אחרי שנתיים שבה הייתה יותר התעניינות באוסקר, שנת 2024 מחזירה אותנו לשפלים של 2020-2021 (שנות הקורונה) בכל הנוגע להתעניינות בסרטים שהאקדמיה מתעניינת בהם – וזאת למרות שהסרט שזכה בסקר האתר ("חולית: חלק שני") בין המועמדים. שנה חלשה? מיתוג חלש שלנו? אנשי לטאה? תחליטו אתם. מחר, בכל מקרה, יערך טקס האוסקר, אבל הנה רגע לפני: הבחירות של מי שהצביע באתר.
הזוכה בקטגוריית שחקנית המשנה: אריאנה גרנדה, מרשעת
ונאמר: דה. גרנדה הגיעה בהופעת סקר השנה למקום השני (שהיה די רחוק מהראשון, ובכל זאת), אז מן הסתם היא תזרח בקטגוריה הזאת – מה שכנראה אומר שלא צריך לצפות לראות את ברברו, ג'ונס או רוסוליני בסקר של השנה הבאה.
מדובר בקטגוריה עם התאמה של 3/7 בינינו ובין האוסקר – לא מלא, בלשון המעטה. גם גרנדה לא צפויה לזכות בטקס הקרוב, אבל הירידה במניות של "אמיליה פרז" יכולה להוביל להפתעה… אם כי גם אז, יותר סביר שזה יילך לרוסוליני או לג'ונס מאשר לגרנדה.
זוכות עבר (בטקס שלנו, לא באוסקרים): דאווין ג'וי רנדולף, נשארים לחג; קרי קונדון, רוחות אינישרין; קריסטן דאנסט, כוחו של הכלב; מריה בקלובה, סרט המשך בוראט; לורה דרן, סיפור נישואים; אמה סטון, המועדפת; אליסון ג'ני, אני טוניה
הזוכה בקטגוריית שחקן המשנה: קירן קאלקין, כאב אמיתי
אין שום מצב שקאלקין הוא שחקן משנה ב"כאב אמיתי", אבל גם אין שום דרך בה אפשר לוותר על פרס בשבילו – ואכן, הנה הוא זוכה גם כאן, משאיר אבק ורגשות אשם למתחרים שלו. אני מניח שאפשר לבנות עליו כבר מעכשיו כמתחרה רציני להופעת השנה. הוא אגב הזוכה היחיד השנה שנמצא מעל ל-50% הסכמה, מה שאומר שהוא גם הקונצנזוס הכי גדול באתר.
היו לנו לא מעט הסכמות עם האוסקר בקטגוריה הזאת לאורך השנים (רק פעמיים נפרדו דרכנו, אחת בשנה שעברה ואחת ב-2020) אבל אנחנו צפויים לחזור להיות אחוקים עם הזכייה הכי ברורה מאליה בטקס הקרוב (אלא אם הפתעות וכו' וכו').
זוכי עבר: ריאן גוסלינג, ברבי; קה הוי קוואן, הכול בכל מקום בבת אחת; טרוי קוצור, CODA; סשה ברון כהן, משפט השבעה משיקגו; בראד פיט, היו זמנים בהוליווד; מהרשלה עלי, הספר הירוק; סם רוקוול, שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי
הזוכה בקטגוריית התסריט המקורי: אנורה
"אנורה" הוא אחד מ-3 סרטים ש(ספוילר) ייקח שני פרסים הביתה בסוף הכתבה הזאת. הראשון הוא על התסריט שלו, כאשר אני אישית מתבאס מהמיקום הנמוך מדי של "5 בספטמבר".
צריך לומר שאולי היה עדיף ל"אנורה" להפסיד פה. עד כה, רק פעמיים הסכמנו עם האוסקר על התסריט הטוב ביותר, ואלא אם שון בייקר מעדיף את הבמה היוקרתית שלנו על פני הבינלאומית של האוסקר, יש סיכוי שנעשה לו נאחס בקטגוריה שגם ככה הוא לא הכי בטוח בה – ג'סי אייזנברג נושף בצווארו עם "כאב אמיתי" וגם "יופי מסוכן" לחלוטין יכול להפתיע פה. לעזאזל, אפילו "הברוטליסט" עלול.
זוכי עבר: נשארים לחג, הכול בכל מקום בבת אחת ליקריץ פיצה, משפט השבעה משיקגו, פרזיטים, המועדפת, שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי
הזוכה בקטגוריית התסריט המעובד: עד שיצא עשן לבן
"עד שיצא עשן לבן" אמור לשבור נאחס מפואר במערכת היחסים שלנו ושל האוסקרים בנוגע לשאלה מהו תסריט מעובד טוב. זאת דרך מכובסת להגיד שעד כה רק פעם אחת ("שחור על לבן") הסכמנו, ובכל שאר הפעמים אנחנו בחרנו סרטים מגניבים והם הלכו על סרטים פחות מגניבים. השנה, אולי בהיעדר אפשרות להצביע ל"חולית: חלק שני", כנראה נסכים שוב, כי לא נראה שיש תחרות רצינית ל"עד שיצא עשן לבן" בקטגוריה הזאת.
