במקור: קדמה
במאי: עמוס גיתאי
תסריט: עמוס גיתאי,
מרדכי גולדהכט
שחקנים: מוני מושונוב,
ג'וליאנו מר, הלנה ירלובה,
אנדרי קשקר, סנדי בר, תומר
יוסף, יוסוף אבו ורדה, מנחם לנג
כרוז: רבותי! ברוכים הבאים לטקס הענקת פרס לסרטו החדש של עמוס גיתאי!
קלוז-אפ על הגב של עמוס גיתאי. הוא מחטט בכיסי חליפתו במשך שלוש דקות ועולה לבמה.
המצלמה עוברת על פני כל אחד ואחד בקהל. מישהו מתחיל לשיר.
גיתאי: שלום.
חמש דקות שתיקה.
גיתאי: תודה.
שוט ארוך על האולם, שבע דקות שתיקה.
פלסטיני פורץ לבמה ונושא נאום נלהב במשך כמה דקות.
צילום ארוך של סברסים. אחד הסברסים מגלה שורשים יהודיים.
גיתאי יורד מהבמה, מלווה בשבחי הביקורת.
אין לי מושג אלו פרסים קיבל עמוס גיתאי, אם בכלל, אבל יש לי חשד סביר מאוד שטקס הענקת הפרסים לסרט שלו היה מתנהל בצורה כזו. נראה שהוא אוהב להרבות בשתיקות, נאומים עם או בלי קשר לסרט, והרבה מאוד צילומים שחולפים שוב ושוב על תוואי ארץ מסויימים (ואני לא אומר את זה על סמך צפייה ב'קדמה' בלבד).
גיתאי, חובב הסרטים-עם-מילה-אחת-בשם ('קדוש', 'כיפור'. אני לא רוצה לחשוב לאיזה דילמות קיומית הוא ייכנס אם הוא ירצה לעשות סרט על 'חומת מגן'), עשה סרט איטי מאוד, אומנותי מאוד, עמוק מאוד, וכמעט חסר פשר. אבל נורא מצחיק – כבר זמן רב לא צחקתי ככה בסרט. זה היה בסדר גמור, אילו הסרט לא היה אמור להיות דרמה רצינית.
'קדמה' מספר את סיפורה של קבוצת מעפילים המגיעה לארץ מעט לפני הקמת מדינת ישראל. המעפילים נתקלים בבריטים הרוצים לחסום את גישתם לחופי הארץ, ומגוייסים במהרה להילחם בחזית.
הסרט נפתח בשוט ארוך של מישהו המתעסק לו עם מישהי. אז, להפתעת הצופים, זזה המצלמה לאחור ומסתבר ששניהם נמצאים בחדר הומה בבטן של ספינת מעפילים. הוא מטפס לסיפון, המצלמה מקדישה תשומת לב לחלק ניכר מן היושבים על הסיפון, מישהו מקיא, ורק אז, אחרי כמה דקות, מגיעים הדיבורים הראשונים: שני גברים ואישה פוצחים בשיחה איטית, ובה מספרת האישה שהיא נטשה את גטו לודז' כחודש לפני המרד בגטו. אחר כך היא שרה "שלום רב שובך ציפורה נחמדת" במבטא כבד, שמיד עשה לי חשק להחזיר לה בשירת "מים לדוד המלך" – אם שירי סוכנות, אז עד הסוף.
הסצנה הזו היא הכנה מצוינת לבאות: לא קורה בה כלום, אף אחד לא אומר שום דבר מעניין, וגיתאי עושה בה רק טעות הסטורית אחת (לא ממש היה מרד בגטו לודז').
אבל כל מה שהוא החמיץ בהתחלה, הוא יתקן בהמשך: רוב הסרט מורכב מסצנות מטופשות או מגוחכות למדי, שמבוצעות בצורה רשלנית עם דיוק הסטורי והגיון מפוקפק, ועם גיאוגרפיה אלטרנטיבית של ארץ ישראל, וצילום נהדר – הדבר היחיד בסרט שראוי לתואר הזה.
אצל גיתאי, פרטים, הגיון ודיוק בסיסי – בכל דבר – נראים מיותרים למדי. למשל, חיילים בריטים נמצאים בדרכם לתפוס את המעפילים, שבחרו לנחות על חוף הים באור יום מלא. החיילים נעים לעמדות מארב לצלילי "שמאל ימין" ממגאפון של קצין. ואני לתומי חשבתי שמארב אמור להיות מצב שבו אף אחד לא יודע שאתה שם. ייתכן שכוונתו היתה להגחיך את הבריטים, אולם הגחכה כזו של הבריטים מקומה בסרטים של מל ברוקס, ולא בסרט שאמור להיות רציני.
בסצנה הבאה, בעוד הבריטים עדיין רודפים אחרי המעפילים, הנוף מתחלף והמעפילים מוצאים עצמם בבית גוברין. זה לא כל-כך קרוב לים, ואפילו קרל לואיס לא רץ כל-כך מהר. אבל מה הצופה הצרפתי הממוצע מבין בגיאוגרפיה ישראלית?
עוד: בני אדם עומדים בגשם ולא נרטבים. בעצירת מנוחה, ברגע שאומרים להתקדם, איזה זוג נכנס למשבר וחייב, אבל חייב, להתנשק למשך שתי דקות. בריטים עליך? נו, באמת. לו הזוג היה נכנס למשבר כמה דקות מאוחר יותר, ולא תוך בריחה מהבריטים, הסצנה יכלה להיות טובה. במקומה הנוכחי, היא פשוט מחוסרת הגיון.
הסרט, לפי משנתו של גיתאי, מתרחש בתקופה בה הבריטים עדיין רודפים אחרי מעפילים, היהודים מארגנים מחנות צבאיים בגלוי, יושבי הארץ הערבים בורחים או מגורשים, ושני הצדדים מפעילים תותחים (לא שרואים או שומעים אותם אי-פעם, אבל בכל סצנת לחימה יש סדרה של פיצוצים). מוזר: לי היה נדמה כאילו הוא דחס שנה של מלחמה לתאריך אחד, ועשה סלט מהתקופות. אבל מה הצופה הצרפתי מבין.
