במקור: The 6th Day
במאי: רוג'ר ספוטיסווד
תסריט: קורמאק ומארק
וויברלי
שחקנים: ארנולד שוורצנגר,
רוברט דובאל
"ויאמר אלוהים, נעשה אדם בצלמנו ובדמותנו. וירדו בדגת הים ובעוף השמיים, ובבהמה ובכל הארץ, ובכל הרמש הרומש על הארץ.
ויברא אלוהים את האדם בצלמו, בצלם אלוהים ברא אותו: זכר ונקבה ברא אותם.
וירא אלוהים את כל אשר עשה, והנה טוב מאוד.
ויהי ערב ויהי בוקר, יום השישי".
ביום הראשון נולד לו ארנולד בכפר קטן באוסטריה, כשכל ירושתו מהוריו האוהבים היא שם ארוך ושובר שיניים.
ביום השני הגיע ארני לארץ האפשרויות, וכיכב ב-'הרקולס בניו-יורק'. לא ראיתי, ואני לא מאמין שאי פעם אתחרט על כך.
ביום השלישי הגיע קונאן, ברברי שרירי ומסוקס עם מבטא אוסטרי. סוף סוף, תרומה משמעותית מצידו של ארנולד לתרבות האנושית.
ביום הרביעי ביקר ארנולד ב'שליחות קטלנית'. היה זה הדבר הטוב ביותר שעשה עד כה, לעניות דעתי.
וביום החמישי, פעמיים כי טוב. הסרט 'תאומים' מבשר נסיון ראשון של ארנולד בתחום הקומדיה. תחום בו היו לו נציגים טובים יותר, וטובים פחות. אבל ארנולד שלנו מתקדם בחיים ומתפתח.
הבעייה נעוצה דווקא ביום השישי. ב-'היום השישי' מוכיח ארנולד ללא ספק שהוא שחקן נורא ואיום. זה לא שהוא לא יודע לשחק. הוא יודע. הוא פשוט גרוע בזה עד אימה. וב-'היום השישי', עלינו לסבול לא שוורצנגר אחד, אלא שניים. ולעיתים אפילו שניהם יחדיו בסצינה אחת.
כן, שמעתם נכון. שני שוורצנגרים. מאז ימינו העולם התקדם, ובמקום לשכפל אומצות בשם דולי, משכפלים שחקני קולנוע.
אין זאת ההתקדמות הטכנולוגית היחידה, עד אותם ימים, שהם "קרובים מכפי שאתם מאמינים", כפי שרוצים מפיקי הסרט שנחשוב. המקררים חכמים, וצועקים עליך כאשר אתה מפר את הדיאטה שהתחלת. השימוש בהולוגרמות התרחב, והן מפרסמות דברים בכל פינה, ואפילו משמשות כעורכות דין מטעם המדינה, וכפסיכיאטרים לעת מצוא בתחנות המשטרה. המטוסים (ומרדפי המטוסים) חביבים במיוחד.
אבל את כל זה ראינו כבר ב-'זכרון גורלי' (Total Recall). ההתקדמות הטכנולוגית העיקרית מאז ימי 'זכרון גורלי' היא כמובן שכפול בעלי החיים. דרסת בטעות את הכלב? בוא ונחליף לך אותו בחדש. שתית את דג הזהב בטעות? אין בעיה, קשקש אחד ממנו יספיק לנו כדי ליצור אותו מחדש.
אבל מה?! לשכפל בני אדם?!
לא! זה לא ניתן בימינו. לא! הטכנולוגיה עוד לא פותחה! וחוץ מזה, זה אסור בחוק. ואלוהים לא רוצה שנעשה את זה!
לא! לא ניתן לשכפל בני אדם. מסובך מדי!
כמובן.
מסתבר שאם יש לך די כסף, אכן ניתן לשכפל יצור אנושי. אם אתה מולטי-ביליונר בשם מייקל דרוקר (טוני גולדווין) אז יש לך את הכסף, ויש לך את הסיבות לעשות כך. אותו מייקל דרוקר, בחיקוי בלתי נשכח של ארז טל (כולל העיגולדים!) הוא הבחור הרע של הסרט. וזאת בעייה כאשר הרע הוא יותר חיובי מגיבור הסרט, השטוף בשמרנות ובאמונות תפלות. מייקל דרוקר פשוט מנסה להציל את העולם. לא אכפת לו להרוויח כמה ג'ובות בדרך כמובן. אך האם לא היתה זאת טכנולוגית השיבוט (Cloning, בעברית) שלו שהצילה את דגת העולם, ובכך הצילה את העולם מרעב? האם הוא לא עשה עוד דברים נחמדים למען האנושות?
