במקור: Hollow Man
במאי: פול וורהובן
תסריט: אנדרו מרלוו
שחקנים: קוין בייקון, אליזבת שו
קורא יקר (פניה זו מיועדת
לגברים ולנשים כאחד ומנוסחת
בלשון זכר רק לשם הנוחיות), השלם את המשפט:
אילו הייתי בלתי נראה, הייתי –
א. נכנס לקולנוע בלי לשלם,
ב. הופך לסוכן של המוסד ומסייע בחיסול סדאם חוסיין,
ג. מתגנב למטוס לסיאטל ומביא לביל גייטס צ'אפחות עד שהוא לא יידע מאיפה זה בא לו,
ד. טס להוליווד (בחינם, כמובן), מרגל בכל ישיבות האולפנים ופותח אתר אינטרנט עם סקופים בלעדיים על סרטים עתידיים,
ה. מציץ לבנות במקלחת ועושה "בה" לחבר'ה.
בשביל 1001 דברים נוספים שאדם בלתי נראה יכול לעשות יש לקרוא את ספרו של ה.ג'. וולס "האדם הבלתי נראה", או לחלופין את סדרת המופת של און שריג "דני דין". בשביל אפשרויות מעניינות יותר לגבי החרמנים שבינינו (פול וורהובן, אני מדבר אליך), תנסו את ספרו של אמן קומיקס הארוטי האיטלקי מילו מנרה, Butterscotch.
ב"בלתי נראה", סרט גרוע, הופך סבסטיאן קיין, מדען גאון ובעל אגו בגודל של אוקלהומה, לבלתי נראה, בכדי שיוכל להציץ לבנות במקלחת ולעשות "בה" לחבר'ה. וזהו. אפילו לקולנוע הוא לא הולך. לא חראם?
הסרט עוסק במה שהיה כל אחד מאתנו עושה אילו היתה ניתנת לו יד חופשית. אה, בעצם לא, הוא לא עוסק בזה. הוא עוסק באיש שמציץ לבנות במקלחת ועושה "בה", אבל אפשר לנחש שהכוונה המקורית היתה לעסוק במה שהיה כל אחד מאתנו עושה וכו'. זה כמובן ניחוש בלבד, אבל זה היה יכול לפעול אילו, נגיד, היינו מזדהים עם המדען שהופך למניאק לאחר שהפך לבלתי נראה. אבל מה לעשות, הוא היה מניאק מההתחלה, אז מה בדיוק רצינו להגיד?
בשלב זה מתערב פול וורהובן, הבמאי, טוען שהוא משועמם ושואל מתי כבר מגיעים לקטע של הציצים.
דבר אחד יש לי להגיד על פול וורהובן, וזה יהיה הדבר החיובי האחרון שאני אגיד עליו עד סוף הביקורת – האיש יודע להאיר שדיים. ניסיון של שנים. גם הפעלולים אצלו מוצלחים. אלה מבינינו שהולכים לסרטים רק בשביל לראות פעלולים ושדיים מקבלים שילוב מדהים של שניהם בסצנה אחת ב"בלתי נראה" שמתארת מעשה מגונה שעושה באישה אדם בלתי נראה (ואם זה נשמע לכם כמו פורנוגרפיה, זה פשוט משום שזה מה שזה.) סצינות פעלולים דורשות הרבה מאוד עבודה – קשה לי להתעלם מהעובדה שמישהו נאלץ לבלות כמה שבועות בבהייה בתמונות של שדיים כדי ליצור את הסצינה הזאת. יש בסרט גם אנשים מתקלפים לאט לאט, וכמובן, הרבה דרכים לראות אדם בלתי נראה. הפעלולים באמת מדהימים (ובמקרים רבים גם באמת דוחים). לא היו יכולים גם להביא במאי?
