במאי: מיקאל הפשטרום
תסריט: מאט גרינברג, סקוט אלכסנדר, לארי קרזוסקי
על פי סיפור מאת סטיבן קינג
שחקנים: ג'ון קיוזאק, סמואל ל. ג'קסון, מרי מק'קורמק, ג'סמין ג'סיקה אנתוני
סרטי אימה טובים, בעיני, הם כאלו שגורמים לי לפחד שחלקים מהסרט יזלגו לתוך החלומות שלי. מהסיבה הזו, אני פחות מעריכה סרטי הבהלות סטנדרטיים, ומעדיפה אימה פסיכולוגית. אחרי הכל, כבר למדתי לצפות להקפצה שאחרי השקט, וגם אם בדרך כלל אני כן קופצת ממקומי כשזו באה, הבהלה לא נשארת איתי הרבה זמן. לעומת זאת, כשההפחדה מתבססת על מצבים מלחיצים שפוגעים בנימי נפשה של הדמות – או אז אני נלחצת שמא תת המודע שלי ישחזר זאת בלילה.
מהבחינה הזו, נדמה לי שאני דומה לסופר מייק אנסלין (ג'ון קיוזאק), שמשתעמם מריגושים זולים. אנסלין מתמחה בחיבור מדריכי בתי מלון מסוג מסוים: המפחידים, אלה שאירע בהם רצח מחריד או שרוחות רפאים רעשניות מדירות בהם שינה מעיני האורחים. אנסלין מגיע למוטל, מתחמק מהבעלים הנלהבים לרצותו בשלל סיפורי זוועה, ועולה לחדר. שם הוא מסתובב קצת כדי לספוג את האווירה, מנסה לאתר פעילות על טבעית – ונרדם. בשכלתנות הוא מסביר כי אלו בסך הכל מוטלים קטנים שגילו שהכביש המהיר הרחיק מהם את הפרנסה, ולכן עליהם למצוא גימיק שיחזיר את התיירים. אך לא זה המצב כשאנסלין מגיע למלון 'הדולפין' בניו יורק: אולין, מנהל המלון (סמואל ג'קסון), לא מעוניין בפרסום שאנסלין מבטיח, ואומר שהמלון שלו ממילא נמצא תמיד בתפוסה כמעט מלאה. הוא נחוש בדעתו להניא את אנסלין מלהתאכסן בחדר 1408 – לא כי הוא דואג לשלומו של אנסלין או לשלום הציבור, אלא כי לא בא לו לנקות אחריו את השיירים. אתם מבינים, אף אחד לא שורד בחדר 1408 יותר משעה, אז על לילה שלם אין מה לדבר.
אנסלין מנפנף את אזהרותיו של אולין ונכנס לחדר. הוא אינו מבזבז את הזמן ומקליט את רשמיו הראשוניים: החדר מסודר, יש בו ארון עתיק לכאורה ועוד מספר פריטי ריהוט נטולי ייחוד כלשהו, התרמוסטט במזגן מקולקל וחם מדי. סתם חדר. אבל אז הרדיו מתחיל לפעול מעצמו, ושוקולדים מופיעים על המיטה. אנסלין מתרשם בחיוך ידעני: אחד העובדים בטח נכנס לחדר כשהוא לא שם לב. לאחר שהוא נפצע, והברז בחדר האמבטיה מתפרץ עליו בקיתונות של רותחין, אנסלין מבין שזה אישי, ונלחץ. אבל אז כבר מאוחר מדי: הוא נעול בחדר 1408, לטוב ולרע. בעצם למה להעמיד פנים? לרע, רק לרע.
'1408' לוקח את הזמן עם אקספוזיציה ארוכה, ורק לאחר שהבסיס הונח היטב, הוא מתפנה לדוש, לכתוש ולמעוך את אנסלין המסכן. הסרט משלב היטב בין הפחדה פסיכולוגית לבין מספר סצינות "בו!". חדר המלון לא בוחל בהקפצות כדי לשבור את רוחו של אנסלין, אבל אלה באות רק לאחר שאנסלין כבר מעורער נפשית. החדר סופר את הדקות שנשארו לאנסלין לחיות, מקפיא אותו, מבודד אותו, מראה לו סרטונים משפחתיים ומאפשר לו לפגוש קרובי משפחה מתים. ובכל פעם כזו, בה אנסלין האומלל מרגיש שהנה הוא מאבד את השפיות, צץ איזה רעש בלתי נסבל, איזו התקפה, שלוחצים על שארית עצביו עוד יותר והופכים אותו לשבר כלי, שמבין שהוא לא יכול לברוח ורק מחפש מאיפה תגיע המכה הבאה.
