במקור: The Emperor's
במאי: מארק זינדל
תסריט: דייויד ריינולדס
קולות: דייויד ספייד, ארת'ה קית,
ג'ון גודמן, פטריק וורברטון
אם 'הקיסר נפל על הראש' (או 'הגרוב החדש של הקיסר') היה סרט של אולפן אנימציה כלשהו שלא מתחיל באות ד' – וורנר אנימציה, נגיד – היה הרבה יותר פשוט לכתוב עליו ביקורת. אחלה סרט, מאוד מצחיק, רוצו לראות, מומלץ בעיקר לשונאי דיסני. אבל 'הקיסר', ככל שזה נשמע מוזר, הוא סרט של אולפן האנימציה הפופולרי והשנוא ביותר בעולם, דיסני, ומהעובדה הזאת קשה להתעלם. אי לכך רוב הביקורת הזאת תעסוק באולפן וביחסי הציבור שלו, ואלה מכם שסיפור הרקע של הסרט לא מעניין אותם בכלל מוזמנים לקפוץ ישר לסוף הביקורת (תעשו סקרולינג למטה עד שאני אגיד לכם די), או פשוט לדלג על כל הביקורת וללכת לקולנוע.
יש הרבה סיבות לשנוא את דיסני. קודם כל, הם גדולים ומצליחים, שזה כבר מעורר התנגדות, ובצדק. חוץ מזה, דיסני די דומים לבזק. יש להם מונופול על שטח הסרטים המצוירים: הם מפיקים את הסרטים הכי מצליחים בשטח, ואחראיים בלעדית למראה של כמעט כל סרט מצויר אחר שהופק בעולם בחמישים השנים האחרונות. הם כבר שנים עושים סרטים באותה נוסחה מעצבנת, הם ממסחרים כל פיסת אנימציה שלהם עד מעל ומעבר לגבול טעם הטוב (בקרוב בוידאו: 'הגיבן מנוטרדם 2'. אני לא צוחק), ומה שהכי גרוע, הם ממש ממש טובים. כמה מהאנימטורים הכי מוכשרים בעולם עובדים בדיסני, הסרטים שלהם מושקעים עד לפריים האחרון, הם מקפידים להתעדכן בחידושים טכנולוגיים בתחום האנימציה, והסרטים המעצבנים שלהם תמיד נראים מצוין. אני לא סובל את דיסני, ואני לא מפסיד אף סרט שלהם.
האגדה מספרת ש'הקיסר נפל על הראש' היה במקור סרט דיסני טיפוסי, עם סיפור רחב יריעה ונוגע ללב המבוסס על אגדה דרום-אמריקנית, שירים של סטינג, מסר חינוכי, דיפ קאנבאס וכל הפרוצדורה הידועה. אבל משהו התפקשש בדרך, הסרט לא התקדם כמו שצריך, ובסופו של דבר קברניטי דיסני לחצו על "בחר הכל" ואז Delete, ונתנו את הסיפור הבסיסי של הסרט לחבורה קטנה של אנימטורים שהסתובבו באולפן ועשו בעיות, במטרה שיעשו מהעסק סרט, ומהר. יצא להם משהו שמזכיר יותר את הסרטים המצוירים הקצרים של האחים וורנר (באגס באני ושות') מאשר סרטי דיסני טיפוסיים: הסיפור דליל, רמת ההטפה מינימלית, אין שירים (טוב, רק אחד. קצר), חוקי הפיזיקה אופציונליים, וההצחקה קודמת לכל. דאפי דאק היה מרגיש בבית בסרט הזה יותר מאשר דונלד. ומה שהכי מדהים – הסרט הוא אפילו לא פוליטיקלי קורקט! אשתו של האיכר פאצ'ה נצפית כשהיא שוטפת כלים! ממש, עם סבון והכל! בסרט של דיסני!!
קברניטי דיסני עשו כמיטב יכולתם להסתיר את הפאשלה המביכה הזאת, ועשו עבודה טובה. כידוע, בשנים האחרונות כל סרט מצויר חדש של דיסני קיבל קידום מכירות כאילו הוא המאורע שישנה את פני הקולנוע. 'הקיסר נפל על הראש' קיבל כמה פוסטרים, כמה צעצועים במק'דונלדס, וזהו. את 'טרזן' המשעמם ראיתי באולם הגדול ביותר, השמור לשומרי קופות, ב"רב" המקומי, והוא היה מלא עד אפס, ולא רק בילדים. את 'הקיסר נפל על הראש' ראיתי בסוף השבוע הראשון שלו בארץ עם עוד עשרים איש, בערך, באולם זעיר, כשבאולם הגדול שלידנו הוקרן 'דרקולה 2000'. לילדים זה לא משנה, הם יראו את הסרט ממילא. מעט סרטי הילדים שיש לקולנוע בארץ להציע נטחנים בהקרנות יומיות במשך חודשים רבים. אבל אם אתם מעל גיל 12 ומעדיפים לראות את הסרט באנגלית, כדאי שתזדרזו – תוך יום-יומיים גרסת האנגלית של הסרט תעלם מהמסכים, וחבל.
