במקור: Basic
במאי: ג'ון מק'טירנן
תסריט: ג'טיימס ונדרבילט
שחקנים: ג'ון טרוולטה, קוני
נילסן, בראיין ואן הולט,
ג'ובאני ריביסי, סמואל ל.
ג'קסון, טימותי דאלי, רוזלין
סאנצ'ז, מרגרט טרוולטה
יש דברים שהעין רואה, אך המוח מסרב לקלוט. דברים שאי אפשר להסביר במילים. מין "עד שלא תחוו את זה לא תבינו ממש על מה אני מדברת". כזה הוא 'בייסיק', ואם לשאול טאג-ליין מסרט אחר, הרי הוא "פצצת הצחוק של השנה". ומה שהכי יפה זה שהוא בכלל לא התכוון להיות כזה.
אי אפשר להשוות את 'בייסיק' לשום דבר שראיתם לפני כן. הוא עומד בפני עצמו, צף בריק העצום של ההשקעה בתסריט, נישא על גבם של ארבעה פילים, העומדים על גבו של צב ענק בשם מק'טירנן (שביים גם את 'רולרבול', ואת 'מת לחיות 1' ו-3).
ארבעת הפילים הם טום הארדי (ג'ון טרוולטה), איש קומנדו לשעבר שעושה טובה לחבר ובא לחקור אירוע מוות ביחידה מובחרת; ליוטננט ג'וליה אוסבורן (קוני נילסן, 'לחיות בתמונות') שהארדי מסופח כדי לעזור לה – ואולי להחליף אותה – בחקירה; בראיין ואן הולט ('בלאק הוק דאון') כחייל ששרד את מה-שלא-קרה-שם וחברו לאימונים קנדל, בנו של סנאטור חשוב, ששרד את האירוע כשהוא פצוע עד מאוד.
מדי פעם מבליח סמואל ל' ג'קסון, כמפקד יחידה עילית, שהביטוי "קשה באימונים, קל בקרב" מקועקע לו על הוריד של המצח באותיות של קידוש לבנה. ג'קסון שולח את חייליו לאימונים שארגוני זכויות אדם היו מזדעקים לו שמעו עליהם. את החביבים שבין הטירונים שלו, הוא שולח אחר כך לאימונים אחרים. מיוחדים. למשל, ניווט-לחימה באמצע הג'ונגל כשסופת הוריקן מתקרבת.
כאמור, רק שניים שורדים את האימון האחרון הנ"ל. אחד מת, וארבעה אחרים – ובהם סמואל ל' – נעדרים. ככל הנראה מתים. להארדי ולליוטננט אוסבורן יש כ-5 שעות להתגבר על הנחקרים שאינם ששים לשתף פעולה, לברור את האמת מהגרסאות הסותרות שהם מספקים ולגלות מה קרה. החל מהשלב הזה, לערך, עלילת הסרט הופכת לסיפורי אלף לילה ולילה, כשפעם בחמש דקות מגיע טוויסט שמשנה לא רק את נקודת המבט שלנו על מה שהתרחש לפני כן, אלא גם את נושא הסרט – מסרט על מה שנדמה כתאונת אימונים, 'בייסיק' מרחף לחיקה החמים של הנקמה, ומשם דוהר במלוא הקיטור לסרט שעוסק בסמים, ביחידות צבא שאינן קיימות ועוד היד נטויה.