עניין משונה. רוב הביקורות על "בלתי נראה", או במקור "האיש החלול", מוצאות את הסרט, ובצדק, גרוע ומיותר, ואז מביעות תמיהה על כך שפול וורהובן, הבמאי המוכשר, הוציא מתחת ידיו כשלון כזה. לאן נעלם הכשרון של מר וורהובן, כולם תוהים. סליחה? האם אני היחיד שמשהו כאן נראה לו לא בסדר? על איזה כישרון, לעזאזל, אתם מדברים? פול וורהובן עזב כבר מזמן, על פי השקפתי, את קטגורית הבמאים הלא משהו ונכנס לקטגורית ה"מי האידיוט שממשיך לתת לאיש הזה תקציבים לסרטים".
הבה נבחן את הראיות, רבותי. לא מדובר פה בהתחלקות חד פעמית, לא ולא. לכל במאי טוב קורה שמתפלק לפעמים סרט לא מוצלח, או שמא אפילו גרוע. במקרה של פול וורהובן זאת כבר לא התחלקות. הבה נעזוב לרגע את מכלול יצירתו הקודמת של היוצר בצד ונתמקד בשלושת סרטיו האחרונים: "נערות שעשועים" (Showgirls), "גברים בחלל" (Starship Troopers), והאחרון, "בלתי נראה". על "נערות שעשועים" קיים קונצנזוס מקיר לקיר שזהו אחד הסרטים הגרועים ביותר שהפיקה הוליווד מאז ומעולם (וגם אחד הסרטים הגרועים החביבים עלי ביותר). לגבי "גברים בחלל", קיימת אמנם כת קטנה ומשונה של תמהונים הטוענים בתוקף שזו יצירת מופת (ולא למרות התסריט העלוב, המשחק המגוחך והסיפור המופרך – הם טוענים בתוקף – אלא בגללם!), אבל לפשוטי עם כמוני הוא נראה כמו סרט פעלולים נחות.
ועכשיו "בלתי נראה", פעם שלישית, כמאמר הביטוי, גלידה. פול וורהובן המוכשר(?) הצליח, שלוש פעמים ברציפות, ליצור סרטים מלאים מתחילתם ועד סופם בשורות טקסט קורעות מצחוק שלא בכוונה. (דוגמה אחת מ"בלתי נראה": "אני עוד אראה להם! אני אראה לשניהם!", משפט שנאמר במקור, אם אינני טועה, על ידי זעם הרשע). שתי אפשרויות, אנשים: או שפולי שלנו הוא במאי גאון שעוסק בעשור האחרון בפארודיות עצמיות בלבד, ולכן יוצר סרטים גרועים וכושלים מסחרית בכוונה כמעין סאטירה פוסט-מודרנית, או שהוא פשוט במאי גרוע מאוד. לאוקאם היה תער, אתם יודעים, והוא היה מה-זה שימושי. לפעמים הוא גם שחט בעזרתו במאים.
יכול להיות בהחלט שלוורהובן יש כשרון לבימוי סצינות אקשן. קשה לדעת. כלומר, יכול להיות בהחלט שהייתי נמתח ומתלהב כראוי מהאקשן ב"בלתי נראה" אילו לא הייתי עסוק בלצחוק על הדיאלוג, אילו היה אכפת לי מהדמויות במידה כלשהי ואילו העלילה לא היתה ברורה מראש החל מהדקה השביעית.
מותר לסרטי פעלולים להיות טפשיים. אסור להם לנסות להראות חכמים. סבסטיאן קיין, האיש הבלתי נראה (קוין בייקון, האיש ושש המעלות) מתלונן שהוא לא יכול לעצום את עיניו. המדענית שלצידו ובת זוגו לשעבר (אליזבת שו) מסבירה לו שהוא יכול לעצום אותן, אלא שהעפעפיים שלו שקופים. יופי, חכמים. אם אתם כבר מדקדקים בקטנות, מדענים יקרים, אז גם הקרנית וגם הרשתית של האדם הבלתי נראה שקופות, ולכן הוא צריך להיות עיוור. תחליטו בבקשה אם אתם עושים סרט בשביל הכיף (ובמקרה כזה תפסיקו לקשקש על מבנים קוונטיים) או מנסים לעשות סרט שיישמע אמין מדעית (ובמקרה כזה תפסיקו תכף ומיד לקשקש על מבנים קוונטיים, אתם נשמעים אידיוטיים).
