15. תצלום ארכיון ישן, "המוסד"
בתור מישהו שלא אהב את "המוסד הסגור", בלשון המעטה, לא היו לי ממש ציפיות מ"המוסד". ובניגוד לאחרים שכרגע הציבו את הסרט במקום הראשון בסקר סרט השנה, לא יצאתי במחשבה שזאת הקומדיה הכי טובה של 2019. הוא כן הצליח להוציא ממני כמה צחקוקים, ובעיקר, בדיחה אחת שגרמה לי לצחוק בקול רם. אני לא יכול ממש להסביר למה דווקא זאת הצליחה, אבל משהו בפאנצ'ליין הזה פשוט עבד.
14. אבוד ביער, "לשבור את הקרח 2"
לא נראה לי שאף אחד מהשירים בסרט ההמשך ללהיט של דיסני יקבל אותה כמות אהדה או קאברים ביוטיוב כמו "לט איט גו", אבל אם יש שיר שזה מגיע לו, זה לחלוטין האחד הזה. עלילת המשנה של קריסטוף היא החוליה החלשה בסרט, אבל כמעט שהייתי מוכן לסלוח להם רק בזכות הבלדה הזאת שהוא מבצע פתאום באמצע הסיפור.
13. צעד לפני המקור, "אלאדין"
גם מ"אלאדין" לא היו לי ציפיות גבוהות: לא אהבתי אף גרסת לייב-אקשן אחרת של דיסני, התלבושות נראו כאילו הגיעו מהפסטיגל ומי לעזאזל ליהק את וויל סמית' בתור הג'יני? ואמנם קשה להגיד שהסרט היה חייב להיעשות, אבל נהניתי יותר משחשבתי ובשבילי, הסרט הוא בהחלט הפתעת השנה.
רוב הדברים עדיין עובדים יותר טוב בסרט המצוייר (מי חשב שתוכי ענקי זה רעיון טוב לקליימקס?!) אבל אני יכול להגיד בלב שלם שהגרסה של הסרט ל"One Jump Ahead" טובה יותר מהמקורית. היא לא מושלמת, אבל מתעלה על זאת של הסרט המצויר בעיקר בזכות המנגינה הקצבית יותר שהשיר מקבל כאן.
12. "זה בשביל טופאק", "משחק ילדים" (סצינה גרפית)
הרימייק לסרט האימה מהאייטיז הוא מבין הסרטים שהכי אהבתי השנה. הוא מצליח לשמור על הטון ההומוריסטי השחור של המקורי וגם להתאים את עצמו לזמננו מבחינת הטכנולוגיה. כשהנער אנדי משוויץ לחבריו בצ'אקי – הבובה המתקדמת והבכלל-לא-רצחנית שקיבל – הם מנסים לגרום לו להגיד כל מיני משפטים, ביניהם "זה בשביל טופאק". מה שנראה כמו סתם שורה אגבית משעשעת מקבל אחר-כך את מה שהוא מבחינתי הפיי-אוף המוצלח ביותר של השנה.
11. משפחה כן בוחרים, "שהאזאם!"
לגיבורי-על אין מזל כשזה מגיע לקרובי משפחה, נראה שסיפור האוריג'ין שלהם תמיד כרוך במוות של לפחות אחד מהם. לכן זה די מדהים שבילי בטסון מצליח לאתר את האמא הביולוגית שלו. והיא חיה והכל וזאת באמת היא, לא איזה כפיל חייזרי או סימולציה או משהו! אלא שמה שאמור להיות איחוד מרגש הוא ההתחלה של סצינה קורעת לב – שגם עושה שינוי קטן ומעודן לקטע מתחילת הסרט – שבה בילי מבין מי המשפחה האמיתית שלו.
