דו"ח קופות שבורות – 14.7.2002

עזבו את מה שעבר עלי בשבוע
שעבר: עזבו את העובדה שהיו
לי שלושה מבחנים עם יומיים
רווח בין אחד לשני; עזבו את
העובדה שיש לי עוד שתי
עבודות לכתוב ותאריך ההגשה
מתקדם בקצב של יום ליום; עזבו
אפילו את העובדה שקיבלתי מזגן חדש. יודעים מה? אתם אפילו לא צריכים להתנהג כאילו כל זה מעניין אתכם. אבל היה סוף שבוע עמוס, והשבוע שעבר חלף פרח לו.

ארבעה סרטים חדשים יצאו בסוף השבוע להפצה נרחבת בבתי הקולנוע (ועוד כמה סרטים יצאו, כולל 'סקס ולוסיה' שיצא אצלנו, שאף אחד לא הסתכל עליהם – כי אין הרבה איפה) – ארבעה סרטים לא קטנים אלו נלחמו זה בזה בשיניים על הזכות להכנס למקום הראשון, ובהתחשב בעובדה שלפחות בשניים מהם יש זוחלים גדולים, היו הרבה שיניים להלחם בהן. וכדרכו של עולם, ארבעה רבים – והחמישי לוקח. 'גברים בשחור 2' (או: "איך לבטל את הסוף של הסרט הראשון"), ספג ירידה של 52% בהכנסות, ולמרות זאת נשאר במקום הראשון, ולא נתפלא אם באופק מחכה הסרט השלישי (מה לא נתפלא? חייבים לנו!).

צפוף, צפוף השבוע בטבלת המספרים: המרחק בין סרט אחד לשני נראה כמו קו המותניים של לארה פלין בויל, והכל יכול להשתנות, גם לאחר סגירת הקלפיות. אל תתפלאו אם יהיו שינויים, ואל תאבדו שינה בציפייה דרוכה – זה קרה לעורכת הנועזת, שעשתה ימים כלילות בשבועות האחרונים בספירת ההכנסות וחישוב המיקום הסופי של 'לילו וסטיץ" מול הדו"ח המיוחד (שנצמדו אחד לשני כמו ישראלי ממוצע למזגן) וזה יכול לקרות גם לכם. אל תגידו שלא אמרתי!

הסרט החשוב מבין הסרטים החדשים, וזה שנמצא במקום השני, במרחק קטן מ'גב"ש', הוא 'Road to Perdition': סם מנדז, הבמאי שכבר לקח אוסקר (נו, הסרט הזה עם הוורדים. 'אמריקן' משהו) ביים חבורה של כוכבי על כמו זוכה האוסקר פול ניומן, המועמד לאוסקר ג'וד לאו, והגיבור הגדול של הסרט – זוכה האוסקר הכפול טום הנקס (מישהו רואה כאן מגמה?), בסרט ארוך, איכותי ומועמד מתבקש לאוסקר. טום הנקס הנו מייקל סוליבאן, רוצח שכיר של המאפייה האירית, שיוצא למסע נקמה וגילוי עצמי לאחר שמשפחתו נרצחה.
טום הנקס? רוצח? עם שפם? רק בשביל זה מגיעה לו מועמדות. הביקורות מהללות: סרט איטי (ואולי איטי מדי), כבד, החומר שמבקרים אוהבים לראות, בעל סאבטקסטים לרוב (כולל יחסי אבות ובנים, הסאבטקסט הזוכה בתחרות "דברים ששניצקליין אוהב להגיד" לחודשים יוני-יולי 2002). ממש זוכה אוסקר פוטנציאלי. בהעדר סרטים "כבדים" אחרים בעונת הקיץ, אנשים שלא רצו לצחוק שלחו את 'הדרך לאבדון' למקום שני, במרחק מיליונים מעטים מהאנשים במשקפי השמש. הישג יפה מאוד בהתחשב בעובדה ש'הדרך' הוצג על הרבה, הרבה פחות מסכים.

אחריו הגיע בטיסה 'שלטון האש', סרט הדרקונים המסקרן של השבוע. עם כ-16 מיליוני דולרים, הוא יצא לקנן במקום השלישי, ועם תקציב אפקטים כמו שלו – זה מאכזב. הסיפור הכללי: סוף העולם כמעט ומגיע כשגזע דרקונים שוטף את העולם בנחילי אש, ורק מתיו מקונוהי הקרח יכול לעצור אותם. הביקורות מסכימות על דבר אחד: הדרקונים מושלמים. לגבי כל השאר הן חלוקות, אך מתמצות בדעה שזה מה שמבוכים ודרקונים היה יכול להיות, אם הדרקונים שבו היו אמינים ולו היו כלי נשק מודרניים (וזו ביקורת טובה או רעה???). אם ציפיתם לקבל סרט עמוק, נראה שתתאכזבו – הסרט לא מתעלה מעבר לרמת סרט קיץ: כיפי לצפייה אבל לא מעודד חשיבה. מה שבטוח – הדרקונים מרשימים.

