קיץ קטלני

כל קיץ מביא אתו את
הסרטים שלו, אותם אפוסים
רוויי אדרנלין, חביבי
הקהל, ושנואי נפשם של
הנחמן שניצקליינים באשר
הם, שעלו מאות מיליוני
דולרים וירוויחו (בשאיפה) מאות מיליוני דולרים. אבל השנה קרה משהו מוזר. בסביבות יוני, כידוע, עומדת לפרוץ שביתת האיגודים המקצועיים בהוליווד, שתשתק לחלוטין את תעשיית הסרטים שם. האולפנים נכנסו כנראה ללחץ כשהם הבינו שאם הם ירכזו את כל הסחורה החמה שלהם בקיץ הנוכחי, יכול להיות שלא יישאר להם כלום לשארית השנה, ולמרות שכבודו של הקיץ במקומו מונח, צריך לחשוב גם על הצופים בכריסטמס. כך קרה שרבים מהסרטים בעלי הפוטנציאל הגבוה יותר השנה, נדחו לחורף או לשנה הבאה.

לא שיש סיבה להתלונן. קודם כל, בקיץ נראה את .A.I.של ספילברג, שעליו כבר דיברנו (ראו הוזהרתם – צירוף המילים "כבר דיברנו" יחזור עוד הרבה פעמים בכתבה הזאת) ועוד נדבר רבות. שנית, מבט חטוף ברשימת סרטי הקיץ מעלה את החשד שהוליווד אכן זרקה אליו את כל הסרטים שאין לה בהם אמון מינימלי. אבל בואו נעשה סדר בדברים. מכיוון שבקיץ הזה יצאו לא מעט סרטים, הוחלט למיין את הסרטים הנ"ל לקטגוריות. נתחיל דווקא מהקטגוריה הצפויה ביותר, קטגוריית ה-

סרט של ג'רי ברוקהיימר
המושג "סרט של ג'רי ברוקהיימר" כבר הפך מזמן בקרב מבקרי קולנוע למטבע לשון שמתאר סרטי פעולה קייציים, מלהיבים, נטולי אינטליגנציה (ועלילה) מינימלית, שעושים המון כסף. ברוקהיימר הוא מפיק העל שהביא לנו סרטים כמו 'הפריצה לאלקטרז', 'קון אייר', 'ארמגדון', ו-'עקיצה ב-60 שניות' – אין קיץ בלי ברוקהיימר (ואני חושד שגם ההפך נכון). ומה נשתנה הקיץ הזה? ברוקהיימר חוזר לשתף פעולה עם הבמאי מייקל ביי ('הפריצה לאלקטרז' ו-'ארמגדון').

"נו," אתם אומרים, "שוב טרוריסטים עם נשק לא קונבנציונלי?"
לא בדיוק.
"אה, עוד פעם אסטרואיד שהולך להרוס את כדור הארץ?"
לא, ממש לא.
"אנחנו יודעים, עוד פעם בחורות שמתיזות בירה על בחורים בבר?"
תנו לי קצת אוויר, אנשים-
"נו, זה לא יכול להיות כל כך קשה, הוא בטח עושה סרט על…"
הפצצת פרל הארבור.

כן, שמעתם נכון. המפיק והבמאי שגרמו לנו פעם לעלוז ולצהול על זה שכדור הארץ ניצל מאסטרואיד שהלך להתנגש בו (ומכך שצרפת נמחקה מהמפה באותה הזדמנות חגיגית) מביאים לנו בקיץ הנוכחי את 'פרל הארבור', סרט שעוסק באחת הטרגדיות הכי גדולות בהיסטוריה האמריקאית. הסרט, לפי הדיווחים, בנוי כמו 'טיטאניק' – משולש רומנטי בחציו הראשון, בחצי השני מטביעים את הספינה (אה, סליחה, מפציצים את הבסיס). בן אפלק, ג'וש הארטנט וקייט בקינסייל מככבים. טיוטת התסריט נכתבה על ידי רנדל וואלס, המומחה לכגון דא ('לב אמיץ') והטריילר, שרץ כבר המון זמן בקולנוע, נראה לא רע בכלל (כמובן שאי אפשר להסיק מכך הרבה – אף אחד לא אומר שם אף מילה חוץ מנשיא ארה"ב). אל תתפלאו, אגב, אם הסרט הזה, למרות היותו סרט קיץ, ימצא את עצמו במועמדויות לאוסקר בשנה הבאה – היי, כבר היו דברים מעולם.