ג'ון קיוזאק, שברובו המוחלט של הסרט מהווה את הדמות היחידה שעל המסך, הוא לב ליבו של הסרט. זה תפקיד לא קל, וקיוזאק מחולל בו נפלאות. בתחילת הסרט הוא שחצן ויהיר – אבל בלי להמאיס את עצמו, אחר כך הוא כעוס וזועם, וככל שעובר הזמן ונגמרות לו האנרגיות, הוא נעשה בעיקר מובס יותר ומפוחד. קיוזאק טוב כל כך, שנדמה לי שהוא לא חוזר אפילו פעמיים על אותה הבעת פנים. אנסלין אולי מאבד את שפיות דעתו וצועק לאוויר, על החדר ועל אנשים שרק הוא רואה, אבל כשהוא מנסה לאסוף את השברים ולמצוא שאריות תקווה – הוא קודם כל פותח את הרשמקול המתווך והמתעד, ורק אחר כך מעודד את עצמו עם סיסמאות כמו "קום. אתה יכול לעשות את זה".
אבל הכוכב האמיתי של הסרט הוא חדר 1408. הוא לא צריך הבעות פנים כדי שנבין כמה שהוא מרושע, זדוני, רע ובעל חוש הומור מעוות. כשאנסלין בוחן את מפת הקומה, הוא מוצא מפה ריקה שבה יש נקודה קטנה שאומרת "אתה נמצא כאן", ושמסביבה – שממה; כשאנסלין מנסה לברוח (וזה קורה יותר מפעם אחת) – החדר מקפיד להוכיח לו שהתנגדות היא חסרת תועלת, ואז מוסיף את הטאץ' הסופי שמבהיר לאנסלין המובס מי הבוס.
את '1408' עדיף לראות בבית קולנוע שאין בו הפסקות. קטיעת האווירה המאיימת של הסרט אולי תועיל לכמה מכם (במיוחד לבעלי שלפוחית שתן רגישה שגם מפחדים בקלות), אבל לטעמי, הורסת את האווירה הכבדה שבונה הסרט. '1408' הוא מסוג הסרטים שהפחד בהם "נקי" – לא תמצאו פה סצינות גועל מכוונות או איברים כרותים, אלא בעיקר חיטוט בתוככי הנפש של אנסלין וקצת סצינות "בו!" סטנדרטיות, שכיף לקפוץ בהן ואז לחייך לחברים שלצידכם במבוכה. אחרי שנדבקתי לכיסא למשך כמעט שעתיים (כולל ההפסקה), יצאתי בחשש שזהו אחד מאותם סרטים שישאירו בי משקעים גם אחרי הצפיה. או כפי שאנסלין נוהג לומר- Stay Scared!
''סטיבן קינג כנראה היה בנאדם מאוד מופרע''
אבל למה בלשון עבר?, הוא עוד איתנו.
והסרט באמת עושה את העבודה , למרות המחשבה שכבר ראינו את הסרט הזה , רק בוריאציות שונות.
אגב , יש פה סוג של סגירת מעגל : אחד מתפקידיו הראשוניים של קיוזאק היה ב'אני והחבר'ה'.
נכון. הבנת.
לא נראה לי שהסרט אמור לענות על השאלה למה החדר מרושע , הוא פשוט כזה.
בדיוק כמו שהילדה בצלצול פשוט מרושעת היא לא הורגת מסיבה כלשהי היא פשוט רעה וזה אני חושב הסוג הכי מפחיד, אם תיתן סיבה למה החדר מרושע זה רק יוריד מהאפקטיביות של הסרט.
גם אם יהיה סרט המשך (ואני מניח שיהיה ) עדיין השאלה הזו תשאר ללא מענה.
נכון. הבנת. (אולי לסטיבן קינג)
בכמה מהספאים של סטיבן קינג, או לפחות אילו שאני קראתי (הניצוץ ובית כברות לחיות שעשועים), האובייקטים הרעים בסיפור, הם פשוט רעים ללא הסבר, בד"כ בגלל איזו רוח רעה שהשתלטה עליהם. אני מניח שאותו הדבר יש ב-1408.
ד"א- אני חושב שקינג שבר שיא בתור הסופר שיצירותיו עובדו להכי הרבה סרטים. אני לא חושב שיש ספר מצליח שלו (כמעט כולם) שלא עובד לסרט.
אני דווקא חושבת
לדעתי החיוך שלו בסוף הוא חיוך של "תאכלי ז*ן מה שעברתי היה אמיתי והנה יש לי הוכחה..מין חיוך צדקני של "אמרתי לך". כי הרי תמיד שאר הדמויות בסרטים כאלה לא מאמינות לדמות הראשית שעברה את כל הזוועה.
סרט מעולה.
אחד מסרטי האימה הכי טובים שראיתי וללא ספק סרט האימה הטוב ביותר מאז הצלצול הראשון.
יאללה, באמת נמאס מכל סרטי הביתורים, צריך עוד סרטים פסיכולוגיים כאלה. רק שלא יהיו רימייקים לסרטים יפניים.
דווקא בדיוק שחשבתי שלא יעשו יותר סרטי אימה טובים (מהצלצול הראשון לא היה אחד טוב)…אז מגיע הסרט הזה!! יש תקווה !
נמממ
הטריילר דווקא לא ממש גרם לי לרצות לרוץ לסרט הזה… נראה קצת משעמם.
