במקור: The Guru
במאית: דייזי פון שרייר
מאייר
תסריט: טרייסי ג'קסון
שחקנים: ג'ימי מיסטרי, הת'ר
גרהאם, מאריסה טומיי
נמאסטה ושלום חברים שלי. שם שלי ראמו גופטה וסיפור כמו שלי עוד לא שמעתם ולא ראיתם. אני ילד טוב ניו-דלהי ומוקף בעשרות, ואולי מאות, בני משפחת גופטה הנכבדת (ועוד כמה מאות מליוני הודים), אוכל דהאל-באט כמו כולם והולך עם כולם לסרטים הודיים טובים עם לבבות שבורים, שירים עמוסי רגש וקצב, ריקודים סוחפים ואהבה שמנצחת את כל המכשולים. עוד בילדותי הצעירה הייתי נוהג לחמוק מאולם הקולנוע שאליו נדחסה כל המשפחה והייתי מציץ בגניבה ובשקיקה בסרט באולם הסמוך שבו התנהל רומן בלתי אפשרי בין דני זוקו-טרבולטה לסנדי אולסון-ניוטון-ג'ון עם לבבות שבורים, שירים עמוסי רגש וקצב, ריקודים סוחפים ואהבה שמנצחת את כל המכשולים. בבית הייתי מתרגל במשך שעות את תנועת ירכיו של טרבולטה לצלילי הפסקול של 'גריז', וכשבגרתי הצלחתי ליישם את כישורי כמדריך לריקודי המערב במתנ"ס השכונתי לעקרות בית משועממות מצמרת המעמד הבינוני של דלהי. "תרקדו מהלב, לא מהרגלים!", כך הייתי אומר להן, לאלה שלא הצליחו להתגבר על צעדיו המתוחכמים של מחול המקארנה.
אבל חלומי הגדול היה ונותר – לכבוש את אמריקה! לא סתם את אמריקה – את הוליווד! כל מה שאוליביה-ניוטון-ג'ון-טרבולטה יודעים לעשות אני יכול טוב יותר! כולם יודעים שבאמריקה ההצלחה מתגלגלת ברחובות וכל מה שצריך זה רצון עז, טיפת מזל וכמובן, להגיע לשם. בדמעות חמות נפרדתי מכל משפחת גופטה ותלמידותי המעריצות, בדרכי לניו-יורק. ובניו-יורק, בדיוק כמו בניו-דלהי, רעש והמולה, קבצנים בקרנות הרחובות ונהגי המוניות הודים כשרים. פרנסה? אפילו מג'וב של מלצר בקייטרינג הודי לפלצנים אמריקאים העיפו אותי. נשמע מתסכל? לא בשביל ראמו (רמי באמריקאית) גופטה. אני, יש לי חלום, ואני גם אגשים אותו.
הדרך לחלום שלי היתה נראתה קרובה מתמיד כשהלכתי לאודישן באולפן. עושה רושם שמצאתי חן בעיניהם – נתנו לי טקסט קצר להתאמן עליו, הלבישו אותי בחצאית רפייה של איי הים הדרומי, והצמידו לי כשותפה לסרט את שרונה הפוסית (הת'ר גראהם מדליקה מתמיד). אלא מה, פתאום התברר שאני צריך להתפשט. עם שרונה. מול כל האנשים מסביב. בשביל הוליווד דווקא הייתי מוכן ללכת רחוק, אבל עם כל האורות מסביב לא עמד לי…
שרונה היא חמודה והיא מבינה אותי. היא נותנת לי טיפים מקצועיים איך לתפקד מול המצלמות. בפעם הבאה ודאי אצליח. בינתיים הלכתי להתחנן מחדש לעבודה בקייטרינג עם כל יתר החבר'ה, שהיו מחופשים למהראג'ות לרגל מסיבת יום הולדת בסגנון "מזרחי רוחני", שהופקה עבור לקסי (מריסה טומיי תפסה טייפקאסטינג, כמדומה) בהכוונת אמה החמצמצה.
