במקור: Dracula 2000
במאי: פטריק לוסייר (שהוא, אגב,
לא ווס קרייבן)
תסריט: ג'ואל סוייסון
שחקנים: ג'אסטין וואדל, ג'וני לי
מילר, ג'רארד באטלר, כריסטופר
פלאמר
פרק ראשון (ובו נדבר על רומנים ויהודים, ערפדים וואן-הלסינגים, ומה בעצם יש בסרטי דראקולה טיפוסיים)
לפני שנים רבות, בארץ רחוקה, חי לו באושר רומני ושמו ולאד טפש. אחר כך הוא מת. גם כן באושר. אבל הוא לא הפסיק להתגעגע לאהובתו הנצחית™. אותו ולאד היה אדם משכיל, איש תרבות ובעל טעם טוב בבני אדם. לרוע מזלו, הוא בחר בבחור הלא נכון בכדי שיכתוב לו ביוגרפיה. לבחור קראו בראם סטוקר, ובגלל ההשקפות הצרות והמשוחדות שלו, קיבלנו את הרוזן דראקולה.
אבל לבראם סטוקר אין קשר לסרט הזה. לבראם סטוקר יש קשר לאיזה ספר עתיק, וכמה סרטים, בהם רוזן רומני זקן ושרמנטי מחפש את אהובתו הנצחית™, ומנסה להגר ללונדון. הוא גורם לכמה אנשים לאבד את שפיותם, מוצץ את דמם של אחרים, ומאבד את אהובתו הנצחית™ בשנית.
אז מה כן יש מכל זה ב'ווס קרייבן מציג: דרקולה 2000'?
יש לנו את מתיו ואן-הלסינג, הקשור בקשרי משפחה הדוקים לאותו קוטל ערפדים, אברהם ואן-הלסינג, מלפני מאה שנים (יש להם את אותו האבא, או משהו). יש לנו את אהובתו הנצחית™, שמסתובבת בחולצה של Virgin. יש לנו שלוש ערפדיות יפות מראה וזנותיות. אחת מהן היא שבע-תשעיות, אבל עוד על זה מאוחר יותר. ויש לנו את דרקולה.
מסתבר שבמאה השנים שחלפו, דרקולה איבד את המבטא הרומני שלו, ואיבד את הטעם בבני אדם. יתרה מכך, דרקולה התגייר! כן, כן, דרקולה הוא יהודי. בעצם הוא תמיד היה, רק שהוא העמיד פנים שהוא נוצרי אדוק. כולנו למדנו בבית-הספר על האנוסים, לא? אם יהודי שותה דם, מיד מאשימים אותו שהוא שוחט ילדים נוצרים רכים בכדי להכין מצות מדמם, ולכך דרקולה לא יהין להסכים. אז הוא העמיד פני נוצרי עד סרט זה, בו יוצאת האמת לאור.
פרק שני (אשר בו נדון בעלילת הסרט)
בסצינה הלקוחה מתוך הרפתקאת D&D (אותה מפת ריבועים התלושה מתוך חוברת; אותן מלכודות מטופשות המכוונות לכיוונים הלא נכונים; אותן דמויות שבלוניות), מחולץ דרקולה מקברו/כלאו על ידי חבורת מחפשי אוצרות. הוא מחדש את חיפושו אחר אהובתו הנצחית™, ומוצא אותה בביתו של ואן-הלסינג הזקן. קצת גילוי עריות, אם תשאלו אותי, בהתחשב בכך שדמו של דראק זורם בעורקיה של מרי (הואן-הלסינגית הצעירה). אהובתו הנצחית™ המקורית אולי מתה, אבל ג'אסטין וואדל היא חלופה נהדרת לכל דבר נצחי. וכאמור, על החולצה שלה כתוב שהיא בתולה. בין לבין יש גם איזה כוהן-דת נוצרי ברמה נמוכה. (לא, Turn Undead לא פועל בסרט הזה.)