כן, טוני דרוקר הוא בחור רע ממש סימפטי, והרבה הגיון עומד מאחורי דבריו ונימוקיו. כאן נחה בעצם אחת הבעיות העיקריות של הסרט. במקום לערוך דיון רציני בסוגיית שיבוט בני אדם, ויכוח היפותטי בין ההשקפות השונות בסרט יראה בערך כך:
– שכפול אנשים יכול להציל חיים.
– אבל זה דבר רע.
– והוא יכול להאריך חיים.
– אבל זה לא מוסרי.
– אבל זה יחסוך הרבה כסף.
– אבל אלוהים לא רוצה שנעשה זאת.
– אבל המון מדענים, אומנים, וספורטאים יוכלו לחיות לנצח.
– אבל הטכנולוגיה היא דבר רע.
לדעתי, פספוס רציני. אחד מה"פיצ'רים" הטובים ביותר שניתן למצוא בסרטי מדע בדיוני הוא דיון מוסרי שכזה, על הדברים העומדים בפתח. והרי באמת, גם אם עדיין לא ניתן לשכפל בני אדם, הרי שלא רחוק היום בו הדבר יהיה אפשרי. ורק אז נתעורר לחשוב על ההשלכות?
אבל שכפול בני אדם הוא אפשרי בעולם של 'היום השישי', ומסיבה מסויימת, שנותרת באפלה עד סוף הסרט, משכפלים את ארני שלנו. בלי ידיעתו, כמובן, ובלי הסכמתו. אוף. שני שוורצנגרים?!
ואז, כמובן, ארני פוגש את עצמו, וכמו בקומדיה של שייקספיר (רק עם פחות הומור) העלילה ממשיכה להתקדם בצעדים צפויים. עד ש…
בניגוד להרבה סרטים מהתקופה האחרונה, הסרט הזה בהחלט הצליח להפתיע אותי. הפיתולים בעלילה נשזרו בצורה מתוחכמת, עד כי במבט לאחור הם כמעט ברורים מאליהם. אבל פירוט יתר בנקודה זאת רק יזיק כרגע.
קטעי הפעולה בסרט סבירים בהחלט. מרדף ה"מטוסים" בהחלט עשוי היטב, וכן מספר מרדפים אחרים. אמנם בקטע היריות בסוף הסרט פשפשה בקרבי ההרגשה שראיתי דברים טובים יותר כבר ב-Unreal Tournament, או ב-Quake 3, אבל כאמור, התוצאה יותר מסבירה.
נראה לי שהסרט הוא אוסף של פספוסים קטנים: לו רק לקחו שחקן אחר במקום ארני כדי לשחק את הגיבור\ים. לו רק היו משקיעים קצת יותר בפעלולים. לו רק היו מכניסים קצת יותר מניעים להתקדמות העלילה. לו רק האקשן היה קצת יותר טוב. לו רק לא היו מנסים לחקות כל כך את 'זכרון גורלי'.
לו רק.
אבל, כמו שאמרו חכמים – "זה מה שיש ועם זה ננצח". האוסף של הכמעטים הללו יחד, שיוצרים את 'היום השישי', מרכיבים שלם שהוא מהנה לצפייה, ומעורר מחשבה. וזה בעצם מה שאני מחפש בסרט.
למרות כל הקיטורים, אני נהניתי.
הערה
רק רציתי לציין שגם בסרט "אחרון גיבורי הפעולה" ארני שלנו זוכה לשכפול.
כאשר הוא מופיע כדמות מסרט בהצגת בכורה כאשר ארני האמיתי
בא לסרט.
מבלבל?
יופי
הערה על ההערה
כן אבל במקרה של "אחרון גיבורי הפעולה" ארנוש עשה פארודיה על עצמו, וסצינת השוורצנגר הכפול הייתה אחת מהדרכים לעשות זאת. ואילו לפי הראיונות איתו שראיתי על הסרט "היום השישי" נראה שבמקרה הנוכחי הוא מתייחס במלוא הרצינות לתפקיד בו, ואבוי, הוא אפילו גאה בו.
