פוקימון 3

במקור: Pokemon 3
בימוי: מייקל האיגניי,
קונוהיקו יויאמה

תסריט: נורמן ג. גרוספלד,
מייקל האיגניי

תודה רבה נתונה לאבא-של-ניר,
על עזרתו האדירה בהכנת הביקורת.

בעצם, תודה גם לניר.

ילדים היום זה לא מה שהיה פעם. היום ילדים הם צרכנים. היום, ילדים יודעים בדיוק מה הם רוצים. זהו, כנראה, העקרון המנחה את מפיצי הסרטים להקרין פרסומות לטמפונים, לבירה ולקלאודיה שיפר לפני תחילתו של סרט המתיימר לפנות לגילאים רכים.

אם מפיצי הסרטים נוהגים כך, הם מן הסתם סבורים שאין תוכו של הסרט כברו, שהוא יכול להתאים לקהל רחב בהרבה ושהוא מכיל בתוכו רבדים רבים ממה שנראה על פני השטח. בואו, אם כך, נבדוק במה באמת עוסק 'פוקימון 3'.

הסרטון הקצר הפותח את הסרט, 'פיקצ'ו ופיצ'ו' שמו, מתאר את אחד ממפגשיו הראשונים של פיקצ'ו (מעין עכבר צהוב מגודל, המפיק חשמל באופן רצוני. הוא משמש כידידו הנאמן של אש, ואוצר המילים שלו מוגבל להגיית המילים "פיקה", "פיקצ'ו", ו-"פיקה-פיקה") עם העיר הגדולה והרעשנית. בסרט זה נחשף פיקצ'ו לתרבות הרחוב, ולסכנות הטמונות בה: הוא מנסה לעזור לזוג תאומות הפיצ'ו, אשר נקלעות לצרה, אך הולך לאיבוד כאשר הוא עוקב אחרי התאומות. הוא נפגש בחיי הרחוב העשירים של העיר, ואף נתקל בבריון המקומי, הרודף אחריו, ואחרי התאומות.

כמובן, כאשר פיקצ'ו שב וחוזר לחבריו הכל בא על מקומו בשלום, ופיקצ'ו זוכה לחיזוק נוסף ולהוכחת אהבתם של חבריו אליו. אכן, משל היאה לכל מטיף בקהילות דרומיות נידחות.
הסרטון אף מלווה במוזיקה מיושנת, הנעה בין ג'ז קליל לביג-בנדיות של שנות הארבעים, אלמנט המגביר את המסר המסורתי והפונדמנטליסטי של המשל.

אבל, כל זה הוא כאין וכאפס לעומת הסרט השני. ב'פוקימון 3' אנו מוצאים אמירה חריפה ומסרים סותרים, אשר עלולים לבלבל את כולנו.

הסיפור אינו פשוט כלל וכלל: מולי הקטנה היא ביתו של חוקר פוקימונים מפורסם. יום אחד, בעוד האב חוקר בבמערה נידחת, מופיעים פוקימונים לא ידועים (האם אלו ה-"אנון', 'Unown', אותם חיפש?), וחוטפים אותו. מולי הקטנה שבורה. ביאושה כי רב היא מצליחה לזמן שוב את האנון, המעניקים לה כוח להגשים את כל חלומותיה – באופן מילולי. היא מזמנת לה פוקימון ספק-אגדתי בשם אנטיי, שישמש לה תחליף לאביה. לו אתם הייתם ילד בן שש, האם הייתם מחליפים את אביכם במפלצת שעירה עם שפם? כנראה שכן, אם זה מתאים לצרכיהם הציניים של התסריטאים.

על מנת להשלים את התא המשפחתי, ומאחר והיא כבר בשוונג, מולי חוצה את הגבול האחד שאסור היה לה לעבור – היא מצווה על אנטיי לחטוף את אימו של מאמן הפוקימונים הידוע אש קאצ'ם, כדי שתהיה לה לאם. אימו של אש, אגב, מאכזבת במשחקה הגרוע, ובאישיותה הרדודה. תחת שתנסה לגרום למולי "לרצות" מאוד את הוריה האמיתיים (דבר שהיתה יכולה לעשות, אלמלא היתה ממלאת פיה מים), היא בוחרת להשאר בצד הפאסיבי, ולפלוט קריאת בהלה פה ושם. כל זאת משום שהיא אישה פשוטה, ולא מאמנת פוקימונים כמו בנה. האם הכוח היחיד להשיג דברים בחיים הוא בעזרת הפוקימונים? ובאם אין 'פוקדור' בידך, האם עליך לחכות למושיע אחר?

