טוקסידו

במקור: The Tuxedo
במאי: קווין דונובן
תסריט: פיל היי, מאט מנפרדי,
מייקל ג'. ווילסון, מייקל ליסן

שחקנים: ג'קי צ'אן, ג'ניפר
לאב יואיט, ג'ייסון אייזקס, דבי

מזאר, ריצ'י קוסטר

עוד לפני שהגעתי לראות את 'טוקסידו', ידעתי שזה עומד להיות סרט רע. המבקרים גמזו וגמזו מכל עבר, והאמת? קצת נמאס כבר מג'קי צ'אן. הבנאדם די מיצה את עצמו, כבר לפני כמה סרטים. לא זאת בלבד, אלא שלסרט צוותה ג'ניפר לאב יואיט בתפקיד ראשי למדי.

את ג'ניפר היקרה כבר מזמן איני סובל. זה התחיל אי שם בסדרת 'אני לא מצליח לשכוח מה עשית בקיץ האחרון', והמשיך בסרט קטן ומזוויע בשם 'Heartbreakers'. רק לשם השוואה, אמה באותו סרט, סיגורני וויבר, היתה עתירת קסם, וסקסית בהרבה. בעצם, השוואה לא הוגנת.

עתיר בכל המטען השלילי הזה, הגעתי לסרט. השוט הראשון – אייל משתין לתוך נחל, ומימי אותו נחל נאספים לבקבוקי מים מינרליים. דוגמה משובחת לאנינות הטעם של הבמאי, ולסטנדרטים שהציב לעצמו.
ככל שהסרט המשיך, התאמצתי לשמור על פרצוף חמוץ, וחלילה לא ליהנות. "אני כאן כדי לכתוב ביקורת," כך שיננתי לעצמי שוב ושוב. "אני חייב לסבול. ללא סבל, אין איכות ועומק לאומנות, וללא עומק, להיכן נגיע?". לרוע המזל, לא הצלחתי. שוב ושוב הזדחלו להן זוויות הפה, ומשכו את השפתיים כלפי מעלה, חרף רצוני. שוב ושוב חבטה בי ההערכה לכישוריו האקרובטיים של האיש הקטן הזה, עם האנגלית הקלוקלת.

ג'קי צ'אן משחק בסרט הזה את "טונג, ג'ימי טונג". ככל תושב אמריקה ממוצא זר, עוסק ג'ימי במכובד שבמקצועות – נהיגה במונית. עקב כישוריו העילאיים בנהיגה, הוא נשכר לשירותו של מיליונר מסתורי, קלארק דבלין. את דבלין השרמנטי משחק בחן סביר ג'ייסון אייזק, שזכה לאחרונה למחמאות רבות על תפקידו המרושע בהארי פוטר. לא לטעות – כאן הוא הבחור הטוב, למרות המבטא הבריטי. ג'ימי טונג, ככל למך אוסטרופולי, מתקנא באורחותיו השרמנטיות של דבלין. למרבה/רוע מזלו, הוא נאלץ לתפוס את מקומו של דבלין, ולהלחם ברשע התורן.

והרשע התורן משובח הפעם. על מנת להיות רשע תורן, נדרשים שני מאפיינים:
א. מבטא בריטי מהוקצע. יש. הרשע התורן, דיידריך באנינג, מגולם על ידי ריצ'י קוסטר, יליד האיים הבריטיים, שעדיין לא עשה בחייו שום דבר שראוי שיזכרו אותו בזכותו, אבל אני מקווה שעוד יגיע לכך.
ב. תוכנית זדונית ומופרכת לכיבוש העולם. גם את זה יש. מר באנינג הוא מיליונר השואף להשתלט על שוק אספקת המים המינרליים ברחבי העולם, על ידי חיסול כל תושבי אמריקה. תוכנית מבריקה וחסינת טעויות. או שלא.

