דו"ח קופות שבורות – 28.5.2001

בסוף השבוע הראשון שלו, 'פרל
הארבור' הכניס רק 75 מיליון
דולר.

ונשאלת השאלה: למה "רק"?
75 מיליון דולר זה הרבה מאוד
כסף. ב-75 מיליון דולר אפשר לרכוש חברת תעופה קטנה או כמה חברות סטארט-אפ, ועוד נשאר עודף לפיצוחים ופרארי. ב-75 מיליון אפשר אפילו לממן את מעיין החינוך התורני לכמה שנים טובות, וכל זה עוד בלי להזכיר את מספר הבזוקות שאפשר לקנות בסכום הזה. אם מישהו היה מסדר את כל הבזוקות שאפשר לקנות ב-75 מיליון דולר בשורה, הוא היה מאוד מאוד משתעמם. אפילו בקנה מידה של סרטים הוליוודיים, 75 מיליון דולר הם לא מעט כסף: אפשר לממן בהם סרט מתח סביר אחד, 14 סרטים של קוין סמית', או שליש טיטאניק. רק סרט אחד הכניס אי פעם סכום גדול יותר תוך סוף-שבוע אחד. אז מה עושה המילה "רק" במשפט שלמעלה?

עניין של ציפיות.

'פרל הארבור' היה אמור להיות האבא של כל סרטי הקיץ ומרסק-שיאים בטוח. ראשית כל, בסוף השבוע הנכחי נחגג ה-Memorial Day. בסוף השבוע הארוך (ארבעה ימים) של יום הזכרון האמריקנים נוהגים לכבד את זכר הנופלים בבילויים משפחתיים, פיקניקים וצפיה בסרטים כמו 'ארמגדון' או 'פארק היורה 2'. אם הם היו ישראלים, הם היו עושים מנגל. 'פרל הארבור', לשם שינוי, הוא סרט שיש לו קשר ליום הזכרון, וכך הוא מאפשר לג'ו וג'יין גם להנות מהסרט שכולם מדברים עליו, וגם להרגיש פטריוטיים ולצאת מהקולנוע חדורי גאווה, תוך שירת ההמנון הלאומי בשלושה קולות. הסרט מתרחש על רקע התקפת הפתע היפאנית על הצי האמריקני בפרל הארבור, הוואי, ב-1941, שגררה את ארה"ב לתוך מלחמת העולם השניה – ארוע עצוב מאוד שנראה מצוין.

אבל הפרסום של 'פרל הארבור' לא נשען רק על פטריוטיות חגיגית: את הסרט ביים מייקל ביי והפיק ג'רי ברוקהיימר, שניהם מומחים בלהיטי קיץ ('הפריצה לאלקטרז', 'ארמגדון'), הוא הופק בתקציב ענק של 135 מיליון דולר, וחברת דיסני השקיעה עוד סכומים עצומים במסע הפרסום לסרט, שהוא מהגדולים ביותר שהיו מעולם. 5 מיליון דולר, למשל, הושקעו רק בהקרנת הבכורה החגיגית של הסרט, שנערכה על סיפון נושאת מטוסים אמריקנית בפרל הארבור עצמה.

אבל יותר מכל זה, 'פרל הארבור' הוא הסרט הראשון שמנסה, בלי בושה, לשחזר את הנוסחה של 'טיטאניק': מעל שלוש שעות של סיפור אהבה (שני חברים, אחד מהם בן אפלק, מתחרים על ליבה של אחות רחמניה שנראית כמו ליב טיילר, אבל היא לא) על רקע אסון היסטורי מפורסם. החצי הראשון של הסרט מוקדש לרומנטיקה ולאוירה התקופתית, החצי השני – לאפקטים מדהימים וספינות טובעות, וכך גם הגברים חובבי האקשן וגם בנות-זוגן חובבות הרומנטיקה אמורים לצאת מרוצים. תוסיפו לזה את הטריילר, שמכיל לפחות אפקט אחד מדהים באמת (הדרך מהמפציץ היפני לספינה האמריקנית, מנקודת הראות של הפצצה) – ואפשר להבין למה רבים ציפו שהוא יהיה הסרט הראשון שיגיע ל-100 מיליון דולר בסוף השבוע הראשון שלו.

