דילמה. מצד אחד, יום שישי, הדלקת נרות, ערב עם המשפחה. מצד שני, טרי גיליאם, הסמאח בכבודו ובעצמו, בפגישה אישית עם שאלות ותשובות (פלוס הקרנה של 'האחים גרים'). שישי, 18:15 בסינמטק תל אביב. אין ברירה, צריך להחליט. |
02.03.2006
|
יומית
דילמה. מצד אחד, יום שישי, הדלקת נרות, ערב עם המשפחה. מצד שני, טרי גיליאם, הסמאח בכבודו ובעצמו, בפגישה אישית עם שאלות ותשובות (פלוס הקרנה של 'האחים גרים'). שישי, 18:15 בסינמטק תל אביב. אין ברירה, צריך להחליט.
דילמה. מצד אחד, יום שישי, הדלקת נרות, ערב עם המשפחה. מצד שני, טרי גיליאם, הסמאח בכבודו ובעצמו, בפגישה אישית עם שאלות ותשובות (פלוס הקרנה של 'האחים גרים'). שישי, 18:15 בסינמטק תל אביב. אין ברירה, צריך להחליט.
השאלה האמיתית היא
(מעבר ל"למה?"), מי מוכן לעבור צפייה ב"האחים גרים" רק בשביל לפגוש את הסמאח.
האמת היא שזו שאלה טובה
ספציפית, אני באמת לא מבין למה הם מקרינים דווקא את הסרט הזה לפני פגישה איתו. הרי לא רק שמדובר בסרט גרוע, אלא שמדובר בסרט שהבמאי עצמו לא אהב – מה הוא אמור להגיד עליו אחרי ההקרנה, בדיוק? "האולפנים הם חארות"? "כן, גם אני שנאתי כל רגע"?
מצד שני, אם לגיליאם יהיה את האומץ, המפגש איתו יכול להיות מרתק במיוחד דווקא מהסיבה הזו – הוא יכול לשפוך אור על תהליכי הפקת סרטים בהוליווד, להתדיין על מהות הקולנוע המסחרי והאומנותי, ולהגיד "ני!" הרבה פעמים.
ועל פי הראיונות האחרונים שלו,
לגיליאם אין שום בעיה לפתוח פה על האולפן ולהסביר בדיוק למה 'האחים גרים' היה גרוע*.
* לדעתי הוא לא היה גרוע. כלומר, לא כמו שעשו ממנו. סתם סרט לא נורא מוצלח.
האמת היא שזו שאלה טובה
והאמת היא שאתה טועה בענק. הוא בפירוש לא שונא את הסרט. הוא שלם עם הסרט. או לפחות זה מה שהוא אמר ב"שאלות-תשובות" אחרי ההקרנה. כן כן… הייתי שם .
אני חושב שגם יש לו קצת במה להתגאות. זה לא סרט גרוע. פשוט כולם ציפו להרבה יותר והתאכזבו.
אם כך, זמן לוידוי קטן:
חוץ מ"ברזיל", לא חשבתי שאף אחד מסרטיו של גיליאם הוא יצירת מופת. כן, יש לו חזון ויזואלי ייחודי ומרשים; לא, הוא לא יודע לספר סיפור. "13 קופים" היה בסדר באספקט הזה, אבל הסיפור לא היה כזה מרשים בעיני.
אלא שמכל סרטיו האחרים של גיליאם סתם לא נהנתי. מ"האחים גרים", לעומת זאת, סבלתי באופן אקטיבי. חשבתי שהסרט היה איום ונורא. אם גיליאם אהב אותו, עוד סיבה להפסיק לצפות לסרטים הבאים שלו (מבחינתי).
איפה הסתתר הקוף הנוסף בסרט?
איפה הסתתר הקוף הנוסף בסרט?
על פי עקרון "הקיר הרביעי"? הצופה, כמובן.
השאלה האמיתית היא
אתה פשוט הוצאת לי את המילים מהפה.
כל מילה מיותרת.
נו, הבעיות פותרות זו את זו.
לו"ז חדש לחובבי המסורת:
16:15 התכנסות, קפה ועוגה.
17:00 הדלקת נרות וקבלת שבת.
18:15 שו"ת עם טרי גיליאם.
הבהרה לבוגרי אוניברסיטה: שו"ת זה לא "שיעור ותרגיל".
אבל באמת כדאי לשלם 33 שח
רק בשביל המפגש, בלי סרט?
לי אישית לא היתה שום כוונה להשתתף.
אבל אני מניח שמעריץ אמיתי ישלם בשמחה.
אין התלבטות
יש משמרת.
איזה "כיף" לי.
