המועמדים לאוסקר 2022

למי הלך טוב ולמי הלך ממש טוב.

הסרט הטוב ביותר

CODA (סך הכל  3 מועמדויות)
אל תסתכלו למעלה (סך הכל 4 מועמדויות)
בלפסט (סך הכל 7 מועמדויות)
הנהגת של מר יוסוקה (סך הכל  4 מועמדויות)
חולית (סך הכל 10 מועמדויות)
כוחו של הכלב (סך הכל 12 מועמדויות)
ליקריץ פיצה (סך הכל 3 מועמדויות)
משפחה מנצחת (סך הכל 6 מועמדויות)
סיפור הפרברים (סך הכל  7 מועמדויות)
סמטת הסיוטים (סך הכל 4 מועמדויות)

שתי הפתעות מרכזיות יש בקטגוריה הנ"ל, למרות שאולי "הפתעות" זה הגזמה: "סמטת הסיוטים" (שמופיע כאן בלי שום מועמדות בקטגוריה "מרכזית") ו"הנהגרת של מר יוסוקה" (שדווקא כן). שניהם נכנסו על חשבון סרטים כמו "להיות הזוג ריקרדו", "טיק, טיק.. בום!" או "הבת האפלה". הכלל שנטפליקס יכולים להכניס רק 2 סרטים כל פעם עומד איתן. ברכות לאפל על המועמד הראשון שלהם.
מצטיין הקטגוריה: כוחו של הכלב. אבל גם "הנהגת של מר יוסוקה" נפלא, וגם "CODA" וגם טוב בסדר די.
צפוי לנצח (נכון להיום בלי חרטות): בלפסט, ככל הנראה.

הבמאי/ת הטוב/ה ביותר

ג'יין קמפיון, כוחו של הכלב
סטיבן ספילברג, סיפור הפרברים
פול תומאס אנדרסון, ליקריץ פיצה
קנת בראנה, בלפסט
ריוסוקה המגוצ'י, הנהגת של מר יוסוקה

זה שהמגוצ'י נכנס זה לא כזה הלם – רבים הימרו עליו. זה שמי שהוא הפיל לא היה ספילברג או בראנה אלא דני וילנב – זאת ההפתעה האמיתית.

מצטיין הקטגוריה: כוחו של הכלב
צפוי לנצח (נכון להיום בלי חרטות): כוחו של הכלב

השחקן הראשי הטוב ביותר

אנדרו גארפילד, טיק, טיק… בום!
בנדיקט קאמברבאץ', כוחו של הכלב
דנזל וושינגטון, הטרגדיה של מקבת
וויל סמית', משפחה מנצחת
חביאר בארדם, להיות הזוג ריקרדו

רשימה "ללא הפתעות" בסך הכל.

מצטיין הקטגוריה: קטגוריה סבירה שכזאת: וויל סמית' בסדר, וגם דנזל. מפה נהיה קצת יותר טוב – גארפילד, קאמברבץ' ובארדם כולם נפלאים. אלך עם בארדם, למה לא.
צפוי לנצח (נכון להיום בלי חרטות): וויל סמית'

השחקנית הטובה ביותר

אוליביה קולמן, הבת האפלה
ג'סיקה צ'סטיין, העיניים של תמי פיי
ניקול קידמן, להיות הזוג ריקרדו
פנלופה קרוז, אמהות מקבילות
קריסטן סטיוארט, ספנסר

למשך כל העונה דיברו על פנלופה קרוז כאפשרות אמיתית והנה היא מתרחשת לנגד עינינו. גם כאן ההפתעה היא לא מי פה אלא את מי היא העיפה: ליידי גאגא, השחקנית היחידה שהייתה מועמדת בכל מקום עד כה בעונה.

מצטיין הקטגוריה: מתלבט בין צ'סטיין, קרוז וקולמן – כל אחת עם מעלות משלה
צפוי לנצח (נכון להיום בלי חרטות): בלגן מוחלט לאף אחד אין מושג. לכאורה ניקול קידמן, אבל לא הייתי בונה על זה.