מתקפת סרטי ההמשך מכה שנית, חלק II
סרטי המשך הם רעה חולה שהיה נדמה שאיכשהו נפטרנו ממנה בשנתיים האחרונות. השנה הם מבצעים קאמבק עגום. כולם, יש לשער, יעשו הרבה כסף. לא מדובר, חלילה, בהמשכים לסרטים ראויים. מדובר ב-

פארק היורה 3 : המשך לסרט המשך אחר, שביחד עם הסרט המקורי היה מהיציאות הפחות מוצלחות של הרב-סמאח שפילברג. רק שאת הסרט הנוכחי לא מביים שפילברג, אלא ג'ון ג'ונסטון – ואם השם הזה לא אומר לכם כלום, אל תדאגו, הוא לא עשה עד היום שום דבר חשוב מדי ('רוקטיר', 'ג'ומאנג'י'). העלילה: אותו הדבר כמו בשני הסרטים הקודמים (בני אדם בורחים מדינוזאורים רעבים, עם איזה סיפור רקע קלוש). למען ההגינות – מכל הסרטים שיוזכרו בקטגוריה הזאת, 'פארק היורה 3' מתהדר בצוות השחקנים המשובח ביותר שכולל את ויליאם מייסי ('פארגו') לורה דרן וסם ניל (שכיכבו גם ב'פארק היורה' הראשון).

שובה של המומיה : שמישהו יסביר לי מה היה כל כך מוצלח ב-'המומיה' (חוץ מהמיליונים שהוא עשה) שהחליטו להפיק השנה מיחזור שלו. שלא לדבר על כך שאותו הסרט היה מיחזור דהוי של סרטים אחרים. העלילה – אותו הדבר, רק בלונדון. הבמאי – אותו במאי. השחקנים – אותם שחקנים. שווה ללכת ולראות כדי לאמת את החשד שבעצם עבדו עלינו ולא מדובר בסרט חדש אלא באותו סרט. ולא שמתכוונים לעצור כאן – לסרט מתוכנן עוד סרט המשך אחד לפחות, וגם סדרת פריקוולים(!), אבל עוד חזון למועד.

שעת שיא 2 : האמת? 'שעת שיא' היה דווקא סרט חביב ומשעשע. אבל זה היה גם סרט שמיצה את הפוטנציאל שלו עד תומו בסיבוב הראשון, ולא ממש נראה שסרט ההמשך יצליח לחדש משהו. לגבי במאי ושחקנים – ראו את ההערות על 'שובה של המומיה', הן תופסות גם פה. על העלילה אין מידע עדיין, אבל יש לשער שהיא לא תהיה משהו שהיה גורם לשייקספיר לחפש עבודה חדשה.

המונפשים
משהו פה לא בסדר. הכישלונות המהדהדים של 'טיטאן', 'ענק הברזל' ו-'הדרך לאל-דוראדו' כמו גם ההצלחה הפושרת למדי של 'דינוזאור' ו-'הקיסר נפל על הראש' היו אמורים לצנן קצת את ההתלהבות של האולפנים מסרטי אנימציה, נכון? איפה. לפחות ארבעה סרטים כאלה יוצאים בקיץ הנוכחי. אז בהוליווד תפסו אומץ? לא ממש, יותר נכון להגיד שתפסו שם תחת. בתחרות האוסקר בשנה הבאה תוכרז מועמדות בקטגוריה חדשה – "סרט האנימציה הטוב ביותר באורך מלא", ואוסקר זה כבר כבוד. חוץ מהאולפנים ההולוודיים גם יבואני סרטי אנימה מיפאן הצטרפו לחגיגה והכריזו שהם יקרינו חלק מהסרטים שלהם בהקרנות מוגבלות כדי שהם יוכלו להיכלל בקטגוריה הזאת (אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת). בכל אופן, הסרטים שאנחנו יכולים לצפות להם בקיץ הנוכחי הם:

אטלנטיס, פיינל פנטסי, שרק : על שלושת הסרטים האלה כבר דיברנו פה בכתבות אחרות, ולכן לא נרבה בדיבורים עליהם, להוציא את העובדה המדאיגה שהקרנות מבחן של 'אטלנטיס' ו'פיינל פנטסי' הוציאו את הקהל מהאולם מאוכזב (לפי הדיווחים העדינים), מבואס (לפי הדיווחים הפחות עדינים) או באמצע הסרט (לפי הדיווחים הממש-לא-עדינים). מ'שרק', בניגוד אליהם, הקהל יצא די מרוצה, ואולפני דרימוורקס בונים עליו בתור אחד הלהיטים הבולטים של הקיץ.

אוסמוזיס ג'ונס : האחים פארלי, המומחים לענייני איכסה בקולנוע ('משתגעים על מרי', 'אני עצמי ואיירין') שולחים את ידם באנימציה. למרות שעצם אזכור שמם של האחים מספיק כדי לגרום תחושת קבס לכמה אנשים, דיווחים ראשוניים גורסים שמדובר בלא פחות מ-'ענק הברזל' של השנה הנוכחית. העלילה? כדורית דם לבנה וכדור אקמול יוצאים למלחמה נגד וירוס שפלש לגופו של פועל בניין.

