במקור: Taken
במאי: פייר מורל
תסריט: לוק בסון, רוברט מארק קאמן
שחקנים: ליאם ניסן, מגי גרייס, פמקה ג'נסן, אוליביה ראבודין
לצרפתים יש בעיה: כל שנה, כל השנה, נוחתים בשדה התעופה 'אורלי' מטוסים מלאים בתיירים אמריקאים. האמריקאים, בדרך כלל שמנים וגסים, משוטטים ברחבי פריז כאילו היתה שלהם, עם מצלמות ומבטא מעצבן ובלי שום טעם באוכל, והורסים את האווירה האלגנטית של העיר. מה עושים? המועצה הצרפתית למלחמה בתיירות החליטה להילחם בתופעה באמצעות הסברה, ולהפיק סרט שיפחיד את האמריקאים ויגרום להם להדיר את רגליהם המטונפות מצרפת. על צילום הסרט הופקד פייר מורל, במאי אקשן שסרטו הראשון, 'B-13' ידוע גם כ-"סרט הקפיצה מהגגות, הגשרים, הרכבים והמדרגות הטוב ביותר של כל הזמנים". הצרפתים עשו הכל כדי שאף אחד לא ישים לב לצרפתיות של הסרט, והצליחו: הסרט דובר אנגלית, מככב בו ליאם ניסן ובכלל, בלי לקרוא את הקרדיטים אי אפשר לדעת שלא מדובר בסרט הוליוודי.
בניגוד ל-'B-13', 'חטופה' לא נפתח ברבע שעה של אקשן בלתי פוסק וממשיך עם עוד 70 דקות של אותו הדבר. בחצי השעה הראשונה של 'חטופה', יש בעיקר – אתם יושבים? – עלילה. בראיין (ליאם ניסן) הוא איש מבצעים-מלוכלכים לשעבר בשירות ממשלת ארה"ב, שפרש ממשרתו כדי לשקם את יחסיו עם בתו (מגי גרייס מ'אבודים'), למורת רוחה הרבה של אשתו לשעבר (פמקה ג'נסן, 'אקס-מן'). לכבוד יום הולדתה, מבקשת ממנו הבת לצאת ביחד עם חברתה לחופשה בצרפת, ובראיין מהסס. הוא לא משתגע על הרעיון שבתו, שטרם מלאו לה 18, תצא רחוק מדי מטווח הראייה שלו. אבל התחנונים והלחץ מצד האישה לשעבר עושים את שלהם, ובראיין חותם בלב כבד על ההיתר שמאפשר לבתו לצאת את גבולות ארה"ב התרבותית והבטוחה אל צרפת חסרת החוק והמסוכנת, שבה אנשים כמו רומן פולנסקי מסתובבים חופשי. הבת, כמובן, נחטפת על ידי ארגון רשע כמעט ברגע שהיא יורדת מהמטוס, כי ככה זה בצרפת.
החטיפה הצפויה מתרחשת, כאמור, לאחר כחצי שעה של אקספוזיציה טרחנית למדי, ואז דברים מתחילים לזוז. לחוטפים מתברר שהם הסתבכו עם האדם הלא נכון: בראיין קופץ על המטוס הראשון ומתחיל לטבוח בהם (ממש ככה), בזה אחר זה. וכמו כל רשעים ראויים לשמם בסרט אקשן, הם לא מבינים את הרמז, ומתעקשים להחזיק את הבת שלו. בראיין נתקל בצרות גם מצד קולגה לשעבר בשירות הביטחון הצרפתי ונציג בכיר של ממשלת צרפת בהווה, ששב ומפציר בו "לא לעשות בלאגן". אבל ניסן, כמו אמריקאי אופייני, עושה בלאגן.
