תרגומים אפשריים:
"אטלנטיס" (Duh)
"החיפוש אחר העיר המופלאה"
(בדיבוב עברי: אקי אבני וזאב
רווח!)
צפוי לצאת לאקרנים ביוני 2001.
האח! הידד! אחרי שנים של ייבוש, ציפייה מתוחה וסבלנות עד אין קץ, שנים בהן צפינו – סרט אחר סרט – ביבול מזעזע שבייש את השם דיסני (וזה לא קל, כיוון שכבר שנים שהשם 'דיסני' לא מעורר יראת כבוד מי-יודע-מה), דיסני מוציאים סרט שבאמת באמת עלול להיות מוצלח.
ואחרי ההקדמה המפוצצת הזאת, נפנה את תשומת ליבנו לגוף העניין:
הפקתו של הסרט נמשכה (נמשכת, למען האמת, ותיגמר אחרי…) ארבע שנים. היא התחילה עם רעיון די פשוט, ובעצם גם נשאר די פשוט, על קבוצת אנשים שיוצאים לחפש את אטלנטיס, בעקבות ספר עתיק שמצאו (כתבים עתיקים? יומן?). סתם כך, אפשר היה לחשוב שמדובר בעוד סרט נוסחה קטסטרופלי-בפוטנציה.
"למה בעצם שהסרט הזה יהיה שונה מהאחרים?" אתם שואלים. ובכן, אני אנסה לספק תשובה.
ראשית כל, הסרט הוא שינוי אווירה דרמטי. דיסני נוטשים את מסורת הסרטים המזמרים והרוקדים. כן, שמעתם נכון! אין שירים בסרט הזה!!! מדובר בסרט אקשן מד"בי, עם קורטוב של ז'ול-ורניות, בשביל קצת טעם טוב. את הקולות מדובבים מייקל ג'יי פוקס, מארק המיל (המוכר כלוק סקייווקר), לאונרד נימוי (הידוע כד"ר ספוק) וג'ים וארני (קולו של סלינקי הכלב) שמת זמן קצר אחרי שהקליט את הדיאלוגים לסרט הזה.
לפי דיווחים ראשוניים מהאינטרנט, לעלילה ולדמויות יש בערך את העומק של קרש חיתוך, אבל מהצד החיובי מדווחים על אקשן וקצב מעולים, ואנימציה מהממת. על החלק של האנימציה גם יעיד הטיזר המבלבל של הסרט, שמהווה בהחלט תצוגת תכלית של אנימציה, אם כי לא מעיד על הסרט עצמו.
אבל מי בכלל הולך כיום לסרטים של דיסני בשביל העלילה?
כמובן, יש להדגיש שכל הקרנות הנסיון של הסרט אינן גרסאות סופיות, והעריכה בהן היא נסיונית. בעותקים אלו, חלקים גדולים מהסרט הם בלתי גמורים (לפעמים מראים לקהל גם סטורי-בורד!), והם נועדו רק לבדוק דרכים שונות לעריכת הסרט, ולראות כיצד מגיב הקהל לאלמנטים שונים.
נקודת זכות רצינית נוספת לסרט היא הבמאים שלו, שהם מהטובים בדיסני (ומתבזבזים שם, לדעתי): גארי טראווסדייל וקירק ווייז, שביימו את "היפה והחיה" ו-"הגיבן מנוטרדאם". כאשר הם נשאלו לגבי הכיוון המפתיע, השיבו שהם חיפשו "משהו חדש". אפשר להגיד שהם מצאו משהו…
ועכשיו להפתעה של הסרט, ואחד הצדדים הכי מבטיחים שלו: מעצב ההפקה – האיש שעוזר לקבוע את הטון של הסרט, לעצב דמויות ורקעים, ובכלל מעורב בכל הצד החזותי של ההפקה – הוא לא אחר ממייק מיגנולה! מיגנולה ידוע כיוצר הקומיקס הנפלא – אם כי במשקל נוצה – Hellboy, מבית Dark Horse. למיגנולה סגנון גותי ייחודי, מאוד גרפי, שאישית לא ברור לי איך יסתדר עם "ערכי" ההפקה של דיסני. בעבר, כבר היה נדמה לי לפחות פעמיים שדיסני מצליחים לשבור, ולו בסדק קטנטון, את הנוסחתיות הפשיסטית שהם מחילים על כל סרטיהם מאז… אי פעם, כך שלמרות כל ההתלהבות, עדיין קיימת אפשרות שזו רק אחיזת עיניים.
דיסני, כבר למדנו אינספור פעמים בעבר, אינם מהמרים. הם תמיד יעדיפו לכוון למכנה המשותף הנמוך ביותר, מאשר להיות נועזים. כתוצאה מכך קיבלנו סרטים כמו "דינוזאור": אפס חדשנות, אפס עלילה, אפס יצירתיות. ייתכן מאוד שהסרט הזה לא יהיה שונה מכל סרט אחר של דיסני. א-ב-ל… החידוש בכיוון, הסגנון הייחודי של מיגנולה, בתוספת הבימוי של וייז וטראוסדייל ואפס שירים(!) יכולים ליצור סרט מוצלח. ובנימה אופטימית זו, נמתין בסבלנות עד מועד היציאה לאקרנים של הסרט, שיפתור את כל החידות.
