דו"ח קופות שבורות – 6.11.2005

אין דבר בעולם שיעמוד בפני פנים חמודות ועגולות עיניים. למשל, אף אחד לא יכול על פורפרה כשהיא עושה את פרצוף "קטונקו" שלה, ובהתאם, אף סרט לא יכול על פרצוף האפרוחון החמוד ובר התושיה שהגיע מבית דיסני. 'ציקן ליטל' הוא סרט האנימציה הממוחשבת הראשון של דיסני שהם הפיקו לבד-לבד, ואי לכך, הם השקיעו המון בצדדים הטכניים, כדי להראות שהם לא פחות טובים ממלכי האנימציה, 'פיקסאר'. במידה מסוימת, זה בא על חשבון העלילה. צ'יקן ליטל, אפרוח שנראה כמו הסמל המעצבן הבא של בזק בינלאומי, זורע בהלה בעיר כשהוא טועה לחשוב שהשמים נופלים. כשמתגלה הטעות, קרנו יורדת בעיני כולם והוא נחוש בדעתו לשקם את המוניטין שלו. דווקא כשנראה שהוא עולה על דרך המלך, נופלת על ראשו פיסת שמים אמיתית.

המבקרים לא מאד התלהבו מהניסיון הזה לחקות את הדבר האמיתי. לטענתם, לא משנה אם מדובר באנימציה מסורתית או ב-CGI – הבעיה של דיסני היתה ותישאר הסיפור האנמי. מתחת לשפם הם עוד הספיקו להתמרמר שמה זה כבר משנה, הרי דעתם לא תשנה כלום, וממילא מנגנון השיווק המשומן של דיסני ידאג שכל ילד יראה את הסרט הזה. והם צודקים. בסוף השבוע הראשון לשהייתו של 'צ'יקן ליטל' על המסכים, הוא גרף 40 מיליון דולר. זו אמנם חתיכת פתיחה שכמוה לא ראינו כבר זמן רב, אבל אם המטרה של דיסני היתה להלחם ב'פיקסאר', יש להם עוד דרך ארוכה עד שיגיעו לפתיחת ה-70 מיליון של 'משפחת סופר על' ו'מוצאים את נמו', או אפילו פתיחת ה-60 מיליון של 'מפלצות בע"מ'. בקיצור, לדיסני הולך טוב, אבל לא טוב מספיק. בכל מקרה, עונת החגים מתקרבת, כך שיש סיכוי יותר מסביר שהאפרוח יקרקר לנו בטבלה עוד הרבה זמן. מצד שני, עונת החגים תביא איתה את הסרט הרביעי בסדרת 'הארי פוטר', והוא בוודאי יהפוך לפחם את התבשיל הרך של דיסני. דיסני עצמם, כך נראה, לא ינסו להציל את האפרוח שלהם מהצרה המתרגשת עליו – כבר עתה הם הפסיקו להשקיע בפרסומות שלו ועברו לשווק את 'נרניה'.

במקום השני, במרחק לא מאד גדול, נמצאים סם מנדז, ג'יימי פוקס וג'ייק ג'ילנהול עם 'Jarhead'. הסרט הוא שיר אהבה למארינס, בחורינו המצוינים שהוכיחו את מצויינותם עוד במלחמת המפרץ הראשונה, והוא מבוסס על זיכרונותיו של החייל אנתוני סוופורד (למקרה שינסו למכור לכם את הספר). ג'ילנהול נבחר לגלם את "סווף" (אנחנו כבר אחוקים. נ.ב: נו, קניתם את הספר?), והסרט עוקב אחריו עת התגלגל למלחמה והתמודד עם אמיתות פנימיות נוקבות כמו "חם לי". עובדי הכוכבים והמזלות ציפו ש'Jarhead' ירוויח 18 מיליון דולר לכל היותר, אבל הקהל הפגין פטריוטיות אמיתית, והביא את הלוחמים להכנסות סופשבוע של 27.7 מיליון דולר. כיוון שמדובר במספר קולנועים נמוך יותר מאשר 'צ'יקן ליטל', ממוצע ההכנסות לקולנוע של 'Jarhead' גבוה יותר מזה של האפרוחון.

