במקור: Sixteen Blocks
במאי: ריצ'רד דונר
תסריט: ריצ'ארד וונק
שחקנים: ברוס וויליס, מוס דף, דייויד מורס
קצת מסוכן להגיד דבר כזה אחרי ההישג של הגמלאים בבחירות האחרונות, אבל אין ספק שאחד הדברים היותר נלעגים בקולנוע של ימינו הוא התופעה המכונה "כוכב הפעולה הגריאטרי". אלה הם כל אותם שחקנים שמתעקשים להמשיך להשתולל, לקפוץ מגגות וללכת מכות עם הרעים, גם כאשר ברור שהם כבר מזמן זקנים מדי בשביל השיט הזה. ההבדל בין רוב השחקנים האלה (למשל האריסון פורד ב'פריצה לרשת') וברוס וויליס, הוא שוויליס מכיר בעובדה שהוא כבר הגיע לגיל שאפשר להפסיק. ב'16 רחובות' הוא מפגין הופעה ומשחק בהתאם.
למרבה הצער, בסרט הזה החליטו להצמיד לוויליס גם במאי-פעולה גריאטרי, ריצ'ארד דונר שמו. דונר, בעברו סמאח של סרטי פופקורן שהגדיר לנו את סרטי גיבורי-העל כמו שאנחנו מכירים אותם ('סופרמן' הראשון והשני) ואת סרטי השוטר שחור/שוטר לבן כמו שאנחנו מכירים אותם (סדרת 'נשק קטלני'), הדרדר בעשור ומשהו האחרונים לדרעק שלא יאמן. ב'16 רחובות' הוא מצליח להתעלות מעל הדרעק הזה, אבל לא בהרבה. כמו הגיבור של הסרט, נראה שבחלקים גדולים מאוד גם לבמאי שלו פשוט נגמר הכח.
ברוס וויליס מגלם בסרט את ג'ק (כן, עוד אחד), בלש על סף פרישה ממשטרת ניו יורק, שמבלה את מרבית זמנו בין הנג-אובר אחד למשנהו. בתחילת הסרט הוא מקבל מהבוס שלו משימה שאפילו הוא יכול לבצע: להסיע את אדי (מוס דף), עבריין קטן, להעיד בבית המשפט. אדי צריך להיות שם תוך שעתיים, לכל הדעות מספיק זמן כדי לחצות את 16 הבלוקים המפרידים בין בית המשפט לתחנת המשטרה, גם אם לוקחים בחשבון עצירה לצרכי הצטיידות בחנות לממכר אלכוהול. רק שבמהלך אותה עצירה, מגיע טיפוס חשוד למכונית של ג'ק ומנסה להרוג את אדי. והוא לא האחרון שינסה – לאורך כל 16 הבלוקים ניצבים אנשים הנחושים בדעתם שלא לאפשר לאדי להעיד. ואם ג'ק מתעקש להפריע להם, הם יכולים לסדר גם לו ארון קבורה אישי.
יש כמה דברים טובים בסרט. ברוס וויליס הוא אחד מהם. התפקיד שאותו הוא מגלם אדם זקן, עייף, מובס (בדיוק איך שהוא היה אמור להיראות ב'עיר החטאים', ולא הצליח) – נראה כאילו הוא ממש נתפר עבורו בסרט הזה. כמו וויליס, סביבת ההתרחשויות נראית אפורה, קודרת ומדכאת, בלי אנשים או מקומות יפים מדי. וגם דייויד מורס בתפקיד מנהיג החבר'ה הרעים הוא שינוי מרענן לעומת הרשעים הפסיכופטים שאנחנו פוגשים בדרך-כלל בסרטים מהסוג הזה: הוא לא ממש זדוני, כמו שהוא מאמין בדבקות בצדקת דרכו הקלוקלת, ופועל בהתאם. למשל, אחד המרכיבים היותר מוצלחים בתסריט (גם אם בשלב מסוים מרגישים שהוא נלעס יותר מדי) הוא פתחי-המילוט שמורס מציע לגיבור לאורך הסרט. לג'ק יש המון הזדמנויות לקום וללכת, וזה מפתה, במיוחד כשמתחשבים בספחת המעצבנת שעליה הוא אמור להגן.
אדי, האסיר שעליו מופקד וויליס, הוא אחד הטיפוסים המעצבנים ביותר שנראו על מסכי הקולנוע מזה זמן רב. הדמות שלו לוהקה באופן מושלם למוס דף – אחד השחקנים המעצבנים ביותר שנראו על מסכי הקולנוע מזה זמן רב. איזו פאדיחה לחשוב שהתלוננתי פעם על המשחק שלו ב'מדריך הטרמפיסט לגלקסיה'. פורד פרפקט בגילומו היה טיפוס שתקן וחביב לעומת הקרצייה שלא תיאמן אותה הוא מציג לראווה בסרט הנוכחי.
ואז בא האקשן. והוא בסדר, כזה. אם מתעלמים מהנטייה המוזרה לטלטל את המצלמה בפראות מצד לצד – אפקט שיכול לגרום בחילה לצופים רגישים – האקשן בסרט מקבל ציון עובר, אבל לא הרבה מעבר לזה. כמו הגיבור של הסרט, גם האקשן הופך באיזשהו שלב לעייף ומונוטוני. מהר מאוד הסרט נכנס למסלול קבוע: הרעים עומדים לתפוס את הגיבורים, הרעים יורים על הטובים (והטובים על הרעים), הטובים בורחים, וחוזר חלילה. יותר מדי תפניות בעלילה לא תמצאו פה, וכשהן מגיעות, רמת האמינות שלהן לא גבוהה. בחלק מהמקרים דברים פשוט הולכים לגיבורים בקלות מוגזמת ברגעים הקריטיים; במקרים אחרים הסרט מדרדר לקלישאות אקשן סטייל "אל תמות לי". אני יכול להסתדר עם אמינות נמוכה בסרטים שעשה וויליס בנעוריו, סטייל 'מת לחיות', אבל בסרט כמו '16 רחובות', שמנסה להיות אקשן ריאליסטי ומחוספס, בלי שורות מחץ, זה צורם.
