במקור: Les Rivieres
urpresסP
במאי: מתיה קסוביץ'
תסריט: ז'אן-כריסטוף גראנג'ה
(או משהו)
שחקנים: ז'אן רנו, וינסנט קאסל,
נדיה פארס, דומיניק סנדה
גבירותי ורבותי חובבי הזוועה הפסיכולוגית: תאוות הדם, הרשע והפסיכוזה שלכם, שלא באה על סיפוקה עם 'חניבעל', תוכל סוף סוף לספוג את מנת הדם האיכותית לה היא זקוקה, ולמצוא את מנוחתה המיוחלת. כל שאתם צריכים לעשות הוא לרדת אל המרתפים החשוכים והקרירים של אולמות בתי הקולנוע. שם, בחשכה, בין ערסים מזדקנים ארוכי תלתלים וחברותיהם חשופות הבטן ממדינות חבר העמים לשעבר, ראיתי את הסרט הצרפתי שלקח ל'שבעה חטאים' את הכתר.
נכנסתי לסרט ברוח הנכונה: מוכן לרצוח מישהו. הערסים שישבו שתי שורות מאחורי דיברו ממש בקול רם לאורך כל הכתוביות (שהוטלו על שוט ארוך ואיטי, בן שלוש דקות, בו טיילה המצלמה בקלוז אפ עצבני על פני חלקים נבחרים של גופה מרוטשת, שמפתחים שונים בה – טבעיים ומעשה ידי אדם – נשפכו כמים רימות ושות'). הזקנה שישבה לפני התעצבנה (בצדק) על הערסים, הסתובבה לכיוונם, וריססה עליי גייזר רוק טרי בניחוח ניקוטין, בעודה מפיקה "ששששש!!!" אימתני ודווקא מרשים.
בעודי עצבני, רטוב ורשע, מדמיין כיצד קורים דברים נורא מכאיבים לערסים מאחורי ולגייזר הניקוטין שלפני, החל ז'אן רנו בחקירת הרצח הבאה: ספרן באוניברסיטה עתיקה נמצא מת, כפות בתנוחת עובר, כרות כפות ידיים, עקור עיניים (שחלליהן מולאו במי גשם חומצי שירד בשנות השבעים), שבור צלעות, שופע חתכים עמוקים ותלוי בגובה 50 מטר בתוך מפל שוצף.
אין כמו רוצחים סדרתיים כנבלים קולנועיים, אמר פעם בחור אחד (מושך מאוד), ואכן, הרוצח ב'נהרות הארגמן', הוא הרוע האמיתי, אותו חיפשנו מאז פינצ'ר, 1995.
בלשים בסרטים אחרים עושים טיול בכל מיני מקומות, פוגשים אנשים, אוספים ראיות, עדויות וחשודים פוטנציאלים, ומוצאים גופה פה ושם. ז'אן רנו, לעומתם, לאן שלא יילך – גם אם הוא רק עובר בין חדרים של אותו בית – תמיד הוא ימצא גופה. ולא סתם גופה – הרוצח הוירטואוז שלנו עושה לגופות דברים ממש רעים עם מיני חפצים חדים יותר וחדים פחות, ומציב אותן בפוזיציות אקזוטיות, שמזכירות את החידה על הבחור הערום המת באמצע המדבר שמחזיק גפרור שרוף.
במקביל, 95 קילומטר משם, דייויד קאסל המעוות (יש רווח מיותר של 8 ס"מ בין העיניים שלו), 'דוברמן' לשעבר, חוקר תעלומה אחרת: חילול קברה של ילדה, שמתה (כרגיל, בפיזור מקסימלי של איברים פנימיים) לפני 20 שנה. ככל שמתבררים הקשרים בין שתי החקירות, כך לשני הבלשים הקשוחים, שמנכסים להם מערכת יחסים בראד-פיט-מורגן-פרימן בריאה, יש פחות ופחות מושג מה הרוצח רוצה.
כל האימה המבריקה והחולנית הזו מתרחשת בחבל ארץ מדהים ביופיו של צרפת, בו מפלים, קרחונים, נהרות ומצוקים הם דבר שיגרתי ממש כמו גופות מכוסחות של גברים צרפתיים.
