במקור: 8½ Women
תסריט ובמוי: פיטר גרינוויי
שחקנים: ג'ון סטנדינג,
מת'יו דלמר, ויויאן וו,
טוני קולט
מין. ריח של קנריות. רד פיש. אישה. מילקשייקים עם קשיות סגולות. חדירה מאחור. רצון הבן לשכב עם אביו. גל (מייפל) מסיימת הודעות ב"יום לא-הולדת שמח". אישה. חזירה בשם הורטנז. BODY background=fisheye.gif. אורגיה. אמנדה פלאמר היא אישה יפה. דן ברזל שקרן פתולוגי. אישה. זוגות אופניים נופלים כמו דומינו ברעידת אדמה ביפן. גילוי עריות. איבר המין הגברי כמבנה הנדסי. זאב רווח הוא פתק לבן קולנועי וירטואלי. אישה. נזירה חשופת שדיים. TABLE width=528.
במבט ראשון זה נראה כמו רצף מקרי לחלוטין של אסוציאציות שלקוחות ממקומות לא ברורים, אך מבט בוחן יותר יגלה כאן הגיון מסוים: המילה הראשונה קשורה למין, השנייה היא רעיון מופשט עד גיחוך (אמנדה פלאמר אישה יפה?!), השלישית מאזכרת משהו מהווי "עין הדג", המילה הרביעית היא תמיד "אישה" והחמישית היא תיאור של דמות או חפץ. אחרי כל שתי סדרות כאלה מופיעה פקודת HTML, שזה דבר מאוד ארספואטי מצידי. בעברית, זה אומר שאני עוסק במדיום באמצעות המדיום עצמו. כמו סרט שמדבר על קולנוע. כמו '8 וחצי נשים' של פיטר גרינווי, שכבר בשמו מצטט את '8 וחצי' של פליני ובמהלכו מציג על המסך חלק מדפי התסריט.
אם הסרט הזה היה כתבה באינטרנט, הוא היה דומה לפסקת הפתיחה הנ"ל. כמו סרטים קודמים שלו, הוא מתנהג כמו תשבץ לבן אינסופי: בהתחלה זה נראה בלתי אפשרי להבנה, אחר כך קולטים שיש הגיון מסוים. השאלה היא מי לעזאזל רוצה בכלל לפתור תשבץ כזה?
יש אנשים עם יותר מדי זמן פנוי. גרינווי הוא ללא ספק אחד מהם. הוא גם ללא ספק אחד הסמאחים המוזרים ביותר בעולם. מעין דייוויד לינץ' בריבוע כפול סטנלי קיובריק, פלוס המרכיב הסודי. לסרטים שלו יש שמות כמו 'הטבח, הגנב, אישתו והמאהב' או 'כרס של אריכטקט', והם מציגים מבחר עצום של סטיות ומוזרויות, שלקוחים מעולם האסוציאציות המדהים שלו. למשל, התייחסות להריון כאל סוג של אמצעי מניעה; שלוש דמויות ראשיות שלכולן קוראים סיסי קולפיט; אנשים שמתגרים מינית מקליגרפיה יפנית הנכתבת על גופם העירום; ראיונות פיקטיביים עם 92 אנשים ששם משפחתם מתחיל באותיות "Fall", שכולם נחשפו ל"תופעה האלימה הלא ידועה" והתחילו להאמין בכוחן של ציפורים. השיא מבחינתי הוא ב'טובעים במספרים', שם הסרט הופך למין "הציור השבועי לילד", והקהל מתבקש למצוא את הספרות 1 עד 100 שמתחבאות לאורכו. הכל תמיד עטוף באסתטיקה מוקפדת, סטריליות מקפיאה ועירום פרונטלי גברי ונשי בכמויות שלא היו מביישות חוף נודיסטים ממוצע.