שימו את עצמכם במקומי לרגע. נניח שהקמתם אתר חדש לביקורות קולנוע, ונניח שהצבתם לעצמכם כמוטו התנגדות לכל מה שמבקרי קולנוע מייצגים בדרך כלל, בעיקר קטילה אוטומטית של סרטי פעלולים רק משום היותם כאלה. נניח שניסיתם להסביר לכל מי שהיה מוכן להקשיב שסרטים לא תמיד חייבים לנשוא מסר חשוב, לצטט מהיצ'קוק או אפילו להיות הגיוניים לגמרי כדי להיות חוויה מהנה, ושלא צריך להתנצל אם נהנית מסרט שבשום אופן לא ייכנס להגדרת "איכותי". ונניח שאז הגיח פתאום איזה איש מעצבן ועשה, דווקא כדי לעצבן, סרט פעלולים כל כך גרוע שלא נשארה לכם ברירה אלא לקטול אותו.
פלא שאני לא אוהב את פול וורהובן?
לפני הרבה שנים,
ניסיתי לשכנע ידיד שלי שלמד אז פיזיקה, לתכנן שיטה שתאפשר לי להפוך לרואה ובלתי נראית, כדי שאוכל לשדוד בנקים באין מפריע. אמרתי לו שאני בפירוש מעדיפה שלא יהיה מעורב בעניין כל נוזל סגול שהוא, ורצוי גם לא פרופסור בעל שם של כלי נגינה.
למרבה הצער, הוא לא עמד באתגר. והיום גם ברור לי למה. זה הכל עניין של רמות קוואנטיות.
גברים בחלל
מזכיר לי שוב ושוב עד כמה היחס ליצירה תלוי באופן מרגיז ביוצר שלה.
תנו לאמן מודרני ליתלות בד שחור על קיר בגלריה-
דגול מרבה,עמוק ורב משמעות.
תנו לבמאי נחשב (מסיבה כלשהי) , לעשות סרט אקשן רע, עם הצהרות פאשיסטיות –
הו אז, יש לנו מיסמך חזק ומרשים, שנותן מבט חיצוני על פשיזם ואלימות, ומאפשר לצופה לישפוט סיטואציה קיצונית ומרתקת.
אהא,וסרט פורנו ממוצע הוא מן הסתם אמירה חזקה על התעבתנות והשיטחיות של החברה המערבית.
למה האמירה על סרט פורנו ממוצע
מעלה בזכרוני את "אמפריית החושים"?
אבל אולי לא כדאי להזכיר אותו בכלל. מניסיון, הזכרת הסרט הזה גוררת ויכוחים אינסופיים. מישהו עלול לכעוס.
ובקשר לפול וורהובן – אתה צודק בהחלט, גם אם הוא היה מביים את "האזרח קיין" הייתי בטוח שזאת תקלה, ושאיפשהו מאחורי כל זה מסתתר סרט גרוע.
גברים בחלל הוא יצירת מופת -
בתנאי, כמובן, שאתה קורא את הספר קודם.
כן, האמת נחשפת לאור – גברים בחלל הוא סרט חסר כל משמעות, אקשן גרוע במיוחד וקצת גועל נפש מעורבבים יחד ביד לא אמונה, אם אין לך מושג מי זה היינליין ולא ידעת שהוא כתב את הספר המקורי.
