במקור: Hollywood Ending
תסריט ובימוי: וודי אלן
שחקנים: וודי אלן, טיה לאוני,
טריט וויליאמס, דברה מסינג,
טיפאני אמבר-תיסון, ג'ורג'
המילטון, מארק ריידל
וודי אלן הוא סמאח. הוא אייקון. הוא אבן-נגף, או בוחן, או דרך, או משהו. הוא, אם אני לא טועה, אחד משני הבמאים היחידים בהוליווד שיכולים לעשות איזה סרט שהם רוצים, עם איזה שחקנים שהם רוצים, מתי שהם רוצים. אבל בעוד ששפילברג מנצל את מעמדו כדי לעשות דברים מוזרים ומעניינים, וודי עושה פעם בשנה, כל שנה, סרט של וודי אלן, עם הצוות הקבוע של וודי אלן (תסריט: וודי אלן; במאי: וודי אלן; בתפקיד הגיבור: וודי אלן; בתפקיד הגיבורה: בת זוגו הנוכחית של וודי אלן). איש עקבי, וודי אלן, בכל דבר – פרט לרמת הסרטים שלו.
כשאומרים לוודי (כן, השם הזה יוזכר כאן עוד הרבה) שהסרט שלו מצוין – הוא נורא מרוצה מעצמו. אם אומרים לו שהפעם יצא לא-משהו, הוא מגמגם כמה בדיחות, ואז אומר "לא נורא, ננסה שוב בשנה הבאה". הניסיון למצוא איזו חוקיות ברמת הסרטים של וודי נראה כמו ניסוי בתורת הכאוס. משפטים כמו "וודי הולך ומאבד את זה בשנים האחרונות" או "סוף סוף, וודי חוזר לכושר" נשמעו כל כך הרבה פעמים עד שהם איבדו את משמעותם. הסרטים שלו לפעמים טובים, ולפעמים פחות – תלוי איך יוצא לו. כשיש לך תמיד את השנה הבאה לנסות בה שוב, אתה לא צריך לדאוג אם הסרט הנוכחי שלך הוא לא הכי מוצלח בעולם. כנראה בגלל זה וודי הפסיק להתאמץ. ומכיוון שוודי הפסיק להתאמץ, יצא לו 'סוף הוליוודי'.
'סוף הוליוודי', הסרט החדש של וודי, הוא בין הסרטים הפחות טובים שלו, ואני מתכוון לזה במובן הכי גרוע שיכול להיות: לא שהסרט "לא עומד בסטנדרטים של יצירות המופת שלו", לא שהוא "נמצא בחצי הפחות מוצלח של יצירתו", אלא שבהחלט ייתכן שזהו הסרט הגרוע ביותר שוודי אלן עשה. ואת זה אני אומר מתוך הערכה גדולה לוודי – לא ראיתי את כל הסרטים שלו, אבל אני מניח לטובתו שאף אחד מהם הוא לא גרוע יותר מ'סוף הוליוודי'.
וודי אלן הוא במאי ניו-יורקי מזדקן שימיו הטובים נמצאים לפחות עשר שנים מאחוריו. זאת כבר לא הבעת דעה שרויה במחלוקת – זאת עלילת הסרט. וודי שבסרט, (הזהה לחלוטין – מהמשקפיים ועד הבדיחות על אוננות – לוודי שבכל סרטיו הקודמים) מקבל סוף סוף הזדמנות לקאמבק: בימוי סרט הוליוודי בתקציב גדול. בהפקת הסרט מתעוררות הבעיות הרגילות – הצלם מדבר רק סינית, חברתו הנוכחית חסרת הכשרון של הבמאי (דברה מסינג) מתעקשת על תפקיד כשחקנית, אשתו לשעבר (טיה לאוני) עברה לחיות עם המפיק (טריט וויליאמס) – וגם בעיה אחת פחות שגרתית: וודי מתעורר יום אחד, לא רחוק ממועד תחילת צילומי הסרט, ומגלה שהוא עיוור. אבל ההצגה חייבת להימשך, ובסיוע הסוכן שלו והמתורגמן של הצלם הסיני, הוא ממשיך לביים את הסרט, למרות שאינו רואה אותו, ואף אחד לא חושד בדבר, מכיוון שלבמאי יצא כבר שם של טיפוס מוזר להפליא ומכיוון שכל אנשי הצוות טפשים נורא (אני לא מצליח לחשוב על שום סיבה הגיונית אחרת).
עד כאן זה נשמע כמו רעיון לא רע לקומדיה של וודי אלן, אבל כאן נגמרו לו הרעיונות. מכאן ואילך וודי הולך על המצבים הקומיים הכי צפויים ומובנים מאליהם ("הוא יכול לביים את הסרט הזה בעיניים עצומות"). אני פיהקתי בסרט יותר מאשר צחקתי. מושג חדש על דרך יצירתו של סרט לא תשיגו מכאן: לפי הסרט הזה, רוב תפקידו של הבמאי מתמצה בכך שמדי פעם מישהו עומד לפניו עם שני חפצים (שעונים, לדוגמה), אחד בכל יד, ושואל אותו "במה אתה חושב שצריך להשתמש, בזה או בזה?". וודי גם לא מוחה, כמו שמקובל בסרטים-על-סרטים שכאלה ('סטייט פינת מיין', למשל) על השחיתות, הרשעות ודיכוי היצירתיות בהוליווד. אם יש פה איזו אמירה על תעשיית החלומות ("כולנו בעצם סומים באפלה" או משהו) אני פספסתי אותה לגמרי.
