שנה לא קלה עברה על הוליווד: הקורונה עדיין פה ולא נראה שהיא הולכת, לפחות בעתיד הקרוב, וכל אולפן ניסה אסטרטגיה משלו כדי לשרוד את השנה ולמזער נזקים.
האסטרטגיה הראשונה הייתה למכור סרטים לשרתי סטרימינג. כמעט כל האולפנים עשו את זה עם סרטים שחשבו שלא יוכלו להחזיק על המסך הגדול. סוני מכרו את "סינדרלה" לאמאזון. פרמאונט מכרו הרבה מהסרטים שלהם כמו "מגלה את אמריקה 2" לאמאזון לפני שהם גילו שזאת טעות כיוון שהם מכרו כל מיני סרטים שהיו יכולים לעזור לשרת הסטרימינג שהם בדיוק פתחו.
האסטרטגיה השנייה היא חלון שחרור מצומצם בקולנוע. יוניברסל הם אלו שקידמו את השיטה ודי הצליחו איתה. 17 ימים לסרטים קטנים כמו "סתם אחד" ו-45 ימים על המסך הגדול לסרטים גדולים יותר כמו "מהיר ועצבני 9" שלתקופה היה הסרט הכי מכניס השנה בעולם.
ויש את המתווה המוזר של דיסני: היו סרטים בחינם בדיסני פלוס כמו "נשמה" או "לוקה", היו סרטים כמו "מולאן" שהגיעו רק לדיסני פלוס תמורת תשלום נוסף של 29.90 דולר בנוסף לדמי השימוש בשרת. ואז החל מודל ההפצה במקביל בקולנוע ובדיסני פלוס – אותו מודל שגרם לסקרלט ג'והנסון לתבוע את דיסני על שהפיצו כך את "אלמנה שחורה". כמו שאפשר להבין, המודל הזה לא שרד לאורך זמן.
עכשיו דיסני בקטע של לשחרר רק בקולנוע ואז הם גמישים: את "שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" הם שמו ישר בדיסני פלוס בחינם כדי לקדם את פתיחת השירות בכמה ממדינות המזרח, "אנקאנטו" הגיע גם הוא חינם לשרת אחרי חודש, אבל "נצחיים" יוצא במודל המקובל של PVOD והשכרה דיגיטלית.
נראה שלאף אחד לא יצא מודל גרוע כמו לאחים וורנר שהתחייבו על הפצה חינם ב-HBO MAX בארצות הברית במקביל לעלייה של סרטים בקולנוע. ההחלטה הכי גרועה מבין כל האולפנים, שלא השאירה מקום לגמישות שדי הכרחית בימים אלו של שינויים. היתה למודל הזה רק קרן אור אחת, "גודזילה נגד קונג" שהכניס סכומים נאים גם בארצות הברית וגם מחוץ לה. גם "חולית" עשה סכומים יפים, אבל זה כי הוא יצא מחוץ לארצות הברית כמה שבועות לפני העלייה שם וב-HBO MAX ונהנה ממעמד של סרט חובה למסך הגדול, ככה שהוא הצליח להכניס סכום יפה. כל השאר פשוט התרסקו. מכיוון שלא פורסמו נתונים על HBO MAX כמעט כל השנה, אפשר להסיק שכל הסרטים שהגיעו לשם לא עשו דבר על מנת להעלות את כמות המשתמשים בצורה דרסטית. בנוסף לכך, וורנר היו צריכים לשלם פיצויים עצומים לכל המעורבים בסרטים מה שהוביל לעוד הפסדים.
אך מסתבר שייתכן מצב מביך אף יותר. למשל כשיוניברסל החליטו להוציא סרטים גם לקולנוע ובו זמנית בחינם לשרת שלהם, peacock, ואז העובדה שהסרטים הצליחו יחסית רק הדגישה את העובדה שאף אחד לא שמע על השרת שלהם והמהלך לא קידם אותו בכלל.
בכל זאת, נראה שלאט לאט התעשייה התחילה להתאושש. אם בשיא הקורונה סרטים פתחו עם 4 מיליון דולר בשיאם, לאט לאט זה הפך ל-40 מיליון ואז התקרה עלתה עוד עד שהשנה נסגרה עם הסרט שהכניס קצת תקווה לבתי הקולנוע. אז הגיע הזמן להסתכל על עשרת הסרטים הכי מצליחים של השנה ואולי על הדרך לראות מה הם עשו נכון, כי כדי להגיע לכאן השנה, צריך להיות מאוד מיוחד.
