דו"ח קופות שבורות – 3.6.2001

זה רק אני, או שאין מה
לראות בקולנוע? לא, עזבו
לשניה את אמריקה, תיכף
נגיע לזה. אני מדבר על
הארץ. זה לא קשור לדו"ח
קופות, אבל אם אין לי איפה
לקטר על דברים שמציקים לי, מה הטעם להיות עורך אתר על קולנוע? בזמן האחרון התחלתי לקבל את ההרגשה המפחידה שהאתר נהיה קטלני במיוחד. נראה כאילו כל הביקורות שלנו הן שליליות. מבדיקה חוזרת התברר בלי צל של ספק: זה לא אנחנו. זה הסרטים שגרועים. והריצפה גם עקומה, אבל זה כדי שאלה שמקדימה לא יסתירו.

באמת, אם האטרקציה המרכזית של 'רב חן' השבוע היא 'משחקי חברה' (הסרט הכושל ביותר בהסטוריה!), כנראה שהמצב יכול היה להיות יותר טוב. 'המומיה 2' היה בלוקבאסטר חד פעמי, ולמרות שבארץ לא מתפרסמים נתוני קופה מלבד כשזה נוגע ל'אסקימו לימון', הייתי מהמר שמספר הכרטיסים שהוא מכר עד היום הוא בין המון-המון-המון לטונות. אם אתה חובב אקשן הוליוודי – ובימים טרופים אלה, כשברחובות הדכאון חוגג ובטלויזיה יש רק פוליטיקה, זאת בחירה מובנת ביותר – אין לך שום ברירה אחרת. אם אתה חובב סרטי איכות, סביר להניח שאת 'רקוויאם לחלום' כבר ראית.

בארה"ב הקיץ דוקא בשיאו, אבל, חוץ מ'המומיה 2' עדיין לא הרגשנו את זה. הבדלי הזמנים ביננו להוליווד גורמים לזה שכשאצלנו אמצע הלילה, אצלם צהריים, וכשאצלם אמצע הקיץ, אצלנו עדיין שממה חורפית. בינתיים אפשר רק להסתכל על מה שקורה שם ולהזיל ריר. ולשם כך הרי התכנסנו כאן היום. אז ככה:

'פרל הארבור' הוא לא טיטאניק. העובדה המצערת הזאת התבררה השבוע מעל לכל ספק, כשהסרט שהיה אמור להיות להיט השנה הידרדר מ-75 מיליון דולר בסוף השבוע הקודם ל-30 מיליון דולר השבוע. זאת לא התרסקות חריגה, בסטנדרטים של שוברי קופות קיציים – ל'מומיה' קרה בדיוק אותו הדבר – אבל הציפיות… על הציפיות המוגזמות מ'פרל' דיברנו כבר בשבוע שעבר. אם למישהו עוד היתה תקוה שבשבוע השני שלו 'פרל הארבור' יוכיח שהוא לא סתם עוד שובר קופות סטנדרטי אלא תופעה יוצאת דופן, הן התבדו עכשיו לחלוטין. 'פרל הארבור' ירוויח בסופו של דבר הרבה מאוד כסף, ויירשם בהסטוריה כאכזבה גדולה. כגודל הציפיות כך גודל השמיכות, כמו שאמר פעם דני רובס.

'שרק', לעומת זאת, הוא בהחלט תופעה. גם הוא סבל ירידה משמעותית מהשבוע שעבר, אבל קטנה יחסית לזאת של 'פרל הארבור', וצימצם את ההפרש בינהם ל-2 מיליון דולר בלבד. מרשים? בהחלט – אבל זה עוד לא הכל: כרטיס קולנוע לילד עולה במדינות מתוקנות פחות מאשר כרטיס למבוגר. 'שרק' מסווג כסרט ילדים, למרות שגם מבוגרים נהנים ממנו, וחלק גדול מהצופים שלו הם בוודאי ילדים שהגיעו עם אמא. משמעות העניין היא שלמרות ש'שרק' נמצא במקום השני השבוע, כל הסיכויים שהוא בעצם מכר יותר כרטיסים מ'פרל הארבור'. למרות 'פרל' ולמרות 'המומיה', 'שרק' הוא כנראה הסרט שיגיע הכי גבוה מבין סרטי הקיץ שיצאו עד כה. כרגע הוא לא רק סרט האנימציה שאינו-של-דיסני המצליח ביותר אי פעם, אלא גם נראה כמועמד רציני לגזול מ'מלך האריות' של דיסני את תואר סרט האנימציה המצליח ביותר אי פעם, נקודה.

