת של טרול, צועק לא מנמק וחושב שמי שלא חושב כמוהו מטומטם. לאחר שכמעט נודה מהאתר כלאתי אותו במרתף אך לפעמים כשאני נותן את הסיבוב היומי בחצר הוא מצליח להשתחרר וכותב הודעות באתר.
ג'גואר: טיפוס ממש נחמד, אוהב אנשים, לא מתרעם על כל דבר שאנשים אחרים יאהבו והוא לא. הטיפוס שגרם לי לחזור לאתר ושיקבלו אותי בידיים פתוחות.
אמיר: אני, בחיים האמיתיים, ילד נחמד, מצחיק, משחד אנשים בשייק קפה ואוהב לצפות בסרטים. אוהב לגלוש באתר עין הדג ומנסה להשתלט על הדמויות שלו כדי שלא ייגרמו לבעיות שגרמו בעבר.
* תודה מיוחדת לפינגווין שגילה אצלי את התופעה…
באותו הקשר בערך,
נארוטו סדרה יפה מאוד (מבחינת עלילה) כשמתעמקים בה, זאת אומרת שמהפרק ה-7 ומעלה.
הייתי ממליץ לך להשיג ממנו את הסדרה ולצפות בה (היא עדין משודרת ביפן, עכשיו זו העונה השניה שלה).
ובקשר לכתבה, משהוא יכול להסביר לי את המשפט הזה?
"חבל שבדיוק ברגע שנראה שהחבר'ה ב-Square למדו איך לעשות סרטים כמו שצריך, סגרו להם את הבאסטה."
עד כמה שאני יודע, סקוור לא נסגרו או משהו כזה.
הכוונה לחטיבת
הסרטים של Square.
Square, כחברת משחקים, לא נסגרה,
אבל היא לא תעשה יותר סרטי קולנוע (וחבל).
Square, כחברת משחקים, לא נסגרה,
היא עשתה מרג'ר עם איזו חברת משחקי-אנימה-לפלייסטיישן אחרת בשם "אניקס".
מעניין מי קנה את מי.
אם כבר מדברים על המאמר שלך
הקיטלוג של eva בתור מד"ב צבאי נראה לי מאוד בעייתי. הסדרה הזאת מתעסקת יותר בדמויות ובפלוסופיה מאשר באקשן, ובגלל זה אני חושב שזאת לא הגדרה נכונה בשבילה.
''צבאי'' זה לא בהכרח ''אקשן''
יותר "מלחמה" מאשר "אקשן", והסדרה אכן בוחנת איך המלחמה (גם, לא רק) בסדרה משפיעה על הדמויות. ה-"צבא" בסדרה הוא אמנם צבא של שלושה אנשים, פלוס מינוס, אבל אפשר בהחלט לומר שזה טוויסט על הז'אנר.
''צבאי'' זה לא בהכרח ''אקשן''(כה''ב)
יש בזה משהו.
סקוור התמזגו עם אניקס
שגם הם חברת משחקים מאוד מאוד מצליחה ביפן עם סדרת Dragon Warior שלהם..
ראיתי אתמול את המסע המופלא
ולמען האמת הסרט לא מי יודע מה. כאילו הוא נחמד, ואפשר להעביר איתו שעה וחצי אבל לילדים הוא פשוט משעמם. אולי אני התחלתי להזדקן כי אחותי לא נרדמה בסרט (היא כיתה ג') אבל הרגשתי שילדים לא ימצאו בסרט שום עניין. אהבתי *הרבה* יותר את 'שכני טוטורו' המעולה.
שאלה: איזה סרט אנימה הכי מומלץ להראות לילדים? והאם נינג'ה סקרול בסדר? לא ראיתי אותו.
נינג'ה סקרול ממש, אבל *ממש* לא לילדים.
בשום פנים, אופן וצורה.
למה?
למה נינג'ה סקרול לא לילדים בשום פרצוף?
הממם.
אונס, רצח, ביתור גוויות ויצורים חיים, שדים מרושעים, אלימות גראפית – לא, לא נשמע לי כמו משהו שהייתי רוצה שהילדים ההיפוטתיים שלי יראו. זה עוד עשוי להעניק להם השראה.
ובכן, סרט אחר שמתאים לילדים?
טוב, נו, אולי לא.
Ghost in the shell. אם אתה בייביסיטר ורוצה שהם ירדמו ויעזבו אותך במנוחה.
''הרוח בקליפה'' לא עובד.
לפחות לא כשאתה בייביסיטר לילדים בני שנה ומטה.
ניסיתי.
אני חושב שכשמדובר בילדים בני שנה ומטה,
הסרט הזה בעיקר מגביר אצלם את התיאבון.
הזכרת לי סרט אנימציה שראיתי מזמן שבפסקול שלו יש שיר/ים של BLACK SABBATH. מישהו יודע את שם הסרט?
מה?.
הסרט עם הבחורה שמגלה באג במערכת הוא אחד הרעיוניות היותר טובים שראיתי סיפור בלשי הוא סתם עוד מהקטעים המטומטמים שיש ליפנים עם התרבות האמריקאית שאין מה לחפש בה
במהלך יום העצמאות הקרוב
ישודרו, גם ב-HOT וגם ב-yes כל סרטי האנימטריקס (וכן גם הטרילוגיה של "המטריקס" במלואה).
