במקור: Shadow
f the Vampireס
במאי: אליאס מריג'
תסריט: סטיבן כץ
שחקנים: ג'ון מלקוביץ',
וויליאם דפו, קארי אלווס,
קת'רין מק'קורמק
הרבה ציפיות היו לי מהסרט הזה. לא ציפיות מהשחקנים (וויליאם דפו וג'ון מלקוביץ'. שאני לא אעשה להם כבוד ואפתח שולחן?), כמו ציפיות מהבחינה העלילתית דווקא – הקונספט.
על פניו הרעיון נשמע אחלה: פרדריק מורו, במאי שאפתן (מלקוביץ') בגרמניה של 1921, רוצה לעשות סרט. הסרט. זה שיהפוך אותו לבמאי מפורסם! אפילו קונספט כבר יש לו: סרט על הרוזן דרקולה, הערפד הטרנסילווני. רק מה, את זכויות היוצרים על הספר הוא לא הצליח להשיג. ביג דיל. זכויות יוצרים, אפשר לחשוב. וכך מורו מחליט לעשות סרט. הסרט. זה שיהפוך אותו לבמאי מפורסם! אפילו קונספט כבר יש לו: סרט על הרוזן אורלוק, הערפד הצ'כוסלובקי.
בהיותו יקה קפדן, בעל מבטא מחריד, עומד מול עיניו חזון אחד בלבד – לעשות את סרט הערפדים הריאליסטי ביותר: הסרט שלידו כל הסרטים האחרים יראו חיוורים וחסרי השתקפות. הסרט שסרטי ערפדים אחרים יעמדו בצילו, ושיזניק את מורו בין לילה לדרגת סמאח רב-תותח.
אבל, אבל, אבל… השחקנית הראשית מפונקת, התסריטאי ומעצב התלבושות לא מרוצים מכך שלא מספרים להם מי ישחק את הרוזן אורלוק, וכאילו לא די בכך, הרוזן אורלוק – הדמות הראשית – המגולם בידי איזה אחד מקס שרק, נחשד בהעלמת אנשי צוות.
כן. החבר שרק (Schrek, אם תהיתם איך מאייתים את זה) מזדהה מאוד עם תפקידו: הסצינות שלו מצולמות רק בלילה, הוא נוהם הרבה, אינו אוכל מזון מוצק, ואי אפשר לתפוס אותו בפנים נקיות מאיפור, או כשהוא בתלבושת אחרת ממה שמצווה עליו התסריט (אגב, גם וויליאם דפו, שמשחק את שרק/הרוזן אורלוק, לא הסתובב על הסט "על אזרחי", אלא רק בדמותו של הרוזן).
ומכאן העניינים רק הידרדרו.
זה התחיל בזה שהייתי צריכה לצלוח בגבורה עילאית בערך 15 דקות של קרדיטי פתיחה מעייפים (חרא מוסיקה, אגב). וזה בסרט שנמשך, כולל הקרדיטים, בערך שעה וחצי.
אחר כך הגיעה סופסוף הסצינה בה מפגישים אותנו עם גיבור הסרט, זה שכנראה נלהב מידי לתפקיד. התברר ששרק, או אולי יותר נוח לכם לכנות אותו הרוזן אורלוק – שהרי הקו המבדיל ביניהם מטושטש, ולא ברור מי הדמות האמיתית ומהו סתם כינוי לצורך כסת"ח – נראה כמו הכלאה לא מוצלחת בין לרץ', המשרת של 'משפחת אדאמס', ואדוארד (זה עם המספריים).
הוא לא מפחיד, מה לעשות. וכשערפד בסרט אימה לא יכול להפחיד – אי אפשר להיכנס לסרט. וכאילו כדי לגחך לגמרי את הדמות, שפת הגוף של אורלוק מזכירה מאוד את ד"ר רשע מ'אוסטין פאוורס', כולל האצבע על השפה. וזה כבר עגום.
זו לא הבעיה היחידה. הסרט – מה לעשות – לא מעניין. הבמאי (אליאס מריג') היה כל כך אובססיבי לעשות סרט על במאי שאובססיבי לסרט, עד שכל מה שאנחנו מקבלים הוא תהליך צילומי הסרט ותו לא.
זה לא רע לגמרי: צריך לזכור ש'צילו של הערפד' הוא מסמך המביא "תיעוד" על המתרחש מאחורי הקלעים של צילומי סרט הערפדים הראשון, 'נוספרטו', שיצא ב- 1922. "מאחורי הקלעים" הנ"ל, הוא אמנם לא יותר ממשחק "מה היה אם" תיאורטי, אבל באמת היו אנשים כאלה, מורו ושרק (אם כי בחיים שרק כנראה היה פחות חיוור).
כמו הרבה סרטי "מאחורי הקלעים", גם פה התוצאה – על המסך שלנו – סתמית בהחלט.
נכון, מידי פעם נעלמים אנשי צוות. אז מה? אז כולם עושים עוד פעם פרצוף של "אמא'לה, מה קורה פה", רק שהפעם זה מצולם בצבע וזה לא לצורך צילומי הסרט. וזהו.
אף אחד אפילו לא נהפך לערפד. אורלוק כבר זקן מדי בשביל זה.
סצינת הסיום, אני מוכרחה להודות, היא הדבר הכי מעניין בסרט: מורו, בניסיון נואש להיצמד לריאליזם ולהקנות לסרט סיום גרנדיוזי ו… מציאותי, כמובן, מתעלם מהמציאות סביבו וכמעט אפשר לראות את הבועה המקיפה אותו כשהוא עובד.