במקום העשירי נמצא "נצחיים" שהכניס בסך הכל 401 מיליון דולר. הנצחיים יצא בחמישי לנובמבר בקול ענות חלושה. בהתחלה קיוו שזה הסרט הראשון השנה שיצליח לפתוח מעל 100 מיליון דולר בארצות הברית בלבד, אבל החלום הזה התרסק מהר. הדמויות לא היו מוכרות, העלילה נראתה משמימה ביותר ואז הגיע ציון 47 אחוזים ברוטן טומטוז, הכי נמוך אי פעם לסרט של מארוול, והוביל לירידה חדה בעניין סביב הסרט. הסרט פתח עם 71 מיליון דולר – עדיין סכום מרשים מאוד אבל פחות מה-80 מיליון דולר של האלמנה השחורה. ככה שהסאגה של הנצחיים שהגיעו לכדור הארץ לפני אלפי שנים כדי להילחם בסטיות תיזכר כחלק לא מרשים ולא זכיר ביקום הקולנועי של מארוול.
סרט מארוול שהצליח להשאיר יותר רושם הוא "שאנג צ'י ואגדת עשר הטבעות" שנמצא במקום התשיעי עם 432 מיליון דולר. הסרט יצא בשלושה בספטמבר ופתח עם 75 מיליון דולר מרשימים בשביל דמות סולו שאף אחד לא שמע עליה ולא גובתה בשחקנים מוכרים מדי. הסרט רצה להכניס ייצוג חסר לעולם של מארוול ועל הדרך פתח פינה קסומה באותו היקום. הסרט לא הצליח לתפוס מחוץ לארצות הברית והביא רק 48.1 מההכנסות שלו מחוץ לארצות הברית. לעומת זאת, בארצות הברית הסרט הפך ללהיט מרשים ועד לאחרונה, שמר על מקומו בתור הסרט הכי מכניס בארצות הברית עם 224 מיליון דולר.
במקום השמיני נמצא "גודזילה נגד קונג" עם 467 מיליון דולר. זאת ההצלחה היחידה שיצאה מהמודל של האחים וורנר לשחרור סרטים בקולנוע ובו זמנית בחינם ב-HBO MAX בארצות הברית. אולי בגלל שהסרט יצא ב-31 למרץ ובאמת היה אחד הסרטים הגדולים הראשונים שהגיעו למסך הגדול מאז תחילתם של הסגרים, או שבגלל שזה זיכיון שאף פעם לא הסתמך יותר מידי על ארצות הברית – שם הסרטים הקודמים בזיכיון לא היו הצלחה ענקית. "קונג: אי הגולגולת" הכניס 168 מיליון דולר בארצות הברית ו"גודזילה: מלך המפלצות" הכניס 110 מיליון דולר בארצות הברית, לא רחוק מה-100 מיליון דולר של הסרט הנוכחי בארצות הברית וזה בלי קורונה. מה שכן, בשאר העולם אוהבים מאוד סרטי מפלצות ולכן 78.5% מהכנסות הסרט הגיעו מחוץ לארצות הברית והפכו אותו ללהיט שהוא.
מעליו נמצא "ונום 2" שהכניס השנה 501 מיליון דולר. רחוק מה-856 מיליון דולר של הסרט הראשון אבל היי, זאת שנת קורונה.
במקום השישי נמצא הסרט הסיני הראשון מבין שלושה שהתברגו למקומות הגבוהים "Detective Chinatown 3". הסרט הכניס 686 מיליון דולר, עלייה מה-544 של קודמו. חשוד? בהחלט – וזה נכון לכל הנתונים הקופתיים מסין (וגם לסתם נתונים מסין) אבל אנחנו ניתן להם ליהנות מהספק. "בלש צ'יינהטאון 3 " עוקב אחר זוג בלשים שצריכים לחקור פשע רציני בטוקיו אחרי שהם היו כבר בניו יורק ובנגקוק. הסרט הוא הסרט מדורג R שאינו דובר אנגלית הכי מצליח אי פעם. הידד?
במקום החמישי נמצא "מהיר ועצבני 9" עם 726 מיליון דולר. הסרט יצא ב-25 למאי בדיוק בין גל כלשהו לגל כלשהו של קורונה, כשאנשים הרגישו בנוח לצאת לקולנוע ונתנו לסרט סכום מכובד מאוד. לא המיליארד שהזיכיון רגיל אליו, אבל לא סכום מביש. אמנם הסרט הכניס רק 173 מיליון דולר בארצות הברית, אבל מחוץ לארצות הברית מתים עליו והוא הכניס 76.2 אחוזים מההכנסות שלו מחוץ למדינה, מה שהוא די סימן ההיכר של הזיכיון. המדינה שהכי אהבה את הסרט היא סין, שם הסרט הכניס 216 מיליון – סכום שאף סרט אחר מהוליווד לא הצליח להכניס שם, כאשר חלק בכלל לא הצליחו לקבל אישור לצאת שם למסכים.
