תוצאות טופס האוסקר של עין הדג 2024

או בשמו השני: נו, בכמה פרסים זכה "אופנהיימר"?

הכי הרבה שהסכמנו בשנה אחת עם האוסקר עד כה היה בשבע קטגוריות מתוך עשר. האם השנה ייפרץ הסכר?

הזוכה בקטגוריית שחקנית המשנה: דאווין ג'וי רנדולף , נשארים לחג

ואנחנו מתחילים בקטגוריה שבה האוסקרים ואנחנו לא מסכימים לרוב: קטגוריית שחקנית המשנה. עד כה אנחנו והאוסקר הכרזנו על אותה רק 33% מהפעמים – אבל רנדולף עתידה לזכות באוסקר, אלא אם הולכת להיות הפתעה עצומה, מה שיעלה את אחוז ההסכמה ל-42%. רנדולף היא אחת משלושה זוכים שגרפו מעל 50% מהקולות, כולם בפרסי המשחק.

זוכות עבר: קרי קונדון, רוחות אינישרין; לורה דרן, סיפור נישואים; אליסון ג'ני, אני טוניה; מריה בקלובה, סרט המשך בוראט; אמה סטון, המועדפת; קריסטן דאנסט, כוחו של הכלב.

הזוכה בקטגוריית שחקן המשנה: ריאן גוסלינג, ברבי

כמו שכתוב למעלה, גוסלינג הוא הזוכה היחיד בפרסי המשחק שעשה את זה בפחות מ-50%. למרות שהוא היה במקום השני בסקר הופעת השנה שלנו ואילו רוברט דאוני ג'וניור במקום תשיעי רחוק, הפעם דאוני הצליח לסגור את הפער ונו, אף פעם לא להיות ממש צמוד – אבל בהחלט מספיק בשביל לגרום לגוסלינג להתאמץ.

עד כה היה מדובר בקטגוריה שבה הסכמנו עם האוסקרים הכי הרבה (83%), אבל אלא אם תהיה הפתעה גדולה, השנה כנראה כל אחד ימצא זוכה אחר ובמקום גוסלינג יזכה רוברט דאוני ג'וניור. כמו שראוי, צריך להגיד, די כבר עם טקסי פרסים שכולם בוחרים את אותם זוכים.

זוכי עבר: קה הוי קוואן, הכול בכל מקום בבת אחת; טרוי קוצור, CODA;  סשה ברון כהן, משפט השבעה משיקגו; בראד פיט, היו זמנים בהוליווד; מהרשלה עלי, הספר הירוק; סם רוקוול, שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי.

הזוכה בקטגוריית התסריט המקורי: נשארים לחג

האם "נשארים לחג" יזכה גם בפרס הזה בטקס האוסקר? עד כה הסיכויים לא לחלוטין לטובתו, והרבה יותר לטובת "אנטומיה של נפילה"; וצריך להגיד שזכייה פה אכן מוסיפה לנתונים שכנראה שהסרט הצרפתי יזכה, שכן עד כה רק שני סרטים זכו גם פה וגם באוסקר, ובשני המקרים היו מעורבים בהם אסיאתים. אז נראה שאו שנשבור את הרצף הזה או שנגלה שדומיניק סיסה בעצם מלאוס, מה שיהיה טוויסט מעניין בכל כיוון שהוא.

זוכי עבר: שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי, המועדפת, פרזיטים, משפט השבעה משיקגו, ליקריץ פיצה, הכול בכל מקום בבת אחת.

זוכה בפרס התסריט המעובד: אופנהיימר

אם דיברנו על הזוכים בתסריט כקטגוריה שיש בה אי הסכמה אבל זה לא כזה נוראי – אז זה כלום לעומת הקטגוריה שבה יש לנו רק 16% אחוזי הסכמה עלובים עם האוסקר, מה שאומר שאולי "אופנהיימר" לא יזכה שוב. צריך לציין שגם פה הוא בקושי זכה – לא הרבה קולות הפרידו בינו ובין "מסכנים שכאלה" (אם כי זה לא המירוץ הצמוד ביותר שהיה לנו). אבל באוסקר כרגע בכלל מיועד לזכייה "מעשייה אמריקאית", אז שניהם היו יכולים לנצח אצלנו באותה המידה.

