ביום ראשון הקרוב יהיה טקס האוסקר, אבל הטקס היותר חשוב הוא זה שאנחנו עורכים פה בעין הדג. למי שרוצה לראות מי זכה בשנה שעברה בסקר של עין הדג – התוצאות נרשמו פה.
לפני שנתחיל, ראוי לציין שאין שום ספק שהשנה הסרטים המועמדים לאוסקר (ובכלל) פשוט פחות עניינו אז בפעם הרביעית, אני גאה להכריז על הזוכים בטופס האוסקר של עין הדג. בוא נצא לדרך.
הזוכה בקטגוריית שחקנית המשנה: מריה בקלובה, "סרט המשך בוראט"
את הפרס הראשון בטקס לקחה בקלובה על גילומה של טוטאר, בתו של בוראט בסרט ההמשך של הנ"ל, כאשר מאחוריה במקום השני הייתה אוליביה קולמן, ובתיקו מקום אחרון מרשים היו כל השאר. הזכייה שלה תהפוך בכלליות לכלל אצבע בטקס הזה: אם הייתה הופעה שהייתה מועמדת גם להופעת השנה בעין הדג, אז היא הולכת לנצח. מה שבסך הכל: די סביר. עוד משהו "די סביר": זכייה שלה. כלומר, כרגע היא לא המובילה – אבל זכייה שלה לא נחשבת הפתעה מטורפת אלא רק הפתעה סבירה, ואולי זה מה שבאמת מטורף בכל הסיפור.
בנוגע להתאמה עם האוסקר: בעבר זכו בעין הדג לורה דרן על "סיפור נישואים" ואליסון ג'ני על "אני, טוניה" (שזכו גם באוסקר) ואמה סטון על "המועדפת" (שלא), אז הסיכויים שלה על בסיס זה, הם, כאמור, די סבירים.
הזוכה בקטגוריית שחקן המשנה: סשה ברון כהן, "משפט השבעה משיקגו"
בניגוד לזכייה בשחקנית המשנה, כאן הייתה לסשה ברון כהן תחרות די רצינית מצד דניאל קאלויה, אך בסופו של דבר כלל ה"מי שהיה בהופעת עין הדג" תקף גם פה, כאשר פול רייסי מקום שלישי מכובד. בשלושת הפעמים הקודמות, הזוכים בעין הדג תאמו באוסקר, השנה, ככל הנראה, זה לא יקרה – דניאל קאלויה דרס את דרכו אל הפרס וזכייה של סשה ברון כהן תהיה הלם מוחלט בשלב זה. בעבר זכו בראד פיט, מהרשלה עלי וסם רוקוול.
הזוכה בקטגורית התסריט המקורי: "משפט השבעה משיקגו"
בפער די ניכר, סורקין והמשפט שלו מובילים ולוקחים את הפרס. המקום השלישי שלנו, "צעירה מבטיחה", הוא גם המתחרה העיקרי שלו באוסקר. השאר שמחים להיות מועמדים. בשנים הקודמות זכו "פרזיטים", "המועדפת" ו"שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי".
הזוכה בפרס התסריט המעובד: "ארץ נוודים"
כמו שנה שעברה, גם הפעם היה תיקו צמוד, אך לבסוף "ארץ נוודים" ניצח את "סרט המשך בוראט" (ו"האבא" לא הרחק מאחור). "ארץ נוודים" הוא המוביל לזכייה באוסקר.
בשנה שעברה זכה אצלנו באתר "ג'וקר", ולפניו "שחור על לבן", ואז "לוגאן". האם אני רואה כאן דפוס ושנה הבאה נראה סרט קומיקס מועמד על תסריט שיזכה אצלנו? שווה לעקוב.
הזוכה בפרס הצילום הטוב ביותר: "ג'ושוע ג'יימס ריצ'ארדס, ארץ נוודים"
גם כאן היה תיקו די צמוד בין "ארץ נוודים" ו"מאנק", אך לבסוף זכה הצלם של "ארץ", שהוא גם בן זוגה של הבמאית, קלואי ז'או. בשנים שעברו דווקא הזוכים זכו ברוב מוחץ – כך היה עם "1917" ו"רומא". חוץ מהם בשנה הראשונה זכה "בלייד ראנר 2049". סביר מאוד שג'ושוע יזכה גם השנה, וכך מדף הפרסים שלהם יתמלא אפילו עוד.
