במקור: Pitch Black
במאי: דייויד טווהי
תסריט: האחים וויט
שחקנים: ראדה מיטשל,
וין דיזל
סרט מדע בדיוני חדש הגיע
לארצנו, "פיץ' בלאק" שמו,
וגיבורו, פיץ' בלאק, הוא טייס חלל אמיץ הנוהג להציל את העולם על בסיס קבוע ביחד עם אהובת ליבו, ג'ניפר גריי, מידיו של הנבל האינטרגלקטי בארי ווייט. טוב, אז לא. זה, לפחות, מה שאפשר היה להבין משמו של הסרט. לסרט "פורסט גאמפ" קוראים בעברית "פורסט גאמפ", ואני בהחלט מצפה שלסרטה החדש של ג'וליה רוברטס, "ארין ברוקוביץ"' ייקראו בעברית "ארין ברוקוביץ"'. אבל Pitch Black אינו שם של אדם, אלא ביטוי באנגלית שמשמעותו "חושך מוחלט", ואין לו שום משמעות בעברית (כמו גם "גרין מייל" ו"באג לייף", אגב). מה"תרגום" הפונטי הזה ניתן להסיק שמי שהעניק לסרט את שמו העברי א. לא ראה את הסרט, ו-ב. לא מבין אנגלית. וכך ניצל הסרט בנס מלהקרא "חשכה קטלנית".
בעיה נוספת שהסרט נתקל בה עם עלייתו ארצה היא הפצה מוגבלת למדי, בבתי קולנוע מעטים בלבד, ובאולמות משניים, וחבל שכך, כיוון שזה בדיוק הסרט הנכון לראות על מסך גדול, עם מערכת סראונד שמאפשרת לשמוע בדיוק מאיזה כוון מגיעה מאחורינו המפלצת שעומדת למלוק את ראשנו בנשיכה ולשתות את דמנו. הסיבה לכך היא ש"פיץ' בלאק" הוא סרט בעל פרופיל נמוך, עם שחקנים אלמוניים ובתקציב קטן, יחסית. אלא שאי אפשר להבחין בכך. הפעלולים בסרט מצוינים, והוא נראה הרבה יותר טוב מהרבה סרטים "גדולים", כמו למשל "המשימה מאדים". היה אפשר לשווק אותו גם בתור "הלהיט של הקיץ". מי היה יודע?
חללית שמתרסקת על כוכב לכת לא מוכר. רוב אנשי הצוות והנוסעים הקפואים נהרגים, ובין הניצולים נמצא – כמה לא נוח – רוצח מסוכן שנמלט מיד ומטיל טרור על יתר הניצולים. עם זאת במהרה מתגלה שלא הוא הבעיה האמיתית – תושביו הנוכחיים של הכוכב, מעין עטלפים מטורפים, ישמחו מאוד לסעוד את ליבם של האורחים הלא קרואים. לשמחתנו, היצורים האלה חיים מתחת לפני הקרקע, ואור מכאיב להם. מכיוון שאת הכוכב מקיפות שתי שמשות ולכן הלילה לא יורד בו לעולם, כל מה שצריך לעשות בכדי לשרוד הוא פשוט להשאר באור. איזה מזל. ניצלנו. Not.
מכאן ואילך הסרט מתנהל כסרט אימה מז'אנר "עשרה כושים קטנים", שהעלילה שלהם הולכת בערך ככה:
"אוי! אנחנו תקועים, שבעה אנשים בלבד, על כוכב זר מלא במפלצות! (הם. קרנץ') אויה! נותרנו רק שישה על כוכב זר וכו'! מה נעשה? (הם. יאמי) כדאי שנמצא דרך לצאת מכאן מהר, אחרת איש מחמישתנו לא יזכה לחזור הביתה! (הם. גרפס) נותרנו ארבעה אנשים בלבד. בואו נתפצל".