(פסק זמן. משום מה, הלוגו של חברת Virgin מופיע בסרט שוב ושוב, בהעניקו גוון חדש למושג פרסומת סמוייה. לא רק חולצתה של מרי נושאת אותו: הוא מתנוסס גם על חזיתן של עלמות חן צעירות רבות אחרות (ואתם באמת רוצים שנאמין שכולן בתולות?). הוא גם מופיע שוב ושוב לאורך הסרט במקומות לא כל כך מובנים.)
את ג'אסטין מנסה להציל צעיר חטוב ששמו סיימון שפארד (ג'וני לי מילר), החמוש במבחר כלי נשק מגוחכים. הרפתקאת D&D, כבר אמרנו?
בזמן שאתם מכניסים פופקורן לפה, ערפדים מתים. עוד קצת פופקורן, דראקולה כועס. הפופקורן כמעט נגמר, ומרי חייבת לבחור בין כוחות האופל, ובין החבר'ה הטובים. אל תתנו לבחירה שלה להפתיע אתכם.
פרק שלישי (כן, אבל איך הסרט?)
אז מה אתה אומר, קיפוד, הסרט טוב?
תראו. תשמעו. תראו. תשמעו. זה לא פשוט.
יחסית לסרטי-אפקטים-דלי-עלילה, הוא די חביב. אפקטים לא מדהימים במיוחד, אבל חביבים.
יחסית לאימתונים מטופשים? ובכן, בסולם הזה הוא די מצליח. דומני שההוכחה הטובה ביותר לכך היתה הצחקוקים העצבניים מהשורות האחוריות. חלק מהקהל אפילו צרח פעם או פעמיים. אני, סף הגירוי שלי מזמן דורש הרבה יותר מ-"בו!" חזק פה ושם, לכן עלי זה לא ממש עבד. אבל בהחלט יש חלקים בנויים היטב בסרט.
יחסית לסרטי דראקולה? טוב, זה לא קופולה ולא בראם סטוקר. לא תמצאו כאן אימה אמיתית, משחקי תודעה, או חפירה למעמקי הנפש. יש כאן ערפד שמחסל בני אדם.
יחסית לסרטי ווס קרייבן? לא ראיתי הרבה מהם, אבל את אלו שראיתי לא ממש אהבתי. עקב כך, אני בהחלט סבור שיחסית ל'צעקה', לחלק מסרטי פרדי קרוגר, ולעוד כמה אחרים, בהחלט יצא לווס סרט טוב. אולי מכיוון שזה לא סרט שלו.
הא? מה? אגה? והרי שמו של הסרט הוא 'ווס קרייבן מציג: דרקולה 2000" האיכה תאמר כי אין זה סרט שלו?
ובכן, אם מעיינים טוב-טוב בקרדיטים, מסתבר שווס קרייבן לא ביים את הסרט. אז מה הוא עשה בסרט, בדיוק? הוא היה מפיק. והוא לא היה לבד – עשרה מפיקים רשומים בקרדיטים של הסרט. אז מה בדיוק עושה עשירית מפיק? לא ברור, אבל השם שלו נראה נהדר על הפוסטר.
עוד דבר שהיה חסר לי בסרט הזה, זה אלימות. א-לי-מות! תצ'מעו, אם אתם עושים סרט כזה, תראו לנו דם משפריץ! מעיים נשפכים! סעודות גורמה בבני אדם! צמחוני, הסרט הזה, לעומת יצירות קולינריות בסגנון חניבעל.
פרק רביעי (ובו כל אותם פרטי מידע קטנים שאין מקום הגיוני לציין אותם בו)
* אני מאמין שזה סרט ה"אימה" הראשון שראיתי, ללא חתול שקופץ מפח אשפה. כל הכבוד. בעצם, יתכן שלא היה אף חתול בסרט. יישר כח.
* הסרט לא מאוכלס בשחקנים ידועים. הפרצופים המוכרים יותר בו שייכים לג'וני לי מילר, הידוע בעיקר כאקס של אנג'לינה ג'ולי, כריסטופר פלאמר, שכיכב ב'צלילי המוסיקה' אי שם בערפילי ההסטוריה, ושבע-תשיעיות, הידועה גם בתור ג'רי ראיין, שאבדה בצד השני של הגלקסיה ב-'מסע בין כוכבים'. לא, אל תטעו בה. היא לא ממש יודעת לשחק. למזלה, אלוהים חונן אותה בנכסים אחרים.
