במקור: The War Zone
במאי: טים רות'
תסריט: אלכסנדר סטיוארט
שחקנים: ריי ווינסטון, טילדה
סווינטון, פרדי קאנליף,
לארה בלמונט
החיים זה חרא. כולם יודעים את זה. יש אנשים שמתגברים על דיכאון קיומי בהליכה לקומדיות. אני לא. בשבילי הדרך הטובה ביותר להתגבר על יום מגעיל היא ללכת לסרט מדכא, כדי לראות אנשים שהחיים שלהם הרבה יותר רעים משלי. ביום כזה, לצלילי שלמה ארצי מהפגנת הנכים שהתקיימה מתחת לחלוני, יצאתי ל'אזור מלחמה' – סרטו הראשון של טים רות'. האיש ידוע אמנם כשחקן קומי, אבל הטריילרים הבטיחו דיכאון בכמויות גדולות, אז הלכתי.
מיד זכיתי להכיר משפחה בריטית דכאונית, שבדיוק עברה לגור בבית לבן ודכאוני. האב הוא סוחר עתיקות זעיר, האם בהריון מתקדם, הבת ג'ס עומדת לצאת ללימודים בקולג', וטום, האח הצעיר, הגמלוני והמשונה, אוהב לרכב על אופניים. נעים מאוד, אני אומר, אבל לפני שמספיקים להחליף שתי מלים, כבר מעורבת המשפחה הנחמדה בתאונת דרכים. אלמנט דרמטי נדוש? אכן. אבל בניגוד לכל סרט הוליוודי, אין מיד לאחר התאונה חיתוך לבית החולים. ממש לא. רות' דואג להראות לנו כמה שיותר פרטים לפני המעבר לסצנה הבאה: המכונית מתהפכת, בני המשפחה זוחלים החוצה, מאותגרים אסתטית אך שלמים, ומתוך המכונית נשמע קולה הצווחני והבלתי נפסק של תינוקת שנולדה הרגע לאם ההריונית (אליס, התינוקת, תוכל בעוד שנים לספר לכל מכריה שהלידה שלה הייתה תאונה).
רוב האנשים בקולנוע לא לקחו את התאונה בקלות, ובצדק: המראה לא היה נעים במיוחד. הם נעו בעצבנות בכיסאותיהם, אבל זו הייתה רק ההתחלה: לאורך כל הסרט לוקח הבמאי את ההחלטה האמיצה לחשוף עד כמה שאפשר, וקצת יותר. מזעזע? ללא ספק. אבל המילה 'מזעזע' יכולה גם להיות מחמאה המאפיינת סרטים כמו 'רקוויאם לחלום' – סרטים בעלי אמירה חזקה והשפעה רגשית יוצאת-דופן על הצופה (בעיקר אם הצופה זה אני). בקיצור, לקחתי נשימה והמשכתי לצפות.
העלילה של 'אזור מלחמה' עוסקת אף היא בחשיפה. טום הצעיר מגלה, פיסה אחר פיסה, את הסוד שמסתירים אביו ואחותו. תהליך הגילוי הופך למרתק במיוחד על רקע מערכת היחסים הקרובה אך המורכבת להפליא בין שני האחים, בעוד אמם מטפלת בתינוקת החדשה. טום, שאינו יכול לקבל את המציאות, מתעמת שוב ושוב עם אחותו, בסצינות שמהוות את שיאי הסרט, ומצולמות בלי רחמים ובלי להסתיר דבר. אני לא בטוח כמה נשמתי בחלק מהן.
את האב מגלם באמינות מופלאה ריי ווינסטון ('לצאת נקי'). טילדה סווינטון (לא להתבלבל) הייתה נהדרת בתפקיד האם שאינה יודעת דבר. הנוף הכפרי של אזור דבון באנגליה הוסיף לסרט תחושה מעיקה, וגם הפסקול לא פיגר אחריו. אבל כל זה לא עזר – למרות כמה רגעים של הלם, לא יצאתי מהסרט מטולטל. לא אגרוף בבטן, לא כיווץ בלב. וכל הדרך הביתה הלכתי ברחוב ושאלתי את עצמי למה.
