אז אני, קיפוד והממסד האפל
יושבים אצל הממסד ומדברים,
על חדשות קולנוע כמובן, כי
על מה נדבר, על פוליטיקה?
אני חוזר וטוען שעל פי
הטריילרים האחרונים, 'הארי
פוטר' נראה טוב יותר מ'שר הטבעות'. הממסד מוחה על חילול הקודש – לדעתו זאת אחיזת עיניים. קיפוד מביע התרשמות עמוקה דוקא מהטריילר ל'טומב ריידר'. אני מתרשם מהמהירות שבה סרטים נעשים בהוליווד בימים טרופים אלה: ביום ראשון מלהקים שחקן אחד, ביום שלישי שחקן אחר, ביום חמישי מתחילים לצלם, והכל כדי להספיק לגמור את הסרט לפני השביתה. אז קיפוד שואל על איזו שביתה אני מדבר.
אני והממסד מתפלצים. "מה זאת אומרת איזו שביתה? השביתה. מה זאת אומרת לא שמעת על זה?" קיפוד, להגנתו, טוען שהוא קורא את 'עין הדג' כל יום, ולא הוזכרה שם שום שביתה. צודק, הקיפוד. אבל מה אני יכול לכתוב על זה? יומית?
"בגלל שביתת איגוד השחקנים
והתסריטאים הממשמשת ובאה,
יכול להיות שבשנתיים הקרובות
לא יהיו סרטים. בעסה, הא?"
אבל בתור אתר על קולנוע אני לא יכול להתעלם מהשביתה, שהיא, עם כל הכבוד ל'שר הטבעות', הדבר הכי חשוב שיקרה (או לא יקרה) לקולנוע השנה. אז, שבועיים לפני שעת האפס, הנה ההסבר.
השביתה היא בעצם שתי שביתות: זו של איגוד השחקנים האמריקאי (SAG) וזו של איגוד התסריטאים (WGA). מי שקורא חדשות קולנוע עשוי לקבל את הרושם ששחקנים באמריקה חיים טוב מאוד – הרי כל שני וחמישי מוכרז שעוד שחקן יקבל כך-וכך מיליונים על סרט זה-וזה. למעשה, רק המאיון העליון של השחקנים מקבל משכורות כאלה. רובם הגדול של שחקני הקולנוע והטלויזיה בארה"ב הם אלה שלא תראו את שמם על פוסטרים, אבל בלעדיהם אי אפשר לעשות סרט: מישהי הרי צריכה לשחק את המזכירה השניה משמאל. השחקנים האלה עובדים קשה ומקבלים גרושים, כשתנאי השכר שלהם מבוססים על הסכמים מיושנים ונצלניים. להיות שחקן בהוליווד זה ממש לא תענוג גדול. להיות תסריטאי משתלם עוד פחות: הם זוכים לזלזול כללי, והם אפילו לא מקבלים את הסיכוי להפוך ביום מן הימים להאריסון פורד או לג'וליה רוברטס הבאים. בוחן פתע: בכמה שמות של תסריטאים הוליוודיים (שהם לא גם במאים או שחקנים) אתם יכולים להזכר ברגע זה?
בשנה שעברה, איגוד השחקנים הצליח לשפר את תנאי השכר של שחקנים בפרסומות טלויזיה, אחרי שביתה של שישה חודשים – הארוכה ביותר בתולדות האיגוד. נכון שרוב העולם לא הרגיש, אבל בארה"ב אין ספק זה היה זעזוע רציני (תארו לעצמכם שישה חודשים בלי ג. יפית!). ראו ראשי האיגודים שהם יכולים להזיז עניינים, ופנו להלחם בדרקונים גדולים יותר: אולפני ההפקה של הקולנוע והטלויזיה. ההסכם הנוכחי של התסריטאים עם איגוד האולפנים פג ב-2 במאי השנה. זה של השחקנים – חודשיים אחר כך. נכון לעכשיו, שניהם לא מתכוונים לחזור לעבודה אחרי המועדים האלה.