אז ראיתי את הסרט, ואני שואל רק דבר אחד: למה דיסני לא עושים עוד סרטים כאלה? הם הרי יכולים בקלות להוציא סרט אחד כזה בשנה, בנוסף לסרט המצויר הגדול והנוסחתי השנתי שלהם. את 'הקיסר נפל על הראש' אפשר היה לעשות ברבע מהתקציב ושמינית משעות העבודה שהושקעו ב'טרזן' למשל. האנימציה בו לא פורצת דרכים חדשות, אין בו סצינות קהל ענקיות ועוצרות נשימה או אפקטים ממוחשבים, ויש בו רק שבע דמויות חשובות (אם לא סופרים את הסנאי). וזה לא שהסרט עשוי ברשלנות. האנימטורים של דיסני יודעים מה הם עושים: גם אם האנימציה פחות מרשימה מבסרטי דיסני אחרים, היא עדיין טובה הרבה יותר ממה שתראו בכמעט כל מקום אחר, וכשהם רוצים להצחיק, הם יודעים. יש בסרט מעט מאוד בדיחות שלא ראיתי כבר פעם, בגירסה כלשהי, אבל הסרט מוכיח שלא חשוב איזה בדיחות אתה מספר, אלא איך. אישית חשבתי שהוא מצחיק קצת פחות מ'אלאדין', אבל זה בהחלט עניין לויכוח.
די! כאן המקום להפסיק לגלגל את הדף למטה, מעכשיו אני אדבר רק על הסרט ולא על האולפן. נתחיל מהסיפור. בממלכה דרום אמריקאית קדומה שמורכבת מאוסף של צוקי ענק ועוד תופעות גאולוגיות בלתי סבירות מושל קוזקו, מלך צעיר ומפונק, בעזרת היועצת הזקנה שלו, איזמה. כידוע, בסרטים מצוירים המלך הוא בדרך כלל נחמד, אבל היועץ תמיד מרושע. קוזקו כנראה יודע את זה, ולכן הוא מפטר את איזמה בדקה הראשונה של הסרט. איזמה זוממת לחסל את הקיסר בעזרת רעל, ובמקום זאת הופכת אותו בטעות ללמה (לא הדלאי. החיה בלי הדבשת). קוזקו צריך להאבק כדי לחזור לצורתו האנושית, פחות או יותר, ולכס המלכות שלו. הוא מקבל סיוע מפאצ'ה, איכר צנוע וישר (ברור שהוא ישר. הוא איכר). למען ההגינות צריך להודות שהקיסר קוזקו לומד שיעור חשוב ביחסי אנוש והתחשבות בזולת לאורך הסרט, אבל זה באמת לא נורא, לא גוזל יותר משתיים-שלוש דקות סרט, ובכל מקרה אני לא קונה את זה. לדעתי הוא עדיין יצווה לערוף את ראשו של ידידו החדש בפעם הבאה שיפסיד לו בשש-בש.
הקולות מלוהקים נהדר, או אולי אלה הדמויות שמצוירות נהדר כדי להתאים לקולות. התפקיד של ארת'ה קית כאיזמה מעלה את השאלה, איך זה שלא נתנו לה את תפקיד הרעה כבר לפני שנים? היא הרבה יותר מפחידה משפרירה זכאי. ג'ון גודמן צריך לשחק רק את עצמו בתפקיד פאצ'ה (נראה שגודמן פוצח בקריירת מדובב: השנה הוא ישתתף גם בדיבוב של 'מפלצות בע"מ' של פיקסאר) וגם דייויד ספייד (קומיקאי בלתי מוכר בארץ, עדיין) עושה אחלה עבודה בתור למה. בגרסה העברית – שלא ראיתי – משתתפים נתן דטנר, משה בקר, עידו מוסרי, יעל עמית וגבי שושן בתפקיד טום ג'ונס.