כמובן, תמיד ישנה האפשרות הלא סבירה שוודי בעצם צוחק על כולנו עם אמירה מתוחכמת בהפוך-על-הפוך. שימו לב לתחכום: רק יוצר גדול וחשוב כמו וודי-שבסרט היה יכול לעשות סרט על-עיוור בלי שאף אחד ישים לב, כשם שרק יוצר גדול וחשוב כמו וודי-שבמציאות היה יכול לעשות סרט סתמי כמו 'סוף הוליוודי' בלי שמישהו יעצור אותו. אם תסריטאי כלשהו שלא קוראים לו וודי אלן היה כותב את הסרט הזה, הבמאי היה פוקד עליו לעבוד קצת יותר על הבדיחות, כך שלא יישמעו כמו שורות-הקרש של ג'ים מולן ב'השבוע' ("להיילי ג'ואל אוסמנט, בברכה על זכייתך בפרס על מפעל חיים"). לו שחקן כלשהו שאיננו וודי אלן היה משחק בתפקיד הראשי, הבמאי כבר היה מורה לו להנמיך את תדירות המניירות שלו בכמה דרגות, כי הוא כבר עבר את רמת ה"הוא מגמגם, איזה חמוד" והגיע לרמת ה"הוא אוטיסט או משהו?". ואילו הבמאי היה מישהו שאיננו וודי אלן, המפיק כבר היה רודה בו ומקצץ באכזריות (ותוך גזילה מקוממת של חירותו האמנותית) את כל הסצינות המיותרות שאינן מתיימרות אפילו להצחיק, ומצד שני גם לא תורמות לעלילה בשום צורה.
לגבי, המטריד ביותר מבין שלושתם הוא וודי אלן השחקן. אני לא מבין איך אנשים שמעקמים את האף רק למשמע שמה של, נגיד, אלי מקביל, יכולים לסבול אותו. הוא מגמגם ומתנצל ונבוך ומתנצל ומגמגם, כך במשך שעה וחצי רצופות כמעט. כל סצינה שבה הוא לא משתתף (תודה לאל, יש כמה כאלה) היא הקלה, וזאת למרות שאף אחת מהדמויות האחרות אינה מעניינת, או משוחקת באופן יוצא דופן. אפילו אחרי שיצאתי מהקולנוע הגמגומים שלו נדבקו אלי כמו שיר פופ מעצבן במיוחד. הרגשתי שאני צריך בדחיפות מקלחת קרה, או סנדוויץ' עם פלפל חריף, או מכה בראש – כל דבר שיוציא לי משם את וודי.
מומלץ אך ורק למי שמרגיש שזו חובתו התרבותית לראות כל סרט של וודי אלן. לשאר: תנסו בשנה הבאה.
בתור מישהו שאינו מחסידי וודי,
אז כן. וודי היה בהחלט מעצבן. אבל אני לא מסכים עם הביקורת שאומרת שהסרט היה נוראי. דווקא אהבתי חלק מהסצינות שם, כמו גם חלק מהבדיחות. קטע ההתעוורות בא לי בהפתעה גמורה, כמו גם קטע נוסף אחד שקשור להתעוורות ונראה בכל טריילר. את טיה ליאוני אני יותר ממחבב וגם אם משחקה לא היה מושלם – למי אכפת? מצידי היא יכולה פשוט לעמוד שם ולא לעשות כלום כל הסרט, עצם הנוכחות הכובשת שלה – היה חיובי (מה קרה? אני מאוהב בטיה ליאוני או משהו? היתכן?)
בסך הכל – לא סרט שהייתי ממליץ ללכת אליו בקולנוע, אבל כסרט דיוידי קליל – אפשרי בהחלט.
כן, אבל תזכור שבתור מישהו
שאינו מחסידי וודי, עד הרגע האחרון לא היית בטוח שאתה רוצה ללכת, ומרוב שהתכוננת לגרוע מכל ולהקאות שילוו אותך במהלך ההקרנה – יצא שבסוף לא התאכזבת מהסרט כמו שציפית שיקרה.
אני גם לא אוהבת את וודי במיוחד (עניין המניירות מציק לי) אבל בשבילי הסרט הזה באמת גבל בסיוט והרבה פעמים זזתי בכסא בשעמום או סתם בחוסר נוחות: סרט שהוא כמו פרק אחד ארוך של אלי מקביל, רק בלי הסייד-קיקס ובלי לינג המלכה (לא, אני לא מחשיבה את טיה ליאוני לשולתת!!!1).
מה שמאוד הפריע לי, היו הפרסומות ה"סמויות": וודי שותה סבן-אפ, ומחזיק את הפחית בצורה מאולצת כדי שיראו את הכיתוב על הפחית (ואז מסתיר, כדי שלא יחשדו). זה קרה כמה פעמים, כך שלא הייתי אומרת שזה מקרי.
אוה, והיתה שם את "סצינת הפאב" – בדיוק אותה אחת שנונין תיאר בתרחיש דמיוני באיזה פתיל שהיה פה לא מזמן (על פרסומות): וודי נכנס לפאב לדבר עם טיה, ומבקש מהמלצרית בירה של "בקס" ('בקס' או 'לף'? אני כמעט בטוחה ש'בקס'). על המסך זה היה נראה מאוד טבעי (אם לרגע מתעלמים מזה שטיפוס כמו וודי לא נראה אחד ששותה 'בקס'. מצד שני, אין לי מושג מה המאפיינים של קהל צרכני 'בקס'), אבל אחר כך, כשהיו כמה "סבן-אפ"ים חשודים, גם עניין הבירה נראה היה לי חשוד פתאום.
כן, באמת
מה הקטע של כל הפרסומות ה"סמויות" הללו? הרי את הסרטים שלו מצלם וודי בעשרים דולר בערך, ממתי הוא צריך את הכסף מהפרסומות?
תיבת פנדורה:
השאלה הזאת לא תקבל, מן הסתם, סקר שלם (או אולי כן), אז בואו פשוט נשאל:
מהו סרטו הטוב ביותר של וודי?
התשובה של ימד''ב:
'הרומן שלי עם אנני', ואחריו 'מנהטן', 'פשעים ועברות קלות' ו'חנה ואחיותיה'.
ו'סוף הוליוודי' באמת נמצא די נמוך ברשימה הזאת.
http://us.imdb.com/RName?Allen,+Woody
אפקט ''הוליוודי''?