המתקמבקים
שלושה במאי קולנוע גדולים בדימוס מנסים השנה לחזור לתהילתם הישנה. אף אחד מהסרטים הנוכחיים שלהם לא נשמע מלהיב מדי, אבל לך תדע. מדובר על-

Ghosts of Mars ('רוחות מאדים'?) : קחו למשל את ג'ון קרפנטר, בעברו הרחוק במאי חתרני ('כוכב אפל'), חדשני ('ליל המסכות') ואף גאוני ('הפשיטה על רובע 13') שבשני העשורים האחרונים הפך לבמאי שכוח ('מרדף שקוף') זנוח ('כפר הארורים') ודלוח ('ערפדים'). השנה הוא מנסה לבצע קאמבק, כמו שהוא ניסה, בעצם, עם כל סרט שהוא ביים בשנים האחרונות. העלילה: שוטרת (נטשה הנסטרידג', 'מין מסוכן') צריכה להעביר פושע מסוכן (אייס קיוב) במושבה על מאדים, שנתונה תחת התקפת רוחות. כן, זה נשמע דומה מאד ל-'פיץ' בלאק'. הטריילר נראה לא-רע, אבל בעיקר בזכות העריכה המסחררת ופחות בזכות מה שיש בו. אטרקציה: שמועות שלא זכו לאישור רשמי טוענות שהנסטרידג' לבושה לאורך כל הסרט!

רולרבול : או תסתכלו על ג'ון מקטירנן, הבמאי שירשם בהיסטוריה כמי ששינה לעד את ז'אנר סרטי הפעולה עם 'מת לחיות', אבל הקרדיט הזה לא הספיק לו, והוא החליט להירשם בהיסטוריה גם בתור יצרן של קשקושים תמוהים כגון 'אחרון גיבורי הפעולה'. השנה הוא מביים רימייק ל-'רולרבול', סרט המד"ב הקלאסי מ-1975, על תחרויות ספורט רצחניות בעתיד הרחוק (רחוק אז – קרוב היום). מהטריילר – שכמעט בחצי ממנו ישנה חשיכה מוחלטת – אפשר לקבל את הרושם שמדובר בכלל בסרט של לארס פון-טרייר.

אבולוציה : ורק תראו את איוון רייטמן, בעברו הרחוק במאי של קומדיות אנרכיסטיות, שבילה את העשור וחצי האחרונים (פלוס מינוס) בניסיון לשכנע אותנו ששוורצנגר הוא האח של דני דה-ויטו/שוטר בגן ילדים/גבר בהריון. תעיד העובדה שהפרסומות לסרטו החדש 'אבולוציה' נותנים לו קרדיט בתור 'הבמאי של מכסחי השדים' ומתעלמים מכל מה שהוא עשה ב-15 השנים שחלפו מאז. העלילה – חייזרים בשלב מאוד מוקדם של האבולוציה שלהם מגיעים לכדור הארץ, ומתחילים להתפתח בקצב מדאיג בזריזותו. דייויד דוכובני (שחוזר להילחם בחייזרים, רק הפעם בצחוק) וג'וליאן מור (שחוזרת להילחם בקניבלים, רק הפעם מהחלל) מככבים.

המסקרנים
אלה כל הסרטים שלא משתייכים לשום קטגוריה, ויכולים להיות הצלחה מסחררת או כישלון חרוץ, אבל כולם נשמעים מעניינים למדי:

טומב ריידר : לכל אלה שהעלו תיאוריות מסובכות לגבי למה סרטים על פי משחקי מחשב לא הלכו טוב עד היום יש לי חדשות מרעישות: אלה היו סרטים גרועים כי הצמידו להם במאים סוג ז', נקודה. הסרט הזה, ששידכו אליו במאי מוכשר יחסית (סיימון ווסט – 'קון אייר') מסתמן כבעל יותר פוטנציאל. האמת היא שעל הסרט הזה כבר… נו, אתם יודעים… וכל מילה נוספת מיותרת בתכלית.

A Knight's Tale ('סיפורו של אביר'?) – הרעיון נשמע מעניין – אפוס ימי-ביינמי בליווי מוסיקת רוק סוערת, בבימויו של בראיין הלגלנד ('פייבאק'), אבל כל מי שנכח בהקרנות המוקדמות טוען שמדובר בזוועה חיה. הטריילר די מאשש את הטענה הזאת.

כוכב הקופים : אחרי שהאולפנים בהוליווד לא נתנו לטים ברטון לביים את סרט סופרמן החדש כי הוא רצה ללהק לתפקיד הראשי את ניקולס קייג', הם נותנים לו עכשיו לביים רימייק ל-'כוכב הקופים', שהאטרקציה העיקרית בו היא רומן בין הגיבור לקופה. ועל זה נאמר: "מי ששכחו את לקחי ההיסטוריה נידונים לחזור עליה". ברטון, שמתעקש, אגב, שלא לקרוא לסרט הזה "רימייק" (בסדר, טים, לא נקרא לו ככה) הוא באמת אחד הבמאים היותר מבריקים של תקופתנו, אבל הרושם הכללי מהפרוייקט הזה עגום למדי. הטריילר מאכזב בקונבנציונליות שלו. זה ברטון, זה?

ויהיו, כמובן, עוד סרטים רבים אחרים, שמפאת זמן ומקום נבצר מאתנו לדבר עליהם כאן. על התפתחויות בלתי צפויות נדווח לכם בפריצות שידור מהשטח. השארו עמנו.