במקור: High Crimes
במאי: קרל פרנקלין
תסריט: יורי זלצר, קארי ביקלי
מבוסס על ספרו של ג'וזף פינדר
שחקנים: אשלי ג'אד, מורגן
פרימן, ג'יימס קאביזל, אדם
סקוט, אמנדה פיט
אחת התופעות המעצבנות בקולנוע היא הטריילרים. לא שיש משהו בעייתי באופן עקרוני בטריילרים, אבל בקולנועי ארצנו מרביצים בצופה מנה גדושה מהם, ובמשך חודשים. באחד הקולנועים הסמוכים לביתי מקרינים את אותו טריילר לסרט מסוים מזה כחצי שנה, לפני כל הקרנה, פעמיים לפחות. הסרט עוד לא הגיע למסכינו, אף כי הפציע להופעת אורח בפסטיבל הקולנוע בירושלים. כשיהיו לי נכדים, אולי אקח אותם להקרנת הבכורה.
השיא הבלתי מעורער מבחינתי היה בגיחה שביצעתי לא מזמן לקולנוע בירושלים: בהתחלה היו כ-25 דקות של טריילרים בסגנון 'אסקימו לימון – את החגיגה הזאת אי אפשר להפסיק', ופרסומות שבהן זאטוטים וזאטוטות מבצעים מעשים מגונים בכל חפץ על פני האדמה כדי להדגים את יתרונותיו של כרטיס אשראי מסוים, בלוויית עברית שלא הייתה מביישת עובר בחודש החמישי. אחר כך התחיל טריילר ארוך במיוחד, והצופים מצאו עצמם בעולם שבו שום דבר אינו ודאי, וכל מה שהאמנתם בו משתבש, ורק אשה אחת יכולה להציל את המצב.
רק אחרי שעברה חצי שעה ועדיין לא נשמע קריין עם קול ווקאלי להפליא, הבנתי שהסרט כבר התחיל, והוא פשוט נראה דומה מאוד לטריילר.
לטום וקלייר קוביק היה הכל בחיים (חוץ מילד – אבל הם עובדים על זה). קלייר (אשלי ג'אד) היא עורכת דין מצליחה, וגם טום (ג'יימס קאביזל) מרוויח לא מעט, עד שעולמם מתהפך: סוכני FBI עוצרים את טום, ואשתו ההמומה מגלה סיפור שאינו דומה לדבר שאי פעם שמעה (אבל דומה בצורה חשודה להרבה דברים שאתם כבר שמעתם): לבעלה בכלל לא קוראים טום. קוראים לו רון, והוא עריק מחיל הנחתים האמריקאי, וחשוד ברציחתם בדם קר של תשעה אזרחים תמימים, במהלך פשיטה לפני כתריסר שנים. רון מועמד למשפט צבאי, שבו הכללים (האזרחיים) אינם תקפים, ולכאורה אין לו הרבה סיכויים להתחמק מעונש מוות: העדויות נגדו מרובות, והסניגור הצבאי שלו (אדם סקוט) הוא טירון הססן שרוחש יותר מדי כבוד לצבא. רון טוען שהוא חף מפשע. אישתו, כמובן, מאמינה לגרסה שלו, אבל היא היחידה. עכשיו, אשה אחת חייבת גם לייצג את בעלה בבית המשפט, גם לנהל חקירה בלשית כדי לחשוף את הקנוניה העומדת מאחורי הפללתו, וגם להתמודד עם אחותה הקטנה והנודניקית ("אוהנה פירושו משפחה, ומשפחה פירושה הרבה מאוד שעות אצל פסיכיאטר"). מדובר, רבותי, בסיפור על אומץ, אהבה, חברות ובדיחות קרש, וכדי להצליח קלייר חייבת לגייס מישהו שהיה שם ושבר את כל החוקים: עורך הדין צ'רלי גריימס (מורגן פרימן), שנזרק בבושת פנים מחיל הנחתים בעוון ניהול רומן עם אשתו של הבוס.
יחד, שני גיבורים לא שגרתיים אלה, בסיוע הפרקליט הצבאי הנעבעך, צריכים להביס את המערכת ולהיאבק בתקלות משונות, עדים נעלמים ומתים, בעלי דרגות המעונינים – כמנהג בעלי דרגות בכל סרט משפט צבאי אי פעם – לשבש את החקירה, רצוי תוך כדי שיבוש הפרקליטים בעצמם.