זוכי עבר: רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית, לוגאן, שחור על לבן, ג'וקר, ארץ נוודים, חולית.

הזוכה בפרס הצילום הטוב ביותר: הויטה ואן הויטמה, אופנהיימר

כמו שחקן משנה, גם צילום הוא קטגוריה שבה אנחנו והאוסקר רואים עדשה לעדשה. ובניגוד לשחקן המשנה, על פי ההימורים אנחנו עתידים להמשיך לראות איתם כי "אופנהיימר" אמור לזכות גם באוסקר.

זוכי עבר: ג'יימס פרנד, במערב אין כל חדש; גרג פרזר, חולית; ג'ושוע ג'יימס ריצ'ארדס, ארץ נוודים; רוג'ר דיקנס, 1917; אלפונסו קוארון, רומא; רוג'ר דיקנס, בלייד ראנר 2049.

הזוכה בקטגוריית השחקנית הראשית: אמה סטון, מסכנים שכאלה

66% מהפעמים הסכמנו עם האוסקרים בקטגוריה, ונותר לראות במירוץ האחד המותח של השנה האם פה אנחנו והאוסקרים מסכימים או לא. כלומר, האם אנחנו ניצבים לפני שנה שבה הצד האירופאי יותר של האקדמיה משתלט ונותן לשחקנית אצל לנטימוס את האוסקר, או האם הצד האמריקאי יותר של האקדמיה משתלט ונותן את הסרט לשחקנית שמייצגת בנצחון שלה זכייה לקבוצה לא מיוצגת. אצלנו, בכל מקרה, העדיפו את סטון בפער ניכר. כמה ניכר? הכי ניכר בתולדות הסקר – תואר שעד כה היה שמור לרוג'ר דיקנס על הזכייה של "1917" עם 72.9%. אבל גם מקום שני צמוד זה הישג לא מבוטל.

זוכות עבר: מישל יאו, "הכול בכל מקום בבת אחת"; קריסטן סטיוארט, ספנסר; פרנסס מקדורמנד, ארץ נוודים; סקרלט ג'והנסון, סיפור נישואים; אוליביה קולמן, המועדפת; פרנסס מקדורמנד,  שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי.

הזוכה בקטגוריית השחקן הראשי: קיליאן מרפי, אופנהיימר

אחוזי ההסכמה שלנו עם האוסקר בקטגוריה הזאת עומדים על 50% עד כה. אז קיליאן מרפי יכול להיות בטוח. סוג של. כלומר, הוא המוביל בעונה עד כה ממילא. אבל כזה, שפשוט לא יתפלא אם פול ג'יאמטי ינצח. גם אצלנו, הוא אומנם ניצח בפער עצום, אבל וואלה – זה היה יכול להיות גדול יותר.

זוכי עבר: קולין פארל, רוחות אינישרין; גארי אולדמן, שעה אפלה; ראמי מאלק, רפסודיה בוהמית; חואקין פיניקס, ג'וקר; ריז אחמד, צלילי המטאל; אנדרו גארפילד, טיק, טיק.. בום!.

הזוכה בקטגוריית הבימוי: כריסטופר נולאן, אופנהיימר

מדובר בקטגוריה שבה יש לנו 66% סיכויי הצלחה ולא רוצה לסכסך, אבל אצלנו נולאן כבר זכה פעם אחת.

זוכי עבר: הדניאלס, הכול בכל מקום בבת אחת; ג'יין קמפיון, כוחו של הכלב; קלואי ז'או, ארץ נוודים; סם מנדז, 1917; אלפונסו קוארון, רומא; כריסטופר נולאן, דנקרק.

הזוכה בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר:  "ספיידרמן: ברחבי ממדי העכביש"

כמו צילום ושחקן המשנה, מדובר באחד המקומות שבהם אנחנו מסכימים עם האוסקר הכי הרבה. האם זה סימן לטובת "ספיידרמן", שהיה אמור לקחת את הפרס הזה בהליכה אבל מצא את עצמו נאבק כל הדרך עם "הילד והאנפה"? הרי גם אצלנו המרחק בין ניצחון למיאזאקי לא היה כזה רחוק.