כן, אבל להיפך
סרטים חדשים בדרך כלל מקבלים בימד"ב ציון גבוה יחסית, ובמשך הזמן הציון יורד לאיטו. מכיוון ש'הוליוודי' הוא הסרט הכי חדש ברשימה, אפשר להעריך שהוא יסיים את חייו אפילו יותר נמוך ממקומו הנוכחי (ובצדק).
די צפוי
אנני הול תמיד נחשב לסרטו הטוב ביותר, ומנהטן תמיד היה מזנב בו (ככה אומרים?).
אישית, אני דוקא חושב שיצירת המופת הגדולה של וודי באה לו רק בשנות התשעים. כן, כן, בשנות התשעים. אם מישהו חושב כמוני, השם בטח יצוץ פה עוד רגע.
''בעלים ונשים'', מן הסתם
ועוד יצירות מופת משנות התשעים: "קליעים מעל ברודווי" הגאוני וכמובן "לפרק את הארי", שאם וודי היה נפטר לאחר עשייתו זה היה פשוט מושלם.
ועוד מהאהובים עלי באופן אישי: "אהבה ומלחמה", שהוא הסרט המצחיק ביותר שאני מכיר עפ"י חישוב של צחוקים היסטריים בדקה, "אבק כוכבים" הלא מוערך מספיק, שמתאר את המעבר של וודי מקומדיות אוויליות לקולנוע קצת יותר רציני ומסוגנן, "שושנת קהיר הסגולה" שהוא קטן ומושלם, ו"אליס" שהוא קטן וכמעט מושלם. ולא שאני לא מאוהב ב"מנהטן" ו"חיה ואחיותיה", אך זה כמעט מובן מאליו, לא?
דוקא התכוונתי לקליעים
אפילו לא ראיתי את בעלים ונשים.
ולפרק את הארי הוא סתם ערימת קשקשת לטעמי.
אני אישית הכי אהבתי
את מלחמה ואהבה (מקום 6), אבל מצד שני לא ראיתי את רוב הסרטים של וודי.
הכי טוב של וודי
"אהבה ומלחמה" הוא אמנם (כמו שאמר דן) הסרט הכי מצחיק בהיסטוריה של האנושות. אבל לדעתי הסרטים הגאוניים באמת של וודי הם אלה שלא מצחיקים:
ספטמבר – שהוא דרמה ביתית שיש לה את כל המאפיינים הטובים של מחזה של צ'כוב.
אשה אחרת – שהוא סרט חכם מאוד שבו וודי שם דגש (נדיר מצידו) על שחקנים טובים. כיכבה ג'ינה רולנדס, שחקנית גדולה.
interiors (בארץ קראו לו חדרים) – שהוא נסיון מובהק לחקות את אינגמר ברגמן. מאוד אמנותי, עד כדי כמעט-פלצנות.
וכמובן "שושנת קהיר הסגולה" ו"פשעים ועבירות קלות".
לאלה שאומרים על וודי שהוא ממחזר, שימו לב למוטיב העיוורון שמגיע ל"סוף הוליוודי" ישר מ"פשעים ועבירות קלות", שגם שם היה לו מקום מרכזי.
אה, ואיך שכחתי:
eudipus wrecks, שהוא השליש שביים וודי אלן מתוך הסרט "סיפורי ניו-יורק", שכלל שלושה סיפורים של שלושה במאים.
אדיפוס הזה היה באמת, אבל באמת, יציאה גאונית ונדירה, ובו הגיע לשיאו העיסוק של וודי בתסביך האמא היהודיה. ובתור בונוס כיכבה שם ג'ולי קאבנר האלוהית, המוכרת כמובן בתור הקול של מארג' סימפסון.
וודי אלן
אני אוהב כמעט כל סרט שוודי אלן ביים, אבל את הסרט האהוב עלי ביותר שלו "שחק אותה, סם" ביים הרברט רוס.(וודי אלן כתב את התסריט) הסרט נראה ממש כמו האח הצעיר של "הרומן שלי עם אנני" דיאן קיטון שם וגם שחקנים אחרים מ"אנני הול".
כל הסרט הוא מחווה מצחיקה מאוד ל"קזבלנקה", וודי משחק את הנוירוטי, כרגיל. אבל סוג של רוח מסתורית בת דמותו של המפרי בוגרט מסייעת לו ברגעים קשים.
סצנת הסיום של הסרט היא אחת מהסצנות המרגשות ביותר שראיתי (למרת שהיא מצחיקה)
אם מדברים על וודי אלן
ולא מזכירים את הקומדיות שלו, מדברים רק על חצי וודי אלן.
אז הנה: בננות, ישנוני, וכמובן כל מה שרצית לדעת על המין (אבל לא היו לך רפרנסים). אז נכון שהן לא ממש קומדיות, אלא יותר סרטים קומיים של וודי אלן, עם הומור וודי אלני, אבל הם עדיין סרטים מאד טובים.
אם מדברים על וודי אלן
מענין שאף אחד לא מזכיר את זליג – פרודיה גאונית על סרטי תעודה עם סיפור משעשע במוזרותו ומופרכותו. ללא ספק, יצירת מופת מעולה.
זליג?
ראיתי לפני כמה חודשים, אחרי שבנו לי די הרבה ציפיות, ואני מוכרח לומר שדי התאכזבתי. כאילו, נחמד והכל, אבל כבר ציינתי יותר מפעם אחת שכל סרט שמנסה לייצב את עצמו בז'אנר שמקביל לאחד הז'אנרים ש"ספיינל טאפ" משתייך אליהם, לעד יהא סקנד בסט. במקרה הזה זה המוקיומנטרי. פשוט עשו את זה יותר טוב.
זליג?
כבודו של ספיינל טאפ במקומו מונח, אבל כבודו של זליג לא מונח במקום נמוך יותר, אלן לא רק יצר מוקומנטרי על חיים של אדם זיקית, תוך כדי כושר המצאה מדהים וחיקוי כמעט מושלם של יומני החדשות של פעם. הא מנתח, דרך הדמות הזאת, את העולם שלפני מלחמת העולם השנייה, ותוהה (כן, תוהה) על מקומו של האדם בחברה ועל המשמעות של האינדיבידואליזם בעולם המערבי.