הסרט שומר על רמת עניין לכל הגילים: בין הבדיחות הגרפיות המסורתיות עוברת גם טיפה סאטירה בנוסח הסימפסונס, כדי שאפשר יהיה גם להנות וגם להרגיש אינטליגנטיים בו זמנית. ויש לו גם, כמובטח, גרוב מצוין. בקיצור: אחלה סרט, מאוד מצחיק, רוצו לראות, מומלץ בעיקר לשונאי דיסני.
דיוויד ספייד לא מוכר?
למי שלא שמע עליו, ניתן לראות אותו מדי יום חול בשעה 23 אפס אפס בערוץ 3, בסידרה בעלת השם המוזר "תהרוג אותי וזה", בתפקיד פינץ' – המזכיר חסר הכיסא, המאותגר אנכית, חובב המד"ב ומחשבים.
ולמי שיש לווין יכול גם לתפוס
את דיוויד מיודעינו בסאטירדי נייט לייב, שם החל את קריירת הטלפיסיה שלו.
אכן, דווקא כן מוכר.
אה, כן: דאפי אוכל את דונאלד בפיתה.
תוקנתי
אומר מעתה: לא מוכר קולנועית. למרות שדייויד ספייד הוא שחקן ותיק מאוד בטלויזיה האמריקאית, הוא כמעט ולא הופיע בסרטי קולנוע (נדמה לי שהוא המשתתף האחרון ב-Saturday Night Live שעוד לא פצח בקריירה קולנועית) עד עכשיו – הסרט הראשון בכיכובו, 'הרפתקאותיו של ג'ו דירט' עומד לצאת בקרוב, והטריילר שלו נראה איום ונורא.
לא מוכר קולנועית?
לאחר עבודתו ב SNL כיכב דייויד בלא מעט סרטים, בעיקר לצידו של כריס פארלי המנוח. (די אם נזכיר את טומי בוי, הכבשה השחורה ואפילו תפקיד קטן ב coneheads )
הייתי ממתיץ לתקן ל: "לא מוכר קולנועית לצופי אסקימו לימון – החגיגה נמשכת"
אחחחח!
תשמע, אני אשמח לאכול את הכובע שלי וכבר בישלתי אותו במיוחד, אבל מה הם לעזאזל טומי בוי, הכבשה השחורה ואפילו Coneheads? משהו מהם בכלל הוקרן בארץ? כל מי שראה אחד מהסרטים האלה, ירים את ידו, תודה, אפשר לשבת, אני מניח את מזוודתי. הוא יכול מצידי להופיע בעוד חמישים סרטים שאף אחד לא ראה, אני עדיין אקרא לו לא מוכר.
כן שודר בארץ
אני לא זוכר איך הוא תורגם אבל זה סרט
מדב קומי על חייזרים עם ראש בצורת חרוט
(כפי שנובע מהשם )
http://us.imdb.com/Title?0106598
אכזבת אותי
הסרטים הוקרנו מספר פעמים בשלל תחנותינו, ומי שמתעניין מעט ביוצאי SNL ידע לכוון את עצמו (אני לא אגיע גם היום לעבודה, כן אני יודע שזו המיגרנה השלישית השבוע).
באשר ל coneheads הוא נחשב לסרט פולחן במקומות רבים ובנוסף לדיוויד ספייד מופיעים בו דן אייקרויד וג'יין קרטין (מפגשים מהסוג האישי) ובתפקידי אורח גם מייקל ריצ'ארדס, ג'ייסון אלכסנדר, כריס פארלי, אדם סנדלר וטים מדואז
אכזבת אותי
קונהדס (ראשי-חרוט? לא זוכר…) לא היה אלא עוד נסיון עלוב להפוך סדרה של גאגים בSNL לסרט. אחרי ההצלחה של ווינ'ס וורלד, הם ניסו להרוויח כסף גם מזה. לא שראיתי את הסרט, אבל למיטב ידיעתי הוא נחשב זבלון.
יכול להיות שאני טועה
אבל עד כמה שזכור לי, CONEHEADS לא הוקרן בבתי הקולנוע בארץ. ואם כן אז הוא ירד מהם תוך זמן קצר.
מה שאני כן בטוח זה ששם הסרט בעברית הוא "תופסים ראש", והוא לא היה מי-יודע-מה הצלחה, וזוכרים אותו בעיקר בגלל השיר מהפסקול שלו, של הרד הוט צ'ילי פפרס, SOUL TO SQUEEZE.
