אולי זה אובאמה, אולי האמריקאים במצב רוח מרומם במיוחד בגלל ההשבעה הצפויה. קלוש לחלוטין, אני יודע, אבל אין לי שום הסבר אחר להציע לכך שחודש ינואר הזה שונה מכל חודשי ינואר שקדמו לו. אחרי הכל, זה לא שלכולם פתאום יש הרבה כסף ללכת לסרטים.
העובדות היבשות הן שמסיבה כלשהי, בקופות הקולנועים האמריקאיים זה חודש ינואר הכי טוב ever, בלי תחרות. בסיכום הכנסות כל הסרטים, שלושת סופי השבוע האחרונים הם שלושה מבין ארבעת סופי השבוע הגדולים ביותר בתולדות חודש ינואר. החודש הזה, האומלל בדרך כלל, מתנהג כמו עונת בלוקבאסטרים חדשה. או אולי זה לא השבועות ולא החודש, אלא שנת 2009 כולה שהחליטה פתאום להיות שנת שיא קופתית? נחכה ונראה.
אם המקום הראשון של השבוע שעבר היה מפתיע, השבוע המצב לא שונה. במקום הראשון נמצא 'Paul Blart: Mall Cop', בכיכובו של קווין ג'יימס. ואם עד הרגע לא שמעתם על הסרט הזה – ברוכים הבאים למועדון. הסרט הוא קומדיה עממית על שוטר לא מוכשר שמוצא את עצמו במצב מת-לחיות בזמן שוד בקניון, וככל הנראה מקבל הרבה מכות בפרצוף או בביצים בדרך. קווין ג'יימס זה ההוא שהופיע ליד וויל סמית ב'היצ", והיה זה שהוא לא אדם סנדלר ב'צ'אק ולארי', שלא להזכיר הופעה ארוכת שנים בטלוויזיה ב'מלך השכונה'. אבל אף אחד לא שיער שהוא כוכב קולנוע שיכול להביא 30 מיליון דולר.
גם המקום הראשון של השבוע שעבר, 'גראן טורינו' של קלינט איסטווד, לא מפגר מאחור. הוא הכניס 22 מיליון דולר בסוף השבוע – ירידה קטנה במיוחד של 25% מהשבוע שעבר. אילולא ההצלחה המפתיעה של 'פול בלארט', הוא אפילו היה שומר על המקום הראשון. 'גראן טורינו' הקטן ונטול הפרסים הכניס כבר 73 מיליון דולר בסך הכל, וככל הנראה הוא עומד לעקוף את 'מיליון דולר בייבי' ו'בלתי נסלח' עטורי האוסקרים, ולהפוך לסרט המצליח ביותר של קלינט איסטווד.
ושוב, כמו בשבוע שעבר, היה מאבק קשה בין שני סרטים חדשים בתחום של העשרים וטיפה מיליון דולר. הזוכה בו, בהפרש קטן, הוא 'בלאדי ואלנטיין 3D' – סרט האימה הראשון שמוקרן בתלת-מימד דיגיטלי, שעד היום הוקדש כמעט אך ורק לסרטי אנימציה ושאר חוויות לכל המשפחה. הגיוני מאוד – ממילא פורמט התלת-מימד יעיל במיוחד בהבהלת הקהל בכך שזורקים עליו דברים, אז למה לא לנצל את זה כדי לזרוק עליו סכינים ולגרום לו לצרוח עד עמקי נשמתו? נראה שזה עבד: 22 מיליון דולר הם די הרבה בשביל פתיחה של סרט אימה, גם אם זה לא סכום חריג ('The Unborn' מהשבוע שעבר פתח עם 19 מיליון). פרט לגימיק התלת מימדי, הסרט הזה (שהוא כמובן רימייק של סרט אימה עתיק) לא מתחכם ולא מתוחכם. הוא מספר על רוצח פסיכופט שהורג בני נוער, כמו בימים הטובים, ויש הרבה דם משפריץ (בתלת מימד!!) ועירום (בתלת מימד!!!). אבל דווקא חוסר היומרה הזה עובד לטובתו, והוא מקבל ביקורות אוהדות יחסית לז'אנר ממבקרים שמבינים ונהנים מהרטרו לסרטי הסלאשר הטפשיים של שנות השמונים. הגימיק התלת מימדי היה גם מספיק כדי לגרום לסרט לעשות את מה שמעט מאוד סרטי אימה עושים, ולהגיע להקרנות בארץ. אם גם אתם רוצים להיבהל בתלת מימד, תוכלו לעשות את זה ב-12 בפברואר.