הבוס נבח עלי לעוף, אלא שאז, החכם סוואמי בו, מסמר הערב התמוטט שיכור. בניסיון נואש להציל את ההפקה, דחפו אותי לתחפושת החכם ההודי העתיק והישר אל קהל החוגגים, בלי טקסט ובלי כוריאוגרפיה ובלי שום מושג מה לעשות. "תרקדו מהלב, לא מהרגלים" שלפתי את מה שזכרתי מהמתנ"ס. מבטי פקפוק וספקנות התחילו לנבוט על פני הקהל הצמא להארה. "המוח הוא אבר המין הגדול והחשוב ביותר", ניסיתי לצטט מהתדריך של שרונה. עיני הקהל התחילו להתרחב. השלכתי להם עוד כמה סיסמאות מהסוג הזה ויצאתי מהערב הזה בשלום, הישר אל מיטתה של כלת המסיבה, הצמאה להארה.
מכאן, כמו תמיד באמריקה, הדרך להצלחה קצרה ומהירה. שרונה מלמדת אותי איך לשרוד את תעשית הפורנוגרפיה ואני מעביר את המסרים שלה חדים ומזוקקים לקהל הולך וגדל של אמריקאים מאותגרים מינית, שבטוחים שאורגזמה היא הדרך להארה (או הפוך).
ככה גם הגיע הסיפור שלי לטרייסי ג'קסון (תסריט) ולדייזי פון-שרלר-מאייר (בימוי. אפילו השם נשמע שאוב מתעשיית הסרטים הכחולים) שהפכו אותו למה שהוא – סרט קולנוע העומד לעלות על המסכים באמריקה בעוד חודש, אחרי כמה חודשי הצלחה מסוימת באירופה (ובישראל?). ואתם יודעים מה? סרט בכיף.
באחד הטריילרים, כמדומני, הוכתר 'הגורו' כ-"בוליווד הולכת להוליווד". קצת אחר כך התלונן אחד המבקרים שהסרט נראה אמריקאי לחלוטין, ללא שמץ הודיות. נכון, הסרט, בהפקה בריטית, נראה אמריקאי לכל פרטיו ודקדוקיו, מלבד כמה תמונות (מחממות לב) בתחילתו, מדלהי הצבעונית, כמה פרצופים הינדים ומוסיקה הודית מקפיצה. ככה זה – מה שהולך היום באמריקה הם סרטי מיעוטים: אמריקה משלמת מס שפתים קולנועי לשחורים, היספאנים, סינים, יהודים וכל היתר, והפעם תורו של המיעוט ההינדי, אם אפשר לקרוא למיליארד בני אדם מיעוט (אחת השנינויות בסרט: "אני לא יכול לעשות אהבה כשיש כל-כך הרבה אנשים מסביב." "ואני לא מסוגל לעשות אהבה בלי כל-כך הרבה אנשים מסביב.").
כצפוי מסרט עדתי הוא עמוס סטריאוטיפים לתאבון, מנהגי המוניות והמלצרים ההודים ועד סקס רוחני או רוחניות סקסית. חסר רק קטע שבו אמריקאי חיוור פנים מעלה עשן לאחר שטעם מעדן הודי מתובל.
עבור עיני הבלתי מקצועיות, התסריט נראה שנון בהחלט, ושזור פה ושם הברקות מילוליות וויזואליות שגרמו לי לחייך ואפילו לרצות לספר אותן למישהו (?Are you an Indian or a native American), אבל אז בא ג'ימי מיסטרי, בתפקיד ראמו גופטה, והפיק לקט העוויות מקריות שקשה לקרוא להן "משחק". למעשה, אולי זה אפילו מזכיר את רמת המשחק המקובלת בסרטים כחולים. אני לא יודע להגיד אם האשמה היא בשחקן (גם האחרים רחוקים מאוד ממועמדות לתואר כלשהו על איכות משחקם) או שזו הבמאית שלא הצליחה להפיק יותר מן השחקנים.