טלטלה רגשית היא דבר סובייקטיבי ועדין מאוד. היא לא נובעת מאף אלמנט בסרט בנפרד, אלא מהחיבור של כולם יחד. ובסרט הזה, הדבק פשוט לא מחזיק. אולי הסיבה היא עלילות המשנה הרבות, ביניהן מערכת יחסים בלתי מוסברת בין טום לנערה בשם לוסי, קשר בין ג'ס לבחור מקומי ומיותר בשם ניק, ועוד. אולי זהו פרדי קאנליף (טום), שרפטואר ההבעות והתנוחות שלו מוגבל מכדי לשאת על כתפיו סרט כזה. אולי זו דווקא לארה בלמונט (ג'ס), שמתחילה מצוין אבל בערך מאמצע הסרט היא לא מפסיקה לבכות. אבל האחראי הראשי לדבק בסרטים הוא לא התסריטאי, השחקנים או נערת הדבק, אלא הבמאי.
אין מה לעשות, מר רות'. בין הסצינות הקשות, החושפניות, האמיצות, צריך להיות משהו מעבר לשתיקות רבות-משמעות. יותר מדי פעמים טום יושב ולא אומר כלום. יותר מדי פעמים ג'ס בוכה. יותר מדי פעמים מפריעה איזו סצינה קצרה ובלתי-מוסברת לרצף הרגשי. זה לא אומר שהסרט יהיה חביב על כת חובבי-הסרטים-הצרפתיים-גדושי-השתיקות, למרות צילומי הנופים (חופי ים מטורשים, גבעות מדושאות ובקתה אחת שמופיעה לפחות עשר פעמים). למרות שהסרט לא מצליח לבנות את הטלטלה, הוא מטיל בפנינו מנות מספיק גדושות של זעזוע, שעלול לגרום לחובבי עידון ואנדרסטייטמנט למרוט את כל שערות הגוף שלהם, של בני זוגם ושל חתולים שנקלעו לאולם בטעות.
רות' ('ארבעה חדרים') הוא שחקן מצוין, והוא במאי כמעט טוב. אבל כמעט זה לא מספיק. בלוטת הדמעות שלי נותרה מובטלת במהלך כל הסרט, וגם לאחריו. או כמו שאמרו ב'חמישיה הקאמרית' – אין קתרזיס. אבל לפחות ידעתי שיש אנשים שסובלים יותר ממני: אותם גברים בשורה מאחורי, שבאו ל'אזור מלחמה' בתקווה לראות סרט אקשן טוב.
- האתר הרשמי
- טים רות' – אתר מעריצים
- טילדה סווינטון – אתר מעריצים
- ריי ווינסטון – אתר מעריצים
- איך להיות נערת דבק
- תמונות מזעזעות
- המוזיאון לאומנות הדיכאון
אהרו''כ
יופי של ביקורת
נשמע כמו סרט קלאסי להריסת מצב הרוח.
אחלה ביקורת!
אבל, וזו לא אשמתך נונין, הלינק ל"איך להיות נערת דבק" לא עובד, וחבל…
________________
יום לא-הולדת שמח,
גל
הלינק עובד גם עובד. בדקתי הרגע.
ביקורת טובה מאוד.
דווקא זה מסוג הסרטים שהייתי שוקלת לראות, אבל הביקורת שיכנעה אותי לחכות לוידאו או לכך שהסרט יגיע לטלויזיה.
וחבל כי הקטעים הנפרדים נשמעים מעולה. אבל אם החיבור לא טוב זה הורס את הכול.
ובכן, אז סתם בשביל
השקילה שוב, הסרט הזה קיבל ביקורות טובות מאוד בהרבה עיתונים אחרים.