דניאל קרייג קיבל פרידה חמה מתפקידו כג'יימס בונד ו-"לא זמן למות" נמצא במקום הרביעי עם 774 מיליון דולר. זה הסרט הראשון מאז פרוץ המגפה שפתח עם מעל ל-100 מיליון מחוץ לארצות הברית ללא סין, וגם הפתיחה בת שלושה ימים הכי גדולה בבריטניה אי פעם (כולל סרטי בונד הקודמים). כשהוא סיים את חייו הקולנועיים הוא הוכתר בתור הסרט ההוליוודי הכי מכניס בעולם, דרך יפה מאוד להתעלם מהעובדה שהוא לא הצליח לעקוף את שני הסרטים הסיניים ששלטו בקופות. כל מי שהחליט לדחות את הסרט אינספור פעמים יכול להיות מרוצה מעצמו בסופו של דבר.
במקום השלישי נמצא הסרט הסיני "Hi, Mom" שהכניס 840 מיליון דולר. הסרט מתאר אישה שחוזרת אחורה בזמן כדי להתיידד עם אמא שלה על מנת לשפר את חייה בהווה. זה לא נשמע כמו החומר שממנו עשויים שוברי קופות אבל מסתבר שבסין כן. בנוסף מדובר בסרט הכי מכניס אי פעם שבויים על ידי במאית (הוא עקף את "וונדר וומן" בממש מעט) והסרט השני הכי מכניס בסין אי פעם. לא רע בסך הכול.
במקום השני נמצא עוד סרט סיני ששלט בטבלה זמן לא מבוטל, "הקרב באגם צ'אנגג'ין" שהכניס 902 מיליון דולר. כי ברור שסרט שמומן על ידי מחלקת הפרסום של המפלגה הקומוניסטית הסינית יהיה גם שובר קופות בסין כחלק מחגיגות מאה שנה למפלגה הקומוניסטית הסינית. טוב שהמפלגה מימנה את הסרט כי זהו הסרט הכי יקר שאי פעם נעשה בסין, עם תקציב של 200 מיליון דולר. הסרט הוא סרט מלחמה שבו החיילים הסיניים מביסים את האמריקאים בקרב מאגר צ'וסין במלחמת קוריאה כנגד כל הסיכויים. זהו הסרט הסיני הכי מכניס אי פעם והסרט שאינו דובר אנגלית הכי מכניס אי פעם.
הסינים כמעט הביסו את הוליווד השנה במלחמת הסרטים: רוב הסרטים ההוליוודיים פשוט לא קיבלו אישור לצאת בסין, ואלו שכן לא בהכרח יצאו בסוף, כמו "האלמנה השחורה". גם הסרטים שכן הגיעו לסין הכניסו לרוב סכומים די קטנים יחסית לסרטים של סין ולסכומים שפעם סרטים מהוליווד הכניסו בסין. אבל אין מה לעשות, בסופו של דבר איש העכביש ניצח.
תוך 11 יום "ספיידרמן: אין דרך הביתה" כבש את הפסגה ותפס את תואר הסרט הכי מכניס השנה. ההכנסות שלו עומדות כרגע על 1.3 מיליארד דולר והוא הסרט היחיד השנה שחצה את קו המיליארד והראשון בכלל מאז פרוץ המגפה שהגיע לשיא הזה. כבר התרגלנו שמתחילת הקורונה שום סרט לא מצליח לעקוף את קודמו בסדרה, כל הסרטים הם פשוט סבבה יחסית. והנה מגיע ספיידרמן ולימד את כולם כמה אירוע קולנועי אמיתי הוא משהו שאנשים ירוצו לקולנוע בשבילו. הסרט שבר את השיא של הפתיחה השלישית הכי גדולה בהיסטוריה בעולם והשנייה הכי גדולה בארצות הברית, ככה שתוך סוף שבוע אחד הוא הפך לסרט הכי מכניס השנה בארצות הברית, הסרט הכי מכניס של סוני אי פעם בארצות הברית ומחוץ לה, הסרט הכי מכניס אי פעם של ספיידרמן ומקום 12 ברשימת הסרטים הכי מכניסים אי פעם והיד עוד נטויה. אה, וכל השיאים והסכומים האלה הם בלי סין, שכנראה לא תאשר את הסרט להקרנות במדינה. בגלל שהסרט לא יצא בסין, הוא כנראה לא יגיע ל-2 מיליארד, אבל נראה לי שכולם בסדר עם זה.