כמה מילים על מר קאצ'ם עצמו. האדון אש קאצ'ם הוא אחד ממאמני הפוקימונים הגדולים ביותר בעולם. יחד עם זאת, הוא פרחח מלוכלך וחסר בית. אמנם יש לו אם שאוהבת אותו, אך הוא מעדיף לנדוד בעולם ללא בית, מחפש את גורלו בקרבות רחוב ביחד עם פוקימוניו האהובים, עליהם הוא מרעיף אהבה וחיבה, כאילו היו מבשרו ודמו. על אף כל זאת, כאשר אימו נחטפת, הוא מגלה את רגשותיו ואת ליבו האמיתי, ויוצא לדרכו להציל אותה. בדרך עליו להתמודד, כמובן, עם חלומותיה המציאותיים ביותר של מולי הקטנה.

חלומותיה של מולי מסמלים את אותה העוצמה, הניתנת לאדם שאינו מוכן עדיין להשתמש בה. כוח-אש שכזה בידיו של אוויל מהווה סכנה גדולה ביותר לאנושות כולה. האם יתכן שבכך היפנים יוצרי הסרט רומזים לכוח הרבה מדי הניתן בידי מעצמות המערב הצעירות?

תימה שניה העומדת בבסיס הסרט היא האמירה שביכולתך לעשות כל דבר שאתה מסוגל לחלום עליו. עקרון נאצל ויפה, נכון, אך האין הוא מתנגש עם העקרון הראשון? האם עלי לעשות את מה שליבי חפץ, או שמא עלי לחשוש ולהזהר פן תוצאות לא רצויות יבואו?

סתירה ערכית נוספת מצאתי בתחום אחר. מצד אחד, גיבורי הסרט יעשו כל דבר כדי לנצח בקרבות "ספורטיביים", גם מניפולציות לא כשרות, והשפעות חיצוניות לקרב, ומצד שני חוזר אש וטוען שזהו אינו יותר מספורט. "אחרי הקרב" הוא אומר, "כולנו יושבים לסעודה יחדיו."
אותי, כאמור, הם הצליחו לבלבל.

הסרט מסתיים כאשר נאלצת מולי לבחור בין האפשרות להשאר במחוזות דמיונה, מלווה בתחליף האב הספק-דמיוני אשר יצרה לעצמה, ובין יציאה החוצה אל העולם האמיתי הקר, בו היא יודעת שאביה לא יחזור אליה. התחבטות ערכית שכזאת, שאינה שונה רבות מהדיונים המקבילים ב'מטריקס' או ב'אקזיסטנז', היא חזקה שבעתיים כאשר היא מגיעה מילדה רכה בשנים.

הפספוס העיקרי בסרט, אינו בעלילה, או במסרים – הפספוס הוא בפוקימונים עצמם. כאשר ניר (בנו של אבא-של-ניר) הולך לסרט על פוקימונים, הוא רוצה לראות טריקים חדשים, ומתקפות מעניינות. אבל ב'פוקימון 3' יש שני פוקימונים חדשים בלבד – האנון, שצורתו כמין עין מוזרה, והוא חסר יכולות תקשורת תבונית (פוקימון שלא מתקשר כלל? למה צריך את זה?). רעו, אנטיי (המפלצת השעירה עם השפם) נראה מבטיח, אבל המתקפה היחידה שלו היתה כדור אנרגייה סגול. נו באמת – לכל פוקימון פשוט יש שתיים או שלוש מתקפות, וליצור המופלא הזה רק מתקפה אחת? הם בהחלט היו מסוגלים ליותר.

אבל מה אנחנו (אני ואבא-של-ניר) המבוגרים יודעים על סרטי הפוקימונים? לדבריו של ניר הסרט היה "כיפי", והוא רוצה "שאבא יקנה לו את הוידאו".