או לפחות עד הטריילר הבא.
נשמע טוב, ואפילו נהדר
באמת הגיע הזמן שדיסני יוציאו משהו ממיטב המסורת, למרות שהופתעתי לגלות שדווקא אלו האחראים על הגיבן מנוטרדאם והיפה והחיה מביאים לנו את המטעם המבטיח הזה- התאכזבתי משניהם, בזמנו.
נשמע טוב, ואפילו נהדר
דווקא היפה והחיה סימן בזמנו איזשהיא התפתחות סיפורית וקוספטואלית אצל דיסני, שהתבטאה בחוזקה ב"אלאדין".
הגיבן מנוטרדאם הוא אמנם סרט בעייתי, במחינה עלילתית בעיקר, וגם מבחינת ההכנסה, שנראית לעיתים מאולצת, של הצד הקומי.
אבל יש לו את הרגעים שלו.
לא שמעתי. מה?
אני דווקא חשבתי שהיפה והחיה זה סרט נחמד (אבל ראיתי אותו בשנותיי החלשות יותר, לפני 4 שנים או אולי יותר) ואת הגיבן מנוטרדאם יצאה לי הזדמנות רק בעברית אז ויתרתי.
אני גם רוצה לציין שלמרות שלא ראיתי דינוזאור שמעתי שגם שם אין שום שירים אז זה גם משהו.
זה נשמע סרט נחמד ועכשיו הטעינה של האתר עומדת על 74% אז אני אראה את הסרט.
אני גם מרגיש מחויב להגיד שאני עדיין מחכה לסרט הרביעי של אינדיאנה ג'ונס – The Fate of Atlantis. אחרי שגמרתי אותו לפני כמה חודשים ואחרי ששמעתי איפה שהוא שהאריסון פורד אמר שאין לו בעיה והוא עדיין מרגיש יכול לחזור ולשחק את אינדי אז אני שואל, מתי??!?
אטלנטיס וגורלו של אינדיאנה ג'ונס
צר לי, אבל הסרט הרביעי של אינדיאנה ג'ונס לא יהיה מבוסס על The Fate of Atlantis. אני בספק אם אי פעם היתה כוונה לעשות סרט כזה. סרט רביעי של אינדי יהיה גם יהיה, ומ. נייט שיאמלאן ("זה מהחוש השישי") יכתוב (כנראה. הכל "כנראה" בשלב זה) את התסריט שלו, שזה מצוין, אבל אין שום ראיות שנראה שם את אטלנטיס.
אה
סרטי דיסני דווקא מחדשים הרבה מאוד בתחום הויזואלי בשנים האחרונות.
שילובו של המחשב כבר משנת 1989(אם אני לא טועה) מחד ומאידך סגנונות ציור חדשניים (לדיסני).
הדמויות ב"פוקהונטס" ,לדוגמא, מאוד זוויתיות וצביעה מאוד "קשה" לעומת הדמויות הרכות והעגולות של "מלך האריות" (שנה לפני).
"רפסודיה בסגנון בלו" היה אחד הקטעים המדהימים ביותר שיצא מדיסני בשנים האחרונות והוא אכן היה מדהים בזכות ואולי בגלל החדשנות החזותית שלו.
דינוזאור הוא דוגמא הפוכה- הבאת האנימציה הממוחשבת לשיאים חדשים. נראה כאילו האנימטורים מדיסני דווקא חוקרים את גבולות הז'אנר ועושים בתחום זה הרבה מאוד.
משעשע שהזכרת דווקא את "היפה והחיה" כסרט חיובי משום שהוא הסרט השני (הראשון היה "בת הים הקטנה") שהביא לנו את ה"נוסחה של דיסני"- סיפור מעוות ושניים שלושה דמויות לצחוקים, נשמע מוכר?
הגיבן מנוטרדאם הוא דוגמא נוספת לחתירה המחודשת של דיסני לכיוונים נוספים- האווירה האפילה גרוטסקית לא התאימה כלל וכלל לילדים ויש שם קטעים שמזעזעים את האדם הבוגר אם הוא יושב כהלכה וצופה בסרט.
ולסיכום, האם ניתן למצוא מעבודתו של "מייק מיגנולה" על הרשת? איפה?
דותן גולדווסר
הקשר בין''שרק'' ל''דרימוורקס''
כדאי להבדיל בין הסרטים של "דרימוורקס אנימישן", דהינו "prince of egypt" ו- "the road to el dorado" מאשר הסרטים שדרימוורקס מפיקים, אבל החברה שעושה אותם היא חברת אנימציה ממוחשבת ששמה PDI, כמו"antz" ו-"shrek".
אין קשר בין שני סוגי הסרטים, כיוון שדרימוורקס לא ממש מעורבת בהפקת הסרטים הממוחשבים.