אם קראת את הספר, לעומת זאת, והבנת את מה שהוא מנסה לומר על פאשיזם, צבא, דמוקרטיה ושאר ירקות ברומו של עולם, הסרט הופך עורו וחברבורותיו פתאום ליצירת מופת עם קצת גועל נפש. אין לי דיעה ברורה על כמה אמונה היד שמערבבת אותם, אבל הנקודה ברורה…
ואם אתם לא מאמינין לי, לכו שאלו את אותם תמהונים שטוענים בזכות גברים בחלל אם הם קראו.
ואגב, גברים בחלל? אין ספק שזהו התרגום הגרוע יותר לסרט אי פעם.
זה עוד כלום
תרגום שם הספר לשם השוואה, לפחות בגירסה שאני ראיתי הוא "לוחמי החלל" (עימנואל לוטם, אלה מה).
כך שהכל יחסי…
אלוף הפלסטיק, מלך הבולשיט
וורהובן זכור לי לרע מכמה וכמה סרטי פלסטיק. רובוקופ היה פתטי, עצוב ומעורר רחמים. גברים בחלל – רעיון מצויין, במאי גרוע, ועלילה שמתעלמת מהרבה מאוד מוסכמות צבאיות בסיסיות (כמו: לירות בחרק בעל גוף קשיח לא משתמשים ב-m-16' אלא במשהו עם קוטר סביר יותר: התקפה אוירית היא נשק יעיל מאוד נגד הסתערות חרקים המונית: ועוד הרבה.)
בעצם זה אחד המאפיינים של הבמאי הנפוח הזה – הרבה דרמה ריקה, הרבה כאילו, הרבה אקשן שאין כלום מאחוריו, ונסיונות מכאיבים להיות מצחיק, או מקורי.
כל מה שהנ"ל חתום עליו פסול בעיני, אלא אם עומד מולו סרט בורקס, או ספר של כישור הזמן.
אוף טופיק
בנוגע לכישור הזמן, כנראה שמתוכננת מיני סידרה.
למישהו יש מושג מי מביים ואם כן אז מה הוא עוד עשה?
נכון לעכשיו, השמועות על מיני
סדרה הן שמועות, ולא יותר.
היו דיבורים על מיני סדרה של NBC, ועל סדרת אנימה שתתרחש בעולם של הכישור, אבל נכון לעכשיו שום דבר לא מתרחש. אין במאי, אין תסריט, אין כ-ל-ו-ם.
שאני אבין, זה בית הילל?
גברים בחלל
1. התרגום – אין ספק, אחד הגרועים בהיסטוריה (ולא שאין תחרות). זהו אחד מסרטי האקשן/מד"ב היחידים שבהם הנשים _באמת_ משחקות תפקיד זהה לגברים.
2. הסדרה – רק לידע כללי, סדרה המבוססת על הסרט ועשויה כולה באנימציה תלת-מימדית משודרת (שודרה? תשודר?) בכבלים.
3. יצירת מופת – כן כן, וגם בלי לקרוא את הספר. סרט ששובר את כל החוקים, הן מבחינת תסריט (רמזים המפוזרים בסרט מתפענחים בקלות יחסית, אבל, הפלא ופלא, לא מתממשים! האקדח הרטורי מהמערכה הראשונה לא יורה במערכה השניה!), הן מבחינת בימוי (הריחוק בו מבוים הסרט לא יאומן פשוט, ומי שלא מבין – פשוט לא מבין קולנוע), והן מבחינת מסרים (פאשיזם, פמיניזם וכל מה שבינהם).
בקיצור: סרט מפתיע ומרתק, אחד המבריקים שיצאו מהוליווד בשנים האחרונות (בחיי!)
4. שדיים – הסצינה במקלחות, בה מופיעות הדמויות (גברים ונשים) בעירום מלא וגראפי מאוד (השדיים, כמו שצויין בביקורת המקורית, מוארים בצורה נפלאה) היא אחת המדהימות שראיתי. הטבעיות הבלתי אפשרית שבה מוצג המצב הלא-מתקבל-על-הדעת, העדר האירוטיקה הטוטאלי בסצינה, והריחוק המוזר הזה שמאפיין את הסרט כולו… מצטער, אבל אני חייב לאמר שוב: מי שלא הבין, לא מבין קולנוע.
