דוח קופות שבורות: סיכום 2022

השפעות של הקורונה? סרטים סיניים? ג'יימס קמרון? כן, זה סיכום שנה בקופות.

שלום וברוכים הבאים לסיכום מצב הקופות ברחבי העולם בשנת 2022. שנה שבה לא ברור אם אנחנו עדיין תחת ההשפעות של הקורונה או שזו פשוט המציאות החדשה שלנו. השורה התחתונה שברורה לכולם היא שאנשים הולכים פחות לקולנוע. אם ב-2019, תשעה מתוך עשרת הסרטים הכי מכניסים חצו את קו ההכנסות של מיליארד דולר ברחבי העולם. בשנת 2022 רק שלושה הצליחו לחצות את הקו הזה. כן, שני סרטים היו ממש קרובים לשם, ועדיין אי אפשר לקרוא לזה חזרה למצב הקודם.

בעצם, בכלל לא בטוח שתהיה חזרה למצב הקודם – אם כי בהחלט נראה שהתעשייה מנסה לחזור לאולמות הקולנוע אחרי שמלחמת הסטרימינג הסתיימה בהפסד של כולם, כך נדמה. לכל הפחות, אפשר להגיד ש-2023 נראית כמו שנה עם יותר שוברי קופות ובלי המצב המוזר שהיה ב-2022 שבו היו שבועות שלמים בהם קהל הבלוקבאסטרים פשוט חיכה שמשהו ייצא.

אז איזה סרטים בכל זאת הצליחו? בואו נעבור לעשיריה עצמה:

במקום העשירי נמצא סרט סיני בשם "איש הירח" (Moon Man) שהכניס 460 מיליון דולר ברחבי העולם. הסרט הוא עיבוד של הקומיקס האינטרנטי "Moon You" של היוצר הדרום קוריאני צ'ו סוק. בסרט, כמו בקומיקס, אסטרונאוט מוצא את עצמו כביכול האדם האחרון שנשאר בחיים. הוא נמצא על הירח בזמן שאסטרואיד פוגע בכדור הארץ וככל הנראה מוחק את כל צורות החיים מהקיום. כל ההכנסות של הסרט הן מסין בלבד, אבל בהשוואה לשנה שעברה, למשל, אלו עדיין הכנסות מתונות יחסית.

במקום התשיעי יש לנו עוד סרט סיני, הפעם מדובר ב-"Water Gate Bridge" שהכניס 626 מיליון דולר ברחבי העולם. הסרט הוא למעשה המשך לסרט "הקרב באגם צ'אנגג'ין" שהכניס סכום צנוע של 902 מיליון דולר והיה הסרט השני הכי רווחי ב-2021. נראה שסרט ההמשך לא הצליח להביא עוד צופים חדשים, או שהיתה מניפולציה על המספרים של הסרט הראשון, שזה תמיד נשמע הגיוני כשמדברים על מספרים שמגיעים מסין (אם כי אז יש לשאול למה הם דיווחו על מספרים נמוכים יותר לסרט הנוכחי). גם הפעם הסרט מתאר קרב, והפעם שדה הקרב הוא גשר חיוני במסלול הנסיגה של הצבא האמריקאי.

בניגוד לשנה שעברה כשבטבלה היו שלושה סרטים סינים במקומות די בולטים, השנה יש רק שניים והם סוגרים את הטבלה. גם מצב הקורונה במדינה הוא לא משהו ביחס לעולם ואפשרי שזה קשור. בכל מקרה, מפה והלאה אנחנו עוברים לסרטים דוברי אנגלית.

במקום השמיני נמצא "תור: אהבה ורעם" עם הכנסות של 760 מיליון דולר ברחבי העולם. לא בדיוק סכום פעוט ועדיין משהו שנחשב לכישלון יחסי. יחסית ל-854 מיליון דולר של "תור: ראגנארוק", לעובדה שרוב סרטי מארוול מצליחים להגיע ל-800 מיליון ומעלה ולתגובת הקהל והמבקרים שהייתה די פושרת לסרט הזה – "אהבה ורעם" מבייש את הפירמה, אפילו אם הוא מבייש אותה עם 760 מיליון דולר יותר מאיתנו. וכך קורה שאפילו שהסרט הוא במקום השמיני בטבלה – הוא עדיין לא במקום טוב.

במקום השביעי נמצא "באטמן" עם הכנסות של 770 מיליון דולר ברחבי העולם. למרות כל החששות, רוברט פטינסון הצליח להביא למסך הגדול באטמן שהקהל בא לראות בקולנוע, ולרוב די אהב. נכון, הסרט לא הכניס מיליארד כמו הסרטים הכי מצליחים של באטמן, אבל הוא הכניס הרבה יותר מה-373 מיליון דולר של "באטמן מתחיל" למשל.

במקום השישי נמצא "הפנתר השחור: וואקנדה לנצח" עם הכנסות של 824 דולר ברחבי העולם. הבמאי, ריאן קוגלר, קיבל על עצמו את המשימה הבלתי אפשרית לכתוב סרט שימשיך את הסרט הקודם בלי השחקן הראשי. הסרט מתמודד עם אובדן וכאב בצורה מעוררת הערצה וגם מכניס עלילה של סרט מארוול, כי עדיין, זה סרט מארוול.

הסרט הרבה פחות אופטימי מהסרט הראשון ויכול להיות שזאת הסיבה שהוא לא הצליח להגיע להכנסות של 1.3 מיליארד דולר של קודמו. יכול להיות שהסרט הקודם הוא משהו מיוחד שאי אפשר לשחזר. אבל עדיין, הכנסות של מעל 800 מיליון דולר הן הכנסות סטנדרטיות לסרט סולו של גיבור מארוול. זאת לא ההצלחה המסחררת של הסרט הקודם, אבל הסרט הצליח בסופו של דבר להגיע למקום מכובד גם בטבלה וגם למספר מכובד בהכנסות שלו.