שחקן המשנה הטוב ביותר

ג'יי. קיי. סימונס, להיות הזוג ריקרדו
ג'סי פלמונס, כוחו של הכלב
טרוי קוצור, CODA
קודי סמיט-מקפי, כוחו של הכלב
קיירן הינדס, בלפסט

"ג'סי פלמונס יפתיע את כולם" אמרו כולם, וצדקו. אז האם זה באמת הפתעה? לא. ג'יי. קיי סימונס לוקח את מקומו של ג'ארד ליטו וכל הכבוד לו על זה.

מצטיין הקטגוריה:  טרוי קוצור
צפוי לנצח (נכון להיום בלי חרטות): קודי סמיט-מקפי

שחקנית המשנה הטובה ביותר

אונג'אנו אליס, משפחה מנצחת
אראינה דהבוז, סיפור הפרברים
ג'ודי דנץ', בלפסט
ג'סי באקלי, הבת האפלה
קירסטן דאנסט, כוחו של הכלב

עד כה ציינתי "הפתעות" אבל זה היה שימוש מעט חופשי במונח – אלה דברים שמישהו חשב שהם יכולים לקרות. ג'ודי דנץ' על בלפסט, לעומת זאת? מי מה מו איך ועוד על חשבון קתרין באלף? טירוף מערכות. אבל תקשיבו, הכל נסלח ונשכח כאשר רואים את ג'סי באקלי, אולי הופעת המשנה הכי טובה של השנה, פה.

מצטיין הקטגוריה: כאמור, ג'סי באקלי
צפוי לנצח (נכון להיום בלי חרטות): אריאנה דהבוז

התסריט המקורי הטוב ביותר

אל תסתכלו למעלה
בלפסט
האדם הגרוע בעולם
ליקריץ פיצה
משפחה מנצחת

באופן תמוה, נראה ש"להיות הזוג ריקרדו" היה הצלחה מסחררת רק אצל השחקנים, כי הוא נעדר גם אצל התסריטאים – שעד כה היו חברים של סורקין בסך הכל. את מקומו תפס "האדם הגרוע בעולם", ובכך הוא מוכיח שיש עוד סרט זר שקיים השנה חוץ מ"הנהגת של מר יוסוקה".

מצטיין הקטגוריה: האדם הגרוע בעולם
צפוי לנצח (נכון להיום בלי חרטות): בלפסט או ליקריץ פיצה.

התסריט המעובד הטוב ביותר

CODA
הבת האפלה
הנהגת של מר יוסוקה
חולית
כוחו של הכלב

כצפוי, כמו שאומרים – אבל איזה קטגוריה חזקה, מה זה הדברים האלה.

מצטיין הקטגוריה: הבת האפלה או הנהגת של מר יוסוקה
צפוי לנצח (נכון להיום בלי חרטות): כוחו של הכלב זה המתמודד "הבולט", אבל זה אולי למה אני חושב שהוא יפספס לטובת המגוצ'י או חולית או משהו מפתיע שכזה

הצילום הטוב ביותר

הטרגדיה של מקבת
חולית
כוחו של הכלב
סיפור הפרברים
סמטת הסיוטים

אז השנה לא יתמודדו שני סרטים בשחור לבן אלא רק אחד. אחרי שפספס באיגוד הצלמים, "סיפור הפרברים" לוקח את מקומו של "בלפסט".

העריכה הטובה ביותר

אל תסתכלו למעלה
חולית
טיק, טיק… בום!
כוחו של הכלב
משפחה מנצחת

"טיק, טיק.. בום!" הוא ההפתעה, שמדיח את "בלפסט", שעכשיו לכאורה יתקשה לנצח בסרט הטוב ביותר (מבחינה סטטיסטית).

הפסקול הטוב ביותר

אימהות מקבילות
אל תסתכלו למעלה
אנקאנטו
חולית
כוחו של הכלב

עיצוב תפאורה

הטרגדיה של מקבת
חולית

כוחו של הכלב
סיפור הפרברים
סמטת הסיוטים

בדיוק אותם מועמדים כמו לצילום, אגב. כמעט כאילו יש קשר בין שתי הקטגוריות.