אולי הוא גם אופה עוגיות
ובונה סכרים, אבל זה עדיין לא עושה אותו סרט טוב.
ראית בכלל?
מה כן עושה סרט ל"טוב"?
והאם אין סוגים שונים של סרטים "טובים"?
ומה "לא טוב" בזליג?
זליג הוא סרט מעולה
ובכלל בלי לאפות עוגיות. מה לעשות, לא כולנו קונדיטורים.
ואגב, אני ממש, אבל ממש, לא מחובבי וודי אלן.
עוד מוקומנטרי נחמד של וודי אלן
הוא "מתוק ומרושע".
רגע אחד, מה ג'ון מלקוביץ' לא שיחק ב''צללים'' ?
נו ומה?
היה ברור שרק אני בכלל אזכיר את ימי הרדיו?
נו ומה?
הייתי מזכיר זאת אך לצערי הייתי עסוק באותו זמן ורק עכשיו גיליתי את הביקורת הזו. ד"א זה באמת הסוף של וודי אם הוא ימשיך בכוון הזה. סרט נוסף נחמד ושנון (רק במידה) בו אלן כיכב הוא "אצבע (או שמא יד?) הגורל".
הטובים ביותר של וודי
הסרט המצחיק ביותר של וודי הוא "אהבה ומלחמה" ואחריו "בננות" ו"כל מה שרצית לדעת על מין…"
הסרט הדרמטי הטוב ביותר הוא "מתוק ומרושע" ואחריו "ספטמבר"
והטובים ביותר הם המשלבים בין המצחיק לדרמטי, עם בחינה של המדיום הקולנועי, "הרומן שלי עם אנני" ו"מנהטן" הם התשובות הנפוצת, אבל "אבק כוכבים" הפחות מצליח,לדעתי לא נופל מהם בכלל.
השמות העבריים של שלושה מהסרטים שהזכרתי שונים לגמרי מהשמות המקוריים
סוף הסרט:
(הייתי אומרת שמה שיאמר עוד מעט הוא , אולי אפילו סנל"ל, אבל ללכת לסרט שלם רק בשביל תובנה אחת משעשעת בסוף, נשמע לי מוגזם):
הסרט שוודי ביים בסרט, כשל באופן צפוי למדי. אלא שאז מתברר שהוא הצלחה קופתית בצרפת, ונחשב שם לאמנותי ויפה. וחבורתנו הצנועה – שבדיוק כבר התחילה לצאת מאולם הקולנוע – השתעשעה קשות מהרעיון. עד שאחד מאיתנו (נדמה לי שזה היה רד פיש) אמר שזה מסביר את ההצלחה של 'קדמה' בצרפת…
בדיחה פנימית אולי?
נראה לי שזו בדיחה פנימית בין הבמאי לתסריטאי (אז מה אם הם אותו אדם?) על כך שוודי אלן עדיין נחשב ללהיט ענק בצרפת. הוא אפילו הגיע לפסטיבל קאן האחרון כאורח כבוד.
וודי חמודי
ותודו שלא חשוב איזה ג'אנק הוא מייצר לאחרונה, הבדיחות ואמרי השפר שלו מושיבים אותו לעד בפנתיאון גדולי האנושות (בעצם, גם רוב ההברקות המילוליות שלו הן מלפני 25-30 שנה).
ג.
אויש, נו, באמת.
זה האתר שאתם נותנים בנוגע לאוננות?
זה הרבה יותר טוב:
http://www.geocities.com/CapitolHill/Senate/2680/
זה רציני זה???
קראתי וחזרתי וקראתי. תגידו לי שזו בדיחה. דגש על סעיף 3 ב- Control of Paraphernalia. יש להוסיף סעיף 4 שימגר את התופעה לחלוטין: קיצוץ האצבעות של יד ימין (או שמאל, לשמאליות שביננו)איך לא חשבו על זה קודם…
או שזאת פרודיה על המלחמה בגראס,
או שהניק שלי אינו מתחכם.
תקראו את התגובות
יש בתחתית העמוד לינק לעמוד שבו הם מציגים מכתבי שינאה שהם קיבלו לאתר… מה שמצחיק בכל העסק הוא שאמנם רוב המכתבים הם של אמריקאים טיפשים שמקללים, אבל אחרים הם של אנשים שכותבים טיעונים נכונים בשפה יפה בלי שגיאות כתיב, ופתאום קולטים בסוף איזו הודעה נורמלית שכזו איזה בליל קללות בקאפס לוק.. משום מה אני מתקשה להאמין שמי שכתב את כל המכתב ההוא כתב גם את שתי השורות האחרונות האלה, וכמו כן קשה לי גם להאמין שהם לא קיבלו *אף* תגובה, אפילו לא מהמלומדות האלו, שאין בה קללות ואיומים על חייהם… זה ממש גובל בהסתה, הדבר הזה.
בהתחלה נבהלתי
(ספויילר לאתר הנ"ל?!)
האדמתי, נלחצתי, ואז קלטתי במה מדובר ונשפכתי מצחוק. אתר מבריק. שימו לב שיש בתוכו לינק לדף של הבית הלבן בנושא אוננות, שלמעשה הולך ל:
http://www.whitehouse.org
שהוא אתר סאטירה קטלני על ממשל בוש.
טוב, לפחות זה לא מפנה
ל- http://www.whitehouse.com (אם זכרוני אינו מטעני, זו הכתובת שהתכוונתי אליה. תבדקו בעצמכם).
כן, בהחלט, זו הכתובת
אליה התכוונת.
דבר אחד בטוח
קלינטון בהחלט השאיר את חותמו על האינטרנט. שמתם לב באיזו שנה האתר הוקם?
לא קלינטון. אל גור.
זו בדיחה, זו בדיחה.