אני אמנם לא יודע באיזה עיתונים
מדובר, אבל זה לא ברור שסרט זר יקבל ביקורות טובות?
וחוצמזה אני כמעט אף פעם לא סומך על עיתונים, הטעם שלהם בדרך כלל שונה משלי.
זה משיב אותנו לדיון הנושן.
האם סרטים בריטיים הם "זרים"?
ואם כך, מה בנוגע לאוסטרליים וניו-זילנדים?
ואם הגענו לקומונוולת', אז מה בדבר קנדה? והודו?
(טוב, הודו לא.)
וסרטים סקוטיים? ואירים? ווולשים?
טוב שב-Isle Of Man לא עושים סרטים.
ובענין סרטים זרים
לאחר שהביקורת חסכה את ההתלבטות האם לשבור את חזיר החרסינה ולהוציא ממנו את המעות האחרונות, לטובת מה שנראה על פניו כ"סרט זר, עמוק ורציני", לא נותר אלא להסתכל על הדברים שמסביב: בעירנו הקדושה הסרט מהווה את אחד מארבעת (חמשת? ששת?) סרטי הבכורה בקולנוע חדש, שמתיימר להיות הקולנוע האיכותי של העיר. התל אביבים שבינכם וודאי לא מתרגשים, אבל כיוון ורוב הגולשים באתר (או לפחות הרב המוסרי) הם חיפאים (שזה כמו ירושלמים, רק עם פחות חולצות משובצות), הם וודאי יבינו את גודל הארוע. רק בגלל זה שווה ללכת לסרט.
לא הבנתי
מאיפה אתה בסופו של דבר, ועל איזה קולנוע חדש אתה מדבר?
ידוע לי רק על קולנוע חדש בבינייני האומה בירושלים… מישהו כבר היה שם?
לא.
מדובר על שתי עיתונים לפחות עם מבקרים שאני סומכת עליהם.
שני מבקרי קולנוע שאת סומכת
עליהם ?
בארץ שלנו יש רק מבקר אחד הראוי לתואר מבקר וזה יאיר רווה.
מי השני ?
חגי לוי, אולי?
למען האמת..
הביקורת היתה דומה באופן מפתיע לביקורת של אורי קליין בהארץ. כמובן שלא בניסוחים הלא ברורים וכו', אך שתיהם נגעו באותם נקודות באותה דרך.
לא, בבקשה
אנא אל תשווני לאורי קליין… אני מנסה לשמור על רמה כלשהי של כבוד עצמי… (איפה אלכס דה-לארג' כשצריך אותו?)
לא בדיוק בימבה-בום.
אחרי הכל, יחסים אינטימיים יכולים להיות סתם יחסי קרבה משפחתית, תלוי כמה נרחב אתה מתייחס ל"אינטימי".
שחקן קומי?
אולי כותב הביקורת הוא קומי, אבל טים רות' הוא לא שחקן קומי. כן, הוא שיחק בכמה קומדיות, אבל הן לא ממש היו השיא בקריירה שלו – הוא נוטה להיות היסטרי כשהוא מנסה להיות מצחק, וזה די מעצבן. "ארבעה חדרים" הוא דוגמה מצוינת לסרט מעצבן שבו רות' עושה תפקיד מיותר לחלוטין.
בשביל שחקן ששיחק ב"הטבח, הגנב, אשתו והמאהב", ב"רוזנקרנץ וגילרשטיין מתים", ב"רוב רוי" (לא שהסרט מבריק, אבל התפקיד שלו שם פשוט מדהים), וב"כלבי אשמורת", לכתוב 'טים רות' ("ארבעה חדרים")' נראה לי כמו עלבון מובהק.
קצת כבוד.