התלבושות הטובות ביותר

חולית
סיפור הפרברים
סיראנו
סמטת הסיוטים
קרואלה

סאונד

לא זמן למות
בלפסט
חולית
כוחו של הכלב
סיפור הפרברים

מישהו התרשם מאוד מהסאונד של בלפסט? או.. קי..

האפקטים הויזואליים הטובים ביותר

לא זמן למות
חולית
לשחרר את גאי
ספיידרמן: אין דרך הביתה
שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות

"מטריקס: התחייה" מפספס בקטגוריות שהיה צפוי שייקח בהן.

האיפור ועיצוב השיער הטובים ביותר

בית גוצ'י
העיניים של תמי פיי
חולית
מגלה את אמריקה 2
קרואלה

השיר המקורי הטוב ביותר

"אין זמן למות", לא זמן למות
"שני זחלים", אנקאנטו
"איכשהו מצליחים", ארבעה ימים טובים
"לאושר", בלפסט
"להיות חי", משפחה מנצחת

לא מהמרים נגד דיאן וורן. כל השאר פה נע בין הצפוי לבין ה"רכב על הגל של סרט שמועמד לפרס הסרט הטוב ביותר".

הסרט המונפש הטוב ביותר

אנקאנטו
לברוח
לוקה
משפחת מיטשל ומלחמתה במכונות
ריה והדרקון האחרון

החמישייה שתמיד ידענו שתהיה. תנחומיי ל"בל".

הסרט התיעודי הטוב ביותר

אטיקה | Attica
התעלות | Acension
לברוח
לכתוב באש | Writing With Fire
קיץ של נשמה

הסרט הזר הטוב ביותר

האדם הגרוע בעולם (נורבגיה)
הנהגת של מר יוסוקה (יפן)
יד האלוהים (איטליה)
לברוח (דנמרק)
לונאנה: יש יאק בכיתה (בוטהן)

"לברוח" מצליח לעשות 3 מתוך 3. כל הכבוד לו. עכשיו השאלה אם גם יצליח לזכות באחת מהקטגוריות. לא בטוח.

הסרט התיעודי הקצר הטוב ביותר

כשהיינו בריונים | When We Were Bullies
מלכת הכדורסל | Queen of Basketball
קול הניצחון: סיפורו של אתלט | Audible
קורת גג | Lead Me Home
שלושה שירים לבנזיר | Three Songs for Benazir

כל הקישורים מובילים לנטפליקס או יוטיוב.

הסרט הקצר המונפש הטוב ביותר

בוקסבאלט | Boxballet
המגב | The Windshield Wiper
חיה | Bestia
ענייני האומנות | Affairs of the Art
רובין עם הכנפיים | Robin Robin

הסרט הלייב אקשן הקצר הטוב ביותר

אנא המתן | Please Hold
בראש שלי | On My Mind
הפרידה הארוכה | The Long Goodbye
השמלה | The Dress
לקחת ולברוח | Ala Kachuu: Take and Run


אז מה למדנו? 
קודם כל, כמו שאמרתי קודם: שהאקדמיה היא הרבה הרבה יותר בינלאומית משחשבנו. זה לא רק "הנהגת של מר יוסוקה" שהתגנב עד לסרט – גם "האדם הגרוע בעולם" זכה במועמדות בקטגורית התסריט, וגם "אימהות מקבילות" התגנב לפרסי המשחק והפסקול.

אז האקדמיה היא עכשיו היפסטרית מגניבה עם חשבון לטרבוקסד?
לא, לא ממש. כן, נמנעו מועמדות לסרטים כמו "להיות הזוג ריקרדו" אבל "בלפסט" החמוד עדיין כבש את הלבבות של כל הגילדות החשובות (כולל, ואני שוב מציין זאת – הסאונד? באמת?), ובכלליות נראה שבסך הכל יש עכשיו חלק מסוים באקדמיה שידחוף למועמדות הבודדות בתסריט או הבימוי של סרט קטן יותר וזר יותר – אבל זה גם היה בעבר, ולא מדובר בחידוש רציני למדי אלא רק בהפיכתו לבינלאומי. אז כן, יש עוד צעד לעבר סרטים "קטנים" יותר ומוכרים פחות (חוץ מבועת הפסטיבלים) אבל נראה שמדובר כרגע לא בכלל האקדמיה, אלא בצד אחד שלה. אותו צד שמצליח לשים את האצבע על הופעה גאונית כמו ג'סי באקלי ב"הבת האפלה". מצד שני, האקדמיה היא עדיין האקדמיה ויש לה את הצד המוכר והידוע – אותו צעד שגם נתן מועמדת על הופעה אוטומטית ולא מלהיבה כמו ג'ודי דנץ' ב"בלפסט".