10. האורחים מגיעים, "המקרה המוזר והשערוריירתי של פסטיבל Fyre"
כשהסרט יצא הרבה דיברו על הקטע שבו אחד ממפיקי הפסטיבל סיפר על מקרה שבו כמעט ביצע מין אוראלי באדם אחר כדי לקבל את אספקת המים. זה רגע אחד מתוך רבים בסרט שבהם לא יודעים אם לצחוק או לבכות, בסיפור שהוא תאונת רכבת שכולם ראו מגיעה אבל לא עשו דבר כדי למנוע אותה. אבל הרגע הכי מוצלח (ועצוב) הוא זה שבו אורחי הפסטיבל מגיעים לאי האקזוטי היפהפה ומבינים לאיזה סיוט הם נכנסו. רון לשם סיכם את זה הכי טוב: "אם יש גן-עדן, ככה הוא נראה. אם יש גיהנום, ככה הוא מרגיש".
9. פאק דה פוליס, "אנחנו"
זה כמעט מתבקש מדי: רגע לפני שמשפחת החברים של גיבורינו נרצחים באכזריות, הם מבקשים מהמכשיר דמוי-אלקסה שלהם להתקשר למשטרה. המכשיר לא ממש מבין אותם. וזה נפלא. פיל אמר שבגרסה מוקדמת של התסריט המכשיר פשוט ניגן שיר של להקת "The Police". נראה לי שאפשר להסכים שהגרסה הסופית הרבה יותר מוצלחת.
8. המונולוג של מיסטיריו, "ספיידרמן: רחוק מהבית"
התלבטתי אם לשים כאן את סצינת הפוסט-קרדיטס הראשונה מהסרט – בחירה מוצדקת לחלוטין – אבל בסוף החלטתי לתת לג'ייק ג'ילנהול את הכבוד שמגיע לו. אין הרבה סרטים מודרניים שבהם נבל חושף את תכניתו הזדונית באופן כה מפורט ומגלומני שהיה גורם לנבלי בונד להגיד לו להירגע קצת.
7. הבדיחה ההורגת, "ג'וקר"
כנראה שהשיח סביב הסרט של טוד פיליפס לא ידעך בזמן הקרוב, בטח כשהוא מועמד ודאי לפחות בקטגוריה או שתיים בטקס האוסקר. הרגשות שלי כלפיו מעורבים, אבל אי אפשר להתכחש לתצוגת המשחק הפנומנלית של חואקין פיניקס. סיר הלחץ שהוא "ג'וקר" מגיע לנקודת רתיחה בתכנית האירוח האינטנסיבית ביותר שראיתי, ברמה שאחרי ההקרנה צפיתי קצת ב"אופרה" כדי להירגע. אני מניח שזה מה שמקבלים כשלוקחים את חואקין פיניקס ונותנים לו לשחק את הג'וקר.
6. שובה של עוזרת הבית, "פרזיטים"
"פרזיטים" הוא מהסרטים האלה שברגע שאתה מתחיל לחשוב שאתה יודע לאן הם הולכים, לוקחים פניה חדה לכיוון חדש לגמרי. בלי להיכנס לספוילרים, הפניה הכי מוצלחת בסרט מגיעה באמצע שלו. היא מתחילה עם צלצול בפעמון הבית וגוררת כאוס מוחלט שהוא שילוב פנטסטי של הומור, מתח ואפרסקים.
5. מקובלים עם תעודות, "חורשות את הלילה"
קומדיית התיכון של אוליביה וויילד לא קיבלה אפילו מאית מתשומת הלב שמגיעה לה (אני מאשים את יהונתן והשטויות שלו), וכולי תקווה שהיא תאומץ בתור סרט קאלט בעתיד. היה קשה לבחור מבין הקטעים המוצלחים הרבים של הסרט, אבל אני חייב ללכת עם זה שבו שתי הגיבורות מגלות שהתלמידים הפופולריים שחגגו כל התיכון גם הצליחו להתקבל למכללות יוקרתיות. כולנו רוצים לחשוב שהבריונים אנחנו שונאים מגיעים לשיא שלהם בתיכון ועוד כמה שנים נפגוש אותם מוכרים לנו צ'יפס במקדונלדס. אבל בחיים זה לא תמיד עובד ככה, ויש אנשים שאיכשהו יכולים גם לחגוג וגם להוציא ציונים מעולים.