בסופו של דבר, הוליווד ניצחה על הקשקש. זה אמנם נראה כמו משהו פעוט אבל בינתיים ארצות הברית והוליווד שומרים עוד שנה על המעמד של שוק צופי הקולנוע הכי גדול וחזק בעולם, תואר שסין מנסה להשתלט עליו כבר מספר שנים ומנסה שוב מאז שהם טוענים שהקורונה אצלם בנסיגה. ככה ש"ספיידרמן: אין דרך הביתה" הוא לא רק ניצחון של סוני וניצחון של בתי הקולנוע שיכולים להתחיל להתאושש משנתיים קשות, אלא ניצחון של הוליווד עצמה.
בקיצור, יותר קל להביא אנשים לקולנוע כשהסרט לא מוצג בשום מקום.
כל ההצלחות הגדולות הם סרטים שלא הוסטרמו.
מה שמעניין עם וורנר זה שהוא התחייבו לחלון הפצה מקוצר בין הקולנוע לסטרימינג וכבר אישרו שבאטמן יהיה ב-HBO MAX 45 ימים לאחר היציאה לקולנוע. מן הסתם נצטרך לחכות ולראות, אבל המודל הזה של המחויבות שנה קדימה מרגיש לי מוזר. כמובן שיש מצב שקבוצת דיסקברי שהיא עכשיו הבעלים של כל וורנר ותתי הלייבלים שלהם פשוט עד כדי כך מעוניינים לדחוף את הסטרימינג קדימה.
דבר אחד שמעניין זה שנראה שמחוץ לארה"ב
עדיין יש מקום לשוברי קופות "לא שגרתיים" כמו "היי, אמא" או סרטי מלחמה או "לשחרר את שולי". כלומר, יש דיבור מאוד גדול על השליטה המוחלטת של מותגים בקולנוע, אבל נראה שזה קורה בעיקר בארה"ב. מצד שני, הטבלה בארץ (על פי סינמסקופ), נראית בעיקר כמו סרטי ילדים, המותגים הגדולים מפה שהצליחו, ואז לשחרר את שולי, אז אולי אין מה להתרברב.
מילה לזכותו של "ונום 2"
הסרט דיי הצליח לשמור על המומנטום של הסרט הראשון בסדרה. בארה"ב הוא הרוויח סכום זהה, וגם בשאר העולם הוא חווה ירידות מאוד קלות שברור ממה הן נבעו.
מה שבתכלס פגע בו היה איסור הקרנה בסין. הסרט הראשון הרוויח 269 מיליון בסין לבדה. בלעדיהם הפער בין ונום הראשון לשני הוא של 86 מיליון בלבד, שזאת ירידה מאוד קלה.
אין טעם להזכיר את סין
להגיד סין כמעט ניצחה את ארצות הברית זה רק ״לרייטינג״
כי הרי זה ברור שהמספרים זה המצאה
מה כל הסינים הולכים לסרטים שלהם? מה זה חוקק שמה?
באמת כאילו הסרט המוזר הזה עושה 800 מליון דולר רק מסין? נשמע מאוד לא רציני.
ואפילו אם נניח שכן… זה לא מראה שסין מנצחת את ארצות הברית כי כל הכסף של סרטי סין מגיעים מסין(99.9 אחוז) וסרטי ארצות הברית זה 50-50 כזה וללא סין
אז ברור שלסין יש כוח עולמי בקולנוע
שוב חוץ למשחק ולתחרות אבל אם מסתכלים בצורה רצינית הסינים לא במשחק בשום צורה
ואני עדיין לא חושב שיש הרבה אנשים שמאמינים למספר הזה
בגלל הסיבות הנל אני לא רואה סיבה להזכיר את הסרטים הסינים בתחרות
בהתחשב בעובדה שיש בסין 1.4 מיליארד תושבים
אני חושב שהסכומים האלה הם בקושי קמצוץ מהפוטנציאל שיש לרווחים במדינה כזאת ענקית.
רק לצורך השוואה: בארה״ב יש רק 300 מיליון איש, שזה פחות מרבע ממה שיש בסין.
כן ופתאום כולם הלכו לראות קולנוע נראה לא אמין
(ל"ת)
אני אמרתי ״כולם״?
חישוב פשוט: אם יש בסין למעלה מפי ארבע מאוכלוסיית ארה״ב, הרי שהסרטים שלהם יכולים לעשות פי ארבע ממה שסרטים אמריקאיים מרוויחים בארה״ב.