מצד שני, אפילו לא ראיתי את הסרט…
על ארני ואקשן
בוא נתחיל מדבר אחד:
אני אוהב סרטי אקשן, אני מת על סרטי אקשן והייתה תקופה (כשראיתי לראשונה את שליחות 2)
שסגדתי לאיש הידוע כארנולד אבל מה העולם משתנה וארנולד מזדקן וכפי שנאמר שום דבר שהוא עשה מאז לא התקרב לרמה (הסרט הכי טוב שלו מאז הוא אחרון גיבורי הפעולה שדווקא די אהבתי).
היום השישי הוא שיפור משני סרטיו הקודמים (שדי גרמו לי להקיא) אבל עדיין שום דבר שמתקרב לימי הזוהר הזוהר הרובוטיים.
(אה וכשהוא אומר בסרט
"i might be back" זאת התעללות בפאנצ' ליין)
ומה עם ''שקרים אמיתיים''?
אני לא שוחר סרטי אקשן שכל מה שיש להם להציע זה אקשן, ועל כן אף יותר מ"אחרון גיבורי הפעולה" אהבתי את "שקרים אמיתיים" בכיכובו של ארני, ובבימויו של ג'יימס קמרון, במאי "שליחות" (וגם "טיטניק", אבל זה לא רלוונטי כרגע), שהיה לדעתי סרט שיש לו הרבה מה להציע גם מבחינת אקשן, הומור ורומנטיקה.
כאמור, טרם ראיתי את "היום השישי", אבל אני מאמין באמונה שלמה שהוא חייב להיות יותר טוב מ"סוף העולם" ומ"באטמן ורובין". פשוט חייב.
את באטמן ורובין לא ראיתי,
אבל אתה צודק, כמעט כל סרט יהיה טוב יותר מ-'סוף העולם'.
גם את שקרים אמיתיים מאוד אהבתי, ובודאי יותר מאשר את אחרון הגיבורים. הבעיות שנחה עם 'שקרים אמיתיים', היא שמרבית האנשים לא קלטו שמדובר בפארודיה, ושפטו אותה בסטנדרטים של סרטי פעולה ("הטיל היה אמור לעוף בזווית של 23 מעלות, ולא ב-34, כפי שצולם, מאחר שהתנאים הברומטריים באותו יום לא הצדיקו משבי רוח כפי שצולמו"). חבר'ה, זאת פארודיה. אל תקחו אותה ברצינות.
אני מעריץ של שוורצנגר מאז שאבי לקח אותי לראות את שליחות קטלניות 2 על המסך הענק של הדרייב האין כשהוא עוד פעל. אהבתי אותו בכל סרט בו הוא הופיע, פרט לסרט עם סנטה קלאוס כמובן, ותמיד הגנתי על שמו בחירוף נפש. פעמים רבות ניסו להניא אותי מסטייה מוזרה זו ואחרי שראיתי את היום השישי אני יכול בגאווה לומר-
שוורצנגר הוא המלך!!
הוא מודע לכל הביקורות עליו- לא שחקן אמיתי אלא שרירן לסרטי פעולה, לא יודע לשחק רגשות, מציג אלימות. כנגד הביקורת הזו הוא מציג בסרט הופעה ענקית. צוחק על עצמו, נהנה מאלימות, סולד מאלימות, אוהב את משפחתו, שונא את הרעים ומספר בדיחות נדושות.
שוורצנגר מבין שלא יזכרו אותו כשחקן קלאסי הוליוודי והוא פונה לנישה שכה מתאימה לו- סרט אקשן, עם עלילה טובה והפגנת רגשות מועטה
מבחינתי, יכלו להופיע בסרט עוד עשרה שוורצנגרים.
שאלה לקיפוד:
האיש שבתמונה (זה שהוא לא שוורצנגר) למעלה, הוא זה שאמור להיראות בדיוק כמו ארז טל?
כי לי הוא דווקא מזכיר את יעקב איילון.
שאלה לקיפוד:
לא.
אבל התסרוקת של הבחורה בתמונה לקוחה הישר מתוך המטריקס.