נכון, האתר בנוי באופן מבריק כאתר אותנטי, ולכן אפשר לחשוב שהוא רציני, אבל כשמתעמקים בו קצת רואים היטב שזו בדיחה. ובדיחה נהדרת.
אגב, איפה שהוא שם יש גם לינק לאתר http://www.dhmo.org, אתר שווה ביותר וחשוב מאד גם הוא!
המציאות מצחיקה מכל בדיחה.
או לפחות, ככה אומרים.
הדף הבא הוא, בניגוד לאתר הקודם, קטע ממדריך אמיתי (supposedly) לנוער, שפורסם על ידי ארגון נוצרי, מן הסתם אחד מאלה שמשוכנעים שהארי פוטר הוא שליח השטן, ומסביר איך להגמל מאוננות.
http://members.tripod.com/~Leon1/overcome.html
כמובן שברשימה שלהם נשמט הפרט האחרון:
אם כך,
ראוי להסב את תשומת לב הציבור לדף הבא מתוך rotten.com:
http://poetry.rotten.com/jesus-with-boy/
(לא, בדף הזה אין איברים כרותים, בניגוד למקובל באתר זה. הוא בהחלט ראוי לצפייה לכל המשפחה.)
מצחיק מאד.
הנה עצה לדוגמה להמנעות מאוננות: אם אתה מכיר מישהם בעלי אותה בעיה, התרחק מהם!
וכאילו, הקרבה היא לא פתרון טוב לכל הבעיה מלכתחילה?
לצערי
ראיתי את הסרט של השנה שעברה- קללת אבן העקרב הירוקה והיה נורא. אז אם סוף הוליוודי הוא גרוע יותר- בהחלט ניתן לדבר על מגמה. שניים רצוף- השלישי זוכה לא?
נדמה לי שכולם מציינים את הסרטים היותר מוקדמים כמוצלחים יותר, יש ויכוח על גל תחילת שנות התשעים שלו (אני אהבתי), ואין כמעט ויכוח על מספר הסרטים האחרונים. רוב רובו של הקהל אמר שהם שעמומון אחד גדול.
הרשו לי לחלוק.
אבן העקרב הוא לא סרט רע. למעשה, הוא סרט די טוב- למרות המניירות של וודי אלן. זה אולי לא אחד מסרטיו הגדולים ביותר של וודי אלן, אבל העלילה לא מסתובבת כולה סביב התסריטאיבמאישחקןראשי, יש את הלן האנט ודן אקרויד שמשחקים טוב, ובכלל- הסרט מאד נחמד.
אך, לו רק הייתי רואה את סוף הוליוודי לפני אבן העקרב, הביקורת שלי הייתה יוצאת נורמלית (אם כי, סביר להניח שלא הייתה מגיעה לרמת המניפסט של רד)
וואו.
לא זכור לי שראיתי כל כך הרבה פעמים את האות ו' בקטע טקסט אחד מאז שקראתי את 'מיי פירסט סוני'…
ולענייננו – זה עוד סרט של וודי שאני לא מתכוון לראות. כמו שלונגג' אמרה קודם – המניירות שלו פשוט הולכות ונעשות בלתי נסבלות.
עם כל הכבוד, קללת אבן העקרב הוא
פשוט גאוני. ואל תשכחו גם את "כולם אומרים אני אוהב אותך" המענג. חוץ מזה אני מסכימה.
עם כל הכבוד, קללת אבן העקרב הוא
נכון מאד. סרט טוב וכיפי.
קונסטנטינופול…
מדגסקר…
לונג ג'ון מהרגע הראשון שראיתי אותך אני לא מתרכז בכלום. התינשאי לי ?
הוליווד?
הייתי תמיד תחת הרושם שאלן (הנה, לא אמרתי וודי) לא עובד בהוליווד, אלא באולפנים שפועלים דווקא בניו-יורק.
לא?
ואגב, 'קללת אבן העקרב הירוקה' הוא לא גאוני ולא חמוד. הוא משעמם ומרגיז – די, שאלן ילך לאונן (הא) באמבטיה ויפסיק לגרום לנשים צעירות וסקסיות להתאהב בדמות הנוירוטית והמעצבנת שלו, וחוץ מזה שילמד לשחק, וחוץ מזה קצת תסריט לא היה מזיק, ובכלל שיעבור לסטנד-אפ ויפטור אותנו מזקנתו המביישת.
הוליווד?
כמה דברים הפריעו לי בהודעתך
והמהותי ביותר שבהם: הלן האנט?! צעירה?! סקסית??!
מעבר לכך, כבר שמעתי מיותר מחברה אחת שלי שהנוירוטיות הוודי-אלנית מושכת אותה. אני מניח שיש שאוהבים את הפגיעות שכרוכה בה. ועובדה שבמציאות הוא חולק את חייו עם ילדה בת 20 וקצת (שמתנהגת כמו אמא שלו, וזה קצת מצחיק בהתחשב בכך שעד לפני כמה שנים הוא היה אביה המאמץ, כידוע).
דווקא ב"קללת אבן העקרב", סרט בינוני וסתמי לחלוטין לטעמי, חשבתי שוודי קצת המציא את עצמו מחדש טיפה, מבחינת הדמות שלו. הוא לא היה רק וודי הנוירוטי. בעיקר בתחילת הסרט, הוא היה קצת יותר וודי בגרסת ההאמפרי בוגרט שלו – מלא בטחון, מהיר, עצבני ו…ק…קשוח אפילו. אבל הלן קאנט הייתה בלתי נסבלת.
אה, כן, ו-וודי אכן לא הולי-וודי, אלא ניו יורקי.
אמממ, כן. יחסית לאלן,
הלן האנט אכן צעירה וסקסית. יחסית לאלן, ג'סיקה טנדי צעירה וסקסית. וזה אכן בלתי נסבל לראות אותו כל פעם עם בת עשרים-שלושים אחרת, שכמובן מתאהבת בדמות שלו בלי לשים לב בכלל לעובדה שהוא בן 107.