פייר מורל, הבמאי, עשה גרסה לז'אנר "הגיבור שיוצא לסגור לרעים את הבאסטה, וכל האמצעים כשרים". מהסיבה הזאת, תמצאו פה רק שתי סצינות קצרות (ומרשימות) של זינוקים ממקומות גבוהים, ועיקר האקשן מתרכז במגוון הדרכים שבהן בראיין מפרק לאנשים אחרים את הצורה: הוא מרביץ להם, יורה בהם, ומפעיל עליהם לחץ פיסי מאוד לא מתון כשהוא רוצה להוציא מהם אינפורמציה – למשל, באמצעות מתקן עינויים חשמלי שהוא מרכיב בכלים פשוטים שאפשר למצוא בכל בית. ובניגוד לגיבורי אקשן מודרניים ותקינים פוליטית, שמרביצים אבל לא הורגים, בראיין גם דואג שהחבר'ה הרעים ימותו כשהוא גומר איתם. מעבר לבעיה המוסרית שיכולה להיות לאנשים עם הסיפור הזה, יש בעיה פוטנציאלית בסיסית יותר עם הבימוי של סצינות האקשן: הסרט עובר בהן לצילום רועד עם עריכה מקוטעת, סערה קצרה של דם ויזע, שבסופה הגיבור עובר לזירה הבאה, משאיר מאחוריו ערימה נאה של גופות. יהיו שימצאו את זה אפקטיבי (למשל אני) ויהיו כאלה שלא (למשל אח שלי, שראה איתי את הסרט). בין סצינת אקשן אחת לשניה ישנן גם סצינות בלשיות קצרות שבהן מנסה בראיין להבין לאן נעלמה הבת שלו, אבל בתחום הזה התסריט צולע. כשבאמצע עיר גדולה כמו פריז הגיבור מקבל רמזים כמו "זה באתר הבניה", ומיד יודע להגיע בדיוק למקום הנכון (אתר הבניה היחיד בעיר?), זה לא ממש אמין.
אפשר היה לסיים את הביקורת כאן, שהרי מלבד האקשן שלשמו התכנסנו, אין הרבה דברים אחרים בסרט. ובכל זאת שווה להדגיש שוב עד כמה הסרט הזה נאמן למורשת חוסר התקינות הפוליטית מהסרטים שהוא מתרפק עליהם: כבר מזמן לא נראה על מסכינו סרט שממנו יצאו כל כך רע נשים, ערבים, ובמיוחד צרפתים. מורל מציג את פריז כבור בלי תחתית של אלימות, שחיתות ופריצות, עיר החטאים (זאת מהסרט והקומיקס) של אירופה. וכמובן, ישנו אופיו הלא הומני של הגיבור, שכבר נדון קודם. ניסן הוא שחקן מוכשר בהרבה מהשוורצנגרים והסטאלונים שכיכבו בסרטים מהסוג הזה בעבר, ולמרות שקשה להגיד שהוא במיטבו בסרט הזה, הוא בהחלט מצליח להביא את האמינות והסמכותיות שלו לתפקיד מכונת ההרג שנאלצת לחזור מהפנסיה. גם אוליביה ראבודין בתפקיד מקבילו הצרפתי מצוין, ולמעשה מגלם את התפקיד הטוב ביותר בסרט. כל יתר השחקנים לא נדרשים ממש להפגין כישורי משחק – רובם נמצאים בסרט על תקן של בשר תותחים.
'חטופה' הוא סרט מאכזב משהו בהשוואה לאקשן האלגנטי שהציע הסרט הקודם של מורל, אבל עבור חובבי האקשן המלוכלך, הוא בהחלט יספק את הסחורה. אחרים יוכלו לראות בו מין מחווה נוסטלגית לסרטים שכבר לא עושים היום. לאלה שנוטים לקחת את הסרטים ברצינות רבה מדי מומלץ לחפש סרט אחר.
רגע, אז אפשר להגיד שהוא טוחן אותם לעפר מר?
על הקטע עם פולנסקי.