האם יצליחו שני אנשים לעמוד לבדם מול המערכת?
האם בסרט-משפט הוליוודי השאלה הזאת בכלל רצינית?
כמו שכבר הבנתם, מדובר בסרט צפוי מן הצפויים, שמתנהל כולו כמו טריילר: הטיפוסים השגרתיים מופיעים, וכל דמות משחקת טיפוס ספציפי מאוד, לפי כל הכללים והשטיקים; הכל צפוי והרשות נתונה, וההפתעה היחידה היא שג'ין הקמן לא מופיע בתפקיד הגנרל שיש לו מה להסתיר. גם ההפתעות בעלילה מופיעות לפי הסדר הצפוי, וכמעט לפי השעון: עברו כך וכך דקות? צריך להוסיף פלפל.
זה כשלעצמו, לא נורא בכלל. אמנם סביר שראיתם את הסרט הזה לא פעם בעבר, תחת שמות שונים ומשונים, אבל למרות הנוסחתיות הכל כך ברורה שלו, הביצוע לא רע בכלל. אשלי ג'אד משחקת בסדר ונראית יפה לגילי, ומורגן פרימן שחקן מצויין: בתפקיד שלו בסרט – הכושי בעל חכמת החיים שמספר בדיחות – הוא עומד בכבוד, ולמרות שבחצי מהמקרים יכולתי לצפות את הבדיחות שהוא יספר, הן עדיין מצחיקות. השחקנים שמשחקים אנשי צבא כולם כאחד מתנהגים כדמויות עשויות קרש, מהליכה ועד דיבור, כנראה בשל הוראה של הבמאי (שכנראה גם לא מבין שום דבר במערכת המשפט האמריקאית, בעיקר זו הצבאית, אבל מבין יופי בשטיקים של סרטי בית-דין).
רק מה? שבשליש האחרון של הסרט, הוא מנסה לסטות מהשטאנץ ולתת הפתעה גדולה ובלתי צפויה, מדגם הטוויסטים. השינוי בקו העלילה אכן גורר גם שינוי בסרט: מסרט שטאנץ סביר מאוד הוא הופך לסרט טיפשי ביותר, טיפשי ברמה שמצריכה הפעלה בהילוך גבוה של האידיוטומט, אותו מכשיר הניצב ליד הפופקורן ומשמש להורדת האיי.קיו. לפני כניסה לסרטי נעורים אמריקאיים וסרטי אקשן נטולי מוחין – הפתרון טיפשי, השחקנים מתחילים לשחק בצורה מטומטמת למדי, מיני פרטים בעלילה לא מתחברים אחד לשני גם בעזרת אקדח סיכות, ורק תפניות העלילה עדיין מגיעות בדייקנות, כל מספר קבוע של דקות. עדיין, אפשר ליהנות: רוב הקהל בהקרנה בה הייתי התנהג למופת, ממש כאילו השתילו מסרים סמויים בפסקול הסרט: 'כאן לצחוק', 'כאן לעצור את הנשימה', 'כאן להיות מופתעים', 'כאן נגמרו הכתוביות, מה, עוד לא יצאתם?' וכיוצא באלה.
ורק אני יצאתי מהסרט והלכתי לבדוק את הראש – למה נהניתי פחות מהאחרים. אולי זה בגלל ששילמתי רק חצי, והאידיוטומט הופעל עלי רק במחצית העוצמה? צדק צריך להיעשות, כמו שהייתה אומרת קלייר, גם אם לא בצורה הגיונית דווקא. וצ'רלי גריימס היה אומר: "הקשר בין 'זהות שאולה' להגיון הוא כמו הקשר בין מרש צבאי למוזיקה".
ועכשיו לנגב את מתזי
התה-הקר-ללא-סוכר מהמקלדת שלי.
אני, יש לי חוק. סרטים עם אשלי ג'אד מוחלים בקבוצת הסרטים שאני רואה כשהיד שלי נשלחת לסרט הלא נכון בספרייה.
בקולנוע? אשלי ג'אד?
צריך יום ממש חם כדי להמס את ההתנגדות שלי עד כדי כך.
מוכלים.
ורגע, אני מבולבל.
אם High Crimes זה "זהות שאולה", איך יקרא The Bourne Identity?
גם אני מבולבלת
בהתחלה חשבתי שהתבלבלו בסרטים, והתכוונו ל bourne identity.