אני דיי מסכים אם רד
לא סרט גרוע, פשוט לא מאוד טוב. אם לא הייתי רואה אותו לפני רק כמה ימים, הייתי הולך ללא ספק, אבל אני תוהה אם אני רוצה לראות את זה שוב רק כדי להיפגש איתו. נו באמת, על מי אני צוחק? אני אלך.
יש לי רעיון...
אפשר לעשו את סקר "הסרט הטוב ביותר בכל הזמנים" עם טפסים ששולחים, כמו שעשו את סקרי סרט השנה והמצוייר הטוב ביותר של דיסני.
הוסטל
קצת באיחור, כי הדבר הזה כבר רץ כמה שבועות,
אבל זה חייב להיות השימוש הכי מוגזם בשם של טרנטינו שנעשה עד עכשיו.
את הבמאי אורח בסין סיטי מילא, "קוונטין טרנטינו מציג" בגיבור גם אפשר להבין,
אבל הפוסטרים (לא הפרסומות בעיתונים!) שמכסים את הארץ פשוט מוגזמים: "קוונטין טרנטינו – הוסטל" וזהו. כלום. לרגע אפילו חשבתי שהוא משחק שם, אבל בירור קצר בימד"ב גילה עוד מקרה של Presenter (וexecutive producer, עלק)
גם ב'טיים אאוט' כתבו על זה,
בדיוק השבוע.
רק לי הוא נראה כמו שילוב של רוג'ר ווטרס וג'ק ניקולסון?
אני מתכוון, כמו שהם נראים היום.
טרמפ
יש במקרה מישהו שמתכנן לחזור לחיפה אחרי המפגש?
אז בדיוק חזקרתי מהמפגש.
והיה מרתק, באמת, גם אם קצר מדי.
מה שמעצבן בכל העסק שהיה צריך לשרוד את כל הסרט של "האחים גרים" (כולל הכתוביות הבלתי נגמרות) בשביל לקבל שעה אחת (כן, זה נשמע המון זמן, אבל לא בשבילי) של שיחות עם גיליאם. אבל השעה הזו הייתה מרתקת, מבריקה ומהנה, של במאי מאוד שנון ומעניין. הוא דיבר על כמה דברים שבכלל לא חשבתי עליו כבמאי ועל סרטיו (ובכלל, הופתעתי לגלות שהוא לא סובל את הסרטים של מונטי פייתון שביים), וכל הזמן שהוא דיבר בשעה הקצרה הזו, היה שווה את הכל. רק חבל שהיא הייתה כל כך קצרה!
והוא גם חתם לי על דיסק הפסקול של "פחד ותיעוב בלאס וגאס" שיש לי. יפי!!
אז בדיוק חזקרתי מהמפגש.
אולי תרחיב על מה הוא דיב? מה שאלו?
כמו שאמרתי, זה היה מפגש ממש קצר.
אבל הדבר שהכי ריתק אותי בכל הפגישה, היה הזמן שבו הוא דיבר על הקשיים בעשיה של "האחים גרים". הוא ירד כמעט על כל מי שהשתתף בהפקה, מצד חברת 'מירמקס', ובעיקר על אהרן קרוגר התסריטאי. הוא גם הרחיב על המחאות שהוא ועוד שני שותפיו לשיכתוב התסריט (שאת שמם שכחתי), על כך שגילדת התסריטאים האמריקאנית סירבה לתת להם קרדיט על שיכתוב התסריט של קרוגר(שיכתוב ששינה לחלוטין את מה שקרוגר כתב. למעשה, כך הוא אומר, הם בעצם כתבו את הסרט מחדש ומחקו את הנגיעות הקרוגריות כמעט לגמרי).
הוא גם דיבר על "דון קיחוטה", ואמר שיש מצב שהוא ינסה ליצור אותו שוב בקרוב, ושהוא כבר עובד על הגירסה הראשונה של התסריט. אבל הוא גם ציין שהוא מאוד נהנה ב"אבודים בלמנאשה". הוא גם ציין ש"TIDELAND", לדעתו, הוא אחד הסרטים הכי טובים שהוא עשה בשנים האחרונות, ושהוא מקווה שאחרים יאהבו אותו.
אלו הדברים שהכי אהבתי בכל השיחה איתו. היו עוד המון דברים שהוא דיבר עליהם, אבל אני עעף מדי כדי להיזכר. מישהו היה במפגש הזה חוץ ממני, או שאני הדגיסט היחיד בכל המפגש?
אתה בטוח שהיית שם בעצמך?
עיוותת לגמרי את מה שהבן אדם אמר. מצד שני, האמת היא סובייקטיבית אז אין בעיה עם זה ששמענו דברים שונים.
נו, ספר את מה שאתה שמעת.