טים רות'
אני מתנצל על הפגיעה בכבודו של השחקן. לי יצא בעיקר לראותו בסרטים קומיים, ואני (אגב) חושב שהוא עשה תפקיד מצוין ב'ארבעה חדרים'. מתוך הפילמוגרפיה שהזכרת ראיתי רק את 'כלבי אשמורת' ואני לא זוכר את רות' מרשים אותי במיוחד משם. ייתכן שהייתי יכול לעשות מחקר עמוק יותר לגבי רות'. מצטער.
טים רות'
אני לא יודע מה איתך, אבל לי די כאב בבטן כשהוא התפתל שם על הרמפה. היה מרשים.
אני ממליץ בחום, חמימות, יוקדות ואש מלהבת על "רוזנקרנץ וגילדרשטיין מתים" סרט (ומחזה) מבריק, עצום וגדול כאחד – גם רות' וגם גארי אולדמן מפליאים שם בביצועיהם, והטקסט, אוי הטקסט. לא להחמיץ בשום פנים ואופן בכלל.
'רוזנקרנץ וגילדנשטרן' בהחלט ענק
אבל מה לעשות שטים רות' עושה שם תפקיד קומי?
'רוזנקרנץ וגילדנשטרן' בהחלט ענק
שתוק-טיפש-אמרת-שטות-אתה-בעצמך-סמרטוט!
נה-נה-נה-נה, אההההה, אני לא שומע אותך, אההההה!
(קיוויתי שאף אחד לא יעלה על זה)
אבל עכשיו פורים, לא חנוכה...
חשבתי שאני היחידה שזוכרת בעל פה את "נס חנוכה"… גם אצלך במשפחה היו מעלים מחזות של אלתרמן בתור פעילות לחג, או שזה רק אצלי?
הן כלבלב קטן אני ולא מלך יווני
הלו, כאן זה האתר שבו יש לצטט שורות מחץ מתוך תמונות נעות ולא מתוך מחזות שאבד עליהם הכלח (או עבד עליהם הקלח או יבש עליהם המלח או משהו).
לא ככה?
ג.
אבל עכשיו פורים, לא חנוכה...
זה הרבה יותר גרוע ממה שאת משערת: אני קיבוצניק במקור.
אגב, אני גם יודע את שירת הים בעל-פה (סוס ורוכבו, ארבע חמש, טבע בים!).
זה לא היה ''סוס ורוכבו רמה בים''?
(אני מדברת, כמובן, על הגירסה התנ"כית המקורית, לא על עיבודים קיבוציים למיניהם, שקטונתי מלהתערב בהם…)
וואלה, אפילו צדקתי.
http://www9.cc.huji.ac.il/snunit/kodesh/trace/msmut015.html#1
עכשיו רק נשאר לי לוודא מאיפה בשם אלוהים הידע התנ"כי המוגזם שלי.
נראה לי
שהבמאי התכוון כאן ליצור תחושה של הלם בלי קתרזיס,בלי בכי משחרר בסוף, בלי הזדהות.
ככה הסרט הזה עבד עלי, וגם על כל מי שהיה איתי שמה.
האם זה שווה את הסבל
קודם כל אני רוצה לומר – כדי שלא תסיקו מסכנה לא נכונה מהכותרת שלי – הסרט עצמו , איך שהוא בנוי,צורת המשחק של השחקנים,הצילומים הם מצויינים. הסרט עשוי היטב ולמרות קטעים "שקטים" בסרט הוא אינו משעמם. אבל הרעיון המרכזי של הסרט – כלומר הסיפור עצמו הוא כל כך מעיק,פשוט קשה להשאר על הכיסא ולהמשיך לראות את הסרט.זה בהחלט לא סרט שתקחו בוידאו לשבת בערב.
סחטיין על השם
האם אנחנו קרובי משפחה רחוקים? האם קיימת במשפחתך ירושה ששווה לי לתבוע חלק ממנה?
ולגבי התגובה עצמה – האם יש תאריך, או יום מסוים בשבוע שבהם אתה מוצא את עצמך מהרהר "הממ, מה זה בא לי לראות סרט כבד על נושא כזה"?