ב-'8 וחצי נשים' גרינווי מוכיח פעם נוספת שרק אלוהים ואהוד ברק יודעים איך המוח האנליטי שלו פועל. איך רשימה של איברי גוף שנאמרת בלטינית מתקשרת למניית נשותיו של לואי החמישי או השישי ולאוסף מייצג של נשים מרחבי העולם? לא יודע. האמת, לא אכפת לי. מה שבטוח, זה מהמם לצפות בזה. צילום, תאורה, קומפוזיציה, עיצוב – כל הדברים האלו שאנחנו כעין-דגים מסורים אמורים להתעלם מהם, להדחיק אותם או סתם לא לקלוט אותם – פשוט קופצים לעין ואונסים אותה בברוטליות, ומשום מה היא מבקשת עוד (ויסלחו לי הפמיניסטים/יות על הדימוי).
"אם כל גבר חושב על סקס פעם בתשע דקות, על מה הוא חושב בשאר השמונה?" שואל הטאגליין השנון של הסרט. התשובה של גרינווי היא "על ייצוג דמות האישה בקולנוע ובתרבות המערבית בכלל". לא נעים לי לתקן סמאח בקנה מידה של גרינווי, אבל רוב הגברים ממלאים את שאר שמונה הדקות שלהם במחשבות על ספורט, שירותים, עיתון, בחורות, טלוויזיה, כסף, בירה והתמורות בכלכלת קוקמונגה, בהתאמה. האמת, כגבר בעצמי צר לי להודות שרוב הגברים בעולם בכלל לא מסוגלים לנסח משפט כמו "על ייצוג דמות האישה" וגו' באופן עצמאי. כאלה אנחנו.
בכל אופן, לאחר מות אשתו פיליפ אמנתל מתחיל לאסוף נשים, 8 וחצי במספר, יחד עם בנו החרמן סטורי. הוא משכן אותן בהרמונו, ודרכן אנחנו אמורים לקבל קטלוג של ייצוג דמות האישה וגו'. משהו כזה. בין הנשים ניתן למצוא את אמא-של-הילד-שרואה-אנשים-מתים בתור נזירה-זונה, שמסמלת את המיתוס הנוצרי של הזונה הקדושה ואת גלגולו המודרני בדמות הזונה בעלת לב הזהב ושאר בלה בלה בלה, וכאמור את אמנדה פלאמר הדוחה להפליא, שמסמלת משהו שהוא מעבר להבנתי. אולי את הסטיות של גרינווי.
שוב, זה לא מעניין במיוחד. אבל זה אסתטי להדהים, זה מגרה את המחשבה (ולא מגרה בכלל מבחינה מינית, למי שלא ראה סרטים של גרינווי מימיו והתבלבל לרגע), זה נועז ובוטה וזה לשנייה לא צפוי. לדעתי, בסופו של דבר, למרות שכל המשמעות האינטלקטואלית העמוקה של הסרט עברה כמה לונג ג'ונים מעלי (או מתחתיי?), זה היה מענג. אם נתעלם מסצינות העירום הרבות של אמנדה פלאמר. קשה, אבל אפשרי.
- פיטר גרינווי – אתר מעריצים
- שמונה וחצי של פליני
- OS8.5
- אמנדה פלאמר -אתר מעריצים
האם גרינווי לא ראוי לתואר רב סמאח? האם יש הבדל בין סמאח לסתם במאי? ניהלנו כבר מתישהו דיון מסודר עם פרוטוקולים אינטרנטיים, אבל אני ממש לא זוכר מה הוחלט.
ואולי זה יעורר אוהד גרינווי להסביר אחת ולתמיד מה עומד(או מתחבא באופן מרשים וסודי ביותר) מאחורי סרטיו.
התואר ''סמאח'' הוא אישי
ולא ניתן להעברה. כלומר, אם בעיני גרינוויי הוא רב סמאח, מי אמר שבעיניך הוא לא סתם במאי? (אני חושב. הטרמינולוגיה הולכת ונקבעת עם הזמן)
טרמינולוגיה
נדמה לי שההבחנה בין במאי לסמאח היא ברורה ואבסולוטית: סמאח הוא כל במאי שנחשב לאחד הגדולים מבחינה אומנותית. ו"נחשב" זה מושג רחב, אבל כאן הוא מתייחס לאיזו מין תודעה קולקטיבית של העולם המערבי, ונדמה לי שאפשר להסכים למשל שטים ברטון הוא סמאח, שדייוויד פינצ'ר הוא סמאח בהתהוות,
שיאן דה בונט הוא במאי ושמי שעשה את "לפגוש את ג'ו בלאק" הוא אפס.