הוליווד המושג, לא המקום
וודי שבסרט, כמו וודי האמיתי, חי, עובד ומצלם בניו-יורק, אבל נתון לפיקוחם של אנשים המגיעים מהוליווד, קליפורניה, ומבלים את רוב הסרט בטיסות הלוך ושוב בין החופים. וגם אילו רגלו של איש מצוות ההפקה לא היתה דורכת בתחומי לוס אנג'לס בזמן הפקת הסרט, עדיין זה היה סרט הוליוודי. הוליווד זה לא רק מקום.
קללתה של רוזמרי
ובכן.. מסתבר שוודי אלן צריך השראה או לפחות לשאוב את סרטי מערכת היחסים שלו מאלה שהוא מצוי בהן באותו רגע נתון.. לא רק שסון-יי אינה מקור להשראה, הוא אינו מסוגל לשום אמירה קולנועית חדשנית.. נו באמת, במאי עיוור — המממ… מה הוא מנסה לומר?!..
אפשר לבחון את הסרטים שנתפסים טובים-פחות מתקופת מיה פארו (אליס, אשה אחרת) ולראות שהוא היה חד וחדשני (ומצחיק! הוא כבר לא מצחיק..) פי מאה (מייווריק של ממש…) ולא מרעיל את המסך וגורם למעריציו הנלהבים (כן, אני נלהב) להצטער שהם לא התעוורו לפני 'הוליווד אנדינג'..
ולסיכום, מהסוף להתחלה:
3. אנני הול.
2. פשעים ועברות קלות.
1. מנהטן.
י.
ושוב אני היחיד שנהנה?
זה כבר מתחיל להיות קצת נדוש, שמפרסמים כאן ביקורת קוטלת על סרט, כל הקהל מהנהן בהסכמה, ורק אדם אחד או שניים אומרים ש"נהנו קצת", ואני צריך לבוא ולכתוב כאן, שמזמן לא צחקתי כל כך חזק, ושבדרך חזרה באוטו, צעקו עלי מאחורה "נו תפסיק לעשות את עצמך", כי המשכתי לקבל התקפי צחוק קטנים ובלתי נשלטים, לאורך הנסיעה (ולפני בוא המשטרה – לא נהגתי, רק ישבתי מקדימה כי אני פרוטקציונר).
אומנם אני חובב לא קטן של וודי אלן, אבל ישבו איתי באולם עוד כמה חובבים גדולים יותר שלו, שנהנו, אבל טענו שזה "לא מסרטיו הטובים". אני שמח שמישהו הזכיר כבר את "ימי הרדיו", שהוא הסרט החביב עלי שלו, אולי כי גיבור הסרט הוא ילד, וגם אני הייתי ילד כשראיתי אותו בפעם הראשונה.
הסרט של אתמול פשוט היה מצויין. לפעמים טוב כשעושים משהו באופן קלאסי, בלי לפזול לצדדים. במאי מזדקן ונחמד, שכבר עבר את השיא שלו מזמן, מקבל צ'אנס לעשות סרט, שאולי אולי אולי, יחזיר אותו למוטב. אהבתי מאוד את כל השטיקים הקטנים בינו לבין תיאה ליאוני, ואהבתי גם את הרעיון שלמרות כשלונותיו הוא היה עם יפהפיה בדמותה של גרייס מ"וויל וגרייס".
בלי לפגוע באף אחד, אני מאוד שמח שלא קראתי את הביקורת לפני שראיתי את הסרט. הקטע שבו הוא מתעוור היתה הברקה היסטרית לטעמי. "מאיפה זה בא בכלל", תהיתי בקול רם אחרי הסרט. הסצינות איתו ועם הבחור הסיני היו יותר ממעולות (מחשבה מרושעת – הסיני הוא החבר הנוכחי של הבת החורגת של וודי?). וכן, גם מאוד אהבתי את הבדיחה עם ג'ואל היילי אוסמונט.
(הייתי היחיד בקולנוע שפשוט התפוצץ מצחוק ברגע הזה. שאלו אותי "מה אתה צוחק?", והייתי צריך להסביר להם שזה הילד מהחוש השישי. אנשים לא זכרו את השם. ואגב, גם ב"רווק פלוס ילד", הילד רוצה להיות כמו אוסמונט).
אבל ברצינות, זה ספוילר. מכאן והלאה, לא לקרוא אם לא ראיתם את הסרט. תעברו לאיפה שכתוב "סוף ספוילר".
אני יושב לי ונהנה מהסרט. צוחק לי מתחת לשפם, או מעליו, אומר לעצמי שזהו בדיוק הקולנוע שחנוך תיאר, בשביל עשר לירות מקבלים בריחה מהמציאות, הרבה בחורות יפות וסיטואציות מביכות, שקורות לאנשים אחרים. הסרט של וודי נכשל בקבוצות המיקוד, ונכשל אצל המבקרים, ונכשל בקופות, ובכלל המצב נראה בקאנטים. וכשכבר נראה ששוב יהיה כאן סוף עצוב לסרט אופטימי, כמו ב"תעביר את זה הלאה", הסרט הקודם שראיתי באותו אולם (פאר 2), מגיע הקטע עם הצרפתים.
זאת פשוט היתה הברקה מעולה לטעמי. הסרט של וודי, שבויים בעיניים עצומות, שהצילומים בו מחורבנים ואפילו לא בפוקוס, מצליח בגדול בצרפת, גם בקופות וגם אצל המבקרים. עד עכשיו לא ברור לי אם זאת היתה בדיחה על חשבונם של אוכלי הצפרדעים, או בעצם בעדם. נדמה לי שיש פה איזו התחשבנות כלשהי, עם זה שהצרפתים רואים את הקולנוע בצורה שונה מהאמריקאים.
