הרפובליקה המשגשגת דעכה. השליט הכל יכול והנערץ פנה אל הצד האפל והפך לרודן שנוא, כשהוא משליט שלטון טרור. בעוד שתומכיו המתמעטים נהנים עדיין מרווחה ושגשוג משביע רצון, תחושת הייאוש הלכה ופשטה בכל. אפילו נאמני הממלכה האדוקים ביותר לחשו, בינם לבין עצמם, כי הימים היפים הלכו לבלי שוב, וכי כל שנשאר לקוות לו עוד הוא רגע אחד של גדולה, רגע אחד שיזכיר את תהילת העבר, לפני הסוף הבלתי נמנע.
כן, אני יודע שזאת כבר קלישאה ממדרגה ראשונה להכריז ש"ג'ורג' לוקאס פנה לצד האפל" ולהשוות אותו לדארת' ויידר. אבל זה באמת בלתי נמנע. האירוניה פשוט מקסימה מדי. הצעיר האידיאליסט ויפה התואר שמרד באימפריה האפלה של האולפנים ההוליוודיים, הצליח מעל ומעבר למשוער, והפך בעצמו, עשרים שנה לאחר מכן, לשליט יחיד של אימפריה אפלה. ג'ורג' לוקאס הוא בעת ובעונה אחת אחד האנשים הנערצים ביותר בעולם הקולנוע, ואחד האנשים השנואים ביותר. ובצדק. מישהו עוד יעשה עליו סרט פעם.
הסאגה של לוקאס, וגם של אנאקין סקייווקר, תגיע לסיומה – הזמני, לפחות – בשנת 2005, עם הפרק השלישי והאחרון בטרילוגיה המקדימה, שאמור להיות גם הסרט האחרון והסופי לגמרי בסדרת 'מלחמת הכוכבים'. את הציפיה לסרט החדש אפשר לתאר כאופטימיות זהירה. מאוד-מאוד-זהירה, אפילו. יש עדיין מספיק אנשים בעולם שירוצו לכל סרט שמתחיל ב"לפני שנים רבות בגלקסיה רחוקה רחוקה…" אבל אחרי שנכוו פעמיים עם שני הסרטים הקודמים, צריך להיות אופטימיסט בדרגה קלינית כדי להמשיך להאמין שהסדרה תשחזר אי פעם את ימיה הגדולים של הטרילוגיה הראשונה. לוקאס, במין הקדמת מכה למכה, העניק לסרט החדש את תת הכותרת "נקמת הסית"' (Revenge of the Sith) – שם שבגירסה האנגלית שלו הוא הרמה מפורשת להנחתה. זה פשוט קל ומפתה מדי לסדר מחדש את האותיות של המילה האחרונה בשם הסרט, מה שיוצר פוטנציאל לשפע של כותרות משעשעות לביקורות קוטלות. חכו שהסרט יצא – אז The Sith will really hit the fan.
עדיין, במגבלות השפיות, מעריצי הסדרה ממשיכים לקוות שהפרק השלישי יפצה במשהו על עגמת הנפש של שני הקודמים. זה לא לגמרי חסר בסיס. לכל הפחות, עלילה תהיה. לשום שובר קופות אי פעם – מלבד 'הפסיון של ישו', אולי – לא היתה עלילה קודרת, פסימית וטראגית כמו זו של 'פרק 3'. אבל אני לא רוצה לספיילר.
כמובן, אי אפשר באמת לספיילר סרט שאנחנו כבר יודעים בדיוק איך הוא נגמר. כלומר, אם ראינו את הטרילוגיה הקלאסית, פרקים 4-6 (אם לא ראיתם אותם, אני מבקש מכם לעזוב את האולם בשלב זה). אנחנו יודעים שבין סוף פרק 2 לתחילת פרק 4, הרפובליקה היפהפיה התמוטטה והאימפריה המרושעת והאפורה באה במקומה. אנחנו יודעים שאנאקין סקייווקר יפה השער יהפוך עד סוף הסרט לדארת' ויידר הרשע האסטמתי. אנחנו יודעים שהמלכה לשעבר פאדמה אמידאלה תיכנס להריון, תלד תאומים (ותקרא להם, כך אומר לי האינסטינקט הנבואי, לוק וליאה) וככל הנראה גם תמות. בקיצור, הרעים ינצחו.
מה שאנחנו עדיין לא יודעים זה איך בדיוק כל זה יקרה – אבל גם בנושא זה כבר שוחררו כמה וכמה רמזים. וכאן המקום לאזהרת ספוילר שניה: גם אם ראיתם את הסרטים האחרים בסדרה, אבל אתם לא מעונינים לדעת פרטים על עלילת הסרט החדש – תצאו בחוץ.
נפילתו ועלייתו של אנאקין סקייווקר
עכשיו כשנשארנו לבד, אני יכול לספר שהסרט מתחיל שלוש שנים אחרי חתונתם של אנאקין ופאדמה בסוף 'פרק 2'. מלחמת המשובטים נמשכה כל אותן שלוש שנים, אבל עכשיו היא עומדת להסתיים. הטקסט המתרחק המסורתי שפותח את הסרט מבשר לנו שהסנאטור פאלפטין נחטף (אבוי!) על ידי הגנרל גריביוס הרשע, ושאובי-וואן קנובי ואנאקין – כבר לא פאדוון, אלא אביר ג'די מדופלם – יוצאים לחלץ אותו. הסרט עובר מכאן הישר לקרב חלל ענק, שבו אנאקין אמור להצדיק סוף סוף את מה שאובי-וואן אמר עליו בשחר ההיסטוריה, ב'פרק 4' – "הוא היה טייס החלל הטוב ביותר בגלקסיה".
אותו גנרל גריביוס הוא הנבל התורן של הסרט, חייזר רובוטי (או רובוט חייזרי) שהוא קוטל אבירי הג'די הגדול ביותר שידעה הגלקסיה. גריביוס, שהופיע לראשונה בסדרת הסרטונים המצוירים 'מלחמת המשובטים', יהיה בסרט יציר אנימציה ממוחשבת. לא לגמרי ברור בקולו של איזה שחקן הוא ידבר: גארי אולדמן, הידוע בכינויו "האסיר מאזקבאן", היה אמור לקבל את התפקיד (מדברי המפיק, ריק מק'קאלום: "יש לנו בתפקיד מישהו רציני, ווינק ווינק". רציני, Serious, סיריוס בלאק. תיחכומיישן), אבל נאלץ לפרוש עקב הסתבכויות עם איגוד השחקנים. השמועות אומרות שג'ון רייס-דייויס, הידוע בכינויו "גימלי", מחליף אותו ("תנאי העבודה הם… Grievous" רמז רייס-דייויס בחשאיות על הג'וב האחרון שלו).
אבל לא איזה רשע חולף הוא העניין העיקרי בסרט. אנאקין הולך ומתקרב לפאלפטין, אבל מתרחק מאשתו ומהמורה הרוחני שלו. היחסים בין אובי-וואן לאנאקין הולכים ונעכרים, סכסוך שמגיע לשיאו בקרב חרבות-אור ביניהם – קרב שעליו נפוצו שמועות עוד מאז 'פרק 1'. הקרב הזה אמור להיות שיא הסרט, ארוך הרבה יותר מכל קרב חרבות שראינו עד כה בסדרה, וייערך על כוכב שאותו טרם ראינו (מלבד לכמה שניות, בטיזר) – מקום לוהט וגעשי שבו לבה רותחת פורצת מכל חור. הסוף ידוע: אובי-וואן מנצח את תלמידו לשעבר, שנופל ללוע הר-געש, ומת. כמעט.