* למה כל אשה הננשכת, והופכת למוצצת דם, מגלה לפתע את מיניותה השופעת? האם נשיכה אחת היא המחיר שעל נשים לשלם כדי לזכות בחיי נצח כחתולות מין מורעבות?
ולמה (כמעט) כולם הופכים להיות מרושעים ושונאי אדם? כמעט כולם, כאמור. היה גם אחד שהתנצל.
* ציטוט ראוי –
"כומר, אמור לי – האם יש סוד אפל שקשור אלי ואיני יודעת עליו?"
"לא, מרי. אמך לא מסרה לי שום סוד אפל הקשור לאביך שנעלם."
מרי הבתולה
ברור לחלוטין למה מרים צריכה להתהלך כל הסרט עם חולצת Virgin. היא הרי ראתה את 'צעקה'. היא יודעת שהצ'אנס היחידי שלה לשרוד עד סוף הסרט הוא להבהיר שהיא בתולה.
חוץ מזה, למרות הסיפור המקושקש, היו כמה המצאות ויזואליות בסרט שמאוד אהבתי. סרט דגול זה לא, אבל איזה אלטרנטיבה יש בימים אלה לחובבי האימה (ולערפדים אמיתיים)?
סרט אימה?
אי אפשר, ואני מדגיש- אי אפשר לקרוא לסרט הזה סרט אימה. עובדה- ראיתי את הסרט באולם חשוך גדול וריק, פרט לי ולעוד שני אנשים (תנאים אופטימליים לאימה), וכל הסרט אפילו לא עלתה בעתה על פניי.
הסרט לא בנוי בכלל כסרט אימה אלא כסרט לילדים קטנים חרמנים שרוצים לראות ערפדיות גדולות חרמניות.
קטעי האימה היחידים שהיו בסרט הם העתק מדוייק (עד לפרטי פרטים) של סצינות דומות ושחוקות עד אין סוף מסרטי הצעקה והקיץ האחרון.
הגדרה מתאימה לסרט היא "סרט ילדים" כי ברור שזהו הקהל אליו הוא מכוון.
הרשה לי לנצל את ההזדמנות להפריד
בין סרטי אימה, וסרטים מפחידים.
סרטי אימה הם אלו עם הרוצח המטורף שמחסל עוד ועוד אנשים. בין עם הרוצח הוא ערפד, ג'ייסון, או איש שרוף עם סוודר מכוער, וצפורניים לא גזוזות. אחת היא.
הסרטים הללו הם סרטי אימה, ולרע המזל, הם אינם מפחידים.
אילו סרטים כן הפחידו אותי?
סליפי הולו, למשל. אני שקשקתי.
דרקולה של בראם סטוקר. אני נשבע לכם, שלאחר שראיתי את הסרט של קופולה, זאבים חגו סביב מיטתי בלילה, בדיוק מעבר לתחום הראיה.
היו עוד כמה, כמובן, שאיני מצליח להזכר בהם כרגע. אולי מאחר וסרטים שמצליחים להפחיד הם דבר נדיר.
הנקודה הובהרה?
רק רציתי לצין שהביקורת נאה ביותר
עשירית מפיק
תפקידו של מפיק סרט עשוי ממגוון ענק של משימות שונות.
כל סרט הוליוודי בנוי על השילוש הקדוש: תסריטאי , במאי, מפיק. ישנם סרטים בהם התסריטאי מוצא במאי ומפיק וכולם יוצאים לדרך. ישנם סרטים בהם הבמאי מוצא תסריט ומפיק והם יוצאים לדרך. וכמובן המקרה שכנראה מדובר פה: מפיק מוצא תסריט (או אומר לאחד התסריטאים שעובד אצלו תעשה לי משהו על ערפדים ושיהיה מודרני). ואז המפיק מוצא במאי קטן ואומר לעשות את הסרט.