אבל עד כמה שהסצינה הזו מעניינת – היא לא מעניינת.
צפיתי, הפנמתי, נו ו…? מה הלאה?
בעסה.
- האתר הרשמי
- ה-DVD – ב'אמאזון'
- פ.וו. מורו
- נוספרטו
- ג'ון מלקוביץ' – אתר מעריצים
- דרקולה – הספר
- נוספרטו – הסדרה המצוירת
- נוספרטו – הלהקה
ברוכה השבה
הנני הראשון לברכך על שובך עם עוד ביקורת מלבבת.
עכשיו, שאלה לי:
מתי יצא הסרט הנ"ל? לפני או אחרי דרקולה 2000?
בערך באותו זמן
'צילו של ערפד' יצא לאקרנים רשמית בארה"ב קצת אחרי 'דרקולה 2000', אבל הוא הוקרן בפסטיבלים הרבה לפני כן. למה אתה שואל?
פשוט תהיתי
אם שני סרטי ערפדים גרועים יצאו באותו זמן או לא.
האם הבמאים התערבו ביניהם מי יוציא סרט יותר גרוע?
או שמא מכיוון שהסרטים נועדו לצאת בו"ז, הבמאים ושות'
היו לחוצים בגלל התחרות על אותו קהל יעד ופישלו?
'צילו' ו'דרקולה 2000'
הם סרטים שונים לחלוטין שלא פונים לאותו קהל יעד בכלל. 'דרקולה' הוא סרט אקשן לנוער. 'צילו של הערפד' הוא "סרט פסטיבלים" לאניני טעם ולסטודנטים לקולנוע.
זה יכול להיות נחמד אם...
ורק אם גיא פינס באמת יסכים להיות שרק/אורלוק. גם ככה הוא מאופר חיוור לחלוטין.
חוץ מזה, זה מזכיר לי ציור מסויים של אשר (M.C Escher)שרואים בו יד מציירת את אותה היד המציירת.
מקס שרק? זה משעשע...
שמה של הדמות של כריסטופר ווקן בבאטמן חוזר היה מקס שרק. גם מאוית אותו הדבר עפ"י ימד"ב.
ובהתחשב בחיבתו הרבה והידועה של ברטון לסרטי אימה עתיקים, ובהתחשב בכך שחיפוש ברשת על מקס שרק בהקשר של הקומיקס של באטמן הניב אפס תוצאות, אני חושב שניתן להכריז על הומאז'.
מה שיותר משעשע
זה שבעקבות 'נוספרטו' ואחרי עוד כמה גלגולים הפך השם 'שרק' ליצור קצת מרושע, וכשבדרימוורקס רצו שם לדמות המצוירת שלהם, הם קראו לו כך.
מה שאומר, שלפנינו שני סרטים בטווח של שנה הקשורים לשחקן שמת מזמן. איזו הצלחה!
אה... אתה יודע שדרימוורקס
לא בדיוק המציאו את השם. וגם לא התסריטאי, ולא אף אחד שקשור ישירות לסרט.
שרק היה ספר לפני שהיה סרט:
http://www.amazon.com/exec/obidos/ASIN/0374466238/ref=nosim/didissite
נא לסלוח לי
קראתי את זה באחד העתונים ושכחתי בדרך עוד אחד מהסיבובים. היה זה כמובן כותב הספר שהסתמך על שמו של השחקן.
וממשרד השפות הזרות
מודיעים: "שרק" בגרמנית (Schreck): אימה, זוועה.
לא אמור להיות מפחיד
הסרט הזה לטעמי הוא סרט מצויין.
לא מדובר בסרט ערפדים סטנדרטי, לא מדובר בכלל בסרט ערפדים, הסרט הזה לא אמור להיות מפחיד ואין בו שום רגע שאפשר לקרוא לו בו סרט אימה.
ווילם דפו נותן תפקיד מדהים, בהחלט הגיע לו האוסקר על הסרט הזה, הוא מגלם את מקס שרק בגרסא הערפדית שלו בשלמות.
סרט מאוד מקורי, מאוד שונה ומצויין.
הסצנה שבה מקס שרק מדבר עם המפיק והצלם (זה היה הצלם?) ומספר להם על עצמו וההיסטוריה שלו מדהימה.
לא אמור להיות מפחיד
נכון, זה לא סרט ערפדים סטנדרטי, הוא לא אמור להיות מפחיד ואיננו כזה, ווילים דפו אכן היה אטראקטיבי כערפד מגובנן ויש משהו אפס מעניין בסצנת הצלם-ערפד-עוזר במאי; העניין הוא שכל אלו כמעט בלתי מורגשים עקב השעמום שמנחיל הסרט בצופה – או לפחות בי.
איך מורנאו הפך למורו?
ככה הם מבטאים את זה בסרט
ואנחנו לא מתווכחים איתם.
אני דווקא מאד חיבבתי
אני חושבת שזה סרט מאד משעשע ושהשחקנים כן עשו עבודה נהדרת. הצפיה גרמה לי להנאה רבה. לא נראה לי שהסרט נועד להפחיד מישהו וגם לא נראה לי שזה נכון ליצור הקשרים בין הסרט הנחמד הזה ל"דרקולה 2000" הביזארי הרבה יותר מדי.