דו"ח קופות שבורות – 2.12.2008

קודם כל, הבהרה: בגלל חג ההודיה, סוף השבוע התחיל בעצם ביום רביעי, והסרטים החדשים נהנו מיומיים בונוס של הכנסות סופ"שיות, אבל לצורך הטבלה אנחנו עדיין מתייחסים להכנסות הסרטים בין יום שישי לראשון.

כמה דברים מעניינים קרו השבוע בקופות, אבל המקום הראשון הוא לא אחד מהם. אל המקום הזה הגיעה קומדית-כריסטמס (כן, קומדיות-כריסטמס יוצאות בת'נקסגיבינג. ככה זה) בשם 'Four Christmases', עם וינס ווהן וריס ווית'רספון. הסרט הכניס 32 מיליון בשלושת ימי הסופ"ש, ו-47 מיליון אם סופרים גם את היומיים שלפניו. וזה בכלל לא מעט. הסרט עצמו לא נשמע מעניין: ריס ווינס הם זוג, לכל אחד מהם שני הורים גרושים, ולהביא את כולם לשולחן אחד בערב החג לא בא בחשבון, ולכן הם יוצאים למסע דילוגים כדי לבקר את אבא שלו, אבא שלה, אמא שלו ואמא שלה (בינהם רוברט דובאל, סיסי ספייסק וג'ון ווייט, לאו דווקא בהתאמה) באותו יום חג. למרות כל השחקנים המכובדים שנדחסו לסרט, המבקרים לא התרשמו ממנו בכלל. יש אמנם הרבה שחקנים טובים, אבל הם מתבזבזים על הומור נמוך ולא מוצלח. הבמאי, סת' גורדון, עשה את הסרט התעודי המעולה 'The King of Kong'. זה כנראה הטריק החדש – במקום לייבא במאים מבטיחים מחו"ל כדי שיעשו סרטים דלוחים וזניחים, עכשיו הוליווד מביאה אותם מעולם הסרטים התיעודיים.

במקומות השני והשלישי נמצאים שני סרטים שיצאו בשבוע שעבר, צמוד מאוד זה לזה. 'דמדומים' ו'בולט' השיגו השבוע סכום כמעט זהה ('בולט', למעשה, מוביל במעט) – וזה די מדהים בהתחשב בזה שבשבוע שעבר אחד מהם הכניס כמעט פי שלושה מהשני. הסיבה למצב המוזר הזה היא ש'דמדומים' נפל חזק (כצפוי) – ירידה של 62% מהשבוע שעבר. והירידה של 'בולט'? אז זהו, שלא היתה כזו. הכנסות הסרט נשארו בדיוק כפי שהיו בשבוע שעבר, או, אם לדקדק, למעשה עלו ב-1.4% – וזה למרות שבמספר הקולנועים בהם הוא הוצג לא חל שינוי משמעותי. הסרט גם עלה בטבלה, מהמקום השלישי לשני, בעוד 'דמדומים' יורד מהמקום הראשון לשלישי. עליה בהכנסות סרט בסוף השבוע השני שלו היא לא עניין לגמרי חסר תקדים, בפרט כשסוף השבוע השני נופל על חג. אבל אם מוציאים את כריסטמס מהמשוואה, זה מאוד מאוד נדיר ומעיד על סרט שמתחבר לקהל ממש טוב (סרט האנימציה הקודם שעשה את זה היה 'שרק' הראשון). במקרה הזה, יכול להיות שזה היה, שוב, יותר בגלל הערפדים מאשר מכל סיבה אחרת: בשבוע שעבר טירוף 'דמדומים' השתולל, ועכשיו כשהוא עבר, הילדים ובני משפחותיהם משלימים את הפערים. איך שלא יהיה, הסרט המאכזב של השבוע שעבר הוא סיפור ההצלחה של השבוע – וכיוון שכריסטמס עוד לפנינו, בדיסני צריכים להיות מרוצים מהכלב החדש שלהם.