נמממ
ההקדמה קצת ארוכה אבל מרגע שקיוזאק מגיע למלון הקצב עולה לרמה טובה .
לא חושב שתשתעמם
הצעה להתחדשות
אני לא יודעת מהו טיבה של ההתחדשות שתעבור על האתר, אבל מה שלי אישית חסר זה איזה "מבזק" – כלומר, מהם הסרטים הממש טובים שיש בקולנוע בזמן האחרון, לדעת הצוות.
אני בטוחה שאני לא היחידה, מאחר ולהרבה גולשים אין זמן לקרוא כל כתבה וכתבה שמופיעה באתר, ובטח לא ללכת לסרט כל שבוע.
בכל אופן – טוב לדעת שיש סרט אימה טוב בארץ, לשם שינוי.
הצעה להתחדשות
כבר הייתה פעם אפשרות כזו.
קראו לה תמליצלי:
http://www.fisheye.co.il/chronica/search.php3
והיא עזבה אותנו בטרם עת.
הצעה להתחדשות
וואו! זה נראה כמו דבר ממש מוצלח! מתי היא הייתה קיימת ולמה היא מתה בטרם עת? האם אפשר להחזיר אותה?
צודקת..
ואני אשמח בבקשה לביקורת של "הצעיף הצבעוני"
מילה אחת: ואוו...
אני דווקא ראיתי את זה בדי וי די בבית, וזה עדיין סרט האימה הכי אפקטיבי שראיתי כנראה, וזה לא סתם סופרלטיב.
טוב.. ג'ון קיוזאק היה תמיד שחקן מעולה.
מילה אחת: ואוו...
אני רציתי לראות את הסרט כבר הרבה זמן ואף פעם לא יצא לי.
לפני שבוע , יס2 הקרינה אותו ,אז התחלתי לראות .
מהרגע הראשון הייתי בפחד וזה אחד הסרטים הכי מפחידים שראיתי !
נמאס כבר מסרטים כמו "המסור" שיש שם רק דם !
סרטי אימה פסיכולוגים הכי יפים !
חובה על כול מחבב סרטי אימה לראות !
ח ו ב ה !
ונשאלת השאלה:
האם ג'ון קיוזאק נראה עומד בגשם?
אם לא, זה כנראה לא הוא.
למה, זה כמו המזח של ג'ניפר קונלי?
למה, זה כמו המזח של ג'ניפר קונלי?
לא עקבתי בתשומת לב יתרה אחרי הקריירה של ג'וני, אבל נכון ללפני שנים מספר לא היה לו סרט אחד ללא סצינת "עומד בגשם עצוב ומסכן". זה כולל סרט אחד (לא זכור לי איזה) שבו לא יתכן גשם מבחינה מטאורולוגית, אז הסצינה הנ"ל פלושבקה.
בערך
יש סצינה בה הוא יוצא ממכונית בגשם שוטף ורץ למלון התורן (לא זוכרת אם הוא עמד לפני כן, אבל אם כן – זה היה להרף עין והוא בטוח היה אומלל);
יש בחדר 1408 סצינה שבה ספרינקלרים מרטיבים אותו מאד והוא עומד תחתם אומלל. יש גם שלג, אבל אולי זה לא מספיק קרוב.
אוקי, מה?!
על מה כולכם מדברים? מה הקטע עם הגשם ולמה זה לא הוא אם אין גשם?
אולי זה התחיל מכאן
http://www.cracked.com/index.php?name=News&sid=2275&pageid=2
מספר שלוש ברשימה.
ו-1408 סרט טוב.
היית צריך לקשר ישר לכאן:
http://www.youtube.com/watch?v=j6d4XOWvmJc
צריך אולי להזכיר
ש'1408' הוא לא רק סרט האימה המוצלח הראשון שמוצג בארץ השנה, אלא סרט האימה הראשון שמוצג בארץ השנה, נקודה. מינואר ועד יולי 2007 לא הגיע לארץ אפילו סרט אימה אחד. אז "הסרט הכי מפחיד של השנה עד כה!" זו לא מחמאה גדולה כל כך.
כל זה לא בא לזלזל בסרט, שגם אני מסכים – הוא סרט אימה מוצלח מאוד.
צריך אולי להזכיר
אתה צודק.
מיהרתי להכתירו בתואר, מפני שלא הצלחתי להיזכר בסרט אימה מוצלח או משמעותי שראיתי בזמן האחרון (נגיד, החל מינואר).
עכשיו אני מבין שזה בגלל שלא יכולתי לזכור – בינתיים אין ל-1408 מתחרים…
אבל העיקר שאנחנו מסכימים כי אפילו ביחס לשנים האחרונות, מדובר בסרט אימה של ממש, כלומר לא סרט בהלה או עינויים, ואפילו באחד לא רע בכלל.
צריך אולי להזכיר
חניבעל הצעיר?
זה היה סרט אימה?!
'היירספריי' היה מפחיד יותר.
חניבעל הצעיר
היה סרט מצחיק במקרה הטוב.