שמעתי כל מיני דברים
את רובם אפשר גם לקרוא בדפי הטריוויה של סרטיו בימד"ב, כך שלא היה הרבה חידושים. הוא אמר בין השאר שהוא לא מאמין בקונספט של דירקטור'ס קאט ושכל הסרטים שלו, כולל "האחים גרים", יצאו בגרסתם האופטימלית ושהוא מרוצה מהם לגמרי. הוא לא ירד על אהרן קרוגר ו(כמעט ולא) על מיראמקס. הוא לא אמר ש"טיידלאנד" הוא אחד הסרטים הכי טובים שלא, אלא רק שהוא ההיפך המוחלט מ"האחים גרים", דהיינו מאוד מוזר ולא מסחרי.
העניין לגבי בראד פיט וברוס ויליס היה בנושא בימוי שחקנים. הוא אמר שהוא כמעט לא מביים שחקנים אלא רק מקפיד על ליהוק נכון. הוא אמר לוויליס מאיזה מניירות להימנע שעיצבנו אותו בסרטים הקודמים של ויליס (גם זה מופיע בימד"ב) ופיט החליט בעצמו איך לייחד את הדמות שלו כדי לברוח מתדמית ה-פריטי בוי שדבקה בו באותן שנים.
גיליאם
לא ש"הוא לא מאמין בקונספט של דיירקטור'ס קאט", גיליאם פשוט צחק ואמר שהסרטים שלו נעשו בדיוק כפי שתכנן שיהיו, ולכן אין לו צורך בגירסת הבמאי.
חוץ מזה, גיליאם התגלה כאדם מקסים ולבבי, שאין לו בעיה לצחוק על, עם ומתחת לאנשים, ותוך כדי להגיד את כל מה שהוא חושב.
פנינים נבחרות (בתרגום חופשי וממרחק של יום): "היו כמה סרטי פנטזיה בזמן האחרון, ואן הלסינג, והסרטים האלה של פיטר ג'קסון…"
"בתקופה שעשיתי אנימציה הייתי בודד ועצוב, עבדתי עשרים שעות ביממה ופיסות נייר היו מדברות איתי" (והוא לא רוצה לחזור לסרטים מצוירים, תודה רבה),
"אמרתי לברוס (וויליס), הדבר הזה שאתה עושה עם העיניים(מחקה את צמצום העיניים של וויליס), והדבר הזה שאתה עושה עם הפה (מחקה את החיוך), והקול הזה שלך, כל זה לא." (על העבודה עם וויליס ב-12 קופים),
ואני לא נזכר כרגע בעוד, אולי מחר, אולי לא.
לא היו בעיות סביב העריכה
של "ברזיל"? אני זוכר במעמעם.
היו
האולפנים לא אהבו את הסרט. הייתה גרסא שיצא באירופה, אבל האולפנים לא אהבו אותה ורק לאחר מאבק ממושך של גיליאם הסרט יצא בארה"ב, בגרסא שונה. הייתה גם גרסא שהאולפנים ערכו בלי כל קשר למקור. בסופו של דבר, לסרט יצא גרסת במאי בDVD, מה שמעמיד בספק את האמירה שהוא לא מאמין בגרסאות במאי.
א-אה!
לא מדויק
בקצרה:
• הגרסה האירופאית נפסלה לא כי לא אהבו אותה, אלא כי היא הייתה ארוכה יותר מהאורך עליו גיליאם התחייב בחוזה עם יוניברסל.
• הגרסה שיצאה ב-DVD, שהיא מעין שילוב של הגירסה האירופאית עם האמריקאית, היא תוספת, לא גרסת במאי. גיליאם לא מתבייש לומר שגם הגרסה האירופאית וגם האמריקאית הן גרסאות הבמאי שלו. כלומר – גרסאות שהוא שלם עם שתיהן, ושכל פריים שמגיע (או לא מגיע) אל המסך בהן הוא החלטה שלו שהוא חותם עליה.
עוד על הבלאגנים של ברזיל:
כתבה מספר 982
ואגב, כדי להעמיד דברים על דיוקם: הוא לא אמר שהוא "לא מאמין" בגרסת במאי, אלא שמעולם לא היה לו את הצורך בזה כי את כל סרטיו הוא זכה להוציא בגרסתם הסופית.
נו, יכול להיות שהאנגלית בילבלה אותי.
(ויש לי זמן עד לבגרות) אבל זה מה שהבנתי ממנו בעיקר. ואגב, גם מאוד אהבתי את הההערה שלו לגבי הליהוק של בראד פיט וברוס ויליס ב"12 קופים". עוד דבר מאוד מעניין עליו הוא דיבר. אבל כאמור, הכי אהבתי את הדברים שהוא אמר על "האחים גרים", ועל הוליווד בפרט.
נו, יכול להיות שהאנגלית בילבלה אותי.
אתה באמת רוצה שאני אשלח חבורה של מתנקשים אליך הביתה??