בדומה ל'שם הורד', גם בלשינו עולים על מזימה שנרקמה בין כותלי האוניברסיטה העתיקה והסגורה, בה הפרופסורים מזדווגים זה עם זו, וייתכן שהרציחות קשורות לאידיאולוגיה אקדמית שטנית (וייתכן גם שלא).
ובכן, אני בטוח שמי שאוהב סרטים כאלה, וקרא עד כאן, מרגיש את הדגדוג הנדיר הזה של לפני שהולכים לראות סרט, וחש בעצמותיו שהסרט יהיה סבבה. גם אני הרגשתי ככה.
אבל 'נהרות הארגמן' הוא סרט חרא.
אחרי שליש סרט מדהים, מחריד ומרתק, מגיע שליש שבו לא קורה כלום, ואחריו שליש מפגר של התרה לא ברורה, מטופשת ומרגיזה. כל כך התאכזבתי! נתתי לבמאי (מתיה קסוביץ' המעצבן, שאותו יכולתם לראות שודד בקריז את ברוס וויליס ב'אלמנט החמישי': "!Give me the cash"), לטנף לי את הנשמה בחילולי גופות מזוויעים, וציפיתי ממנו שבסוף הוא יטהר אותי, ייתן לי סיבה מוצדקת למה כל זה קרה. למה הוא החליט שצריך לקשור את הגופות כמו עוברים, למה? לא יודעים. הרוצח שלו כל כך לא כריזמטי, והסיבות שלו (מוצדקות אולי, אבל מסופרות בדחיסות ובאופן לא אחראי), כל כך אקראיות, שכשהקרדיטים התחילו לעלות הייתי במצב של שוק.
בפעם הבאה שאני בפריז אני דופק לקסוביץ' הגמד על הדלת, דוחף לו לייזר לפרצוף ודורש בצרפתית "!Give me the cash".
"סרט טוב, הא?" מלמל ערס מזדקן א' מבין שפתיו, שכבר אחזו בעצבנות ב-TIME אומללה, באוזניה של זאתי מחבר העמים שעמדה לצדו ביציאה מהאולם. הייתי ממש עצבני. התחלתי לעקוב אחריהם.
אהרו''כ או לא -
לא אכפת לי. אני לא מתעסקת בשטויות האלה.
ארוה''כ
אני מקווה שלפחות היו שחקנים טובים. כי ז'אן רנו נחשב לשחקן מצוין, אלא אם כן אני מתבלבלת בינו לבין מישהו אחר.
ולמה בזמן האחרון נראה שסרטים מנסים לחפות על תסריט לא טוב בלהראות הרבה דם?
פעם עוד הסכמתי עם זה, אבל כשזה מגיע לסרטי איכות זה כבר מתחיל לעצבן.
נראה כאילו הם פשוט לקחו את שבעה חטאים והעבירו אותו לצרפת, והרי כבר סיכמנו בפרל הרבור שמשנה מקום משנה מזל, לא?
הא?
משהו מוכן להסביר לי מה הקטע של האיש אם הגפרור במדבר?
נו,
זה מכל החידות האלה של-
בחור תלוי על כבל מהמנורה, לידו שולחן ומתחתו כסא בעוט. אין אף אחד בחדר- מי הרוצח?
(נחש).
אני לא מאמין,
לא הצלחתי להבין משהו שאפילו אקסמנית הצליחה!
איש ערום באמצע מדבר, מה יכול להיות יותר פשוט מזה?!
זו השעה, אני אומר לכם, זו השעה!!
דווקא את החידה הזאת
עדיין לא פיענחת, למעשה בכלל לא ידעתי על קיומה עד עכשיו.
אז תהנה מהספק…
אז איפה מגיע הקטע של העירום?
חתיכת סוטה!
…
ווארג, משקל עודף?
אז איפה מגיע הקטע של העירום?
אה, זה בשביל הרייטינג.
חשבתי שאמרת ש...
הוא לקח את הכתר לשבעה חטאים…
הייתי בטוחה שזה אומר שהוא טוב…
ממש 12 קופים אתה… לוקח עלילה, מכוון אותנו לכיוון אחד ואז זורק אותנו לצד השני …
רוצה להיות הסמאח הראשון שיצא מבית הדג?
חשבתי שאמרת ש...
כמו שאני חשבתי שהסרט טוב בהתחלה, ואז נזרקתי מכל המדרגות, החלטתי לחסוך לכם 29 ש"ח, אבל לא את החוויה.