כאמור, אין ספק שברוס וויליס מצא את הנישה שמתאימה לגיל שלו. אפשר לקוות שלהבא, הוא גם ימצא סרטים טובים יותר שמתאימים לנישה הזאת.
- האתר הרשמי
- ברוס וויליס
- מוס דף
- עוד אחד מהג'קים האלה
- רחובות
- מפלגת הגימלאים
- 16 בלוקים
סרט גרוע...
כל-כך צפוי שזה כואב… ווויליס הוא כמו חלב שנשכח מחוץ למקרר…
היה יכול להיות הרבה יותר נחמד אם...
אדריאן מונק היה מתמנה ללוות את הנודניק צפוף הפיגמנטים 16 בלוקים…
מוס דף
אמנם מוס דף לא ממש בוחר סרטים בקפידה, ואמנם ב'מדריך' הוא היה מיותר (כמו כל הסרט), אבל ב'וודסמן' הוא נותן תפקיד שהוא לא פחות ממופתי. מאז אני שומר לו חיבה.
הם מסבירים שם במקרה
מדוע ג'ק לא הזמין עוד כמה ניידות משטרה שילוו אותם כבר אחרי נסיון הרצח הראשון?
הם לא במדבר, נכון?
שכחת את השורה התחתונה
אז שווה לראות את הסרט, או לא?
אני בדרך כלל מעדיף Low-Scale
זאת אומרת, למה אתה צריך בדוגמה שלך 5000 פריטים אם 5 יעשו את הטריק באותה צורה? למה במשחקי אסטרטגיה מגלגלים עשרות קוביות כשבמשחקים אחרים, שלוש מספיקות בהחלט?
סרטים הם בדרך כלל עניין אחר. אנחנו רוצים סרטים גדולים מחיים שיזעזעו אותנו מהקרנית ועד האמיגדלה.
אבל לא חובה. 16 רחובות הוא סרט Thriller (אין עדיין תרגום טוב לזה) 'בעצימות נמוכה', כמו שאומר הקמב"ץ. אין בו בניינים מתפוצצים, מטאורים נוחתים או מטוסים מתרסקים במאך 87. יש בו בלש, גנב, 16 רחובות, אנשים שמנסים למנוע מהם מלחצות אותם (ומובילים לכמה יריות פה ושם) ועלילה לא רעה בכלל.
אם תבואי לסרט כשאת מצפה לזה, אז תהני.
מישהו שם לב לכמות הישראלים שמעורבת בהפקת הסרט?
שמתי לב לכך
בתור אובססיבי לצ]ייה בשמות יהודיים בסוף כל סרט גיליתי גם כמה עבריים. אכן תחושת גאווה. חבל רק שזה בסרט כזה.
למה ללכלך?
למה להגיד ש-"16 רחובות" הוא סרט לא טוב, כשאפשר להגיד שהוא סרט טוב? אמנם לא יצירת מופת, אבל זה אחד מסרטי האקשן-הסטנדרטיים היותר טובים של השנתיים האחרונות, עם מינון נאה של קטעי אקשן-מרדף עירוני, אתנחתות קומיות, פסיכולוגיית טובים-רעים וסנטימנטליה בגרוש. מה צריך יותר מזה?
ברוס קשישא דופק את הצגת המשחק הטובה ביותר שלו מאז "12 קופים" (חיבה למספרים דו ספרתיים?), דיוויד מורס מאיים באמת בתור האיש הרע שהוא כל כך מחבב לגלם, ומוס דף הופך לנו נגד העיניים לשחקן כשרוני שיודע לעשות גם קומדיה וגם דרמה, בלי שזה ייראה מוזר. ועם כל הכשרון הדרמתי-אנטי אקשני הזה, "16 רחובות" באמת מתנהל יותר בצד של הדיבורים מאשר זה של הפיצוצים, וזה שינוי מרענן אחרי עשרות ומאות האקשנים שזורקים לנו לפרצוף כל קיץ.
חיבה למספרים בכלל.
האלמנט החמישי, החוש השישי, 12 קופים, the whole nine yards.
חיבה למספרים בכלל.
ומת לחיות 2, ומת לחיות 3 .
מש''א.
סרט קטן וטוב.
אין פיצוצים, אין הפתעות, אין אקשן גדול מהחיים, ועדיין מספק בהחלט – בין היתר הודות למשחק המשובח של שלושת הדמויות הראשיות. אמנם מתפתח קצת עודף שמאלץ לקראת הסוף, אבל בתכל'ס סרט מהנה מאוד.
אני לא יודע מה אתכם,
אבל אני נקרעתי מצחוק כשהגיע הריפרנס ליוגי-הו.
נהנתי בסך הכל, יש קצת מכל דבר, נחמד כסרט של אחה"צ בכבלים
סרט מעולה .משחק מעולה.שחקנים מופלאים.חולק על כל מה שכתבת.חד משמעית.
יש מקום להעלות את רמת ההתנסחות שלך שהיא רדודה ונמוכה.פספסת בגדול.
צפיתי בסרט פעמים אחדות.
רעיון מבריק ויצירתי שזכה לשיקוף מבריק בליהוק ומשחק.שאפו.