אבל זה אני…
כמובן!!!
הסרט הוקרן בערוץ הסרטים לפני כמה חודשים.
אני לא יודע בקשר להצלחה שלו אבל אישית אני חשבתי שהוא ממש גאוני. סרט שמציג מאין פרודיה על העם האמריקאי ומראה כיצד משפחת חייזרים שמצליחה בכל דבר שהיא עושה נלחמת במשרד ההגירה בדרכה להכין את כדור הארץ לפלישה.
קצת מזכיר את פורסט גאמפ אם תשאלו אותי.
טוב, אז גאלקסי קווסט זה לא אבל בתור פרודית מד"ב זה לגמרי לא רע.
משהו יודע באיזה תפקיד פינץ' שיחק שם?
כמובן
הוא היה העוזר המלוקק של הסוכן שרדף אחריהם
כמובן
תפקידים של עוזרים מלוקקים פשוט מתאימים לו יותר מידי.
פרופורציות
חוץ מ Dave Foley שנתן את קולו ל Flik ב a bug's life כל המדבבים של הדמויות הראשיות בסירטי דיסני היו כוכבים "קצת" יותר מוכרים.
בלי שום קשר
שכחת לציין לטובה את קרונק, דמות המשנה החזקה/מטומטמת שגם בה נעשתה בחירת קול מצויינת של השחקן Patrick Warburton הידוע בשם פאדי מסיינפלד (ולצופים האיזוטריים יותר, אריק מהסדרה עולמו של דייב)
בלי שום קשר
למה שכח? הנה, כתוב השם שלו שם למעלה, ברשימה של הקולות, מתחת לשמות הבמאי והתסריטאי.
לא שכח לציין
שכח לציין לטובה (בהזדמנות זו הייתי רוצה לציין שחבל שאי אפשר להדגיש מילים)
להדגיש את הסאה
*בוודאי* שאפשר להדגיש מילים!
יש אפילו _יותר_מדרך_אחת_ לעשות זאת.
תאמר שזה מלאכותי? גם אות עבה יותר, או קו תחתון, היו מלאכותיים פעם. זה רק עניין של הרגל.
אכן יותר מדרך אחת.
אני לדוגמה מדגיש תמיד כ כ ה, לאיתים נדירות אפילו כ-כ-ה.
אבל מצד שני, אני מוזר.
אכן יותר מדרך אחת.
אני *מודה* לכל א_ח_ד וא ח ד מכם. ת-ו-ד-ה
סתם שאלה
למה תמיד בכל טורי התגובות לסרטים באתר הזה אתם תמיד כותבים על הכל רק לא על הסרט עצמו?
מה אתה חושב
יש לנו זמן לראות את כולם?
חוץ מזה, הביקורות פה בדר"כ מספיק טובות כדי להגיד את רוב הדברים שיש על הסרט, ואם יש למישהו משהו להוסיף, הוא מוסיף.
כותרתפה
הסרט חביב וקצר. לא יותר.
בדיחות משעשעות משהו ועונות על סינדרום העצירות – מתאמצות קצת יותר מדי.
"אין שום סיבה לא לחכות לווידאו".
סרט נוסף...
תהית בביקורת מדוע דיסני לא עושים סרט נוסף כל שנה…
ובכן, תחקיר בלעדי ל"עין הדג" חושף עובדות מדהימות: לא רק שדיסני משחררים שני סרטים בשנה מ-95' אלא שבאופן קבוע הסרט הנוסף הוא סרט בעל מאפיין תלת מימדי!
ולקצת עובדות: למי שלא יודע, לוח השנה של ההוצאות בארה"ב (ולפיכך בכל העולם) מתחיל באמצע דצמבר (חג המולד) ואמצע השנה הוא אמצע יוני (יותר מסתם חישוב פשוט- חופשת הקיץ חלה במועד זה). נבירה בימד"ב חשפה את הפרטים הבאים:
דצמ' 95' "צעצוע של סיפור"-יוני 96' "הגיבן מנוטרדאם"
[זוהי תחילתה של המגמה כשעליכם לזכור שמדובר בשנה אחת על אף המספור השגוי של הוגי הלוח הלטיני]
דצמ' 96' "ג'יימס והאפרסק הענק"-יוני 97' "הרקולס"
[אף על פי שהראשון לא התפרסם במיוחד במקומותינו הוא סרט מקסים למדי בעל אנימציה מדהימה המשלבת מחשב ובובות]
דצמ' 97' "פלאבר (הפרופסור המפוזר)"- יוני 98' "מולן"
[אף על פי ש"פלאבר" הוא לא סרט אנימציה מערך ההפצה שלו התנהג כאילו היה (אם תשוו את הסרט הזה למקורי תגלו שהשינויים שנעשו הם רק לצורך הכנסת קטעי פעלולים-אנימציה)]
דצמ' 98' "באג לייף"- יוני 99' "טרזן".