(סוג של) הסבר לרוע של החדר
חחח epic movie… עליתי על כל זה חוץ מהכתובת של המלון! יפה!!
לא כל כך מסכים
אני חייבת להגיד שאני מסכימה.
גם לי הדבר הטבעי היה להתכרבל ולחכות שיעבור זעם.
לא הופעלה מספיק פסיכולוגיה כדי לעבוד עלי רגשית והחדר לא היה מספיק מפחיד כדי לעשות את העבודה מהצד של ה- בו!.
קצת מאכזב
מש''א
מסכימה ש"זהות" היה סרט הרבה יותר מעניין.
מכיוון שאני מאד אוהבת את קיוזאק בכל מצב, אני מאשימה כמו תמיד את סטיבן קינג בכל הבעיות של הסרט. תמיד יש משהו אינפנטילי ברוע שהוא כותב.
'זהות' זה כאן:
http://www.fisheye.co.il/identity
(האמת, סתם רציתי תירוץ ללנקק לביקורת הזאת משום שאני מחבב אותה במיוחד).
מסכים
על הביקורת, לא על קינג. יצאו כמה דברים נהדרים מהמפגש של קינג וקולנוע.
אני והחבר'ה
לדעתי, זה הדברים הטובים שיצאו מהמפגש של קינג וקולנוע.
גם מיזרי בעצם מבוסס על ספר שלו, לא?
כן , כמו רבים וטובים.
את "ספרה" כתב מייקל קריצ'טון.
צודק, טעות שלי.
עדיין סרט מעפן.
צודקת.
נכון.
מה? בוגדת!
חשבתי שנהנית מהסרט.
אני חושב שרידס התכוונה ש-'ספרה' מעפן, לא 1408.
אבל מתןקו דיבר על '1408'
מתןקו התכוון
ש-1408 הוא סרט מצו'קמק וספרה הוא סרט לא רע בכלל.
הדיון פה הוא בכלל לא על ספרה כי זה שני סרטים שאין ביניהם שום קשר, מלבד העובדה שבטעות חשבתי שסטיבן קינג כתב את ספרה ורידס תיקנה אותי שאין זה הדבר ותודה לך על כך.
עדיין – 1408 הוא סרט מעפן!
תוכיחו לי אחרת!
מתןקו התכוון
אני חושב שאתה באת לסרט עם ציפיות לא במקום ,אני לא יודע למה ציפית אבל זה סרט אימה הוא אמור לגרום לך לפחד לא ליצור סיפור הגיוני ורציונלי,כמו שהמטרה של קומדיות היא להצחיק ואחר כך אמינות העלילה וכו, כך גם בסרטי אימה,זה לא משנה למה הדברים קורים בחדר (להפך ככה זה יותר מפחיד), העיקר זה איכות ועוצמת הפחד שהסרט גורם לך להרגיש .
כמובן שצריך עלילה שתחזיק מים אבל זה לא העיקר.
לגבי איכות משחק זה עינין של טעם וריח אבל הסרט עושה את העבודה שלו ,הוא מפחיד והוא עושה את זה דיי טוב(לדעתי) .
אבל למה?
למה רק בגלל שסרט הוא סרט אימה, לא יכולה להיות לו עלילה?
למה אני צריך ללכת לסרט שהמליצו לי עליו ולראות רק עוד ווריאציה על הילד\ילדה\שטן עושה לי בו שוב ושוב? בקומדיות אני לא מסכים איתך באותה המידה- קומדיה לא אמינה לא תצחיק אותי כמו קומדיה עשויה טוב. (לא מהסיבות הנכונות לפחות).
אין שום סיבה שאחד יבוא על חשבון השני, אין שום סיבה שתנמיך ציפיות ככה.
(את הסרט הזה ספציפית לא ראיתי עדיין).
ככה
לא אמרתי שאין צורך בעלילה אמרתי שהיא לא העיקר בסרטי אימה (ואני מדגיש אימה).
אם היו משקיעים המון פרטים וזמן מסך בלהסביר למה החדר מרושע (שטן ,מישהו נרצח בו,הוא בקומה 13, שמענו את הכל כבר, זה באמת משנה?) ולעשות פלאשבקים ארוכים ליחסים בין קיוזאק למשפחה שלו וע"י כך לבסס את הצורך שלו לבקר בחדרים "רדופים" וכו כו לא היה נשאר זמן לאימה בכלל , זה היה הופך לדרמת מתח.
לגבי 1408 העלילה כן מחזיקה מים היא עומדת במבחן ההגיון, (פחות או יותר) והסרט עושה את העבודה שלו… מפחיד (לא מגעיל כמו בית השעווה ודומיו שהם סתם גורמים לי לגחך או לאיבוד התאבון)
אני לא אומר שזו יצירת מופת אבל בזאנר של סרטי אימה 1408 הוא בהחלט סרט טוב.
דרך אגב תרשום כמה קומדיות שאתה מחשיב ל"עשויות טוב" ואני יוכל להגיב לזה.
