עוד בילדותי אובחנתי
כ'אסטרונאוט קליני'.
הורים, מורים ושאר מבוגרים
היו רודפים אחרי בכל פעם
שאיבדתי דבר מה, מנופפים
באצבעם וקוראים 'אם הראש
שלך לא היה מחובר לכתפיים
היית כבר מזמן מאבד אותו!'.
עצים ועמודי תאורה סבלו ממפגשים תכופים בעצמות הגולגולת שלי, כיוון שבזמן ההליכה ברחוב העדפתי לתת למחשבותיי לנדוד למקומות רחוקים במקום להתרכז בדרך.
גם בחלוף השנים המשכתי לחיות את חיי בכמה יקומים במקביל, בטוח שאני היחיד מסוגי, מביט לעיתים בקנאה בשאר בני האנוש וברגליהם הנטועות היטב בקרקע המציאות.
ואז גיליתי יום אחד להפתעתי שעשו על אנשים שכמותי סרט, ולא סתם סרט – טרילוגיה!
'על מה הוא מדבר?' אתם בטח שואלים, ומציינים לעצמכם שלאור הכתוב מעלה האיש בוודאי בודה גם את זה מדמיונו.
טוב, אז תחזיקו חזק, כי אנחנו נכנסים עכשיו לעולם של מישהו שהוא קצת מגלומן, יותר מטיפה מטורף, ובעיקר – חולם גדול. לא, אני לא מדבר על עצמי – הקטע האוטוביוגרפי הסתיים כבר – אני מדבר על טרי גיליאם. צריך להציג אותו? אני חושב שלא, אבל אעשה את זה בכל זאת: הוא אנימטור מוכשר, הוא היה חלק מחבורת מונטי פייתון, והוא מביים סרטים גרנדיוזיים, עמוסי רבדים וסמליות ובעיקר דמיון.
ודמיון הוא מה שהתכנסנו לשמו היום – כי הטרילוגיה שדיברתי עליה, לא רק שהדמיון הוא הנושא המרכזי שהיא עוסקת בו, היא גם מצריכה הרבה דמיון כדי להצליח להפנים את העובדה שהיא בכלל טרילוגיה.
ובכן, הבה נכיר את הנפשות הפועלות: הסרטים המרכיבים את הטרילוגיה הם 'שודדי הזמן' מ-81', 'ברזיל' (85), ו'עלילות הברון מינכהאוזן' מ-88'.
"איזה שטויות", אתם בטח אומרים בביטול, "סתם לקחת שלושה סרטים של במאי גדול אחד, והחלטת שהם טרילוגיה".
טוב, אז לפני שאתם רוגמים אותי בעגבניות, תנו לי לנסות לעשות סדר בבלגאן:
על פניו, באמת מדובר בשלושה סרטים נפרדים ושונים, אבל הרעיון הוא שמדובר בתיאור מהלך חייו של אדם, מצעירותו, דרך חייו כאדם מבוגר ועד לזקנתו, והיחסים שלו במהלך חייו אל עולם הדמיון. לא אני המצאתי את זה – גיליאם עצמו התייחס אל שלושת הסרטים כאל טרילוגיה במהלך קידום המכירות של 'הברון'. הסרט הראשון מספר את סיפורו של ילד, השני את סיפורו של אדם בוגר, והשלישי של זקן. אמנם מדובר כאן בשלוש דמויות שונות, ואין קשר עלילתי בין הסרטים, אבל אפשר למצוא קשר נושאי.
הנושא המרכזי שקושר בין הסרטים הוא העימות בין ריאליזם, הגיון ומדע, לבין דמיון, פנטזיה וקסם:
ב'שודדי הזמן', הילד קווין גר עם הוריו הלחוצים, המכורים לטכנולוגיה ולטלוויזיה. הוא מוצא את המפלט מהם בספרי ההיסטוריה. ערב אחד יוצאים מארון הבגדים שלו שישה גמדים, וחוטפים אותו למסע ברחבי ההיסטוריה, שבו הוא פוגש את הגיבורים מן הספרים (בין השאר ג'ון קליז בתפקיד רובין הוד ושון קונרי בתור המלך אגממנון), ולבסוף לוקח חלק בעימות בין הטוב לרע. הרשע בסרט הוא דמות בפני עצמה, והוא מכור לטכנולוגיה ורוקם תוכנית (שטנית, אלא מה) לברוא את העולם מחדש, והפעם ליצור את המחשב כבר ביום הראשון (כמה אנשים בטכניון בטח מברכים את הרעיון בהתלהבות קולנית). החיבור בין מדע וטכנולוגיה לרוע הוא מובהק בסרט הזה. המקום היחיד בו קווין מרגיש בבית הוא חצרו של המלך אגממנון, ביוון העתיקה, הרחק מן האביזרים המיותרים של המאה ה-20, אבל הוא בכל זאת נאלץ להתעמת עם הרוע ועם הטכנולוגיה.