מדי פעם נקטעות הסצנות בנאומים דרמטיים מיותרים: אחרי שאנחנו, למשל, רואים את ערב-רב המעפילים נלקח לקרב, מסביר לנו ערבי אחד (יוסוף אבו ורדה, שהסרט לא צייד אותו בשם), ש"ניצחתם כי הייתם מאורגנים". מאורגנים? עם כל השלימזלים האלה? שלא לדבר על כך שהערבי הנביא יודע עוד לפני קום המדינה שישראל ניצחה, ואז פוצח בנאום של תאופיק זייד המנוח. אבל זה בסדר – גם העולים והפלמ"חניקים, שמדברים בעברית עדכנית למדי (בלי סלנג, אבל בטח לא באוצר מילים של שנות הארבעים), מתבלבלים כל הזמן באנכרוניזמים קשים: הם יודעים על ההסטוריה עוד לפני שזו מתרחשת, הם מגיבים על נאומים בשפות שהם בכלל לא אמורים להבין, וכן הלאה. גיתאי, כנראה, רוצה להעביר מסר על המציאות בישראל של היום, אבל כיוון שהוא מערבב בין צילום ומשחק ריאליסטי לנאומים סוריאליסטיים, העירבוביה יוצרת רושם רע ורשלני מאוד.
בקצרה, הסרט הזה הוא ישראלי רק בחפיפניקיות שלו. לא נראה שהוא בכלל מיועד לצפיית ישראלים – ההתעלמות מכל פרט שיש לו איזה קשר למציאות, להסטוריה, ללשון, ולגיאוגרפיה הישראלית (כמה גיתאי קיבל בבגרות?) מעידה על כך שהסרט לא נועד לצפיה לדוברי עברית. אם כי אין בכוונתי חלילה לומר שמי שלא דובר עברית כדאי לו שיראה את הסרט: גם הביצוע באספקטים שלא קשורים ללשון, הסטוריה וגיאוגרפיה רשלני להחריד.
זה מתחיל מסנדי בר (בתפקיד סגניתו של ירון זהבי), הסוחבת מכשיר קשר כבד, אבל מקפצצת על הגבעות כאילו יש לה רק פיסת פלסטיק על הגב (ודווקא היא חייבת לקום, לרוץ, ולזרוק רימון – עם כל הפק"ל הזה. איפה השכל?), המשך באפקטים המזופתים – הפיצוצים נראים כמו חזיזים של פורים, וכלה בסצנת הסיום שבה ננאם נאום מסויים שלמדתי לבגרות, אבל כל מה שקרה לפני כן הופך את המסר שלו למופרך לחלוטין. וכמעט כל סצנה נגמרת בשוט ארוך על איזה קקטוס. או שדה.
הצילום, כמו שנאמר לעיל, מצויין. אבל אחרי שמונים-ושלושה שדות וקקטוסים מצאתי עצמי מייחל לאיזה ווייפ שיבוא וינקה את המסך בדרך מגוונת יותר.
ל'קדמה' יש כמה שחקנים טובים (בייחוד אלה הדוברים פולנית), צילום מצויין – אבל זה לא מצליח להציל אותו מלהיות סרט מבולבל, לא ממוקד, ולטעמי האישי, גרוע מאוד. חבל. זה בזבוז של 33 שקלים טובים, לא כולל פופקורן, ויש זוועות הרבה יותר פוטוגניות בקולנוע.
אה, ולידיעתכם: כמות המילים בביקורת זו יכולה לפרנס שבעה סרטים של גיתאי, אם לא סופרים את ההפסקות לנאומים.
- עמוס גיתאי .קום
- קדמה – ההסטוריה של האוניה
- פלמ"ח – דפי מידע
- גטו לודז'
- שתיקות
- רפרטואר של שתיקות
- קקטוסים
- גידול קקטוסים
זה לא יאמן! זאת הביקורת על כיפור
פשוט אחד לאחד מה שהיה לי להגיד על אותו סרט איום ונורא: הנאומים הנבואיים, המשחק החובבני, חוסר האמינות ההיסטורית, ומעל לכל – שעמום המחץ.
סקופ! התסריט המלא של כיפור!
– זוג מתנה אהבים וצובע את הבית באותו זמן – חצי שעה
– לירון לבו ליד טנק – 25 דקות
— שוט אווירי של שדה קרב – 3 דקות
– לירון לבו במסוק – 25 דקות
— שוט אווירי של שדה קרב – 3 דקות
– לירון לבו במרפאה – 25 דקות
— שוט אווירי של שדה קרב – 3 דקות
– לירון לבו במסוק – 25 דקות
– זוג שוב מתנה אהבים, כנראה הצבע לא יצא משו-משו – חצי שעה
כותרות סיום.
אלוהים אדירים, חבל שלא הייתי במלחמה עצמה, אולי הייתי נהרג (או נפצע ומתעוור) ולא הייתי צריך לראות את הסרט המחורבן ב י ו ת ר אי-פעם.
אפרופו, אני שם לב לתיבה של "סמן אם ההודעה מכילה ספוילרים שיפגעו בהנאת הצפיה". אז אל דאגה, לא אני אפגע בהנאת הצפיה.
סקופ! התסריט המלא של כיפור!
– בכל מקום שרשום "לירון לבו ב-X", יש לקרוא "לירון לבו שותק ב-X".
– בכל מקום שרשום "שוט אווירי של שדה קרב", יש לקרוא "שוט אווירי של אותו שדה קרב, עם אותו בניין עלוב ואותם עקבות של טנקים בבוץ, רק כל פעם מזווית אחרת, הגורם לאפקט מצטבר של עליבות הפקתית בלתי-תאומן"
רגע
ומה עם הלינק למקור של הוויפים, לו לא מגיע להיות? האם לדן ברזל לא מגיע הקרדיט?