אין דבר כזה סרט בלי עלילה
סרטי האימה הטובים ביותר, הם כאלה משום שהם מדמים אשלייה של מציאות שכל אחד יכול להזדהות איתה ומחדירים לתוכה את הפחד שיש לנו. כמו בסרטים של היצ'קוק, שתמיד הגיבור מוצא את עצמו במצב בו הוא מואשם על אף היותו חף מפשע, או בסרטים מעולים אחרים כמו "הניצוץ"?, "מגרש השדים" ועוד רבים וטובים אחרים.
דווקא הרעיון ב-1408 שבו סופר שבודק בתי מלון עם סיפורים על רוחות מהעבר הוא מגניב לגמריי, אבל איך שזה בא לידי ביטוי בסרט זה פשוט מקומם.
אמרתי זאת ואני אומר שוב – אין כל הצדקה לאף אחד מהאירועים המתרחשים בחדר. עד היום הוא הפריך כל טענה על קיומן של רוחות בלי בעיה בכלל, כי הוא אמור להכיר את כל הטריקים בהתחשב בעובדה שזה מה שהוא עושה למחייתו. אך ברגע שחלון נופל לו על היד, אז זהו. הוא איבד את זה. בטוח יש רוחות בחדר, תוציאו אותי מכאן.
הכל תלוש בסרט, הכל סתמי ובהרבה מאוד מהמקרים גם לא מאוד מקורי.
סרטי אימה הם ז'אנר לא קל בכלל. היצ'קוק נחשב במאי גדול משום שהוא ידע לעשות סרטים כאלה. אבל היצ'קוק יש אחד.
נו באמת
נניח והיו מוסיפים שורה כזאת לסמואל : מי שבנה את המלון חתם על עסקה עם השטן והחדר הזה שייך לשטן לפי העסקה
הנה עכשיו יש לך סיבה למה החדר מרושע , מה אם היו מוסיפים שורה בסגנון זה ברצינות היה משנה לך את כל חווית הסרט??
לא.
אבל אז גם אתה היית אומר שזה סרט גרוע.
אני כן אומר שצריך סיבה. אבל היא צריכה להיות מספיק טובה ולא "חתם עסקה עם השטן".
ממש לא נכון (תגובה)
אני חושב שהאקספוזיציה תרמה יפה לעלילה, זו מטרתה של אקספוזיציה.. מעבר לזה היא נורא משעשעת וקומית,
גם אני מסכימה עם מתן, אבל זה קשה להסביר...
הגעתי לסרט עם ציפיות לפחד. מאד. שמעתי עליו כל כך הרבה דברים טובים וידעתי שהוא אמור להיות מתוחכם יותר מסרטי האימה הממוצעים של השנים האחרונות.
אני חייבת להודות האקספוזיציה הארוכה לא הפריעה לי, וגם התגובות של הדמות של קיוזאק נראו לי סבירות. אבל ככל שהסרט נמשך, והמשיכו לקרות לו דברים מוזרים, קלטתי שאני לא מרגישה שום פחד או אימה. שאני סתם צופה במין רצף לא מובן ולא מוסבר של התעללויות שעובר הבחור הזה. ומכיוון שאין שום הגיון ובערך כל דבר יכול לקרות לו בכל שלב, כולל ?הופעה של יצורים עיוורים מתפרקים או וואטבר סוף, התחלתי אפילו קצת לאבד עניין.
מה קרה בחדר הזה לפני כן?
למה האנשים בו לא סתם התאבדו או מתו מהתקפי לב, אלא רבים מהם עינו את עצמם למוות?
איך לעזאזל קרה שמישהו הטביע את עצמו בצלחת מרק שם?
אם החדר הולך על הקטע של להראות לשוהה בו מראות קשים וטראומתיים מהעבר עד שהוא מגיע לשבירה, בשביל מה צריך שם כל מיני ביטלג'וסים עם סכינים?
עכשיו, ברור שאפשר לענות על כל השאלות האלה בתשובות כמו "כי הם השתגעו" או "כדי להפחיד אותו", אבל אנחנו מצפים למשהו מעבר.
ומעל לכל, אנחנו רוצים לדעת מה הקשר של מנהל המלון לכל הסיפור, כי די ברור שיש לו חלק כלשהו בעניין.
אז בסדר, זה רק סרט אימה ויגידו שאי אפשר לצפות לאיזו עלילה עמוקה, אבל אני מסכימה עם מתן שכדי לפחד באמת אני צריכה שתהיה לי איזו תחושה של מציאותיות במתרחש, ובשביל שזה יקרה אני צריכה איזשהו הגיון, ולו מינימלי ביותר.
אני נאלץ להסכים
לאור התגובות כאן ("סרט האימה הטוב ביותר מאז 'הצלצול' וכיו"ב) ציפיתי לסרט.. ובכן, מפחיד. זה לא קרה.
קטעי ההקפצות כבר מזמן לא מפחידים, בשום סרט. השטיק הזה כל-כך צפוי, שאתה מנחש אותו ממטרים. לא די שאתה מנחש אותו – זה גם הורס את הסספונד, כי פתאום אתה מודע הרבה יותר לכך שזה סרט. אתה כבר לא נשאב פנימה.