5. בלתי נראה – חרא סרט. ואני גם לא ממש מת על הסרטים האחרים של מר וורהובן.
הביקורת
קווין בייקון הוא לא שחקן גרוע
גם אליזבת שו בסדר
גם פול וורהובן לא כזה נורא
הבעיה היתה שהם נפלו להיסטריית האפקטים שהיתה בקולנוע.
לאחר "מאטריקס" הנפלא, הגיע "בלתי נראה" שהביא לצופים את האפקטים הכי "טובים" בשוק כביכול.
טובים אפילו ממאטריקס.
על האפקטים אין מה להגיד- אמנות
מישהו השקיע הרבה מאוד כסף ויצר אפקטים מרשימים ביותר.
כמה חבל שזה לא מספיק…
יש כל כך הרבה חורים ( חורים?- תהום )
בעלילה של בלתי נראה שיש מצבים שזה די מביך
התסריט לא ברור ולא בדיוק נותן את התשובה לפסיכוטיות שנפלה על הגיבור, ופשוט יוצר שוב ושוב שאלות ככל שהסרט מתקדם.
דבר אחד שאהבתי בסרט הוא שלאחר שהוא הפך לסרט מתח פשוט בו ישנו מעין רוצח סדרתי שפשוט רוצח ואנו מחכים לראות מי ישרוד, אני אישית שמחתי שזה בן אדם (ועוד בלתי נראה ) ולא איזה כריש שוב.
בשורה התחתונה- לדעתי כדאי לנסות להעביר מבט בשביל האפקטים, לא יותר.
אהא!
זה לא שיש חורים בעלילה! פשוט חלק מהעלילה הפכה להיות בלתי נראית!
כל כך מצחיק אני. ממש פוזי.
אז... אממ...
איזה חלקים בגופך לקחו חופש?
אני שונא כותרות
האפקטים המעולים שהיו הדבר היחיד ששיכנע אותי להשכיר את הסרט. ובכן הצלחתי למצוא פגם גם בצד הזה.
אם תסתכלו טוב (בעצם למה שתשכירו את הסרט) תוכלו להבחין בקטע שמרימים את בייקון בחזרה למיטת הניסויים היד של החבר המפגר שלו נכנסת לתוך השולחן.
אני בתומי חשבתי אולי מדובר פה על עולם מקביל לעולם של אקסמן והוא בעצם SHADOWCAT ממין זכר. שום דבר כבר לא יכל להרוס את הסרט הזה יותר, לכן קיבלתי את זה כעובדה והמשכתי לצפות.
באמת סרט גרוע...
ואגב, לפה הוא דווקא תורגם ל"האיש חסר הצל" (בספרדית זה נשמע טוב יותר: El Hombre Sin Sombre).
אגב, אני ממש מקווה שלמישהו הכתבה הזו תופיע ב"מתמשכים" כי אני שונאת סתם לכתוב…
יום לא-הולדת שמח,
גל
הנה הגבתי על ההערה שלך
אנשים עוד קוראים כתבות ישנות בדג.
לא ראיתי את 'בלתי נראה' (אלה משחק מלים) אבל יש לי רעיון: למה שמישהו לא יעשה סרט טוב על מה עושה אדם שהפך לבלתי נראה?
נונין
אפשר יהיה לקרוא לסרט כזה
"דני דין".
יום לא-הולדת שמח,
גל
הסרט הזה אמנם גרוע,
אבל אני מוחה בתוקף על ההכללה של כל כתבי ורהובן!
זכרון גורלי הוא סרט מצוין וגאוני לדעתי, למרות המשחק הלוקה בחסר.