על מנת להתמודד עם הקרעים במרקם מציאות הסרט, הנגרמים ע"י תוכניות מטורפות של רשעים תורנים, מגיעה סוכנת פדרלית לעזור ל-"טונג, ג'ימי טונג". אותה סוכנת, דלבליין (כלשונו של ג'ימי), היא היא ג'ניפר מיודעתנו. ג'ניפר נראית טוב, יאמר לזכותה. לדעתי, שחקנית שהדבר העיקרי שיש לומר עליה הוא שהיא נראית טוב, אינה בדיוק שחקנית. אבל, כמעשה כשפים, הצליחו התסריטאים לתפור לג'ניפר שורות משובחות. מרבית הבדיחות הטובות בסרט מגיעות ממנה. היא מצחיקה בהחלט, בעיקר כאשר היא לא מנסה להראות סקסית. והאמת? החיקויים שהיא עושה די מוצלחים ומשעשעים.

ומולה, ג'קי צ'אן.
כפי שפתחתי, ג'קי צ'אן מיצה את עצמו. סרטיו החדשים לא מוסיפים דבר על מכלול עבודותיו בעבר. אבל את הכשרון שלו לא ניתן לקחת ממנו (לא בלי מכבש גדול וכבד, או אולי מסור חשמלי). גם אם בסרט יש פחות קרבות מבסרטי צ'אן אחרים, גם אם האקרובטיקה אנמית במקצת לעומת סרטיו הקודמים – האיש עדיין אחד מאומני הלחימה הגדולים של הקולנוע של ימינו.
ובעצם, המונח "לחימה" עשוי להטעות. איני בטוח עד כמה בחיים האמיתיים רגליו של צ'אן יושיעו אותו כנגד כנופיית טרוריסטים רצחנית. האומנות שהוא מפגין בסרטיו היא אקרובטיקה מדהימה מלווה בליצנות ויזואלית. אבל בליצנות הזאת טמון כוחו. אישיות? יוק.
וכאשר יוק אישיות, קשה לבסס קומדיה דלה (יחסית) בקרבות על השחקן.

והקרבות… עצוב, אבל נראה כאילו מר צ'אן הזדקן. הוא לא נועז כפי שהיה פעם (ולהזכירכם, מדובר באדם שהתיימר בכך שאת כל פעלוליו הוא מבצע בעצמו), והוא נוטה יותר לפשרות. מסרטיו הקודמים של ג'קי לא זכורות לי בדיחות גסות, או בדיחות מבוססות סקס. עד כה, הוא היה נקי דיו כדי להיות ראש שבט בצופים. וכאן? לא כך. כנראה הלחץ ההוליבודי להורדת הרמה הצליח להשפיע גם עליו. גם אפקטים ניתן למצוא כאן יותר מאשר בסרטיו הקודמים. ג'קי מטפס על קירות כאיש-העכביש, הולך על תקרות, ובכלל, נפרד לשלום מחוקי הפיסיקה (אך הידידות נשארת). גם קטעי מעוף וריקוד בחלל האוויר נראים כאן הרבה יותר מבסרטי צ'אן אחרים. ולא שזה פסול, זה פשוט לא צ'אן שאני מכיר. זה צ'אן מרשים פחות.

למרות הכל – נהניתי. נהניתי מסרט קליל, עם כמה הלצות טובות פזורות פה ושם ועם אפקטים לא רעים וכוריאוגרפיית קרבות חיננית ברובה. נהניתי.

הסרט לא מומלץ לחובבי סרטים איכותיים ועמוקים, או לחילופין, לבעלי תארים במדעי הביולוגיה. אלו עשויים להתחלחל מאותו אי-גיון הטווי בסרט לאורכו כפתיל סורר. הסרט מומלץ ל-"חובבי הז'אנר", ולהם בלבד. וגם לאלו, לא בקולנוע, אלא אם כן כבר ממילא הגעתם לקולנוע, ונגמרו הכרטיסים לכל האולמות האחרים. אבל עוד חודשיים שלושה, לקחת הביתה את הסרט בדיוידי, ולשבת עם דלי פופקורן תוצרת בית ביד אחת, ובקבוק צונן של פפסי מקס בשניה? למה לא? אם אתם חשים מחויבות לבטל זמנכם לריק, צפייה ב'טוקסידו' היא דרך סבירה ביותר לעשות כן.