דארת' וויידר כפי שאנחנו מכירים אותו – מסכה, התנשמויות והכל – יופיע בחמש הדקות האחרונות של הסרט. אפילו ג'יימס ארל ג'ונס, קולו הקלאסי של ויידר, גויס בחזרה לסדרה לצורך הדקות הספורות האלה.
בתוך כל זה, לוקאס מבטיח גם הרבה תשובות לשאלות מטרידות. לאן נעלמו כל אבירי הג'די בין פרק 3 לבין פרק 4? מי באמת הזמין את צבא המשובטים? למה יש אבירי ג'די שנעלמים כשהם מתים, ויש כאלה שפשוט מתים? ואחת ולתמיד, מה מקור השם "דארת' ויידר"? הכל יוסבר. כנראה.
יודה והפלוץ
צוות מנצח לא מחליפים, ולמרות שיש מקום לויכוח בשאלה האם הצוות של שני הפרקים הראשונים אכן ניצח, לא נעשו הרבה שינויים פרסונליים בהרכב. גם הפעם, לצערנו, ג'ורג' לוקאס כתב את התסריט וביים בעצמו, אז גם הפעם אל תצפו למשחק מבריק. ג'ון וויליאמס, איך לא, על הפסקול, והשחקנים – כמו בפעם הקודמת: יואן מק'גרגור כאובי-וואן, היידן כריסטנסן כאנאקין, וגם נטלי פורטמן, סמואל ל. ג'קסון, וכריסטופר לי – שחוזר לתפקיד הרוזן דוקו, אבל על פי השמועה, נקטל על ידי אנאקין בשלב די מוקדם של הסרט. אין לו מזל עם חלקים שלישיים של טרילוגיות. קיישה קסטל-יוז, הילדה שקיבלה מועמדות לאוסקר על 'לרכב על הלווייתן', תופיע בתפקיד קטן כמלכה הנוכחית של נאבו, פלאנטה שבה ילדות קטנות תמיד מנצחות בבחירות, משום מה.
בתחום השחקנים הפחות אנושיים: פחות או יותר כולם שם. ל-R2-D2 ול-C3PO יש, כרגיל, תפקיד משמעותי בעלילה. יודה ישתתף, ואפילו ייקח חלק בעוד קרב חרבות-אור, אחרי ההצלחה של הקרב הקצר שלו ב'פרק 2'. מצד שני, יש הטוענים שהוא גם יפליץ בסרט. אפרופו פלוצים, ג'אר ג'אר יופיע גם הוא, אבל בתפקיד קטן מאוד, מבטיחים לנו. בובה פט יגיע להופעת אורח, ולהשלמת הסריה – צ'ובאקה, היחיד מגיבורי הטרילוגיה המקורית שלא סובל היום מבעיית קמטים, ישתתף בסרט באופן פעיל, בתוך חבורה גדולה של ווקים.
במיטב המסורת של סרטי הטרילוגיה המוקדמת, 'נקמת הסית" ייצא לאקרנים בארה"ב בשבוע השלישי של מאי – או ליתר דיוק, ב-19 למאי, 2005. עדיין לא פורסם תאריך ההפצה בארץ, אבל על פי התקדים של הסרטים הקודמים בסדרה, סביר להניח שנראה אותו גם אצלנו באותו יום בדיוק.
אחרי הסוף
מה ג'ורג' לוקאס הולך לעשות ב-20 במאי, 2005?
טוב, הוא בטח ייתן הרבה ראיונות, ישתה לא מעט שמפניה ויחכה במתח לתוצאות האמת מהקופות. אבל מתישהו אחר כך, הוא יחזור הביתה, יישב על הספה, ויגלה שהפרוייקט שלו הוא הקדיש את רוב חייו – לפחות 30 שנה – הגיע לסיום, ואז ישאל את עצמו מה עושים עכשיו.
סדרת סרטי 'מלחמת הכוכבים' אולי תסתיים עם 'פרק 3', אבל 'מלחמת הכוכבים' לא. יהיו, כמובן, עוד מוצרי מרצ'נדייזינג, ספרים, קומיקס, משחקי מחשב וסוכריות על מקל בצורת R2-D2. בנוסף לכל זה, לוקאס כבר אמר בגלוי שייתכן בהחלט שתהיה גם סדרת טלוויזיה. מעט מאוד ידוע בשלב זה על הסדרה התיאורטית הזאת: היא תעלה לאוויר, אולי, בחורף 2006. העלילה שלה תהווה, כנראה, "פרק 3 וחצי", ותגשר על הפער בין שתי הטרילוגיות. היא תתרחש, קרוב לוודאי, בגלקסיה של 'מלחמת הכוכבים' אבל לא תהיה קשורה ישירות לדמויות הראשיות של סדרת הסרטים. דמויות משניות עשויות להופיע בה בכל זאת: מדברים על בובה פט כעל דמות קבועה.
ומה עם פרקים נוספים בסדרה? פרקים 7, 8 ו-9?
אין דבר כזה. לא יהיה בשום אופן. או לפחות, זה מה שלוקאס אומר כרגע. במשך שנים הוא טען, כידוע, שהטרילוגיה המקורית של 'מלחמת הכוכבים' היא הקטע האמצעי בסדרה בת 9 פרקים, ואחר כך שינה את דעתו, וטען שבסדרה יש שישה פרקים בלבד. כרגע, אם תשאלו אותו, הוא יטען בתוקף שהסדרה היא סיפורו של אנאקין סקייווקר, סיפור שמתחיל ב'אימת הפנטום' ונגמר ב'שובו של הג'די', ואין טעם להמשיך אותו. פרקים 7-9 כל כך לא קיימים, שאנשי חברת האפקטים של לוקאס, ILM, הוחתמו על הסכם חשאיות שאוסר עליהם אפילו לדבר עם העיתונות על האפשרות של קיומם. מה שכמובן הקפיץ מחדש את השמועות: אם אסור לדבר על זה, כנראה שזה בכל זאת קיים, נכון? אצל לוקאס ממשיכים להכחיש. פרק 3 הוא הסוף. וזהו. צריך רק לקוות שהוא יהיה סוף טוב.
לינקים:
- האתר הרשמי
- אתר המעריצים הכמעט רשמי
- טיזר ראשון
- דארת' לוקאס
- פרק 2: מתקפת המשובטים
- ספוילרים לפרק 3?
- הפוסטר
למה מקדימון?
או כמו שאומרים בלעז, פריקוול. מישהו מוכן להסביר לי מדוע אנשי קולנוע בוחרים להיאבק עם הסיוט הזה? זה קשה לסרט בודד. כל שכן לטרילוגיה. (שלא לדבר על סדרת טלויזיה מסוימת עם 3 ספינ-אופים…[1])
[1] מה שאגב מזכיר לי, איך אומרים ספין-אוף בעברית? (צריך שזה יהיה קשור לקולנוע? אהמ, ג'ינקס, ז'תומרת אלקטרה.)