נקודה מעניינת
יצא לי לקרוא (פלוס מינוס) היום ב'הארץ' את הביקורת של אורי קליין על הסרט הזהץ גם קליין שם לב שהסרט מבלבל בין תקופות היסטוריות, חסר עלילה, ולא הגיוני, אבל הוא העלה על נס את 'שבירת הנראטיב המקובל' וטען כי כל סצינה מתכתבת לא רק עם המציאות אלא גם עם שלל ייצוגיה בקולנוע הישראלי עד היום (ציטוט לא מדויק כי אין לי את המקור לידי). אז נשאלת השאלה: האמנם סרט גרוע או שמא פ"מ משתולל?
זאת לא טאוטולוגיה?
אורי קליין אהב אותו?
סרט גרוע.
(להזכירכם, זה האיש שחשב שמאטריקס והחוש השישי לא מעניינים)
אורי קליין אהב אותו?
ושכתב שלוש כתבות נגד "אמלי"
קליין וגיתאי
בפורום מוסיקה מסויים קראתי לפני כמה ימים שאלה של מבקר מפורסם לאנשי הפורום: אם יצא אלבום חדש של להקה שבעבר הוא היה סחבק של חבריה, האם מותר לו לפרסם ביקורת?
זו שאלה בעייתית במקרה שהקשר בין הלהקה למבקר היה בעבר, והסתיים. זו שאלה בעייתית עוד יותר אם הקשר הזה עדיין נמשך.
ממה שידוע לי, קליין וגיתאי אינם זרים זה לזה כלל וכלל. ההתיימרות של קליין להיות אובייקטיבי ביחס לגיתאי ועוד מבלי לציין את הקשר בינהם היא בעייתית בלשון המעטה.
אגב, מה הבעיה שיהיה סרט גרוע *וגם* פ"מ משתולל?
מה יש לאורי קליין להגיד?
"כל דבר בסרט, לפיכך, הוא בו בזמן פרטי ומייצג, קונקרטי ומופשט"
סליחה, אני מתבלבל. זה בכלל מהביקורת על 'קדוש' מ-1999.
על 'קדמה' הוא כתב דווקא שהסרט, "לפיכך, משלב בין הפרטי למייצג, בין האינטימי לאפי ובין הספציפי למופשט"
אני באמת לא מבין איך התבלבלתי.
למי שרוצה לבדוק:
'קדמה': http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArt.jhtml?itemNo=180409
'קדוש': http://corky.net/dieuridie/crtc/170699.htm
אגב, הידעתם שלא רק הסרטים של עמוס גיתאי משלבים בו בזמן בין הפרטי למייצג? גם דמותו של משה איבגי יודעת לעשות את זה! לפרטים: http://go.to/dieuri
אין נביא בעירו
אהבתי את המסקנה שלך שהסרטים של גיתאי לא מיועדים לישראלים. באמת שאני לא יודע אם גיתאי באמת במאי מחורבן או שמא הוא מרשה לעצמו לחפף בפרטים למען האמירה, בידיעה שהקהל שלו בכל מקרה נמצא באירופה ולא בארץ.
תומכיו של גיתאי טוענים ש"אין נביא בעירו", ושבשל צרות העין שלנו אנו לא יכולים לראות את הגדולה שביצירותיו. אך הם מעטים. מרבית הצופים והמבקרים, והתעשייה בארץ באופן כללי, סולדים מגיתאי, שנתפס בעינהם כפלצן, מנותק, סלפן ונפוח.
דוגמא מ"כיפור": הסרט נפתח בצבעים שנשפכים על בד לבן, שמתגלה כסדין במיטה, עליה זוג מתחיל להתפלש במהלך סצינת מין חושפנית למדי, וארוכה כלונג ג'ון. היצריות והצבעוניות של המין בתוך עירבובית הצבעים משמשת מבחינה רעיונית כקונטרסט למלחמת יום כיפור האפרורית והמדכאת שבאה בהמשך הסרט. אבל מי לעזאזל מקיים יחסי מין בתוך מיכלי צבעי גואש, ועוד בכזו תיאטרליות מחושבת? (יסלחו לי גולשי האתר שאכן עושים את זה, אם יש כאלה)
בייצוג היהדות ב"כיפור" זה אף יותר נורא, כי מי שלא גר כאן עלול לחשוב בטעות שמה שמתואר שם הוא מאוד "אותנטי" ו"מדוייק". זה נראה מאוד נוקב ודרמטי לצופים מבחוץ, אך למי שקצת מכיר את התרבות הזו, הסרט נראה כבדיחה לא מוצלחת.
עד כמה מותר לבמאי לעוות את ייצוג המציאות למען האמירה שלו? אני חושב שזה תלוי במה הסרט שלו מנסה להיות, ומשהו בסרטים של גיתאי יוצר הרגשה שהם מנסים להיות דוברים נאמנים של המציאות, ועל כן זה צורם. אולי אלו הם השוטים הארוכים שלו, שיוצרים תחושה של "פיסת מציאות" לא ערוכה. אולי אלה הנושאים הכבדים שהוא בוחר לסרטיו, והשמות המונומנטליים שהוא נותן להם ("קדוש", "כיפור", "קדמה"). אני, בכל אופן, לא סובל אותו במיוחד, למרות שהצילום והמוסיקה בסרטיו נהדרים ומוקפדים.
סלחנו, אבל רק הפעם...
דרך אגב, אנחנו עושים את זה עם צבעי פנדה.
זה לא גיתאי, זה הם!
הנאומים הארוכים הם בכלל אשמתו של התסריטאי, הפיצוצים הגרועים הם של איש האפקטים חוסר הכישרון של השחקנים הוא כמובן באשמת המלהק! מה, לא ידעתם?? וברצינות, שעה וחצי מכיפור הספיקו לי כדי לדעת שאת הסרטים שלו אני לא יראה בקולנוע, גם לא בוידיאו ולא בטלוויזיה. כל כך הרבה שקט לא זכור לי מאז הסרטים האילמים של צ'פלין, אלוהים, יש כזה דבר סאונד! ומילא כל השאר, אבל לפחות שהעלילה תהיה מעניינת, שתיקות רבות משמעות אני יכול ל'שמוע' גם לבד בחדר.(סביר להניח שרבים מכם ימצאו את הנושאים שלו מעניינם, ואז אני ייצא מפודח, אבל בכל מקרה הנקודה ברורה).
