דו"ח קופות שבורות – 30.11.2004

תושבי כפר סבא והסביבה ודאי שואלים את עצמם בשבוע האחרון, מהו אותו קול צפצוף גבוה ורם שנשמע בחוצות העיר מדי לילה. האם אלו הן יללותיו של איש-זאב שנשם הליום? האם זהו קול האוויר היוצא מבלון התכנית הכלכלית? (שימו לב, הומור פוליטי בעין הדג!), או שמא זו ארלקינה? ובכן, דומה, אבל לא – זה הקול שאני עושה כשאני מנסה לנשום ולישון בו זמנית. התיאוריה הסבירה ביותר עד כה גורסת שהתצפית שכתבתי בשבוע שעבר על 'מלחמת הכוכבים' החדש הרגיזה איזה סית' לורד אפל במיוחד, שמאז מפעיל עלי כל הזמן את אחיזת החנק של דארת' ויידר. או זה, או שפיתחתי אלרגיה לדגים. בכל מקרה, הנשימה שלי נשמעת בערך ככה: הההההיייייייייייפפ, אבל יותר גבוה. אחר כך באים שיעולים, וחוזר חלילה, ואחרי מספר רצפים כאלה – בכי תמרורים (שנקטע מדי פעם בעוד ההההההיייייייפפ), כשאני מבין שגם הלילה לא אצליח לישון יותר משלוש שעות. אחר כך אני משוטט בבית, מזעיף פנים לחתולות ומחפש איך אפשר להרוג שעות לילה בצורה שלא תצריך הפעלה של המוח מעבר לפעולות מוטוריות בסיסיות. ואם כבר הצלחתי להירדם לרגע, התינוק של השכנים מיד פורץ בצווחות (הם כנראה מאמינים שצריך לתת לו לבכות עד שהוא נרגע לבד), ואני איתו, תקוע מול ה-DVD של 'ביוניקל 2'. הההההייייייייפפ. מצד שני, באוטובוסים ובתור לקופת חולים אני נרדם יופי. זה די משמח, עד לקטע שבו אני מתעורר בקרית שמונה או אצל הגינקולוג.

בקיצור, הרעיון הכללי הוא שאני נורא מסכן, אבל – תתפלאו – יש לזה גם פואנטה: כמה שאני מתלונן, תהיו בטוחים שאוליבר סטון עוד יותר מסכן ממני.

אומרים שאוליבר סטון תכנן את 'אלכסנדר' שלו במשך 15 שנה. זה גם ארכו של הסרט, בערך. עם צוות של כוכבים נכבדים (קולין פארל, אנגל'ינה ג'ולי, ג'ארד לטו, אנתוני הופקינס, ואל קילמר וכמובן המגה-סטאר רז דגן), תקציב של מאה חמישים ומשהו מיליון דולר ועלילה היסטורית, שבזכותה מורים להיסטוריה עשויים לשלוח את התלמידים לראות את הסרט כשיעורי בית לחופש, הסרט הזה היה אמור לכל הפחות להתחרות ב'טרויה' (הכנסות סופ"ש ראשון: 47 מיליון דולר). זה גם מה שמסע הפרסום העצבני רצה שנחשוב. נו, טועים לפעמים. 'אלכסנדר' עשה במשך סוף השבוע 13 מיליון דולר, מה שמשכן אותו אחר כבוד במקום השישי בטבלה השבועית, ובמקום על האוסקר הוא יתמודד על תואר הפאדיחה הגדולה של השנה. ועל זה כל מי שצפה בסרט יגיד לכם: ביג פאקינג סופרייז. המבקרים יצאו מהסרט משועממים קשות ועצבניים: משע-מם! הם צועקים, ואת התסכול הם מוציאים על אוליבר סטון. מסכן. הסרט יגיע אלינו כבר בסוף השבוע הזה, כאילו שאין לנו מספיק צרות.

כל זה כמובן מעלה את השאלה האם מדובר בשובה של קללת אנג'לינה ג'ולי. הרי רק לפני חודשיים, ג'ולי שברה את מנהגה בקודש והצליחה להשתתף בסרט שאשכרה הרוויח כסף – 'תפוס ת'כריש'. אבל עכשיו הקללה חזרה. או אולי היא עובדת רק על סרטים שבהם אנג'לינה מופיעה ממש, ולא רק עושה קולות.

בארה"ב נחגג השבוע חג ההודיה, זה עם תרנגול-ההודו. החג הזה משמש לאיחוד משפחות, מה שהופך אותו לגן עדן למפיצי סרטי ילדים ו"לכל המשפחה", השנה זה היה בולט עוד יותר מבדרך כלל: כל חמשת הסרטים שבמקומות הראשונים הם סרטים לכל המשפחה. 'אוצר לאומי' שבמקום הראשון (הוא אמנם נראה כמו סרט הרפתקאות קשוח, אבל נושא את הדירוג PG – כלומר, לא אלים, לא סקסי וכשיר לצפיית ילדים) ו'משפחת סופר-על' שבמקום השני, בקושי זזו: הירידה בהכנסותיהם מהשבוע שעבר היא משהו כמו עשרה אחוז. עבור 'סופר-על', זה הספיק כדי להעלות את הכנסותיו הכוללות אל מעל ל-200 מיליון, אחרי ארבעה שבועות. זה אמנם לא שיא חדש של שום דבר, וכבר הבנו ש'סופר-על' לא יגיע לרמת ההצלחה של 'שרק 2' למשל, אבל זה עדיין הרבה מאוד, ומצרף את 'משפחת סופר-על' לשורת להיטי הענק של פיקסאר.