וכמו בהפצצה מתוכננת היטב, הכל עבד בדיוק לפי התכניות, חוץ מפרט אחד שולי: 'פרל הארבור' הוא סרט גרוע. זאת, לפחות, אם מאמינים לרובם המכריע של המבקרים. חלקם גינו את הסרט על הניצול הציני של הארוע ההסטורי הטראומטי להפקת אקשן קייצי זול (בערך כמו לנסות למכור את 'כיפור' כלהיט אקשן לכל המשפחה), ואחרים רק קראו לו שטחי, משעמם ובעל דיאלוגים חלשים. אף אחד לא חולק על העובדה ש-40 הדקות שמראות את ההפצצה עצמה מכילות כמה מקטעי האפקטים המרהיבים שנראו אי פעם, אבל כדי להגיע אליהן צריך לחכות שעתיים.

הבעיה הקטנה הזאת היא כנראה מה שמנע מ'פרל הארבור' להיות הלהיט שובר השיאים שציפו ממנו להיות. הוא הכניס 75 מיליון דולר במשך סוף השבוע – זה בהחלט המון, אבל השיא לסוף שבוע אחד נשאר אצל 'פארק היורה 2' (הכנסות של 90 מיליון). אם מבצעים השוואה הוגנת (כלומר, מתייחסים רק לשלושת הימים הראשונים), 'פרל' לא הצליח אפילו לעקוף את הפתיחה של 'המומיה 2', בתחילת החודש (68 מיליון). בחור מצרי מתפורר ניצח את שיא הגאווה האמריקנית!? בושה. 'פרל הארבור' יגיע לארץ בעוד שבועיים.

במקום השני המאוד מאוד מכובד, 'שרק' עושה חיל. בשבוע שעבר הוא נכנס לשוק עם 42 מיליון דולר; בארבעת ימי סוף השבוע הנכחי הוא עלה ל-54 מיליון, תוך שהוא חוצה בדרך את קו 100 המיליון להכנסות כוללות. אם מתייחסים רק לשלושת הימים הראשונים, ההכנסות של 'שרק' היו זהות לאלו של השבוע שעבר – הישג עצום ונדיר, בעיקר כשמדובר בסכומים גבוהים כאלה.

סוף השבוע הארוך גם צימצם את הירידה בהכנסות של יתר הסרטים ברשימה. 'המומיה 2' עשה במשך ארבעת הימים סכום כמעט זהה לזה שהרוויח בשבוע שעבר, וסך כל הכנסותיו הגיעו ל-170 מיליון דולר, ובכך הוא עבר גם את הכנסותיו של 'המומיה' הראשון (155 מיליון) וגם את אלו של 'חניבעל' (165 מיליון), מה שהופך אותו באופן זמני ביותר לסרט המצליח ביותר של השנה.

'סיפורו של אביר' ו'עיני מלאך' ממשיכים לדשדש, ויכולים רק להסתכל מלמטה על 'שרק' ו'פרל'. 'יומנה של בריג'יט ג'ונס' ממשיך להיות הסרט היציב ביותר ברשימה. 'ממנטו' ממשיך להפיץ את עצמו מפה לאוזן, ועלה השבוע למקום השמיני (מסלול שממשיך להזכיר את 'נמר, דרקון') ו'ספיי קידס' בולט בהעדרו, אחרי שמונה שבועות ברשימה.

בשבוע הבא מגיעות הקומדיות, והשוק הולך ומתמלא: 'The Animal' עם רוב שניידר, ו-'What's the worst that could happen?' עם מארטין לורנס ודני דה ויטו, וגם המחזמר 'מולן רוז" עם ניקול קידמן מגיע לקהל הרחב. איזה סיכוי יש להם נגד טיטאניק 2 והענק הירוק? אם לא תצפו, לא תראו.


הרשימה המלאה: הסכומים מייצגים הערכה על הכנסת הסרט בסוף השבוע האחרון בארה"ב, במיליוני דולרים; הסכומים בסוגריים מייצגים את הכנסתו הכוללת של הסרט עד היום.

1. Pearl Harbor – 75.1 (75.1)
2. Shrek – 54.2 (110.7)
3. The Mummy Returns – 19.1 (170.7)
4. A Knight's Tale – 9.3 (44.5)
5. Angel Eyes – 6.3 (18.6)
6. Bridget Jones's Diary – 4.0 (62.2)
7. Along Came a Spider – 2.2 (70.7)
8. Memento – 1.8 (14.4)
9. Blow – 1.3 (51.6)
10. Driven – 1.2 (30.9)