ניטפיקר? אני?!
גם בסרטים האילמים של צ'אפלין הייתה מוסיקה משובחת (שאת רובה הוא כתב. כל כך מוכשר הבחור)
אגב, כל מעצב פסקול יגיד שגם שקט כדאי לאפיין איכשהו בסאונד, כזה שחודר לתת מודע של הצופה. שקט אמיתי יש רק בחלל.
שקט? בחלל?
תגיד את זה ליוצרים של הסרטים המתרחשים בחלל. שמעתי פעם שזה בגלל סרט כלשהו , 2001 אולי, שבו לא היו אפקטים של קול בחלל והקהל חשב שזאת בעיה עם הפס-קול.
כשהעזתי להגיד את זה למורתי לכימיה, שדי חולה על מסע בין כוכבים וטוענת שהסדרה מציאותית , היא פשוט אמרה שאני לא מבין כלום, הסתובבה והלכה.
היא צודקת
כידוע, לא רק שחלליות משמיעות רעש בחלל, הן גם רוקדות ולס.
(כפתור ה לחוץ חזק)
אתה לא מבין כלום.
מסע בין כוכבים היא באמת מציאותית
בשביל היקום של מסע בין כוכבים. שעל פיו היינו אמורים להיות אחרי מלחמת יוגניקה כבר.
אאוגניקה, קוקי. אאוגניקה.
מאדם שלומד את מה שאתה לומד, אני מצפה לדעת את השם העברי הנכון.
מסע בין כוכבים היא באמת מציאותית
ובגלל זה כולנו רואים רק את אנטרפרייז!
קודם כל ולמען הסר ספק:
נכון, 'קדמה' סרט גרוע. הוא דווקא מתחיל בשוט מדהים לדעתי, אבל חוסר ההבנה וחוסר ההקשר, המסר שגיתאי רוצה להעביר בסרט, מוקצנים לרמת גיחוך:
דמות אחת נותנת נאום רציני וכבד של חמש דקות בפולנית, על המרד בגטו, והדמות השניה (שלא מבינה פולנית אבל הקשיבה לה ברצינות תהומית) משיבה לה בנאום מלא פאתוס של שבע דקות, על ההיסטוריה כנארטיב, בעברית. פשוט ביזארי.
אבל לעניין: גיתאי עושה סרטים שמנסים להעביר את התחושות של הדמויות בעזרת יצירת תחושות דומות אצל הצופים. זה רעיון מעניין, ולא פלא שהוא קיבל פרס על תרומה טכנית לקולנוע. ב'כיפור', לדעתי-המנוגדת-לדעת-הרוב, זה עבד נהדר: הסרט (שדווקא אין בו ממש נאומים) מעביר את תחושת הייאוש האיטי והמשתלט של המלחמה ע"י יצירת ייאוש איטי ומשתלט על הצופה. לא פלא שרוב האנשים לא אוהבים את הסרט, אבל זה מאוד אפקטיבי, משוחק להפליא, ואחד הסרטים הטובים שנעשו בארץ.
ב'קדמה', לעומת זאת (כמו גם ב'קדוש' שקדם-קדם לו – שם הצופה אמור להרגיש ניכור וערגה וקלסטרופוביה) זה לא עובד, נמרח מדי ובמקרה של 'קדמה' גם מופלץ מדי. אז נכון, הצופה מרגיש תלוש, מנותק ומבולבל (כמו העולים), אבל זה נהיה דבילי.
לזה אתה קורא Rescue?
עם כוחות הצלה כאלה, מי צריך טרוריסטים.
נו, מהסכמה כללית לא ייצא שום דיון מעניין. אין פה אף אחד שאוהב את גיתאי?
לזה אתה קורא Rescue?
אני מאוד אוהב את גיתאי שעשה סרטים דוקומנטריים מצויינים בשנות השמונים.
גם הסרטים הדוקומנטריים שלו התאפיינו בשוטים ארוכים במיוחד, אבל מלאי משמעות, חן והומור אמיתי (לא ציני של מבקרים) בתוך הדרמות שאותן הוא תאר.
כנראה שהמעבר לקולנוע עלילתי אצלו לא היה מוצלח (בניגוד נגיד לזה של קישלובסקי).
המשחק בכיפור
יש כמה דברים טובים שאפשר להגיד על "כיפור", אבל אני לא מבין איך בדיוק "משוחק להפליא" יכול להיות אחד מהם.
איפה בדיוק ראית משחק טוב? בסצינת "אתה צריך לקרוא קצת מרקוזה, בוא אני אדקלם בשבילך את משנתו הפילוסופית בשורה ורבע מבלי להבין מה אני אומר" למשל?
או בסצינת "אני בוכה, משמע אני אקבל את פרס המוישה, מה גם שקוראים לי ג'וליאנו מר ואני דווקא ידוע כמאצ'ו, אז זה גם אירוני"?
או אולי בסצינת "השחקנים יזדהו בשמותיהם האמיתיים כשהם נכנסים אחד אחד ובתזמון מושלם למרפאה, כאילו אין מלחמה מסביב"?
לא שלא היו סצינות טובות. סצינת חילוץ הפצוע היא אחד הדברים הנפלאים ביותר שקרו בקולנוע הישראלי, אך כשהיא טובעת בים סצינות ארוכות וחסרות פשר, היא נראית כמו פוקס: אם תחרבן הרבה יש סיכוי שאחד הגושים ייראה כמו המונה ליזה. אך זה עדיין יהיה גוש צואה.
אלגוריה מקסימה
מאוד פסטורלית.
סצינת החילוץ, כמו רוב סצינות
ה"אקשן" בסרט, נראו כמו משחק של ילדים שמשחקים במלחמה.
המשחק בכיפור
ג'וליאנו מר באמת לא יודע לשחק, אבל הוא אחת הנפילות היחידות של הסרט: אורי רן קלאוזנר נהדר, יורם חטב טוב כהרגלו, ואפילו ממלמלי-המרקוזה נכנסים מצוין לתפקיד. המטרה של הציטוט הדבילי הוא לא להראות לך כמה שמרקוזה חכם, אלא להראות על מה אנשים דיברו באותה תקופה.