ומזה הפאדיחה עם ה"מוחלים"?! תתבייש בעצמך! אתה עברת את תורת הקבוצות?! נראה לי שרק בגלל זה היו מכשילים אותך
לא רק אני מבולבלת
שוגים. מה לעשות. אפילו אני לא מושלם.
שקלתי דפקא להוסיף הודעה, בה אני מסביר שבעצם העקרון הזה מוחל על הקבוצה המוכלת וכן הלאה. אבל לא אעשה כך.
ולא עברתי את תורת הקבוצות. למדתי קצת בכיתה ז', או ח'.
קצת הרבה, בעצם.
הממ..
איך בדיוק שילמת חצי?
אתה בסדיר?
הלכתי עם מישהו שיש לו תעודת לוחם
ימי הסדיר שלי חלפו מזמן.
רעיון לסקר
הביקורת (המוצלחת, כמובן ואגב) העלתה על ראש שמיכתה את הנוסח(א)תיות בסרטים והעלתה אצלי רעיון לסקר – מהו סרט הנוסחה המושלם? כלומר – איזה סרט מתישב בנוסחתו/תבניתו אחד לאחד באופן החלק ביותר?
רעיון לסקר
לא ממש קשור לתגובה שלך. אבל כן קצת קשור לכתבה. איזה סרט מלחמה הוא הטוב ביותר. יש די הרבה סרטים כאלה ומעניין לדעת איזה הוא האהוב ביותר. זהות שאולה אמנם רק קשור בעקיפין לנושא הצבאי (או אולי לא הבנתי נכון, וזה הנשא המרכזי?), אבל יש הרבה סרטים אחרים שיצאו לאחרונה שעוסקים בנושא המאוד פולארי הזה (בלאק הוק דאון, חיילים היינו וכו').
ייתכן שיהיה סקר כזה
אבל רק אחרי שהסרט האחרון בסריה, 'Windtalkers' ('לחישות מלחמה', כנראה) יגיע אלינו. ובכל מקרה זה לא קשור לביקורת הזאת.
ראיתי את הסרט בטיסה חזרה
מפראג לארץ לפני שבוע.
ואני הייתי ממש ממש קרוב ללכת על אחת הכנפיים, ולקפוץ מהכנף לתוך המנוע של המטוס על מנת לגאול את עצמי ואת שאר הנוסעים מהסבל!
בחלק הראשון של הסרט – ידעתי מה הדמויות עומדות להגיד, לפני שהן אמרו את זה!
בחלק השני של הסרט – חשבתי שעברתי למימד אחר, בו הקרינו סרט אימה נוסחתי בטיסה…
בקיצור – להתרחק מזה וישא"ק!
שמי וניל?
ככל הידוע לי, הסרט נקרא גם בארץ ונילה סקיי (תופעת התרגום הפונטי). זה באמת נדיר לראות בטיסה סרט לא מצונזר. ראיתי את כוכב הקופים (גם המקורי וגם החדש) בטיסה. במקורי הכל היה רגיל עד הסוף, בחדש צ'רלטון הסטון לא אמר את השורה המפורסמת שלו.
זאת הייתה אחת הכתבות המצחיקות
ביותר שקראתי. למזלי, כשאני משוטט באינטרנט אז המקלדת לרוב רחוקה ממני וברמת גובה אחרת אז אני לא יכול להשפריץ עליה שום דבר. אולי על העכבר אני יכול.
כנראה שאני לא מבין בסרטים
אחרת, איך זה שנהניתי מן הסרט ה"נמוך" הזה.
בסה"כ מותחן עשוי לא רע, עם קטעי מתח – וסיום מפתיע.
בהחלט אפשר לראות ולהנות – סרט מצוין לקיץ.
שאלה לי:
לפי תיאור העלילה בלבד, נדמה לי שכבר שמעתי את הסיפור הזה. האם זהו עיבוד לספר "חוב של כבוד" (נראה לי שכך קוראים לו) של נלסון דה-מיל? כי דווקא אהבתי את הספר (למרות שקראתי אותו ממש מזמן) הזה ואת שאר הספרים שלו.
לא,
זה מבוסס (על פי ימד"ב) על הספר High Crimes של ג'וזף פיינדר. אבל זה לא שהעלילה נורא מקורית.
הכוונה היא ל''מילה של כבוד''
הכוונה היא ל''מילה של כבוד''
יותר נכון "מילת כבוד",אחד הספרים הכי יפים, של אחד מהסופרים הכי מוכשרים.ד"א אם איני טועה "חוב של כבוד" זה של טום קלנסי.