אה, והתספורת במטריקס? מתוך בלייד ראנר, כמובן.
חבל שלא ראית את ''הרקולס''
"הרקולס בניו-יורק" הוא אמנם סרט קאלט ולא ממש יצירת מופת קולנועית, אבל הוא בהחלט מומלץ.
הוא גם לא סרט שלוקח את עצמו ברצינות, ושוורצי בהחלט מפגין שם חוש הומור (נוקשה, אבל מצחיק).
קונן הצלבני
לדעתי הסרטים האחרונים ששוארצנגר עשה היו שגיאות מוחלטות . היום השישי למשל הוא נחמד בחלק הראשון ומשעמם ושגרתי בחלק השני של קיטעי הפעולה.
על סרטים כמו "סוף העולם " ואותו סרט נורא לילדים בחג המולד עדיף שלא לדבר.
מה שמרגיז במיוחד הוא ששוארצנגר היה אמור לככב בסרטים שעל הנייר לפחות נראים מעניינים לעין ערוך .
למשל גירסה קולנועית של סדרת הקומיקס על מלחמת העולם השנייה "סרג'נט רוק " (היה מעניין לראות את שווארצנגר נלחם בנאצים עם מבטא אוסטרי ) .
והמעניין מכל סרט שעד היום עומד בראש רשימת הקינה שלי על סרטים שכמעט נעשו אבל לא
סרט על מסעי הצלב שבו הוא אמור היה להופיע בתור לוחם צלבני .
סרט כזה היה מעניין לעין ערוך מ"סוף העולם " במיוחד אם היה נעשה בשנת 1999 , שנת האלף לכיבוש ירושלים בידי הצלבנים , אבל זה לא הסתייע ( אולי הטמפלרים מנעו זאת ? ).
קישור לאתר רלבנטי על הסרט שיכול היה להיות הוא http://thearnoldfan.com/crusade/
בכל אופן אפשר תמיד לקוות שבמקום לעשות את "שקרים אמיתיים 2" או את בשליחות קטלנית 3 שווארצנגר יחזור לעשות את הסרט הזה ואולי גם מי יודע לסרט שלישי על קונן . הוא עכשיו בגיל המתאים כדי לגלם את קונן המלך .
האחד והיחיד
יש לי כמה דברים להגיד על גיבור האקשן מספר 1
כל הסרטים שלו היו מצוינים פרט למתנה בלתי אפשרית ובכלל היום השישי היה פיצוץ כמה שאומרים שהוא מזדקן הוא תמיד יהיה בכושר לעשות סרטים ברמה מעולה
עוד משהו על היום השישי זה סרט מהנה ויפה שאנחנו לא רואים כל יום בקולנוע אכות האקשן בסרט מצוינת אז יאללה קדימה לקולנוע פנו דרך לאחד וליחיד ארנולד שוורצינגר
להיפך!
זהו סרט תעמולה שמומן בידי רדמונד!
והרי ארז-טל\ביל-גייטס הוא בחור כל כך נחמד, ודרכו כל כך צודקת, והוא מסוגל לנמק את מעשיו, בניגוד לאחרים.
אתה יכול להצביע על מעשה 'רע' אחד שהוא עשה?
(טוב, אולי יש. בכל זאת כבר עבר קצת זמן מאז ראיתי הסרט.)
באיחור קל של 3 שנים...
ראיתי את הסרט האינפנטילי הזה.
לא יודע אם שמת לב, אבל יש בסרט סצינה שבה מיקרוסופט אכן מוזכרת. מדובר במהדורת חדשות שמשודרת ברקע, שבה נאמר כי מיקרוסופט מעוניינת לרכוש מדינה שלמה בארה"ב.
האמת, אחד הקטעים המשעשעים בסרט…
איך שגלגל מסתובב לו... לגוגל יש סיכוי גדול יותר היום.
(ל"ת)
לא יודע מה איתכם
אבל פרט לשניים-שלושה סרטים שלו, אהבתי את כל הסרטים של ארנולד.
לגבי הרקולס בניו יורק, הא למעשה סרט לא רע בכלל (למרות שלא יצא לי לראות את חצי השעה האחרונה, אז ייתכן שטעיתי).
הסרט הזה ממש מזכיר את סרטי וודי אלן, והשותף של הרקולס יכל בהחלט להיות וודי אלן.