אגב, הקטע של השמות האמיתיים באמת מפריע, אבל מה זה אשמתם של השחקנים? זאת אובססיה של הבמאי.
הסרט, אני חוזר וטוען, נהדר: החל מקטע ההגעה למלחמה הארוך והריאליסטי (הרי בסרטי מלחמה אין "בדרך", יש רק "שם" או "מתכונן לשם"), דרך שגרת הקרבות שמוצגת כמנותקת, מונוטונית ומייאשת, וכלה בהתרסקות הפתאומית והשוברת.
ואגב, אומרים לי שלעשות סקס עם צבעים זה עכשיו נורא באופנה. איכסה, אבל כנראה שהוא לא המציא את זה (מה גם שזה נשמע מתאים מאוד לשנות השבעים, אבל לא תדע).
וכמובן, יש יצירה אחת של גיתאי
שלא הוזכרה פה:
"זבכרון דברים".
ספר נפלא, יצירת מופת שיש בה הרבה שתיקות רבות משמעות – אחת הדמויות (ישראל), למיטב זכרוני לא אומרת כמעט מילה, למשל – וגיתאי לקח את הספר, שחושבני שאפילו אני יכולתי להפוך לסרט טוב, ועשה ממנו זוועת עולם.
אני את כיפור...
ראיתי בלי סאונד עד אמצע הסרט (שחכו להדליק את הסאונד בקולנוע! ועד האמצע כל האולם חשב שזה סרט אילם) אבל גם כשהסאונד חזר, סבלתי מכל שנייה, ולא הרגשתי כלום. שום דבר שם לא דיבר אליי, ולא התחבר לדבר האחר. חוץ מהסצנה היפה של הסקס עם הצבעים, לא היה משהו אחד שאהבתי בסרט.
גם ''קדוש'' וגם ''כיפור''
הם סרטים מחורבנים בעיניי, שנעשו ע"י בן אדם שאין לו הבנה בהילכות חרדים, ואין לו הבנה בהילכות מלחמה.
ב"קדוש" עוד איכשהו הייתה עלילה, מופרכת ומטומטמת ככל שתהייה, אבל ב"כיפור" אין כלום. פשוט כלום.
לא עלילה,לא משחק טוב, לא צילומים יפים (הכל נראה כאילו מצולם בשטח של חצי קילומטר, וזה אידיוטי- כי הם אמורים לטוס עם המסוק לכל מיני
אזורי לחימה).
מהקטע הבודד של "קדמה" שראיתי אצל גיא פינס (זה שסנדי בר מפזזת על הגבעות עם חגור מלא וזורקת רימון- לא לפני שהיא פולטת איזה משפט מטומטם או שניים)-
ברור לי דבר אחד- גיתאי הוא במאי דפוק, הסרטים שלו מחורבנים, והאירופאים שנותנים לו פרסים צריכים להתביש בעצמם, אם הם מאמינים שככה נראית החברה הישראלית (שיראו קצת סרטים של האחים ברבש, או של ערן ריקליס, או של גולדווסר).
מסקנה- לכו לראות "ספיידרמן".
רק רציתי להצטרף למקהלה
אני שמחה לראות שעיוות המציאות המחריד בסרטיו האומנותיים של עמוס גיתאי מעצבנים רבים וטובים. תמיד טוב להיות חלק מעדר.
ולגבי קדוש – זה היה הגב ששבר את גב הגמל (או העכבר, במקרה שלי) – כאלו רמות של התנשאות לגבי חברה אחרת לא ראיתי כבר הרבה זמן, ובמקרים מסויימים חשתי שכמעט מדובר בגזענות במסווה של אקזוטיקה. אפשר לא להסכים עם החרדים, אפשר להאמין שיש אומללות בחברה הזו (ואיפה אין?), אבל מכאן ועד הסרט המרחק ארוך. אה, וגם כדאי להחליט לאיזה זרם האנשים שייכים לפני שמתחילים להסריט.
עממי שכזה...
זו ההגדרה ששמעתי הרבה בזמן האחרון מפי ישראלים רבים אחרי הקאן על גיתאי…
וזה נכון. הוא חפפן, שמן, מעופף, לא זורק ,והרשימה ממשיכה.
הוא פשוט ישראלי מדי להיות במאי קולנוע רציני, הוא כ"כ ישראלי שאני בטוח שאם הוא יתכוף יראו לו את החריץ.
טווילדי תיאר בדיוק את גיתאי- וירטואלי. הוא ממציא דברים שלרוב לא קיימים, הבעיה היותר גדולה היא שרובם כ"כ לא היגיונים שזה הורג.
בסרט הבא ,אגב, שייקרא "הופההיי" יספר לנו גיתאי על צניחת הצנחנים במיתלה במלחמת המפרץ מוקפים בהמון סורי זועם ברחובות ביירות…אבל סיפרו לי שהצילום נהדר. הא, וסנדי בר תשחק שם!
עמוס גיתאי
ראשית אני מוכרח לומר שאני מסכים לחלוטין עם טווידלדי. שנית אני מוכרח לגלות גילוי נאות: לא ראיתי את קדמה. אז איך אני יכול להסכים איתו? פשוט, הייאוש שהשתלט עליו במהלך הסרט, השתלט עליי עוד לפני שהסרט התחיל, וחסכתי מעצמי את השיבה לאותה טריטוריה מוכרת של שדות וקקטוסים.
אישית, הספיקו לי כבר שתי המילים הבודדות הקודמות של גיתאי – "קדוש", שעל פי בירורים שערכתי אני דוקא היתה לו מידה נאותה של תחקיר וכן היה נאמן לחברה שאותה תיעד, אבל, מה לעשות, היה פשוט מחורבן, ו"כיפור", שהוא אולי, אפילו עם כל התחרות, הסרט הישראלי הרע ביותר בעשר השנים האחרונות.