זוכי עבר: אופנהיימר, רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית, חולית, ארץ נוודים, ג'וקר, שחור על לבן, לוגאן
הזוכה בפרס הצילום הטוב ביותר: גרג פרייזר, חולית: חלק שני
באתי להגיד שפרייזר הוא האדם הראשון שזוכה בשני פרסים באותה קטגוריה בעין הדג, אבל מספיק להציץ למטה בשביל לראות שרוג'ר דיקנס עקף אותו בדרך לתואר הזה (ושפרנסס מקדורמנד ואמה סטון גם זכו פעמיים אצלנו). אז… אה… פרייזר הוא היחיד שעשה את זה עם אותה סדרת סרטים?
עד כה רק פעם אחת לא הסכמנו עם האוסקר בקטגוריה (הטמבלים שם חשבו שהצילום ב"מאנק" יותר טוב) אבל נראה שהשנה נסכים שלא להסכים כי "חולית: חלק שני" פשוט לא על הרדאר בעונת הפרסים הזאת (בקטגוריה הזאת, לפחות). "הברוטליסט" אמור לזכות, ואם הוא מפספס את הריבאונד "נוספרטו" אמור לקחת, ורק אם גם הוא מחטיא, אולי אז אפשר לדבר על פרייזר. אבל לא הייתי בונה על זה.
זוכי עבר: הויטה ואן הויטמה, אופנהיימר; ג'יימס פרנד, במערב אין כל חדש; גרג פרייזר, חולית; ג'ושוע ג'יימס ריצ'ארדס, ארץ נוודים; רוג'ר דיקנס, 1917; אלפונסו קוארון, רומא; רוג'ר דיקנס, בלייד ראנר 2049
הזוכה בקטגוריית השחקנית הראשית: מייקי מדיסון, אנורה
בניגוד לזכייה הקודמת של "אנורה", זה מקום טוב לזכות בו: 5/7 פעמים עד כה הסכמנו עם האוסקר – גם בשנים בהן הזכייה הזאת הייתה הפתעה מוחלטת או מרוץ צמוד (כמו סטון או קולמן). לא הייתי עדיין אומר שהלך על מור, היריבה שלה – אבל זה משהו לקחת בחשבון, כמו שאומרים. מדיסון היא השחקנית הכי צעירה שזכתה בקטגוריה עד כה, אם כי היא לא הזוכה הכי צעירה פה אי פעם (זאת מריה בקלובה בגיל 24).
זוכות עבר: אמה סטון, מסכנים שכאלה; מישל יאו, "הכול בכל מקום בבת אחת"; קריסטן סטיוארט, ספנסר; פרנסס מקדורמנד, ארץ נוודים; סקרלט ג'והנסון, סיפור נישואים; אוליביה קולמן, המועדפת; פרנסס מקדורמנד, שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי
הזוכה בקטגוריית השחקן הראשי: אדריאן ברודי, הברוטליסט
לפחות הפעם מישהו הצביע לקולמן דומינגו, הא?
עד כה זכו גם אצלנו וגם אצל האוסקר 4 מתוך 7 הזוכים האחרונים שלנו. בהיעדר הפתעה כלשהי, ברודי יהיה מספר 5.
זוכי עבר: קיליאן מרפי, אופנהיימר; קולין פארל, רוחות אינישרין; אנדרו גארפילד, טיק, טיק.. בום!; ריז אחמד, צלילי המטאל; חואקין פיניקס, ג'וקר; ראמי מאלק, רפסודיה בוהמית; גארי אולדמן, שעה אפלה
הזוכה בקטגוריית הבימוי: בריידי קוברט, הברוטליסט
זה קרב הכי צמוד שהיה לנו השנה, אבל גם הוא לא היה כזה צמוד.
ברכות לקוברט בכל מקרה, שלאו דווקא יצליח לשחזר את ההישג הזה באוסקר – הרוח נושבת כרגע לכיוון בייקר (המקום השני אצלנו) עם פרסים בכל מיני גילדות. הזוכים אצלנו לא זכו באוסקר רק פעמיים, וגם זה היה אי אז בעשור הקודם. לא שזה אומר משהו, ועדיין.
זוכי עבר: כריסטופר נולאן, אופנהיימר; הדניאלס, הכול בכל מקום בבת אחת; ג'יין קמפיון, כוחו של הכלב; קלואי ז'או, ארץ נוודים; סם מנדז, 1917; אלפונסו קוארון, רומא; כריסטופר נולאן, דנקרק
הזוכה בקטגוריית הסרט המונפש הטוב ביותר: רוז הרובוטית
כמו שנה שעברה, מדובר בקרב צמוד בין שני סרטים – "עם הזרם" ו"רוז הרובוטית". בשנה שעברה אנחנו הלכנו בדרך אחת והאוסקר בדרך אחרת… אבל אז הקרב היה קצת יותר צמוד מאשר הוא עכשיו. אם "עם הזרם" יזכה באוסקר הוא ימשיך את רצף הבאסה ויעמיק את הקרע שלנו מול האקדמיה בקטגוריה שדווקא הסכמנו איתה לא מעט לאורך השנים. נחיה ונראה.
