סיכום 2022: פסקולי השנה

השנה שהיתה בראיה מוזיקלית: מייקל ג'אקינו. אה, וגם מלחינים אחרים.

אז, הפסקולים של 2022.

בפעם הקודמת הצהרתי שאני מעדיף להימנע מ"מצעד" ומהכרזה על מנצחים, כי פסקול צריך לטעמי לשרוד קצת בתודעה לפני שהוא זוכה לתואר מחייב כמו "הכי טוב". ובכן, כבר בשנה שלאחר ההצהרה הזו הגיע מי שהגיע וגרם לי להכתיר את הפסקול הכי טוב של העשור שאנחנו עוד בתחילתו. אבל בל נקדים את המאוחר (למרות שכנראה קל לנחש במי מדובר): בדרך אל הפודיום, אסקור שוב בכמה מילים כמה מהפסקולים שבלטו אצלי השנה, מי לחיוב ומי לפחות חיוב.

נתחיל ממארוול: הטוב, הסבבה והיעיל

סם ריימי, הבמאי של "ממדי הטירוף", החליף את מייקל ג'אקינו שהלחין את "ד"ר סטריינג'" הראשון במלחין הקבוע שלו – דני אלפמן. אלפמן כבר הלחין בעבר סרט המשך של מארוול (עידן אולטרון) וכמו שם, גם כאן התוצאה נפלה לטעמי מזו של המלחין המקורי. הפסקול יעיל, מרפרר פעם ופעמיים לנעימת הנושא הנהדרת שהלחין ג'אקינו (שגנב אותה מעצמו, אגב – "עלייתה של ג'ופיטר" מכיל נעימות זהות כמעט אחד לאחד), אבל לא מותיר רושם. רק הקטע של קרב התווים ראוי לציון, אבל צריך להודות שזה בעיקר הבימוי של הסצנה.

הפסקול של "וואקנדה לנצח" כבר הרבה יותר סבבה. לודוויג גורנסון בהחלט שילב כאן יופי של תימות אפריקניות-מסורתיות עם מוזיקה "הוליוודית" יותר, וזה אלבום שטרחתי לשמוע יותר מפעם אחת.

אבל הפסקול הטוב של מארוול השנה הוא ללא ספק זה של "תור: אהבה ורעם". גם כאן, שוב, ג'אקינו מככב – אבל הופה, מלחינה ישראלית, נעמי מלומד, חולקת איתו את הקרדיט! כבוד. זה יופי של פסקול שמצליח לשלב את השטותניקיות והרצינות שוואטיטי שילב בסרט עצמו (הרצועה הראשונה לדוגמה), ולעשות את זה שוב ושוב במהלך שעתיים של האזנה. יפה מאוד.

אפרופו ג'אקינו, הוא כנראה לא הצטער מדי על חוסר המעש בגזרת 'ממדי הטירוף' כי במקום זה הוא ביים והלחין את הסרט הקצר "איש זאב בלילה". הפסקול הוא כמו הסרט: אני לא זוכר ממנו כמעט כלום, מצטער.

אפרופו סרט קצר של מארוול: ספיישל שומרי הגלקסיה כלל אחלה שיר פתיחה, ועל הפסקול היה אחראי ג'ון מרפי, שהלחין מוזיקה אדירה ל"יחידת המתאבדים" של ג'יימס גאן. מרפי יחזור לשתף איתו פעולה ב"שומרי הגלקסיה: חלק 3", ואני בהחלט מצפה.

סדרות מארוול? שכחתי מהן לגמרי, מצטער. יש איזשהו הבהוב על המוזיקה המצרית ששולבה ב"מון נייט", אבל אין לי כוח לבדוק אותו.