האסוציאציה הברורה כשתי שמשות היא של סרטי Alien ("הנוסע השמיני"), בעיקר השני בסדרה. במאי הסרט, דייויד טווהי (או משהו כזה. מה קורה לבמאים בימינו, שכבר אין להם שמות שאפשר לבטא?) כנראה הגיע למסקנה ש"הנוסע השמיני 2" לא מיצה את האפשרויות הגלומות במצב של מעט בני אדם מול אלפי מפלצות, וניסה ליצור מעין גירסת כיסוי, עם עוד סצינות קוליות לאללה שג'יימס קמרון הגדול היה מכניס לסרט ההוא, אם היה לו זמן. לטווהי אין כנראה את הכשרון של קמרון לאקשן, ולכן "פיץ' בלאק" לא מצליח להפחיד ולרתק כמו "הנוסע", אבל מטרה אחת הוא הצליח להשיג – הסרט בהחלט קולי לאללה.
אפקט הקוליות נובע בעיקר מהחדשנות הויזואלית של הסרט. עלילתית, כמובן, הסרט לא מחדש דבר, והניצולים הם קבוצת דמויות טיפוסיות למדי שמשוחקות בצורה סבירה למדי. אבל הוא נותן כמה מראות שעוד לא ראיתם, לאו דוקא בתחום האפקטים המיוחדים. הסצינות בשמש מצולמות בחשיפת-יתר כחלחלה, בניגוד בולט לחשכה שבה העטלפים המטורפים מגיחים ומתנפלים זה על זה. אנחנו רואים דרך עיניו של האסיר, שהותאמו לראיית לילה, וגם דרך עינהן של המפלצות, ש"רואות" כדרכם של עטלפים. זה מרהיב, וזה בעיקר מקורי.
בהיגיון של הסרט לא חסרים חורים. כבר בדקות הראשונות אנחנו רואים חללית שמתרסקת במקרה על כוכב בעל אטמוספרה נשימה (מה הסיכוי לזה?), במרחק לא גדול ממושבת בני האדם היחידה, כך אפשר להבין, על הכוכב (מה הסיכוי לזה?) בדיוק בזמן לארוע שמיימי המתרחש אחת ל-22 שנה (מה הסיכוי?). יש עוד הרבה אי-סבירויות ואי-אפשרויות כאלה, אבל הבעיה העיקרית היא העטלפים המטורפים. ממה הם חיים בדרך כלל? האם שרשרת המזון בכוכב הזה תלויה בניצולים של התרסקויות?
אלה אינם חורים שאי אפשר לסתום אותם. כל מה שהיה צריך הוא עוד סצינה, עוד כמה משפטים מפי אחת הדמויות כדי להסביר את העניין. הטייסת הפנתה את החללית לכוון הכוכב אחרי שהחללית נפגעה משום שממנו הגיעו אותות רדיו. ליצורים יש מערכת אקולוגית שלמה מתחת לפני הקרקע. אבל הסרט לא עושה דבר כדי להסביר, החלטה תמוהה, כיוון שחלק גדול מקהל היעד שלו מורכב מחובבי מד"ב, שהם אנשים שאכפת להם מדברים כאלה. אפשר לשחק ב"מה לא בסדר בתמונה" לאורך כל הסרט, ואפשר גם למתוח את קו חוסר האמונה טיפה – לא יותר ממה שנדרש לכל פרק של "מסע בין כוכבים", למשל – ולהינות מהסרט בכל זאת.
פיץ' בלאק הוא כמו פלאנטה ענקית עם שתי טבעות המסתובבות בכוונים מנוגדים: לא אמין, אבל נראה מה-זה טוב. זאת לא יצירת מופת בשום תחום, גם לא בסטנדרטים של סרטי אקשן. זהו סרט אימה לא ממש מפחיד וסרט מד"ב לא ממש הגיוני, ובכל זאת מומלץ, בגלל העיצוב הויזואלי והמפלצות.
כל מלה!
רק לעתים רחוקות יוצא לי להסכים עם כל מילה בביקורת על סרט (או בכל מאמר, לצורך העניין).
רד-פיש, הריני רשמית גרופיך לנצח.
דווקא מראים לנו בדיוק ממה
היצורים ניזונים בדרך כלל- היצורים האחרים. ממש לפני שהגשם היכה, אנחנו רואים בבירור קבוצות של יצורים נלחמות ואוכלות אחד את השני מעל הקניון.