הקשר בין''שרק'' ל''דרימוורקס''
טעות! בדרימוורקס (פי. די. איי.) בניגוד לדיסני (פיקסאר)
יוצרים את הסרטים בשיתוף פעולה עם חברת האנימציה PDI
כמה מחשבות על הסרט
כרגע ראיתי את הטריילר (הקצר למדי, אני חייב לציין). למרות שהשם "דיסני" מסמל עבורי את כל מה שרקוב בתעשיית האנימציה האמריקאית, אני חייב לציין שהטריילר נראה טוב מאוד (מהטריילר של The Emparor's New Groove, אגב, לא התלהבתי). בכל אופן, דיסני לא ממש משנים פה כיוון יותר משהם נגררים אחרי אולפנים אחרים, שהפיקו בשנים האחרונות סרטים מונפשים עם מרכיבים מד"ביים ("עבודת נמלים" "ענק הברזל" "טיטאן" וכו'). אף אחד מהסרטים האלו (חוץ מ-"עבודת נמלים") לא נחשב להצלחה גדולה מדי, אבל דיסני כנראה הריחו שיש פה טרנד. אגב – יש מישהו שכבר לפני יותר מעשור יצר אנימציה בהשראת ז'ול וורן וקוראים לו הייאו מיאזאקי, אבל נצטרך לחכות עד ש-Castle in the Sky שלו יגיע אלינו כדי לראות את זה. יהיה מעניין להשוות בין שני הסרטים…
ואין ספק שלדיסני מגיע צל"ש (כן כן) על זה שהם נותנים תעסוקה לאמן קומיקס ידוע, כמו שנעשה בכל מדינה מתקדמת עם תעשיית אנימציה מפותחת (לא ארצות הברית).
בקיצור, אני מתכוון לתת צ'אנס לסרט הזה, אבל אני אביא אתי דיסקמן על כל צרה.
עד כדי כך חסרים לך השירים?
וברצינות, אתה חושב שהסרט הזה היה נעשה אילו "טיטאן" היה יוצא קצת מוקדם יותר? "פוקס" ניסו לעשות עם "טיטאן" סרט אנימציה טיפה בוגר מהמקובל, הרפתקני, בסגנון מדע-בדיוני, ובלי שירים. ניסו, ונפלו על הפנים. "טיטאן" היה כשלון מסחרי ענק. למזלנו (או שלא), בשלב הזה ההפקה של "אטלנטיס" עברה את נקודת האל-חזור, כך שדיסני לא יכלו להתקפל, ולסרטי אנימציה אמריקאיים לא-מוזיקליים ניתן עוד צ'אנס. אם גם זה לא יילך, אין שום סיכוי שמישהו בארה"ב יתקרב יותר לסרטים כאלה אפילו עם שכפ"ץ. או במילים אחרות: "אטלנטיס" נראה מעפן, אבל הלואי שהוא יצליח.
ממש לא חסרים לי השירים
כמובן שדיסני לא יכלו לדעת ש-"ענק הברזל" ו-"טיטאן" יכשלו מסחרית. מה שכן, יכול מאד להיות שבעקבות הכישלון הזה הם יחליטו להוסיף שירים ל-"אטלנטיס"? או אולי לרכך אותו ע"י הכנסת איזשהו בעל חיים חמוד כאתנחתא קומית? או (וזה תרחיש יותר סביר), שלדיסני פשוט לא יהיה מושג מהחיים שלהם איך לשווק את הסרט הזה והם יעשו את כל הטעויות האפשריות בתחום ויגרמו לכשלונו של הסרט?
בכל אופן, גם אם הסרט הזה יכשל (ואני מקווה מאד שלא) עדיין אין מה להספיד את תעשיית סרטי האנימציה בלי שירים. קודם כל, ישנו גם הסרט Final Fantasy שהטריילר שלו (עליו כתבת כאן בכתבה קודמת) נראה מדהים למדי. ג'ורג' לוקאס גם עובד על סרט בשם The Tiny Fairy Mirun שהוא מפיק בשותפות עם אולפן יפאני. ואגב אנימציה יפאנית (ויכול להיות שבזה תעסוק הכתבה הבאה שלי) בעתיד הקרוב צפוי זרם של סרטי אנימה שיוקרנו בבתי הקולנוע בארה"ב (אם כי רובם בהקרנות מוגבלות) בעקבות ההכרזה של האקדמיה לקולנוע כי בפרסי האוסקר של 2002 יוענק פרס בקטגוריה "סרט האנימציה הטוב ביותר באורך מלא". יהיה שמח.
מה יש לכם נגד דיסני?
מה יש לכולכם נגד דיסני?
הם עושים סרטים מצויינים
הסרטים פשוט לא מיועדים אליכם,ידידי הבוגרים.
הם מיועדים לילדים
ובתחום הזה הם עושים עבודה מצויינת
סרטים לילדים קטנים בלי שירים ודמויות קומיות?
לא באמריקה.
מה שיש לי נגד דיסני
קודם כל, אני לא חושב של-"כולנו" יש משהו נגד דיסני. בכל ההודעות והכתבות שפירסמתי כאן ובמקומות אחרים לא התיימרתי מעולם לדבר בשם אף אחד חוץ ממני.
ובכל זאת.
הסרטים של דיסני הם "מצויינים"? סליחה? על איזה סרטים אתה מדבר בדיוק? הסרטים שלהם הם מוצרי צריכה נחותים, שנעשו עם המון כסף ואפס מגע יד אישי או אנושי. הם עשויים לפי נוסחה שבלונית קבועה וידועה מראש (נסה לצפות בסרטים שלהם בזה אחר זה – ואני מזהיר אותך מראש שזה אקט מאד לא בריא – ותגלה שכולם בדיוק אותו הדבר). יש סרט אחד שלהם, "אלאדין" שאני מוכן להודות (תחת איומים על חיי) שדי אהבתי. וזהו.
