דו"ח קופות שבורות – 28.10.2007

הגיע ליל כל הקדושים, ואתם יודעים מה זה אומר: מסור. אין דבר יותר קבוע היום מהמסור. כמו שבכל שבוע יש יום חמישי, ככה בשבוע האחרון של אוקטובר בכל שנה מגיע סרט חדש בסדרת 'המסור'. יהיה נוח יותר לכולם בשלב זה אם יחליפו את שמה של הסדרה למשהו יותר קליט, נגיד, 'האלווין'.

אין הרבה מה להגיד על 'המסור 4' והכנסותיו בקופות שלא אמרתי כבר על 'המסור 3'. בשלוש השנים האחרונות הכנסות סוף השבוע הראשון של סרטי הסדרה היו פחות או יותר זהות, אם כי השנה חלה ירידה קטנטנה: 'המסור 2' פתח עם 31.7 מיליון דולר, 'המסור 3' – 33.6 מיליון, והשבוע, 'המסור 4' עם 32.1 מיליון. גם אם הסרט הרביעי בסדרה ככל הנראה לא הופק בגרושים כמו כמה מהקודמים, הסדרה הזאת עדיין משתלמת מאוד. לפיכך, היה תמוה שיוצרי הסדרה סיימו את הסרט השלישי בסדרה באופן שנראה כאילו הוא סוגר את הסדרה באופן סופי כטרילוגיה. אבל אין מה לדאוג, בסרט הרביעי כבר מצאו דרך כלשהי להמשיך הלאה, לעוד שרשרת של עינויים ורציחות. יהיה מסור גם בשנה הבאה. וגם בזו שאחריה.

לא הרבה סרטי אימה הצליחו השנה, ובעיקר ז'אנר ה"פורנו עינויים" כמו שחובביו מאוד לא אוהבים כשקוראים לו (כללתי את הביטוי הזה כאן רק כדי לעצבן את איליי רות'). הז'אנר ספג מכת מוות, כשסרטים כמו 'הוסטל 2' נכשלו מסחרית לגמרי – אבל על 'המסור' זה לא משפיע. הקהל של 'המסור' נאמן עד כדי כך שאפילו לא היה צריך לספר לו מה קורה בסרט החדש: הפרסומות רק אמרו "יש מסור חדש", וזה הספיק. כל עוד יש עוד מלכודות מוות אכזריות וסאדיסטיות (ויש), הם ייצאו מרוצים. מבחינת המבקרים, הסדרה הולכת ומדרדרת: הסרטים הראשונים בסדרה עוד קיבלו ביקורות טובות ביחס לז'אנר, אבל על '4' נשמעו רק קטילות. בסרט הרביעי משתתפים רבים משחקני הסרטים הקודמים, ביניהם טובין בל, דוני וואלברג, שוני סמית ובאהאר סומך – רשימה שכוללת, כמו שחובבי הסדרה בוודאי כבר שמו לב, אנשים שחוסלו בסרטים הקודמים, ומופיעים כאן מן הסתם בפלאשבק, או בתפקיד אחיהם התאום. סרטי 'המסור' מגיעים לארץ תמיד באיחור היסטרי באופן קבוע. 'המסור 3', למשל, הגיע לארץ – או יותר נכון, להקרנות חצות בסינמה סיטי – רק לפני חודש. אז חכו ל'המסור 4', מתישהו לקראת ליל כל הקדושים של 2008.

'המסור' החדש היה הסרט הראשון מאז אמצע אוגוסט שפתח עם יותר מ-30 מיליון דולר, ואם מורידים אותו מהמשוואה, שאר הטבלה נראית אומללה בדיוק כמו בשבועות הקודמים. אילולא 'המסור', הסרט שהיה במקום הראשון השבוע היה 'Dan in Real Life', עם 12 מיליון דולר בלבד. הסרט (בעברית: 'החיים על פי דן') עוסק באב חד-הורי לשלוש בנות (סטיב קארל. האבא, לא הבנות) שמסתבך באופן רומקומי אופייני – הוא מתאהב בז'ולייט בינוש, שהיא החברה של אחיו, בזמן שהוא מנסה לייעץ לכל שאר העולם באמצעות טור שאלות ותשובות בעיתון. לא חומר מקורי מדי, גם המבקרים מסכימים, אבל הסרט משוחק טוב (כנראה שכשלא מדביקים על סטיב קארל זקן הוא בכל זאת יודע להיות מצחיק) וזה גורם לו להיות חביב. אולי בעקבות סדרת האכזבות של השבוע שעבר, מפיצי הסרט בארה"ב העדיפו להיזהר, והפיצו אותו באופן לא היסטרי (פחות מ-2000 בתי קולנוע). בהתחשב בזה, ה-12 מיליון שהכניס הם סכום סביר מאוד.

'30 יום של לילה' מאבד גובה במהירות, כצפוי מסרט אימה, ונמצא השבוע במקום השלישי, עם 6.7 מיליון דולר ואחרי ירידה של 58%; 'The Game Plan' הבלתי נלאה, הסרט הותיק בעשיריה, נמצא עדיין במקום הרביעי. 'מייקל קלייטון' ו'נראתה לאחרונה' הם הניצולים היחידים מבין סרטי האיכות (בשאיפה) של השבועות האחרונים, והם נמצאים במקומות השישי והשביעי, אחרי ירידות קטנות.

השבוע הבא צריך להיות מעניין, עם שני סרטים שמראים – אם אפשר להעז ולקוות – פוטנציאל בלוקבאסטרי: סרט האנימציה של ג'רי סיינפלד, 'Bee Movie', ואפוס הפשע של רידלי סקוט, 'אמריקן גנגסטר', שמאוד ישתדל להיות 'השתולים' של השנה. ובנוסף, גם 'Martian Child' ('עולם משלו') עם ג'ון קיוזאק.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Saw IV – 32.1 (32.1)
2. Dan in Real Life – 12.1 (12.1)
3. 30 Days of Night – 6.7 (27.3)
4. The Game Plan – 6.3 (77.1)
5. Why Did I Get Married? – 5.7 (47.3)
6. Michael Clayton – 5.0 (28.8)
7. Gone Baby Gone – 3.9 (11.3)
8. The Comebacks – 3.4 (10.0)
9. We Own the Night – 3.4 (25.1)
10. The Nightmare Before Christmas 3D – 3.3 (10.0)