להתייחס לסרט הזה באופטימיות זה הרבה מעבר לכוחותיי
די נהנתי מ'אימת הפאנטום' ו'מתקפת המשובטים', ובכל זאת אני יכול לומר בוודאות כמעט מלאה שהפרק השלישי יהיה דפוק.ואני לא מדבר על דפוק כמו סרט קיץ סטנדרטי, אלא על סרט מטופש מהסוג שלא יוצא כל יום. אני לא כותב את זה רק בגלל שגם הסרטים הקודמים בסדרה לא היו בדיוק שיא האינטליגנציה. גם לא רק בגלל שנטלי פורטמן אמרה דבר דומה לקרובי משפחה של חברים של חברים של ההורים של חבר טוב שלי (אני מרגיש כל-כך מפורסם!).
אני כותב את זה בגלל ש'מלחמת הכוכבים- פרק III: נקמת הסית" הוא, לפני הכל (או אחרי הכל, תלוי איך מסתכלים על זה), החלק שאמור לחבר בין 'מתקפת המשובטים' לבין 'תקווה חדשה'. ככזה, הוא חייב להוביל מנקודת התחלה מאוד מסוימת לסוף מאוד מסוים. היות ולוקאס לא חשב עד הסוף על 'נקמת הסית" כשהוא כתב את הפרק השני, הקשר בין אותו סיום לאותה התחלה קלוש ביותר. ניסיון לכתוב תסריט גישור כזה מקביל, בהגזמה קלה, לניסיון לכתוב תסריט שיקשר בין 'פסיכו' ל'נוטינג היל'. התסריטאי של אותו סרט פיקטיבי יאלץ לדחוס מעבר לכל הגיון כדי לכלול את כל התפניות העלילתיות, הילודות, המיתות והפיצוצים המתבקשים. כנ"ל לגבי ג'ורג' לוקאס מיודענו. והנורא מכל: הפעם אפילו תירוץ "אבל העלילה היא רק ברקע של האפקטים" לא תקף. ללוקאס, מה לעשות, יש בסביבות המיליארד סגירות שהוא צריך לקשר להם קווי עלילה, וכל אחת מהן דורשת די הרבה זמן מסך. כן רבותיי, הולך להיות פה חתיכת סיפור רקע.
יש לדעת ויש לראות.
ויידר לבדו צד את כל אבירי הג'די בגלקסיה, בסדר אלפבתי, והרג כל אחד מהם בדו-קרב? זה לא כל כך פשוט להרוג אביר ג'די, ובטח שלא מאות כאלה. הסרט יספק תשובה טיפה יותר ספציפית (אני מקווה).
אולי יש לו קסדה כזו,
שיכולה למצוא לו את כל אבירי הג'דיי (והמוטנטים) בעולם, ואז הוא יכול להרוג את כולם בבת אחת.
בעצם רגע, כבר יש לו קסדה. אז הנה.
רעיון
שיצא גל מהקסדה ויהרוג את כל אבירי הג'די (והאורקים) בבת אחת.
אני הורג רק שמרים. מצטער.
רוצח שמרים קר לב שכמוך.
את אל תתסיסי!
אני הורג רק שמלוחים
ואני לא ממש מצטער.
הממפפ..
"ויידר לבדו צד את כל אבירי הג'די בגלקסיה, בסדר אלפבתי, והרג כל אחד מהם בדו-קרב"
נשמע קצת כמו העלילה של קיל ביל..
אם כבר, הייתי הולכת על 'מדריך הטרמפיסט לגלקסיה' -
האיש ששם לעצמו למטרה להעליב כל אדם ביקום, ועושה זאת על פי סדר אלפאביתי.
טוב, נראה כמה אבירים ישארו בסוף הסרט
ופלפטין גם הוא לא קוטל קנים אני מניחה… הוא עדיין לא זקן כמו בטרילוגיה המקורית.
*ספויילר לשובו של הג'דיי*
כן, אבל בלי להרוג את כל הג'דיי
אולי הייתי צריכה לסמן בהודעה שלי
''נטלי אמרה''
לא ממש אומר לי כלום במקרה הזה כי אם יצא לעוד מישהו לראות את קטע הוידאו הזה שמסתובב ברשת בו היא מספרת שלפני שהחתימו אותה היא אפילו לא ידעה על הסרטים האלה, מבין שהיא אולי משחקת שם אבל זה לא אומר שהיא (או מה שהיא אומרת) מהווה קנה מידה לאיכות. לצערי הרבה, מה שמהווה קנה מידה הם שני הסרטים הקודמים…
(ואני בטוחה שאני עדיין אלך לראות את הסרט כמו ילדה טובה, אגב.)
ברור לך שלא התייחסתי לזה כאל טיעון רציני, נכון?
כלומר, הדגשתי שזו שמועה ממקור חמישי.
ובכלל, איך זה שהיא לא ראתה את טרילוגית 'מלחמת הכוכבים' המקורית אומר משהו על איכות הדעה שלה בנוגע לסרטים?
אולי זו רק דעתי,
אבל מכיוון שזה חלק מסדרה, ההשוואה המתבקשת היא לעומת חלקים אחרים בסדרה. על מה היא מבססת את ההשוואה שלה? (מן הסתם הסרט השלישי לא עומד כסרט עצמאי בפני עצמו).
גם כשאנחנו מחווים דיעה על הסרטים החדשים אנחנו באופן טבעי מאוד משווים אותם לסדרה המקורית.
ולא באמת חשבתי שאתה רציני.
היא השלימה את הפער אחרי ההחתמה כנראה
זה המקום (אני מניח) להמליץ על אתר נפלא, שכבר קישרתי אליו פה פעם,
אבל הפעם זה במסגרת המלצה פורמלית יותר:
http://www.jitterbug.com/origins/
אתר העוסק בכל המקורות הידועים והמשוערים, בקולנוע ומחוץ לו, שהיוו השראה עבור לוקאס בבואו ליצור את "מלחמת הכוכבים". כתוב מרתק, מאוד מושקע, ממש כמו לקרוא ספר על הנושא.
אני מודה שגנבתי את הרעיון בלי בושה, ואני עובד על עמוד דומה בשביל האתר שלי
שם הסרט Revenge of the Sith הוא (אני מניח) פראפראזה על שמו המקורי של החלק האחרון בסדרה (שובו של הג'די) .
במקור הסרט היה אמור להקרא נקמת הג'די (Revenge of the Jedi) אך מיד עת תחילת הצילומים הוחלט לשנות את שמו היות ונקמה לא התאימה למושג הג'די (אם לצטט את ג'ורג' לוקאס "Revenge is not a Jedi concept").
ופיסות ממורביליה שנושאות את השם הזה שוות היום הרבה מאוד
אף פעם
לא הבנתי, איך הסדרה הזאת עובדת. אם בכלל זו סדרה אחת, כי לפי התיאורים, יש שם 2 סדרות. או משהו כזה.
אף פעם
לא הבנתי איך הסדרה הזו מצליחה.
לא הצלחתי לראות אפילו אחד מהסרטים האלה מתחילתו ועד סופו. תמיד כיביתי את הטלוויזיה באמצע, או זיפזפתי לדברים אחרים.
מה כל כך מרתק בזה?
מלחמה... כוכבים... נשים עם לחמניות על האוזניים...
מה צריך יותר?
מזל שהיו היום עוגיות קינמון בארוחת צהריים.
אני תומך
ראיתי את שלושת הסרטים הראשונים מההתחלה ועד הסוף פעמיים (אפילו בלי ללכת לשירותים באמצע) ועדיין לא הצלחתי להבין מה כל הרעש מסביב.