ואף מילה על לוק בסון, שמעורב גם בקודם ובעוד כמה סרטי אקשן מעולים מהשנים האחרונות ('המשלח')?
אגב, הלינק ל'b-13' שימושי כמו פתק לבן בקלפי.
זה רק אני או....
שהסרט יותר מדי מזכיר את "איש על אש" (או איך שלא קראו לו בעברית) של דנזל שכותש אנשים בדרך להציל את דקוטה במקסיקו?
'נקמה בוערת'
וזה לא רק אתה. גם לי הביקורת העניקה דז'ה-וו של נקמה בוערת.
לא משהו
מצד אחד, ברור שלא מומלץ (וגם די קשה) לקחת את הסרט ברצינות. מצד שני, לאורך רגעים ארוכים מדי נראה שהוא משום מה כן לוקח את עצמו ברצינות, ואז מתקבלת התחושה שהסרט מלא ברגעים מצחיקים שלא במתכוון. או סתם גרוע.
האקשן סביר ולפעמים אפילו נחמד, אבל לא יותר. ומכיוון שחוץ מזה אין לסרט מה להציע, התוצאה הסופית לא ממש מלהיבה.
חארות
חארות היטרים פויה קקאקות, חטופה הסרט הכי טוב שיצא במילניום האחרון. טרולים מניאקים לכו תראו מרוול עם איזה מגודל ירוק ואחד שלא גוזר ציפורניים.
לקח לך עשר שנים לחשוב על התשובה, גרייט סקסס!
(ל"ת)
סרט נהדר מהסוג הישן
כבר לא עושים סרטים כאלה. אמנם לא מדובר בסרט עמוק ומורכב במיוחד, אך בכל זאת סרט עמוס אקשן טוב, ואני בכל אופן, נהנתי מכל רגע.
סרט קיץ מצויין.
היי!
גם ג'יימס בונד האחרון הרג כמה וכמה אנשים בסרט האחרון.
ובאמת גם הוא היה יוצא דופן בזה.
לא מסכים
ליאם ניסן הוא גאון ומעלה כאן הופעה מקצועית ומרגשת ביותר, ממולץ!
שתי נקודות:
1. "אבל ניסן, כמו אמריקאי אופייני, עושה בלאגן."
מעניין עד כמה המבטא האמריקאי שלו בסרט אמין. הוא במקור סקוטי/אירי, לא?
2. "ובניגוד לגיבורי אקשן מודרניים ותקינים פוליטית, שמרביצים אבל לא הורגים, בראיין גם דואג שהחבר'ה הרעים ימותו כשהוא גומר איתם. מעבר לבעיה המוסרית שיכולה להיות לאנשים עם הסיפור הזה…"
אני מפספס פה משהו. אמנם לא ראיתי הרבה סרטי אקשן לאחרונה (ומכאן כנראה, בורותי), אבל ממתי העולם נעשה כ"כ רגיש ו-PC שכ"כ אכפת לו אם הרעים בסרט אקשן סטנדרטי מתים? הרי בדיוק בשביל זה הם שם. בכל סרטי האקשן האחרונים שנעשו לא מראים את הרעים מתים?
ההבדל
הוא שבחלק מהמקרים בסרט הוא דואג להרוג את הרעים גם כשזה לא הכרחי, אחרי שהם כבר לא מהווים איום או מכשול. בכל סרט אקשן סטנדרטי רואים את הרעים מתים, אבל זה לרוב בסיטואציות של "אני או הם".
בנוגע למבטא שלו, לא שמתי לב אליו כך שהוא כנראה היה בסדר.
ההבדל
אמנם, זה לא סרט, אבל "24" היא כבר מזמן פורצת דרך בכל הנוגע לחיסול רעים שכבר הוכנעו (ועינויים קשים שלהם כדי לחלץ מידע) כך שהטרנד קיים.
''זה באתר הבניה''
טוב שהבת שלו נחטפה בפריז ולא בירושלים, אחרת הוא באמת לא היה מצליח למצוא אותה עם הרמז הזה.