שתי האגורות שלי
אין שום יום שבו כדאי לראות את הסרט. מדובר בסרט רע מאד. ראיתי אותו כבר מזמן, בסינמטק ירושלים, במסגרת הקרנות של קולנוע בריטי או משהו כזה. זוהי דוגמה קלאסית לסרט שמתחבא מאחורי נושא "חשוב", אך למעשה אינו יותר מסרט גס, לא נעים לצפיה, שכל מה שאתה רוצה לעשות כשאתה יוצא ממנו זה להתנער מהזכרון שאי פעם ראית אותו. וזו אינה הוכחה שמדובר בסרט "חשוב" או "קשה אבל מרטיט"… הייתי שמחה לפרט יותר מה בדיוק רע בסרט, אבל קודם כל הרבה פעמים קשה לי לפרוט "רע" לכל מה שהרכיב אותו, ובנוסף ראיתי את הסרט לפני יותר משנה.
למה רק חצי
כמו שכבר ציינתי קודם ישנם סרטים "כבדים" ללא הפי אנד בסוף ואפילו סרטים טובים מאוד כגון "רקוויאם לחלום" שהוא סרט מאוד כבד וגם קשה לצפייה אבל תוכן הסיפור שלו הוא הרבה יותר מלא ולא עוסק רק בנושא אחד שעליו מתבסס כל הסרט. עוד סרט שאהבתי הוא "שאיפות" עם ג'וני דפ שהוא אמנם פחות כבד ואף משעשע אבל בכל זאת מראה השתלשלות אירועים שבסופו של דבר מביאה לסוף העצוב או הטראגי כמו ב"רקוויאם לחלום". לעומת זאת ב"איזור מלחמה" אין שום השתלשלות אירועים אלא פשוט זורקים את האמת בהתחלה יחסית וכל שאר הסרט מיותר לגמרי.
שאיפות???
משעשע? מה שיעשע אותך, הצווחות של פנלופה קרוז? הכרית שדחפו לג'וני דפ מתחת לחולצה?
ראיתי את הסרט הזה, והתחושה שהיתה לי בסופו היתה "אבל למה?". ואני אסביר: המשחק שם ברמה של כיתה ח' במגמת דרמה (ואני מקווה שאני לא פוגעת באף אחד שהוא בכיתה ח' ו/או במגמת דרמה), ומה שבעיקר הפריע לי זה שהדמות הראשית נורא יוצרת הזדהות, וכאילו שוכחים לציין שהוא סוחר סמים, שזה רע (לדעתי הלא-פוסטמודרניסטית בעליל). כאילו, הוא בסה"כ רצה להיות אבא נפלא, וכל הזמן הפריעו לו עם מעצרים מטופשים. בקיצור, זוועה. גם כתבתי על זה ביקורת, אבל לעורכים בטח יש הרבה דברים לעשות לפני שהם מגיעים לזה…
הכרית
אוי, הכרס של ג'וני דפ ב"שאיפות" באמת היתה אחת המזוויעות שנראו אי פעם בקולנוע. כל כך אומלל. וגם התסרוקת שלו לא היתה כל כך אה-יא-יאיי.
שאיפות???
אני דווקא נהנתי מהסרט. נכון, הוא סוחר סמים, הוא עשה הרבה דברים רעים* בחיים שלו, אבל זה לא אומר שהוא לא רוצה להיות אבא טוב. אני אישית אוהב שסרטים מראים שגם לפושעים יש צד אנושי. אני בטוח שלא כולם אנושיים אבל חלקם כן. חוץ מזה, לא זוכר לי שהמשחק שם היה כל כך גרוע. התסריט הוא לא מדהים אבל כמו שאמרת הוא מצליח ליצור הזדהות עם הדמות הראשית שזה בהחלט לא כל כך קל כשמדובר בסוחר סמים גדול.