התחלה חשבתי שזה בגלל שאני רואה את זה ב15 שנה איחור וכשזה יצא במקום היה שווה ללכת רק בגלל האפקטים וכו', אבל זה לא נראה לי זה.
לי אישית הסרטים האלה פשוט נראים לא הכי מעניינים בעולם.
ועוף טופיק
ממתי יש הפסקות בסינמה סיטי ?!?! מכל הפרסומים שלהם, ומסיפורים של אחרים הייתי בטוח שאפשר לראות שם סרט מההתחלה עד הסוף כמו בן אדם, ובפעם הראשונה בה ראיתי שם סרט אכן כך היה המצב. אבל לפני יומיים ראיתי שם את המועמד ממנצ'וריה ובאמצע עצרו את הסרט ונכנס איזה בחור והתחיל למכור שתיה וכו'.
קודם כל, יאדה
או כמו שכתבתי לטריליאן לפני יומיים, כמו "מפגשים מהסוג השלישי", סרטי מד"ב קלאסיים רבים מהתקופה פשוט משעממים. שלושת סרטי מלחמת הכוכבים הראשונים הם האב טיפוס (וכמובן אודיסיאה בחלל, שאפילו אוהביו המושבעים ביותר יגידו שהוא משעמם).
לגבי הסינמה סיטי, אאל"ט סרטים ארוכים מקבלים הפסקה באמצע (כמה אנשים שאתה מכיר היו מוכנים לצלוח את שר"ה בלי להשתין באמצע).
כבר לפני הרבה זמן הגענו למסקנה
שלפעמים יש הפסקות בסינמה סיטי, ולפעמים אין, ולגמרי לא ברור על פי איזה כללים זה עובד.
רק אולי,
אולי כאשר מתקרב הפג-תוקף של הפסק-זמן נכנסים למראטון מכירות?
זה בטח עובד כמו בניידות תנועה…לפני השבת חייבים להספיק ל_ X כמות דוחות.
איזה קיבוץ מוזר
"מפגשים מהסוג השלישי" (1977)לצד "אודיסיאה בחלל: 2001" (1968) לצד טרילוגיית "מלחמת הכוכבים" (1977, 1980, 1983)?
קודם כל, לא מדובר בדיוק באותה התקופה, בעיקר לא במקרה של "אודיסיאה". אבל, חוץ מזה, אלו סרטים בעלי סגנונות שונים לחלוטין.
פילוסופית מדע-בדיוני קרה ומינימליסטית לא בדיוק זהה לדרמה סנטימנטלית ובוודאי לא לאופרת חלל גדושת אקשן.
לגבי משעממים – עניין של טעם, כמובן. אני מסכים שהן "אודיסיאה" והן "מפגשים" (בעיקר הראשון) הם סרטים איטיים מאוד. אבל סרטי מלחמת הכוכבים רחוקים מלהיות איטיים, להוציא, אולי, החלק הראשון של "תקווה חדשה".
נכון
אבל שלושתם (חמשתם) מדבי"ם.
כמה ימים לאחר שראיתי את אימת הפנטום בקולנוע, החלטתי להשלים את החסר, ולראות בוידאו בביתי את שלושת סרטי מלחמת הכוכבים הראשונים.
אני סבלתי. (כשדוקא "שובו של הג'די" היה הפחות רע מבחינתי), משלושה סרטים איטיים, ארוכים, מיושנים, משעממים ומה לא. (ובכל זאת צלחתי את ה350-400 דקות בגבורה).
אף פעם
גם אני לא. אבל השאלה שלי היא, איפה הסדרה או הסדרות מתחילה\ות ואיפה היא\הן נגמרת\ות. וחוץ מזה,אם אני אבין איך הסדרה הזו עובדת, אולי אני אבין למה היא מצליחה.
אף פעם
זה לא כל כך מסובך, מוזרה שכמוך…
ראשית כל, את חייבת לאהוב מדע בדיוני, או לפחות שתהיה לך סימפטיה לז'אנר.
עכשיו תעקבי טוב:
הסרט "תקווה חדשה" הוא הראשון, והוא פותח את הסדרה בתור הפרק הרביעי:
מסופר על אימפריה טוטאליטרית הצדה את המורדים (לא פליפה ולואיסנה…) קבוצה של חברה שרוצים להחזיר את החופש לגלקסיה.
הסרט מספר גם על איך שנכנס הנער החוואי לוק סקייווקר, הגר עם דודו, לתוך ההרפתקה שבה הוא עצמו הופך לאחד מאלו המורדים באימפריה.
הסרט השני בסדרה הוא "האימפריה מכה שנית", שהוא הפרק החמישי (את עוקבת?…סרט שני לצפיה, פרק חמישי בעלילה):
הסרט מספר על המשך מאבקם של המורדים באימפריה, ומקבל את הפאן האישי-
"סמנכ"ל" האימפריה, דארת' ויידר, מנסה לתפוס את האויב המאיים ביותר-לוק סקייווקר.
הסרט השלישי הוא "שובו של הג'דיי", שהוא הפרק השישי והאחרון עלילתית, אך לא אחרון לצפיה:
האירועים המסכמים, והקרב האחרון בין באימפריה למורדים, ובין דארת' ויידר ללוק.
הסרט הרביעי שבו יש לצפות בסדרה הוא הפרק הראשון, "אימת הפאנטום":
תחילת כל הסיפור, ובעיקר תחילת סיפורו של דארת' ויידר כילד קטן ולא מזיק ברובו.
הסרט הבא, החמישי לצפיה-הוא הפרק השני "מתקפת המשובטים", שכשתגיעי לכאן כבר יהיה לך ברור מה קורה בסדרה.
(ספויילר כביכול)
באשר למי שאמר שדארת' ויידר לא יודע או כן יודע או מתי יודע שלוק הוא הבן שלו…הוא יודע מההתחלה, ניתן לראות זאת לפי המשפט "הוא רק ילד, אובי וואן לא יכול לעזור לו…" אם הוא לא ידע שלוק הוא בנו, מאיפה הוא יודע שלוק למד עם אובי וואן?!
ג'ורג' לוקאס מבצע האזנות סתר!
(אם כבר כותרות סנסציוניות, אז למה לא)
אחרת איך תסבירי את זה שבדיוק כשהעלית את תאורית הקונספירציה הזאת, התפרסמה הידיעה הבאה, שעונה על השאלות שהעלית?
http://www.comingsoon.net/news/topnews.php?id=7353
ובכן, התשובה היא: פאדמה ואנאקין לא התראו במשך חודשים רבים, בזמן שאנאקין לחם במלחמת המשובטים. בפעם הראשונה שבה רואים אותה בסרט, היא מחכה לספר לו על ההריון. ואז הם מדברים עוד הרבה על מגוון התלבושות המיוחדות שעוצבו עבורה, שנועדו להסתיר את ההריון.
עוד אפשרות...
פדמה בהריון מאנקין, והוא יודע את זה.
תוך כדי ההריון מתחיל המסע שלו לצד האפל. הוא אולי מתחיל להיות קצת אלים. היא בורחת ומביימת את המוות שלה (עדיין בהריון). מטורף מצער הוא משלים את מסעו לצד האפל, ומתחיל לצוד אבירי ג'דיי להנאתו.
איזו דרמה, איזה רגש… וואו.