אני הייתי צריך לסבול את המשפחה שלי היום – ולראות את האחיינים שלי מכסחים אחד את השני בעוד מפתמים אותי באוכל לא טעים – שאני חייב לאכול עקב פולניות יתר..
רק היה צריך את התשיעית של בטובן ברקע כדי שהערב יהיה מושלם.
מה זאת אומרת "הההערה שלו לגבי הליהוק של בראד פיט וברוס ויליס ב"12 קופים""
איזה הערה? מה הוא אמר?
פור גוד סייקס.. איים אבואט טו גו פוסטל היר..
(סליחה, מראש)
ראבי כבר הרחיב על זה בהודעה למעלה.
וכן, משתתף בצערך, אבל באמת לא נראה לי שפספסת משהו שאי אפשר לקרוא בימדב.
תיקונים
גיליאם לא ירד על משתתפי "האחים גרים". הוא כן ציין שהיו לו בעיות עם הווינסטנים, ואמר בפשטות שהוא לא אהב את הכיוון ההוליוודי המטומטם שאהרן קרוגר נתן לתסריט של גרים. הוא גם התמרמר מעט על כך שהקרדיט לתסריט ניתן לקרוגר, בעוד שנמנע ממנו לתת קרדיט הולם לגריסוני ולעצמו (לא היו שני שותפים לכתיבת התסריט, רק אחד).
כמו כן, הוא לא אמר שהשכתוב שינה את התסריט לחלוטין. הוא אפילו אמר את ההיפך – שהסיפור הוא אותו הסיפור בדיוק. את מה שהוא וגריסוני שינו הוא הגדיר כ"הוספת תחושה של קסם אמיתי לתסריט".
על "דון קיחוטה" הוא אמר שיתכן שבקרוב הם יצליחו *לקנות מחדש* את התסריט מחברת הביטוח שעיקלה אותו.
אגב, השיחה הוקלטה. mp3 למישהו?
אה... כאילו, כן, בבקשה?!
מש''א
אפשר גם לבקש עותק מהקובץ?
השגת עותק?
איך לא חשבתי על זה?! להקליט!
גמני, בבקשה.
האיפוד שלי על רטט.
שלח!
למישהו יש שרת להלוות?
לאור ריבוי הבקשות, אני אשמח אם מישהו ינדב שרת שעליו יהיה אפשר לשים את הקובץ (ברגע שאני אקודד אותו אני גם אוכל להגיד מה הגודל. אך מדובר בראיון של פחות משעה, באיכות נמוכה, כך שאני מעריך שזה יהיה בסביבות ה-30+ מגה).
אם לא, אני אפרסם פה כתובת yousendit בקרוב.
אפשר לאכסן אצלנו
שלח אליי ב-YSI (או שתקפוץ לכאן) ואני אעלה לאתר שלנו.
האחים גרים היה אחד מהסרטים הכי לא מובנים שראיתי.
ובכל זאת, מדובר כאן על סרט שמציג סיפורי עם גרמניים בני 300 שמכוון לקהל היעד של 3-9.
הוא מוגבל (בארה''ב) מגיל 13
ובהונגריה, על פי גיליאם, מגיל 16.
סידרו עוד מפגש לתלמידי קולנוע!
אז כנראה שאני כן אראה אותו.
מה? מי? איפה? מתי?
מחר, ביום חמישי.
(מתישהו בערב, נדמה לי. לא זוכרת איפה או שעה מדויקת).
תיאטרון נגה, 17:00
יש איזה לינק או משהו?
כמה זה עולה? והאם אפשר פשוט להגיע או שזה משהו סגור?
אני לא יודע לומר לך
עד כמה שידוע לי, המפגש מיועד לסטודנטים בלבד.
זה כולל סטודנטים שלוקחים קורסים בקולנוע?...
ומה זה תיאטרון נוגה?
תיאטרון גשר
שד' ירושלים 7-9, יפו. אולם נגה.
אם ממהרים,
גם מי שאיננו סטודנט יכול להיכנס בעזרת יאיר רוה.
http://cinemascope.co.il/?p=81
השיחה בקובץ MP3
http://www.studiopolygon.com/gilliam_clean.mp3
באדיבות דן ברזל.
תודה רבה.
מש''א
השיחה בקובץ MP3
פשוט נהדר. תודה!
טרי גיליאם ישב סנטימטרים ממני!
והיה שנון, ומשעשע, ונפלא, ואף נגע לי בכתף (בניסיון להבהיר שהוא מאוד מרוצה מהמחמאות אבל גם חייב לרוץ, נראה לי, הכל קצת מטושטש…), ולא התעלפתי. אפשר עוד פעם?
והוא הצביע ל'התרסקות'. הא!
גם אני!
ישבנו אחד ליד השני?
מאד יכול להיות.
אתה שייך לארנון?
אהה! הבנתי. כן.