קיוזאק נכנס הרבה יותר מדי מהר לקלישאה של אדם מפוחד בבית מפחיד בסרטי אימה. רק ראה שני שוקולדים ופתאום הוא הולך לאט לאט ומושיט את היד לאט לאט ומסתובב לאט לאט. לא מתאים לדמות שלו. בטח שלא כל-כך מהר. תגידו שזה הגיוני, אבל העובדה היא שגם לי זה צרם מאוד, ואני דווקא מהאנשים המסספנדים בקלות.
עד עכשיו הסברתי למה הקטעים המפחידים אינם מפחידים. אבל יש בעיה נוספת בסרט הזה – נראה כאילו 90% ממנו בכלל לא ניסה להפחיד. יש כמה קטעים של הפחדות, אבל חלק גדול מהזמן שהגיבור נמצא בחדר הוא פשוט סתמי. רואים אותו בשלג, במים, מנסה כל מיני דברים, רואה דברים מהעבר, אבל בין זה לבין סרט אימה אין כמעט כלום.
אז תבואו ותגידו – "כי זה לא בדיוק סרט אימה. ומי בכלל אמר שזה צריך להיות סרט אימה?". ואז אני אענה לכם: אתם! הסרט הזה משווק כסרט אימה. הגולשים פה מתלהבים עליו בתור "סרט האימה הטוב ביותר מאז הצלצול הראשון". הסרט הזה מקוטלג אצל כולכם בתור "סרט אימה". אז זה לא לגיטימי שאני אצפה מהסרט להקדיש להפחדה קצת יותר מ-3% מהזמן שלו? כי רוב הסרט אפילו לא מנסה להיות מפחיד.
הייתי דורש את הכסף שלי בחזרה, אבל זה די חסר טעם, בהתחשב בזה שהיו לי כרטיסים חינם.
אני לא מבין תגובות שמתחילות ב-''מה אתם לא מבינים?''.
מי זה ה-"אתם" המסתורי הזה בכלל? תגובות 1-3, 5-6, 11-17 בביקורת? אני, אחותי, והכלב שלי? כל מי שקורא את התגובה? עובדי חברת 'מקורות' ובני משפחותיהם? המיעוט הארמני בישראל?
למה אי אפשר להגיב למישהו ספציפי?
קשה, קשה להבין את זה.
אין לי תשובה לשאלתך,
אבל הרשה לי לענות בשאלה משל עצמי- היכן אני יכולה לקרוא את 1408? למיטב ידיעתי זהו סיפור קצר, ואשמח לדעת איפה קראת אותו (מה שאני מניחה שעשית, שכן אתה מפגין כזאת ידענות בעלילת הסיפור).
הסיפור כלול באוסף הסיפורים
'Everything's Eventual'. נדמה לי שהוא לא תורגם לעברית, אבל אולי אני טועה, הפסקתי די מזמן לעקוב אחרי תרגומי קינג.
אין לי תשובה לשאלתך,
זה אכן בקובץ הסיפורים Everything's Eventual (שמומלץ בלי קשר, ולו רק כדי לקרוא את המקור של Shawshank Redemption), שתורגם לעברית תחת השם "עונות מתחלפות", אם זכרוני אינו מטעני. על הכריכה יש ציור של ארוחה עם כוס יין שפוכה, נדמה לי.
לא.
'עונות מתחלפות' זה כמובן 'Different Seasons', והוא לא כולל את '1408'.
לא.
צודק. כדי לכפר על ההטעיה בדקתי ונראה שהספר פשוט לא תורגם לעברית.
לגבי הסוף
וגם סוף "לא טוב" כבר לא כזה מקורי…עזוב אין כבר "סוף" מקורי כמעט……צריך להתחשב בעובדה גם ש"סודות נעולים" ו"1408" הם סרטים שונים לגמרי ולדעתי הסוף של "סודות נעולים" התאים לו וגם הסוף של "1408" התאים לו.
לא, אבל הורדת כזה בו כן.
בהחלט הופצה באינטרנט גרסת הבמאי שנלקחה מה-DVD של הסרט.
ב-DVD המקורי, עד כמה שידוע לי (אישית, ראיתיו בקולנוע), יש את שתיהן ויש אבחנה ברורה.
זה בגלל שאף אחד מאיתנו אינו אינטליגנטי כמוך.
(מי קרא לי פולניה?)
ואני מתפלאת שאתה מתפלא על כך
בהתחשב בכך שהרוב הבינו את זה, והניתוחים שלהם היו עמוקים בהרבה יותר משלך.
פשוט, מה שכתבת היה כ"כ טירוויאלי ברובו, שאף אחד לא חש צורך לחזור ע"כ שוב ושוב.
ח"ח לך על המאמץ.
מאיזה גיל הסרט 1408?
אני יכולה רק להמליץ לך לקרוא את התגובות לביקורת,
שם תמצא תשובות למרבית השאלות ששאלת.