מה שעושה את כיפור רע כל כך, יותר מאשר מרבית הסרטים שיוצאים בארץ הזאת ללא כל סיבה נראית לעין, היא ש"כיפור" הוא כמו הילד החנון שצוחק עליך כי אתה לא מבין בקלפי מג'יק – ברור לך שאתה יותר טוב ממנו, אז למה הוא כל כך מתנשא?
בקולנוע שלו גיתאי משתין על הצופה. ברשלנות איומה הוא מנהל את הסרטים שלו משום מקום לשום מקום, ובכל זאת מצליח לגרום לצופה להרגיש מטומטם. "לא הבנת מה כל הקשקוש הנפוח הזה עד עכשיו?", הוא אומר לך, "קבל חמש דקות של לירון לבו מביט דרך חלון ההליקופטר. אתה בטח לא מבין את זה, מה? אז כנראה שאתה לא מספיק חכם".
לכן אני שמח כל כך שבישראל אף אחד לא קונה את השטיקים שלו. בניגוד לבמאים אחרים, גם כן מקושקשים (אמנם פחות) כמו חיים בוזגלו, למשל, עמוס גיתאי חוטף כאן על הראש, ולא כי אין נביא בעירו, או איך שלא אמרו את זה, אלא בגלל שתמיד הכי קל לזהות שקרים אצל בני משפחה. ככה אנחנו, הישראלים, קולטים כמה לא מכאן ולא מהמציאות יוצר הגיתאי הזה, כמה רצוצה העברית שהוא שם בפי שחקניו, כמה אין פה שום תיעוד אמיתי של שום דבר, וכמה אין פה שום אבסטרקט קולנועי, אלא סתם התנפחות של מישהו שכנראה לא יכול יותר טוב מזה. עם זאת, אני בהחלט יכול להבין למה דוברי צרפתית המתגוררים למרגלותיו של האייפל יתקשו להבחין במלאכותיות היצירה של גיתאי.
אני נזכר שבזמנו "טיפת מזל" של זאב רווח זכה לביקורות אוהדות ברחבי העולם. אמרו עליו שיש בו מפליני וקוסטריצה. זה כנראה אומר משהו על צפייה בסרטים זרים.
אה, ולעניין המשחק – ב"כיפור" ו"קדוש" משחק אחד השחקנים האהובים עליי. ב"קדוש" הוא תפקיד ראשי, ב"כיפור" הוא תפקיד קטן. שני הסרטים האלה הם התיעוד היחידי לאפשרות כלשהי שהאיש הזה ייתן ביצועים ממש, אבל ממש, רעים. כך גם יתר השחקנים.
לא רק ''טיפת מזל''.
גם "סלאח שבתי" הולל משום מה בחו"ל והיה מועמד לאוסקר. כנראה ששם הזיבלונים שלנו נראים אחרת.
אל תשווה בין קישון לרווח
"טיפת מזל" הוא סרט זול וקיטשי, שבנוי במסורת סרטי הטרגדיה הטורקיים, ואין בו טיפת מקוריות.
"סלאח שבתי", לעומת זאת, הוא סאטירה די מבריקה על מצב החברה הישראלית הצעירה של שנות החמישים, ויחסי אשכנזים- ספרדים.
אז נכון שכיום הוא נראה מיושן ואפילו קצת גזעני, אבל בשעתו הוא נחשב מהפכני למדי.
כמובן ש"סלאח שבתי" לא מתקרב אפילו לסרטיו המאוחרים יותר של קישון, כמו "תעלת בלאומילך" או "השוטר אזולאי", אבל לדעתי ההשוואה בינו לבין "טיפת מזל" היא ממש לא נכונה.
באמת לא בהשוואה אליהם
הוא יותר טוב מהם.
אולי חוץ מהשוטר אזולאי, שהוא גם סרט נפלא, אבל סלאח שבתי הוא בפני עצמו סרט נהדר, שאפילו שהתיישן, מצליח עדיין גם להצחיק וגם לרגש.
הוא לא גזעני, לטעמי, הוא מאיר באור לא מחמיא את כל הצדדים, ואפילו אם קישון קצת מתנשא על הגיבור המזרחי שלו, חיים טופול מפצה על כך בהופעה מלאת חמלה וטובה לאין שיעור מכל הכנר על הגגים שהוא עשה אחר כך.
המונולוג של סלאח בלול הוא עדיין אחד הקטעים הכי טובים שיצאו לקולנוע בארץ הזאת.
ולי הוא נראה סרט עלוב ונחות
אבי אבות סרטי הבורקס ש"טיפת מזל" הוא צאצא שלהם, אבל זה אני.
תעלת בלאומליך!
סרטו הטוב ביותר של אפרים קישון, ואחד הסרטים הישראליים הטובים ביותר אי פעם.
מסכים בהחלט.
זה הסרט היחיד של קישון שאני אוהב.
לעניין הנאומים ה''שאולים'':
דפי הפרומושן ל'קדמה' שנשלחו לנו ע"י המפיצים, מכילים, פרט למידע הטכני (על מה הסרט, מי השחקנים וכו') גם ראיון עם גיתאי.
טווידלדי זיהה נכון את שני המונולוגים של הסיום – זה של יוסוף ("בהשראת שירו של תאופיק זיאד" – כך על פי גיתאי), וזה של יאנוש ("בהשראת 'הדרשה' מאת חיים הזז"). וזה מה שיש לגיתאי להגיד על המונולוגים הנ"ל:
לכל אחד משני המונולוגים הללו מבנה שונה. המונולוג של יוסוף הוא בעל אופי פואטי, בנוסח הערבית הקלאסית. באמצעות המבנה המעגלי המחזורי, הופכת הספרות הערבית את חיי היומיום למשל או לסיפור אגדה. ספרות עברית היא לעיתים קרובות בעלת סגנון קונספטואלי. יאנוש מבין משהו שמטריף עליו את דעתו – אחרי 2000 שנה של כניעה לגורל שנכפה עליהם, הקמת מדינת ישראל מאפשרת ליהודים לשלוט בגורלם. מרגע זה ואילך עליהם להשלים עם סתירות אחדות. הגדולה שבהן היא לדעת כיצד לשלוט בכוח. עם ששולט בגורלו ובהיסטוריה שלו, אל לו להרשות לכוח לשלוט בו.