'ברזיל' מתרחש בעולם טכנולוגי ובירוקרטי. הכתובית בתחילת הסרט מציינת שהוא מתרחש אי שם במאה ה-20, אבל התחושה היא של עולם עתידני, קר ומנוכר, בו כולם לבושים באותה צורה, משועבדים לתכתיבי הממשל, ולא פחות מכך לאביזרי הנוחות החשמליים, שנדמה כאילו אינם פועלים אף פעם. בתוך המציאות הזו מנסה הגיבור סאם להתקיים. בניגוד לרצונה של אימו, הוא לא שואף להתקדם בסולם הדרגות בתוך 'משרד המידע' – הרשות הבירוקרטית האדירה המנהלת את חיי התושבים – אלא רק להמשיך לחיות את חייו חסרי הייחוד באין מפריע. עד שהוא פוגש באישה שפוקדת את חלומותיו, ואז חייו מקבלים ניעור רציני. הוא מנסה בכל כוחו להפוך את החלום למציאות, אבל מוצא את המערכת כולה, על טיפשותה, אטימותה ואכזריותה ניצבת מולו. בעולם שכזה, חייהם של מי שבוחרים להיות "ראש קטן" זורמים באין מפריע. אך אלו שמנסים למרוד, להיות שונים, לחלום – כי אז ימיהם ספורים וגורלם נגזר.
הטכנולוגיה בברזיל משחיתה – בין אם זו אימו של סאם וחברותיה ועיסוקן האובססיבי בשיטות שונות של מתיחת פנים, ובין אם זה זבוב שנופל לתוך מכונת כתיבה וגורם לטעות דפוס ולמותו של אדם חף מפשע.
ב'הרפתקאות הברון מינכהאוזן' העולם הפסיק כבר להאמין בקסם ובדימיון. תושבי עיר נצורה מחכים לשווא שהצבא חסר האונים – שבראשו בירוקרט ציני ומושחת – יושיעו אותם מן המצור הטורקי. אבל רק הברון הזקן, שמתפרץ אל הצגת תיאטרון הלועגת לו ולמעלליו, יכול להציל את המצב. אמנם הוא איבד לחלוטין את האמונה בעצמו, אבל ילדה קטנה מכריחה אותו להתערב, ויחד הם יוצאים למסע פנטסטי למצוא את עוזריו של הברון, ובעזרתם הם מצילים את העיר מחורבן. בסרט הזה גיליאם מטשטש באופן מוחלט את הקווים בין מציאות לדמיון, למשל, כשהתפאורה והדמויות בהצגת התיאטרון הופכות פתאום לחצרו של הסולטן הטורקי.
בהקשר של הטרילוגיה, הסרט הראשון מתאר את התמודדותו הראשונה של 'החולם' (הוא הדמות המופשטת שמקשרת בין חלקי הטרילוגיה) עם המדע וההגיון, וההבנה שהם מקור הרע; הסרט השני מתאר את התמודדותו של החולם כאדם בוגר עם ציפיות הסביבה ממנו להפסיק לשגות בדמיונות ולתפקד כחלק מן העדר, וכמו כן המשך שליטתה ורודנותה של הטכנולוגיה בו; הסרט השלישי מתאר כיצד החולם הזקן כמעט ומשלים עם העובדה שהתלות של החברה במדע היא מוחלטת, ובכך שאין לו מה לעשות בנידון. אבל – במעין סגירת מעגל – הוא מגלה מחדש את כוחם של הדמיון והקסם בעזרתה של ילדה.
בנוסף, יש גם קשר עיצובי בין הסרטים, כששלושתם מתאפיינים בתפאורות גדולות וזוויתיות, שמחזקות את תחושת קטנותו של האדם הבודד: מבצרו של אדון האופל ב'שודדי הזמן', אולם הכניסה לאגף שליפת המידע ב'ברזיל' והעיר ההרוסה ב'הברון מינכהאוזן' הן דוגמאות טובות.