4. בכי קבוצתי, "מידסומר"
היו כמה וכמה תצוגות נהדרות של אחווה נשית בקולנוע השנה. מבחינתי, הרגע הכי מוצלח של אחווה נשית השנה התרחש דווקא בקומדיית האימה של ארי אסטר. בזמן שדני ובן-זוגה מתארחים בכפר קהילתי בשוודיה, היא רואה משהו שמאוד מערער אותה ומתחילה לזעוק בבכי. מה שהופך את הקטע למיוחד זה שנשות הכפר מצטרפות ומתחילות לבכות יחד איתה באותו הקצב, כאילו חולקות איתה את העצב למרות שאינו שלהן. בזכות הסצנה הזאת וכמה סצינות אחרות, הרתיעה שלי מאסטר בעקבות "תורשתי" קצת התרככה. אולי בכל זאת כדאי לשים עליו עין.
3. קריאת צוואה, "רצח כתוב היטב"
קשה לי להחליט מי מבין צוות השחקנים של הסרט הזה נותן את ההופעה הכי טובה. גם השחקנים שלא מקבלים הרבה זמן מסך מוציאים את המיטב ממה שיש להם. דמותו של כריס אוונס נעדרת מההתחלה של הסרט אבל הוא מגיע בול בזמן (אפילו מקדים!) לקריאת הצוואה של סבו המנוח כדי לגלות מה עלה בגורל נכסי המשפחה. זאת סצינה נהדרת עם הרבה ריאקשנים מוצלחים, כשהטובים ביותר ללא ספק שייכים לאוונס והאיחול הקולינרי שלו (במקום השני נמצא מייקל שאנון, עם "לא" מתוזמן היטב).
2. יש זמן למות, "מז"ל טוב 2"
כשעושים סרט המשך, צריך לדעת איך להתרחק מספיק מהמקורי כדי לא לתת תחושה של שידור חוזר אבל גם למצוא דרכים לשמר את מה שעבד. "מז"ל טוב 2" לחלוטין מצליח במשימה הזאת, וגם הפעם נותן לנו מונטאז' שבו הגיבורה מוצאת את מותה שוב ושוב, הפעם בנסיבות שונות לגמרי מאלו של הסרט הראשון. רוב הקסם של הסרט בכלל ושל הסצינה הזאת בפרט נובע מההופעה המושלמת של ג'סיקה רות'. כבר ביקשתי ללהק אותה להכל?
1. אסמבל, "הנוקמים: סוף המשחק"
בקלות היה אפשר לעשות רשימה נפרדת של הרגעים הכי מוצלחים מ"סוף המשחק". זה סרט שאיכשהו עומד במשימה של לסכם יקום קולנועי שמתפרש על פני יותר מעשור עם שילוב מוצלח של הומור ודרמה, הופעות אורח, טוויסטים וקריצות בשביל המעריצים שעוקבים מאז שהכל התחיל. אחרי שלמדנו להכיר את כל הגיבורים האלו בסרטים שונים, כולם מתקבצים יחדיו בשביל קרב אחרון נגד תאנוס, וגם הפעם זה כריס אוונס שנותן את שורת המחץ שבכנות העבירה בי צמרמורת.
יותר מחצי שנה אחרי שצפיתי בסרט בקולנוע,
הסצינה של האוונג'רס עדיין גורמת לי לצמרמורת.
איזה סיום לסדרה אדירה. איזה כיף לחיות בעידן הקולנועי הזה.
ביינג אלייב, ביינג אלייב, ביינג אלייב, ביינג אלייב
כלומר, כן, יש עוד סצנות עוצמתיות ב"סיפור נישואים", אבל לא, אין. אדם דרייבר שר את נשמתו ומעבד את כל הסרט בשיר אחד. פשוט, פאקינג, מדהים.