האין אני מאמי?
מאמי משולש, לא סתם
מאמי.
אין מה לומר עשית את זה מצויין,
לזרוק אותנו מהמדרגות, אני מתכוונת :)
מאמי משולש, לא סתם
דווקא את 12 קופים אהבתי מאוד.
אני לא מבין מה ההפתעה...
ז'אן רנו = לא טוב.
במאי שמלהק את ז'אן רנו לתפקיד הראשי = במאי לא טוב.
זה לא זה ששיחק בליאון?
כן
דווקא אהבתי אותו.
הוא גם שיחק ברונין (אאוץ!)
וגם בגודזילה!!!
וגם בגודזילה!!!
גודלזילה זה אאוץ'…
הסרט היה כל כך משעמם שהפסקתי באמצע ( בטלויזיה ).
ורונין… מה זה?
גודזילה היה משעשע
ורונין זה עם דהנירו.
אני לא זוכר ממש פרטים אבל יש שם כמה פושעים
שכל הזמן מנסים לגנוב אחד מהשני, מזוודה עם כסף
נדמה לי.
גודזילה = מאוד משונה.
רונין = רעעעעעעעעעעע. משעמם.
ליאון = טוב מאוד.
כך שממש אי אפשר להסיק מסקנה חד משמעית לגב זאן רנו…
רונין...אארררררג'...
סרט שקיבץ בטריילר שלו את כל קטעי האקשן הטובים וניפח אותי בציפיות. בסרט עצמו- חמש הדקות מהטריילר מופיעות בתוספת שעתיים של מרדף מכוניות אחד ארוך באתרים נבחרים בצרפת + הגיג פילוסופי לא ברור ומתסכל לקינוח. אמנם מכוניות יפות, אמנם אתרים יפים (פריז, ניס וכו') אבל בחייאת….כל מה שאני זוכרת זה וווווורום ווווורום וווורום…. (תרגום: רעש של מנוע בסל"ד מאוד גבוה בהילוך נמוך).
וגם בסרט הצרפתי ההוא שמחדשים...
"מבקרים מהעבר".
יום לא-הולדת שמח,
גל
זה הורס אותי
שאני, שראיתי את 'האלמנט החמישי' פעמיים לא זוכר מישהו שצועק לברוס וויליס 'GIVE ME THE CASH.
פשוט הורס אותי…
תזכירו לי…בבקשה.
הגנב המפוחד שמנסה לשדוד אותו.
ברוס ויליס לוקח לו את הנשק.
זוכר?
ברוס בדירה שלו, כרגע התעורר.
מישהו בדלת. הוא פותח אחרי שהוא מסתכל בעינית ההצצה, ופוגש שם גנב שמאיים עליו בנשק. לגנב יש על הראש כובע שעשוי מתמונה של המסדרון, כך שמי שמסתכל החוצה מעינית ההצצה רואה כאילו מסדרון ריק. ברוס מסביר לו שהרובה שלו לא טעון, ולכן לא יכול לירות. הוא לוקח לו את הרובה ומוסיף אותו לכן רובים ענק שיש לו בבית.
ברוס בדירה שלו, כרגע התעורר.
תודה, עכשיו אני באמת זוכר.
ברוס בדירה שלו, כרגע התעורר.
נורא מצחיק
אנ'לא יודעת לגבי הסרט -
וגם אין סיכוי שאני אלך לראות אותו – אבל הכתבה נ-פ-ל-א-ה.
נהניתי מכל רגע.
במיוחד מהסוף…
עוד!
אנ'לא יודעת לגבי הסרט -
תודה רבה. את צריכה לראות אותי עושה פנטומימה.
משהו משהו!
תגובה ל: אנ'לא יודעת לגבי הסרט -
אישית – מאוד אהבתי את הסרט. את הביקורת – לא.
הכותב המלומד – נונו – מוזמן לצפות בסרט שנית, או לחילופין, לקרוא את הספר Les Rivières Pourpres, אותו כתב Jean-Chrisophe Grange (התסריט, דרך אגב, עובד על-ידו בעזרת מתייה קסוביץ'), ולנסות להבין את הרעיון המבריק שעומד מאחורי מסע הרציחות הזה.