כל זה לא היה מהווה בעיה עבורי (שהרי דיסני הם בפירוש לא האולפן היחיד בהוליווד שמייצר זבל) אלמלא העובדה שהדומיננטיות של דיסני, שגובלת במונופול בתחום האנימציה, הרסה כל חלקה טובה בתעשיית האנימציה האמריקאית. אני חושב שהדוגמה הטובה ביותר לכך היא הסנגוריה שניסית ללמד על דיסני בטענה שהסרטים שלהם מיועדים לילדים. ואני שואל: אז מה? זה שסרטי אנימציה מיועדים לילדים אומר שהם לא יכולים להיות סרטים טובים באותה הזדמנות? גש בבקשה ל-"אוזן השלישית" ותיקח משם את Kiki's Delivery Service ואת Our Neighbor Totoro של הייאו מיאזאקי (כן, כן, שוב הוא) ותראה איך אפשר לעשות סרטי אנימציה לילדים שהם מוצלחים מאד, למרות שהם הולכים ראש בראש נגד כל הקונבנציות שמנחות את דיסני. למרבה האירוניה, דיסני הם אלה שמפיצים את הסרטים האלה בעולם הרחב, ומכייוון שהסרטים האלה מוצלחים פי 10 מכל מה שיצא אי פעם מהאולפן שלהם, הם החליטו להחביא אותם בהפצה מוגבלת לוידאו (מה שלא עזר להם בכלל – Kiki היה להיט ענק בוידאו בארה"ב למרות יחסי הציבור האפסיים). אבל למה ללכת כל כך רחוק? "ענק הברזל" היה סרט אנימציה לילדים, אינטליגנטי, בלי שירים, והוא הראה שאפשר גם אחרת, גם באמריקה. הייתי מוסיף לרשימה הזאת גם את "עבודת נמלים", אבל אני לא בטוח שהוא יכול להיחשב כסרט לילדים.
מה שאני לא מבינה
זה מה יש לכם נגד השירים. לדעתי, בסרטים רבים של דיסני השירים הם הדבר הכי טוב בסרט – הגיבן מנוטרדאם היה מטומטם להחריד, אבל אל תכחישו שהמוזיקה הייתה יפה! ומה אם מה שאלטון ג'ון עשה במלך האריות? אני חושבת שהמוזיקה שם מהממת, במיוחד בקטעים שהוא הפיק לדיסק – אלה שלא הופיעו בסרט.
דיסני ממוסחרים מידי
ובאופן עקרוני אני לא מוכנה ללכת לסרטים שלהם.
תסתכל על סרטי דיסני במהלך השנים: פעם לכל דמות היו קווים מעוגלים ותנועה זורמת. היום הדמויות זוויתיות והתנועות שלהן חדות ומהירות. אני לא מוצאת בזה שום יופי.
וחוץ מזה: "בת הים הקטנה 2, השיבה אל הים", "היפהפיה והיחפן 2": איזה עוד שם יש לזה חוץ מהתמסחרות?
סרטים לילדים? ממש לא קשור. ואני אומרת את זה בתור אחת שנהנית לצפות בטלטאביז.
בעצם, אני חוזר בי
היה עוד סרט של דיסני חוץ מ-"אלאדין" שאהבתי, ובניגוד ל-"אלאדין" לא צריך לאיים על חיי בשביל שאודה בזה. לסרט הזה קראו The Black Cauldron ובעברית "בעקבות החרב הקסומה" (לא, זו לא בדיחה במסגרת הירידות האין-סופיות באתר הזה על תרגומים לעברית, ככה באמת קראו לסרט בארץ). מה שאהבתי בסרט זה שהוא התבסס באופן די נאמן למקור על ספרי הפנטסיה של לויד אלכסנדר, שמאד אהבתי אותם כילד (הרבה יותר, אגב, מספריו של טולקין). האנימציה היתה מצויינת, ודיסני עשו בסרט הזה ניסיון לחרוג קצת מהשבלוניות הקבועה של הסרטים שלהם. שמעתי שהסרט יוצא עכשיו על DVD וכשזה יקרה (וכשיהיה לי DVD, ואני ממש לא בטוח מה יבוא קודם), אני בהחלט מתכוון להזמין אותו.
טעות
"בעקבות החרב הקסומה" הוא השם העברי שניתן לThe Sword in the Stone. אם אני זוכר נכון, The Black Cloudron נקרא בעברית "טרן וקדרת הקסמים" או משהו בדומה לזה.
טעות
באמת?
באמת יש סרט לסדרת הספרים הזאת?
אני מדברת בתור קוראת נלהבת של הסדרה הזאתי…
ממש אהבתי אותה!
היה גם משחק מחשב.
מראשוני הקווסטים של סיירה.
אי שם באמצע שנות השמונים.
עד כמה שהבנתי
הסרט הוא גיבוב של עלילות מכמה מהספרים, והקשר שלו למקור די רופף – אבל בעקרון, כן.
כמה מחשבות על הסרט
וגם NADIA שמבוסס על 20,000 מיל מתחת למים בצורה עקיפה.