מעניין
דווקא הסצנה הזו הייתה פחות חזקה בעיניי מהסצינה שהוא קורא את המכתב שהיא כתבה בסוף. זה אחד הרגעים הכי קורעי לב שראיתי בקולנוע בסרט כלשהו
אני מת על הסצינה הזאת
לא רק הרעיון, אלא בעיקר הביצוע. הדרך שבה המצלמה באיטיות ובתחמנות מתקרבת לאט לאט לפנים של צ'ארלי, הדרך שבה צ'ארלי עצמו לא בטוח עד לרגעים האחרונים אם הוא עושה קטע, או בדיחה, או מתחייב לשיר והוא לא מצליח להתנתק ממנו ומעצמו ולתת לעצמו להתרפא.
כן, הסצנה האחרונה היא המסמר האחרון בארון, הלומת הפטיש הנוספת אחרי שכבר נחבלת מכל כיוון – אבל כאן, דווקא כשהסרט מפסיק להיות רגע אחד הדברים הכי אלימים וקורעי לב, מתגלה חמלה כלשהי של אדם כלפי עצמו. זה מדהים בעיני.
רגע אדיר
התחלתי למחוא כפיים לבד מול המסך. זה היה מבריק
הרגע שלי
הפריים האחרון ברצח כתוב היטב, שמרתה עומדת עם הכוס הזו על המרפסת…וכל המשפחה נועצת בה עיניים…אחחחחח איך נהניתי..
כמעט הזמנתי את הספל הזה מהאינטרנט בגלל הפריים הזה..
יום אחד הוליווד תגלה ששיטת המאה אלף איש רצים להרוג אחד את השני
היא פשוט שיטה פחות יעילה אם יש לך ארטילריה, נשק חם, מטוסים, וכן הלאה.
מצד שני, תנועה ואש מצטלמות פחות טוב: שדה קרב במציאות הוא דבר ריק למדי רוב הזמן.
לאנושות לקח אלפי שנים לגלות את זה,
תן להוליווד קצת זמן.
תסריטאים, התאספו!
(טוב, לא, אבל כיוון שהסצנה המקורית לא עשתה לי שום דבר למעט גיחוך קל, אמשיך לגחך).
מה שמפריע לי בסצינה הזאת
זה האנדרסטייטמנט שבו קפ אומר את ה"אסמבל", עד לרמה שאני כקהל בקושי שומע אותו ברור.
אני.. לא הרגשתי שם אנדרסטיימנט
(ל"ת)
מה הקטע עם המילה הזו?
אני גם כמו טווידלדי לא הבנתי מה זה היה. ל assemble יש משמעות ביקום של הנוקמים? זה משהו מהקומיקס, כמו שלספיידרמן יש את עם כוח גדול וכו׳? כי לא אני לא זוכר שהיא נאמרה עד עכשיו בצורה דרמטית בסרטים, ואם כן כנראה שזה עבר מעלי.
נראה לי שהוא הרוויח בכבוד את התואר
'אסמבלר'.
אולי מילה קטנה? מבטיח לא לחפור יותר מידי
הסצינה הזו כמו הרבה דברים בסרט הייתה כמו מילואימניק עייף או כוכב פסטיגל בסוף דצמבר בהופעה האחרונה. והרבה מהסרט הזה הרגיש ככה, אבל הסצינה הזאת ממש מגלמת את זה ובמילה אחת – מאולץ
מסכימה
בסרט שמלא כל כך הרבה רגעים מוצלחים, מכל הסוגים (מצחיקים, עצובים, מותחים, מפתיעים), דווקא הרגע הזה בעיני היה כל כך מאולץ ובוצע בצורה ממש גרועה.
אפילו אם נשארים באותו חלק של הסרט On your left הרבה יותר מוצלח בעיני.