בלי שחקנים ובלי תסריטאים אין סרטים, ובלי סרטים אין כסף. לכאורה, האיגודים מחזיקים את האולפנים באגוזים. יש רק בעיה אחת: מכיוון שהשביתה הזאת רחוקה מלהיות הפתעה, לאולפנים ניתן שפע של זמן להתכונן לקראתה. בחודשים האחרונים הוליווד עובדת בטרוף: פרוייקטים שבדרך כלל מתעכבים שנים מתבצעים תוך שבועות. שחקנים ובמאים שבדרך כלל לוקחים חצי שנה מנוחה בין פרוייקט לפרוייקט קופצים מסרט לסרט בלי לעצור באמצע אפילו לקפה. לדוגמה, סטיבן שפילברג, שלא הוציא סרט חדש מאז 'להציל את טוראי ראיין', סיים את צילומי 'A.I.' בפברואר, ומיד קפץ להתחיל לצלם את הסרט הבא, 'Minority Report' עם טום קרוז, שרק כרגע סיים לצלם את 'Vanilla Sky' של קמרון קרואו. הכל כדי להספיק לצלם כמה שיותר לפני שתתחיל השביתה. החיפזון מהשטן? אולי, אבל ככה האולפנים מוודאים שיהיה להם מספיק סרטים בסטוק לשנה-שנה וחצי הקרובות. ואם השחקנים רוצים לשבות, שישבתו. נראה למי יגמר האוכל במקרר קודם.
אז מה יהיה? השביתה עדיין לא פרצה; כמו בתהליך השלום, המשא-ומתן תמיד מתנהל, מתפוצץ ומתחיל מחדש. ב-17 בחודש התסריטאים חוזרים לשולחן המשא-ומתן לסיבוב נוסף של דיונים. אגב, בנוסף לעניינים פיננסיים, התסריטאים הוסיפו לדרישותיהם – אם כבר אז כבר – פתרון של עוד כמה עניינים שמציקים להם, בינהם דרישה להפסקת הקרדיט הכפול שניתן לבמאים: "סרטו של אלפרד סקורסזה" בתחילת הקרדיטים ו"בוים ע"י אלפרד סקורסזה" בסופם. לא סביר שאת זה הם יקבלו, אבל יכול להיות שעד שעת האפס האולפנים, השחקנים והתסריטאים יגיעו להסכם כלשהו, והשביתה המאיימת תעלם כלא היתה. כרגע לא נראה שזה מה שיקרה. כנראה שהשביתה תתקיים, ותהיה ארוכה מאוד – ובמובנים מסוימים, היא כבר התחילה: בזמן שהסרטים שהפקתם כבר התחילה עושים שעות נוספות כדי להשלים את הצילומים לפני שעת האפס, שום סרטים חדשים – שאין להם סיכוי לסיים את הצילומים עד ה-1 ביוני – לא ייכנסו להפקה בחודשיים הקרובים. כלומר, אם אתה שחקן הוליוודי, ואתה לא עובד כרגע בשום סרט, אתה יכול להרשם כבר עכשיו בלשכת התעסוקה, או לקורס מנהלי רשתות, או משהו. עבודה בתור שחקן לא תמצא בקרוב.
ואם השביתה תימשך הרבה זמן, מה זה אומר לגבינו? הראשונים שיסבלו יהיו דוקא צופי הטלויזיה. העונה הנוכחית בטלויזיה האמריקנית תימשך עד סופה ללא פגע (חכו, חכו שתראו מה קורה בפרק סיום העונה של באפי) אבל יכול להיות בהחלט שכשהעונה הבאה תתחיל, בסתיו, רשתות הטלויזיה ייתקעו עם לא יותר מפרקים חדשים בודדים לכל סדרה, אם בכלל. כדי להבהיר עד כמה המצב רציני: אין באפי. אין אלי מק'ביל. אין אי.אר. אין חברים. אין שחרורים. אם אתם לא אוהבים את 'השרדות', יש לכם בעיה – הרשתות בונות על "תכניות מציאות" בסגנון זה (שהמשתתפים בהם, הללויה, אינם שחקנים, וגם תסריט אין, אבל רייטינג – יש ויש), שעשועונים ותכניות ארוח כדי לסתום את כל החורים שייוצרו בלוח המשדרים.