המבקרים, אגב, לא מאד מצדיקים את הרעש. למעשה, הביקורות נחלקות לשניים: החיוביות, שמפגינות פטריוטיות ומספרות עד כמה חשוב ומעניין לראות את המלחמה מבעד לעינו של החייל הפשוט, ועד כמה תפקיד הצלף אינו פשוט כפי שנראה. מנגד, מתרכזות הביקורות השליליות בסיפור עצמו, בכך שאין בו כמעט מלחמה, אין בו כמעט סיפור ובטח שאין מסר.

במקום השביעי נמצא מה שנשמע כמו סרט ההמשך ל'מופע של טרומן': 'Good Night, and Good Luck'. אך לא. זהו השבוע החמישי של 'לילה טוב ובהצלחה', סרטו ההיסטורי והביקורתי של ג'ורג' קלוני. כיאה לסרט בעל התווית "חשוב", השבוע הורחבה הפצתו ל-670 קולנועים, והוא הצליח להשתחל לעשירייה. הסרט מתאר את המאבק שהתרחש בשנות החמישים בין ג'וזף מקארתי, צייד הקומוניסטים, לבין אדוארד מורו מרשת CBS, והמפיק שלו, פרד פריינדלי, שנלחמו במקארתי בעזרתם של חברים טובים. הביקורות, כמובן, משבחות בלי הכרה, ומציינות במיוחד את המשחק של כולם, את השחזור התקופתי, העיצוב (שחור לבן!) ואת המסר האישי של קלוני, שהוכנס לסרט. הסרט, אגב, נעשה בתקציב זעום של שבעה מיליון דולר. המקום השביעי הביא לו שלושה מיליון דולר, ויחד עם רווחי ההפצה המצומצמת, הוא הגיע כבר לרווחים של 11 מיליון דולר.

המקום התשיעי מביא איתו את 'Shopgirl', עם סטיב מרטין, קלייר דיינס וג'ייסון שוורצמן. גם הסרט הזה היה בשבועות קודמים בהפצה מצומצמת בת קולנועים בודדים, ועתה הורחב מעט להפצה מוגבלת (כ-500 קולנועים). מדובר בעיבוד לספרו של סטיב מרטין, העוקב אחר מירבל בטרספילד (קלייר דאנס) העוברת ללוס אנג'לס מתוך תקווה ששם תתחיל לחיות. צעיר נעבעך מחזר אחריה, וכמוהו גם קשיש עשיר. בקיצור, תהליך ההתלבטות-התאהבות-אכזבה שמוכר היטב לכל צופי 'סקס והעיר הגדולה'. הביקורות חצויות בדעתן. כולם מסכימים שמה שאמור להצחיק נשאר לפעמים בחזקת "אמור". יש שקונים את המסר המריר של הסרט, ולא מצפים ממנו לצחוקיה ושיגועים, ויש המתמרמרים על חסרונו של עומק, ועל כך שהסרט מהווה שיר הלל לגברים מזדקנים, שהחזות שלהם אינה הכל ובעצם יש להם הרבה מה להציע.

שאר הטבלה מפגינה אופטימיות זהירה. למעט 'המסור 2', שירד ב-47%, וגם זה סביר כשמדובר בסרט אימה, כל שאר הסרטים ספגו ירידות זעירות בלבד. ובכל זאת, למרות הסכומים המכובדים של הסרטים שבמקום הראשון והשני, ולמרות הירידות הלא גדולות, גם השבוע הצטרף לשורת השבועות המפסידים בהשוואה לשבוע המקביל בשנה שעברה. נו טוב, בשנה שעברה יצא 'משפחת סופר-על'.

בשבוע הבא: ביום רביעי נלמד איך הופכים לעשירים מ-50 סנט, ב-'Get Rich or Die Tryin". בסוף השבוע יגיעו 'Derailed' עם קלייב אוון וג'ניפר אניסטון, ו-'Zathura', הגירסה החללית ל'ג'ומנג'י'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Chicken Little – 40.0 (40.0)
2. Jarhead – 27.7 (27.7)
1. Saw II – 16.9 (60.1)
2. The Legend of Zorro – 10.0 (30.1)
3. Prime – 5.1 (13.3)
4. Dreamer – 4.8 (23.8)
7. Good Night, and Good Luck – 3.1 (11.0)
6. The Weather Man – 2.9 (8.7)
9. Shopgirl – 2.5 (2.5)
10. Flightplan – 2.3 (84.4)