במהלך ששבר שיאים חדשים של חוסר-הפתעה, הוענק בטקס נעילת פסטיבל ירושלים פרס וולג'ין ל'שבעה', הסרט שנכנס לתחרות כדי שיהיה למי לתת את הפרס. אפילו השופטים התלוננו על החוסר בתחרות. |
19.07.2008
|
יומית
במהלך ששבר שיאים חדשים של חוסר-הפתעה, הוענק בטקס נעילת פסטיבל ירושלים פרס וולג'ין ל'שבעה', הסרט שנכנס לתחרות כדי שיהיה למי לתת את הפרס. אפילו השופטים התלוננו על החוסר בתחרות.
במהלך ששבר שיאים חדשים של חוסר-הפתעה, הוענק בטקס נעילת פסטיבל ירושלים פרס וולג'ין ל'שבעה', הסרט שנכנס לתחרות כדי שיהיה למי לתת את הפרס. אפילו השופטים התלוננו על החוסר בתחרות.
באופן אירוני, זה סימן חיובי
לא זה שלא הייתה תחרות על פרס וולג'ין, אלא זה שחוקי התחרות כבר לא מתאימים לשוק הקולנוע הישראלי. עד לפני כמה שנים, התחרות הייתה בין הסרטים המשמעותיים יותר (אמנותית ובערך מסחרית), מתוך ידיעה שאף אחד מהם לא יצא להקרנות מסחריות לפני פסטיבל ירושלים ובעצם, גם לא לפני הכרזת המועמדים לפרס אופיר.
במציאות הנוכחית, שני המתחרים הגדולים (ואלס עם באשיר ואיים אבודים), כבר מוצגים בקולנוע וזוכים ליופי של חשיפה תקשורתית. אפשר לסמוך על זה שגם "שבעה" יקבל פוש נאה עם צאתו לאקרנים כאשר הזכיה בפרס וולג'ין לא תהיה יותר מקישוט נחמד על הפוסטר, לצד "בחירה רשמית פסטיבל קאן".
בחוקים שפסלו סרטים כמו "הבועה" ו"בופור" מלהתחרות, יש הד לזמן שבו פרס וולג'ין למעשה גילה את הסרטים לקהל. אני זוכר ששמעתי על "האסונות של נינה" לראשונה רק בעקבות הזכיה בוולג'ין, בעוד על "שבעה" ידוע לי כבר כמה חודשים, כמו על היותו בסה"כ שלישי בסיכוייו לזכות באופיר.
באופן אירוני, זה סימן חיובי
מה שהוא אמר
אוף טופיק מוחלט, אבל למה היומית לא מדברת על באטמן?
נכון שמספרים הם בדרך כלל עניין לדו"חקו ולא ליומית, אבל אולי פעם בחיים יוצא סרט שגם שובר את שיאי הקופות של ספיידרמן 3 (עם 66 מיליון דולר ביום הראשון), וגם מצליח להגיע למקום הראשון של IMDB, כשהוא עוקף בחצי נקודה כמעט את הסנדק.
אז נכון שהציונים בIMDB נוטים לרדת עם הזמן בסרטים מהסוג הזה, אבל לאביר האפל הצביעו לא 100, לא 1000 וגם לא 10000 מצביעים. נכון לעכשיו יש 23000 מצביעים, עם ממוצע של 9.7. גם כשמשקללים רק את ה"מצביעים הקבועים" אז נשארים עם 9.5. גם אם זה ירד עם הזמן, יש לסרט סיכוי טוב להתברג בעשיריה הראשונה.
טוב, לפחות הדו"חקו השבוע הולך להיות מעניין…
קצת בדיליי, אבל...
להגיד ש'שבעה' "נכנס לתחרות כדי שיהיה למי לתת את הפרס" זה גם לעשות עוול לשניים (מתוך עוד שלושה בתחרות, בנוסף ל'שבעה') לא פחות טובים מ'שבעה', *כפי שיעיד הזמן*, וגם טעות *מביכה* שנובעת, כנראה, בגלל הסתמכות על מקור (בלוג) אחד בלבד בעניין.
ובפינת הביזאר, מחר ב22:00 ב'יס דוקו'- 'האגדה על ניקולאי וחוק השבות', סרטו העלק תיעודי של דוד אופק ('בית ים ניו יורק') שהצליח להרתיח לא מעט אנשים כשזה בפרס וולג'ין לסרט התיעודי, והוא בכלל לא היה כזה.
