דו"ח קופות שבורות – 6.5.2001

נו, אמרתי לכם. חודשים
שאני מנדנד לכם שהנה עוד
מעט הקיץ יגיע, רק עוד
קצת, חכו עוד דקה, רק
נעבור את הסטיבן סיגל
הזה וזהו. והוא הגיע. לא הסטיבן סיגל, הקיץ. וההוכחה: שובר הקופות הראשון של הקיץ יצא. קוראים לו 'המומיה חוזרת' (או 'שובה של המומיה', שניהם שמות שנויים במחלוקת כיוון שמדובר במומיה ממין זכר, ולכן הוא חוזר ולא חוזרת. המפיצים בארץ החליטו לא להסתבך וקראו לסרט פשוט 'המומיה 2'), ומה שקרה מסביב לסרט הזה בסוף השבוע האחרון בארה"ב הוא טרוף מוחלט. בשבוע שעבר (תרשו לי לצטט את עצמי) אמרתי שברגע שיתחיל הקיץ, הסכומים שישיג המקום הראשון כל שבוע יקפצו מהמשהו-עשרה אל 50, 40, 30 מיליון דולר. ואלו בדיוק היו הציפיות מ'המומיה 2': פחות מ-30 מיליון היה נחשב לאכזבה. 40 מיליון היה נחשב למשביע רצון. 50 מיליון – בסבבה. אבל 70 מיליון?! 70 פאקינג מיליון דולר!?

בחלומות הכי אופטימיים שלהם לא חשבו ביוניברסל שהם יצליחו להגיע לפתיחה של 70 מיליון. רגע של שיאים: סוף השבוע הראשון של 'המומיה 2' הוא כרגע השני בטיבו בהסטוריה, אחרי 'העולם האבוד', ההמשך ל'פארק היורה' שעשה 72 מיליון. בדרך הוא עקף אפילו את הפתיחה של 'מלחמת הכוכבים – פרק 1' מלפני שנתיים (64 מיליון). עכשיו, 'המומיה' היה אולי סרט מצליח, אבל ממתי הוא בכלל בליגה של 'מלחמת הכוכבים'?

המבקרים לא ממש אהבו את 'המומיה 2', אבל ממתי הם אוהבים סרטים כאלה? בתחום של סרטי קיץ, 'המומיה 2' מספק את הסחורה – דמויות מוכרות, טונה של פעלולים וקצב מסחרר – אבל לא הרבה יותר מכל סרט-קיץ אחר. גם מסע הפרסום שלו היה מאסיבי ואגרסיבי, אבל לא חסר תקדים. ההסבר היחיד האפשרי להצלחה המטורפת של הסרט הזה הוא שבחודשים האחרונים פשוט לא היה מה לראות בקולנוע. הצופה האמריקאי הממוצע מורעב, ובזמן האחרון כל מה שהיה לאולמות להציע הוא סרטים קטנים, גרועים או סתם לא מלהיבים, עם מעט מאוד יוצאים מהכלל. 'המומיה 2' הרוויח בענק מהיותו הסרט הראשון של הקיץ, שובר הצמא הגדול. אבל, לתשומת לב העונים לסקר 'מה יהיה שובר הקופות הגדול של הקיץ' – העניין עוד לגמרי לא סגור. סרטי המשך ידועים בכך שהם עושים המון כסף בסוף השבוע הראשון, ואחר כך מתדרדרים במהירות. ומי יודע, אולי 'פרל הארבור' יפתח עם 80 מיליון. בימינו כבר אי אפשר לדעת.

'המומיה' הראשון יצא בדיוק לפני שנתיים, והכניס 43 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו, בדרך להכנסות של 155 מיליון בארה"ב ו-414 מיליון בכל העולם. בארץ, אגב, הוא הצליח לא רק יותר מ'מלחמת הכוכבים – פרק 1', אלא גם יותר מ'מטריקס' שיצאו שניהם באותה שנה. בסרט ההוא – כמו גם בסרט הנכחי – מככבים ברנדן פרייזר ורייצ'ל ווייז, ואת שניהם ביים סטיבן סומרס. הסרט החדש מתרחש 10 שנים אחרי הסרט הראשון, ובו פרייזר ורייצ'ל נשואים באושר, יש להם ילד (ואפילו ילד מוכשר ולא מעצבן, לפי הביקורות), והם מצילים את היקום שוב מידי אימחוטפ הנורא, שמתעורר לחיים במוזאון בלונדון. עוד משתתף בסרט The Rock, איש ה-WWF, בתור 'מלך העקרבים' – שהוא גם גיבורו של הפריקוול שצילומיו כבר התחילו, ושייצא בשנה הבאה. לארץ מגיע 'המומיה 2' בעוד שבועיים.

וחוץ מ'המומיה' מה קרה השבוע? באמת כלום. 'המומיה 2' לבדו הכניס יותר מפי שניים מכל יתר הסרטים שבעשרת הגדולים ביחד, לכן יתר הסרטים יזכו כאן למספר מילים בהתאם. במקומות השני והשלישי, צמודים צמודים עם עשירית מההכנסות של 'המומיה', נמצאים 'Driven' ו'יומנה של בריג'יט ג'ונס'. 'Driven' בנפילה (ירידה של 50% מהשבוע שעבר) ובריג'יט בירידה איטית (20%). כל יתר הסרטים ברשימה שומרים כמעט על אותו הסדר מהשבוע שעבר. דוקא 'משחקי חברה' (במקום השביעי בשבוע שעבר) יצא מעשרת הגדולים, בעוד שניים מהסרטים שביצעו אז כניסות צולעות – 'The Forsaken' ו'לילה אחד אצל מק'קול' מצליחים להשאר בפנים.

בשבוע הבא יגיע הסרט הגדול הבא של הקיץ, 'A Knight's Tale', ולמרות שלא סביר שהוא יצליח להוריד את המומיה מהמקום הראשון, לפחות תהיה איזושהי תחרות. קיץ שמח ונעים לכם.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. The Mummy Returns – 70.1 (70.1)
2. Driven – 6.0 (21.5)
3. Bridget Jones's Diary – 6.0 (44.7)
4. Spy Kids – 4.0 (98.5)
5. Along Came a Spider – 3.8 (60.0)
6. Crocodile Dundee in Los Angeles – 3.2 (18.0)
7. Blow – 2.4 (44.2)
8. The Forsaken – 1.5 (5.3)
9. Joe Dirt – 1.5 (24.8)
10. One Night at McCool's – 1.3 (4.7)