אז אוקיי, כל סרט שמכבד את עצמו מתהדר כיום באיזה טוויסט או שניים, מתוך נקודת הנחה שהצופה הממוצע לא יסכים לראות דרמה אנושית ורגישה, אלא אם כן יתברר בסוף שהגיבור המסתורי (בוא נקרא לו לצורך הדוגמה "מייקל ג'קסון") הוא בכלל אדם שחור עור, מה שמרמז כמובן על הגזענות הפושה בכל ועל יחסה המפלה של החברה (ומעניק לסרט נקודות תחכום לאמור "זה לא סתם סרט אקשן, זה סרט אקשן עם מסר!"). אבל יש משהו לא פיירי בטוויסטים כמו של 'בייסיק', שמשנים את מהלך העלילה כליל: נתונים לנו שני חיילים, או חייל וחצי, אם להיות מדויקים. הם היחידים שיכולים לספר מה קרה. לנו, כצופים, אין את הכלים לבדוק את מהימנות המידע, אפילו לא על סמך הרמזים שהסרט כביכול מפזר. ואז באים מפיקי הסרט ויוצרים סרט אחר לגמרי. שוב ושוב הם עושים זאת, ושוב ושוב הם מסיטים את מהלך העלילה למשהו לא קשור, שלא היה סיכוי שנוכל לנחש לפני כן, בטח שלא על סמך המידע שסופק לנו. ואם נחזור לרגע לדוגמה של מייקל ג'קסון (ואני לא רומזת בזה שיש לו קשר כלשהו לסרט), הרי שאם הסרט ההיפותטי עליו עוסק בהאשמות שתלויות נגדו כנגד הטרדה מינית של ילדים רכים, אזי בסוף הסרט, לאחר שמתברר שמייקל סוחר סמים אימתני המטיל חיתתו על המאפיה האיטלקית, על היאקוזה, ועל המאפיה הרוסית כאחד, פתאום אומרים לנו שהוא בעצם יהודי שומר מצוות, שמטפס על ענפי עצים כדי לקבל השראה לכתיבת שירים שיוצאים כנגד תחלואי העולם, ושבעצם הוא שחקן הוליוודי בשם וין דיזל.
ועל כל הבלגאן הזה בסרט מנצח ג'ון טרוולטה, שהחיוך הזחוח שלו (גם כשהוא לא מחייך – הוא מחייך) יכול להוציא אדם משלוות נפשו. כאילו שהחיוך הזה, והגומה המפורסמת שנעלמה בינתיים, יכולים לחפות על המשחק העלוב שהפגין, או על הסקס אפיל, שאם אי פעם היה לו, הרי שהוא הלך לעולמו בצער לא רב וביגון לא קודר. שאר השחקנים הסתפקו באובר-אקטינג סטריאוטיפי (קנדל/ריביסי), דיבור טינאייג'רי צווחני שנראה מתאים לסרט אחר (ליוטננט אוסבורן/נילסן), או צעקות, שמטרתן לשוות הופעה סמכותית (ל' ג'קסון).
למרות התיאור הלא מחמיא, הרי שמעז יצא מתוק – 'בייסיק' השלם מתעלה על סך חלקיו. לא שאני רומזת שהוא טוב כסרט, חלילה. כלומר, כן, הוא נורא מצחיק, ויצאתי ממנו ב-high שנשאר עוד שעות רבות אחר כך. אבל הדרך היחידה להסביר את קיומו היא מבחן פסיכומטרי מתוחכם כלשהו, המאתגר את יכולת החשיבה של הצופה במשחק "מה יקרה הלאה", או כפי שמוצג הדבר בסרט זה: "מה הדבר הכי מופרך שיכול לקרות". ובחיי שאפילו ההצעות של המוחות המבריקים ביותר באולם לא הצליחו להתעלות על מה שהציע הסרט.
ולא שמישהו מאיתנו הבין מה קרה שם, בסוף הסופי בהחלט, או למה (ואני אשמח אם מישהו פה הבין ויוכל להסביר לי), אבל איך אומרים: "יש דברים נסתרים, לא נבין לא נדע … לא צריך כל דבר לחקור ולשאול, לפעמים גם מותר לא לדעת הכל".
אויש, חבל
חבל לראות כל-כך הרבה שחקנים מוכשרים מתבזבזים על סרטים כאלה שאין לאף אחד מושג על מה הם בכלל.
וגם ג'ון טרבולטה שם, אז בכלל אין מה לראות.
שלא להזכיר במאי מוכשר
ג'ון מקטירנן, שביים את "מת לחיות", אחד מסרטי האקשן הגדולים של כל הזמנים.
ומאז הוא התעקש להוכיח, פרנציפ, שזו היתה עבורו הברקה חד-פעמית בהחלט.
שלא להזכיר במאי מוכשר
חוץ ממת לחיות 3 שהיה גם גדול.
צטט אמת
מתוך http://www.diehardmovies.com/script3.txt
נ.ב.
Shick זה Shit, להערכתי חסרת ההשכלה הפורמלית.
צטט אמת
כן, נו זה היה ציטוט חופשי, מעין פארפרזה.