''קשה לומר שזו תחרות''
אמרה אלמגור במעמד הענקת הפרס, והדגישה כי חבר השופטים פנה להנהלת הפסטיבל על מנת שתשוב ותשקול לשנים הבאות מהי תחרות אמיתית, לדבריה.
מתוך הכתבה בוואינט שמלונקקת ביומית.
'שבעה' נכנס לתחרות על אף שלא עמד בחוקיה הרגילים, שאוסרים על השתתפות סרטים שהוקרנו כבר בעבר. מהרגע הראשון לא היה ספק לאף אחד שהוא הולך לזכות. והוא אכן זכה, בלי תחרות רצינית – ואת זה לא אני אמרתי, אלא יו"ר חבר השופטים גילה אלמגור. כל אלה עדויות נסיבתיות בלבד, אבל כולן מצביעות על כך ש'שבעה' נכנס לתחרות כדי שיהיה למי לתת את הפרס בלי יותר מדי מבוכה.
אישית לא ראיתי אף אחד מארבעת הסרטים המועמדים ואני לא יכול להביע דעה על הרמה שלהם.
''קשה לומר שזו תחרות''
"בלי תחרות רצינית – ואת זה לא אני אמרתי, אלא יו"ר חבר השופטים גילה אלמגור."
אלמגור לא אמרה זאת. היא אמרה שכל הסרטים טובים אבל הכמות היא קטנה מדי בשביל התחרות.
אכן ''קשה לומר שזו תחרות''
רק שהיא (אלמגור) לא מתייחסת לאיכותם של הסרטים האחרים, אלא לכמות המזערית של הסרטים בתחרות, למרות שהיו עוד שני סרטים (אם אני זוכר נכון מהתוכניה של הפסטיבל) שהציגו לראשונה בפסטיבל אבל לא במסגרת התחרות.
"…אבל כולן מצביעות על כך ש'שבעה' נכנס לתחרות כדי שיהיה למי לתת את הפרס בלי יותר מדי מבוכה"??? רגע, אז אתה רוצה להגיד שהענקת פרס השחקן המצטיין במסגרת הוולג'ין לאיבגי ואלון אבוטבול (במשותף) על משחקם ב'אצבע אלוהים', כשלמרבה האירוניה והאבסורד *שניהם* שיחקו גם ב'שבעה', לוותה במבוכה?
לא יודע אלו חוקים כופפו על מנת להשחיל את 'שבעה' לתחרות, אבל האמת היא שהסרט היה בשלבי עריכה (אחרונים?) כשנודע שהם התקבלו לפסטיבל בקאן (שהחל משהו כמו שבועיים לפי הפסטיבל ההוא מהדרום) וגם היה מיועד מלכתחילה לוולג'ין בירושלים ורק הושאל לפסטיבל דרום, כפי שתעיד הפסקה השמינית בלינק הבא, לינק שהובא גם בפוסט ההוא* של רוה, רק שהוא בחר להתעלם ממנו, כנראה, מכיוון שזה פוגם בתדמיתו כיודע כל, ולא לראשונה:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3550766,00.html
חוץ מזה, אני לא מבין איך העובדה ש'שבעה' הוקרן בפסטיבל דרום (שלמרבה הצער, ואת זה אפשר להגיד כבר עכשיו, עדיין נשאר ויישאר הפסטיבל הפחות משמעותי מבין השלושה) בפורום סגור, על בסיס מוזמנים בלבד (פחות או יותר כמו הקרנות האקדמיה או הקרנות עיתונאים) פוסלת אותו מלהשתתף בוולג'ין? זה לא שהסרט הוקרן לקהל הרחב במסגרת פסטיבל דרום או יצא כבר לאקרנים.
ואם האי כשירות מלהתמודד בוולג'ין היא על בסיס העובדה שהסרט כבר הוקרן בפסטיבל אחר (בפורום פתוח או סגור, זה כבר לא משנה) אז לא צריך לפסול גם סרטים שהוקרנו כבר בקאן? זולת הזוכה בוולג'ין אשתקד, כמו גם הזוכה של השנה, 'ביקור התזמורת'.
________________________________
*הפוסט ההוא, תגובה ראשונה:
http://cinemascope.co.il/?p=1219