טוב. אז זו התיאוריה. כדאי ומומלץ לקחת אותה בעירבון מוגבל: כל אחד מהסרטים הוא יצירה בפני עצמה, שאין צורך להתחייב לראות בה כחלק מטרילוגיה. אבל היופי שבעניין הוא, שברגע שמסתכלים על הסרטים כעל יחידה אחת, אפשר פתאום להבחין בדברים שלא שמת לב אליהם קודם לכן. לפתע הליהוק של ג'ונתן פרייס – הוא סאם התמים ב'ברזיל' – בתור הבירוקרט חסר המצפון ב'הברון' נראה גאוני ואירוני כל-כך.
גם העובדה שבשני הסרטים הראשונים הסוף אינו טוב או רע באופן נחרץ, ורק לשלישי יש סוף סגור, מקבלת עכשיו משמעות שונה.
ואפשר גם להעלות השערות פרועות, כגון הבאה: מכיוון ש'ברזיל' מתרחש בגירסה אלטרנטיבית של המאה ה-20, אולי המציאות של הסרט נוצרה אחרי שהרשע ב'שודדי הזמן' הצליח במזימתו ליצור את העולם מחדש כרצונו?
בכל מקרה, גיליאם עצמו אמר פעם שהמציא את רעיון הטרילוגיה כדי להציג את הסרטים באור יומרני ופלצני. וצריך גם לזכור שמדובר באותו אדם שהתייצב לפאנל השיפוט של פסטיבל קאן לבוש בחולצה עליה היה כתוב 'אתם יכולים לשחד אותי', וששיחק פעם אדם שמוציאים לו את הכבד בעודו חי. כלומר, אדם מיושב בדעתו ונטוע בקרקע המציאות הוא לא.
ואותי מעניין לדעת אם גם הוא מתנגש לפעמים בעצים…
זה לא כל כך טרילוגיה
בהתחשב בעובדה ש"פישר קינג" גם משלב פנטסיה ומציאות של אנשים די נואשים מהחיים המודרניים וגם כאן ניתן למצוא (אם מחפשים) קשר לסרטים הקודמים של גיליאם.
שמישהו ישיג לי את שודדי הזמן
וגם את ג'אברווקי (אולי אני פשוט אלך לראות אותו באייקון).
בקשר לשני הסרטים שכן ראיתי – הברון וברזיל אינם שייכים לאותה "טרילוגיה" מן הסיבה הפשוטה שברזיל הינו סרט נפלא והברון הינו סרט עלוב למדי. ממש כך. וזהו זה. סוף. נקודה. בלי החזרות.
היי!
הברון מינכהאוזן סרט עלוב?!? סרט נפלא ומרהיב! ארררג!
כתבה מצויינת
ראיתי את "פישר קינג" לפני כמה שנים, ואני לא זוכרת הרבה, פרט לאיזו תחושת אימה וחוסר הבנה שריחפה עלי כשראיתי אותו. מאז נרתעתי מכל איזכור לטרי גיליאם (כן, גם מונטי פייתון לא ראיתי, תסקלו אותי), ולכן לא ראיתי אף אחד מהסרטים.
עד כאן הקטע האוטוביוגרפי.
בשביל כתבות כאלה (טוב, וגם בשביל האפשרות להגג בתגובות), אני גולשת בעין הדג (האתר הזוכה!). הכתבה מעלה אפשרות מעניינת ועוררה בי סקרנות לצפות בסרטים, ועוד כאלה שהחרמתי עד עתה.
תמשיך ככה, צב!
האמת, לדעתי חסרות עוד כתבות כמו
זאת בעין הדג.
רוצה עוד! רוצה עוד!
בהחלט
כתבה מצויינת! גם טוב שהוצאתם ביקורת על ברזיל ביחד עם זאתי. עכשיו חסר רק על ה-2 האחרים
זה כולל
את "רקוויאם לחלום"?
הפי-אנד?!!
הפי-אנד?!! (כה''ב)
ברזיל?!!
בהחלט יש מצבים שהטירוף עוזר בהם.
למרות שמקרה הספציפי הזה אני לא יכולה לשפוט מכיוון שעדיין לא ראיתי את הסרט. (לצפות בגרסאת הבמאי נכון?)
נ.ב- אני יודעת שלא ממולץ לשלב ציטוטים בהודעות, אבל האחד הזה פשוט נדבק לי לראש אחרי קריאת התגובה.
זאת לא ''גירסת הבמאי''. זאת הגירסה
הרשמית. גיליאם עצמו אמר שהוא מתעב את המונח "גרסת הבמאי" ("אם מה שיוצא לאקרנים זה לא הגרסה שלו, למה הוא חתום עליה בקרדיטים?" – אאז"נ).
