![]() |
||
חידושים והמצאות במועמדים לפרס אופיר השנה: בפעם הראשונה מאז מי-בכלל-זוכר, המועמדים המובילים הם הסרטים שכבר יצאו לאקרנים, 'אביבה אהובתי' ו'מישהו לרוץ איתו'; ולעומתם, זוכה פרס וולג'ין – 'No אקזיט' – לא מועמד לכלום. | ![]() 15.08.2006
|
יומית
חידושים והמצאות במועמדים לפרס אופיר השנה: בפעם הראשונה מאז מי-בכלל-זוכר, המועמדים המובילים הם הסרטים שכבר יצאו לאקרנים, 'אביבה אהובתי' ו'מישהו לרוץ איתו'; ולעומתם, זוכה פרס וולג'ין – 'No אקזיט' – לא מועמד לכלום.
![](/images/3449.gif)
למרות שזכה לפחות מועמדיות
אני חושב ש"אדמה משוגעת" מצטרף לפיבוריטים, נדמה לי שהקרב יהיה בינו לבין "אביבה אהובתי".
גם "הדברים שמאוחרי השמש" סרט נהדר, אבל הוא כנראה יזכה רק בפרס על המשחק (לאסי דיין)
הבעיה היא
שלפחות בשיטת ההצבעה הנוכחית, הסרט שמקבל הכי הרבה מועמדויות הוא תמיד זה שזוכה (נדמה לי שלכלל הזה לא היה אף יוצא מן הכלל אחד). לכן, אלא אם כן תהיה הפתעה, 'אביבה אהובתי' זוכה.
וכן, השנה היא יוצאת דופן בכך שלרוב הסרטים המועמדים יצא שם של סרטים טובים, ולא של הסרטים הקצת פחות גרועים, כמו בשנה שעברה.
ג'ירפות היה מועמד בכל הקטגוריות
ולא זכה בכלום. (אין סיכוי שאביבה אהובתי לא יזכה בכלום)
אם ספרתי נכון,
ל'ג'ירפות' היו 11 מועמדויות, ול'חתונה מאוחרת' (שזכה) היו
12, כך שהכלל בעינו עומד.
אם ספרתי נכון,
זה לא נכון. ל"ג'ירפות" היו 14 מועמדיות [שתיים בקטגורית שחקנית משנה] ול"חתונה מאוחרת" 13.
בינתיים
גם יאיר רוה מנבא ש"אדמה משוגעת" יזכה – http://www.cinemascope.co.il/
אביבה אהובתי
הוא אחלה סרט, אגב.
יש ביקורת בדרך?
כן.
זה כזה אושר.
לראות את שני הסרטים המופלאים האלה בראש הרשימה.
אני חושב ש"מישהו" יהיה סוג של "הטייס", ויזכה בכמה פרסים קטנים.
אני אופתע מאוד אם בר בלפר תביס את אסי לוי. למרות שמצפייה בשתי השחקניות, בלפר ריגשה אותי הרבה יותר.
ומישהו מוכן להסביר לי למה לעזאזל יונתן בר-אור מ"מישהו" לא מועמד? הוא משחק שם נפלא.
ושאלה לותיקים יותר: הייתה לנו אי-פעם מועמדת יותר צעירה לשחקנית הטובה ביותר?
לוסי דובינצ'ק זכתה על 'קלרה הקדושה' בגיל 14.
ושנה יש מועמדים צעירים יותר
תומר שיינהוף על אדמה משוגעת כשחקן וטס השילוני כשחקנית משנה על הדברים שמאחורי השמש.
זה כזה אושר.
לראות ארבעה סרטים נפלאים ברשימת המועמדיות (אני תמכוון גם ל"הדברים שמאחורי השמש" ו"אדמה משוגעת", את "שלוש אימהות" לא ראיתי).
לדעתי, יונתן בר-אור היה החוליה היחסית חלשה ב"מישהו לרוץ איתו", לא בטוח שאשמה בו, יכול להיות שזה התסריט שנתן יותר משקל דמות של תמר, שהיא גם פעילה יותר מהעלילה (בספר אסף בעיקר לומד עליה ונבנה כדמות דרך המחשבות שלו, מה שאי-אפשר להראות בסרט).
לגבי השחקנית, אסי לוי מסתמנת כפיבוריטית, אבל לא הייתי מבטל
את גילה אלמגור שנתנה ב"ידיים קשורות" את אחד מן התקפידים היותר טובים בקרירה הארוכה שלה, המועמדות של דן וולמן לבימוי מלמדת שיש באקדמיה אנשים שאהבו את הסרט וזה הפרס היחידי שסביר שהוא יקבל.
במה החולשה הזאת מתבטאת?
זאת אומרת, לי הוא העביר את התחושות שהדמות מרגישה בצורה מצוינת.
ועצם העובדה שהוא הצליח ליצור הזדהות והבנה, שלא לומר חיבה אל הדמות, שזה בדיוק מה שהיא צריכה להעביר לקהל, לפי דעתי מזכה אותו במועמדות.
מה גם שבאמת מקומו יכול לבוא על מקומו של דרור קרן, שעם כל אהבתי אליו, עושה תפקיד די קטן בסרט.
זו כמובן רק דעתי
אבל הוא לא ממש גרם לי להזדהות עם הדמות של אסף, דמות שקראתי את הספר הרגשתי "זה אני".. הוא נראה בסרט כמו נער רגיל, לא מעביר את ההססנות והפחד מחברה שהיה באסף בתחילת הספר, וכתוצאה מכך לא ניתן לראות את ההתפחות שהדמות עברה במהלך הסיפור.