צר לי לומר כי הביקורת שלך חד-גונית (אם לא מחשיבים את המשפט האומלל המתאר את הסרט כ'חרא') ולא מבדרת ומשעשעת כלל.
לשאר המגיבים המהללים את הביקורת, הלא כל-כך מיוחדת הזו: שורה מסכנה בסגנון: "אבל 'נהרות הארגמן' הוא סרט חרא" משרה עליכם תחושת קטרזיס נשגבת? מפנה חד בעלילת הסיפור? שבירת מתח בלתי נתפשת? – בחייכם! אני בטוח שיש לכם ריגושים טובים יותר בחיים מאשר: "אבל 'נהרות הארגמן' הוא סרט חרא".
הסרט עשוי טוב, מצולם יפה, משוחק נחמד וכתוב לא רע. הוא אולי לא יצירת מופת, אבל הוא בהחלט לא 'סרט חרא'.
ולסיום – למגיבים ולמבקר היקר 'נונו': מתייה קסוביץ' הוא קצת יותר מ-"Give me the cash!". לדוגמא: 'השנאה' ('95) אחד הסרטים המיוחדים שצפיתי בהם בשנים האחרונות. כדאי לכם גם.
הביקורת
לאחר די הרבה זמן אשר פשוט ישבנו ובהינו ביותר מדי סרטים ריקניים ומשעממים, לפתע נתקלנו במשהו קצת אחר.
ז'אן רנו, ווינסנט קאסל, וכל זה עם תסריט מתח מלא דם-האם באמת משהו אחר הגיע לקולנוע?
אז זהו שבערך…
באמת כמו שנונו כתב הסרט נפתח מצויין. בתחלית הסרט אנו מתוודעים לשתי החקירות, ולכל הרציחות ובאמת בהתחלה זה מצליח לרתק ולהפנט כאחד.
הבעיה האמיתית מתחילה כאשר שתי החקירות נפגשות ואז אנו נכנסים למערבולת של פרטים טפשיים אשר סוטים מעניין הרציחות והסיבות להן.
כמה מסקנות קטנות עולות מהסרט.
האחת היא שז'אן רנו הוא באמת שחקן ענק עם אחת הכריזמות הגדולות בהוליווד וחבל שהוא מחליט תמיד לגלם את הגיבורים אשר לא מסכימים להוציא מילה מהפה.
מסקנה נוספת היא שמפיקי סרטים צרפתיים צריכים להשקיע יותר ברומנטיקה. כל הדם והרציחות לא עובד עם השפה הנפלאה הזו.
בשורה התחתונה- הסרט עצמו מצליח לשמור על עניין כלשהו לאורך הסרט, והסוף שלו די טיפשי אמנם אבל לא הורס אותו.
כרגע, ז'אן רנו, תסריט בסדר והרבה הרבה דם, מספיקים.
אפשר לראות
ביקורת נהדרת!
החזקתי אותי על זה שהסרט מצוין
עד המשפט ההוא. מושלם.
ביקורת נהדרת!
תודה. תגיד את זה לרד, וללונגי, שיתנו לי העלאה.
כרגע הוכפל שכרך.
200 מלקות שוט
במקום מאת הרגילות?
כרגע הוכפל שכרך.
תודג, מייסטר. עכשיו אוכל לצאת לחופשה בבורה-בורה
אני די הבנתי שהוא חושב שהסרט
חרא ברגע שהגיע בהקדמה המשפט "אז זהו, שלא."
ולנועה- אהרו"כ = אני הראשון וכו'.
טעות בידך
המשפט היה "או שלא". וזה לא אומר שום דבר- זו העמימות (לא לבלבל עם עומאמי) של העורכים.
בסדר, אז אני סתם יוצאת חכמה
מדי כי הבנתי בערך בשניה הראשונה שהוא חושב שהסרט לא טוב.
או פרנואידית מדי, תבחר.
טעות בידך
אתה מתכוון לטעם? כי אם כן, לדעתי זה אוממי.
זה אכן אוממי
אבל אוממי לא מסתדר טוב עם עמימות.
אפשר להסתכן ולשאול מהיכן את מכירה את המונח הזה? (ואם תגידי קוגן אני הולך להשתגע)
מי זה קוגן?
פשוט יש לי ידע כללי מאד רחב…
סתם- זה פשוט זיכרון לדברים שממש לא רלוונטים לחיי.