זוכי עבר: "ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש", "גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו", "משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות", "נשמה", "צעצוע של סיפור 4", "ספיידרמן: ממד העכביש", "קוקו"
הזוכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר: חולית: חלק שני
אין שום סיכוי בעולם ש"חולית: חלק שני" קרוב באיזושהי דרך לזכות באוסקר. הוא מוזמן להתנחם (שוב) בזרועותינו, אחרי שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר בסקר השנתי שלנו. ראוי לציין שזאת הפעם השלישית שסרט זוכה גם פה וגם בסקר סרט השנה.
הסרט מצטרף ל"אופנהיימר", "הכול בכל מקום בבת אחת", "חולית", "צלילי המטאל", "ג'וקר", "רומא", ו"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי".
סטטיסטיקות והערות בעקבות הסקר:
- "חולית: חלק שני" הופך לסרט ההמשך הראשון שזוכה בקטגוריה אצלנו – גם בכלל וגם ספציפית לסרט שגם הקודם שלו זכה אצלנו.
- שלושה סרטים, כאמור, זכו בשני פרסים כל אחד, כולל הסרט שזכה בפרס הסרט הטוב ביותר. זאת פעם ראשונה שאין סרט שלוקח שלושה פרסים או יותר.
- אדם אחד הודה שהוא לא ראה אף סרט מהעשירייה הזאת, ואז הלך והצביע ל… תשעה מועמדים סך הכל. נו, היית כבר מצביע לסרט עשירי!
- בממוצע, כמות הסרטים שנצפו על ידי מי שדירג את פרס הסרט הטוב ביותר הייתה 5.2.
- בפינת האנשים/סרטים שכולם התעלמו מהם יש את הצלם של "מריה" ואת "נערי ניקל" שלא זכה להצבעה אחת במקום הראשון בפרס הסרט. בנוסף לכך אף אחד לא הצביע ל"אני עדיין כאן" במקום השני, לא הצביעו ל"חולית: חלק שני" ול"ברוטליסט" במקום השישי, ל"מרשעת" במקום התשיעי ובמקום האחרון אף אחד לא הצביע ל"חולית: חלק שני", "עד שיצא עשן לבן", ול"ברוטליסט".
- הסרטים המובילים בפרס הסרט הטוב ביותר בכל מקום החל מהראשון: שני ושלישי – "חולית: חלק שני", רביעי וחמישי – "מרשעת", שישי – תיקו של "מרשעת" ו"אנונימי לגמרי", שביעי ועשירי – "אמיליה פרז", שמיני – "נערי ניקל", ותשיעי – "אני עדיין כאן". הידד?
- הסרט שהכי הרבה אנשים ראו (או יותר נכון, דירגו) הוא, לא במפתיע, "חולית: חלק שני". הסרט שהכי פחות אנשים ראו/דירגו הוא "נערי ניקל".
- הקטגוריה שבה הצביעו הכי הרבה אנשים היא קטגוריית הסרט הטוב ביותר. הקטגוריה שבה הצביעו הכי פחות היא קטגוריית התסריט המעובד.
למי שרוצה לראות את ההיסטוריה של הטופס שלנו מול האוסקר במקום אחד ונוח – הנה.
מאוד מתלבט את מי אני מעדיף בקטגוריית הבמאי - קוברט או בייקר
מצד אחד ההישג מהבחינה הזו של הברוטליסט גדול הרבה יותר, בעיקר בהתחשב בתקציב. מצד שני, נראה לי שקוברט הוא במאי שנראה במעמדים האלו עוד כמה פעמים בעתיד, בעוד שקולנוע השוליים של בייקר הגיע פה באופן נדיר להתמזגות עם הטעם של מצביעי האוסקר, וסביר להניח שזה אירוע חד פעמי שלא יחזור.
אמרתי את זה כבר אבל... אתה בטוח שבייקר הוא שוליים?
מפרויקט פלורידה נראה שהוא מקבל הרבה ביקורות ממבקרים ואפילו טריילרים ופרסום לא רע בכלל. יש הגבלת פרסום על הסרטים שלו?
לא במאי אלמוני לגמרי כמובן
אבל בעשיה שלו הוא מאוד לא מכוון למיינסטרים ההוליוודי. הייתי מגדיר את ההבדל ביניהם שקוברט יכול לעשות דברים מדהימים עם תקציב גדול פי כמה, ונראה לי שבייקר לא ידע מה לעשות איתו
בהנחה שאנורה יקבל את פרס הסרט
אני מעדיף שקורבט יקבל את פרס הבימוי. שניהם יקבלו את ההכרה שהם ראויים לה, וכל אחד בקטגוריה שבאמת מגיעה לו.