סוף
אני באמת נהנתי. יכול להיות שהייתי במצב רוח למציאות ניו-יורקית עקמומית, כי בדיוק חזרתי לארץ שלשום. אבל דבר אחד בטוח – אני לא מסכים עם מי שאמר, שאפשר לדחות את זה לוידאו. אם בא לכם לראות סרט טוב, ואם אתם אוהבים שטויות ואת וודי אלן, אז זה סרט לראות בקולנוע. כבר עכשיו ברור לי שהוא ילך לאיבוד במסך הקטן, כשצופים בו בבית. זה סרט לצפות בו בקולנוע, בתור חוויה אישית, כש"אסור" לדבר, ויש חושך מסביב, וזה פשוט אתה, האדם הקטן, וממול, הדמויות בסרט, ואין מבדיל ביניכם.
יאדה עצוב.
מסכימה עם כמעט כל מה שנאמר כאן.
נהניתי מהסרט וצחקתי המון.
חלק מזה היה קשור לכך שסוף סוף זיהיתי מקומות בניו יורק שהכרתי ולמדתי לאהוב או שלא, אבל בלי שום קשר, אהבתי את הסרט למדי.
לוקיישנים ניו יורקים
מיקה – את בטח מתמצאת – אני מחפשת סרטים עם כמה שיותר לוקיישנים בניו יורק. יש המון סרטים שמתרחשים בניו יורק, אבל לא בכולם יוצא לראות הרבה ממנה.
בינתיים אפשר להחשיב כמעט כל סרט של וודי אלן לכזה. ובדיוק ראיתי גם את "השעה ה-25" עם אדוארד נורטון, שגם הוא משקף את ניו יורק שלאחר אסון התאומים… מה עוד???("כשהארי פגש את סאלי" – check).
היית בקפה לאלו, אגב?
נכון שזה מסרט אחר של ריאן, ועדיין.
יאממ… טעים.
אהה… קשה לי לענות לך על זה.
אני בדרך כלל לא באמת שמה לב ללוקיישנים ניו יורקיים, אלא ברגע שהם על המסך ואז זה כזה "יי! אני מכירה את זה/הייתי שם" (אבל זה קרה לי גם עם הכנסיה הארמנית ב"דרכים צדדיות", שהיא בכלל באל איי, והשותפה הראשונה שלי התחתנה שם). אבל אז זה די מתנדף.
הכי מומלץ זה סקס והעיר.
ב"מישהו כמוך" יש גם הרבה דברים ניו יורקים.
גם ב"חברים".
מה עוד?
אה, ספיידי 1 ו-2 כמובן. צולם בווסט וויליג', אגב.
אוח. זו שאלה קשה ששאלת.
מה בדיוק את מחפשת, אם אפשר לשאול? (לוקיישן ספציפי?)
לא שום דבר ספיציפי
"סקס והעיר" הוא בהחלט מקור מצויין.
ב"חברים" – כמעט ואין ניו יורק בכלל. יש רק שוטים קטנים שלה במעברים. כל הסצינות שבהם הם נמצאים מחוץ לבית (וכביכול מטיילים בעיר) מצולמים באל.איי.
נזכרתי בעוד אחד -ב"סרנדיפיטי" (לא זוכרת איך זה נקרא בעברית – ג'ון קיוזאק, קייט בקינסייל, סרט על הפנים), יש המון דווקא.
המטרה – ערב סרטי ניו יורק.
קפה לאלו? מוכר לי – זה מ"יש לך הודעה"?
כן, משם.
וסרנדיפיט סרט גרוע?!
הוא מתוק ומקסים!
(צפוי משהו, נכון, ועדיין. מתוק. ומקסים!)
והוא באמת מצוין. באמת הגעתי הנה קצת אחריו ומייד הלכתי לשבת בסרנדיפיטי, אבל אז ראיתי את גודל התור וויתרתי. למרות שהוא בעיקר מציג את בלומי, וולדורף אסטוריה (עוד לא נכנסתי לשם אף פעם, לשחק במעליות) ומשטח ההחלקה בסנטרל פארק.
חברים זה לא נופים, אבל הם כל הזמן מדברים על דברים ניו יורקיים. אני יודעת שאני אישית זיהיתי כמה וכמה מקומות רק על סמך צפייה אובססיבית בסדרה.
גם "מה נשים רוצות" הוא מנהטני, אם כי אני לא בטוחה שמוצגים בו מקומות שזכרתי או זיהיתי.
אבל סקס באמת הכי אותנטית מהבחינה הזו.
האוטובוסים, המסעדות, המועדונים, החנויות,קולנוע פאריס, סנטורי 21.
מצטערת..
לא סבלתי את "סרנדיפיטי", אבל גם אני אצתי רצתי לבקר במקום, ונתקלתי כמה פעמים בתור בכניסה.
ואת צודקת בקשר ל"חברים". הם באמת דיברו הרבה על המקומות האלו.
אניווי – תודה!
לא יודעת אם מישהו כבר הציע...
אבל מה עם סיפורי ניו יורק? שלושה סרטים קצרים מצויינים ממיטב הבמאים…
נכון נכון! איך לעזאזל שכחתי?
(אויש, אני כבר לא יודעת אם הבעיה בזכרון או שאני פשוט גובלת בטמטום. בין כה וכה – אני מרגישה כמו זקנה בת 97 וחצי בכיסא גלגלים שמלטפת את הטוסטר שלה בתור חתול).
"סיפורי ניו יורק" זה סרט הניו יורק הראשון שאמור לקפוץ לי לראש. הוא גם טוב! (חוץ מהסיפור עם הילדה העשירה… לא מתתי עליו. של איזה במאי זה היה?)
ומדרכות ניו יורק
כשחושבים על זה.
רוסריו דוסון הרבה יותר אטרקטיבית ונחמדה שם מאשר ב"אלכסנדר".
ומדרכות ניו יורק
רוסריו דוסון זאת זאת מ"השעה ה-25"?
(אך.. השם רוסריו תמיד מתקשר לי ל"וויל וגרייס", קשה לי לקלוט שיש מישהי עם השם הזה שהיא גם יפיפיה וכוסית לא נורמלית..)