שנה שעברה, כשהפקתי את המגזין ברדיו שלנו, עשינו אייטם על האוממי. ואני פשוט זוכרת את זה כי ממש השתעשעתי מכל העניין.
יש מבין?
וואט דה פאק איז אוממי?
וואט דה פאק איז אוממי?
רק לא להתעצבן.
כמה טעמים את מכירה?
מתוק, מלוח, חמוץ, מר ו… חריף,נכון?
אז זהו, שלא. חריף זה לא טעם.
חריפות זאת תחושת כאב. בכל אופן לפני שנה ומשהו איזה פרופסור באוניברסיטה גילה שהטעם "חריף" אכן קיים כטעם (כלומר, קולטים אותו בלשוןכטעם ולא כתחושה) והטעם הזה נקרא אוממי. אל תשאלי אותי למה אנשים אשכרה מתעסקים בזה. אני חושבת שזה פשוט מעיד על יותר מדי זמן פנוי…
:-)
וואו.
ראיתי את האור.
וואו.
יש!
וואו.
את יודעת מה זה סגומי?
וואט דה פאק איז אוממי?
לזכרוני העמוס יש טעות בידייך
הטעם אוממי הוא הטעם הזה שרוצים עוד מהמאכל- ונכון- זה לא בדיוק טעם אלא תכונה עקב אכילת אוכל עם "אוממי"
אני פשוט זוכר כשהודיעו ברדיו שמצאו עוד טעם לפני שנים אחדות
הם אמרו גם ש"אוממי" זה "עוד" ביפנית
משהו כזה אם אני זוכר ואם משהו יודע יפנית שיאשש/יכחיש
יפאנית, מישהו?
(umami): "טעם טעים".
עכשיו, תגובה סופית ומוחלטת.
בתור מי שלמד את החומר הזה באוניברסיטה (המרצה היה פרופ' קוגן, ולכן חשבתי שעשית קורס אצלו), אני אגיד לכם מה שאני יודע:
אוממי זהו אכן טעם חדש, לא מלוח-מתוק-חמוץ-מר. באנגלית, הוא מתורגם כdelicious- כלומר "טעים". זוהי תחושת הטעם שמקבלים כשאוכלים מונוסודיום גלוטמט- לכן הוא כל כך פופולרי באוכל סיני. (למעשה, כריכוז נמוך יותר, MSG פשוט מחדד את טעם האוכל- taste enhancer- לכן מוסיפים אותו).
בנוסף, מאכלים כמו עגבניות ופטריות (או שמרים) מכילים תרכובות בעלות אותן תכונות בדיוק- לכן קטשופ או תוספת פטריות הם תוספות כל כך פופולריות לאוכל- הן מחזקות את הטעם הרגיל שלו.
עכשיו, זה מה שידוע לי, כי זה מה שלמדתי בקורס (וקיבלתי על החלק הזה 96, כך שלפחות אני זוכר אותו נכון). אם לא הבנתי אותו, או שזה לא נכון מדעית- אני לא יודע.
מונוסודיום גלוטמט? יש לי יופי של
שם עברי לטעם הזה:
"מסרטן".
מסרטן?
טוב, אני לא מומחה ולא קראתי שום מחקרים בנושא
אבל כמו שאני מבין את זה, מהשם בלבד, מונוסודיום
גלוטאמאט זה בסהכ חומצת האמינו גלוטאמאט במלח
נתרני. אני לא רואה מה יכול להיות מסרטן בזה.
מונוסודיום גלוטמט הוא עתיר נפלאו
ת.
חוץ מהעובדה שהוא מעלה לחץ דם באופן פראי, הוא גם אחראי על תופעה אלרגית מסוימת שמכונה "תסמונת המסעדות הסיניות" (כי המון אנשים היו חוטפים התפרצות אלרגית אחרי ביקור במסעדה סינית, ששם כידוע MSG הוא המרכיב העיקרי באוכל). וחוץ מזה, לפני כמה שנים התפרסמו כמה מחקרים על זה שנמצא שמונוסודיום גלוטמט מסרטן, ומאז פחת בצורה משמעותית השימוש בו במאכלים.
ובאשר לניתוח הכימי שלך בנושא – אני חושבת שאתה יודע בדיוק כמוני שהניתוח הזה הוא שטותי למדי, כי שינוי קטן למדי בתרכובת יכול להפוך אותה למשהו קטלני למדי (נגיד, כמו ההבדל המזערי בין פחמן דו חמצני לפחמן חד חמצני…)
הו, בוג'י...