שלא להזכיר במאי מוכשר
מקטירנן הוא אחד מבמאי הפעולה הגדולים ביותר בהוליווד – חוץ מ"מת לחיות" המצוין הוא גם עשה את "הלוחם ה-13" הנהדר (למרות שבנדרס עושה כמיטב יכולתו להרוס את הסרט) ואת "הטורף" שהוא פשוט סרט משובח.
הלוחם ה-13 נהדר?!?!
סרט משעמם ומבחיל שלא היה בו שום דבר בעל ערך. הסרט הגרוע ביותר שראיתי אי פעם. (לא ראיתי את "מאנוס")
בולווי שולת!!!1
בדיוק היה את הסרט אתמול בכלבים. זה אחד מהסרטים שכשאני מתחיל לראות, אני לא יכול להפסיק. עוד בז'אנר הפרטי הזה:
פוסטמן
שקרים אמיתיים
דואטים (עם גבינת פאלטרו)
הלוחם ה-13 נהדר?!?!
כן, נהדר. נכון שהסרט איטי במקצת, אבל יש מעט סרטים שמציגים יפה כ"כ חבורת לוחמים הפועלת ביחד. אולי תחביב ה-AD&D המינורי שלו פעל את פעולתו, אבל זה היה מרשים.
אגב, זה כבר נעשה קודם (ב"מרדף אחרי אוקטובר האדום", עוד סרט טוב שמקטירנן ביים), אבל הפתרון שהוא מציע שם לעובדה שכולם מדברים אנגלית (הסצנה מסביב למדורה) הוא פשוט מבריק.
שלא להזכיר במאי מוכשר
ובכן, אני רק בשביל לחזק את האמירה הנ"ל
"הטורף הוא סרט משובח."
אמן ואמן.
נהנתי מהסרט כל כל עד כדי שהכנתי לו תרגום בעברית לא מזמן.(והשקעתי!).
(חפשו את תירגום תחת התורם Ganja-IL )
ואם להיות צפוי עוד יותר, זה הסרט הטוב ביותר שארנולד השתתף בו.
נ.ב
למה אנשי הדג לא מרימים ביקורת על הסרט?
תעשו ג'סטה לבחור נאה כמוני.
למה שלא תרים בעצמך ביקורת לטורף?
תעשה לעצמך ג'סטה.
חבל על ג'וני
ודווקא היה שחקן טוב. משום מה לכולם יש שנאה מושרשת לטרבולטה, אבל אני דווקא מחבב אותו. אולי זה כי אני חובב טרנטינו, או כי אני סתם אוהב למרוח שמן מנועים על שיערי (מה?!).
קומדיה בעל כורחה.
כפי שאמרה לונג, הטוויסטים מתעקשים משום מה להערם אחד על השני. חלקם סתם מטופשים, ואחרים מטופשים להחריד, כאילו נלקחו מתוך 'סקובי דו' – "חשבתם שאני רובוט אכזרי שמנסה לכבוש את העולם? לא! אני בסך הכל בתולת ים בלונדינית!" וואלאק, איך הצלחת לעבוד עלינו. במהלך הסרט ניסיתי לחשוב לעצמי מה התרחישים המופרכים ביותר אליהם יכול היה הסרט להמשיך. פרט לחייזרים העורכים ניסויים בפרות תמימות, שאר התרחישים שהרהרתי בהם, מגוחכים וטפשיים ככל שהיו, טרחו להתגשם. ואף על פי כן, אני לא בטוח שהבנתי את הסרט. השכבות הרבות והסותרות, והדמויות השוליות שלא אופינו מעבר לשמן הצליחו כולם לבלבל אותי. יתכן אולי כי מדיטציה מספקת על החומר הנלמד תעלה פיתרון הולם לכל הסמטוכה. תסלחו לי אם לא אטרח לנסות.