דצמ' 99' "פנטסיה 2000", "צעצוע של סיפור 2" ו"הנסיכה מונונוקי"- יוני 2000 "ינוזאור"
[שנה זו היוותה לכאורה מהפך משום ששוחררו שלושה סרטי חג מולד אך מאחר ומונו' שוחרר למעשה בספטמבר (אני תומך בתורתו של רז לגבי תאריך הפצת הסרט) ו"פנטסיה 2000" תוארך ככזה מסיבה שונה (ועל כך בהמשך), המהפך האמיתי הוא בשחרורם של שני סרטי תלת מימד כסרטים מרכזיים וכך הענקת מעמד בכורה להם.]
דצמ' 2000 "הקיסר נפל על הראש"-יוני 2001 "אטלנטיס- האימפריה האבודה"
[כאן נותנת סופית דיסני גושפנקה לסרטי ההנפשה התלת מימדיים כאשר סוף-סוף נדחק סרט ההנפשה הדו מימדי לתפקיד הסרט המשני]
בנוסף לזאת מסתמנת מגמה נוספת- סרט שלישי(!): מאחר והשוק גדל מספיק כדי להכיל שני סרטי דיסני גדולים (השנתיים האחרונות) דיסני מתחילה לחפש תאריך שלישי לפרסום סרט משני:
דצמ' 1999 "פנטסיה 2000",
פברואר 2000 "טיגר:הסרט", ספטמבר 2001 "הפסקה:…".
מעין התחילה המגמה?
על פי השערתי, לאחר עזיבתו של ג'פרי קצנברג את אולפני דיסני
והקמת אולפן דרימוורקס באוקטובר 1994, הוחל תהליך של חשיבה אסטרטגית מחודשת על מערך הפצת הסרטים של החברה. במיוחד מאחר שאותו קצנברג היה מנכ"ל דיסני לתקופה לא קצרה. תעיד על פחדם של אנשי דיסני התביעה הגדולה שניהלו כנגדו למען ישמור על סודיות.
מדוע? קצנברג ידע על כל הפרויקטים העתידיים של דיסני והוא אף זה שאישר את הסרט "דינוזאור".
יש לי הרגשה שנזכה לראות עוד הרבה סרטי דיסני משניים יחסית
בשנים הקרובות יחד עם תהליך של מיסוד עקרון "שני סרטים גדולים ואחד קטן". תהנו בקולנוע…
שמועות אפלות...
אומרת שגם פיטר פן 2, יגיע אל המסכים מתישהו, בקרוב, כך למעשה שחוץ מהשניים או שלושה או לא ידוע כמה סרטים שהם (דיסני) מוציאים בשנה לקונוע, הם גם מוציאים מס' סרטים לוידיאו (בעיקר סרטי המשך), כך יצא למשל שהגיבן נוטארדם 2, ואלאדין 2 הגיעו ישירות לוידיאו (כי זה היה הפוטנציאל השיווקי שלהם), ואילו 102 דלמטים וצעצוע של סיפור 2, שהיו בתכנון אף הם לוידיאו, עברו הסבה, אל המסך הגדול. כך גם כנראה יקרה אם פיטר פן 2, בטח לא קשה לנחש מי יככב בו (אני!)
תיקון קל
פנטסיה 2000 יצא בינואר 2000
אבל רק למסכי איימקס
ביוני 2000 שוחררה הגרסה למסכי הקולנוע הרגילים
אבל באמת כל הכבוד על המחקר המעמיק
כה לחי
כל המחקר הזה...
ופספסת את הנקודה. אני יודע בדיוק כמה סרטים דיסני משחררים כל שנה, השאלה שלי היתה למה הם לא עושים עוד סרטים _כאלה_, כלומר כמו 'הקיסר נפל על הראש'. כלומר, קלילים, מצחיקים, לא מאוד חינוכיים, לא פונים דוקא לילדים ונעשים בהשקעה קטנה יחסית.
כל המחקר הזה...
