סיכום 2023: פסקולי השנה

השירים הטובים, הפסקולים המאכזבים והסרטים ההודים.

בבואנו לסכם את השנה בפסקולים, צריך להודות באמת – והאמת היא שמוזיקלית זאת הייתה שנה ככה-ככה. הרבה פחות פסקולים תפסו את אוזניי במהלך צפייה בסרטים ובסדרות, וגם כשכן, זה לא תמיד היה ברמה שגרמה לי לחפש את הפסקול בספוטיפיי ולהאזין לו שוב.

אבל אולי הנהי של הפסקה הקודמת לא בדיוק מוצדק, כי הרי פסקולים הם לא רק אינסטרומנטליים, ובגזרת השירים השנה דווקא פרחו להם כמה פסקולים נפלאים. אז מייד צוללים, רק תזכורת: לא יהיה פה מצעד עם מקומות מסודרים, אלא כמה מילים על פסקולים שבא לי להתייחס אליהם – אם כי כמו בשנה שעברה, יש פסקול אחד יוצא מן הכלל שפשוט טרף את התחרות ורוקן את השולחן, אז את התואר הספציפי "פסקול השנה" כן יהיה לי למי לתת.

עוד הערה קבועה: בלי שימוש ביצירות קיימות. כן אגיד שאם היה מקצה כזה, "טטריס" היה מנצח עם הליכה לאחור בידיים קשורות – וזאת למרות "שומרי הגלקסיה: חלק 3". טיפ למתמודדים עתידיים: שימו בפסקול שלכם את The Final Countdown.

מחזות זמר

כדי לפתוח את סיכום השנה באופן חיובי, נקדים את קטגוריית הסרטים המוזיקליים, מהם לרוב נהניתי השנה. מן הראוי לציין בפינתנו "הסרטים המדוברים שלא הגעתי אליהם" את "פלורה ובנה" ששמעתי עליו שבחים רבים, ואני מקווה להשלים בקרוב. את "ברבי" כן ראיתי, אבל השירים שלו זכו כבר לתהילה מספקת, והם לא בדיוק צריכים אותי. אולי טוב שכך: הם היו יעילים מאוד בסרט, אבל זה לא אלבום שחזרתי אליו.

"וונקה" היה פשוט ממתק של מוזיקה. שום דבר פה איננו יצירת מופת, אבל כפסקול של סרט הוא פשוט כל כך יעיל, ולאורך כל הדרך אין שיר אחד שלא עושה את העבודה שלו. פינת ההעדפה האישית: יש לי חולשה למקצבים כאלה, אז Scrub Scrub.

את "ליאו" בנטפליקס – סרט אנימציה חמוד להפליא עם אדם סנדלר שאנשים לא מכירים וחבל מאוד, כי זה סרט פשוט נהדר ואחד מסרטי השנה שלי – ראיתי בלי תכנון באיזה נופש קצר באילת, ומאז שמעתי את האלבום שלו כבר כמה פעמים. אולי כי אלו שירים מהסוג שפחות או יותר כוללים את כל העלילה של הסרט, וזה סרט מוצלח, אז ככה אפשר לצפות בו שוב בלי לצפות בו שוב. חלק מהם כוללים גם דיאלוגים שרצים תוך כדי השיר, ואני לא מת על זה, אבל זה באמת בטל בשישים. רצועה מועדפת: When It's Us.

מועמד משמעותי נוסף לשיר השנה הוא כמובן Peaches מ"האחים סופר מריו: הסרט". הנה תמונה ששווה אלף מילים:

והיו עוד סרטים מוזיקליים, ועוד שירים מקוריים לסרטים (למשל ב"ג'ון וויק 4" ואפילו ב"רוחות אינישרין"), אבל כמובן בראש כולם ניצבת יצירת השנה, "העיר הזאת". אני טיפ-טיפה פחות עף עליה מכולם, אבל רק טיפ-טיפה: זה באמת סרט קרוב למושלם ושירים פשוט אדירים ומבריקים אחד-אחד, שמרגישים בזמן ההאזנה להם איך אנשים מוכשרים ומלאים בתשוקה השקיעו מחשבה בכל ביט ועשו את זה עוד פעם ועוד פעם עד שיצא קרוב למושלם. למה אני שוב מתעקש על ה"קרוב"? כי "שפתותייך חוט שני" לא עובד בכלל ונשמע כמו נונסנס למי שלא יודע ממה מורכבות המילים של השיר. בכל מקרה, חוץ מהסעיף הקטן הזה, זה באמת אחד האלבומים שחרשתי עליהם השנה. הרצועה העדיפה עליי, אם שאלתם, היא… בעצם, לא יודע אם בא לי להגיד את השם שלה, לא רוצה להסתבך.