סדר השידור הוא כזה:
הרנסנס השני, א'
הרנסנס השני, ב'
המטריקס
תוכנה
שיא עולמי
הסיפור של קיד
טיסתה האחרונה של האוזירוס
מטריקס רילודד
מעבר
סיפורו של בלש
השכלה גבוהה
מטריקס רבולושנס
לצערי, טרם יצא לי לצפות בכל סרטי האנימטריקס, ומעניין אותי לדעת אם יש איזשהו היגיון בשיבוץ הסרטים דווקא בסדר הזה. מישהו יודע? מישהו זוכר? זה בכלל משנה?
יש היגיון, אבל זה לא משנה הרבה
בעיקר אם ראית כבר את שלושת הסרטים.
'הרנסנס השני', שישודר לפני 'המטריקס' הראשון, מספר את ההיסטוריה של המטריקס, כלומר מקדים את הסרט (ובעצם מספיילר אותו, אם הצלחת לא לדעת במה 'המטריקס' עוסק). 'הסיפור של קיד' ו(בעיקר) 'טיסתה האחרונה של האוזיריס' מגשרים בין הסרט הראשון לשני. שאר סרטי האנימטריקס לא קשורים ישירות לעלילה של הסרטים הארוכים, אבל נדמה לי שהם מסודרים, פחות או יותר, "מהקל אל הכבד" מבחינת רמת המורכבות וקלות ההבנה.
גם ביס וגם בהוט הסרטים משודרים לפי אותו סדר בדיוק?
אותו סדר בדיוק
חוץ מזה שב-HOT ישודרו מאחורי הקלעים.
הספיישל ייפתח ב"מאחורי הקלעים של המטריקס" שיקדים את צמד הרנסנסים. אחרי "מטריקס רילודד" יש "מאחורי הקלעים של מטריקס רילודד" ואחרי "רבולושנס" יש… נכון, "מאחורי הקלעים של רבולושנס".
מעבר לזה, יש שינויים קלים בתרגום שמות שניים מהאנימטריקס. "הסיפור של קיד" נקרא ב-HOT "סיפורו של ילד", ו"סיפורו של בלש" נקרא ב-HOT "סיפור בלשי".
האמת היא שסדר מוצלח באמת
היה מכניס חלק מהסרטונים בתוך הסרטים (אל-לה האנימה של קיל ביל).
למשל הרנסנס צריך להיות ממש לפני הקליימקס של מטריקס רבולושונס.
סיפורו של ילד צריך להיות מוצג באופן משולב עם תחילת המטריקס הראשון (תמונה מפה, תמונה משם, רק בשביל ההשוואה).
אבל אתה לא אמור לראות את זה ככה.
חוץ מזה שזה נחשב להפרת זכויות יוצרים.
אותו סדר בדיוק
אוהבי הקונספירציות למיניהם בוודאי יאמרו שהסיבה לכך שהסרטים משודרים באותו סדר *בדיוק*, הינה בגלל העתקה של סדר השידור מאחת החברות ע"י החברה השנייה, אשר רכשה בדקה ה-90 את הזכויות על האנימטריקס ועל רבולושונס, לאחר שחברה א' כבר רכשה את הזכויות ושיבצה את הספיישל.
אה, ואם לא הבהרתי את דעתי
שני הסרטים הטובים ביותר הם 'מעבר' (בגלל האוירה, הכיף והמוזרות) ו'אוזיריס' (בגלל האנימציה וסצינת הפורפליי).
בהחלט.
"מעבר" הוא הטוב מבין 12 יצירות המטריקס. והוא גם היחיד מביניהם שהוא יותר מראוי.
אוזיריס? רק בשביל האנימציה והפורפליי, אבל מעבר לכך הוא הרבה יותר מדי מבולבל.
אני אוהב את האוזיריס בגלל האנימציה המצויינת
והאקשן בהתחלה שמשולב בו הומור. 'מעבר' זה הבית המוזר? אם כן אז זה באמת סרטון ממש מדהים וממש אהבתי אותו,, במיוחד את כל השטויות שהם עושים שם. ה'רנסנס' הוא אחד משיעורי ההסטוריה המעניינים ביותר שעברתי + אנימציה מצויינת. סיפורו של בלש והסיפור של קיד הם גם נחמדים אבל אני לא זוכר מהם הרבה, חוץ מהעובדה שבסיפור של קיד היה מ-ל-א אקשן. אהבתי.
מהירו מאדה, שביים את סרטי הרנסנס
ביים מאז סדרת טלוויזיה בשם Gankutsuou שהיא גרסא עתידנית לספר "הרוזן ממונטה כריסטו". הדיסק הראשון שלה אמור לצאת בארה"ב באוקטובר הקרוב, והסדרה קיבלה בינתיים ביקורות מהללות על ימין ועל שמאל. הטריילר נראה מרשים (גם אם האיכות של הקובץ מחורבנת):
http://montecristodvd.com/
מאיפה להתחיל עם אנימה
פולמטאל אלכמיסט ברודרהוד.כל כך טוב.