הזוכה בקטגוריית השחקנית הראשית: פרנסס מקדורמנד, "ארץ נוודים"
לראשונה בתולדות הקצרצרות של הטופס טקס הזה שלנו: שחקן כלשהו זוכה בפרס השני שלו. יותר נכון – שלה. וכך פרנסס מקדורמנד, שזכתה גם בטקס הראשון שעשינו, זוכה גם בטקס הרביעי. כבוד. מקום שני מכובד היא קארי מוליגן, ויחד הן משאירות אבק לשאר התחרות.
שנה שעברה אנחנו בחרנו את סקרלט ג'והנסון, ולפניה את אוליביה קולמן.
הזוכה בקטגוריית השחקן הראשי: ריז אחמד, "צלילי המטאל"
כאמור, אל תתעסקו עם שחקנים שהיו בהופעות עין הדג. כמו כן, אתם רואים את ה-0 הזה? הוא מעליב, וזאת פעם שנייה ברצף שזה קורה בקטגוריה הזאת. בפעם הקודמת היה זה ג'ונתן פרייס שלא הצליח לגרד אפילו מצביע אחד שיחשוב שהוא הטוב ביותר השנה, והשנה סטיבן יואן. האם שחקנים ראשיים פשוט פחות טובים במקצוע שלהם?
אחמד, בכל מקרה, מוביל עם הרוב הכי גדול מבין הקטגוריות של הישגים אישיים (כלומר לא סרט/סרט אנימציה).
עד כה הסכמנו עם האוסקרים לאורך כל הבחירות שלנו – עם חואקין פיניקס, רמי מאלק, ועם גארי אולדמן. השנה זה אמור דווקא להיות צ'דוויק בוזמן שיזכה, ואולי אולי אנתוני הופקינס.
הזוכה בקטגוריית הבימוי: קלואי ז'או, ארץ נוודים
"ארץ נוודים" מרים את האוסקר הרביעי שלו לטקס הזה – אחרי תסריט, שחקנית ראשית וצילום. שנה שעברה זכה סם מנדז, לפניו אלפונסו קוארון, ולפני זה כריסטופר נולאן. גם באוסקר התחזית היא שז'או יזכה.
הזוכה בפרס סרט האנימציה הטוב ביותר: "נשמה"
עד כה, כל זוכה בקטגוריה סרט האנימציה זכה גם באוסקר – בין אם זה היה "קוקו" או "ספיידרמן: ממד העכביש" או "צעצוע של סיפור 4". נשמה לא יהיה הסרט שישבור את הרצף הזה.
והזוכה בקטגוריית הסרט הטוב ביותר: צלילי המטאל
כמו שנה שעברה, גם השנה השיטה המוזרה של האוסקר מוכיחה את עצמה – ובעוד שבשיטת הצבעה מסורתית "ארץ נוודים" לוקח את הפרס, בשיטת ההצבעה המסורבלת של ההצבעה הנוכחית – היא לא. הטבלה למעלה מדגימה את אותו התהליך שיקרה באוסקר – סופרים את כל המקומות הראשונים ורואים אם מישהו קיבל יותר ממחצית מהקולות. אם לא, מתחילים "לפרק" את הטפסים שהצביעו לסרטים במקומות האחרונים – עד שמגיעים לזוכה.
על פי ההיסטוריה של הזוכים בטופס של עין הדג – זה כנראה הנצחון הכי גדול שלו בזמן הקרוב, כי לא "ג'וקר", לא "רומא" ולא "שלושה שלטים מחוץ לאבינג, מיזורי" שניצחו בשנים שעברו בעין הדג, זכו אחר כך באוסקר.