אם תסתכל על הסרט של שנה הבאה, "הפסקה:…" תראה שהוא אינו סרט מושקע במיוחד. אני משער שזהו יהיה גורלו של הסרט השלישי, המשני, לנסות לפנות לקהלי יעד מעט שונים (עם דגש על המעט).
''הפסקה''
הוא לא הסרט של השנה הבאה. הוא סרט של השנה הנכחית, הוא יצא בארה"ב לפני כחודש, והוא שייך לקטגוריה של 'טיגר, הסרט' – סרטים מושקעים פחות, אבל פונים רק לילדים.
שכחת!
עם כל שנה יוצא עוד סרט המשך
סרט שמגיע ישר לספריות הוידאו
שהו גם בין הקריטריונים שקוראים כל שנה
אין לי כח לבדוק
אבל ביניהם הגדול ביותר היה סרט ההמשך לצעצוע של סיפור
שהיה כל כך גדול עד שכיבל מדיסני כמה פוסטרים וקצת איזכור יותר מבבקרוב בספריות הוידאו
(וסליחה על שגיעות הכתיב
למרות שאני חושב על לעשות שינוי כל שהו
מה דעתכם שמעתה כל פעם אני אומר
היו שלום ותודה על הדגים
או
עד כאן, הדוקטור שלכם
או
מרגרינה (זה גם אפשרות…..)
או הצעות נוספות)
שכחת!
לא שכחתי מסרטים אלו אבל ההתייחסות שלי אליהם (ושל דיסני עצמם) לסרטים אלו זניחה לחלוטין. קשה לי להאמין שסרטים אלו תורמים באורח משמעותי למתח הרווחים של החברה ולכן לא ראיתי צורך להתייחס אליהם.
ארררג
מונונוקי זה *לא* של דיסני!
הם פשוט המפיצים של זה בארה"ב.
הם לא עשו אותו.
הוא לא אמר שהם עשו אותו.
כמו שהם לא עשו את 'צעצוע של סיפור', או 'צעצוע של סיפור 2' (שהם בכלל סרטים של פיקסאר).
דותן השתמש במינוח "משחררים". כלומר "מפיצים לקולנועים".
שאלת טריוויה
הסרט הצליח בארה"ב?
מתערבים שלא, סרטים טובים אף פעם לא מצליחים שם.
לא ממש
כלומר, הוא לחלוטין לא נכשל, הוא הכניס 86 מיליון דולר, אבל זה מעט יחסית לסרטים המצוירים של דיסני בעשור האחרון. זה כנראה קשור פחות לאיכות של הסרט ויותר להשקעה של דיסני בפרסום הסרט (שבמקרה הזה היתה לא גדולה, יחסית)
הסיבה העיקרית שהסרט הזה,כנראה, חסר עמוד שדרה לחלוטין היא העובדה שנכתב סרט. ולאחר מכן נדחה. ואז ישב מישהו, תסריטאי מופרע לחלוטין האחראי ליציאות מוזרות ביותר בעבר. והוא החליט לאחר שנתבקש לשכתב את התסריט, להפוך את אחת הדמויות המרכזיות ללאמה.
זה, כך נדמה, מראה משהו על הסרט, על התעשייה, ועל כך שאם ניתן להפוך דמות מרכזית ללאמה, כנראה שמלכתחילה לא ממש היה סרט.
אני אמנם לא ראיתי את הסרט, אבל חרבים שראו חיזקו אצלי את הרושם כי מדובר בסדרת גגים מטורפים ללא קשר.
ואם כבר סרטים, אז ראיתי את "כמעט מפורסמים" ואני כותב ביקורת ברגעים אלו ממש. היא יוצאת מעט קולנועית, כלומר, לא ממש בא לי לכתוב הפעם באופן אקסרטא משעשע, אבל נקווה שתקבל את זה, רד.
סדרת גגים, כן
אבל מה רע בזה? הסרט לא מתיימר להיות יותר מסדרת בדיחות עם מעט מאוד עלילה כדי לקשר בינהן. אם הייתי התסריטאי שכתב את הגרסה המקורית של הסרט, הייתי כנראה נפגע ממה שיצא ממנו. אבל אני לא.
יצא לי לראות את הסרט פעמיים מעל מסכי הקולנוע. אל תשאלו אותי למה, זה סיפור ארוך.
ראיתי את הגירסה האנגלית, ואחרי שבוע את הגירסה העברית.
הגירסה האנגלית היתה משעשעת למדי. הגירסה העברית, לעומת זאת, היתה חיוורת, שלא לומר משעממת.