המפיקים הגדולים בנקודה הזאת מוצאים מישהו אחר שיעשה את העבודה השחורה (מימון, אירגון, הפצה וכ"ו) ורק מחכים בצד לכסף שיפול לחיקם. וזו הסיבה לכמות הגדולה של מפיקים בהמון סרטים הוליוודים.(שימו לב שבסרטי אינדי יש רק מפיק אחד. ובארץ גם אלא אם כן יש את גולן גלובוס בתור המפיק הגדול).
דרקולה היהודי
כבר היה אחד כזה, וכל מי שראה את בלה לגוסי, זוכר את המגן דוד שהוא נשא בגאון.
אני מצטער לספר, שאף פעם לא הבנתי את סרטי האימה המודרניים. אם פעם, ב-"נוספראטו" המשובח, למשל, היתה אימה. הערפד לא היה סקסי – מדובר ברוצח סדרתי, אחרי הכל.
ואחר כך, הגרסאות של אנדי וורהול לדרקולה (זי בלאד אוף זיז הורז!1) ופרנקשטיין העלו ורוממו את הטראש לשיאים חדשים (כמובן שאין כמו Pink Flamingos בקטגורית הטראש).
תבינו: יש שתי קטגוריות של סרטי אימה. הראשונים הם כאלה שבאמת גורמים לך לפחד, בלי לבזבז כמויות של קטשופ. מדובר ב-"שתיקת הכבשים", "פסגת הפחד", ודומיהן.
הקטגוריה השניה מתבססת על דם ואפקטים כדי לגרום לטרור. כאן לא צריך עלילה. לא צריך כלום מלבד קטשופ.
הבעיה היא שבזמן האחרון, מחליטים לנסות לגוון את הקטשופ באיזו מין עלילה שמודעת לעצמה. אף פעם לא אהבתי סרטים שמודעים לעצמם (מלבד, אולי, Fight Club). זה שטיק של תסריטאים זולים, שלא מסוגלים להשאר בעולם שהם בנו. יקירי – הבו לנו דם. הבו לנו קרביים. השאירו את ההגיון בדלת!
ומה?
באמת ציפית שדרקולה יסתובב עם צלב על החזה?
באפי ובלה לוגסי- מי מנצח?
למה כל מילה שניה בביקורת
אצלי במחשב היא TM?
ובקשר לדרקולה- עשיתי עליו מבחן באנגלית, אני לא רוצה לשמוע עליו יותר!!!
ומה בכלל עושה מפיק?!
הוא מפיק
בקשר לווס קרייבן
אני משוכנע שהוא היה ממפיק הכסף
זאת אומרת שהוא נותן פשוט כסף
השקעה – והם אלה שעושים הכי הרבה כסף
מפיק בפועל, לעומת זאת, זאת עבודה קשה של מציאת לוקיישנים, לסדר את כל הצד הטכני וכן הלאה
אגב, כל המפיקים הם אנשים שלמדו קולנוע וגילו
שאין להם טיפת כישרון
שקר וכזב
רוב המפיקים לא למדו קולנוע כל וכלל. (וחבל כי אולי אז לא היו עושים כל מני סרטי זבל).
רובם אנשים ללא קשר לקולנוע שהתגלגלו לתחום בטעות. לרוב אנשים שיש להם נסיון בהפקת ארועים גדולים.
רובם פשוט שמעו שיש כסף בקולנוע אז הם התחילו לעבוד בזה.
לרובם גם היה הון התחלתי. ופנו אליהם פעם להשקיע בסרט והם החליטו להמשיך בכך עצמאית.
דווקא בדיוק להיפך
ווס קרייבן הוא במאי , ולכן בוודאי לא עשיר יותר מדי, הוא לא אולפן בעל כיסים עמוקים.
לפי תוכניית סינמטק ת"א , ווס קרייבן יזם את הרעיון והטיל את הבימוי עצמו על אחד מבני-טיפוחיו.
זה מקרה קלאסי של "מפיק מעורב" – מפיק שהוא (לעתים קרובות – אבל לא לטעות – לא תמיד) במאי/תסריטאי בעצמו , ומעורב בכל התהליך היצירתי.