בקולנוע ייקח הרבה יותר זמן עד שנתחיל להרגיש שהעניינים אינם כרגיל. בין הרגע שבו מסתיימים צילומי סרט לבין הפצתו בקולנוע ממילא עוברים בין כמה חודשים לשנה ויותר (שלא לדבר על הזמן שלוקח להם להגיע לארץ אחר כך), וכאמור, בחודשים האחרונים נעשתה יותר עבודה מכרגיל, כך שכרגע נמצאים בפוסט-פרודקשן מלאי של סרטים שיספיק לפחות עד השנה הבאה, ואם האולפנים יחסכו וידללו מעט את רצף הסרטים שהם משחררים לקולנוע, אפילו יותר מזה. ואחר כך, מה? מסכים ריקים? סרטים עצמאיים? סרטים יפניים מדובבים לאנגלית? מבול של הוצאות מחדש של קלאסיקות? 'הישרדות – הסרט'? תאטרון? נחיה, ואולי נראה.
- עוד על השביתה
- SAG – איגוד השחקנים
- WGA – איגוד התסריטאים
- השביתה של השנה שעברה
- הממסד האפל
יכול להיות
שאנחנו בפני מבול של סרטים לא-הוליוודיים (בורקס, מקסיקנים, וכו')??
יום לא-הולדת שמח,
גל
נ.ב מה יעשו כל הבמאים והמפיקים בינתיים, אגב? סתם ישבו בבית?
ואולי זה לטובה
תחשבו, לקולנועים אין סרטים הוליוודים. אז כולם יפהכו לסינטמקים.
אל תשימו לב אלי, אני סתם מפנטז.
ודג, לא אמרת אם זה ישפיע על הקולנוע העצמאי
תלוי עצמאי עד כמה
חלק ממה שקרוי 'סרטים עצמאיים' הוא ממסדי מספיק כדי להשתמש בשרותי (או חוסר שרותי) איגוד השחקנים. אבל על 'פרוייקט המכשפה מבלייר' או 'Clerks' הבא זה לא ישפיע.
או.קיי. עוד שאלה
האם היוצרים העצמאים האהובים עלי, האחים כהן, יסבלו?
או שמעכשיו נקבל אך ורק סרטי סטונדטים?(שרובם מחורבנים).
זכרו את דבריי
(אבל אם אני טועה אני מרשה לכם לשכוח)
ההימור שלי, לא יודע למה – בסוף לא תהיה שום שביתה.
אבל זה אני…
בלי שום קשר
הלהיט החדש מבית היוצר של המתרגמים בישראל:
מכדררים סיפור אהבה
סרט חביב (לא מומלץ לקחת, אבל…) שרק בגלל השם אנשים
יברחו ממנו
שאלות
אי אפשר תמיד לסמוך על שביתה שתביא תנאים טובים יותר, אבל דבר אחד בטוח שיגיע עם השביתה: מפרי שביתה.
קודם כל, השחקנים במאיון העליון, שמשוחררים מבעיות כלכליות וקשורים בקשרי חברות ודיפלומטיות עם אנשי אולפנים שונים, האם הם אינם יכולים לפרוש מאיגוד השחקנים ולהמשיך לעבוד כרצונם?
הסוג השני של מפרי שביתה עלול לבוא מהצד השני: השחקנים שנמצאים בתחתית החבית ומעולם לא קיבלו סיכוי עלולים לנצל את המחסור בשחקנים, להתעלם מכל האיגודים למינהם ולנצל את החולשה הרגעית של השוק על מנת לפתח לעצמם קריירה על חשבון טום קרוז.
אני לא חושב שאכן נראה הרבה מפרי שביתה. צריך להבין שהאיגודים המקצועיים האלה כל כך חזקים, שמי שיפר שביתה לא יקבל יותר עבודה לעולם אחרי שהשביתה תיגמר. עיין ערך אליזבת הרלי שהעזה להפר את שביתת הפרסומות שנה שעברה, ועד עכשיו אוכלת חרא (סליחה) בעקבות זה.