בכל מקרה, אני כמעט בטוח שהפרס הזה יילך לאסי דיין.
להזכיר לך שהוציאו שעה מהסרט?
והשעה הזאת כללה את כל סיפור-המשנה עם רועי ודפי, שמופיעים לרגע. אני מניח שהשעה ההיא הייתה עוזרת לך להזדהות יותר. או שלא.
אבל, מה לעשות,
את הפרס נותנים על סמך מה שהיה בסרט, ולא על סמך מה שלא היה בו.
גם נכון,
אבל אני חושב שחבר השופטים החליט להתמודד עם העובדה שסרט שחסרה בו שעה שלמה מצליח להיות כל כך טוב עם כל הבעיות שלו.
ושוב, אני חושב שיונתן בר-אור ממש לא היה "נער רגיל". יחסית לנוער של היום, יונתן בר-אור מגלם שה קצת תמים עם הרבה תושיה וטוב-לב.
בסרט לא חסרה שעה.
הסרט הוא בדיוק באורך שהוא. אם הבמאי – או העורך – החליטו להוציא ממנו שעה שצולמה, אז הם קיבלו החלטה, שהשפיעה לטוב או לרע על איכות הסרט, ועל כך מגיע להם פרס, או שלא. הקהל, כולל חברי האקדמיה, שרואה את הסרט, שופט אותו רק לפי התוצאה הסופית, ולא צריך לדעת אם בגירסה קודמת הסרט היה ארוך יותר, אם לשחקנית הראשית היה קשה כי כאבה לה הרגל, או אם לתאורן היתה ילדות קשה.
לקחת קשה את השעה הזו, הא?
חבר השופטים לא מתייחס לשעה שלא היתה. הוא לא חושב מה היה יכול להיות בסרט או אם הסרט טוב בהשוואה למה שהיה יכול לצאת ממנו. הוא נותן פרסים על סמך מה שהוא רואה, בהשוואה לדברים אחרים שהוא רואה. אם 'מישהו לרוץ איתו' טוב פחות מסרט אחר – לחבר השופטים לא יזיז ששעה נוספת היתה הופכת את הסרט לטוב *כמו* הסרט האחר. כי כרגע הוא לא.
(היפותטית, כמובן. אנחנו עוד לא יודעים בוודאות מה תוצאות הטקס).
בסדר, בסדר,
עדיין לא הבנתי למה יונתן בר-אור לא מועמד ודרור קרן כן.
דרור קרן נתן תפקיד נהדר
וברגע שההפקה הגישה אותו לשחקן ראשי, חברי האקדמיה מתייחסים אליו ככזה. ואני לא לבד בדעה שיונתן בר-אור היה החוליה הפחות חזקה מהקאסט- כל מי שדברתי איתו מחברי שאהבו את הסרט גם חשב כך. (למרות שאני לא חושב שהוא שיחק גרוע, פשוט לא מספיק טוב, דרור קרן עשה הרבה יותר עם התפקיד היחסית קטן שלו)
מועמדות מעט תמוהה לטעמי
"דרור קרן" – שחקן ראשי ב"אביבה אהובתי"? אולי מבין הגברים הוא בתפקיד הראשי ביותר, אבל קשה לי לראות בתפקיד שלו "תפקיד ראשי".
מועמדות מעט תמוהה לטעמי
גם בעיני.
זה מוזר מאוד ששחקן שקיבל הרבה פחות דקות מסך מרותם אבוהב, למשל, יזכה למועמדות רק כי הוא השחקן-הגבר שמופיע הכי הרבה, מה גם שהמשחק שלו לא היה מרשים במיוחד. הוא שחקן מצויין והוא עושה עבודה טובה בסרט, אבל לדעתי התפקיד שלו קטן מדי כדי לזכות אותו במועמדות.
זה עובד גם להפך
משה איבגי וחני פירסטנברג זכו בפרס לשחקני משנה על תפקידים ראשיים לכל דבר. אני מניח שכאשר מפיק רוצה להכניס לרשימה כמה שיותר מועמדים, עדיף לשחק קצת עם ההגדרות כדי שהקולות לא יתחלקו בין שניים מאותו סרט.
הקולות לא יתחלקו בין שני שחקנים מאותו הסרט
מכיוון שבארץ המפיקים יכולים לרשום רק מועמד אחד מאותו הסרט בכל קטגוריה, בגלל זה לבנה פינקלשטיין לא יכלה להיות מועדמת על אותו סרט.
בכל מקרה
התפקיד שלה, טוב ככל שהיה, היה בסה"כ קטן למדי.
הקולות לא יתחלקו בין שני שחקנים מאותו הסרט
זה לא נכון – פינקלשטיין לא מועמדת כי ההפקה החליטה לשלוח רק את אבוהב כשחקנית משנה. השנה "שלוש אמהות" שלחו יותר משחקנית אחת בקטגוריות של השחקניות ולראיה לא קיבלו מועמדות סופית בשל פיצול הקולות.
בעבר היו לפחות פעמיים מקרים של שני מועמדים באותה הקטגוריה: מוסקו אלקלעי ושמיל בן ארי מ"החברים של יאנה" וטינקרבל וליאת גליק מ"ג'ירפות". אלקלעי גם זכה.
דינה צבי ריקליס כתבה פעם תגובה בסינמסקופ
http://cinemascope.co.il/?p=189#comments (תגובה 9)
בעקרון, היא אומרת שלא אפשרו לה לשלוח שתי מועמדות שמגלמות את אותו תפקיד. לא שזה פחות מטופש, אבל כנראה שבאמת אין הגבלה על מספר מועמדים מאותו סרט והשיקול את מי לרשום הוא של ההפקה.