עוד בדיסני

את 'אובי וואן קנובי' לא סבלתי – סדרה גרועה ונמרחת שסיפרה סיפור שלא היה חסר לאף אחד, ובכלל, למי אכפת מהדמות המעפנה הזו? סתם, רק רציתי לראות את רם קיץ מתעצבן. בכל אופן, בגזרה המוזיקלית היה דווקא נחמד, כי נטלי הולט שהלחינה את הפסקול הנפלא של "לוקי" גויסה גם לפרויקט הזה ועשתה יופי של עבודה. חבל, הייתי מעדיף שהיא תלחין את "אנדור" במקום ניקולס ברית'ל, כי עם כמה שאני אוהב את הסדרה הזו, הפסקול שלה לא עומד ברף של כל שאר החלקים.

אנימציות: הפסקול של "שנות-אור" היה פסקול בלוקבאסטרי סבבה ונשכח למדי, והלחין אותו… מייקל ג'אקינו?! היה עסוק הבחור. לעומתו, הפסקול של "אדומה אש" פרי יצירתו של לודוויג גורנסון (גם היה עסוק השנה, מסתבר) מוצלח בהרבה – יצירתי, קופצני וקצבי. אבל אני מודה שלא חזרתי אליו יותר מדי כי ממש לא סבלתי את הסרט הזה.

הגרוע משניהם היה מה-שזה-לא-יהיה-שעשה-שם הנרי ג'קמן ב"עולם מוזר". הוא אפילו לא התאמץ.

עוד אנימציה, אם כי לא של דיסני אלא של המנכ"ל שלהם לשעבר: "Luck" עבר לגמרי מתחת לרדאר, וחבל כי זה סרט נחמד – וגם הפסקול שלו, שהולחן על ידי ג'ון דבני. זה ככל הנראה הפסקול האופטימי של השנה ואני חוזר אליו מפעם לפעם כשמצב הרוח שלי לא משהו.

ולמתחרים של דיסני: גיבורי על

אוקיי, פה נכנסים לסייג הקבוע שלי לגבי שימוש ביצירות קיימות, כי "פיסמייקר" היתה הפלייליסט הכי כיפי שהיה לי השנה. אבל אם נתעלם ממנו, נגלה של"בלאק אדם" שהיה זוועה כמעט מכל בחינה, דווקא יש נעימת נושא סבבה לגמרי אותה הלחין לורן באלפי. הרצועה כמו הפסקול כולו מגושמת למדי ולעיתים גם בוטה, שזה שיקוף לא רע של הסרט עצמו; אבל זה ממש קליט ונחמד. הייתי אפילו מחמיא עוד טיפה אלמלא המוזיקה הזו צרחה לי באוזניים כל ההקרנה של "הפייבלמנים" כי הבידוד בסינמה סיטי הוא חרא, וכך נהרסה לי ההנאה מהפסקול היפהפה שהלחין ג'ון וויליאמס ליצירה האינטימית של ספילברג.

סרט שהיה הרבה יותר טוב, הן מהבחינה המוזיקלית שלשמה התכנסנו והן מכל בחינה אפשרית אחרת, היה כמובן "באטמן", שכשלם היה עבורי פחות מסך חלקיו אבל שיואו, איזה חלקים. המוזיקה – אם נוריד רגע את הדמיון הכבד מדי של נעימת הנושא למארש האימפריה – שירתה את האווירה האפלולית של הסרט בצורה נהדרת, ופשוט יפהפייה בפני עצמה, כמעט מכשפת. יפה מאוד, אדוני מלחין הסרט, שהוא… מייקל ג'אקינו??? תגיד, אתה ישנת מתישהו לאחרונה?

פסקולים יעילים: עוד שוברי קופות

"אהבה בשחקים: מאווריק" היה סרט פגז, אבל החלקים המוצלחים בפסקול שלו (זה, למשל) היו אלו שהגיעו בעיקר מהסרט המקורי. אותו דבר אפשר לומר גם על "אווטאר: דרכם של המים" (חוץ מהקטע של ה"סרט פגז") – המלחין ג'יימס הורנר, שהלחין את אווטאר הראשון, נהרג לפני כמה שנים בטרגדיה מצערת של התרסקות מטוס, והמחליף שלו – סיימון פרנגלן – הצטיין בלהעתיק ופחות בליצור אווירה חדשה. עדיין, כמי שנהנה מאוד מהסצנות המימיות בסרט, יש להודות שלרצועות כמו "into the water" יש חלק בקסם שהיה שם.