המממממממ.....
יכול להיות שזה באמת יקדם את הקולנוע הישראלי
או משהו כזה ואז נראה רק סרטים בורקסיים?
אלון.
סתם הערה
ב'עין הדג' נראו תמונות של דה-נירו עם מחסום הפה של חניבעל לקטר, פרס אוסקר עם תואמת נשית באקט פורנוגרפי, ועוד פנינות שכאלה.
אבל לא חשבתי שאני אראה באתר הזה תמונה של עמיר פרץ, סמל היופי הגברי, עם חיוך מרוח על פניו אשר ממחיש את הסקס-אפיל של האדם רב הפעלים.
אבל זה אני…
(וכן, הבנתי את הקשר)
שביתות הן תמיד עניין בעל דינמיקה מעניינת, ושביתה אחת בלי בן שבת הנודניק הזה נראית אפילו בעלת עניין גדול יותר.
למרות שבשורה התחתונה, נראה כי בסופו של דבר האולפנים יישברו לפני השביתה או מעט אחרי תחילתה. ועד אז, עם אכן היא תתחיל… אולי סוף סוף יהיה צ'אנס לכל היוצרים העצמאיים להוכיח את עצמם ונגלה קווין סמית חדש.
ואולי היא באמת מה שצריך על מנת לעורר את הוליווד השטחית, משעממת ובנאלית.
ואולי יבינו שהאוסקר לג'וליה רוברטס זו טעות איומה.
אז יאללה שביתה!
בלי שום קשר
שאלה לי אליכם:
האם לסרט "פרימן" קראו באנגלית- Crying Freeman או freeman
???
מבוסס על סדרת האנימה באותו שם. אפשר בבקשה להעביר שאלות לא-רלוונטיות כאלה ל'דו"ח קופות' בלבד? תודה.
האם?
האם טום סלק יכול לשמש בתור עמיר פרץ ההוליוודי? (שפם אתם יודעים), או שהוא כבר בלי שפם או לשם שינוי כבר לא שחקן.
אם יש לכם רעיון יותר טוב לעמיר פרץ שכזה (שהוא לא דודו זר) אז יופי, ואולי תכתבו.
ואולי, לא היו הדברים מעולם?
ואולי נראה יותר סרטי אנימציה?
השביטה יכולה להיות אחלה זמן
לסרטי אנימציה בלי תסריט!
סרטי אנימציה אילמים
בלי תסריט, כי האנשים האלה שעושים את הקולות של הדמויות המצוירות הם שחקנים (אצלנו אמנם לא תמיד, אבל ככה נהוג בנכר).
אפשר להתגבר על זה
סרטי קומיקס
אם כבר
אז למה לא ספרי קומיקס?
אנחנו מדברים כאן על סרטים לא?
אין לי שום דבר נגד ספרי קומיקס אבל דיברנו כאן על
קולנוע נכון?
העלו כאן נקודה של ייתרון לסרטי אנימציה בשביתת
השחקנים ואתה ציננת אותנו עם הגיון פשוט שאת קולות
הדמויות מבצעים שחקנים ולכן אם כבר אז יהיו
סרטי אנימציה אילמים ואני אומר מה רע?
נעשה סרט אנימציה בסגנון קומיקס כלומר עם בועות
דיבור או אם תרצה להיות אולד פאשנד
לשים כתוביות דיבוב בתחתית המסך
היתרון של סרט על פני ספר קומיקס הוא בכך שיש לך
דמויות נעות, שזה טוב במיוחד בקטעי אקשן במקום
שיהיה לך ריבוע שכתוב בו boom או pow!!
עם קצת עשן ואש מצויירים מסביב
חוץ מזה שגם תהיה מוזיקת רקע ואפקטים של קול
אם יהיה פיצוץ אז אתה תשמע פיצוץ!
ככה גם אולי סרטים שמבוססים על קומיקס יהיו באמת
קרובים למקור
שכחתי משהו?