אכן. זה היה 100% פאנסרביס
אבל כשלעצמה הסצינה הזאת בעייתית – היא עמוסה, לפעמים לא הגיונית (מאיפה ואלקירי קיבלה פגאסוס?!), לא נותנת לכל גיבור יותר מכמה שניות בשביל להראות את המהלך המיוחד שלו, והיא מובילה לסצינה הפמיניסטית.
אין לי מושג על מה אתה מדבר
אבל יש לי תחושה שאני לא מסכימה עם הרבה מזה.
אני דיברתי באמת על השבריר שנייה שהוא אומר Assemble, לא על כל הקרב הסופי.
אה, את זה כבר אמרתי.
(ל"ת)
ספויילר לסוף המשחק
לא סימן לי ):
הרגע שלי
אז לא יודע מה קורה איתי, לא עפתי מרוב הסרטים שאני אמור לעוף מהם. ובאמת שרציתי. לא 'פרזיטים', לא 'חורשות את הלילה', לא 'אנחנו', לא 'שהאזאם'. הם סרטים טובים עד מאוד טובים, כן? פשוט לא הייתי שר ברכותיהם מכל גג.
דווקא רגע השנה שלי הגיע מדוקו שלא הוקרן פה וכנראה אף אחד לא מכיר, שפשוט נקרא Apollo 11. בעזרת קטעי ארכיון שנשמרו בקפידה אצל נאס"א באיכות סינמטית להפליא, הסרט מגולל את סיפור המסע לירח מהשיגור ועד הנחיתה. עכשיו, מה לעשות, אני חנון של עריכה. זה מה שאני עושה כתחביב וגם כעבודה לפעמים. אז הפתיע אותי איך הסרט הצליח להוציא רגעים של מתח, לחץ, קומדיה ודרמה מסיפור שתכלס שאנחנו יודעים איך נגמר.
הרגע הכי טוב בקונטקסט הזה הוא קטע שבו החללית מנסה לרדת אל הירח, אבל ישנה שגיאה חוזרת ונשנת של המנוע, בזמן שהדלק הולך ואוזל. בעוד ששומעים את השיחות הלחוצות בין יוסטון לאסטרונאוטים, הויזואל היחיד הוא וואן-שוט ארוך ומגורען של פני הירח ממצלמת החללית בעודה יורדת באיטיות אל הירח, וטייטלים של מספרים שסופרים מטה במהירות את אספקת הדלק שנותנה. זה טריק מניפולטיבי, כן, אבל כזה ששואל את השפה של משחק מחשב באפקטיביות, והצליח להקפיא אותי 5 דקות מול המסך, שמא הם יתרסקו על הירח. ספויילרים: הם לא. וכל סרט שמצליח להשאיר אותי מרותק על הכסא מול שוט כמעט סטטי בגלל ויזואל של מספרים שצונחים ראוי להערכה.
"אפולו 11" הוא סרט עשוי היטב שהבהיר לי בצורה חד משמעית
כמה הנחיתה על הירח לא מעניינת אותי אפילו קצת
פייר אינף
תוכל לפחות להתגאות בעובדה שכוח המחשוב של הטלפון שלך יותר חזק מכל כוח המחשוב של הצוות של אפולו 11
לא לא, זה הישג מדהים. אני יודע טכנית שזה הישג מדהים
נגד כל הסיכויים, ושזה לא סתם מופע ראוותנות אלא באמת משהו שהזניק ועזר למדע.
וכל זה פשוט.. לא מעניין אותי, משום מה. אני לא בטוח למה.
שוב פייר אינף
לא יודע, אולי זה הטכנולוגיה המאוד ישנה, אולי כי זה חרוש כבר, אולי כי זה כבר לא ממש קשור אלינו יותר. עכשיו גרמת לי לתהות האם בעוד 50 שנה יעשו דוקו סטייל 'אפולו 11' על בראשית.
בשביל זה אפשר לראות את "for all mankind"
שמכיוון שלקח כיוון חליפי למירוץ לירח, סצינת הנחיתה של אפולו 11 שם טעונה בכל המתח של "אני לא באמת יודע איך זה ייגמר הפעם".