זוכי העבר: "גיירמו דל טורו מציג: פינוקיו", "קוקו", "ספיידרמן: ממד העכביש", "צעצוע של סיפור 4", "נשמה", "משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות".

והזוכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר: "אופנהיימר"

עד כה רק סרט אחד זכה גם פה וגם באוסקר – "הכול בכל מקום בבת אחת". "אופנהיימר" אמור לשחזר את הזכייה הזאת, אלא אם אנחנו בפני ערב דמוי 2017 – אז "אור ירח" גנב את הרעם של "לה לה לנד". זה לא סביר – האקדמיה קצת נגמלה מהניסיון להיות הכי חתרניים וקטנים וכולם די מאוהבים ב"אופנהיימר", אבל אם נגלה שהוא יפסיד ונחפש מדדים שעל פיהם היינו אמורים לראות את ההפסד הזה, הניצחון שלו פה הוא בדיוק סימן שכזה.

הסרט מצטרף ל "הכול בכל מקום בבת אחת", "חולית", "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי", "רומא", "ג'וקר" ו"צלילי המטאל".

סטטיסטיקות והערות בעקבות הסקר:

  • "אופנהיימר" משווה שיא זכיות עם "הכול בכל מקום בבת אחת", חמש במספר. גם "נשארים לחג" קוטף לעצמו שני פרסים, מה שהופך אותו ל"רוחות אינישרין" של השנה שלנו.
  • זה לא שהזכייה של "אופנהיימר" בפרס הסרט נעשתה על חודו של קול, אבל מעניין לראות שלאורך רוב הסיבובים היה תיקו די צמוד בינו ובין "מסכנים שכאלה". האם בינו ובין "חולית: חלק שני" כבר יצא השנה סרט השנה של עין הדג?
  • שני אנשים הודו שהם לא ראו אף סרט מהמועמדים לפרס הסרט הטוב ביותר, ואז, אה, לא הצביעו אפילו לסרט אחד שם. מה זה הדבר הזה. במקומם, היה מצביע אמיץ שראה רק סרט אחד ועדיין דירג את כל עשרת המועמדים.
  • בממוצע, כמות הסרטים שנצפו על ידי מי שדירג את פרס הסרט הטוב ביותר הייתה 5.8.
  • בפינת האנשים שכולם התעלמו מהם יש את אנט בנינג ב"ניאד" וקולמן דומינגו ב"רסטין". בנוסף לכך אף אחד לא הצביע ל"המאסטרו" במקום השני או במקום הרביעי, ול"מסכנים שכאלה" במקום השישי. במקום התשיעי לא הצביע אף אחד ל"אופנהיימר", "מסכנים שכאלה" או "נשארים לחג". ובמקום האחרון אף אחד לא הצביע ל"מסכנים שכאלה" ו"נשארים לחג".
  • הסרטים המובילים בפרס הסרט הטוב ביותר בכל מקום החל מהראשון: שני ושלישי – "אופנהיימר", רביעי, חמישי, שישי ושביעי – "ברבי", שמיני ובפער גדול – "חיים שלמים", תשיעי ועשירי – "המאסטרו", ובמקום העשירי מדובר בפער ניכר ביותר.
  • הסרט שהכי הרבה אנשים ראו (או יותר נכון, דירגו) הוא, לא במפתיע, "אופנהיימר". הסרט שהכי פחות אנשים ראו/דירגו הוא "מעשייה אמריקאית".
  • הקטגוריה שבה הצביעו הכי הרבה אנשים היא "כמה סרטים ראית?". אבל, אממ, הקטגוריה שמשנה משהו שהכי הרבה אנשים הצביעו בה היא קטגוריית הסרט הטוב ביותר והתסריט המעובד הטוב ביותר. הקטגוריה שבה הצביעו הכי פחות היא שחקנית המשנה.
  • שתי הצבעות היו נאמנות לברבנהיימר והצביעו רק לשני הסרטים הנ"ל.

בשבוע הבא בין ראשון לשני יהיה טקס האוסקר ונוכל לראות אם יש להם טעם טוב ואיכותי כמו שלנו או שלא. למי שרוצה לראות את ההיסטוריה של הטופס שלנו מול האוסקר במקום אחד ונוח – הנה.