אנימטריקס

במקור: Animatrix
במאים שמשתתפים בפרויקט:
יושיאקי קוואג'ירי, טקאשי
קויקה, פיטר צ'אנג, שינצ'ירו

וואטנבה, מהירו מאהדה, אנדי
ג'ונס, קאווג'י מורימוטו

כל התסריטאים: אנדי ולארי
וושאווסקי, יושיאקי קוואג'ירי,

פיטר צ'אנג, שינצ'ירו וואטנבה

"כמה טוב שאני כותב ב'עין הדג"', חשבתי לתומי בזמן שניגשתי לכתוב את הביקורת הזו. "זה בהחלט חוסך לי המון כאבי-ראש מיותרים כשאני בא לכתוב על סרטים מסוימים. למשל, כתיבת ביקורת על דיסק ה-'אנימטריקס' שארבעה סרטים מתוכו כבר עלו לרשת, נטחנו פה עד דק בדיונים ביומיות, ואפילו פרסמתי עליהם ביקורת באיזה מקום אחר. אז אני יכול לדלג עליהם ולדון רק במה שיש בדיסק חוץ מהם, נכון?"
"לא נכון!", הזדעקה העורכת. "יש אנשים שלא יודעים מה זה 'אנימטריקס', לא קראו את היומיות, אין להם ADSL שיעלה להם את הלינקים הרלוונטיים בנוחות ובלי שיתייבשו, והם אפילו מסתובבים ברחוב בשעות היום!"

אז מה לעשות, צריך להתחיל מההתחלה.

האחים לארי ואנדי וושאווסקי שאבו הרבה מאוד השראה מסרטי ומסדרות האנימה – האנימציה היפנית – בבואם לביים טרילוגיית סרטים צנועה הידועה בשם 'מטריקס'. לקראת יציאתו של הסרט השני בטרילוגיה הנ"ל, היה להם רעיון מגניב: "בואו נחזור למקורות: ניקח כמה במאים מיפן, שיביימו סרטי אנימציה קצרים המבוססים על הסרטים שאנחנו ביימנו. ככה הם יעשו לנו כבוד כמו שאנחנו עשינו להם!". מספר במאים יפנים אכן גויסו לפרויקט, כמו גם שני במאים אמריקאיים, והשמחה גדולה היתה. בתור טיזר להוצאת ה-DVD המכיל את כל תשעת הסרטים, עלו ארבעה מהם לצפייה חינם ברשת. אחד נוסף הוקרן בבתי הקולנוע לפני הסרט 'לוכד החלומות', מתוך הנחה, מוצדקת כנראה, שהוא יעניין את הצופים הרבה יותר מהסרט שבא אחריו.

ארבעת הסרטים שעלו לרשת וההוא שהוקרן לפני 'לוכד החלומות', נמצאים כמובן על הדיסק במלוא הדרם: 'הרנסאנס השני', על שני חלקיו, הוא שיעור היסטוריה אה-לה 'עמוד האש' אודות השתלטות המכונות על העולם. אישית, מצאתי את שני סרטי 'הרנסאנס השני' טרחניים בצורה בלתי-רגילה, למרות העיצוב והאנימציה המהממים; 'תוכנה', הסרט שזכה לכבוד הגדול ביותר מכל הסרטים שעל הדיסק כאשר הוקרן ב-'אחי, איפה הקון? (גרסת הבמאי)', הוא סיפור על לוחם ולוחמת במחתרת הנלחמת נגד המכונות, שמתאמנים בסימולציה שלקוחה מתוך יפן ההיסטורית. במאי הסרט, יושיאקי קוואג'ירי (במאי 'Ninja Scroll'), הוא אחד מבמאי האנימה הכי נערצים על הוושאווסקים, והם מאוד הושפעו מהסגנון שלו בעת העבודה על הטרילוגיה. חוץ מזה, הוא היה ונשאר במאי האקשן הכי טוב באנימציה היפנית ו-'תוכנה' הוא כמו זריקת אדרנלין ישר לתוך הוריד: רצף של קרבות מסחררים על רקעים צבעוניים שמתחלפים כל כמה שניות, ויכול בהחלט לגרום אפילפסיה לצופים רגישים. וישנו גם 'סיפור בלשי', הפייבוריט שלי, אודות בלש פרטי שיוצא לחפש את טריניטי (קארי אן מוס בהופעת אורח), וגם מוצא אותה – ומסתבך. את הסרט ביים שינצ'ירו וואטנבה, המוח שמאחורי 'קאובוי ביבופ' המדהימה, וכרגיל הוא עשה את זה עם המון-המון סטייל. וואטנבה הוא במאי שהמלה "סטייל" היא שמו השני, והוא לא פחד לתת לסרט שלו מראה שונה בתכלית מזה של סרטי הטרילוגיה – לסרט ישנה יותר תחושת פילם-נואר משנות ה-40 וה-50 (מהמקלדת של גיבור הסרט, שנראית כמו מכונת כתיבה, דרך הלבוש ועד לעובדה שהסרט הוא כולו בשחור-לבן) מאשר תחושת ההיי-טק שמלווה את סרטי ה-'מטריקס'.