אגב, לא אמרתם שלדמות של הערבי אין שם (וזה גם מה שכתוב בימד"ב)?
השחקן הוא יוסוף אבו ורדה
השם שלו, למיטב זכרוני, לא מופיע בסרט. אבל לא נורא – הנבואה כל-כך נפוצה בסרטיו של גיתאי, עד-כדי-כך שהגיוני לצפות שגם אנחנו נדע מה שמה של דמות בלי שייאמר. וע' 'כיפור'.
אני שמח שהוא אומר "בהשראת". זה יאפשר לי להקליט את "קדמה", לחתוך כמה דקות, להוסיף מונולוג קצר מתוך אי.טי. ולומר שזה "בהשראת" עמוס גיתאי, ולא לשלם תמלוגים. הנאומים הם העתק של המקורות לעיל, בשינויים קלים ביותר, אבל ביותר.
ועוד מפיו של גיתאי:
(דפי הפרומושן האלה הם דבר נהדר).
"עבור מדינה כמו ישראל, עשיית סרט היא דרך לתעד. בסרטי אני מרכיב לאט לאט את פיסות ההיסטוריה שלה, כעין תשבץ, על ידי התבוננות בעולם בזעיר-אנפין, המשתנה בכל פעם".
הודעות על שכתוב הסטוריה זה פה:
כתבה מספר 982
חכה, חכה. במשך הזמן אני אצטט פה קטעים נוספים, עד שההודעות יכילו את רוב הראיון איתו. יש פה כמה דברים שיכולים להסביר למה הסרט (לטענתכם. אני לא ראיתי) נראה כמו שהוא נראה, וכמה הגדרות שגרמו לי לבהות בנייר עם הבעת "what the f**k?!"
אני ראיתי את הזוועה שניקראת כיפור בצבא אחרי שבוע קשה. המפקדים חשבו שזה צ'ופר. הם טעו כולם נירדמו (ואולי זה טוב הרווחנו שעות שינה
)
גיתאי על התסריט:
מייד לאחר 'כיפור' החלה שותפתי לכתיבת התסריט של 'קדמה', Marie-Jose Sanselme, לקרוא את עדויותיהם של נערים ונערות בני 16 ו-17. כולם היו ניצולי מחנות ריכוז שהגיעו ארצה בספינות וגויסו לשורות הפלמ"ח. באותו זמן חשבנו להתמקד בקרב על לטרון כשהוא מסופר מנקודת מבטה של זמרת תימניה הנשואה למלחין רוסי. זה היה בסוף שנת 2000 ובדיוק אז פרצה האינתיפאדה השניה. השאלה שניצבה לפנינו היתה כיצד לטפל במציאות היסטורית שקיבלה צביון אגדי והיתה נושא למחלוקת בין שני העמים. והשאלה הנוספת היתה איך לשלב ספור בדיוני ושירה.
לאחר שנה של עבודת מחקר הגענו לבסוף לרעיון בעל מבנה פשוט מאוד, מבוסס על שבע אפיזודות עיקריות, משולבות בשירים (…)
(…) אני תמיד בוחר מחדש את התסריט תוך כדי הצילומים. צילומי הסרט 'קדמה' עמדו להתחיל כשהבנתי שהסיפור איננו אודות הקרב על לטרון, שהיה נגד צבאות ערב והתחולל לאחר יציאת הבריטים מן הארץ. רציתי להציג את המלחמה בין שתי אוכלוסיות אזרחיות, יהודים וערבים. שיניתי הכל.
אני מאמינה שזה מדבר בעד עצמו.
להגיד "אני תמיד בוחר מחדש את התסריט תוך כדי הצילומים", או להודות ש"שיניתי הכל" עם תחילת הצילומים, מסביר הרבה מאוד מהטענות שנשמעו פה כנגד בסרט – הרשלנות, החפיפניקיות וחוסר הפשר של הסרט.
והוא אפילו משתמש במילה צביון!
זה שיטתי:
ב"כיפור", הוא חוזר לעבר, משתיל שם את דעותיו וחוזר שוב לעתיד כדי לומר: אמרתי לכם!".
בקדמה(שלא אראה), לפי מה שהוא מעיד על עצמו, המציאות בהווה השתנתה, אז הוא רוצה להגיב עליה 50 שנים לפני כולם.
את בטוחה שהוא לא משתמש
במילה "צביון" במובן "צב קטן"?
תסריט?
קרב לטרון כשהוא מסופר מנקודת מבטה של זמרת תימניה שנשואה למלחין רוסי?
תגידו, הוא באמת אמר את זה, או שלונג המציאה את הכל?
לא ראיתי סרטים של מר גיתאי, ואני לא מתכוונת לראות, לאחר ששוכנעתי ע"י הקטע המופרך הנ"ל שאני יותר אוהבת קומדיות של מל ברוקס.
סתם אסוציאציה שעלתה לי.
התמונה של סנדי בר בעמוד הראשי פשוט מזכירה לי ילד אסקימואי. אין לי מושג למה, פשוט רציתי לחלוק את זה.
נכון?!
היא נראתה לי שם כל כך מוכרת, ולא הצלחתי לשים את האצבע למה!
רבותי! לא אהבתם את הסרט, בסדר!
אתם פשוט מחפשים לזה עכשיו סיבות רציונליות: בוחר מחדש את התסריט, עושה ככה, עושה אחרת.
אם תשאלו אותי, אני אספר לכם על צורך בסיפוק מיידי. הסרט מלא בשתיקות, נו באמת…
יש לכם הרבה טענות לאורי קליינים שהם פלצנים, ואני מסכים אתכם. כמו שאני מבין את זה, פלצנות היא חשיבות עצמית גדולה, בלי סיבה. הוא באמת סובל מזה קשות, אבל גם רוב הכותבים באתר הזה, לדעתי.