לא הגיוני.
כשדארת' ויידר פוגש לראשונה את בנו, הוא לא אומר לו "ידעתי שאתה בני", ואף לא "כל השנים האלה הייתי בטוח שאתה מת!". הוא פשוט לא יודע שיש לו דור המשך.
הוא אמר ''אני אביך'' בשלב כלשהו.
מתי הוא עצמו ידע את זה? לכי תדעי. אולי הוא קלט את זה איכשהו רק באותו רגע, אולי הוא בעצם ידע את זה כל הזמן. מה שיותר חשוב, כנראה, הוא שפאלפטין לא ידע על קיומם של הילדים, אחרת הוא כבר היה דואג לחסל אותם.
או, הנה קונספירציה נגדית: מה עם אנאקין לא רק ידע על הילדים, אלא גם ידע בדיוק איפה הם הוחבאו, אבל לא גילה לאף אחד שזה ידוע לו, כדי למנוע את חיסולם בטרם עת? נשמע מאוד לא סביר, אבל בגלקסיה שבה ג'אר ג'אר נבחר לסנטור, הכל יכול לקרות.
''הוא לא ידע''
ואני רוצה לדעת איך זורג ידע שבאז הוא בנו…
בא=בה
זה לא מה שג'ורג' לוקאס טוען
ואני נוטה לתת לו להנות מהספק.
מה בדיוק לוקאס עשה
שמגיע לו להנות ממשהו? ועוד מספק?!
כתב את מלחמת הכוכבים
כתב את אינדיאנה ג'ונס (כולל הסדרה), כתב את ווילו, הקים חברה ענקית שפרצה דרך בתחום האפקטים הויזואלים והסאונד, חלק מהחברה שלו אחראית על המשחק "Monkey Island".
זה מספיק כדי לקחת את המילה שלו, אבל זה רק אני, אתה לא חייב.
כלומר, אוקיי, יש ללוקאס הישגים יפים בעבר – אבל איזה דבר טוב הוא עשה בשבילנו, נגיד, בעשר השנים האחרונות?
שוב, רק אני (ועוד כמה)
אהבתי את הסרטים החדשים בסדרת "מלחמת הכוכבים" (היו כמה קטעים מביכים, אבל בגדול אהבתי). את הרפתקאות אינדיאנה ג'ונס הצעיר הוא עשה במהלך שנות התשעים נראה לי שאפשר לשים את זה בעשר שנים האחרונות.
אבל זה לא העניין, אנשים כאן (ולא רק כאן) מתייחסים לג'ורג' לוקאס כאדם שקרן, רודף בצע וכו' (זה לא אומר שהוא לא רוצה להרוויח כסף כמו כולנו).
אז סבבה, לא אהבתם את הסרטים, אבל אתם לא ממש מכירים את הבן אדם כדי לדעת מה הוא תכנן מראש ומה הוא המציא.
גם אני
אהבתי את הסרטים החדשים ומאוד נהנתי מהם. אפילו אם אני לא חושב שחלק מ"השכתובים" בסרטים הישנים נכונים, זה לא ממש מפריע לי במיוחד, שבעיני, עומדים לזכותו של לוקאס דברים רבים.
בקיצור, אני עם עדי בראיתו את לוקאס כיוצר חיובי, שאין סיבה לחשוד בו ובטח לא להניח באופן כמעט אוטומטי שהוא משקר.
יומו של הטנטקל!
וגם סם ומקס!
הם שניהם מלוקאסארטס, נכון?
אני בספק עד כמה לוקאס היה מעורב ישירות ביצירתם
זאת אומרת, חוץ ממימון כספי, האם הייתה לו גם מעורבות כלשהי ביצירה עצמה? בכל מקרה, אני כועס עליו על כך שמנע יציאת קווסטים חדשים לטובת עוד חצי מיליון משחקי מלחמת הכוכבים. לוקאסארטס כבר לא מדברים אלי.
אני בספק עד כמה לוקאס היה מעורב ישירות בכל דבר...
…מלבד סרטי סטאר וורס החדשים, כמובן. אני בטח לא חושב שהוא העביר החלטה כלשהי בלוקאסארטס בעשור האחרון. או היה מעורב ביצירת קווסט כלשהו. איכשהו.
ומצד שני
ליאה לא משתמשת בכוח.
לא כל כך בטוח
הפוליטיקלי קורקט התחיל בשנות ה-80. שנות ה-70 היו שנות המתירנות שהמשיכה משנות ה-60ואני די בטוח שהנשיקה היום היתה עושה הרבה יותר רעש מאשר אז.
לעזאזל, הקדימו אותי.
ייקח אותם הצד האפל.
בעיה:
הכוח חזק במשפחה שלהם. לא ראיתי את החלק השני (לא מצאתי בעצמי כוחות), אבל אלא אם כן מלכתנו החסודה הפגינה יכולת שימוש מרשימה בלייט סייבר…טוב…
אתם תתפלאו אבל אפשרית לידת תאומים משני אבות שונים
זה אפשרי שאשה תכנס להריון משני אבות שונים ותלד תאומים.
מה שצריך זה שהיא תשכב איתם בהפרש של יום או יומיים (יכול להיות גם בדיוק חודש במקרים עוד יותר נדירים) ושזה יהיה ביוץ בו יש שתי ביציות (או ביוץ חודש לאחר התחלת ההריון – קורה לפעמים).
אז יכול להיות שלוק זה הבן של אנקין וליאה הבת של מישהו אחר…
אבל מה זה הגזמתי פה.
אצל חתולים זה קורה כל הזמן
מה שיסביר גם את התסרוקת שלה.
חשבתי שאין ספרים רשמיים
שמתרחשים אחרי שיבת הג'די.
יש.
לכולם יש פוטנציאל.
פשוט, קל יותר לפתח את היכולות אם יש לך מידי-כלוריאנים בדם.
זה כמו שכל אחד יכול להיות נהג מרוצי מכוניות, אבל למי שיש קואורדינצית יד-עין טובה ורפלקסים מהירים, זה קל יותר.
אני חושב שלכולם יש מידיכלוריאנים בדם
אבל לאבירי ג'די פוטנציאליים יש יותר. ולאנאקין ספציפית היו יותר מידיכלוריאנים בדם מקרדיות אבק בכורסת מרופדת בת 50 שנה.
זה ציטוט שהולך ליומן שלי.
קבל
אתה צוחק,
אבל אני צריך לחיות עם זה.
זה לא שאני נותנת לו יותר מדי קרדיט,
כמו זה שבכל הקשור לפרטים כאלה, אני לא בדיוק זוכרת מה התרחש באיזה סרט, ומה קדם למה.
עכשיו כשאני חושבת על זה...
זה היה די טיפשי מצד אובי וואן ואואן לשמור על שם המשפחה של לוק. הרי אם הבנתי נכון את מתקפת המשובטים, שם המשפחה של דוד אואן בכלל לא היה סקייווקר. למה הם היו צריכים לספר ללוק את שמו האמיתי? הרי הם ניסו להסתיר אותו מאנקין, כדי שלא יקח אותו ויאמן אותו להיות סית' צעיר.
הם בכלל יכלו להעמיד פנים שאואן וברו הם ההורים האמיתיים של לוק ולחסוך לו את כל הטראומה.
אם אני זוכר נכון
השם סקיווקר הופיע בסרט לראשונה כשאובי-וואן מספר ללוק על אנאקין סקיווקר.