הגרסה שיש להימנע ממנה היא גרסת "האהבה מנצחת את הכל" הדוחה.
ועכשיו כשראיתי את הסרט
האם מישהו יכול להסביר (או לתת לינק להסבר) על הגירסאות השונות, ההבדל ביניהן, והסיבה שקיימות גרסאות כאלה?
בשביל מה יש דן ברזל?
כתבה מספר 982
רק שכאן, בניגוד לספילברג,
כל סוף יותר טוב מהקודם. במהלך הסרט אתה עלול לחשוב כמה פעמים – "לעזאזל, כאן זה היה צריך להיגמר" – אבל כל פעם הדבר שבא אחר כך פשוט סותם לך את הפה.
ומשהו בעניין הגרסאות – זו ששודרה פעם בערוץ 4 היא הטובה מכולם? בבקשה תגידו שכן.
בהחלט.
וזו כנראה הסיבה שזה לא הפריע לי בשום צורה.
איזה כיף!
כמה נחמד להכנס לאתר אחרי לראשונה אחרי כמה חודשים ולגלות שפרסמו משהו שכתבת. יש לציין גם שהמאמר הזה נכתב לפני כמעט שנה, אז זה היה עוד פחות צפוי בעיניי.
תודה לכל המברכים, ותודה במיוחד ללונג ג'ון על שעזרה לי להפוך את גיבוב המילים הארוך והמשעמם ששלחתי בהתחלה למשהו קריא, קצת מצחיק (אני מקווה) ושגם אפשר להבין אותו (אני עוד יותר מקווה).
ואם לעורכים האחרים יש יד בעניין, אז תודה גם להם.
דרך אגב, לא הייתי בעניינים כמה חודשים, אז אני מצטער עם לא עניתי לאימיילים ולא הגבתי באתר.
ראיון חדש עם גיליאם
באתר Dreams
http://www.smart.co.uk/dreams
המוקדש לפועלו של גיליאם התפרסם ראיון איתו ממגזין לעינייני אנימציה.
שווה קריאה. מעבר לסקירה על ניסיונותיו הכושלים להרים הפקה בשנים האחרונות, גיליאם מדבר על ירידה לזנות בבימוי פרסומת ל"נייק", על אנשי הצוות שלו, על אנימציה, מחשבים, סימפסון, סאות' פארק ו.
http://www.smart.co.uk/dreams/cpirie02.htm
12 קופים - הסרט הרביעי בטרילוגיה
כל זה טוב ונחמד, אבל איך זה מסתדר עם סרטו המופלא של גיליאם, המוצלח כמעט כמו ברזיל ומתעלה על סרט משובח אחר בהשתתפותו של בראד פיט, הלא הוא 12 קופים?
לא מסתדר
למה, מישהו אמר שלטרילוגיה אמור להיות גם חלק רביעי?
אכזבה....
רציתי לומר שבגלל הכתבה הזו התאמצתי לראות את שלושת הסרטים. אז הנה דעתי.
את הברון מינכאוזן שידרו בערוץ הסרטים. זה סרט מתיש משהו, אבל גרנדיוזי וחביב. מזל שצפיתי בו בצורה נאיבית, ככה שהוא הצליח להפתיע אותי.
את שודדי הזמן וברזיל לקחתי מספריית וידאו שיש לה גם DVDים ישנים. ברזיל היה סרט מעיק ולא מהנה רוב הזמן, במיוחד לקראת הסוף כשרואים איך שגיבור הסרט מסתבך יותר ויותר. וזה מאכזב, כי הוא מאוד סיקרן אותי אחרי שקראתי את הביקורת עליו (מישהו שבורח מהממשלה? אני מת על דברים כאלה. ב"זכרון גורלי" עשו את זה יותר טוב).
ושודדי הזמן.. קודם כל, לא היו כתוביות, אפילו באנגלית. וזה היה נורא. קשה לי להבין אנגלית מדוברת ואני נוטה להחמיץ הרבה מילים משמעותיות (במיוחד כשאנשים מתבדחים). אז אתם יכולים להבין איך הזעזעתי מזה שלא היו כתוביות. וחוץ מזה, הסרט לא היה משהו. הדמויות לא היו מעניינות מספיק, ממש כמו בשר הטבעות. גם הסוף של הסרט היה ממש טפשי. ככה מסיימים סרט, תגידו לי? נראה כאילו שהוא ממש חיפף.