AI ושאר אכזבות

את מקטע האכזבות נריץ מהר: המלחין החביב עליי, האנס זימר, הלחין את הפסקול של "היוצר". האנקדוטה מאחורי הפסקול הזה היא שבמאי הסרט, גארת' אדוארדס, רצה כחלק מהתמה של הסרט שלו שהמוזיקה תולחן על ידי בינה מלאכותית, אבל לא היה מרוצה מהתוצאה ואז פנה לזימר. הבעיה היא שכששומעים את הפסקול הזה לא כל כך ברור שמה שנכנס לסרט בסוף לא היה אותה מוזיקה ראשונית.

עוד מלחין שאני אוהב הוא תומאס ניומן, שחזר השנה לעבוד עם פיקסאר כשהלחין את "אלמנטלי". על פניו, יופי של שידוך: תומאס בחור יצירתי וקצת אנדרייטד (לפחות מצד האקדמיה), ולסרט שעוסק בארבעת האלמנטים יכולה להיות רבגוניות נהדרת. בפועל יצאתי מבולבל קצת: זה ללא ספק אחד הפסקולים היצירתיים של ניומן, אבל התוצאה מרגישה רק בסדר ולא יותר, כאילו חסר שם משהו זכיר וקליט. מה שכן, אולי הפעם, אחרי 15 מועמדויות, סוף סוף תביאו לבחור אוסקר? זה לא שהתחרות השנה כל כך קשוחה… פחחחחח, כמובן שלא, ובמקום זה נעמיד את ג'ון וויליאמס על המיחזור המשומש שקיבלנו אחרי שחזר לאינדיאנה ג'ונס בשביל לא להביא לשולחן שום דבר חדש ומעניין.

ציפייה נוספת שהייתה לי השנה היא מ"מבוכים ודרקונים: כבוד בין גנבים", סרט קיץ מעולה ממש שהופץ משום מה בחודש מרץ והתקבל לא כמו שמגיע לו. אולי הסיבה לכישלון היחסי שלו היא שלא קיבלתי מה שרציתי מסרט פנטזיה טוב: פסקול מלהיב. לורן באלפי יודע להיות קליט כשהוא רוצה, וחבל שפה זה לא בדיוק הצליח; הפסקול לא גרוע – הוא מהנה ונחמד לרוב אורכו – אבל בחיי, ל"בלאק אדם" טרחת ליצור נעימת נושא זכירה יותר.

אולי האשמה היא בעומס שהיה על המלחין הזה השנה: באלפי חתום על הפסקול של לא פחות מחמישה (!) סרטים שהופצו בשנה האחרונה, וזה חוץ מסדרות כמו "חומריו האפלים" ו"כוכב הלכת המופלא". את חלק מהם הדחקתי שראיתי וכל שכן שהיה להם פסקול (מה זה "Ghosted"?), אבל מתוכם היו כאלה שממש אהבתי כסרטים, כמו "משימה בלתי אפשרית: נקמת מוות: כבר לא חלק ראשון". על אף שאהבתי מאוד את הסרט, זאת הפעם הראשונה שמלחין חוזר לסרט בסדרה הזאת, ואולי לכן היא לא מוצלחת כמו הפעם הראשונה של באלפי ב"התרסקות".

מצד שני, כן אהבתי את המוזיקה המקורית של "טטריס", שם באלפי שיחק יפה עם סגנון מוזיקה שמתאים לתקופה וגם לצלילים האלקטרוניים של הקונסולות מאז. מצד שלישי, ב"גראן טוריסמו" הוא היה גנרי להחריד – אם כי מן הראוי לציין שבסצנת הקתרזיס הגדולה באלפי, ואנדריי קצ'ינסקי שעבד איתו, כן קלעו בול לאווירה שעל המסך.

אפרופו אווירה על מסך: לודוויג גורנסון שוב הנפיק אלבום יעיל להפליא עבור כריסטופר נולאן, הפעם ל"אופנהיימר". כמו אלבומים קודמים שלו, הקטע במוזיקה פה הוא פחות להיות קליטה ויותר ליצור אווירה, וגורנסון ממש הולך ומשתפר בקטע הזה, כשהוא מצליח להידמות להאנס זימר אבל גם להיות מספיק מובחן ממנו.

אפרופו מובחן: בכל סרט מסדרת "המסור" יש את הרגע של גילוי הטוויסט, והמסורת עוד מימי הסרט הראשון היא שמתנגנת אז ברקע הנעימה "Hello, zepp". בכל האלבומים היא גם פשוט נקראת ככה: "Zepp X", למשל, בסרט האחרון. מקבץ התווים המוכר הזה יעיל כל פעם מחדש.