כן, זו היא (וגם מג'וזי והפוסיקאטס)
גם מ''ג'וסי''???
החברה השלישית בלהקה (שהיא לא בלונדינית או ג'וסי)? איך לא שמתי לב? היא בהחלט מהממת…
סתיו בניו-יורק?
איי. כואב לי. אני סובלת. זה רע. זה ממש גרוע. אי אפשר יותר.
אלו רק כמה מהתחושות שעלו בי בזמן הצפיה ב"סתיו בניו יורק".
אבל תודה בכל מקרה .
למה להיות מזוכיסטים?
כשאפשר פשוט לצאת מהקולנוע/להוציא את הקלטת מהווידאו/לכבות הטלוויזיה? (שזה אגב, בדיוק מה שאני עשיתי. פעמיים)
למה להיות מזוכיסטים?
אה – אבל זה בדיוק מה שאני עשיתי. אחרי החצי שעה הראשונה הגיע ה"אי אפשר יותר" – כיביתי את הוידאו וקיללתי אותו שהוא נוצר (הייתי מרביצה גם לקלטת, אבל היא הגיעה מספריית וידאו, ומסיבה לא ידועה הם גם רצו לקבל אותה חזרה).
בניגוד לביקורת של הכותב
אהבתי גם אהבתי את הסרט !!!
זה כל הרעיון – זהו סרט גרוע שנעשה על סרט גרוע, שמשקף את המצב הנפשי של וודי אלן, נכון להיום.
אחרי כל סרט של וודי אני יוצאת בעונג רב, ובמחשבות של עוד.
וודי לועג על הקולנוע ההוליוודי ועל אילוצי החברה. כל המרכיבים במתכוון הם גרועים, הוא השתמש בשחקנים גרועים, צלמים מאכזבים ותסריט נוראי. האיכות של וודי היא אותה איכות. הפראנואידיות המתבקשת.
הוא הצליח להשאיר אותי בפה פעור ולחשוב הלאה על הסרט גם אחרי שבוע.
סרט קומי מאוד מאוד מומלץ
רק טענה אחת-
מכיוון שוודי אלן מביים ומשחק בסרטים שכתב וודי אלן, הוא לא ממש יכול ליצור סרט טוב *למרות* התסריט.
אז הסרט גרוע בכוונה?
לא נראה לי שוודי אלן היה לוקח את ההודעה שלך כמחמאה.
? וודי אלן
בתור מי שראה רק סרט אחד של וודי ('קללת אבן העקרב הירוקה') ונהנה מאוד, רציתי לדעת האם יש איזשהי דרך לפיה צריך לראות את הסרטים שלו כדי ליהנות יותר. למשל: האם צריך לראות אותם מבחינה כרונולוגית? האם לראות אותם לפי נושאים משותפים? אני יודה מאוד לכל מי שיוכל לעזור לי.
כמה עצות
קודם כל, עדיף לראות את הסרטים כשהם משודרים בטלוויזיה, בקולנוע, או כשיש לך עותק שלהם. אחרת זה קצת מוריד מההנאה. חוץ מזה, קשה לומר כי יש לוודי אלן יותר עליות וירידות מ-Blue Crush, כך שאין ממש סדר מיוחד.
הכי טוב, לדעתי, לנצל כל הזדמנות שיש לראות סרט של וודי (אלא אם כן הוזהרת לגביו בתוקף מראש) ורק אחר-כך להחליט אם היה שווה (מומלץ בעיקר אם אפשר לעשות את זה בחינם).
המלצה
אני דווקא ממליץ לצפות בסרטים באופן כרונולוגי, מאחר וההתפתחות שלו באמת מרתקת: מקומדיות סטנדאפ אוויליות וטלוויזיוניות ועד לסרטים עמוקים ומסוגננים.
ובאותה נשימה, כדאי לראות כל סרט של וודי שעובר לידך בלי שום קשר לכלום (אולי למעט "כל מה שרצית לדעת על המין", "אשה אחרת", "חדרים", "ספטמבר", עליהם יש קונצנזוס שהם רעים, ולדעתי תוסיף לרשימה גם את "פשעים ועבירות קלות").
וואלה?
דווקא אהבתי את "פשעים". אם אפשר להגיד שאהבתי סרט שדיכא אותי עד עפר.
כל מה שרצית לדעת על מין סרט רע?
ויש על זה קונצנזוס?
באמת? ממתי?
(אני לא אומרת את זה בציניות, אני באמת שואלת).
אין ספק שלא לקחו אותי בחשבון…
אבל זה ממש חדש לי. אני אישית מכירה כמה וכמה אנשים שנהנו ממנו, ועוד לא שמעתי מישהו שאמר עליו שהוא סרט "רע".
בתור סרט שמורכב כולו מקטעים קטעים, קשה לשפוט אותו כיחידה אחת כוללת – יש קטעים טובים יותר וטובים פחות, אבל אני לא חושבת שאף אחד מהם הוא "רע ממש".
אני, בכל אופן, אהבתי. יש לי את הסרט בוידאו וראיתי אותו כבר כמה וכמה פעמים, ואני ממשיכה להנות מכל צפיה נוספת.
אני חושבת שזה סרט מגניב.
אבל מצד שני, את רוב סרטיו של וודי אלן אני לא סובלת. הוא אולי קולנוען גדול, אבל הוא עדיין מרדים אותי. והנוירוטיות הבלתי פוסקת שלו גורמת לי באיזשהו שלב לרצון כפייתי להתגרד.
קונצנזוס?
הרבה מאוד אנשים חושבים ש"שכל מה שרציתלדעת על מין…" הוא אחד מהמצחיקים והטובים בסרטיו,"חדרים וספטמבר" הם נסיונות לעשות סרטים כמו של ברגמן, שחלק מהאנשים מגדרים כמוצלחים (בעיקר ספטמבר לדעתי) פשעים ועבירות קלות היה הסרטהכי מסחרי של אלן בארצות הברית בעשרים שנה האחרונות (והוא באמת לא מבריק במיוחד)