אז מה בכל זאת עושה את תחושת הכיף? קצת רומנטיקה (הסרט בהחלט ראוי להיות משויך לז'אנר הקומדיה הרומנטית), קצת קומדיה אתנית אופנתית, קצת לגלוג על החברה האמריקאית וערכיה, השוואה מוצלחת בין תעשיית ה"רוחניות" לבין עולם הפורנוגרפיה, מוסיקה וריקודים שינענעו אתכם במושבים (אני התמוגגתי מההקבלה והמעברים בין 'גריז' ו'הגורו'), ואהבה, אהבה כל הזמן. טוב, רוב הזמן.
ממש לא סרט איכות, ועל אף העיסוק בנושא, אל תצפו לארוטיקה, בוודאי שלא לפורנוגרפיה. אבל בתור קומדיה רומנטית עם טיפ-טיפה חומר למחשבה, 'הגורו' מתעלה על מאג ראיין ו/או יו גרנט. מומלץ כסרט שיחמם לכם את החורף, או כסרט לבליינד-דייט בלי סיכונים (עם שיפור לסיכויים) – 'הגורו' ראוי למקום טוב ברשימת המכולת שלכם. צ'אלו-צ'אלו! אצ'אצ'ה! אצ'ה?
תהיה שניסיתי לשמור,
אך איני מצליח להתאפק – מה לעזאזל מדליק בברבי גרהאם?
וכן, אחלה סרט.קליל, משעשע, לא מתיימר.
אני חושב שזה בגלל שהיא נראית כמו ברבי
אני יותר תוהה לגבי הגיוון הרב בתפקידים שהיא מגלמת. כוכבת פורנו בלילות בוגי, סוכנת מכורה לסקס באוסטין פאוורס 2, זונה ב-From Hell, כוכבת פורנו בהגורו ותפקיד ראשי בהורג אותי ברכות, המשווק לנו כ"מותחן ארוטי" (שכחו לציין שזה נחשב לאחד הסרטים הגרועים אי פעם).
אחד הסרטים הגרועים אי-פעם?
אוף-טופיק אמנם, אבל האם הזדמן לך לצפות ב"הורג אותי ברכות?" (לא שהשם העברי מעורר ציפיות במיוחד, אבל מילא).
מדובר בסרט סרט מתח רומנטי, לא שגרתי, ואפילו מצליח להתחמק מכמה קלישאות צפויות מראש. בניגוד לכמה וכמה סרטים שהזדמן לי לצפות בהם, לסצינות הסקס המופיעות בו יש אפילו חשיבות לעלילה ולתוכן הסרט. אם לתמצת בקצרה, "הורג אותי ברכות" הוא סרט טוב, מהנה, מפחיד ומעורר מחשבה, והת'ר גראהם (האלילית, המדהימה והיפיפייה) נותנת בו תפקיד מוצלח ומשכנע.
כמה מיצירות המופת של הקולנוע נחשבו בזמנו ל"אחד הסרטים הגרועים אי-פעם", וזבל אמיתי לכל הפחות הופך לקאלט.
ובאשר לגורו? בקורת מצוינת. עשתה לי חשק לראות (בוידיאו, כנראה).
לא אני אמרתי את זה
אלא מי שראה את הסרט לפני שהגיע לארץ. היומית על כך הופיעה באתר לפני כחצי שנה. הוזכר שם כי הורג אותי ברכות נחשב למתחרה רציני לתואר הסרט הגרוע ביותר.
לא אני אמרתי שאמרת
ואם אמרתי, מתנצלת :-)
איכס (בערך)
קודם כל, אחלה ביקורת. קראתי את כולה במבטא ההודי שלי, והתפקעתי לי מצחוק.
ולמרות זאת, אני רחוק מלהסכים עם הנאמר. ראיתי את הסרט הזה במקרה גמור, בשל הקלישאה הידועה, שלא היו כרטיסים לסרט שרצינו ללכת אליו. ולא שמעתי עליו שום דבר לפני שראיתי אותו, כך שלא באתי עם ציפיות, אבל זה לא עזר במקרה הזה.