נכון לכרגע, הם עוד לא הגיעו לזה עד היום ואפילו לא התקרבו, מה שאומר שיש להם פוטנציאל להרבה יותר ממה שהם השיגו השנה.
אבל הסרטים הסינים מרוויחים כמעט רק בסין
המספרים של "ספיידרמן" הם מכל העולם.
"הקרב באגם צ'אנגג'ין" הכניס 899 מיליון דולר רק בסין (מתוך 902 בכל העולם).
"ספיידרמן" לעומת זאת כרגע על 621 מיליון רק באמריקה, והסרט שהכניס הכי הרבה אי פעם באמריקה הוא "מלחמת הכוכבים" עם 936 מיליון.
עם הפערים בגודל האוכלוסייה זה מתגמד, אבל הסינים כן כבר שם, כלומר הסרטים הסינים מרווחים בתוך סין כמו האמריקאים בתוך אמריקה, אם לא יותר. אם יצליחו לתרגם את ההצלחה המקומית להצלחה בכל העולם, יעברו את הוליווד בקלות.
ולכן אני לא מדבר על רווחים גלובליים, אלא רק על רווחים מקומיים
עצם זה שאף סרט סיני לא הרוויח ברווחים מקומיים יותר מהרווחים המקומיים הגבוהים ביותר לסרט אמריקאי, מעיד שהם עוד לא שם.
מדינה שהיא פי 4 באוכלוסייה מארה״ב לא צריכה להרוויח כמו ארה״ב, אלא הרבה הרבה מעבר.
ושוב, אני לא מדבר על רווחים בכל העולם, אלא נטו רק על רווחים מקומיים. לפי ההיגיון הרווחים המקומיים של סרטים סינים היו אמורים להיות פי 4 מהרווחים המקומיים של סרטים אמריקאיים. כיום הם אפילו לא פי 2.
עדיין סין לא מממשת את הפוטנציאל שלה. אם סינים ילכו לראות סרטים כמו שאמריקאים הולכים לראות סרטים, אנחנו נראה מספרים פי כמה יותר גדולים.
עמו שענו לפני זה עדיין לא פרופורציונלי
שוב א זה לא קרה עד היום , בתיאוריה יכול להיות שבגלל הקורונה הסינים פתאום התחילו לראות קולנוע בהמוניהם אבל לא נשמע לי סביר
ב בכל מקרה סרטי ארצות הברית מגיעים לכל העולם אז גם אתה מניח שאלו מספרי אמת , הם לא תחרות לארצות הברית מהסיבה הפשוטה שהם לא מתחרים בה
קחו בחשבון שכרטיס קולנוע בסין עולה משמעותית הרבה פחות מבארה''ב
מה שהופך את הסכומים הסינים לקצת יותר מרשימים (אם כי עדיין לא מרשימים מספיק ביחס לגודל האוכלוסיה).
הסרט הכי מכניס שבויים על ידי אישה זה לשבור את הקרח 2
אלא אם הכוונה הייתה לסרט הכי מכניס שבויים רק על ידי אישה, אז זה יכול להיות כי את לשבור את הקרח 2 ביימו גבר ואישה, אבל מניסוח הכתבה לא ממש ברור שלזה הייתה הכוונה.
שאלה
למה רוב הסרטים לא יצאו בסין? חוץ מסיבות ספציפיות כמו השחקן ההוא שלא אהבו את ההתבטאויות שלו
משהו קטן שמציק לי
הדרך הנכונה לכתוב תאריכים בעברית היא [מספר בזכר] ב[חודש]. "שלושה בספטמבר", לא "שלישי לספטמבר".
החלטתי לסדר לי ולכולם את הראש ולעשות אשימת אולפנים ואיזה זיכיונות יש להפ כדי שנבין את מערך המצב בקולנוע
דיסני-מארוול, מלחמת הכוכבים, אנימציה מקורית, פיקסאר, הסימפסונס, הנוסע השמיני, שודדי הקארייבים
פארמאונט- משימה בלתי אפשרית, מקום שקט
סוני- ספיידרמן, ונום, גברים בשחור, סרטי לגו
יוניברסל- מהיר ועצבני, המומיה, המיניונים, עולם היורה
וורנר ברוס- היקום הקולנועי של גודזילה, היקום הקולנועי של dc , היקום הקולנועי של שר הטבעות והיקום הקולנועי של משחקי הכס, היקום הקולנועי של לזמן את הרוע
Mgm- bond
דרימוורקס- שרק, קונג פו פנדה, מדגסקר, הקרודים
פ
דרימוורקס שייכים ליוניברסל
(ל"ת)