– אסף
והערה קטנה למתרגמי הסרט
אנחנו יודעים שאתם יודעים שאלה ערפדים, אבל כשאומרים
מותר לתרגם את זה כ- "אל מתים". הם יגידו ערפדים אחר- כך, אין מה לדאוג.
מז'תומרת אין חתולים?
חתולות מין זה כלב?
דרקולה 2002
הממשלה הרומנית מתכוונת לפתוח לונה – פארק – דראקולה. זה בוודאי יהיה יותר טוב מהסרט ;)
http://abcnews.go.com/sections/world/DailyNews/draculaland010403.html
לשים פרופורציות על העניין
ראיתי קטע מהסרט עם וילם דפו,בררר,מפחיד!
וזה מפחיד,כי זה דווקא סיפור אמיתי.
תחשבו,בנאדם משחק ערפד ונכנס לדמות שלו קצת יותר מדי…
חוץ מזה שוילם דפו תמיד מצליח לעורר בי צמרמורת.
סיפור אמיתי?!?!
הוא לא "נכנס לדמות שלו קצת יותר מדי". הוא ערפד. ערפד אמיתי. אז כן, מדובר בסיפור הסרטתו של סרט אמיתי, אבל לאור העובדה הקטנה שציינתי, להגדיר את הסרט כסיפור אמיתי זאת הגזמה קלה, לא?
סיפור אמיתי?!?!
טוב,זה תלוי אם אתה מאמין בערפדים,לא?
זה שבנאדם חושב שהוא ערפד,עדיין לא עושה אותו ערפד.
אז הסרט מבוסס על דמות אמיתית או לא?לא התכוונתי שזה סרט תיעודי שתואם במאה אחוז את המציאות,אבל חשבתי שהדמות מבוססת על שחקן אמיתי.
סרטי ערפדים
ישנם אנשים, ביניהם אני, שהיו
רוצים שיקרינו סרטי ערפדים קצת
יותר מטיפטוף אחת לחודשיים או
שלושה חודשים. גם אני הבחנתי
בזה; אגב מטפורה גרועה- בספר
שתיים היו בעלות שיער כהה בעוד
רק השלישית הייתה בלונדינית.
חוצמזה מעניין למה איש לא עשה
עד כה סרט על אליזבת באתורי?
(ספר השיאים של ג'ינס האחרון
מעשי פשע)
זה היה נמאס.
כמה ואריאציות על ערפדים אפשר כבר לראות? סרט-ערפדים פעם בשלושה חודשים זה בהחלט יותר מדי. הייתי מעדיף סרטים עם רעיונות מקוריים יותר מאשר חזרה שוב ושוב לאותן מפלצות.
אגב, למה השורות שלך קצרות? אפשר לכתוב כרגיל בתוך תיבת התגובה, השורות כבר יסתדרו מעצמן.
זה היה נמאס.
סביר להניח שהיא הבינה את זה רק אחר כך…
לא יודע מה איתכם...
אבל סרט האימה היחיד שהעלה בי זרזיף של פחד היה "מגרש השדים" הקלאסי.
כל השאר בכלל לא.
מצד שני, יש לי סטייה ידועה – אני אוהב סרטי אימה גרועים.
אבל זה אני…
(עכשיו *זה* מפחיד, לא?)
לא יודע מה איתכם...
אם אני לא טועה היתה אמורה לצאת גירסה מחודשת של "מגרש השדים" שנה שעברה (הטריילר אומר ספטמבר בלי לציין שנה).
זה באמת היה שנה שעברה
ולארץ זה (עדיין?) לא הגיע.
מגרש השדים הוא באמת מפחיד וסבלתי מסיוטים הרבה זמן לאחר שצפיתי בו בגיל 15. יש לי אותו בוידאו כבר שנתיים וכל הזמן אני דוחה את הצפייה בו.
אחלה ביקורת!
ישר כוח!
מה זאת החנופה הזאת?
תמשיכי!
תמשיכי!
איך רואים בסרט שהוא יהודי?
איזה סימן יש עליו או עשה?