הוא פשוט ממש טפשי. נכון שיש קטעים חמודים, אבל המכלול פשוט מפגר משהו. קטעי האהבה שם היו כל-כך מביכים, עד ששותפתי לצפיה ואני, שאלנו אחד את השני, אם המדובר בעצם בפארודיה מתוחכמת על קומדיות רומנטיות. פשוט לא האמנו שמשהו יכול להיות עשוי כל-כך רע.
בכל זאת, לא ממש סבלנו. אבל גם לא היתה הנאה גדולה. לראות את מריסה טומיי עושה כזה תפקיד נורא ואיום, זה פשוט עצוב. וכאמור, הסרט הזה הוא קלישאתי יותר מאשר ח"כ בראיון אצל דן שילון.
ואני מצטער, אבל לדעתי להשוות את הדבר הזה למג ריאן או יו גרנט, זאת פשוט חוצפה. ומה שהכי נורא – רואים בבירור, שזה מה שיוצרי הסרט ניסו, במודע, לעשות, ונכשלו בגדול.
"ארבע חתונות ולוויה אחת", "כשהארי פגש את סאלי", וכמובן "החתונה של החבר שלי" (ג'וליה גם באותו הסל), הם כולם סרטים מתוחכמים, מדהימים. יש בהם את הניצוץ הזה, עם המשהו מעבר, שזוכרים אותו, שמשווים אותו בכל פעם שיש לנו מערכת יחסים כלשהי. השילוב בין הקומי למציאותי הוא פשוט נהדר שם. אני לא ראיתי שום דבר כזה ב"הגורו". הסרט פשוט מגוחך, וכל קשר בינו לבין המציאות מקרי בהחלט.
למה איכס?
סרט ממש חמוד. משהו בעליזות שלו, בצבעוניות הזו, שבה אותי.
אמנם באיזשהו שלב הסרט כבר התחיל להמרח לי מדי – נעשה מתקתק ומסטיקי – אבל כמכלול, ממש נהניתי.
ה"עצות" של הת'ר גראהם היו מצוצות מהאצבע, כמובן, אבל זה מה שהיה לי כ"כ יפה בסרט. מין תחושה כזו של "אנשים בטוח יודעים שזה לא רציני". כלומר, כן, יכול להיות שכדאי להתייחס ברצינות לחלק מהדברים שהיא אמרה, אבל מטרת הסרט היתה להביא את אותם דברים לכדי הגזמה ולהגחיך אותם.
מילא יו גרנט
אבל מתעלה על מג ראיין???
תבונתם האלוהית של הגורואים
רק רציתי להפנות את תשומת לב המתענינים לכך שהלינק ששמו מופיע בכותרת הוא לינק לאתר סיקי. הסיקים, כזכור, הם מיעוט קטן אך בולט בחוצות הודו (רק 20 מיליון מתוך מיליארד ו-20 מיליון, בהשואה לכ-900 מיליון הינדים). גופטאג'י גורוג'י מן הסרט הוא הינדי, מן הסתם.
אבל זה לא מוריד כלום מחכמתם האלוהית של גורואי הסיקים.
ביקורת משובחת
אני דווקא אהבתי את העקיצות הקטנות שמדברות על התפקידים המסורתיים של הודים באמריקה – כמו כשאחד השותפים של רמי שואל אותו כשהוא שומע שהוא קיבל תפקיד בסרט: "איזה תפקיד? איש-עם-טורבן-בתחנת דלק?" או משהו בסגנון..
צ'ורי צ'ורי
מישהו יודע איפה אני יכולה להשיג את הקליפ לשיר צ'ורי צ'ורי מהסרט?
צ'ורי צ'ורי
תודה תודה חיפשתי את שם השיר כדי לבקש מהתקליטן לשים בחתונה…
געוואלד.