יכול להיות שלוק אימץ את השם אחר כך.
מה? אתה מדבר על כוכב המוות הראשון?
מה שהוא מרגיש שם זה מאובי וואן קנובי. כמובן. מישהו אמר משהו אחר?
אבל ב"אימפריה" הוא מרגיש את לוק.
לא יודע..
אני אישית הרגשתי שכולם אומרים שבתקווה זה ברור שמה שווידר מרגיש בא מלוק.
מעולם לא שמעתי מישהו שטוען את זה
אם הוא חושב שהיא מתה כשהיתה בהריון
אז הגיוני שהוא לא ידע שיש לו דור המשך…
כמו שציינו מעלי, כל זה התרחש בין שני הסרטים
מן הסתם וויידר ערך את החקירות שלו בין תקווה חדשה לאימפריה, גילה איפה לוק גדל והבין שהוא לא יודע על פדמה כלום.
השאלה אם הוא היה יכול לדעת כמה ילדים ילדה פדמה? אם הוא גילה שיש לו ילד ממנה רק אחרי תקווה חדשה – לא בטוח שהיה אפשר לאתר את מספר הילדים שלה.
דרך אגב, יכול להיות שהוא ידע כל השנים האלה שלאואן וברו יש ילד, רק שהוא חשב שזה הילד שלהם, ומאחר שאין קרבת דם בינו לבין אואן אז זה לא עניין אותו. כשהוא גילה שזה היה הילד שלו, יכול להיות שהוא חשב שמאחר שהיה רק ילד אחד, זה הילד היחיד שלו.
עוד אפשרות...
פדמה בהריון רואה איך בעלה הופך משחקן רע לסתם רע. ע"מ להסתיר ממנו כמה פרטים קטנים(שעם הזמן בד"כ גודלים) מזמינה שיבוט של עצמה (בנו כבר צבא שלם, מה הבעיה לבנות עוד אחד) ומביימת את מותה. אנקין בדיקי פונה לצד האפל (ואז במייקרוסופט אוכלים אותה! ).
בינתיים פאלפטין עובד עם החומר הכימי שבזמנו גרם ללידת הג'וקר, אויבו של באטמן, רק שהפעם אנקין נופל לתוך הסיר וע"מ להסתיר את השינויים הקוסמטים שעבר מחליט ללבוש את החליפה. סגירת קצה והכנת מקום לתקוה חדשה. די אנד.
ההבדל בין ההודעות שלנו הוא
שמה שאני כתבתי יכול לקרות! בהתחשב בנפלאות התסריט עד עכשיו בשני הסרטים… זה יתכן.
את צודקת
מה שאני כתבתי זה רק פריקואל של סידרת סרטים אחרת שגם מתרחשת בעתיד ובה שתי חברות ענק נלחמות על שליטת הגלקסיה. רגע השיא מגיע כאשר ג'ובס אומר לגייטס בדרמטיות מוגזמת:
וכאן תנחשו מה המשך המשפט.
כמובן
מצאתי את הג'דיי העבריים!
מדובר, כמובן, במסדר העתיק של שיטת הלחימה "אביר". העסק לפחות מתיימר להיות רציני לגמרי. שימו לב:
http://www.abirwarriorarts.com/bio.htm
שווה לבקר בכל חלקי האתר (ידעתם, למשל, שעל בסיס עקרון החמור, שהוא הסמל של שבט יששכר, בועטים בעיטות רבות עוצמה אחורה?), ובייחוד – לראות את התמונות:
http://www.abirwarriorarts.com/photogallery2.htm
הבחור עם הזקן הלבן והחרב ממש מפחיד, אם תלחצו על התמונות שלו להגדלה.
מגניב! חייבים לעשות סרט
עכשיו, אחרי ש"אושפיזין" פתח את הפתח לקולנוע חרדי בקולנוע – צריך לעשות משהו סטייל "מחול הפיגיונות", רק עם ציציות – שווה, לא?
למה לטרוח לעשות סרט חדש לגמרי?
אפשר לשכנע את ג'ורג' לוקאס לעשות את מלחמת הכוכבים חלק 7 -Star of David .
אם הוא כבר לקח את נטלי פורטמן, למה שלא ייקח את גראנדמאסטר יהושע סופר?
ואם הוא לא ייקח – הוא אנטישמי!
והתמונה הזאת
http://www.abirwarriorarts.com/image12.htm
נראית כאילו היא מדגימה את תורת הלחימה המונטי פייתונית, ה-Silly Walk-fu.
צחוק צחוק
אבל הלכתי בעצמי באחת ההליכות מ"בית הספר להליכות מצחיקות" של מונתי פייתון. עשיתי את זה בעבודה, כדי להדגים לאנשים על מה המערכון, וזה כל כך מצא חן בעיניי שהמשכתי ללכת ככה חצי יום, כדי להכניס קצת עניין למקום העבודה (הפעלת לווין היא עסק משעמם ומונוטוני למדי).
ובסופו של דבר, הבדיחה הייתה על חשבוני – הייתה לי מזה התכווצות שרירים ברגל למשך יומיים וחצי. מה שאומר שכל התנוחות המוזרות האלה מחייבות מיומנות רבה, אחרת אתה עלול לעשות אותן לא נכון ולפגוע בעצמך. לא סתם יהושע סופר הוא גראנדמאסטר אלוף אביר!
תקשיבו,
צחוק צחוק באמת, אבל הוא אוכל את טריניטי בלי מלח!
http://www.abirwarriorarts.com/image11.htm
וכמובן, איך אפשר להתעלם מ"Crouching Abir"? (נמר דרקון?)
http://www.abirwarriorarts.com/image9.htm
יופי
עכשיו השיר "חומוס זה מטמטם" לא יצא מהראש.
אחחח... אכזבה נוספת on its way!
אלמלא העובדה שאחי היקר מצא לו לעיסוק להתפלסף בכל הנוגע ל"מלחמת הכוכבים" כנראה עדיין הייתי מאלה שבטוחים ש"מלחמת הכוכבים" ו-"מסע בין כוכבים" זה בעצם אותו הדבר.
דעתי האישית היא שג'ורג הוציא את הטריולוגיה החדשה לא מסיבות אידיאולוגיות, אלה כהמשך למסחטת הכסף הקיימת. הוא לא יכל לצפות מהצד בעוד סרטיו הישנים שהפכו לקאלט מאבדים מקסמם וכמות המעריצים כבר לא אסטרונומית כמו פעם, והכסף בבנק כבר לא נערם כבימים עברו.
שני הסרטים החדשים היו תצוגות שיעמום מופלאות, ולא אתפלא אם כך יעלה בגורלו של השלישי.
קשקוש.
מצבו של לוקאס בכלל ו-"מלחמת הכוכבים" בפרט היה מצויין לפני צאת הטרילוגיה החדשה. ההקרנה של המהדורה המחודשת של הסרטים ב-97' עשתה סכומים פנטסטיים בקופות, והמרצ'נדייזינג שקשורים לסרטים – מצעצועים ועד קומיקס – נמכרו כאילו אין מחר.
דווקא הטרילוגיה החדשה שינתה לרעה את מצב העניינים – מכירות המרצ'נדייזינג שלהם (מהם לוקאס עושה כסף) אכזבו, יחסית.