את הגירסה האנגלית ראיתי באולם מלא בגברים בשנות העשרים והשלושים לחייהם. כולם צחקו ועושה רושם שדי נהנו.
את הגירסה העברית ראיתי בחברת דרדקים זכים. את הילדים הסרט ממש לא הצחיק. קשה להאשים אותם.
היה קטע בו קוזקו ופאצ'ה עומדים לצנוח עם המפל כלפי מטה. בגירסה האנגלית קוזקו אומר – bring it on.
בגירסה העברית זה מתורגם ל"אין ברירה".
ברינג איט און, בשילוב של עיקום הפה בתחושה של "איזה זין אנחנו הולכים ליפול", משעשע הרבה יותר מאשר סתם "אין ברירה".
במקרה נוסף המלאך הרע של קרונק אומר על המלאך הטוב שהוא מחזיק בכלי נגינה של בנות. בגירסה העברית זה נשמע אחרת. אני זוכר שהתעצבנתי על איך שזה דובב, צר לי שאני זוכר בדיוק מה נאמר שם.
:)
נאמר לי מפי מקורות יודעי דבר, שנעשים מאמצים מרובים בדיבוב הסרטים המצויירים. אלא שכנראה מאמצים אלה פסחו על סרט זה.
גם שם הסרט אידיוטי.
כל סרט שמכיל את המילים – נפל על הראש, מקוטלג במוח שלי כסרט אידיוטי.
ואולי זה רק המוח שלי.
על כל פנים, המלצה שלי לראות את הסרט בגירסה האנגלית, ולהתרחק כמה שרק ניתן מהגירסה העברית. אפילו לילדים זה לא מומלץ.
דיבוב לעברית
למרות שניסיתי להמנע מסרטים מדובבים יוצא לי מדי פעם
להחשף לסרט מדובב וזה פשוט נורא
רק סרט אחד של דיסני יצא לדעתי יותר טוב בדיבוב מאשר
במקור וזה הסרט "בת הים הקטנה"
לא יודע למה אבל דווקא בסרט הזה הדיבוב נשמע לי יותר
טוב מהמקור
ראיתי את הסרט בדיבוב לספרדית...
ואני חייבת לומר שזה הסרט המצוייר הכי טוב שראיתי השנה.
נהדר, מצחיק, מקסים…
אפילו הדיבוב היה נהדר
(:
יום לא-הולדת שמח,
גל, שלא הפסיקה לצחוק כל הסרט.
אגב, נורא אהבתי את הפתיחה ואת הסיום….
תגיד, הוידאו בכלל שווה קנייה?
למרות חיבתי הרבה לסרטי דיסני ולקיסר בפרט אני חושש שבסוף דוקא על הסרט הזה אני אאלץ לוותר ולא להוסיף אותו לספריית דיסני המכובדת שלי.
לא יודע, יכול להיות שדסני דוקא עשו בחכמה כשהם הוציאו סרטים במתכונת "רצינית" יותר מאשר המצוירים של וורנר (נראה לי, לאומת זאת, שהסרטים של וורנר מאוד מתאמצים לחקות את סרטי דסני, אבל לא משנה). יש לדסני סרטים סרטים שאפשר לראות מאות פעמים ולא להשתעמם מהם אבל נראה לי שסרט כזה, שהקטע החזק שלו הוא הבדיחות, יאבד מקסמו לאחר כמה צפיות.
אחרי הכל, כמה פעמים כבר אפשר לצחוק מאותן הבדיחות?
אז שמשהו שרכש את הוידאו יעזור לי לפתור את הדילמה, כדאי או לא כדאי? ואם כדאי, האם בגירסא העברית גם שווה (יש אחים קטנים בבית)?
תגיד, הוידאו בכלל שווה קנייה?
אני לא בטוח ששווה קניה. אבל שאל אותי שוב בעוד כמה חודשים.
תגיד, הוידאו בכלל שווה קנייה?
לי יש את הוידאו למרות שהוא לא בדיוק קנוי וזה נחמד פעם בכמה זמן…בינתיים לא השתעממתי מזה.
אין לי את הוידאו,
אבל בעוונותי ראיתי את הגירסה העברית (להגנתי יאמר שזה היה בהקרנה לקיבוץ על הדשא, כך שבאתי במטרה להעביר ערב נחמד, ולא שילמתי על העניין), והיא אינה רעה כלל וכלל.
אמנם אני סמוך ובטוח שבאנגלית הסרט מהנה יותר, אבל אחים קטנים יהנו מאד (הילדים על הדשא צחקו במרץ).