פנטזייה 2000
אישית, לא נהניתי או שלא ראיתי בכלל את סרטי הילדים של דיסני מאז "אלאדין". אותו, "היפה והחיה" ו"בת הים הקטנה" אהבתי ואני עדיין מאוד אוהב. אבל השנה ראיתי סרט של דיסני שמאוד אהבתי, "פנטזיה 2000". אולי באמת כי הדמויות לא פצחו בשירה, או כי הדמויות הסטראוטיפיות להחריד שדיסני בדרך כלל מכניסים לא היו העיקר כלל, אלא המוסיקה הנהדרת שבחרו לסרט. בקטע הלווייתנים נותרתי פעור פה, למשל. הקטע של ציפור האש היה נפלא, והקטע של גרשווין היה מדהים. אז קשה לומר שדיסני הם מונופול מרושע שמפיץ סרטים נחותים.
פנטזייה 2000
מסכימה לחלוטין…
ראיתי את הסרט הזה באולם ענק עם מסך תלת מימדי, וזה היה פשוט מהמם. נותרתי עם פה פעור אחרי ההקרנה… זה היה מדהים לחלוטין. בעיקר הקטע עם הלוויתנים.
ואם כבר מדברים על סרט של דיסני שאהבתי: הסרט שאני הכי אהבתי היה בכלל במבי (נו טוב, וגם אלאדין).
יום לא-הולדת שמח,
גל
נ.ב סליחה על שאני מגיבה לכתב כל-כך ישנה ומאלצת אותכם לחזור הנה… (^:
תנו להם קצת קרדיט...
למרות שאיני נמנה על מעריצי דיסני הגדולים ויש לי סלידה אישית מכל קונצרן מפלצתי וענק אשר ידו בכל ויד כל בו, במיוחד אם הוא עוסק באמנות הקולנוע (ובכלל, סרטים מצוירים הם כבר מזמן לא השוס של דיסני. קברניטי החברה בוחשים גם בשווקים זרים כמו עסקי הביגוד או המשקאות הקלים. מכאן הדרך קצרה גם לייצור נשק וחיפושי נפט. אוזניו של מיקי מאוס בהחלט יכולות לקדם את מכירתם של טילים קונבנציונליים למדינות עולם שלישי.)
ולמרות שגם כאשר מדובר בשוק סרטי ההנפשה, בל נשכח כי אנשי המרצ'נדייזינג של דיסני הם בעלי המילה האחרונה בכל ישיבת תסריט והם אלה אשר יקבעו כיצד תראה כל דמות או מה יהיה סגנון ההנפשה המסוים, גם אם אינם עושים זאת ישירות,
למרות כל אלה- אסור בשום פנים ואופן לשכוח לדיסני את צמד ה" Toy story" הנפלאים, אשר למרות היותן תוצר קודם כל של בית היוצר של "פיקסאר", העניקה להם דיסני את חסותה ההפקתית (והדיבובית), והפכה אותם לבייבי שלה במשך אותם השנים (1995, 2000).
סרטים אלו הם דוגמא ומופת, חמודים ככל שיהיו, לתסריט לסרט אנימציה לכל המשפחה, מן הסיבה הפשוטה שאל לו לסרט עתיר תקציבים ושמשך הפקתו מתקרב לשלוש שנים להיות פחות ממצויין(תפיסה זו הנחתה את המנהל האמנותי של פיקסאר במשך כל שנות העשייה שלה.)
שלא לדבר על האנימציה עצמה.
נ.ב. – האם ניתן לזקוף את ההתרצנות הצפויה של דיסני בסרט "אטלנטיס" להתחרות ההולכת וגוברת בינה לבין תעשיית ה"אנימה" היפנית? האם ההצלחה המסחררת של "הנסיכה מונונוקי" (בחו"ל כמובן) הרימה גבה בעינהם הלא מלוכסנות של יוצרי דיסני, הנחשבים למעוז האנימציה המערבית? מי יתן והתשובה היא חיובית!
תנו להם קצת קרדיט...
אני מסכים עם חלק מהדברים שכתבת. אני עדיין סבור שהקרדיט לצמד ה-Toy Story הולך בעיקר לפיקסאר, בעוד שדיסני מקבלים קרדיט מקסימום על השיווק (לא שאני מזלזל בזה – שיווק זה דבר חשוב. אני לא אוהב את זה, אבל אין מה לעשות). ערך המצויינות בכתיבת התסריט ממש לא מנחה את דיסני, לפחות לא בשנים האחרונות.
תיקון קל – "מונונוקי" לא היה הצלחה בשום מקום מחוץ ליפאן וזאת באשמת דיסני המלאה. דיסני החליטו מראש להפיץ את הסרט הזה בשניים וחצי בתי קולנוע בדיוק, עם אפס יחסי ציבור, ואז הם יצאו בהכרזה ש-"הסרט נכשל". עכשיו, עם הוצאת ה-DVD הם שמו על העטיפה תמונה דפוקה לגמרי, כדי שכל קונה פוטנציאלי יחשוב פעמיים אם הוא רוצה לקנות אותו. אין ספק שלאור ההתנהגות הנ"ל אפשר להסיק שהם פוחדים עד מוות מהאפשרות שמישהו יגלה סרטי אנימה בכלל ואת סרטיו של מיאזאקי בפרט – מה גם שמיאזאקי משחק לרוב (כפי שציינתי קודם)בדיוק באותו מגרש שלהם – סרטי ילדים, ועושה עבודה מוצלחת פי 10 לפחות.