אני מתאר לעצמי שרוב האנשים שישקיעו את כספם בדיסק הם אלה שויתרו על תענוג הצפייה ב-'לוכד החלומות', והם רוצים לראות בכל זאת את 'הטיסה האחרונה של אוזיריס' – אחד משני הסרטים על הדיסק שלא בוים על ידי במאי יפני. הסרט עשוי באנימציה תלת-מימדית ריאליסטית להבהיל, והאירועים בו מובילים לסרט 'מטריקס Reloaded'. 'אוזיריס' הוא הסרטון הפותח את הדיסק, ואין מה לדבר – שווה. האנשים בחברת Square מוכיחים כי בניגוד ל'פיינל פנטסי' – הסרט באורך-המלא שלהם – כאשר הם לא צריכים להתעסק בזוטות כמו דיאלוג או דמויות, הם יכולים לביים אחלה סרט, או ליתר דיוק, סצינת אקשן אחת ארוכה, שמתחילה עם קרב חרבות בסימולציה (כמו ב-'תוכנה'), וממשיכה במרדף היסטרי של המכונות נגד בני האדם. גם דיבוב הקולות והאנימציה של הדמויות השתפרו פלאים מאז 'פיינל פנטסי' וחבל שבדיוק ברגע שנראה שהחבר'ה ב-Square למדו איך לעשות סרטים כמו שצריך, סגרו להם את הבאסטה.

וחוץ מהחמישייה הזו, נמצאים על הדיסק עוד ארבעה סרטים שלא נראו קודם בשום מקום אחר. אחד מהם הוא 'סיפורו של ילד' – סיפור על ילד (Duh!), שמרגיש די בודד בעולם, ומגלה שהעולם הוא בעצם המטריקס. שינצ'ירו וואטנבה, הבמאי של 'סיפור בלשי' הולך ב-'סיפורו של ילד' לכיוון של קליפ ב-MTV: מעט מאוד דיאלוגים, הרבה מוסיקה, ומעבר מעולם שפוי וריאליסטי לעולם הזוי וטריפי. 'סיפורו של ילד' אמנם פחות מוצלח מ-'סיפור בלשי', ועל השוואות ל-'קאובוי ביבופ' אין בכלל מה לדבר, אבל אצל וואטנבה, גם סרט חלש הוא עדיין שווה צפייה. חוץ מזה, הוא מתקשר ישירות ל-'Reloaded'.

הסהרוריות ממשיכה עם 'מעבר' ('Beyond'), ספק סרט אימה, ספק סרט שנוצר בהשראת כימיקלים שלא זכו ולא יזכו לאישור משרד הבריאות – בחורה בשם יוקו יוצאת לחפש את החתולה שלה, יוקי, מגיעה לבית מכושף, נכנסת אליו, ומשאירה את ההיגיון בחוץ. והחיים, כמסתבר, הם דווקא כיף לא נורמלי כשאין היגיון. הקשר ל-'מטריקס' קלוש למדי, אבל 'מעבר' הוא סרט מעניין, שנראה נהדר, ועושה עבודה טובה יותר מזו של 'סיפורו של ילד' בכל הנוגע לשמירה על העניין של הצופים.