היו צריכים לתרגם את שם הסרט ל..
"החוטפים חוטפים".
בנוגע לאתר בניה...
הוא עקב אחרי המכונית של האיש שלו צותת…
אפילו אני הבנתי את זה! ואני דפ"ר, תשאלו את ארמדיו…
בלוק 13
אני חייב לציין שבעקבות הביקורת רצתי לראות את "בלוק 13" וזה סרט חבלעלהזמן.
הלוואי עלינו כזה אקשן בסרטים הוליוודים. ראיתי את כל סרטי זהות XXXX והסרט הזה לוקח אותם בסיבוב.
מומלץ לראות!
מסכים בהחלט
וזה בדיוק הזמן והמקום לתהות: למה אף אחד לא קם למחות כשסרטי אקשן טובים ומשובחים ('המשלח' 1 ו-2, 'קראנק', 'יאמאקסי', 'b13') זוכים לבוז מצד המפיצים?
אגב, מצחיק איך כל אחד איך מפרש את ה-b איך שהוא רוצה.
אחלה ביקורת
זאת הייתה אחת מהביקורות המוצלחות ביותר שקראתי באתר בזמן האחרון. בעיקר נתנה לי חשק לראות שוב את B13 . סחתיין בןאדם.
שאלה דחופה !!!
לאיזה גיל הסרט?
לא מומלץ לגילאי שבע ומטה
למה ביאסת אותו?
לא ראיתי את הסרט
אבל אני משער שאם יש לו הגבלת גיל אז הסרט מוגבל מגיל 16.
סרט מדהים!!!
מה קרה לכם? מה זו הביקורת הזו? חיפשתי אתר בו אוכל להלל ולשבח את הסרט המדהים הזה! שהוא גם מדהים גם מותח גם עם מוסר השכל וגם מעניין!!
סרט מ ה מ ם אתמול ראיתי אותו יחד עם בעלי ושנינו מאוד מאוד נהנינו!! טיפונת מצחיק, סופר מפחיד (טוב רק אני זאת שפחדה) מלא אקשן איכותי, השחקן הראשי (שמשחק ברשימת שינדלר) משחק מ צ ו י ן!!!
בקיצור סרט חובה. וחובה בקולנוע!! בשביל כל האפקטים ואיכות הרוזולוציה!
מה מוסר ההשכל?
זה כבר הופיע בביקורת
אל תסעו לצרפת.
''אחי, איפה הבת שלי?''
מה מוסר ההשכל?
תשמרו על הילדים שלכם קרוב. ותנתרו אחריהם כל הזמן.
אחלה סרט
חרא מסר.
וליאם ניסן הוא סטיבן סיגל החדש!
קמפיין לדיכוי התיירות
את הפסקה הפותחת של הביקורת הזו לא אני ניסחתי אלא העורך, ולמרות שהיא נשמעת מה-זה מצחיקה, מסתבר שיש דבר כזה במציאות: אתרים שסובלים מהצפה בתיירים פתחו בשנים האחרונות במסעות-פרסום ל*דיכוי* התיירות בהם. בהרצאה שהייתי היום ניתנו הדוגמאות של קי-ווסט בפלורידה וונציה באיטליה. המקרה האיטלקי משעשע במיוחד: מודעות בקמפיין הראו צילומי-תקריב של המים המזוהמים בעיר, וסיסמאות שאלו את התיירים "כמה ג'אנק כבר אפשר לקנות בחנויות?"
התכליתיות. התכליתיות..
הסרט לא כ"כ טוב מבחינת העלילה ועם המון חורים (איך הם בכלל חזרו מפריז?) ולמרות שהוא צרפתי, הוא מקרין, בהתחלה ובסוף, משהו מאד מאד אמריקאי שטחי ודפוק.
אבל…
המכות חברים. המכות.