אני ממש לא מבין אותכם!!!
אני קורא את הביקורות שלכם ופשוט לא מבין – דיברתם על העובדה שדיסני ממסחר את הסרטים שלו – הרי לא ציפיתם שיעשו סרטים מתוך אידאולוגיה לשמה- אבל אפילו הציניקנים הכי גדולים לא יכולים לטעון שלדיסני אין מסרים מסוימים חינוכים וכיפיים בו זמנית.
שלא תבינו אותי לא נכון – אני לא חושב שדיסני עשו כל הזמן סרטים נהדרים , בניגוד לדעת הרוב לדעתי שלגייה ושבעת הגמדים 1937 – הוא סרט שאני אישית לא אוהב .אבל , דיסני הצליח להביא למסך כמה מהסרטים המקסימים ביותר לדעתי לפחות – סרטים פחות נודעים כמו באזיל – בלש בע"מ – או אוליבר וחבורתו – וכמובן הגדול מכולם " היפה והחיה" – שלדעתי אין מתחרה לסרט הזה.
אז מאין באו הצדקנים אוהבי הקולנוע שטוענים שהסרטים של דיסני לא ממוסחרים – הרי כל סרט שיוצא מהוליווד עתיד להפיק רווחים – הרי זה היה יעודו המקורי.
כמו כל חברה שעושה דיסני לא חפה מטעויות אבל לפסול ולומר שהסרטים לא טובים ומיועדים לילדים בלבד – מזכירים לי את המקרה של המורים שנואמים לפני התלמידים שלהם ולא יודעים את החומר ולו רק את תחילתו – אני מציע לכל האנשים שטוענים שסרטי דיסני הם לילדים בלבד – לראות כמה סרטים של דיסני לפני שהם פוסלים 64 שנים של אנימציה קולנועית!
אתה מערבב.
דיסני זה לא רק סרטים לילדים, ורובנו ראינו את הסרטים של דיסני בשלב כלשהו של חיינו. אלא מה? – אם פעם הסרטים שלהם עוד נעשו לשם האנימציה והכיפיות, הרי שהיום כל סרט נעשה כמעט בלבד עבור תעשיית המרצ'נדייזינג. דיסני איבדו את הטאץ' הקלאסי לטובת פס ייצור של סרטים נוסחתיים (מי פחות, מי יותר), המלווים כמובן בשירים מרגשים וסוחטי דמעות.
אני לא אומרת שאין להם את הרגעים שלהם – אלאדין למשל, הוא סרט שדווקא יצא חמוד להפליא. השאר – לטעמי האישי בעחס. ויצא לי לראות הרבה סרטים שלהם – בצעירותי עשיתי המון בייביסיטינג ומה שתמיד הרגיע כל ילד – חוץ מצבי הנינג'ה – היו סרטי דיסני (ועוד ראיתי אותם מדובבים! תעריכו אותי על ההקרבה).
אני מניחה שכל יוצר סרטים יחפש בסופו של דבר אחר רווחים מהירים. ככה זה כשמשתפשפים בעסק. אבל יש הבדל בין העברת מסרים עדינה, ובין לדחוס לך מסרים צדקניים בכפית, אחרי שלעסו אותם עבורך, כמו שעושים בדיסני.
אני ממש לא אוהב לחזור על עצמי
ולכן אני מפנה אותך לתגובות הקודמות שלי. הזכרתי שם לפחות שלושה סרטים, שניים ניתנים להשגה באוזן, עוד אחד בוידאו ו-DVD בכל הספריות בארץ. כולם סרטים מצויירים. לילדים? בהחלט. מסחריים? נו, מה לעשות, כולנו צריכים להרוויח כסף איכשהו. אבל כולם יותר מוצלחים מכל מה שדיסני עשו אי-פעם.
זה עדיין נתון לשינויים, כמובן, אבל פורום פילם פרסמו את תאריך היעד להפצת 'אטלנטיס' בארץ: 5 ביולי. זה, אגב, טיפה מאוחר מהצפוי, כי כמה מסרטי דיסני האחרונים יצאו בארה"ב ובארץ ממש באותו יום, אבל לא נורא.
אטלאנטיס שוקעת???