נקודת השפל הראשונה של הדיסק מגיעה ב-'שיא עולמי' – סיפור על ספורטאי שמגלה את המטריקס בטעות. התסריט דווקא עושה קולות של משהו מעניין, אבל למרבה הצער קשה להתמקד בו, בגלל העיצוב, האנימציה, והצביעה – כולם מכוערים פחד. פשוט לא ראוי למאכל אדם.

נקודת השפל השניה הוא 'Matriculated', שהוא גם הסרט השני בדיסק שהבמאי שלו הוא לא יפני. פיטר צ'אנג, אחד מבמאי האנימציה הכי מבריקים שיושבים היום בארה"ב, יוצרה של 'Aeon Flux' המיתולוגית של MTV, מקבל כאן הזדמנות לביים פרויקט אישי בפעם הראשונה בעשור – ומפשל כמו גדול. הסיפור הוא אודות קבוצת מורדים אנושיים שמנסים לחנך את אחת המכונות. הרעיון, שוב, מעניין, כנ"ל העיצוב. אבל למה הסרט נראה כאילו הפסיקו לעבוד עליו באמצע? האנימציה מחופפת בצורה לא רגילה – התנועה של הדמויות פשוט כואבת בעיניים. גם הקטעים הכאילו-פסיכדליים נמאסים מהר מאוד.

למען האמת, קשה שלא להרגיש שהסרטים ששוחררו לאינטרנט ו-'אוזיריס' שהוקרן בקולנוע, היו בעצם הקרם-דה-לה-קרם של פרויקט ה-'אנימטריקס', ואלה שבאו על הדיסק הם הבררה. אז למה בכל זאת לקנות את הדיסק אם כבר הורדתם את מה שהיה על האינטרנט? טוב ששאלתם.

ההפתעות הגדולות של הדיסק, מסתבר, לא יושבות בכלל באיזור הסרטים אלא באיזור הבונוסים. זה מתחיל עם סרט תיעודי שמסביר את ההשפעה העצומה שהייתה לאנימציה היפנית על האחים וושאווסקי, וממשיך עם סקירה היסטורית מרשימה על האנימציה ביפן תוך הערות מאירות-עיניים של אושיות תרבות כמו טוד מק'פרליין (יוצר הקומיקס 'ספון') הארי נולס (מ-'Ain't it Cool News') ועוד כל מני מומחים לאנימציה וקומיקס יפני, שעד היום פגשתי בעיקר בספרים ובמאמרים שכתבו, ונחמד להדביק לשמות שלהם גם פרצופים. אפשר היה לגוון קצת את הרפרטואר של קטעי האנימציה שמופיעים בסרט, אבל הסרט התיעודי הזה, שימו לב לדברי, שווה יותר מכל סרטי האנימציה שנמצאים על הדיסק. רק תהיה אחת לי: למה הוושאווסקים עצמם החליטו להיעדר ולתת לאחרים לדבר בשמם? מוזר.

חוץ ממנו, ישנם גם סרטים תיעודיים נוספים שמסבירים איך נעשה כל סרט וסרט על הדיסק, עם הצצה לעיצובים מוקדמים ושלל דברים מגניבים אחרים. לא מספיק? לארבעה מסרטי האנימציה יש גם ערוץ קומנטרי של הבמאים. בקיצור: לחרוש את כל מחלקת הבונוסים בדיסק לוקח יותר זמן מהסרטים עצמם. שווה בהחלט.

וזה אולי המקום להעיר שהדיסק יצא גם בהפצה מקומית, עם כתוביות תרגום לעברית (אופציונליות, רק לסרטים עצמם). במחיר של 99 ש"ח, זו עסקה שווה ביותר. במשך שנים שברתי את הראש על נושא ה-"איפה להתחיל עם אנימה" ועכשיו סוף-סוף יש תשובה: 'אנימטריקס'.