אמנם המצב היה מצויין
אבל לא מצויין כמו פעם. זה לא ממש אפשרי להגיד שמצבו של יוצר סרט אותו הדבר שנים רבות אחרי שהסרט יצא מאשר באותה התקופה שבו הוא יצא.
העובדה הקיימת היא שבצאת סרטים חדשים, קמו הזדמנויות חדשות למרצ'נדייס, ספרים, חוברות, DVD ומה לא. בתגובה שלי לא דיברתי על כמות הכסף, אלה בהשוואה לכמה שהרוויח כשהסרטים יצאו.
ורז הסביר בדיוק למה דרך המחשבה הזאת
נכונה בדרך כלל, אבל לא הפעם.
הוא לא הסביר טוב
בגלל שקשה להניח שלוקאס חשב שהסרטים שלו הולכים להיכשל, נכון?
אגב, לא נראה לי שלוקאס עשה את הסרטים רק בשביל לעשות עוד כסף – הוא האמין שיש לו מה לספר – אבל אין לי הרבה ספק שזו הייתה סיבה מרכזית.
סדרת טלוויזיה?!
אבל…אבל…עוד לא סיימתי להתאבל על הרצח *הנוכחי* של קלאסיקת הילדות שלי! חייבים לרצוח אותה שוב כל כך מהר?
אכן, הנושא בכללותו כבר נדון בהרחבה
פה:
כתבה מספר 2331
(ויש שם קישור למאמר עוד-יותר ממצה שלי בנושא).
כבר נשפכו על זה הרבה מילים...
וזאת הטענה העיקרית נגד לוקאס: שהוא משכתב את ההיסטוריה. כידוע, זה רחוק מלהיות השינוי היחיד שנעשה בגירסה החדשה של הסרטים, אבל הוא אולי הבולט ביותר. עכשיו, אם הוא רוצה להוציא גירסה חדשה של הסרטים, שיהיו בה "תיקונים" כדי שתהיה תואמת יותר לפרקים החדשים (כלומר, הקודמים) בסדרה, תפדל. אבל למה להעלים את הגירסאות המקוריות, ולהתנהג כאילו שהן מעולם לא התקיימו? מה שעצבן אותי בדיסק הזה, עוד יותר מהשינוי עצמו, היא העובדה שבסרטוני "מאחורי הקלעים" וברצועת הפרשנות של לוקאס, שכלולים בדיסק, הוא בכלל לא מתייחס לשינוי הזה. לא מסביר למה, לא אומר אם היה קשה לעשות את זה, לא מעיר, לא כלום. הוא פשוט מעמיד פנים שהיידן כריסטנסן עמד שם מאז ומתמיד.
מה, כן?
כי בסרט התיעודי שהתלווה ל-"מהדורה המיוחדת" בוידאו, בשעתו, לוקאס לא הפסיק לקשקש בלי סוף על השנויים הדיגיטליים שהסדרה עברה.
אני מניח שמה שאתה מתאר כרגע הוא תופעה של "ללכת עם, להרגיש בלי".
מה, אתה מתכוון לזה?
http://cartoons.sev.com.au/Sev-Space/Sev-Wars/s788
מתי זה כבר יגיע?
אני מחכה לסרט השלישי מאז שראיתי את הרביעי (תתעלמו מהמוזרות שבמשפט) כבר חשבתי שהוא לא יצא… מתי הוא כבר יגיע?
אני מציע שתקרא את הכתבה שהגבת עליה.
הגזמת
לשם שינוי, לוקאס עמד במילה שלו. בניגוד לכל שאר סרטי 'מלחמת הכוכבים', 'נקמת הסית" קיבל רשמית את הדירוג PG-13, מה שאומר שהוא מכיל מראות קשים קצת יותר מהרגיל. זה אמור להיות סימן טוב, גם אם קטן.
למי שטוען שלוקאס לא חשב על כל הסיפור מהתחלה
הטענה שלוקאס חשב על הסרטים רק מאוחר יותר ובנסיון לעשות עוד כסף טועה טעות מרה.
הפרולוג לספר "מלחמת הכוככבים" מאת ג'ורג לוקאס שנכתב בשנת 1977!!! הינו תמצית הסיפור (אחד לאחד) של אימת הפאנטום.
כלומר, למי שעדיין לא הבין, הסיפור של אימת הפאנטום ישב ללוקאס בראש כבר לפני 30 שנה.
ויש לך הוכחות לטענה הזו?
או שאתה חושב שאם תשים מספיק סימני קריאה, אנחנו נאמין לך?
זה כתוב באינטרנט, זה בטח נכון.
ומה עם פרקים 2 ו-3?
אה-הם.
אתה מודע לעובדה, אני מניח, שג'ורג' לוקאס לא כתב את הספר המדובר?
הספר נכתב על ידי אלן דין פוסטר, המומחה לנובליזציות בלוקבאסטרים בהוליווד של אז:
http://filebox.vt.edu/users/mastone3/foster/ADFNotes.html#StarWarsReview
מלבד זאת, זכור לי שקראתי את הספר בתרגומו העברי, ואיכשהו אני לא זוכר *שום פרולוג* – לא של לוקאס, ולא של אף אחד אחר. כמובן, זה היה ביסודי לפני 15 שנה, ובהחלט יתכן שזכרוני מתעתע בי, ובכל זאת – האם קראת את הספר במקור האנגלי? ואם כן, מאיזו מהדורה בדיוק? (כי הפרולוג, אתה יודע, יכול להיות תוספת מאוחרת יותר…).
וחיפוש קצר בגוגל מעלה ציטוט מאותו פרולוג:
ובכן, בהנחה שהפרולוג האמור אכן נכתב ב-1976, הוא באמת חושף בפני הקוראים דאז דמות חדשה שכמדומני לא הוזכרה ב-"מלחמת הכוכבים" עצמו – פאלפטין.
אבל הוא *איננו* בשום דרך הנראית לעין, מפרט את ההתרחשויות מ-"אימת הפאנטום" אחת לאחת, כפי שטען המגיב למעלה.
בדקתי את הגירסה העברית
שמצויה אצלי בבית (מהדורת 1978) ואכן הדבר היחיד בפרולוג שמוסיף על הסרט הוא הזכרת השם "פאלפאטין". אגב, שם הסופר שם הוא אכן ג'ורג' לוקאס ואין שום רמז לכותב אחר.
השתגעת?
שירשמו בעברית את שם הסופר שבאמת כתב את הנובליזציה? מה זה פה, רפובליקת בננות?
בקישור שהבאתי מצוין כי פוסטר כתב את הספר כ-Ghost-Writing עבור
ג'ורג' לוקאס.
אתה מודע לזה שזה אומר
שאכן לוקאס כתב את זה – כלומר, הסיפור הוא של לוקאס. סופר הצללים פשוט נתן לזה צורה של ספר.
פוסטר עבד עם התסריט של הסרט (או אחת הטיוטות שלו)
וקראתי בכמה מקומות שהוא הכניס גם שניים-שלושה דברים משלו פנימה (באישור לוקאס).
חוץ מזה, "לתת לזה צורה של ספר" זה "לכתוב את הספר מתחילתו ועד סופו". זו חתיכת עבודה, אני מתאר לעצמי, גם אם הסופר לא המציא את העלילה בכוחות עצמו.
לא אמרתי שזו לא עבודה.
זו בהחלט עבודה. הרבה פחות עבודה מאשר לעשות את זה תוך כדי המצאת הסיפור עצמו, אבל עבודה ללא ספק.