“In a single day and night the island of ATLANTIS disappeared in to the depths of the sea” ככה כתב אפלאטון ליפני כמה מאות שנים… אבל האים זה אומר שזה גורלה של אטלאנטיס גם בקולנוע?!? – אין סיכוי!!! לא הפעם!!! כשאולפנים כמו דיסני מחליטים לקחת על עצמם פרוייקט – הם – ורק הם – יעשו אותו כמו שצריך. הסרט הזה – בניגוד למה שחלק מהאשנים פה אומרים חושבים (בכול אופן לא יודעים) – הולך להיות ענק!!! והאמת למי איכפת טם הוא יצליח בקופות או לא?! – סרט טוב לא חייב להיות סרט שובר קופות ולהיפך -(ראו מיקרה טיטאניק…). לדיסני אכן הייתה נוסחה מסויימת בתחילת שנות ה-90 אבל – למי שלא יודע – הפקה של סרט מצוייר לוקחת לפחות 4 שנים. ככה שגם אם הנוסחה המסויימת שהתחילה עם "בת הים הקטנה" ב-89 עבדה אין סיכוי שהעתיקו את אותה הנוסחה ל"היפה והחיה" שיצא שנה אחרי (1990)כי אז זה אומר שדיסני לקחו את אותה הנוסיה ניקרא לזה ככה וניסו אותה בו זמינת על שני סרטים שונים – ולא העתיקו את הנוסחה הזאת לכול סרט אחרי שהם ראו כמה "בת הים" היה מצליח בקופות! אז אפשר להגיד שהיה משהו משותפ בכול הסרטים האלה של תחילת שנות ה-90… זה עיניין הגיבור היפה שפוגש את אותה גיבורה היות ריפה, מיתאהבים ואז משהו מסויים מונע מהם להיות ביחד והם צריכים לנצח אותו וכו'. אבל זה לא מה שבול סרט בעולפ עוסק בו – גם הגדולים ביותר – "חלף עם הרוח" או "קזבלנקה"?!? אולפנים כמו דיסני הם משהו שרק הבור ו/או הפחדן יעזו "לתקוף". הצלחה כזאת בונים רק בשכל ורק – ואני חוזר רק – עם היתחדשות "נון-סטופ" לאורך השנים. עד שנת 94 הייתה להם המן ניסחה הזאת הבת הים עד מלך האריות שקצת "הישתכלל" עם המוסיקה של אלטון ג'ון. אבל בשנת 95 דיסני פרצו כול גבול שהיה מוכר לקהל אוהבי הקולנוע המצוייר האמריקאי – "פוקהונטס" סרט הקיץ השנתי שלהם ניגמר בלי סוף שמח. מה לעשות היה קשה לקהל לעקל את זה… אישית אני חושב שפוקהונטס הוא ההשיג הקולנועי הכי גדול של האולפנים בכול בחינה – סיפורת, מוסיקלית, אומנותית, וכו'… מאז הייתה להם קצת דעיכה מה לעשות. אך זה קרה רק ביגלל שהם ניסו דברים חדשים. הגישה הבורת יותר התחילה בדיסני כבר מפוקהונטס. והמשיכה בגיבן המוטרדאם הרקולס וכמובן מולאן. ככה שאני לא חושב שזה ביגלל גל האנימציה היפנית – שאולי התחיל כבר ב- 96 או 97. עם עובדות אי אפשר להיתווכח – על פוקהונטס כבר התחילו לעבוד ב-93!!! דיסני ממשיכים לחדש ןלא לנסות דברים חדשים. העובדה שאולפנים מיתחרים מנסים לעשות אותו דבר הופכת את העיניין לנוסחה. דיסני מוצאים כול שנה סרט מצוייר קלאסי אחד וסרט ממוחשב אחד – אז גם "דרימוורקס" יעשו אותו דבר… לדיסני היו הצלחות ענק עם היפהפיה הנירדמת ושלגיה – אז גם "פוקס" יעשו משהו כזה על נסיכה שהולכת ביער עם חיות חמודות וינסו להלביש על זה את סיפור הצאר של רוסיה ויקראו לזה לסיכום – אנסטסיה… העיניין הוא כזה – כול אולפני האנימציה האמריקאים וגם כאלה מבחוץ מנסים להיתחקות מדיסני, להיתבסס על מה שהם כבר עשו וכו'- וזה לא הולך – ולא ילך להם. כי דיסני תמיד ממצאים את הדבר הטוב הבא! או לפחות החדש… "הקיסר נפל על הראש" הוא סרט באמת באמת טוב! אבל היה דיי כישלון בקופות. בסרט הזה אין סיפור אהבה אין דמויות ששרות שירים "סוחטי דמעות" כמו שחלק פה קוראים לזה… בקיצור הוא שונה לגמרי מכול השאר. אבל הוא שונה בין שונים.כבר בשנות ה-80 דיסני עשו סרט עלילתי באורך מלא בלי שירים והרבה אקשן "THE BLACK CAULDRON". אני לא רואה פה מי יודע מה נוסחה… אבל גם יש פה אחת כזאת- היא תמיד תמיד עובדת. אז שיאכלו את הלב ושימותו הקנאים. דיסני היו כאן בעבר , הם כאן היום – והם מיתכוונים להישאר פה עוד המון המון זמן. והמקום הראשון תמיד יהיה שמור רק – אבל רק- להם!!!
לא יודע בקשר לאטלנטיס...
עקב נסיון אישי, הבטחתי לעצמי שלעולם לא להגיב לטעויות הדפסה. לשים ן במקום ו זה קביל לחלוטין. אבל בחור, יש לך בעיה רצינית עם כתיב מלא/חסר!
נעזוב לרגע את "כול". זה נטחן היטב באתר אחר. אבל:
אפלאטון. ליפני. האים. אומרים חושבים (ביטוי נחמד).בכול. מיקרה. משותפ. עיניין. מיתאהבים. היתחדשות. מהן ניסחה הזאת הבת הים. הישתכלל. כול. ניגמר. לעקל. ביגלל. הבורת. המוטרדאם. להיתווכח. מיתחרים. העיניין. הנירדמת. העיניין. להיתחקות. להיתבסס. דיי. מיתכוונים.