באז לורמן ('מולין רוז") צריך לקוות שמה שקרה ל'בולט' יכול לקרות פעמיים, כי 'אוסטרליה' שלו במצב לא כל כך מזהיר. הרבה דובר על הסרט בזמן ההפקה הארוכה שלו: זהו הסרט האוסטרלי היקר ביותר אי פעם (130 מיליון דולר. אמריקאי), בכיכובם של ניקול קידמן ויו ג'קמן, מין "חלף עם הרוח" אוסטרלי. הוא נמשך שעתיים ושלושת רבעי של מלחמת עולם, נופים ורומנטיקה. כשסרטים כאלה עובדים בקופות, הם ממש ממש עובדים ('טיטניק', למשל). אבל בדרך כלל הם לא. 'אוסטרליה' הכניס רק 15 מיליון דולר בסופ"ש (20 מיליון בחמישה ימים). בהנחה שלא יקרה לו נס בשבועות הבאים, לא מאמריקה תבוא הישועה לסרט הזה. יש לקוות שההכנסות באוסטרליה יהיו טובות יותר. המבקרים חלוקים בדעתם בקשר לסרט. התחושה הכללית היא שבסרט המאוד יפה ורומנטי ומצולם נפלא הזה כבר היינו.

עוד סרט חדש ברשימה הוא 'המשלח 3', השלישי בסדרת סרטי האקשן הדביליים והחביבים עם ג'ייסון סטטהאם. הבמאי של שני הסרטים הראשונים, לואי לטרייה, פרש כדי לעשות את 'הענק הירוק', והפקיד את הסרט בידי מישהו בעל השם היומרני "אוליביה מגאטון". לא הייתי בוטח במישהו שקורא לעצמו מגאטון, ואכן, המבקרים מדווחים על ירידה מסוימת ברמת האנרגיה מהסרטים הקודמים. 'המשלח' תמיד היתה סדרה שידעה את מקומה, לא בראש רשימת שוברי הקופות אלא בצד. הסרט הכניס 12 מיליון דולר בשלושת ימי סוף השבוע – מקום סביר באמצע בין הפתיחה של הסרט הראשון בסדרה (9 מיליון) והשני (16 מיליון).

עוד סרט שהכנסותיו עלו בסופ"ש הזה במעט הוא 'הנער בפיג'מת הפסים', שבמקום התשיעי – אבל זו לא חוכמה, הוא עשה את זה עם עלייה גדולה במספר הקולנועים בהם הוא מוצג. 'נער החידות ממומביי' התרחב גם הוא במעט, ועדיין מפוצץ אולמות (סך כל ההכנסות שלו הגיע ל-3.5 מיליון דולר, מבלי שיוצג ביותר מ-50 קולנועים באף נקודה). אבל הוא נשאר מחוץ לעשיריה לאחר שלמקום העשירי נדחף 'מילק', עוד סרט שהוא כנראה אחד מהמתמודדים הרציניים על האוסקר השנה – ובדיוק כמו 'מומביי', מוצג באולמות ספורים אך גדושים. 36 אולמות הביאו לו 1.4 מיליון דולר. 'מילק', שביים גאס ואן סאנט, הוא סיפורו האמיתי של הארווי מילק, ההומוסקסואל המוצהר הראשון שרץ למשרה ציבורית בארה"ב. אין צורך לומר, ובכל זאת נאמר שוב – הביקורת מהללת. שון פן, בתפקיד איש החלב, נחשב למועמד בטוח לאוסקר השחקן הטוב ביותר, ואומרים שגם לג'יימס פרנקו יש סיכוי לא רע להגיע למועמדות לשחקן המשנה. בנוסף לכל, הנושא חזר להיות אקטואלי אחרי ש"הצעה 8" האוסרת על נישואין חד-מיניים בקליפורניה עלתה לכותרות באמריקה.

השבוע יצא בארה"ב בהפצה מוגבלת גם הסרט הישראלי 'הסודות' של אבי נשר, אבל נכון לכרגע עדיין אין נתונים בקשר להכנסות שלו, שהיו כנראה זניחות.

בשבוע הבא – לא הרבה: ייצא ההמשך/ריבוט/ווטאבר של 'המעניש', 'Punisher: War Zone'.


הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.

1. Four Christmases – 31.7 (46.7)
2. Bolt – 26.6 (66.9)
3. Twilight – 26.4 (119.7)
4. Quantum of Solace – 19.5 (142.1)
5. Australia – 14.8 (20.0)
6. Madagascar: Escape 2 Africa – 14.5 (159.5)
7. Transporter 3 – 12.3 (18.5)
8. Role Models – 5.3 (57.9)
9. The Boy in the Striped Pajamas – 1.7 (5.2)
10. Milk 1.4 (1.9)