אני אישית לא ראיתי מה כל כך רע, אבל, אני כמעט תמיד נהנה מסרטי פשע
* הקונצנזוס החברתי אומר שהדברים האלו רעים. אני אישית בעד
איזה פשע?
לא היה שם פשע. לא היה שם כלום, למעשה. סתם ג'וני דפ והסצינות המרגשות כביכול שלו עם ריי ליוטה. לא יודעת. אני אוהבת את כל הסרטים (זה פאק בייצור), ואת זה פשוט לא. ייתכן (מאוד) שזה עניין של טעם. ליצור הזדהות עם סוחר סמים? טרנטינו עשה את זה יותר טוב.
אם זכרוני אינו מטעה אותי
מכירה והפצה של סמים זה פשע. והיו בסרט הרבה סמים, הרבה מאד.
בכל מקרה, אני מסכים שטרנטינו יוצר הזדהות עם פושע בצורה הרבה יותר מוצלחת (אני מעריץ גדול של טרנטינו), אבל זה לא אומר שכל דבר אחר שלא מגיע לרמה הזאת הוא "לא טוב", זה פשוט אומר שזה "פחות מוצלח".
נו טוב, על טעם וריח אין מה להתווכח, בעיקר לא כשאנחנו יודעים שאני הוא הצודק .
כן, נכון
יש שם סמים. מעולה. מאוד מותח ומרגש. כנראה שניאלץ לא להסכים על הסרט הזה… (חייבת להגיד את המילה האחרונה. אני הרי אישה… )*
הודעה זו לא התכוונה לפגוע בנשים ו/או בלא נשים. עם מי שנפגע הסליחה.
אאוץ'
הציניות הזאת עוד תקפיא אותי למוות
את אולי אישה אבל אני בן נוער ממורמר… מי את חושבת שיזכה להגיד את המילה האחרונה?
מי יגיד את המילה האחרונה?
האוחזים במחק, כמובן.
שאיפות???
את/ה טועה בגדול הסרט עם הרבה רגש ועם עלילה מאוד איכותית
הסרט לא טוב
עכשיו, אחרי שקראתי את הספר של אלכסנדר סטויארט, 'אזור מלחמה', שעל-פיו (נניח) נעשה הסרט הזה, אני חייב לחדד עוד יותר את מה שאמרתי ולתת ציון גרוע (ולא סתם כמעט טוב) לבמאי.
כי בספר יש את כל מה שאין בסרט. את הדבק, את ההסברים, את הקישור בין הדברים, את העוצמה. כי הסרט לקח את האלמנט הכי פופוליסטי מהספר והשמיד את השאר. כי היה פה פוטנציאל ליצירה מסר הגודל של 'התפוז המכני' והוא הלך לעזאזל.
אם יש לכם בטן חזקה ואתם אוהבים לקרוא חומר קשה אך מצוין, רוצו *לקרוא* את 'אזור מלחמה'. אל תתקרבו לסרט.
אתה לא בחורה!
הסיבה היחידה שהסרט לא צימרר אותך היא כי אתה לא בחורה!!! אני בטוחה שכל בחורה שיצאה מהסרט יצאה עם עיוותי כאב פיסי ופסיכולוגי ובנוסף הבינה כל שתיקה בסרט.
מה פתאום! כולם יודעים שבחורות רואות רק קומדיות רומנטיות.
נכון!
ואנחנו גם עורכות כל יום שישי מסיבות פיג'מות לבנות בלבד שבהן אנחנו עושות מלחמת כריות בתחתונים ובגופיה, ואנחנו גם אוכלות רק סלטים דלי קלוריות, בלי רוטב מכל סוג שהוא, וכל מה שאנחנו רוצות בחיים זה להישאר בבית ולטפל בגבר שלנו. אה, ואנחנו גם לא עושות את מספר 2 בשירותים.
מה יש לכן מפיג'מות צבעוניות? בנות.