סרט המשך נוסף לשוברי קופות שנשען על פסקול ישן הוא "עולם היורה: עולם חדש", שגם אותו הלחין – – – מייקל ג'אקינו?! יש מצב שזאת השנה הפוריה ביותר של מלחין כלשהו ליצירות שיצאו בשנה אחת? טוב, נו, כששניים מתוך החמישה אני בקושי זוכר אז אולי "פורה" הוא לא בהכרח התואר המתאים.

אז אם לסגור את הפינה הזו עם משהו קצת יותר מקורי וקצת יותר טוב, אז "אין מצב" הוא לא בדיוק בלוקבאסטר, אבל הוא ודאי באמצע הדרך לשם. אני אמנם לא ממליץ על הפסקול כולו שנע קצת יותר מדי על סקאלת ה"מתלהב-מאופק", אבל יש שם כמה רצועות מבריקות לחלוטין של המלחין מייקל אייבלס; בראשן "The Run Urban Legends" שאני ממש אוהב כי יש שם שילוב בין מה שהוא לכאורה רצועת מרדף סטנדרטית לאיזו עליזות של צופים בהופעת לייב-פארק או משהו, וזה די מגניב.

הפינה הישראלית: בחורים טובים

הנה משימה בשבילכם: למצוא את הפסקול של הסרט הזה, שנהניתי ממנו בזמן אמת אבל לא מצאתי אחר כך ברשת שום אפשרות להאזין לו. פרנק אילפמן זכה כאן לשבחים גם בשנה שעברה, ובאמת שמגיע לו שוב, אבל אין לדבר הזה זכר, לא בספוטיפיי ולא ביוטיוב. הדבר היחיד שקופץ מיד בגוגל הוא שיר הנושא של אברהם טל, שהוא מוצלח בפני עצמו אבל לא מה שחיפשתי.

תעלומות רצח

קטגוריה מונפצת? אולי, אבל באמת שהיתה השנה פריחה של הז'אנר. מהבחינה המוזיקלית, בלטה מעל כולם "אפטר פארטי", שבה דניאל פמברטון – אחד מהמלחינים האהובים עליי – הביא יופי של פסקול שמתמודד מצוין עם הרעיון הבסיסי של שינוי הז'אנרים על ידי גיוון והתאמה לכל פרק, ועדיין מרגיש כעומד על אותו בסיס. ועוד לא דיברנו על הפרק המוזיקלי הכיפי בכיכובו של בן שוורץ, שכלל שלושה שירים קליטים ונהדרים והיה אחד הדברים הכי כיפיים לצפות בהם השנה.

עוד ראויים לציון הפסקול של "רק רוצחים בבניין" שהוא פשוט חמוד ויעיל, ובגלל שכמה מחבריי הטובים ביותר התעקשו על זה אז הנה אזכור של הפסקול מ"רצח כתוב היטב: תעלומה יוונית". לא שאני אישית התלהבתי יותר מדי – בעיניי הגדולה של סרטי ריאן ג'ונסון מעולם לא היתה בקטעים האלה (חוץ מפרק 8, בסדר).

עוד אזכורים של כבוד לפסקולים שמשום מה לא נכנסו באחת מהקטגוריות השרירותיות דלעיל

ראמין דג'וואדי יצר פסקול כיפי ונחמד ל"אנצ'רטד" (הנה רצועת הנושא שלו). ג'יימס ניוטון הווארד המשיך למחזר את עצמו מהפרקים הקודמים ב"חיות הפלא: סודותיו של דמבלדור", אבל זה עדיין מוצלח. טרנס בלנשרד נתן תחרות הוגנת ללודוויג גורנסון ועשה כבוד לתרבות האפריקנית עם הפסקול היעיל להפליא של "לוחמת" (ושוב רצועת הנושא להדגמה). ג'וזף טראפנס, חצי מהצמד שהגיע עד למצעד העשור הקודם עם סרט אחר של ג'וזף קוסינסקי, שוב עשה עבודה יפה עם סינתיסייזרים כשעבד על "ראש העכביש".