השורה התחתונה היא שהיצירה עצמה, מבחינת זכויות ומבחינת "מי ההורים שלה", שייכת ללוקאס, לא לסופר הצללים. אפילו אם הוא הוסיף שניים שלושה דברים באישורו של לוקאס.
אחרת זה כמו לומר שכל ספר באשר הוא, שייך לעורך באותה מידה (או יותר) כמו שהוא שייך לסופר.
רגע, whoa, שניה
יש הבדל משמעותי בין עורך לבין בנאדם שלוקח סדרה של רעיונות (או אפילו תסריט) והופך אותם לספר. אלא אם כן מדובר בעורך גרוע במיוחד (או, אם תרצי, סופר גרוע במיוחד).
הבדל? כן. גדול? לא.
הוא מבצע פעולת עריכה. אמנם מסיבית הרבה יותר, אבל כבר נתקלתי בחיי באנשים שהם עורכים בעיתון או הוצאה לאור, ומה שהם עשו דמה יותר לעבודה של סופר צללים. לפחות עבור חלק מהאנשים שהם התבקשו לערוך. ההבדל העיקרי הוא בכמות העבודה.
העבודה של עורך בעיתון
והעבודה של עורך בהוצאה לאור הן עבודות שונות בתכלית.
עורך בעיתון לוקח את מה שהכתב כתב ומשכתב את זה. לעתים בברוטליות.
עורך בהוצאה לאור שולח לסופר הערות, והסופר מתקן בהתאם, או (בחלק מהמקרים, או על חלק מההערות) מתווכח ולא מתקן.
יש מקרים נדירים מאד, מאד, מאד, מאד, בהם עורך ממש מכניס שינויים מהותיים בטקסט באופן עצמאי. המקרים האלה הם מקרים בהם ה"סופר" הוא אדם נטול כישורי כתיבה שיש לו כישורים (או פרסום) שמצדיקים בעיני ההוצאה לאור את הוצאת הספר שלו. למעשה, אני מודע למקרה אחד כזה. לא יותר.
תהליך כתיבת ספר הוא כזה:
סופר מגיש ספר (בדרך כלל אחרי מספר טיוטות, כמובן)
עורך מגיש הצעות לשינויים.
סופר מכניס שינויים אחרי משא ומתן כלשהו עם העורך.
עורך מגיב לשינויים
סופר משנה עוד. או שלא.
ומשם זה יכול לחזור מספר פעמים לא קבוע מראש, בהתאם לסופר ולעורך.
העורך, וחשוב להבין את זה, לא נוגע בטקסט בעצמו במצב עניינים רגיל. לפחות לא בהוצאות לאור בעולם הרחב.
ואני מזכיר – עריכה היא העבודה שלי. עורכים בהוצאות מכובדות בעולם וסופרים שמוציאים את ספריהם בהוצאות כאלה הם אנשים שיש לי איתם קשר.
בדיוק לזה התכוונתי.
כלומר, למקרים בהם הסופר הוא אדם שלא מוכשר לכתיבה, ויש לו רק את הרעיונות. או אז, העבודה של העורך מזכירה מאוד את עבודתו של סופר הצללים, שכן הוא נותן לספר צורה.
ואני יודעת בדיוק מהם ההבדלים בין עריכה בעיתון לבין עריכה בהוצאה לאור, אבל השורה התחתונה היא אותה השורה:
תפקידו להשליט סדר בכתוב, ולתת לו את הצורה הנכונה.
אופס, סליחה
שכחתי על מה אנחנו מדברים… מעולם לא טענת שאין הבדל בין סופר לבין עורך, אלא בין סופר-צללים לבין עורך. פה ההבדלים אכן משמעותיים פחות (אם כי, עדיין, קיימים).
אם כי יש די הרבה דוגמאות לחריגות.
למשל, כתבי שלום עליכם כפי ששוכתבו בידי ברקוביץ', שבמפורש הכניס שינויים בטקסט כשזה נראה לו מתאים.
גם ביאליק עשה את זה לא פעם (אחת הסיבות לזה שברנר היה עצבני עליו).
אבל בסך-הכל אני חושב שאתה צודק.
אני (מפתיע) לא מסכים
ההבדל הוא איכותי, לא כמותי. סופר צריך להמציא – עורך צריך להתאים חומר קיים. המטרה של העורך היא לשרת את עבודתו של מישהו אחר, להיות מעין מתרגם, בעוד שהמטרה של הסופר היא לשרת רק את עצמו.
אני לא טוען שאין צורך בכישורים בעלי אופי משותף (למשל יכולת להתנסח, אוצר מלים גדול, תשומת לב לדקויות ועוד), אבל סוג העבודה ומטרתה שונים, וישנם גם כישורים נוספים שנדרשים מהאחד ולא מהשני (דמיון מסופר או פרופורציה מעורך, למשל).
והרבה פעמים הם משלימים זה את זה
עורך – קצת בדומה לבמאי – מכוון את הסופר ועוזר לו למצוא את הדרך הנכונה. אם זה איפה לקצץ והיכן להרחיב, ואם זה, לעתים, כיוון ללכת בו. אפילו אם זה רק "לא, הרעיון הזה לא מתאים פה, תחשוב על משהו אחר".
בכל מקרה, כמו שאמרת, ההשוואה היא לסופר צללים.
אין גונגאנים, לא שווה.
פלאשבק נורא למתיחת אחד באפריל:
גם אז כאבו לי העיניים מאיכות החומר על המסך.
אלוהים אדירים, לא פלא שהוא פירסם את זה שלא תחת שמו.
"then appear those evil ones", לא פחות!
כתבה נחמדה מ-YNET.
שימולב לקטע בו מסמנים את המעריצים.
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3079613,00.html
ראיתי את הסרט, היה יפה
כמו שנרשם, קשה לכתוב ספויילרים על סרט שההתחלה והסוף שלו ידועים, אבל הוא אכן השלים כל מיני חורים בעלילה – המעבר של אנאקין סקייווקר לצד האפל והפיכתו לדארת' וידאר, איך פלאפקין (או איך שקוראים לו) הזדקן בין רגע, ועוד ועוד.
שני אנשים שהיו איתי לא זכרו את טרילוגית ההמשך, כך שהם לא ממש הבינו מה בכלל קורה על המסך, אני ואמא שלי מאוד התרשמנו מהסרט.
באופן אישי היו לי מקורות השוואה הומוריסטיים, כולל הופעת מארק האמיל, C3PO, R2D2 וצ'ובאקה בתוכנית החבובות, שם הוא נלחם בדארת נידאל…
כשדארת' וידאר החל לנשום את נשימותיו הראשונות מתחת למסיכה, היה לי פלאש-באק מ-Space balls, עת לורד הלמט נושם בכבדות, מרים את הקסדה וצועק שהוא לא יכול לנשום…
כמובן כשדיברו על כוכב הדרואידים עלה בראשי "Great. A Druish Princess"
עם כל אלה, אני מאוד נהניתי
ועכשיו
יש לך גם מקום מתאים לתגובות
כתבה מספר 2718
פרקים 7, 8 ו-9? אין דבר כזה. לא יהיה בשום אופן
מצחיק לקרוא דברים כאלו עשור וקצת לאחר מכן .
כשאחרי המילים האלה באה פסקה שלמה של הסתייגויות. כן.
(ל"ת)