על פסקולים יעילים נוספים, אם כי לא מרגשים, אחראים השנה בעיקר צמדים: טיילר ביטס וג'ואל ג'יי ריצארד עם "ג'ון וויק 4", דן רומר ואוסיי אסד כתבו את המוזיקה ל"המכתש על הירח" (סרט ילדים חמוד מאוד בדיסני פלוס שנעלם מהרדאר של פחות או יותר כולם), וכמובן הצמד טרנט רזנור ואטיקוס רוס שחזרו לעבוד עם דיוויד פינצ'ר על "הרוצח". עכשיו, אם מהפסקול המהולל שלהם ל"הרשת החברתית" לא התלהבתי, אז כאן בכלל לא היה לי יותר מדי מה לחפש. ובכלל, הפסקול של הסרט עובד יותר עם הסמית'ס ולא עם המוזיקה המקורית.

לשלושה פסקולים מגיעה התייחסות קצת יותר מעריכה: "נימונה" הוא סרט שאני אוהב יותר ויותר ככל שהזמן עובר, ואהבתי אותו מאוד גם מלכתחילה. את הפסקול שלו הלחין כריסטוף בק, שעשה כאן בחירה מעניינת ולמרות כמה קטעים בסגנון פאנק רוק שמתאים על פניו לדמות הקופצנית של נימונה, הוא השקיע יותר בדרמה, כולל בנעימת הנושא של נימונה עצמה. בעיניי הבחירה הזו נהדרת, כי כשהסרט מבהיר לקראת סופו את דמותה של נימונה זה מוצדק למפרע וגורם לקתרזיס רגשי שכביכול רק רצה להשתחרר מהרגע הראשון.

על "סוזומה" יש לי פחות מה להגיד, אבל אני מוכרח לציין אותו, כי הוא ללא ספק הפסקול הממכר של השנה. בפרס הפסקול המגוון ביותר זוכה "רנפילד", מה שקצת מפתיע כי המלחין שלו, מרקו בלתראמי, לא מאוד התבלט עד היום בשום דבר מיוחד. אבל בפסקול הזה הוא נע בין מוזיקה שמתאימה ל"דרקולה" המקורי משנות ה-30 ועד לרצועות רוק מופרעות, וזה כיף ממש כמו הסרט.

פינת "אני לא מבין מהחיים שלי" ע"ש אלכסנדר דספלה

תראו, אי אפשר להאשים אותי שאני לא אוהב את דניאל פמברטון: הוא נכנס למצעד פסקולי העשור הקודם. כן אפשר להאשים אותי שאני לא אוהב במיוחד את "ממד העכביש" – וגם לא את הפסקול שלו. השנה הייתה לי שוב הזדמנות להבין למה, כי בעוד שסרט ההמשך מוצלח לאין ערוך מקודמו, הפסקול שלו נשאר באותה רמה, כלומר: יעיל מאוד, אבל מדי מבולגן וקופצני. פמברטון תותח על כשמדובר במוזיקה של רעשים, ובדיוק בגלל זה הוא נכנס למצעד דלעיל, אבל בשני הפסקולים האלו – למרות כמה וכמה רצועות נושא של דמויות שמוצלחות מאוד בפני עצמן – הוא חצה את הגבול הדק שבין מקוריות למקריות ולכן, לצערי, אני שוב קצת מעקם כלפיו את האף. כאמור, אני לא מבין מהחיים שלי.

מארוול, עדיין בפינה משלהם אם כי בשנה הבאה זה כנראה ישתנה

הפתיח של "פלישה סודית" היה מכוער. בהקשר שלנו, אסתפק בלציין שהמוזיקה של הסדרה לא הייתה שם כדי להושיע אותו, והיא נשמעה כאילו נכתבה על ידי מישהו שלא היה אכפת לו שיגידו שהמוזיקה שלו נשמעת כאילו נכתבה על ידי בינה מלאכותית.

המצב משתפר בהרבה עם הפסקול של "המארוולס" שכתבה לורה קרפמן. היא עשתה עבודה יפה עם שימוש הן בנעימת הנושא של קפטן מארוול מ-2019, הן ממה שיצר כריסטוף בק ב"וונדה-ויז'ן" עבור דמותה של מוניקה רמבו, וגם עם העבודה שלה עצמה על הסדרה "מיס מארוול". קרפמן הלחינה גם את העונה השנייה של "מה אם", זאת שיצאה ממש בסוף השנה וכולנו מעמידים פנים שלא מרוב שהיא הייתה לא משהו.

