דו"ח קופות שבורות – 5.6.2005

18.3 מיליון דולר, בייביעל פי העיתונות ההוליוודית של השבועות האחרונים, אפשר לחשוב שסוף העולם מתקרב. "האם זהו סופו של הקולנוע?!" ו"הוליווד מתמוטטת!!1" הן כותרות שאולי לא פורסמו, אבל מעבירות את רוח הדברים: האווירה מזכירה במשהו פאניקה. הסיבה הפשוטה: מכירות הכרטיסים לאורך כל שנת 2005 עד כה היו נמוכות באופן משמעותי מאלה של השנה שעברה. מה, זהו? כן, זהו. בעולם הקופות השבורות, אם שיאים לא נשברים כל שנה מחדש, זה סימן שמשהו לא בסדר; וההכנסות הקולנוע השנה לא הצליחו לשבור אף אחד משיאי השנה שעברה. עד תחילת עונת סרטי הקיץ, אפשר היה לבטל את הבהלה הזאת בחיוך מזלזל. יש סיבה פשוטה מאוד לכך שהכנסות הקולנוע השנה לא עומדות ברמה של השנה שעברה: ישו. 'הפסיון של ישו' יצא בפברואר 2004 והכניס 370 מיליון דולר. סכומים כאלה לא נראים לעתים קרובות בחורף, או בכלל, למעשה, ואם מוציאים את הסרט הבודד הזה מהמשוואה, אז הכל בסדר והעסקים כרגיל.

אבל חודש מאי כבר עבר וחלף, ופתאום נדמה שאולי השמועות על מותו של הקולנוע לא היו מוגזמות כל כך. בואו נראה: בתקופה המקבילה בשנה שעברה, מה היה לנו? 'ואן הלסינג', שטראשיותו לא הפריעה לו להגיע להכנסות של 114 מיליון דולר; 'טרויה', שנחשב לאכזבה ובכל זאת עשה 119 מיליון; 'היום שאחרי מחר' עם 128 מיליון, 'שרק 2' עם 300 ומשהו מיליון, ו'הארי פוטר והאסיר מאזקבאן' שהגיע קרוב ל-100 מיליון בסוף שבוע בודד. והשנה, איזה להיטים גדולים היו לנו? סית', זה מה שהיה. אין ספק שג'ורג' לוקאס לא יצטרך לשבור קופת חיסכון בקרוב, אבל מלבד הסרט הבודד הזה, לא היה אף סרט אחד נוסף שהגיע ל-100 מיליון ומעלה. סליחה, קבלו תיקון, מוסרים לי שממש ברגעים אלה 'מדגסקר' הגיע ל-100.4 מיליון. באמת תודה רבה. אז מה הולך כאן? הקהל באמת נוטש את האולמות?

ורק כדי להפוך את הבהלה לשלמה, הגיע סוף השבוע האחרון. שלושה סרטים חדשים יצאו לאקרנים, והקופות לא הזדעזעו. הן אפילו לא זזו. שלושת המקומות הראשונים בטבלה השבועית שייכים לאותם סרטים שהיו בהם בשבוע שעבר. למען ההגנות, רק אחד מבין שלושת הסרטים החדשים היה אכזבה אמיתית; שני האחרים היו סרטים קטני תקציב וציפיות. אבל זה בוודאי לא יעצור את הכותרות הזועקות על החרפה במשבר הקופתי, ומאשימות את האינטרנט. אישית, אני עדיין מאמין שהאשמים הם הסרטים. לא היה הרבה מה לראות החודש. כשיהיה, אנשים יבואו. אבל אני מקדים את המאוחר. נתחיל מלמעלה.

בשבוע שעבר ניהלו 'מדגסקר' ו'היארד הארוך ביותר' קרב עיקש על המקום השני, כשבכל יום התוצאה מתהפכת. השבוע יש מנצח ברור: החיות המדברות. המאבק אמנם עדיין היה קשה וצמוד, אבל לפחות התוצאות הפעם אינן פתוחות לפרשנות: 'מדגסקר' עלה אל המקום הראשון, עם הכנסות של 28.1 מיליון דולר; 'היארד הארוך' שהירידה בהכנסותיו היתה קצת גדולה יותר, נמצא טיפה מאחוריו, עם 26 מיליון. הכבוד שבכיבוש המקום הראשון לא משנה את העובדה ש'מדגסקר' לא ממש עומד בציפיות שנתלו בו. כמו כל סרטי האנימציה הממוחשבת, גם הוא ירוויח לא מעט, אבל אין שום ספק ש'שרק' הוא לא.

במקום השלישי – שוב, בהפרש קטנטן – נמצא 'נקמת הסית', שעליו כבר נאמר כמעט הכל. השבוע 'נקמת' שבר את השיא העולמי בהאצה מ-0 ל-300 מיליון: 17 יום, כשהוא משפר ביום אחד את השיא הקודם, של 'שרק 2'. למרות זאת, נראה שמסע שבירת השיאים של 'נקמת הסית" מסתיים כאן. הסרט חווה השבוע ירידה לא סימפטית של כמעט 55% בהכנסותיו, ולמרות שאף אחד לא ייקח ממנו את היותו הצלחה אדירה, אפשר כבר לראות את הסוף.