במקום הרביעי, שוב סרט חדש: 'Halloween: Ressurection'. הסרט נאמן למורשתו, מורשת "סרטי השיסוף בהם אנשים מתים אחד אחרי השני, וזהו", ולא מנסה להתעלות מעבר. סיפור? אחרי שבעה סרטים קודמים בסדרה – את מי מעניין הסיפור. כוכבים? ג'יימי לי קרטיס (שכנראה מרגישה חובה להשתתף בהמשכון לסרט שפתח לה את הקריירה, גם אם זה בסתם תפקידון קטן) ועוד כמה כוכבי סרטי נעורים. הביקורות? בד"כ, כשבאים לראות סרט כזה, מצפים שהוא יהיה רע, והסרט – למרות שיחסית לסרטי שיסוף אחרים, הוא אולי לא רע במיוחד – הוא רע. מאד.

אתנחתא קלה מהסרטים החדשים נותן אדם סנדלר במקום החמישי, עם 'מר דידס', ומיד אחריו 'Crocodile Hunter: Collision Course'. הסרט מבוסס על סדרת טלוויזיה, המלווה צייד (סטיב אירווין) שנוהג להסתובב בערבות הטבע, לחפש חיות גדולות ומסוכנות, ולריב איתן. הסרט לוקח את הרעיון הבסיסי ומדביק לו סיפור עלילה לא משמעותי. המבקרים, באופן מפתיע, אוהבים, גם אם מסכימים שאולי האחראים לא הבינו מה פירוש הרעיון של "סרט". הגדילה לעשות מבקרת אחת, שניפקה את המשפט הבא: "זה לא סרט טוב. זה לא סרט רע. הסרט הזה נפטר מכל הרעיון של טוב-רע וקיים במישור קיום נפרד משל עצמו".

ובמאבקי התחתית: 'The Bourne Identity' נבלם במקום העשירי, מקום אחד מעל 'סקובי-דו', שיצא מהרשימה – ארבעה שבועות בלבד לאחר שנכנס למקום הראשון. מלווים את הכלבלב בעשירייה השנייה: 'החתונה היוונית שלי', שהגיעה אלינו (חנויות החרסינה בהיכון), 'כל הפחדים כולם' (עכשיו זה כבר רשמי. השם העברי, זאת אומרת), בנות הפאוור-פאף, בנות ה'יא-יא', ו'מתקפת המשובטים' – ללא כל ספק סביר, כשלון מלחמת הכוכבים הגדול ביותר שלא היו לו איווקים בשם.
עמוק עמוק ברשימה מסתתר איזה סרט אחד, 'חתונה מאוחרת' שמו (אולי שמעתם עליו במקרה), שהגיע להכנסות של מיליון דולרים. ועוד אומרים שאין קולנוע בארץ.

שימו לב שאני לא הולך לומר השבוע שום דבר על 'לילו וסטיץ" מול 'דו"ח מיוחד'. שום דבר על זה שזה כבר השבוע הרביעי שהכנסותיהם צמודות (אם כי השבוע 'Like Mike' איכשהו הצליח להידחף ביניהם). אני לא אומר שלסטיץ' יש יתרון קל בהכנסה הכללית, וש'דו"ח מיוחד' הוא סרט שכל מי שראה אותו אומר שהוא מצוין, ושאנחנו מחכים לו בציפייה דרוכה. אני שותק בנושא הזה. בכל מקרה תוצאות האמת בטח יוכיחו שאני מדבר שטויות.

בשבוע הבא: סטיץ' והדו"ח בטח שוב יהיו צמודים. בנוסף, האריסון פורד וליאם ניסן יככבו בסרט המתח 'K-19, המאלמנת' (צוללת גרעינית רוסית מקולקלת, סכנה למלחמה אטומית, מבוסס על סיפור אמיתי אבל נראה כמו סיפור של טום קלנסי); 'סטיוארט ליטל 2' – העכבר המדבר שהבין גם הוא שהכסף הגדול באמת נמצא בסרטי ההמשך, ו-'Eight Legged Freaks'.

עכבישים, עכברים, דרקונים, תנינים וסטיץ'. זה עומד להיות סוף שבוע מעניין.

—-

הרשימה המלאה: המספרים מייצגים הערכה על הכנסות הסרטים בסוף השבוע, אבל יכולים להשתנות בכל רגע. המספרים בסוגריים נעים בחוסר נוחות מאז שצייד התנינים דחף להם אגודל במעלה הרקטום.

1. Men in Black II – 24.4 (132.7)
2. The Road to Perdition – 22.1 (22.1)
3. Reign of Fire – 15.6 (15.6)
4. Halloween: Resurrection – 12.3 (12.3)
5. Mr. Deeds – 10.8 (94.0)
6. The Crocodile Hunter: Collision Course – 9.5 (9.5)
7. Lilo & Stitch – 8.0 (118.4)
8. Like Mike – 7.8 (32.8)
9. Minority Report – 7.2 (110.1)
10. The Bourne Identity – 5.8 (99.0)