וכן, כשם שקרה ללונג, הסרט הצחיק אותי שוב ושוב, במעין צורה רמת-אביב-גימלית שכזאת. הדמויות הנואמות על מה שהן עומדות לעשות, ומסבירות נקודות זעומות בעלילה, במקום להסביר את החשובות ("אולי אתה לא מבין הרבה בחקירות," אומר החוקר הנועז לאסיר שלו, "אבל מה שספקת לנו כרגע קרוי בעגה המקצועית 'מניע לפשע"'. תודה על ההסבר, שרלוק).הסרט עשוי להצחיק באותה מידה כל מי שמסוגל יהיה להתעלם ממגרעותיו הרבות מספור של הסרט, ולהתמקד במוטיב הקאלטי הטמון בו. אבל אני מניח שלמרבית האוכלוסין יש טעם טוב מזה, ודברים כמו הגיון ואיכות חשובים להם. אותם אוכלוסין, טוב יעשו אם ידירו רגליהם מהסרט. אני מניח שיוצריו של הסרט יסכימו איתי – הם בודאי לא ניסו ליצור קומדיה, ומין הסתם היו נעלבים למשמע הצחוקים הבלתי נגמרים באולם.
נקודת אור בודדה בסרט היתה הליוטנט ג'וליה אוסבורן, אותה משחקת בחן רב קוני נילסן, שנראתה לא מזמן בתפקידים מרכזיים למדי ב'גלאדיאטור', וב'לחיות בתמונות'. אני מניח שאם היה יוצא לי לשבת איתה על כוס וויסקי ("היא לא שותה בירה"), בפאב אפלולי בו הפסנתר משמיע לחן נוגה, הייתי שואל אותה – "בובה, מה בחורה חמודה כמוך עושה בסרט מפוקפק שכזה?"
לפחות, זה מה שהייתי שואל אילו אותה פגישה דמיונית (אך לא בלתי רצויה) היתה מתרחשת לפני חמישים שנה. היום, שאלה מנומסת שכזאת היתה קונה לי סטירה, ואולי אף תביעה משפטית או שתיים.
קומדיה בעל כורחה.
ואגב, יש לאמריקאים הרבה מה ללמוד מהצבא הישראלי.
במקום להביא את ג'ונטרה, איש מחלק הסמים, היו יכולים פשוט למצוא ש"ג באיזור, ולהאשים אותו בכל הבלאגן. יותר מהיר, ויעיל באותה המידה.
אני מניח שבצה"ל היו גם מתעקשים על זוטות כמו תדרוכים לפני אימון, אמצעי בטיחות מינימליים, או שעתיים שינה בין מסע תלת-יומי ובין יציאה לאימון.
מה 'ני יגיד לכם – המוח היהודי ממציא לנו פטנטים.
לא הייתי קוראת ל'בייסיק' קאלט.
עבורי לפחות, סרט קאלט הוא כזה שאפשר לראות רק קטעים ממנו בכל פעם. כזה שכל סצינה שלו היא highlight בפני עצמה. מה, אפילו קטעים בודדים מ'פיתוי' יספקו צחוקים, בלי קשר ליצירה השלמה. אבל 'בייסיק' לא כזה. נראה לי שצריך לצרוך אותו כסרט שלם. רק אז, בשלמותו, ניתן להבין את הגדולה שבמופרכות שלו.
דרמות רגישות
כן, האמריקנים לא אוהבים. עובדה, you can count on me, אחד הסרטים הטובים של השנים האחרונות, לא עבר את ה-10 מיליון (למרוןת שעם תקציב של מיליון וחצי, זה די רווחי). אני משוכנע שגם מרבית קוראי עין הדג שואלים את עצמם על מה אני מדבר. אם מישהו יקח אותו בספריה אני את שלי עשיתי.
לא רק שיודעים על מה אתה מדבר,
גם נכתבה על הסרט ביקורת חיובית (שלי) והיו אי-אלו תגובות.
לינק:
כתבה מספר 717
שם תוכל גם להביע את דעתך…
לא חייבים ללכת לספריה
הסרט רץ הן בערוצי "סינמה" בכבלים הדיגיטליים והן ב-YES3 בלווין. רק לפני יום-יומיים הוא שודר ב-YES. לא שראיתי…
אני חושב שאנחנו
מדברים על 2 רמות שונות של סמים… הקוקטיל שהרופא סידר לרינג'רים, וסמים סמים שהם העבירו למדינה.
את זה דווקא אפשר להסביר
הוא יכול היה פשוט להגיד…
סתם שאלה.
אני סקרן. שאת הולכת לסרט, בימינו, את עדיין מסוגלת להנות מהסרט נטו בלי לחשוב תוך כדי מה תכתבי בביקורת?