במקום החמישי נמצא "המיניונים: עלייתו של גרו" עם הכנסות של 939 מיליון דולר ברחבי העולם. למרות שאנחנו אוהבים לחשוב על מארוול נגד די.סי. אלה דווקא יוניברסל שתמיד מצליחים להעמיד תחרות טובה לדיסני ולא האחים וורנר. סרט האנימציה הזה של אילומיניישן, בית האנימציה של יוניברסל, השאיר את ההכנסות של כל סרטי האנימציה של דיסני ופיקסאר הרחק הרחק מאחוריו. נכון שסרט המיניונים הראשון הכניס 1.1 מיליארד דולר ברחבי העולם אבל אנחנו חיים במציאות חדשה כרגע, וההכנסות של הסרט הנוכחי לא מפגרות בהרבה אחרי ההכנסות של הראשון. אתגר הטיק טוק המעצבן של הסרט הזה גם לא הזיק להכנסות. יוניברסל יכולים לחייך כי השנה הם הביסו את דיסני במשחק שלהם – אנימציה.

במקום הרביעי נמצא "דוקטור סטריינג' בממדי הטירוף" עם הכנסות של 955 מיליון דולר. כל כך קרוב למיליארד, אבל לא הצליח לחצות אותו. למרות כל ההסתייגויות שהיו לאנשים ולמבקרים מהעלילה והשימוש בדמויות השונות, עם כסף קשה להתווכח: הסרט הראשון הכניס 677 מיליון דולר ברחבי העולם, והסרט השני בזיכיון עלה על ההכנסות של הראשון בהרבה. בשנה הראשונה של מארוול מזה זמן מה בלי להיט של מיליארד דולר – לפחות הם יכולים להתנחם בזה.

במקום השלישי נמצא סרט שבאופן מפתיע הצליח לחצות את קו מיליארד הדולר, "עולם היורה: עולם חדש" שהכניס 1,001,978,080 דולר ברחבי העולם. כן, הסרט הקודם בזיכיון הכניס 1.3 מיליארד ו"עולם היורה" הראשון הכניס 1.6 מיליארד, אבל בימינו די קשה להגיע לסכומים האלה, ולכן עצם זה שהסרט הצליח לחצות את קו המיליארד – ולא להיות היחיד מהטרילוגיה שלא – זה מה שנחשב. הסרט הזה ניסה לעשות הכול כדי לפרוט על מיתרי הנוסטלגיה שלנו, כולל להחזיר את השחקנים מהטרילוגיה המקורית. והיו ציפיות הרבה יותר גבוהות להכנסות מהסרט הזה. אבל עדיין, הוא הסרט השלישי הכי מצליח בעולם השנה. יוניברסל, שוב, יכולים להיות מאוד מרוצים מעצמם. והם בטח חושבים על איך עוד אפשר להמשיך את הזיכיון הזה.

במקום השני נמצא הסרט שכולנו חשבנו שיסיים במקום הראשון אבל אז קמרון קרה. כן, אני מדברת על "אהבה בשחקים: מאווריק" שהכניס 1.48 מיליארד דולר ברחבי העולם. הישג כפול ומכופל שכן סרטי המשך לסרטים שיצאו לפני יותר מ-30 שנה בדרך כלל לא מצליחים. הם נתפסים כסתם ניסיונות לסחוט כסף מנוסטלגיה. לא רק זה – גם סרטים של טום קרוז אף פעם לא חוצים את המיליארד. אבל היי, תמיד יש פעם ראשונה.

הסרט הזה גם עשה נוסטלגיה בטעם טוב, גם פשוט סרט טוב בפני עצמו, וכמובן שהראה לכולם כמה עדיפים פעלולים אמיתיים ולא רק מסכי CGI ענקיים. בסרט שנשאר מותח מתחילתו ועד סופו הוא הראה לעולם שלפעמים לעשות סרטים 'כמו פעם' יכולה להיות מחמאה די גדולה. הוא בילה באולמות הקולנוע מלא זמן בלי להגיע להפצה דיגיטלית כדי להראות לכל שאר האולפנים שיש עדיין כסף גדול ואמיתי על המסך הגדול כשכל התנאים נכונים.

בנוסף למקום השני בטבלה הסרט גם נמצא במקום ה-12 בטבלת הסרטים הכי מצליחים אי פעם בכל העולם ובמקום החמישי בטבלת הסרטים הכי מצליחים אי פעם בארצות הברית. הסרטים שמתחתיו בטבלה לא הצליחו להשאיר רושם רב על הטבלאות של כל הזמנים, אבל "אהבה בשחקים: מאווריק" הוא לא כמו כל סרט שיצא השנה. וזה ניצחון נדיר לפרמאונט שבדרך כלל לא מצליחה להתחרות בליגה של הגדולים.

ובמקום הראשון? "אווטאר: דרכם של המים" הוא הסרט הכי מכניס של שנת 2022 עם הכנסות של 1.7 מיליארד דולר ברחבי העולם – מספר שרק ממשיך לטפס וכנראה יהיה גבוה יותר עד שתקראו את זה. אני בספק אם הוא יצליח לעקוף את ההישגים הקופתיים של הראשון, או אם אי פעם סרט כלשהו יצליח לעשות זאת, אבל בינתיים "אווטאר: דרכם של המים" הוא הצלחה עצומה בפני עצמו. כי אין סיכוי שג'יימס קמרון יישב רשמית בכיסא הבמאי ולא יביא תוצאות. והתוצאה גם הפעם היא הסרט הכי מכניס של השנה.