רגע לפני סיום: שיר השנה בקולנוע

ובכן, השנה זה קרה סוף סוף: התלהבתי לראשונה מפסקול של אלכסנדר דספלה. כל מה שהיה צריך בשביל זה הוא שגיירמו דל טורו יוציא לפועל את פרוייקט חלומותיו מזה שנים רבות ויביים את הגרסה שלו לפינוקיו, פרוייקט שהפך לאחד הסרטים הטובים של השנה. משהו במלנכוליות של הסרט והשילוב בין רגעי עצב נורא לאופטימיות עקשנית השתלב יופי באופי המאופק של המלחין הצרפתי, שניפק כאן יצירה יפהפייה ששמעתי כבר כמה פעמים בשבועות האחרונים. גולת הכותרת היא, כמובן, השיר "להתראות אבא" שמוציא ממני דמעות כמו בפעם הראשונה ששמעתי אותו תוך כדי צפיה. לשחקן שגם שר כאן, גרגורי מאן, יש קול יפהפה באופן לא הוגן. די, אני בוכה שוב. איזה שיר.

והפסקול הטוב ביותר של השנה הוא…

טוב, נו, אין הפתעות כמובן: המוזיקה שהלחין בר מקרירי ל"טבעות הכוח" היא יצירת מופת, נקודה. עם כמה שהסדרה עצמה עמדה בצילה של טרילוגיית הפנטזיה האהודה והמצליחה בכל הזמנים, למלחין גם היו נעליים ענקיות להיכנס אליהן – כי הפסקול המופתי של הווארד שור לסרטי שר הטבעות הוא אמת מידה בפני עצמה.

והנה בא מקרירי הצעיר יחסית, שאני אישית הכרתי בגלל שהלחין את אחת מהסדרות האהובות עליי (סוכני ש.י.ל.ד), והתנפל על הפרוייקט ברעבתנות שרק מלחין מוכשר שחיפש את ההזדמנות לזרוח מסוגל לה. מה שהוא הנפיק כאן זה אלבום מוזיקלי שהוא אפקטיבי מהרגע הראשון עד האחרון ומצטיין בכל היבט אפשרי: הוא קליט, הוא סוחף והוא מגוון בטירוף. הוא גם מתודי ועקבי, ומרחיב תימות של אזורים בארץ הדימיונית על ידי רצועות אחרות שעוסקות בדמויות שחיות באזורים הללו (שתי דוגמאות מאפיינות: קהזד דום – ודורין הרביעי; חיי ההארפוט – ונורי ברנדיפוט). אבל מעל הכל, הוא פשוט מדריך קולי אדיר לארץ התיכונה המדהימה שהסדרה בראה בהצלחה, ומוביל אותנו עם הצלילים שלו לכל פינה עם הייחודיות שלה. זאת יצירה כל כך מסועפת ועשירה, שלא האמנתי שזה יכול לקרות – אבל קם פה חתיכת מתחרה רציני ליצירת המופת שיצר ראמין דג'וואדי בסדרת הפנטזיה הגדולה של העשור שעבר (ולא ראיתי אגב את בית הדרקון, אז לא לשאול אותי לגבי הפסקול שלה).

כדובדבן על הקצפת ישנו גם השיר הנהדר "This Wandering Day", שחוץ מזה שהוא מוצלח, גם שולב בסדרה בהקשר נכון ואפקטיבי שהעצים את היופי שלו.

הפסקול הזה כל כך נפלא שלמרות הטעם החמוץ בו הסתיימה העונה הראשונה, הסדרה עדיין מעלה בי אסוציאציות חיוביות. ותאמינו לי שאני יכול להשתפך עליו בעוד הרבה מאוד מילים, אבל למה לקרוא כשאפשר פשוט להקשיב?