בני האדם היוו בשבילם רק תוספת אקזוטית לתפריט (יאמי!)
מה שעוד יותר בלתי הגיוני
הרי אם יצור א' אוכל את יצור ב', שמשקלו נגיד 20 קילו, הרי שיצור א' יוסיף למשקלו פחות מ20 קילו (משהו יצא בצורת שאריות יצור). תמשיך את שרשרת ההיקשים הזאת (שרשרת די קצרה), ותקבל שאם נגיד התחילו 20,000 יצורים, והם אוכלים אחד את השני, הרי בסופו של דבר ישאר יצור אחד- כמו עץ שמתכנס לעצמו.
כן, אבל הם גם מתרבים
כל הזמן, אז זה מתאזן.
לא, וזו בדיוק הנקודה!
ממה הם מתרבים?
נקח בתור התחלה את האקסיומה הבאה: אי אפשר להוסיף משקל. השביל שיצור יוסיף קילו של משקל, מכל סוג שהוא, הוא צריך לאכול לפחות יותר מקילו של אוכל (בממוצע).
עכשיו, אם לדוגמא יצור שנולד מגיע ממשקל אפס (זניח) למשקל של יצור בוגר, הוא חייב לאכול לפחות את משקלו. ז"א- בשביל לקבל יצור בוגר אחד, חייב להאכל לפחות יצור בוגר אחר.
אם כל מה שיש לאכול זה יצור אחר, ואין העברת מסה של 1:1, בשלב מסויים יהיו פחות יצורים- למשל, כדי שיצור יוולד ויתבגר, הוא צריך לאכול שווה ערך של שני יצורים אחרים.
הבנתי,
ואני מניחה שתת תזונה זה רק דוגמניות בשנות האלפיים.
יש אפשרות נוספת
אולי היצורים יכולים לחולל פוטוסינטזה בתוך גופם?
ואני אגב די סבלתי מהסרט הזה ורציתי לצאת באמצע אבל לא נתנו לי.
אז זה לא ממש היה מסתדר עם העובדה
שהם חיים מתחת לאדמה לעזאזל!!!
אז זה לא ממש היה מסתדר עם העובדה
אולי יש להם איזה צמחים שגדלים על האדמה והם שואבים אותם לתוך מעמקי האדמה?
ואולי אנרגיית החום שנאגרת בפנים מספיקה להם לכל צרכי הקיום?
לא ראיתי את הסרט
אבל ממה שהבנתי בביקורת, העטלפים הם הדבר היחיד שחי על הפלנטה. לא צמחים, לא כלום.
כמובן, שאם הם חיים על אנרגיה גיאותרמית וגזים אטמוספריים, זה היה מאד נחמד והסבר הגיוני להכל. אבל הם בטח לא.
יש עצים על פני הקרקע
ככה הניצולים ידעו שיש מים בקרבת מקום.
הדבר הכי זכור מהסרט
איזה קוליות!
אחרי שנתיים כמעט
גם אני ראיתי.
האמת,כשראיתי שיש את הסרט הזה בלווין לפני איזה חודשיים ביקשתי מחברה שתקליט לי.
לאו דפקא בגלל שידעתי על מה הסרט או שרציתי מאוד לצפות בו.
הסיבה הייתה כי זכרתי את הביקורת הזו מאז,ומאוד הייתי מעוניינת לדעת למה הוא כ"כ לא הלהיב אתכם.
משום מה זכרתי שקטלתם אותו.
היום קראתי שוף את הביקורת והתברר שלא ממש קטלתם אותו ,אבל לא התלהבתם.
אני מודה שזו סיבה מטופשת למדי לרצות לראות סרט,דפקא בגלל שמישו אמר שהוא זבל.
אז לפני איזה יומיים(עכשיו כשאני יכולה להקליט לעצמי ולא לבקש טובות מאחרות)ראיתי שיש והקלטתי.