סטטיסטיקות והערות בעקבות הסקר:
– לראשונה בתולדות הטקס הקצר שלנו, הזוכה בפרס הסרט ("צלילי המטאל") הוא לא הזוכה עם מספר הפרסים הגדול ביותר – שזה "ארץ נוודים" עם 4 פרסים, לעומת ה-2 של "צלילי המטאל". חוץ משני אלה, גם "משפט השבעה משיקגו" יצא עם 2 פרסים. חוץ מאלה, "סרט המשך בוראט" ו"נשמה" זכו בפרס אחד.
– הקטגוריה לה הצביעו הכי הרבה אנשים היא קטגורית סרט האנימציה הטוב ביותר. הקטגוריה לה הכי הצביעו הכי מעט אנשים היא קטגורית התסריט המעובד.
-"מינארי" מחזיק בתואר הסרט שהכי פחות אנשים ראו (או יותר נכון – דירגו), ו"משפט השבעה משיקגו" מחזיק בתואר הסרט שהכי הרבה אנשים דירגו/ראו. אם כי בהתחשב במספר המצביעים הנמוך הפעם, לא מדובר בפער גדול מדי.
– אם מודדים לאיזה סרט הצביעו הכי הרבה בכל מקום משמונת המקומות, מתקבלת החלוקה הבאה: "ארץ נוודים" זכה במספר הרב ביותר של קולות במקום הראשון, "צלילי המטאל" זכה במספר הרב ביותר במקום השני, ו-"יהודה איש קריות והמשיח השחור" במקום השלישי. במקום הרביעי יש תיקו בין "צלילי המטאל" ו"צעירה מבטיחה". במקום החמישי מוביל "מאנק". במקום השישי יש עוד תיקו בין "משפט השבעה משיקגו" ו"מינארי". במקום השביעי מוביל "צעירה מבטיחה", ובכבוד המפוקפק של להיות הסרט עם הכי קולות במקום האחרון נמצא "מאנק".
– ארבעה סרטים זכו להצבעה ששמה אותם במקום הראשון ומשאירה את שאר הטופס ריק – "משפט השבעה משיקגו" (שקיבל ארבע הצבעות כאלה), "ארץ נוודים", "מאנק" ו"צלילי המטאל".
– לאנשים שקיבלו כבר ג'ננה מכל האוסקרים – זהו, אנחנו בישורת האחרונה. אין עוד פוסטים מתוכננים על הטקס עד הטקס עצמו. תחזיקו מעמד ארבעה ימים והכל עובר. ואם אתם צריכים להוציא את העצבים שלכם איכשהו – באוסקר כבר הכיתם?
סליחה על הבורות
אבל איך "משפט השבעה" הוא תסריט מקורי? ולמה הוא זוכה בפער כזה? תודה
אם אני מבין נכון את השאלה הראשונה
להתבסס על מקרה אמיתי לא הופך את התסריט ל"מעובד" – אלא שימוש בספר, מחזה, סיפור קצר, תסריט קודם, או כל דבר אחר שהוא היה במדיה הכתובה.
אם התכוונת למשהו אחר, תצטרך לפרט.
לגבי למה דווקא הוא – יש מצב שזה כי הוא זה שראו אותו הכי הרבה אנשים.
הבנת נכון, אחלה תודה רבה
(ל"ת)
קשה לי להאמין שצ'אדוויק לא זוכה
אם הוא לא יזכה זאת כנראה תהיה ההפתעה הכי גדולה של הערב מבחינתי וזה לא בהכרח בגלל שהוא נתן את ההופעה הטובה של השנה.
אני חושב שלהופקינס יותר מגיע מבוזמן
ויש מצב לשניהם זו הזדמנות אחרונה. אם זה הקטע(וזה הקטע !) אז אני לא בטוח שדווקא לבוזמן מגיע
למה בעצם בוראט המשך נחשב תסריט מעובד?
(ל"ת)
מבוסס על דמות קיימת (בוראט התחיל כדמות ב"המופע של עלי ג'י")
(ל"ת)
או פשוט כי זה סרט המשך
תסריטים של סרטי המשך נחשבים באוסקר לתסריטים מעובדים מכיוון שהם מבוססים על חומר קיים (כלומר על הדמויות והעולם שנוצר בסרט הראשון).
גם אבל יש דברי טעם במה שהוא אמר
כי גם הסרט הראשון נחשב לתסריט מעובד