בקשר לדי וי די של הקיסר...
ובכן, לקחתי אתמול מבלוקבאסטר את הדי וי די של הסרט. אכן, סרט חביב ומשעשע, אבל הוא לא התקרב לספיישל פיצ'רס שנוספו לסרט…
בדי וי די היתה אפשרות לראות שני קליפים שהכינו לסרט. באחד הקילים, שקוראים לו
יש קוריאני קטן ומפגר שרוקד בלמטה של המסך. אני וחבריי עשינו זום על הקוריאני ורקדנו את ריקודו המשעשע עד עלות השחר.
עכשיו, באמת, זה הקטע הכי מצחיק בכל הסרט.
אולי תלמד גם אותנו בקון?
אני מוחה!
בתור אדם שראה לא מעט סרטים של דיסני בחיי הקצרים, הייתי רוצה להודיע חד משמעית, שהסרט נפלא!!
לא כשאר קודמיו הסרט הוא לא ביטוי קיטשי של אנימציה. הוא לא ביטוי מתחזה של שחקנים חסרי משכורת חודשית אשר התנדבו לתת את קולם לדמויות מצוירות.
החויה הצינית חסרת הפשרות אשר התגלתה לעיני בסרט הזה, שברה מיתוסים של תמימות נאלחת, אשר באה לכדי ביטוי בסרטים הישנים.
אם אדם בא לקטול סרט זה משום סיבה שהיא, כדאי לו לבדוק שני דברים:
מול אילו סרטים עומדת דעתו כהשוואה.
ומהן הדקויות אליהן שם לב.
האם אותו אדם מחפש את הנורמות השגרתיות הנלוזות שהופיעו בעבר בסרטים של דיסני, או! אם הוא מחפש חידוש.
אחלה סרט ***** כוכבים!!!
לראות!! ולהישפך מצחוק.
לא לילדים! מתוחכם מדי!!
אבל הביקורת מאוד חיובית.
איפה ראית פה קטילה?
כנראה במילים
"אחלה סרט, מאוד מצחיק, רוצו לראות".
ראיתי את הסרט פעם ראשונה לא מזמן
ואני חייב להגיד שהסרט פשוט פצצצה!!!
צחקתי כמעט כל הסרט!!היו בדיחות ממש ממש טובות, אפילו יותר מבסרט אלאדין אך ראיתי אותו בגירסה האנגלית…
אהבתי מאד את איזמה, בכלל אני אוהב את כל הרעות המצחיקות האלה כמו אורסולה (בת הים הקטנה), מליפיסנט (היפיפיה הנרדמת) ועכשיו איזמה…
מה עוד?!הקולות באמת מלוהקים פצצה!!לא יודע ממש אהבתי את הסרט ובכלל לא התאכזתי למרות שאני לא אוהב את כל הסרטים החדשים האלה של דיסני כמו לילו וסטיץ', כוכב המטמון ואלה…
כן, מליפיסנט מאוד מצחיקה
למה?
http://www.albinoblacksheep.com/flash/llama.php
ככה
כתבה מספר 2389
לטובת קוראי המתמשכים
סרט תיעודי שצילמה אישתו של סטינג על הפקת The Emperor's New Groove, ושנגנז ע'י דיסני כנראה בגלל הבלאגן מאחורי הקלעים שהוא חושף.
חוץ מזה שתמיד מעניין אותי לראות איך עושים סרטים, אחרי 35 דקות הוא הופך מהתיעוד הסטנדרטי שבו כולם מספרים כמה כיף להם בדיסני לסיפור על מה קורה שהבוס לא מרוצה וזורק לפח עבודה של 3 שנים, ועכשיו צריך להתחיל הכל מאפס ובלחץ זמן. חוץ מזה נחשפת קצת הגרסה הראשונית של הסרט, ותודה לאל שלא קיבלנו את זה בסוף (אם כי קצת מסקרן אותי איך הסרט היה יוצא עם אוון וילסון כפאצ'ה).
צפו מהר לפני שיורידו אותו גם מ-vimeo:
http://vimeo.com/39111006
(הובא לידיעתי דרך הבלוג של יאיר רוה)
מרתק!
בהחלט נהניתי לראות. אפשר להקביל את הסרט הזה ל"Filmmaker's Apocalypse", הסרט שאשתו של פרנסיס קופולה ביימה ותיעד את תהליך ההפקה והצילום השטני של "אפוקליפסה עכשיו".