תצפית: אטלנטיס – האימפריה האבודה

Atlantis: The Lost Empire

תרגומים אפשריים:
"אטלנטיס" (Duh)
"החיפוש אחר העיר המופלאה"
(בדיבוב עברי: אקי אבני וזאב
רווח!)
צפוי לצאת לאקרנים ביוני 2001.

האח! הידד! אחרי שנים של ייבוש, ציפייה מתוחה וסבלנות עד אין קץ, שנים בהן צפינו – סרט אחר סרט – ביבול מזעזע שבייש את השם דיסני (וזה לא קל, כיוון שכבר שנים שהשם 'דיסני' לא מעורר יראת כבוד מי-יודע-מה), דיסני מוציאים סרט שבאמת באמת עלול להיות מוצלח.
ואחרי ההקדמה המפוצצת הזאת, נפנה את תשומת ליבנו לגוף העניין:

הפקתו של הסרט נמשכה (נמשכת, למען האמת, ותיגמר אחרי…) ארבע שנים. היא התחילה עם רעיון די פשוט, ובעצם גם נשאר די פשוט, על קבוצת אנשים שיוצאים לחפש את אטלנטיס, בעקבות ספר עתיק שמצאו (כתבים עתיקים? יומן?). סתם כך, אפשר היה לחשוב שמדובר בעוד סרט נוסחה קטסטרופלי-בפוטנציה.
"למה בעצם שהסרט הזה יהיה שונה מהאחרים?" אתם שואלים. ובכן, אני אנסה לספק תשובה.

ראשית כל, הסרט הוא שינוי אווירה דרמטי. דיסני נוטשים את מסורת הסרטים המזמרים והרוקדים. כן, שמעתם נכון! אין שירים בסרט הזה!!! מדובר בסרט אקשן מד"בי, עם קורטוב של ז'ול-ורניות, בשביל קצת טעם טוב. את הקולות מדובבים מייקל ג'יי פוקס, מארק המיל (המוכר כלוק סקייווקר), לאונרד נימוי (הידוע כד"ר ספוק) וג'ים וארני (קולו של סלינקי הכלב) שמת זמן קצר אחרי שהקליט את הדיאלוגים לסרט הזה.

לפי דיווחים ראשוניים מהאינטרנט, לעלילה ולדמויות יש בערך את העומק של קרש חיתוך, אבל מהצד החיובי מדווחים על אקשן וקצב מעולים, ואנימציה מהממת. על החלק של האנימציה גם יעיד הטיזר המבלבל של הסרט, שמהווה בהחלט תצוגת תכלית של אנימציה, אם כי לא מעיד על הסרט עצמו.
אבל מי בכלל הולך כיום לסרטים של דיסני בשביל העלילה?

כמובן, יש להדגיש שכל הקרנות הנסיון של הסרט אינן גרסאות סופיות, והעריכה בהן היא נסיונית. בעותקים אלו, חלקים גדולים מהסרט הם בלתי גמורים (לפעמים מראים לקהל גם סטורי-בורד!), והם נועדו רק לבדוק דרכים שונות לעריכת הסרט, ולראות כיצד מגיב הקהל לאלמנטים שונים.

נקודת זכות רצינית נוספת לסרט היא הבמאים שלו, שהם מהטובים בדיסני (ומתבזבזים שם, לדעתי): גארי טראווסדייל וקירק ווייז, שביימו את "היפה והחיה" ו-"הגיבן מנוטרדאם". כאשר הם נשאלו לגבי הכיוון המפתיע, השיבו שהם חיפשו "משהו חדש". אפשר להגיד שהם מצאו משהו…

ועכשיו להפתעה של הסרט, ואחד הצדדים הכי מבטיחים שלו: מעצב ההפקה – האיש שעוזר לקבוע את הטון של הסרט, לעצב דמויות ורקעים, ובכלל מעורב בכל הצד החזותי של ההפקה – הוא לא אחר ממייק מיגנולה! מיגנולה ידוע כיוצר הקומיקס הנפלא – אם כי במשקל נוצה – Hellboy, מבית Dark Horse. למיגנולה סגנון גותי ייחודי, מאוד גרפי, שאישית לא ברור לי איך יסתדר עם "ערכי" ההפקה של דיסני. בעבר, כבר היה נדמה לי לפחות פעמיים שדיסני מצליחים לשבור, ולו בסדק קטנטון, את הנוסחתיות הפשיסטית שהם מחילים על כל סרטיהם מאז… אי פעם, כך שלמרות כל ההתלהבות, עדיין קיימת אפשרות שזו רק אחיזת עיניים.

דיסני, כבר למדנו אינספור פעמים בעבר, אינם מהמרים. הם תמיד יעדיפו לכוון למכנה המשותף הנמוך ביותר, מאשר להיות נועזים. כתוצאה מכך קיבלנו סרטים כמו "דינוזאור": אפס חדשנות, אפס עלילה, אפס יצירתיות. ייתכן מאוד שהסרט הזה לא יהיה שונה מכל סרט אחר של דיסני. א-ב-ל… החידוש בכיוון, הסגנון הייחודי של מיגנולה, בתוספת הבימוי של וייז וטראוסדייל ואפס שירים(!) יכולים ליצור סרט מוצלח. ובנימה אופטימית זו, נמתין בסבלנות עד מועד היציאה לאקרנים של הסרט, שיפתור את כל החידות.
או לפחות עד הטריילר הבא.