טיפה מתחתיו נמצא 'Notorious', סרט ביוגרפי על הראפר נוטוריוס ביג, שכדרכם של ראפרים שלא הופכים לכוכבי קולנוע מת בגיל צעיר, וקורות חייו נשמעות דומות מאוד לעלייתו ולנפילתו של כל זמר אחר. ובכל זאת, ביוגרפיות כאלה נוטות להתקבל באהדה, והסרט הזה לא שונה. 'נוטוריוס' פונה לקהל מאוד ספציפי (ושחור) ולכן הופץ במספר קטן של קולנועים ביחס לסרטים שסביבו – 1,600 קולנועים – אבל הצליח להגיע לאן שהגיע בזכות ממוצע ההכנסות לאולם הגבוה ביותר בעשיריה.
סרט חדש אחר הוא 'בית מלון לכלבים', שהגיע רק למקום החמישי, עם 17 מיליון דולר, וזה רגע אחרי שקומדית כלבים אחרת, 'מארלי ואני', הגיעה להצלחה גדולה במידה חשודה. מדובר בסרט ילדים עם אמה "האחיינית של ג'וליה" רוברטס, בו היא וחברה משכנים בסודיות את כל כלבי השכונה בבית מלון נטוש. בהתאם למגמה הרווחת החודש הזה, הוא לא נחשב לגרוע אלא לבסדר, נוסחתי, לא חדשני וסביר.
'הסיפור המופלא של בנג'מין באטן' ו'סיפורים לפני השינה' עברו שניהם את קו 100 המיליון בהכנסות כוללות וניצלו את ההזדמנות כדי לנטוש את העשיריה בחן. במקומם, 'נער החידות ממומביי' חזר למקום העשירי, ו'התנגדות' – עם ג'יימס בונד בתפקיד הפרטיזן טוביה – מגיע להפצה רחבה ונכנס למקום השמיני.
בפינת הואלס, הכל כרגיל – הסרט סוגר חודש של הפצה מאוד מצומצמת אבל מכובדת, והוא הגיע כבר להכנסות של חצי מיליון דולר בארה"ב מבלי שאי פעם הוקרן ביותר מעשרה בתי קולנוע. ביום חמישי יתפרסמו המועמדויות לאוסקר, ואם 'באשיר' יקבל, כצפוי, מועמדות או שתיים, אולי זה יעודד את מפיציו להרחיב את ההפצה שלו.
בשבוע הבא: הפריקוול שאף אחד לא ביקש ל'מלחמת האופל', פנטזיה לילדים ב'לב דיו', הפצות רחבות לסרטי האוסקר 'פרוסט/ניקסון' ו'חלון פנורמי', וגם 'האביר האפל' יחזור להקרנה מצומצמת לקראת האוסקר, כאילו שעדיין לא הרוויח מספיק.
הרשימה המלאה: המספרים מייצגים את הכנסותיו של הסרט במהלך שלושת ימי סוף השבוע (שישי-ראשון) בארה"ב, במיליוני דולרים. המספרים בסוגריים מייצגים את הכנסותיו הכוללות של הסרט עד היום, במיליוני דולרים.
למה יש יותר צופים
באופן כללי קולנוע נחשב לחסין מיתון.
כלומר אנשים שבשנה שעברה היו יוצאים למסעדה טובה וקונים כוס יין עכשיו הולכים למסעדה פחות טובה ומוותרים על היין.
ואנשים שהיו יוצאים למסעדה עכשיו יוצאים לסרט במקום.
זה הוכח בתקופות שפל קודמות?
אני זוכר שקראתי משהו על זה
שקולנוע נותן שעתיים של בריחה מהמציאות ולכן הוא פופולרי גם בעיתות משבר.
מצד שני, יכול להיות שזה התייחס לקולנועים של פעם, שגם באופן יחסי היו יותר זולים על יותר שעות של אסקפיזם.
כשאני מובטל
אני הולך להרבה סרטים :)
זה הוכח בתקופות שפל קודמות?
בשפל הכלכלי הגדול של 1929 תעשיית הקולנוע צמחה מכיוון שאיפשרה לציבור האמריקאי לברוח מהמציאות הקשה.
האביר האפל
טוב, ברור שהם צריכים עוד כסף. יש להם (לפי מוג'ו) סכום לא עגול בצורה מאוד מתסכלת – 997 מיליון.
זה כמו לקבל 799 בפסיכומטרי.
אין ספק שזה הפרויקט המעניין ביותר כבר שנים(טרנטינו מוכרח להתמודד עם אתגר שכזה). ברצינות. רק חשבו על כך: רצח ורוצח. המון דם. ציצים.
עכשיו הכפילו הכל פי שלושה. מעולה!
למעשה צריך להכפיל אותו רק באחד וחצי
כי כל סרט רגיל מוקרן בשני מימדים.
וואלה..
אבל, הבנת למה אני מתכוון.
פי שלושה וחלקי שניים
אני הייתי שמחה דווקא לראות רצח וציצים בחד מימד.
(הו, שטוחלנדיה, או איך שלא קראו לספר הגאוני ההוא).