בקיצור,אולי בגלל שלא היו לי ציפיות למשו טוף(או שהיו לי ציפיות למשו רע) דפקא נהניתי מאוד.
כמעט מהכל.
הקרח עם הקול הצרוד היה צריך לתת לי לראות אותו קודם בסרט הזה ואח"כ בסרט המירוצ המטופש שלו.
ככה היה סיכוי גדול יותר שאתלהב ממנו.
ראיתי את שני ה"נוסע" ואהבתי,דפקא מהסרט הזה נהניתי בצורה מעט שונה.
אומנם הסרט חוזר על כל אלמנט כלשהו בסרטי מד"ב+מתח+אימה,אבל בכל זאת היה נחמד.
חבל שהקטעים עם היצורים דרך ראייתו של הקירח היו קצרים כ"כ,כי מהם התלהבתי יותר מהכל.
לגבי הגיון בסרט,זה בטח ויכוח שלעולם לא יתם.
מי שיכול להאמין שיום אחד אנשים יוכלו לטוס כ"כ רחוק ושככה יראה מטוס נוסעים עם אזרחים ואסירים לא יכול להאמין לחורים אחרים בעלילה?
מישי פעם טסה עם אסיר שיושב לידה במטוס שיעדו אירופה או ארה"ב או אפריקה?
ולגבי האוכל של היצורים,יש גם כאן על האדמה הזו שלנו יצורים שאוכלים פעם במליון שנה(שלא לדבר על בחורות שבעיקר שותות מים כדי לא להשמין ולא מתקרבות לאוכל מוצק),שלא לדבר על בני האדם שניזונים בעיקר אחד מדמו של האחר,כך שבסרט מד"ב עכברים מכונפים עם פה של ההוא מהנוסע השמיני לא יכולים לאכול פעם בעשרים שנה כמה ראשים של בני אדם עתידניים?
הכי חסרה הייתה לי מוסיקה,בעיקר בקטעים של השמשות=הרעיון הכי לא מקורי של הסרט,אבל הכי מצולם יפה.
בשורה תחתונה,אני מצטערת שלא הלכתי לראות את הסרט בקולנוע,כי בטלויזיה בבית דיי פחדתי ונמתחתי,כך שמול מסך רחב וגדול בטח הייתי עושה במכנסיים ויוצאת מאוהבת בדיזל הקרח.
ולחשוב שאת הופעת הבכורה שלו לעיני הוא עשה בסרט מרוצים מטופש!
אה - באיחור אופנתי?
רק עכשיו צפיתי בסרט. למרבה הצער, אחרי שכבר ראיתי את 'רידיק: המסע מתחיל', מה שספיילר לי את הסרט קשות – שם מפורט בדיוק מי שרד את 'פיץ' בלאק', וזה מוריד באופן משמעותי את מפלס המתח.
בכולופן, הסיבה לתגובה שלי על ביקורת מלפני 5 שנים איננה רצון לשיתוף בחוויות או הוספת ניטפוקים – אף שבאמת לא חסרים כאלה – אלא דווקא תשובה על אחת ההאשמות שהובאו בביקורת. בניגוד לעלילת הדם של רד, החללית אינה מתרסקת במקרה על כוכב בעל אטמוספרה נשימה. בזמן ההתרסקות הטייס (או טייס המשנה, או מה שהוא לא יהיה – לא קלטתי את תפקידו בצוות) ממלמל כל מיני הסברים שנועדו כנראה לאוזני הצופים, ובין השאר הוא אומר שמערכת החירום הפנתה את החללית אל הכוכב הזה, כיון שיש בו חמצן.
נו, עכשיו נרגענו והכל מסתדר. אפשר לראות את הסרט בנפש שקטה.
שמונה שנים אחר כך
איזה מגניב לכתוב תגובה לפוסט מלפני 13 שנה!. האמת שזו לא תגובה, אבל אני מתכוון לצפות בסרט עכשיו בגלל שקראתי ביקורת על הסרט השלישי בסדרה שיצא עכשיו… הביקורת של הדג כאן למעלה אכן עושה לי חשק מסויים ולכן אצפה גם אצפה. אושר ועושר.