לגבי רב סמאח אני לא בטוח. אפשרות אחת היא שזה מתייחס לעילית הברורה של הסמאחים, שמורכבת ברובה מנבחרת שנות השבעים (סקורסזה-קופולה-אלן-שפילברג-דה פאלמה וכו'), פלוס נספחים מהעבר (קיובריק, היצ'קוק) וכמה מהעת האחרונה (פון טרייר, גיליאם, לינץ', רידלי סקוט של פעם), מגובים בנבחרת הבינלאומית (אנטוניוני, פליני, ברטולוצ'י, טריפו, גודאר, קורסאווה וכו').
אפשרות שנייה היא שזאת הגדרה יותר אישית באמצעותה כל אחד מוזמן להצביע על הסמאחים החביבים עליו יותר מאחרים.
אז גרינוויי הוא סמאח או לא?
הוא עונה על הגדרה אחת – במאי שהזכרת שמו מעניקה לכל סרט הילה של איכות. מצד שני, הוא לא עונה על ההגדרה של במאי מפורסם כמו סקורסזה, שפילברג והיצ'קוק. רבים מקוראי האתר, אני חושב, לא שמעו עליו בכלל עד היום.
סמאח בהחלט.
רבים מקוראי האתר גם לא ראו את מלחמת הכוכבים 4, 5, 6.
האם אנחנו צריכים לשפוט על פיהם?
מי שמבין קצת בקולנוע לרוב שמע את שמו מסתובב באויר, וזה מספיק. אין הרבה במאים שאנחנו יכולים להגיד את זה עליהם (כמו ההוא מלפגוש את ג'ו בלאק).
גרינוואי הוא סמאח רציני למדי, אבל לא רב סמאח. כי הוא קצת קשה לבליעה ומה לעשות גם בסמאחיות יש עניין לריטינג.
סמאח בהחלט.
גם קשים לבליעה ראויים להיות רב-סמאחים. בהחלט. אין ברייטינג, מגרה, חשוב וכה אינגרלי בימינו להיותו של אדם יוצר נפלא.
והבמאי של "לפגוש את הרוח של אנתוני הופקינס לכשלוש שעות של שעמום טוטאלי" הוא מרטין ברסט, אשר במפתיע הוא גם הבמאי של "ניחוח אישה", "השוטר מבוורלי הילס" ועוד מספר סרטים(גרועים למדי).
אז אמנם ג'ו בלאק-וכולנו שמחנו כשהוא נדרס ועף כמו בובת ניסויים- אבל גם בו יש ניצוצות של סרט יפה אף על יפ התוצאה האיומה. בכל מקרה, הוא במאי ולא סמאח חס וחלילה.
לא לא, היצ'קוק הוא
סמאח סמאחי הסמאחים.
(מה ירדן מצליח? לדחוף סוף סוף את ההתחכמות העבשה הזאת)
וזה עוד לפני שדיברנו על סרט
האמבטיות שלו..
ואני שואל
האם דייויד קרוננברג הוא סמאח?
וודאי וודאי.
לדעתי, התואר סמאח מגיע לבמאי שאם תראה סרט שלו, מבלי שתדע שהוא הבמאי, תוכל להגיד: "וואלה, נראה לי שזה של הסמאח X".
אצל קרוננברג זה מאד בולט..
לא קשור לכלום, אבל...
בתקווה ובאמונה בקרוב תצטרף לאתר ביקורת על הסרט "שוקולד", ועל עוד סרט (עדיין לא ידוע)
נ.ב מטער שהפרעתי באמצע הדיון המרתק בעניין הסמאח
אוקיי, נכנעתי
מה זה לעזאזל סמאח?