בקשר לסיפור...
הסרט מבוסס על סיפור קצר שלפי מיטב ידיעתי לא תורגם ופורסם בעברית.
אבל אם אתה מחפש ספרים בסגנון פשוט תקרא כל דבר אחר של סטיבן קינג. למרות שאני לא ממליץ לך על זה כי הספרים שלו לא טובים לדעתי (בניגוד לסרטים המבוססים עליהם).
בקשר לסיפור...
יש לך אולי המלצה לספרים טובים בסגנון הזה?
פשוט נדלקתי על הרעיון של הסרט..כל המיסתוריות בדברים כאלה גורמת לי להסתקרן ולדעת עוד…
האמת שדווקא מהסגנון הספציפי הזה
לא יצא לי לקרוא משהו של קינג. הרעיונות מאחורי הספרים שלו מגוונים למדי. קשה למצוא משהו זהה.
הממ, מוזר לי קצת.
אתה מדבר על הגהינום היהודי או הנוצרי?
כרת. מן הסתם יהודי.
אבל ברוב הגרסאות, הגיהינום היהודי הוא זמני.
בכף הקלע, לעומת זאת, נענשות רק הנשמות החוטאות *באמת*, וזה כבר יכול להיות מצב קבוע.
''משפט רשעים בגיהנום שנים-עשר חודש''.
אני שומע את מה שאתה אומר, וזה נשמע לי כמו...
דינג דונג.
– ברווווואאאאגגגגג!!
– שלום, יש לי פה משלוח לה.ב. שחר.
– אין אצלנו אחד כזה.
– כאן זה הגיהנום, לא?
– אוה, זו טעות. כאן זה הגיהנום הנוצרי. אתה רוצה את הגיהנום היהודי, זה פה ממול.
– אה, סליחה.
השדים האלו, לא בקיאים בתרגום פשוט.
אתה לא מרגיש שזה טיפה בעייתי
מצד אחד להגיד "לא הבנתי כלום ובפרט לא את הדמות היחידה שיש בסרט" ומצד שני להגיד "זה סרט ממש גרוע"?
מהשמו, הדמות הראשית (מצטער, עבר המון זמן מאז שראיתי את הסרט) הוא מישהו שהפך לסופר-רציונלי בעקבות טראומה אישית שגרמה לו לאבד כל תקווה. זאת הסיבה שהוא יוצא במסע הצלב שלו נגד חדרים רדופי רוחות רפאים – זה מקומם אותו שאחרים מאמינים שיש משהו יותר בעולם הזה. יש יגידו שהוא גם תמיד מקווה להתבדות ולגלות שבאמת יש איזה חיים שאחרי או כל דבר אחר שייתן קצת יותר משמעות לאובדן שלו.
אז הוא מגיע ל1408, והחדר משחק איתו כשהמוטיב של רוב התעלולים הוא תקווה כוזבת, שעם התנפצותה כל פעם החדר מנסה לשכנע אותו לקחת את הפתרון הקל. לטעון שאין עלילה או שאין קשר בין הסצנות זה נשמע לי ממש מגוחך, אני מצטער.
גם לא לגמרי ברור לי מה בנאלי בעצם. לא ראיתי סצנות דומות בסרטים אחרים, והסצנות לא ממשיכות בקו הכי צפוי בכל נקודה. הייתי יכול להבין את הביקורת שלך אילו כל החוויות בחדר היו הפחדות "בו!" למיניהן, אבל דווקא הסרט נמנע לחלוטין מהאמצעי הנלוז הזה.
זה בהחלט לא סרט השנה (דומני שיש בתגובות העבר את דעתי עליו והיא לא "סרט מושלם"), אבל אני חושב שהביקורת שלך לא הוגנת.
אם אני זוכר נכון
הגיבור היה סופר עלילתי ולאחר הטרגדיה החליט להסב את עצמו לסופר של "רשימות אימה" שכאלו, מה שמחזק את הרושם שבעקבות הטרגדיה הוא אכן מנסה לפצח כל דבר על-טבעי לכאורה. אפשר לראות את זה בתחילת הסרט כשאחת המעריצות באה אליו עם הספר הראשון שלו והוא מתפלא שיש אותו למישהו.
ומדוע בעקבות הטרגדיה הוא מנסה לפצח כל דבר על-טבעי לכאורה?
איך זה קשור?
זה קשור כי זה קשור בסרט
זו נקודה שמאוד מודגשת בסרט, אז זה אומר שהסרט אומר שזה קשור. אם לך באופן אישי זה לא נראה קשור,זה מכיוון שאתה לא הגיבור של הסרט שזאת הההתמודדות האישית שלו עם הטרגדיה שלו.