זה רק לטובתך. אני לא צוחק על מה להקלדת, ושים לך שלא הכנסתי לרשימה אותיות שהחליפו סדר או הקשה על מקש לא נכון. אבל יש לך אינפלציה של י', גם היכן שלפי כל החוקים של הכתב המלא לא אמור להיות!
לא יודע בקשר לאטלנטיס...
היי… אכן לאחר קריאה מחדש של ה"כתבה" שלי… אני חייב לציין שאפילו אני לא בדיוק הצלחתי להבין מה כתבתי שם ( !!! ). מה לעשות – הייתי מת מעיפות – נא לא לשאול למה!!!
בכול אופן ברגע זה ממש אני צופה בקטעים חדשים מאטלאנטיס האימפריה האבודה וזה פשוט מדהים!!! האנימציה מהממת וגם המוסיקה. ולמי שלא ידע לסרט יש שיר נושא בשם "where the dream takes you" ששרה מיה!!!
לפי דעתי הקיץ הזה יהיה שייך לאטלאניטס!!! (O.K. אולי גם לשרק… )
כמו שציינת בתגובה שלך...
…עם עובדות קשה מאוד להתווכח.
והעובדות הן שהאנימציה היפאנית "התחיל" ב-1945 (שבה בוים סרט האנימציה הראשון ביפאן). ההיסטריה מסביבה במערב (לפחות במתכונתה הנוכחית) התחילה ב-1988.
העובדות הן שישנו לפחות סרט אחד ("מלך האריות") שדיסני גנבו – קומפלט – מסדרת אנימציה יפאנית, ש-"מולאן" הושפע קשות מהסרטים של מיאזאקי (ואני מצטט את המעצב של הסרט Hans Backer שהודה בזה בפה מלא), ושבגללו דיסני דחו בכמה חודשים טובים את ההפצה של "מונונוקי" (לא קשור לכלום, אבל זה עדיין מעצבן).
והקטע הבא הוא לא עובדות, רק השערות, אבל די מבוססות, האמת-
דיסני עומדים להוציא מחדש סרט של מיאזאקי מ-1986 בשם "Castle in the Sky". העבודה על הסרט גמורה – דיבוב אנגלי וכו'. ובכל זאת דיסני דחו את ההפצה שלו למועד לא ידוע.
למה?
האם זה בגלל שישנן נקודות דימיון חשודות בין הסרטים? בואו נבדוק:
טכנולוגיה ז'ול-ורנית, עולם פסאודו-ויקטוריאני, רובוטים ענקיים (באטלנטיס זה "ענקי אבן") – יש.
חיפוש אחרי ממלכה אבודה – יש.
תכשיט מסתורי שקשור לסודות של הממלכה האבודה – נאמר לי שבאטלנטיס גם יש.
וחוץ מזה, הבמאים של "אטלנטיס" הודו לא מזמן שהם הושפעו ממיאזאקי, כך שהסיכוי שכל זה הוא מקרי הצטמצם בכמה אחוזים טובים.
האמת – אני לא מרוגז מזה שהם מושפעים ממיאזאקי בפרט ואנימציה יפאנית בכלל, יש דברים יותר גרועים להיות מושפעים מהם (אני *כן* מרוגז מזה שהם החליטו לעכב את Castle in the Sky, אבל זה כבר לא בתחום האחריות של במאי הסרט).
אבל לטעון שהם היו ראשונים בשטח, לא טופס לגבי "מלך האריות", "מולאן" ובודאי לא לגבי אטלנטיס – שחוץ מהיפאנים, גם האולפנים האמריקאים הקדימו בנושא הזה (סרטי מד"ב מונפשים) את דיסני – ראה "ענק הברזל" שהזכרתי פה כבר פעם או פעמיים (סרט מוצלח יותר מכל מה שדיסני עשו אי-פעם).
כן, אני מגיב על תגובה שלי, קורה
בכל אופן, לפני יומיים בערך, מארק היירסטון, אחד החברים ברשימת הדיוור של מעריצי מיאזאקי, פירסם הודעה על ההשפעה הברורה, לדעתו, שהיתה לסרטים של מיאזאקי על "אטלנטיס". בהמשך לדברים שלי שנאמרו פה הלינק (זהירות – מכיל ספויילרים):
http://listserv.brown.edu/archives/cgi-bin/wa?A2=ind0106B&L=nausicaa&P=R2274
לפחות בניגוד ל-"מלך האריות" היה לבמאים יושר מספיק כדי להודות שהם הושפעו…
עוד סיבה לראות את הסרט!
מסתבר שג'וס ווידון, האחראי לסדרת הטלויזיה "באפי ציידת הערפדים" עבד על התסריט! אין ספק – בחירה מצויינת, ווידון עשה עבודה טובה מאוד, לדעתי, על "טיטאן".
אז אני אגיע לסרט, אנסה לשכוח שהוא של דיסני, אנסה להתעלם מס הקול של המלחין המבחיל ג'יימס הווארד ניוטון, ומי יודע, אולי אני אפילו אהנה…
טיטאן?! אוי ואבוי
התסריט של 'טיטאן' לא נראה כאילו השקיעו בו יותר מ, נגיד, 23 דקות עבודה. דמויות שטוחות (תרתי משמע! I kill me!) ושורת סצינות שהיו יכולות להיות "מצעד הקלישאות העתיקות ביותר באופרות חלל".