קדימה, רגעים!
אני מאד אוהב את הבחירות האלו – זה גורם לי להזכר מחדש בהנאה שהיתה לי בזמן אמת, מה שבהחלט עושה טוב על הלב (ברוב המקרים). אז יאללה.
15. הקרב ברכבת, "אקס-מן: הפניקס האפלה"
סיימון קינברג הוא תסריטאי איום ונורא. כבמאי, הוא התגלה כאן כיצירתי לא פחות מבריאן סינגר בימיו הגדולים, לפחות בכל הנוגע לאקשן מוטאנטי.
14. הרגע ההוא לקראת הסוף, "אמנות ההגנה העצמית"
זה היה רגע כל כך טוב, ואי אפשר לדבר עליו בלי ספויילרים.
13. איש נמוך קומה מנסה לצאת מהבית של ארתור פלק, "ג'וקר"
הסצינה המלחיצה של השנה, שגם מצחיקה בו זמנית וגורמת הרגשת אי נוחות כללית.
12. מגדל פיזה, "זומבילנד: יריה כפולה"
כמה צחקתי.
11. תקציר הפרקים הקודמים, "לשבור את הקרח 2"
אולי כאן צחקתי יותר?
10. מונטאז' המוות החוזר, "מז"ל טוב 2"
מה שמתן אמר.
9. סצינת הפתיחה, "מיסטר לינק"
ככה משלבים סוריאליזם פנטסטי עם הומור בריטי.
8. מרדף מכוניות קצר, "רצח כתוב היטב"
למה לא לצחוק רגע על עוד ז'אנר?
7. אני לא מרשעת, "סרט לגו 2"
השיר הזה נתקע לי בראש יותר מהשיר שהכותרת שלו היתה "השיר הזה הולך להתקע לכם בראש".
6. הנרי פורד טועם מה זה מכונית מרוץ, "פורד נגד פרארי"
גולת הכותרת של הסרט שהכי יצאתי ממנו אמביוולנטי השנה.
5. איפה האבנים?, "הנוקמים: סוף המשחק"
לא, זה לא יילך כמו שאתם חושבים, הבהירו לנו במארוול רבע שעה לתוך הסרט.
4. הסוף, "פרזיטים"
זה שסרט כל כך סוחף מסתיים בקתרזיס כל כך משחרר ומלחיץ בו זמנית, הוא הישג שלא יאומן.
3. ילדה אבודה ביריד השעשועים, "צעצוע של סיפור 4"
בכיתי. עם דמעות והכל.
2. הקרב הגדול בסוף, "הנוקמים: סוף המשחק"
אין לי כח לפרק את כל הרגעים הנפלאים שהיו שם, אז כולם וזהו. ובראש, כמובן, "אני הוא איירון מן".
1. סצינת הקרדיטים הראשונה, "ספיידרמן: רחוק מהבית"
רגע הWTF של השנה שניצח אחרי תחרות צמודה.
==============
בסולם אחר לחלוטין:
האישה בבנק, "עם הגב לקיר"
אין מצב שאני מעז לצפות בסצנה הזאת שוב, לעולם.
"1917" נחשב שיצא בשנת 2020?
כי אם לא, אני מתקשה להבין איך אפשר לעשות רשימה כזו מבלי להזכיר אותו.
אכן נחשב 2019
הוא וג'וג'ו ראביט וקאטס ועיניים שלי ועוד לא מעט סרטים שהפגיזו בהם בתחילת השנה הזאת.
אה, 2019? אז למה הוא לא מוזכר?
או שהתבלבלת, והתכוונת לכתוב 2020?
כן, 2020.
התבלבלתי. מצטער.
אגב
דווקא בארצות הברית, 1917 יצא ב2019 רק בהפצה מצומצמת בסוף דצמבר כדי שיוכל להתמודד על האוסקר. הוא יצא להפצה רחבה רק בסופ"ש האחרון, אפילו אחרי ישראל.