פחמן דו חמצני ופחמן חד חמצני הן תרכובות מאד שונות אחת מהשנייה כימית… זה שיש להם הרכב דומה לא אומר שהן דומות.
עכשיו, מונוסודיום גלוטאמאט הוא אכן מלח של חומצה גלוטאמית. לא רק שזה חומר בריא לחלוטין, הוא גם נפוץ ביותר במאכלים אחרים- כל אחד שמכיל חלבון, למעשה.
הבעייה העיקרית שלו היא אנשים שאלרגיים אליו (וזה קורה בהרבה דברים אחרים, בטוחים לחלוטין), ולכן הבעייתיות שלו. בנוסף, כאשר אוכלים כמות רבה ממנו בבת אחת, שטף הכניסה שלו לדם גבוה מאד (נכנס הרבה ומהר), מה שגורם לתסמונת המסעדה הסינית- כמה תופעות לוואי לא נעימות, אבל שחולפות בעצמן לאחר זמן קצר, וללא כל השפעה מתמשכת.
בעייה נוספת יכולה להיות בתינוקות, שבהם היא עלולה (עלולה, לאו דווקא עושה) לעבור מהדם למוח (אין מחסום דם-מוח). אבל בתינוקות בכל מקרה צריך לטפל בעדינות.
אני זוכרת במפורש
תקופה שבה התפרסמו כמה מחקרים שטענו שMSG מסרטן. אני זוכרת את זה כי עד אז החזקנו מיכל קטן של MSG בבית (מכרו את זה חופשי במכולת, במדפי התבלינים, מתוצרת "טעם וריח" – מה שאומר שזה לא היה תבלין עד כדי כך אקזוטי – וזה אכן מוסיף הרבה טעם לאוכל), ובאותו יום ששמענו על זה השלכנו את המיכל אחר כבוד אל פח הזבל. היה בלגן במשך כמה זמן בעניין הזה, כי אז צצו עוד מחקרים, ומאז אין למצוא יותר MSG במדפי התבלינים בסופר.
ועכשיו, חזרה לענייני סרטים…
אני זוכר במפורש
מחקרים שמוכיחים בניסים ונפלאות כל נושא שבעולם, כולל נושאים סותרים לחלוטין.
מסקנה?
מחקרים זה כמו בושם – לא קונים אותו במחירים של הארץ.
לא מסרטן
לא כל חומר עם שם ארוך הוא מסרטן, ועד היום אין קביעה ברורה שמונסודיום גלוטמט מסרטן. יש אנשים שרגישים לכמויות גבוהות של החומר הזה ולהם לא מומלץ לצרוך מוצרי מזון עם זה אבל הנזק שייגרם להם עם צריכה של זה יהיה העלאת לחץ הדם ולא סרטן
רק לסגור זאת סופית
ערכתי עכשיו חיפוש במנוע החיפוש פאבמד,
מנוע החיפוש הטוב ביותר למאמרים בביולוגיה ורפואה,
ולא מצאתי אף מאמר שמצביע על קשר בין מונוסודיום
גלוטאמאט לבין סרטן.
ועכשיו אומר לילה טוב לכל גולשי עין הדג.
ספירת השמרים הסתיימה ועכשיו אלך לספור קצת כבשים…
תגידו, אתם השתגעתם?
הרגע סיימתי לקרוא פתיל ארוך ומנטפק לחלוטין על אות אחת בשם ברידג'יט, ועכשיו אני צריך לקרוא דיון על מונוסודיום גלוטומט? עם אישורים מהרשת? תגידו, זה אתר קולנוע או אתר ניטפיקינג וידע כללי?
אני ממש מתנצלת
להעיר מרבצה את הביקורת הזו (ועוד בתירוץ און-טופיקי קלוש), אבל הסרט, על אף שחלקים מסויימים בו קצת תמוהים, עשוי טוב!
למרבה האכזבה – אין כל כך הרבה גופות, לעומת זאת – יש הרבה מתח. נונו, צר לי לחלוק עליך, אבל נהניתי! (איך העזתי? שומו שמיים).
רק הסוף עדיין נראה לי קצת קלוש.