אה כן, אני הולך עכשיו למשרד הפטנטים
לפני שמישהו מהוליווד יקרא את ההודעה הזו
ויגנוב ממני את הרעיון ויעשה מיליונים על חשבוני
סרטי אנימציה אילמים
מה דעתכם עם "פנטאזייה 2001" או משהו בסגנון?
יכול להיות אחלה…
יום לא-הולדת שמח,
גל
בהחלט
או, יותר עדיף, אלגרו נון טרופו 2001
באמת, קל להבין את התסריטאים...
בסך הכל הם יוצרי הסרט, אלה שחשבו על העלילה והדמויות, ואף פעם לא מתייחסים אליהם כאל יוצרים,אלא לבמאי.
וזה מביא אותי לשאלה מוזרה ודי לא קשורה: האם גם תסריטאים יכולים להיות סמאחים? האם תואר סמאח של כבוד יכול לעבור למפיק או לתסריטאי מצטיינים שבבירור עשו הם את הסרט ולא הבמאי(למרות שלעיתים הם אותו אדם) או שהם צריכים להיות…
תברחטאחים?(תסריטאים)
ו… נפירים?(מפיקים)
זה לא פייר! גם אני רוצה שורת סיום קבועה!
יונתן.
אני כבר ממזמן חושבת
שצריך לתת לתסריטאים קרדיט הרבה יותר גדול מאשר לבמאים, ובוודאי מאשר למפיקים שאין לי מושג מה הם בכלל עושים בסרט.
אבל דווקא יוצא שהתסריטאים הם האחרונים לקבל את הקרדיט, אפילו אחרי אנשי הסאונד.
אבל יכול להיות שזה בגלל שרוב הסרטים המצליחים (בעיקר סרטי קיץ שהשחקנים שלהם נהיים אלילים אח"כ) הם בלי תסריט, כך שזה הגיוני.
(דרך אגב, לפני יומיים גילתי שאני ממש בן אדם חשוב. שהיתי כמעט שבוע בעכו, חופשת פסח כמובן, וכאשר חזרתי לכפ"ס גיליתי שרק לכבודי התבצעו שני פיגועים רחוב מהבית שלי.
ברכו אותי על הצטרפותי לשאר מדינת ישרא אשר פוחדת מפיגועים, ובגלל זה גם לא יכולה לצאת מהבית, אפילו לביה"ס. בעצם, כשחושבים על זה, בעיקר לביה"ס ^_^)
האמת, פיגועים מתחשבים
אם אינני טועה, הפיגועים בוצעו ממש קרוב ל'בי"ח מאיר'…
צר לי, את טועה.
פגוע אחד היה רחוב מהבית שלי, ליד הבית של החברה של אח שלי (עוד מטר אחד, לא יכלו?!), והפיגוע השני התרחש קרוב לבית כנסת, כמה אירוני.
בלבלתי בין הרצל לכצנלסון
ויצמן פינת הרצל. זה מה שהיה כתוב בכותרות. לא מתווכחת איתם.
האם ניתן לצרף מפה ללא מקומיים?
http://www.emap.co.il
זה בסדר, גם הכותרות טעו.
פיגוע אחד בהרצל פינת המייסדים והשני בהרצל פינת הבנים (צעד וחצי מהרחוב שלי).
כן, גם עיתונאים טועים, שמישהו יעשה מזה סטיקר.
באמת, קל להבין את התסריטאים...
בטח שאפשר להעביר תואר סמאח של כבוד! אבל ייקח קצת זמן להתרגל… כמו שכבוד הדג אמר, כמה תסריטאים אתה יכול למנות…? אתה יכול למנות רשימה של סרטים שעשה תסריטאי X??
אני לא.
יום לא-הולדת שמח,
גל
מה עם סרטים בריטיים?
מוזר שאף אחד לא הזכיר כאן את האפשרות של סרטים בריטיים.
ובכלל, לשחקנים מהוליווד יהיה מותר לשחק בסרטים שיופקו במדינות אחרות?