"שומרי הגלקסיה: חלק 3" הוא מקרה מורכב, כי את הסרט עצמו אהבתי מאוד – אבל מהמלחין של הפסקול, ג'ון מרפי, ציפיתי ליותר, כי ככה זה כשהלחנת את המוזיקה הפשוט אדירה של "יחידת המתאבדים". בפועל, הפסקול היה יעיל מאוד ומרגש בקטעים הנכונים (והיו הרבה קטעים כאלה בסרט), אבל אפילו לא התקרב לרמה של הפסקול ההוא.

העונה השנייה של "לוקי" היא התשליל של הפסקה הקודמת: הסדרה עצמה גרמה לי הרבה עוגמת נפש, אבל נטלי הולט המלחינה הפליאה לעשות אפילו יותר מהעונה הראשונה. המוזיקה בסצנת השיא של העונה היא קרשנדו מופלא של מסע ארוך ומפותל והיא פשוט נהדרת בכל דרך שהיא. בחיי, אני שומע את הרצועה הזו וכמעט רוצה למחוק את הקטילה שכתבתי על הסדרה. ללא ספק, אחד משיאי המוזיקה ביקום הקולנועי כולו.

עוד טלוויזיה

הפסקול הטלויזיוני הטוב של השנה הוא בכלל פסקול של משחק: "האחרונים מבינינו" היא סדרה נהדרת בפני עצמה, ולפי מה שאומרים אלו שמכירים את המשחק גם לקחה ממנו בהצלחה את כל הדברים הטובים. אחד הדברים הללו, מסתבר, הוא גוסטבו סנטאוללה, שעבר מהמשחק לסדרה עם המוזיקה המדהימה שהלחין.

שתי סדרות באפל טיוי זכו לפתיח טוב עם מוזיקה מוצלחת: "סיילו" ו"מונארך: מורשת המפלצות". בשני המקרים, שאר הפסקול נשען בעיקר על נעימת הנושא ולא מרחיב מדי.

פסקול מוצלח נוסף הוא זה של "הסמוראית כחולת העין", שכמו הסדרה עצמה משתמש בקלישאות של מוזיקה אסיאתית אבל פשוט עושה אותן ממש טוב, כולל טוויסטים מפתיעים כשצריך.

גם הפסקול של "פוקר פייס" טוב: הוא לא מספיק מגוון כמו שהייתי רוצה לאור האופי האנתולוגי של הסדרה, אבל הוא כן מצליח לאפיין טוב את הגיבורה שלו עם צלילים מזוהים שבאים והולכים מתי שצריך ומספקים מעטפת משכנעת לכל אזור התרחשות בנפרד. ואם דיברנו בהתחלה על שירים מקוריים, אי אפשר שלא להזכיר את השיר האולטרה-מטופש והאולטרה-כיפי "Staplehead" מהפרק הרביעי של הסדרה.

פינת הודו

לפני הפודיום – פינה חדשה! את הקולנוע ההודי התחלתי לחקור עוד לפני השנה האחרונה, אבל רק במהלכה התחלתי לקחת את העניינים ברצינות. השלמתי כמה קלאסיקות חובה, והאמת שכרגע אני בהטיה קשה כלפי הסרטים האלה כי אני צופה בכל הפנינים של התעשייה ברצף. אולי לכן טרחתי גם ללכת לראשונה לצפות בסרט הודי בקולנוע, ואז לעשות את זה עוד פעם. ואז עוד פעם. המסקנה העיקרית שלי היא "חבל שלא מפיצים אותם בארץ באופן יותר רחב". במקרה גם יצא ששלושת הסרטים האלה היו עם אותו שחקן ראשי, שארוק חאן, אבל התכנסנו פה לא כדי לדבר על הכריזמה שלו, אלא על המוזיקה של הסרטים.

נתחיל עם "פטאן", הראשון מביניהם שהופץ בפברואר. כשחיפשתי אחרי הצפייה בסרט את הפסקול שלו, גיליתי מה שאגלה שוב ושוב בהמשך: בסרטים רבים, ההודים טורחים לעשות נאמברים מפוארים ומושקעים עם שירים פומפוזיים וריקודים המוניים, אבל שאר המוזיקה די חדגונית. בפטאן למשל יש את הנעימה של הגיבור, את הנעימה של הנבל, עוד איזה תו-שניים ואז ממחזרים את זה כל הסרט עם מוטיבים מהנאמברים המוזיקליים. הם עושים את זה לא רע, אבל מילא לעשות את זה בסרט מוזיקלי שזה הקטע שלו – בסרט שיש בו רק שירים בודדים זה לא בדיוק מגוון. בכל מקרה, מבין שני הנאמברים הגדולים שבסרט אני מעדיף את Jhoome Jo Pathaan הקליט שסוגר את הסרט. אגב, בסרט "טייגר 3" שיצא (לא אצלנו) לקראת סוף השנה ומשתייך לאותו יקום של "פטאן", יש הופעת אורח של הגיבור שלנו עם השיר שלו והנעימה שלו, ומדהים כמה שהטריק הפשוט הזה אפקטיבי (דעתי על הפסקול המלא של "טייגר" הנ"ל לא ידועה כי למעשה לא צפיתי בסרט כולו, אלא רק בסצנה הספציפית הזו).