בהתחלה חשבתי שמצאתי מקור אלטרנטיבי למידע/ביקורות/דיונים על קולנוע, אבל לצערי אני לא מוצא בזה תחליף לעומק של אורי קליין, למרות שאת הכתבות שלו צריך לקרוא עם לקסיקון לועזי-עברי. הכתבות שניסו להתמודד עם סרטים בצורה יותר מעמיקה, קיבלו תגובות של 'פלצנות! פלצנות!'. אולי הבעיה היא שציפיתי למצוא משהו אחר, אבל בהתחלה באמת היה נדמה שמצאתי אותו.
אשמח אם תראו בזה ביקורת בונה…
אני מבין, אבל...
אני לא יכול לדבר בשם עורכי האתר, אבל הרעיון שלו כפי שאני מבין, הוא לספק ביקורות על סרטים ויותר מזה, לספק במה לתגובות. אני לא יודע למה ציפית מהאתר, אבל בדיוק כמו שאתה יכול להביע דעה על הכותבים, ככה הם יכולים להביע את דעתם על הסרט. התגובות לטוב ולרע מנומקות (בדרך כלל) וכל אחת מייצגת את דעתו/ה האישית של הכותב/ת.
אם לא אהבת תגובה, אפשר להגיב עליה. אם לא מוצא חן בעייניך הרעיון של במה פתוחה לכל אחד, אולי אתה באמת באתר הלא נכון.
רק, למה בעצם ציפית? יש אנשים שנוטים לפלצנות ויש כאלה שהתגובה שלהם הרבה יותר פשוטה (סרט קקי וכו'…). בכל מקרה אי אפשר למנוע מאנשים להגיב (אפשר, אבל זה יגרור מרד אזרחי) ואי אפשר למנוע מהם להתפלצן.
כיפור סרט מדהים
נעזוב לרגע את סצנת ה"וואוו.. אני צריך ללכת לקנות צבע.."
כיפור סרט מדהים. סצנות חזקות אחת אחת שדופקות לך לתוך המוח "זה מה שאני חושב על מלחמה". רגישות, אבחנה, עומק, יאוש, תסכול, חוסר תוחלת, שגרתיות, מוות.
אני יכול להבין אנשים שהסרט שיעמם אותם (אני יכול להבין הרבה דברים). אני ישבתי מרותק למסך הקטן בלי לזוז הרבה במשך כל כמה זמן שזה לקח. ראיתי את הסרט ביום הזכרון האחרון, כששודר בערוץ 2. אז אולי כבר הייתי באווירה, לא יודע, אבל דיבר אלי. זה הסרט היחיד בינתיים של עמוס גיתאי שראיתי.
אגב, שמתם לב שאין כזה סרט "כיפור". יש רק את "כיפור, סרטו עטור השבחים של עמוס גיתאי"? אולי בגלל זה הוא תמיד מקצר את השם של הסרט…
תמיהה לגבי הקרדיטים בביקורת
"במקור: קדמה"
"תסריט: עמוס גיתאי, מרדכי גולדהכט"
פיספסתי משהו?
לפי הימד''ב יש 7 תסריטאים
ששניים מהם הם אותו אחד.
http://us.imdb.com/Credits?0304267
ושלושה מהם הם לא תסריטאים
מאחר ותאופיק זיאד (כפול 2) וחיים הזז לא בדיוק תרמו מרצונם החופשי ל"קדמה".
למה?
אם חלק גיבורי הסרט יודעים מראש מה יהיה במדינה שעוד-לא-קמה, למה שנחשוב שזיאד והזז המנוחים לא יכלו לדעת מראש שהם יופיעו ב"קדמה"?
[תשובה אפשרית: כי הם לא היו עושים את זה מרצונם הטוב?]
וואו. סרט רע.
הביקורת כל כך, אבל כל כך מדויקת. לטעמי אמנם תרגילי הסדר של הבריטים בהתחלה הזכירו יותר את חוליית ההומואים של מונטי פייתון (מישהו שם לב אם גם לגולאס היה שם?), אבל גם האנאלוגיה שלו בסדר.
אני מנסה לחשוב מה עוד לומר על הסרט, אבל טווידלדי כבר אמר הכל, בצורה כל כך מדוייקת.
והסרט מחזיר אותי לדיון שהיה פה לא מזמן – מה לעזאזל הופך את הסרט הזה לישראלי?
נכון, שחקנים ישראליים, בסרט דובר עברית, בנופיה השורשיים של מדינת ישראל – אבל גיבוב הסצנות הללו, שנראות יותר כמו אוסף צילומי סטילס – אין בהן שום דבר ישראלי.
פשוט בחרת בסרט הלא נכון.
את 'קדמה' אפילו בעגבניות לא אוהבים.
http://www.rottentomatoes.com/m/Kedma-1119999/
התנצלותי לגיטאי.
בפעם הבאה אבחר סרט פחות מחורבן.
אממה, אותה פעם הבאה אינה קרובה כל כך כנראה.
מבריק או חפיפניק?
בליווי קצר, ספק-משועשע-ספק-רציני לכתבה אודות מיזם חדש של גיתאי (משהו על אביו האדריכל, לא התעמקתי), משווה "הארץ" בין היחס לסרטיו של גיטאי בעולם לבין אותו יחס לו הם זוכים בארץ. שימו לב לביקורת הישראלית אותה הם בחרו לצטט על "קדמה":
http://www.mouse.co.il/CM.articles_item,1019,209,35916,.aspx
עבדתי כניצב בסרט
לא טרחתי אפילו לראות אותו.
את העובדה שכניצב הייתי גם מעפיל, גם איש פלמ"ח שעוזר לו לרדת מהספינה וגם חייל בריטי שרודף אחריהם אפשר לייחס לתקציב. את העובדה שרצנו מעבר לדיונה בחוף הבונים, והופ! אנחנו מזרחית לקריית גת אני לא יודע לנמק.
בסצנה הראשונה, ההקאה לא הייתה בתסריט או מתוכננת. פשוט ארוחת הצהריים הייתה מקולקלת ועוד אחר כך היינו על ספינה. הטבע עשה את שלו. אמנות אותנטית!