בניגוד לירידות הזעומות של הזוג שבמקומות הראשונים, הכנסות 'בובספוג מכנסמרובע' ירדו ב-44%. כנראה קהל מעריצי הספוג היה נלהב כל כך, עד שכולם רצו לראות את הסרט בסוף השבוע הראשון להצגתו, ואז התפנו לעיסוקים אחרים. מנגד, מצבו של 'רכבת לקוטב' הולך ומשתפר; למרות שמקומו בטבלה לא השתנה (4 בשבוע שעבר, 4 גם היום), הוא הסרט היחיד שהכנסותיו למעשה עלו מהשבוע שעבר. למרות הפתיחה הפושרת לפני שבועיים (22 מיליון), 'רכבת לקוטב' הגיע כבר להכנסות כוללות לא כל כך רעות של 81 מיליון. בערך עשרה מיליון מתוכם הגיעו מגירסת האיימקס-3D של הסרט. בתחום הסרטים ה"רגילים" שהוקרנו במקביל בגירסאות איימקס – 'מתקפת המשובטים' ו'הארי פוטר', למשל – זה שיא חדש. אין המון מסכי איימקס בעולם, לכן סרטי איימקס לא יכולים לעשות בוחטות גדולות בסוף שבוע אחד, ומעולם עוד לא קרה שסרט שמוקרן באיימקס בלבד נכנס לעשרת הגדולים השבועיים. אבל כאיזון, הסרטים האלה עשויים להיות מוקרנים הרבה זמן. וכשאני אומר הרבה, אני מתכוון להרבה – נאמר, כמו האורך של 'אלכסנדר'. במקום ה-53 בטבלת ההכנסות השבוע, למשל, נמצא סרט האיימקס 'טי-רקס', שזהו לו השבוע ה-319 בטבלה. מה שקראתם. בקיצור, עם טיפה אופטימיות אפשר לראות את 'רכבת לקוטב' עדיין מוקרן גם בכריסטמס 2005. הוא עדיין יצטרך לעבוד קשה מאוד כדי להחזיר את ההשקעה העצומה בו, אבל הוא לא הפלופ שחשבנו שהוא בהתחלה.

באמצע, במקום השלישי, יושב 'Christmas with the Krank', שהוא, איך לא, קומדיית כריסטמס משפחתית. לפני מספר שבועות, כשיצא 'לשרוד את כריסטמס' עם טים אלן, המבקרים קטלו אותו לחלוטין (במדד העגבניות הרקובות הוא זכה ל-5% ביקורות חיוביות), אבל לפחות אפשר היה להניח שקומדית הכריסטמס השניה – זאת שיוצאת בקרבה הגיונית לכריסטמס – תהיה טובה יותר. המציאות היא שכמו בלימבו ובתכניות של דודו טופז, אין דבר כזה שאי אפשר לרדת נמוך יותר. 'חג המולד עם משפחת קראנק' קיבל 3% במדד העגבניות, לכן אפשר רק לשמוח על כך שבתור מדינה עם רוב יהודי קיבלנו פטור ממנו. לאמריקאים אין פטור, והם הביאו אותו למקום השלישי, עם 22 מיליון.

פינת הסרט האיכותי שבתחתית: אחרי שבועיים מתחת לעשיריה, נכנס השבוע למקום השמיני 'למצוא את ארץ לעולם לא'. הסרט הוא ביוגרפיה (כמובן. אמרנו איכותי, נכון?), בה ג'וני דפ מגלם את ג'יימס מ. בארי, מחבר 'פיטר פן'. הסרט מספר על ההשראה שהביאה אותו לכתוב את המחזה: ארבעת ילדיה של אם חד הורית (קייט ווינסלט) שפגש במקרה. גם אם זה לא נשמע כמו חומר מקורי במיוחד, המבקרים מריעים: אחלה, מרגש, הידד, עוד הפעם! אומרים שעל תפקידו בסרט ג'וני דפ עשוי לקבל שוב מועמדות לפרס האוסקר, שנגזל ממנו בשנה שעברה. אם זה יקרה, הוא יצטרך כמובן להתמודד מול ג'יימי פוקס של 'ריי', שנמצא השבוע מקום אחד מתחתיו.

בשבוע הבא קרוב לוודאי שלא יקרה כלום. זהו השבוע-שאחרי-ת'נקסגיבינג המקולל, לכן לא יצאו שום סרטים חדשים בהפצה רחבה. למרוץ על משבצת הסרט האיכותי שבתחתית יצטרף 'קרוב יותר' עם נטלי פורטמן, ג'וד לאו, ואמא של הייזל ופיניאס. היא מפורסמת, אז מותר לה לתת לבן שלה שם מגוחך.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד כה.

1. National Treasure – 32.2 (87.3)
2. The Incredibles – 23.6 (214.3)
3. Christmas with the Kranks – 21.6 (30.8)
4. The Polar Express – 19.4 (81.5)
5. The SpongeBob SquarePants Movie – 17.8 (58.8)
6. Alexander – 13.7 (21.8)
7. Bridget Jones: The Edge of Reason – 6.2 (32.0)
8. Finding Neverland – 4.7 (7.8)
9. Ray – 4.0 (65.1)
10. After the Sunset – 3.1 (24.3)