שלושה סרטים חדשים יצאו השבוע, ואף אחד מהם לא היווה תחרות רצינית לצמד 'פרל' ו'שרק'. 'The Animal' ('החיה') היא קומדיה של רוב שניידר ('הג'יגולו מת מצחוק'), שבה הוא משחק ניצול מתאונת דרכים שבגופו הושתלו אברים של חיות, ושהתנהגותו הופכת לחייתית יותר ויותר. עד עכשיו, השנה היתה מאוד לא מוצלחת לקומדיות "נמוכות". בהשוואה לשרשרת הכשלונות של החורף, 'החיה' הצליח לא רע, גם בקופות (כמעט 20 מיליון) וגם אצל המבקרים. עיקר שכחתי – הסרט הזה גם מסמן את הופעתה הקולנועית הראשונה של קולין. מה זאת אומרת איזו קולין? קולין קולין. זאת החמודה. נו, זאת מהעונה הראשונה של 'הישרדות'. הדיווחים מארה"ב טוענים שהיא אולי לא שחקנית דגולה, אבל היא חמודה לאללה. ועם זה קשה להתווכח.

'מולן רוז" כבר הספיק לעשות סיבוב בקאן, להיות מוקרן שבועיים בארה"ב בהפצה מוגבלת ובהצלחה אדירה, ולהגיע גם לעוד כמה נקודות ברחבי העולם. באוסטרליה, ארץ מולדתם של הבמאי (באז לורמן, 'רומאו וג'ולייט') והכוכבת הראשית (ניקול קידמן) הסרט הוא שובר קופות ענק. בארה"ב הוא הצליח באופן סולידי (14 מיליון), אבל מכובד, בהתחשב בכך שהוא סרט מאוד מוזר: מחזמר. זהו זן נכחד של סרטים שבהם השחקנים פורצים מדי פעם בשירה, בלי סיבה נראית לעין. זה מוזר עוד יותר כשמדובר בסיפור שאמור להתרחש בסוף המאה ה-19 בפריז, ולמרות זאת ניקול קידמן (האוסטרלית, כאמור) ואוון מק'גרגור (הסקוטי) בוחרים לפזם דוקא את מיטב להיטי שנות השבעים והשמונים, וכל זה עשוי בצורת וידאו-קליפ מטורף.

הכניסה הנמוכה של השבוע היא של קומדיה נוספת, '?What's the Worst that Could Happen' ('מה כבר יכול לקרות', בתרגום חופשי – ציטוט של קבלן השיפוצים של אולמי ורסאי, אם אני לא טועה) שבה המיליארדר דני דה ויטו תופס את הגנב מרטין לורנס על חם, וגוזל ממנו טבעת בעלת ערך סנטימנטלי חשוב. לורנס נשבע לנקום. דה ויטו מחזיר מלחמה, והמבקרים טוענים ששום דבר מזה לא מצחיק.

'המומיה 2' הולך בדרך כל בלוקבאסטר – למטה, ומהר. ובכל זאת, הוא יגיע ראשון, כנראה, אל קו 200 מיליון הדולר. לעומת זאת, 'עיני מלאך', עם הכנסות של 22 מיליון בלבד במשך שלושה שבועות, הוא באופן רשמי הכשלון הגדול של הקיץ עד עכשיו, וגם 'סיפורו של אביר' לא מלקק דבש. מבין הסרטים מהעידן שלפני 'המומיה' שרדו בתוך עשרת הגדולים רק שנים: 'יומנה של בריג'יט ג'ונס' ו'ממנטו', ומתקבל על הדעת שבשבוע הבא גם שני אלה ייעלמו.

בשבוע הבא גם ייצאו בארה"ב שניים מסימני השאלה הגדולים של הקיץ, סרטים שלא ברור איזה גודל הכנסות אפשר לצפות מהם: 'אבולוציה' ו'Swordfish'. ואלינו יגיע 'פרל הארבור', ואחריו עוד שרשרת של להיטי קיץ, ואולי סוף סוף יהיה מה לראות בקולנוע.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Pearl Harbor – 30.0 (119.3)
2. Shrek – 28.4 (148.6)
3. The Animal – 19.8 (19.8)
4. Moulin Rouge – 14.2 (14.9)
5. What's the Worst That Could Happen? 13.2 (13.2)
6. The Mummy Returns – 7.5 (181.0)
7. A Knight's Tale – 3.4 (49.4)
8. Bridget Jones's Diary – 2.1 (65.4)
9. Angel Eyes – 1.8 (21.7
10. Memento – 1.1 (16.0)