האם זהו? לא נראה יותר סרטים שמצליחים בקופות באוסקר?

לא יודע אם "זהו", אבל בהחלט נראה שאנחנו בעיצומו של עידן האוסקרים "הקטנים". מצד שני – לא יודע אם שמתם לב, אבל יש קורונה בחוץ וזה. זה לא שיש מבחר עצום מדי של סרטים קופתיים. עם זאת, חשוב לציין שהוליווד והאקדמיה זה דבר שמשתנה בצורה תדירה: ואפשרי שהשנה המאכזבת בקופות תוליד גל חדש של סרטים "בינוניים" שיכולים להחזיר את התקציב בקופות בצורה נוחה יותר, אחרי שזנחו אותם לטובת הסטרימינג. ואולי לא – ובאמת ההקצנה בין שוברי קופות לקהל וסרטים למבקרים/פרסים/פסטיבלים ילכו ויתרחקו זה מזה, חוץ מאיזה "חולית" שיבוא פעם בכמה זמן לעשות טובה.

טוב, בסדר, מספיק עם נבואות לא מתחייבות: הסרטים המועמדים לאוסקר הסרט הטוב ביותר – זה טוב ליהודים?

סוג של? "הנהגת של מר יוסוקה", מעבר לשאלה של מה הוא מסמל הוא בעיקר סרט באמת מאוד יפה, ולא סרט ש"ברור" שהאקדמיה תלך עליו. לא מדובר באיזה סיפור אמיתי, אלא בסרט דרמה עלילתי באורך שלוש שעות איטי למדי שמתבסס על דיאלוגים, בלי שטיק מיוחד כזה או אחר.

חוץ ממנו, ההפתעה הגדולה היא "סמטת הסיוטים" – סרט שמפתיע שהוא פה וגם לא: מצד אחד מדובר בעוד סיפור אהבה לקולנוע ולסרטי הנואר של פעם, שבזמן אמת האקדמיה לא פירגנה להם אבל עכשיו כשזה נוסטלגיה אז איזה כיף זה. הייתי מתלהב יותר מזה אם הסרט היה, נו, טוב – אבל נראה שאפילו האקדמיה לא ממש בטוחה למה היא העמידה אותו לסרט הטוב ביותר. כאילו, כן, יש לו צילום ותפאורה יפים אבל חבר'ה – הם לא עד כדי כך יפים.

פרט לאלה, יש את 8 הסרטים שכבר התרגלתי לחשוב עליהם, אז קשה לי לחשוב אם הם באמת טובים או לא: "כוחו של הכלב" הוא מצוין, "בלפסט" הוא סרט מקסים, ו-"CODA" כנ"ל. ל"ליקריץ פיצה", "חולית", ו-"אל תסתכלו למעלה" יש בעיות (בעיקר: כולם ארוכים הרבה יותר ממה שהם צריכים) אבל יש להם מספיק מעלות כדי להצדיק את הנוכחות שלהם (בסדר יורד מ"ליקריץ" ועד "אל"). ושני מועמדים שאין לי שום דבר בעדם, "משפחה מנצחת" ו"סיפור הפרברים" – הם סרטים שנואשתי מלהבין מה כולם מוצאים בהם, אבל מישהו, מסתבר, מוצא בהם דברים.

בסך הכל, זאת עשירייה שמנסה לקחת משהו "מכל העולמות". ואומנם אישית הייתי שמח לעשיריות אחרות (בין אם כזאת שמורכבת משוברי קופות ובין אם כזאת שמורכבת מסרטים אפילו יותר קטנים ולא מוכרים) אבל זאת, נו, עשירייה. אני מניח שנתרגל אליה.