אבל את כל הסרטים האלה כבר פגשנו בשבוע שעבר. צריך לרדת עד למקום הרביעי כדי למצוא מישהו חדש, וכאן מדובר בהחלט בפאדיחה. כמעט בכל קיץ יוצא איזה סרט דרמטי אחד, מתחרה מוקדם על האוסקרים, ומנקז אליו את כל האנשים שלא סובלים סופר-גיבורים ואת אדם סנדלר. לפני שנתיים, למשל, זה היה 'אגדה אמריקאית: סיביסקיט', סרט ספורט תקופתי המבוסס על סיפור אמיתי שהיה בתקופת השפל הכלכלי של שנות השלושים בארה"ב. הסרט הצליח למדי בארה"ב (בארץ הוא הופיע ונעלם לפני שיכולתם להגיד "אגדה אמריקאית"), והשנה הוחלט לשחזר את ההצלחה. התקופה נשארה אותה תקופה, הספורט הוחלף ממירוצי סוסים לאיגרוף, הסוס הקטן והמכוער הוחלף בראסל קרואו (עם רנה זלווגר כבונוס) ושם הסרט הוחלף ל'סינדרלה מן': סיפורו הנוסחתי עד דמעות של מתאגרף כושל שקם מאשפתות ומגיע לצמרת נגד כל הסיכויים. מאחורי הקלעים נמצאים רון הווארד הבמאי ועקיבא "באטמן ורובין" גולדסמן התסריטאי. בפעם הקודמת שבה גולדסמן, הווארד וקרואו שיתפו פעולה, ב'נפלאות התבונה', שלושתם יצאו מהעסק עם אוסקרים ביד. גם הפעם הם הלכו על נוסחה מנצחת, המבקרים שרו שירי הלל, ובכל זאת, משהו היה חסר: הקהל. 'סינדרלה מן' הכניס בסופ"ש 18.3 מיליון דולר. ההשוואה המתבקשת: 'סיביסקיט' התחיל את הקריירה עם סופ"ש של 20.9 מיליון, בלי להתהדר באף כוכב בדרגתו של קרואו. אנחנו לא נקבל בקרוב הזדמנות לשפוט ולבדוק למה הנוסחה פיקששה הפעם: 'סינדרלה מן' לא צפוי להגיע אלינו לפני אוקטובר.

לסרט שבמקום החמישי, 'אחוות המכנסיים הנודדים', היו שאיפות צנועות הרבה יותר: להיות הצ'יק פליק של הקיץ. הסרט מבוסס על ספר רב מכר של אן ברשרס, ומספר על ארבע חברות טובות שעומדות לבלות את חופשת הקיץ הראשונה שלהן בנפרד זו מזו. בכדי לשמור על הקשר בינהן, הן קונות זוג מכנסי ג'ינס, שנודדים בין כל הבנות, כל אחת והתלאות הרומנטיות או המשפחתיות שלה. בין ארבע הבנות נמצאות אלכסיס בלדל, הידועה לחלופין כרורי גילמור או כבקי צחת המבט מ'עיר החטאים', ואמבר טמבלין, המוכרת כג'ואן מארקדיה. באופן קצת מפתיע, היחס שהסרט קיבל מהמבקרים לא היה שונה בהרבה מזה של 'סינדרלה מן': גם הסרט הזה לא ממש מפתיע או מחדש, הם טוענים, אבל הוא טוב בתחומו ועושה את העבודה. בקופות הסרט הכניס כ-10 מיליון דולר צנועים, אבל אין סיבה להתלונן. הכל, כמובן, עניין של ציפיות.

עוד שני מקומות למטה אפשר למצוא את הסרט החדש האחרון השבוע, 'Lords of Dogtown' – סיפורם המבוסס-על-סיפור-אמיתי של הפושטקים בני שנות השבעים שחיפשו דרך להתאמן בגלישת גלים גם בימים בלי רוח, והמציאו את ספורט הסקייטבורד כמו שהוא מוכר כיום. גם מהסרט הזה אף אחד לא ציפה לגדולות, ובכל זאת 5.6 המיליונים שהכניס הם בוודאי די מאכזבים.

בפינת הפטריוטיות, חגיגה נחמדת: 'ללכת על המים' מציג בהפצה מוגבלת בארה"ב כבר 14 שבועות. להתמדה יש שכר, והשבוע הסרט חגג הגעה להכנסות של 2 מיליון דולר. בקנה המידה שעליו אנחנו מדברים כאן (הסרט מעולם לא הוקרן ביותר מ-50 בתי קולנוע בו זמנית), זוהי בלי ספק הצלחה, ועל פי המפיצים, זהו הסרט הישראלי המצליח ביותר אי פעם בארה"ב. וואלה? לא נתווכח. מזל טוב!

האם השבוע הבא יגדיל את מינון הסרטים המצליחים באמת בקיץ הזה? הזדמנויות יהיו: 'מר וגב' סמית' עם בראד פיט ואנג'לינה ג'ולי, 'הרפתקאות הילד-כריש וילדת הלבה' של רוברט רודריגז, קומדית השחורים 'The Honeymooners' והמותחן הצרפתי 'מתח גבוה'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. Madagascar – 28.1 (100.4)
2. The Longest Yard – 26.1 (95.8)
3. Star Wars: Episode III – Revenge of the Sith – 25.1 (307.9)
4. Cinderella Man – 18.3 (18.3)
5. Sisterhood of the Travelling Pants – 9.8 (13.6)
6. Monster-In-Law – 6.0 (71.1)
7. Lords of Dogtown – 5.6 (5.6)
8. Crash – 3.3 (40.9)
9. Kicking and Screaming – 2.3 (47.7)
10. Unleashed – 0.8 (23.6)