כן.
יש הרבה סרטים שאני רואה, ולמרות זאת אין עליהם ביקורת באתר (אוקיי, אז אלה סרטי "מה היה". ב"מה יש" הסיכוי שלא אכתוב על סרט אם אין עליו ביקורת קטן יותר). קודם כל, יש עוד כמה כותבים חוץ ממני, וכיוון שבד"כ אני לא רואה סרטים לבד, אני לא דואגת בעניין מי יכתוב את הביקורת. לא בזמן הסרט. מה גם שלפעמים יוצא לי לראות סרטים כשאני יודעת מראש שקיבלנו עליהם כבר ביקורת, ובין השאר אני רוצה לראות במה מדובר (יש מעט סרטים שעלתה עליהם ביקורת מבלי שאחד העורכים יצפה בסרט לפני כן).
חוץ מזה, לוקח לי יחסית הרבה זמן כדי לגבש את מה שחוויתי בזמן הסרט לכדי מילים.
זהירות,
אז זה לא סרט על תלאותיו של מתכנת בשנות השמונים?
וואו, איזה פלאשבק!
האמת אין לי מושג למה, אבל למדתי בייסיק ביסודי. מא אני אגיד לך – סבלתי קשות. ואז הגיע הפסקל – וגם אותו שנאתי. והכי שנאתי את אסמבלר.
אסמבלר? אסמבלר זה כיף!
ואם אני כבר פה, יש לי הערת :
הובא לידיעתי, ש- section 8 זה סלנג לפרופיל 21. כל חברי המחלקה פעלו במחתרת, כשחלקם נחשבים לנעדרים או מתים, ולא עסקו בתפיסת סוחרי סמים, אלא בעצמם סחרו בסמים, מאיפה שהם לא נמצאו, לארה"ב (והם דיברו על העברת סמים אפילו בתוך גופות כשלא הייתה להם ברירה אחרת).
אסמבלר זה כיף כאשר הוא לא פותח בארץ
אסמבלי זה כיף בכל מקרה
אממ... האהבה תמיד מנצחת, וכאלה?
אלוהים מת.
ניטשה מת.
אחלה סרט
סך הכל באמת אחלה סרט. ג'ון טרוולטה מעולה, וגם סמו-אל-אל ג"סון היה נהדר. אני מת עליו עם הקרחת.
לא היה אכפת לי מכל הטוויסטונים. להפך. כל פעם שחשבתי שאני כבר מבין את הסרט, הפתיעו אותי עוד פעם. ועוד פעם.
דווקא חשבתי שההיא, נו, קוני נילסן, היתה מציקה למדי. כמו הילד הזה שלכל אחד יש בכיתה, ששומעים אותו חצי שעה אחרי כולם, כי רק אז הוא מבין את הבדיחה.
בקיצור, אם כל הקיץ ימשיכו להגיע סרטים כאלה, אז הכל יהיה בסדר. ונפגש בשליחות קטלנית 3.
היי, אל תטיחי האשמות שווא.
גם בביקורת אמרתי שהסרט השלם מתעלה על הרכיבים שלו, ושנורא נהניתי.
לא מטיחה, מטייחת.
כנראה שזכרתי לא נכון.
קורה.
עכשיו שמתי לב למשהו...
יש קטעים בטריילר שאין בסרט. דברים שנאמרו שם ואין בסרט.
למעשה לפי הטריילר, היחידה של השש אנשים האלו של ווסט היא יחידת כוחות המיוחדים הכי עילית של ארה"ב.
ודברים אחרים שונים.
מה שכן, הטריילר הוא ממש מצוין מבחינת עריכה.
זהו. מה שמטריד אותי זה ה''למה''.
תענו על זה!!!
בקיצור, אחרי צפייה כפולה בסרט,
וקריאה, מייגעת אם יורשה לי, של ככככל התגובות, מסקנתי היא שלשמחתי הרבה אני לא טמבל כמו
שחשבתי, ותכלס אף אחד לא יכול
לתת הסבר ראוי (או קרוב לזה)
לסיפור העלילה כפי שהתרחש ב"מציאות" ולשאלות שעולות באופן אוטומטי עם סיום הצפייה.
עניתי.
אבל,רגע, לא שאלת כלום.