שאני מנסה לבסס תיאוריות על סרטים
אני משתדל להאחז ברמזים שהבמאי שולח לעברי, בסרט הזה לא נתקלתי בכאלה וגם קריאת התגובות פה לא סייעה לעניין. הגיוני שמאחורי הסרט הזה עומד רעיון כלשהו, הכשל הוא ששום דבר מהרעיון הזה לא עבר אליי כצופה, ולכן הסרט כה גרוע ומשמים. כמו הסוף של "כוכב הקופים" גרסת טים ברטון. נטול פואנטה (ומותר לסרטי אימה להיות כאלה, אם הם אפקטיבים במישור האימה, וזה לא המקרה).
שמע, אני אנסה לנסח את זה בצורה עדינה
אז נשתמש באנלוגיה. נניח שאתה רואה בסרט דמות X שאבא שלה מת. מאוחר יותר בסרט דמות X מפגינה צער רב. אתה בא ואומר "הסרט היה לא מובן, דמות X פעלה בצורה לא קוהרנטית". אז בא מישהו ואומר לך "אני חשבתי שדמות X הגיבה למוות של אבא שלה, שגרם לה צער רב", ואתה עונה שבאחריות הבמאי לדאוג לכך שהרעיון הזה יעבור אלייך כצופה. אז כן, אבל יש איזה מכנה משותף לרוב בני האדם שהופך את הסיבתיות במקרה הזה לדי ברורה.
לגופו של ענין, אני לא חושב שצריך המון הבנה כדי להבין שאנשים שעברו טראומה קשה הרבה פעמים מאמצים את הרעיון שאין כוח מכוון או איזו משמעות בחיים שלהם, וגם לא נורא קשה לזהות שוה אמונה שלא קל לחיות איתה, והרבה יותר נעים להאמין שיש משהו גדול בקיום ממה שאפשר לתפוס (אני מתנצל מראש על הניסוחים העילגים, אני די גרוע בתור תאיסט). רוחות רפאים, על כל נגררותיהן (חיים שאחרי המוות?) זה משהו שמתאים להגדרה הקודמת, ומתחיל להמאס לי לחזור על עצמי.
בקצרה, אני יכול להבין איך אם אתה חושב שבסרט מסוים הדמות הראשית פועלת בצורה אקראית וקורים לה מאורעות בלי קשר ביניהם זה סרט גרוע. אני אישית כן ראיתי מניעים לדמות הראשית ב1408 וכן ראיתי קשר בין המאורעות שקרו לה, וזו הסיבה שאני לא חושב שזה סרט גרוע.
יתרה מזאת, אני מאמין שרוב האנשים שהיו צופים בסרט היו רואים את אותם המניעים ואת אותו הקשר שאני ראיתי. אין בנ"ל כדי לשלול את דעתך, כמובן, אלא פשוט נסיון להסביר מדוע אני לא מסכים, עד כמה שאפשר לעשות דברים כאלה.
יש המשך?
לסרט יש המשך?
הגרסא הראשונה שראית היא גרסת הבמאי.
הגרסא שראית בטלוויזיה זאת הגרסא הקולנועית.
הסרט הרבה יותר טוב מהסיפור הקצר עליו הוא מבוסס (אותו קראתי השבוע בקובץ סיפורים שנקרא Everthing's Eventual)
הסיפור מגיע לשיא שלו די מהר, ובעצם לפחות חצי ממנו הוא השיחה של אולין עם אנסלין שמנסה לשכנע אותו לא להיכנס לחדר; הדבר בונה ציפיה עזה לזוועות שיקרו שם, אבל כשהסופר באמת נכנס פנימה… לא קורה יותר מדי. לא אספיילר, מובן, אבל אבל הוא נשבר באופן מהר יחסית, ולא עושה את המקסימום האפשרי כדי לצאת משם – בעוד שבסרט החדר מפיל עליו מכה אחר מכה, והסופר אכן עושה כל שביכולתו כדי להיחלץ מהכלא האיום הזה (מטפס על אדן החלון, מתקשר לגרושתו, מנסה להידחק לתעלת האיוורור בתקרה), והדרך לשם רצופה טירוף הדעת, הבהלות מעולות ומסויטות וחומר ויזואלי שירדוף את חלומותיי. יש אפילו סרטון מאוד מעניין ביוטיוב שמנתח את הסרט באופן פילוסופי (ספוילרים, כמובן) ששווה האזנה: https://www.youtube.com/watch?v=UNllADlGIe8
ראיתי בפעם הראשונה היום (גיליתי שהוא זמין בנטפליקס)
והיה… בסדר גמור? ג'ון קיוזאק מצוין, ההפחדות אפקטיביות, אבל קשה לומר שבכל הסיפור יש איזה רגע ממש לא-צפוי. הקלישאות (במיוחד למי שכבר מכיר את הכתיבה של קינג) מוכרות לעייפה.
ראיתי אותו שבוע שעבר בפעם השנייה מאז 2007
וגם בצפייה ביתית הוא בסדר גמור. הליהוק של קיוזאק הוא הדבר הכי טוב בסרט עדיין, ממש נהנתי מההפחדות וחייכתי אחרי רובן.
ואני עכשיו זוכר למה שנים אחרי זה עדיין נתקע לי בראש we've only just begun, זה עדיין אפקטיבי.