זה מה שמדהים בסרט הזה ועושה אותו שונה (ופי אלף יותר טוב) מכל ה ואן דאם למינהם.
בנאדם בן 50 פלוס, בלי שום חשק לעשות פוזות, שנראה עצבני ומרוכז באמת במה שהוא עושה – פשוט הולך ועושה את זה. והוא אפילו לא חולם לתת 2 מכות איפה שאפשר לתת רק 1.
זה מה שעושה את הסרט הזה ומה שעושה את הסרט לטוב (מאד? לא בטוח). שווה צפיה.
מה אתם בסדר?
אוקיי..לא קראתי את הסיקור , רק ריפרפתי עליו ועל התגובות.
אתם צריכים פסיכולוג או משהו.
אין בסרט אקשן? אוי ואבוי.
שהמציאו את המילה "אקשן" קיבלו השראה מהסרט הזה.
אנשים כבר התרגלו (לצערי) לראות סרטים ששמים דגש על המורכבות של הסרט, על כל העניין של החידות-פלאשבקים-מסרים-וכל מיני דברים שצריך לחשוב מעבר לקו הישר של העלילה, אני לא יודע מה איתכם,
אבל אני מעדיף לראות בלופים את הסרט Taken מאשר לראות פעם וחצי את ממנטו. את ממנטו אתם אוהבים בטח נכון? כי סרט פיסכוטי שצריך לחשוב הרבה, והוא "רציני", אמת?
Taken לא בא להמציא את הגלגל מחדש. הוא מראה משהו קונקרטי שקורה בעולם, ועוקב אחרי אבא, ליאן ניסן שהוא משחק מעולה, פנומן, שמחפש לנקום בחוטפיה.
מה, אתם באמת לא התחברתם לדמות הגיבור ורציתם שהוא ייצא למסע נקמה? פויה..
הסרט לא חף מפגמים, ישנם קטעי "רמבו", ואין שום רובד משפטי-חוקי ..דבר שבאמת חסר והיה מוסיף נפח, אבל חוץ מזה, זהו סרט שמעביר בצורה מעולה את המסר, סרט שסוחף אותך מהתחלה ועד הסוף, עשוי טוב. ככה צריך להיראות סרט.
תודה רבה.
בפעם הבאה רצוי לקרוא את הביקורת והתגובות.
כי לא לגמרי ברור עם מי ההודעה שלך מתווכחת.
איתכם.
איך להראות בת שבע עשרה כשאת בת עשרים וחמש?
תלמדו ממגי גרייס:
תנופפו בידיים, תצווחו, אמאלה, אבאלה, שיואו (רק באנגלית) תקפצצו, תייללו, תבכו כשאבאלה מסרב, תשאגו כשאבאלה מרשה וכו' וכו'.
ככה תוכלו להוריד מגילכם 8 שנים לערך בלי לבקר באיזה מעיין נעורים.
הסרט הזה מוכיח, למעשה,
שבגלל כל הביקורת על ה"אקשן האמריקאי", בהוליווד כבר לא מעזים לעשות אקשן אמריקאי טיפוסי, ורק בארצות אחרות מגדילים לעשות ומוציאים סרטי "אסכולה ישנה" כמו זה.
אולי בהוליווד צריכים לשקול שנית. אני מאוד נהנתי מ"חטופה", מאותה הסיבה שנהנתי כל כך מ"עדות שבורה"- גם הוא היה סרט בית משפט קלאסי שכבר לא רואים רבים ממנו.
אולי אני סתם בן אדם נוסטלגי, אבל הלוואי וירבו סרטים כמו זה.
הסרט מוצע בחינם ב-VOD של הוט היום ומחר.
הרעים
לא רק הערבים והצרפתים יוצאים רע בסרט הזה, אלא גם האלבנים, ובקיצור – כל מי שלא ליאם ניסן.
לא שזה מוריד משהו מהסרט שהוא – איך אומרים? – טוב בסוגו.