דרוש מדור חדש
דג יקר
יש לי הצעה שעלתה בעקבות הודעות שראיתי כאן על
מה זה סמאח
בעצם לא מדור אלא פינה המיועדת לגולשים
מזדמנים שבה יהיה הסבר על האתר
מושגים כגון סמאח
והנפשות הפועלות כגון דר סוס
או אקסמנית
כן.. ספר לי מה יהיה כתוב שם על י
זה דווקה מענין מאוד
מילון האתר
יהיה קצר מאוד: "סמאח" היא המילה היחידה שנכנסה כאן לשימוש שוטף, אולי חוץ מ"שניצקליין" שהפך למושג בפני עצמו. בכל זאת, עמוד הסבר יכול להיות שימושי.
ובעניין דף הנפשות הפועלות – אני חושב שזה מיותר. מי שקורא את התגובות באתר מבין לבד מי הוא מי ומגבש בעצמו דעה על כל אחד. אין שום סיבה להגדיר מראש מה לחשוב על כל אחד.
דג, אפשר להשתגע ממך...
כבר הגבת בקשר למילון, לא יכולת להסביר מה זה "סמאח"?
אז זהו:
סמאח זהו במאי, טעות הדפסה, כשב מתחלפת עם ס וי עם ח (הן קרובות במקלדת). מה שנהתחיל כטעות הקלדה הפך להיות שם תואר לבמאי מיוחד.
מילון האתר
דווקא רעיון טוב. צריך להוסיף אליו גם מושגים כמו 'זאב רווח' ו'אידיוטומט' ובטח יש כבר עוד.
לסספנד?
כן, ואפשר גם לשים את כל השטויות
שאף אחד לא משתמש בהן כמו "זרט" או "במי"
זרט? במי?
מילים עין-דגיות שאני לא מכיר??
זרט זו מילה אשר אי אז
כשהאתר היה עוד צעיר ניסיתי להכניס אותה לשימוש
בדומה לסמאח. לצערי נחלתי כשלון מוחץ.
עד כמה שזכור לי ניסיתי ליצור את ההגדרה הבאה:
זרט= סרט ששוה לאצבע הקטנה
אגב, טעות ההקלדה המקורית אינה שלי
''זה היה לילה סוער וקודר,
השמש זרחה, ציפורים צייצו בשמיים ודוקטור סוס שוב לא הקפיד על הספלינג כשירד על במאי כלשהו… "
טוב, חיפשתי ומצאתי
את ההודעה המקורית
כתבה מספר 88
שתי הודעת מתחת נמצאת תרועת ההידד שלי
על התוספת ללקסיקון
באותה הודעה אגב מופיע גם המושג "במי"
שגם אותה ניסיתי להכניס ללקסיקון, שוב, ללא הצלחה.
רגע, אתה מתכוון בדיוק כמו
שכתבתי למעלה?
מה? מה כתבת למעלה?
מצטער, אני כבר לא עוקב…
מההתחלה בבקשה
כתבתי שאפשר לשים במילון
העינדגי את הביטויים שאף אחד לא משתמש בהם, כמו "זרט" או "במי".
רק אני
מתענג על כך שהתגובות לביקורת על סרט של גרינווי עוסקות בקיטלוג והגדרה?
אני לא אתפלא אם כן.
ועל זה
שהפתיל הזה שובק חיים וקם לתחיה חליפות אתה לא מתענג?
יחי גרינווי!
תגובה על הביקורת
לשם שינוי.
היצור המוזר בתמונה בפתיח של הביקורת זה הבעל או אחת הנשים?
תגובה על הביקורת
התמונה בפתיח (בדף הראשי) היא של אמאנדה פלאמר הדוחה להבחיל, שמשחקת את אחת הנשים.
ומה הדבר הזה שיש לה על הצוואר?
או שזה נראה כמו משהו-לא-מוגדר רק בתמונה שפיש שם?
מכשיר הנשמה או משהו
אבל חשבתי שאנשים אחרים
משתנקים כשהם רואים אותה. אז למה _היא_ צריכה מכשיר הנשמה?