אחרי שראיתי כי טוב, הסרט ההודי הבא שבו צפיתי (בקולנוע) היה "החייל", ששמר על הנוסחה: נעימה-שתיים שמובילות את הסרט, והשאר שירים. הנעימה הראשית היא גם תכלס פראפרזה ל"הטוב הרע והמכוער" של מורינקונה, אבל גם ככה "החייל" הוא לא הדבר הכי מעודן בסביבה, אפילו זו ההודית. במקרה שלו, שום שיר לא נכנס לי לראש.

השלישי שראיתי בקולנוע, למען האמת תוך כדי כתיבת הכתבה הזו, הוא "דאנקי: המסע ללונדון". הוא ללא ספק הסרט הטוב מבין השלושה, והפסקול האינסטרומנטלי שלו (למרות שכאמור, הוא מצומצם) גם עונה להגדרה הזו – אבל דווקא אותו קשה למצוא כי המפיצים שחררו רק את השירים מתוך הסרט, והם בסדר גמור אבל עוד פחות קליטים מאלו של "פטאן". טוב, חוץ מO Maahi שהוא חמוד נורא.

הסרט ההודי שסוגר את הפינה הוא סרט שראיתי בבית כי הוא לא הופץ בארץ, אבל שבר קופות בעולם כמעט כמו "פטאן" ו"החייל": "ליאו", רימייק הודי ל"היסטוריה של אלימות" שלקח את העלילה הסופר-אפקטיבית של הסרט ההוא והכפיל פי שלושים. הסרט הזה כל כך בוטה שאחד השירים בו הוא פחות או יותר המילים הבאות: "ליאו יכסח לכם את הצורה כי הוא כזה תותח". אבל דווקא מכל המהומה הזו התחברתי לשיר אחד רגוע יחסית, "Ordinary Person", שהוא פשוט קליט ונחמד, למרות שגם הוא לא מצטיין בסאבטקסט. מה שכן, שני השירים המדוברים הם באנגלית דווקא (או לפחות הפזמון שלהם).

והפסקול הטוב של השנה הוא…

אז תראו, בלי הכללים של עין הדג הייתה לי התלבטות אמיתית, אבל הכללים קיימים, ולפיהם "בבילון" הוא סרט של 2023 – ועל כן, פשוטו כמשמעו, התחרות הסתיימה עוד בטרם החלה, כי בבילון הוא לא רק הפסקול הטוב של השנה (ושל כמה שנים טובות אחורה, לפחות בקולנוע), אלא גם העד הטרי ביותר לטמטום הבלתי נסבל של האקדמיה שתמיד נותנת את הפרסים לסרטים הלא נכונים (באמת, אוסקר? "במערב אין כל חדש"? באמת?!).

אז אנחנו פה כדי להציג את האמת: זה פסקול פאקינג אדיר. הוא כיפי, הוא קליט, הוא כיפי, הוא מגוון, הוא כיפי, הוא מצחיק, הוא כיפי, הוא מרגש, הוא כיפי, הוא מצמרר כשהוא רוצה, הוא כיפי והוא מאחד ומפריד תימות מוזיקליות בגאונות שנראית פשוטה. והוא גם כיפי, נראה לי שהזכרתי את זה. ג'סטין הורוביץ, המלחין, אפילו מעז לרפרר לעצמו כשנעימה אחת מ"לה לה לנד" צצה פתאום להופעת אורח, ולרפרר לפסקול העשור הקודם זה קצת מתחת לחגורה, אבל גם בלי הטריק הזה הפסקול הזה מנקה את השולחן מכל תחרות שהיא ובפער גדול מאוד. אז עזבו את האיכות של הסרט בפני עצמו (אני אהבתי) ואת האם אני מצפה לסרט הבא של דמיאן שאזל, כי אני בכל מקרה מחכה לפסקול הבא של ג'סטין הורוביץ – שעובד רק עם שאזל, אז התשובה זהה.