דווקא יש משהו שירד בכמותו בחודש הזה
כמות התגובות לדוחק"וים..
מסביבות ה100 תגובות לדוחק"ו ירדנו ל34 ו10.
הא.
אני אגיד את מה שכולם רוצים לומר.
זה בגלל שנעלמתי לאחרונה.
מה הפלא?
אין כמעט סרטים שווי-צפייה בנמצא בזמן האחרון וגם אם מוצאים, מדובר בסרטים פחות ידועים ובכלל פחות "מיינסטרימים".
רציתי להגיב בדו"חקו הזה לפני, אך לא היה לי על מה. הסרטים די גנריים והסכומים די "חורפיים" באופיים (חוץ מהשבוע אולי), אז זה רק טבעי שפחות תגובות ייכתבו ופחות דיונים יתפתחו.
אולי אפשר רק לתלות תקוותינו באוף-טופיקים מעניינים ופורים…
אני חושב שזה רק מצביע על מצב נורמלי.
רד, התסבר אוזניננו בסטטיסטיקות של תגובות משנים שעברו באותו החודש בכדי לתמוך או לסתור את דעתי?
סטטיסטיקה אין לי
(אבל קל למצוא, למי שמתעניין). אבל זה נכון – סכום ההכנסות של 'פול בראט, שוטר קניון', גם אם הוא גדול מהצפוי, לא מעניין פה הרבה אנשים, ואין הרבה מה לדבר על זה.
אבל ממתי כמות התגובות קשורה לסופ''ש עצמו?
התגובות הראשונות, כן, דנות אולי בהכנסות של הסרטים, אבל אז רק מתפתחים דיונים רבים הכוללים עשרות תגובות שאין להם קשר לדו"ח עצמו. אין לי אומנם הסבר אחר לתופעה הזו (התגובות בחודש ינואר מעטות), אבל, באופן אישי, אני לא חושב שיש קשר בין זה להכנסות.
פחות עניין בסרטים בדוח''קו = פחות תגובות בדוח''קו.
לא מאוד מסובך.
כן, את זה הבנתי.
פשוט אמרתי, שלמאות התגובות הנשפכות בדו"ח מדי שבוע אין קשר לסרטים שברשימה. אם בכל זאת ארצה להעלות טיעון, אז אולי בשבועות מוצליחם יותר, המגיבים מתעודדים לכתוב יותר (גם אם אין לזה קשר לסרטים).
זה כי אף אחד
לא קילל את האמא של מישהו.
כשאני רואה "10 תגובות" ולאחר זמן זה גודל ל-70, 134, 259 זו התגובה הראשונית שלי ולאחר שאני נכנס אני רואה שבאמת התפתח דיון סוער (פול ורהובן הוא במאי גאון!) או ששוב מיקה מנסה להסביר את עצמה
זה בגלל סוף הסמסטר!
זה רק אני, או שזה היה סמסטר קשה במיוחד השנה?
באיזו שעה בערך, לפי שעון ישראל
אמורים להכריז מחר על המועמדים לאוסקר?
תודה מראש.
כתבה מספר 4837
הכרזת המועמדים בלייב ברשת. וואלה.
http://e.walla.co.il/?w=///12/@@/live
*מן הסתם ייתכן שזה יהיה בדיליי של כמה שניות.
או דקות.
בטלויזיה
ערוץ אחד שהודיע על שידור ישיר של הכרזת המועמדויות, הוא ערוץ החדשות דובר האנגלית France24.
הו, סוף סוף תשובה לשאלה המתבקשת.
שנה שעברה ידעו יום לפני באיזה ערוץ ישודרו המועמדים.
יש סיכוי שגם בערוצי חדשות אחרים
זה לא מופיע בלוח המשדרים, אבל סביר להניח שגם אחד הבריטיים ישדר את ההכרזה.
אכן
אני צופה בזה עכשיו בBBC World News.
ואלס עם באשיר מועמד לפרס הסרט בשפה זרה
ואלס עם באשיר מועמד לפרס הסרט בשפה זרה
והאביר האפל לא מועמד לאוסקר!!!
ידעתי!!! בוההההה!
אני עכשיו אשב לי ואראה פאנבויס משתגעים להנאתי.
ואלס עם באשיר מועמד לפרס הסרט בשפה זרה
חלאס כבר. אנשים שמתנהגים ככה יותר גרועים בהרבה מפאן בויס. בעוד שלפאן בויס לרוב יש סיבה טובה ומוצדקת מדוע הם אוהבים משהו, ה'הייט בויס' שונאים דבר מוערץ בלי שום סיבה נראית לעין.
כבר היו לנו מספיק דיונים על זה, לא כן?
היי, היי, עד כאן.
יש הבדל ניכר בין להיות הייט-בויז לבין ליהנות עד הגג ממראה הפאן-בויז הרצים אמוק בשדות חמניות ולא יודעים את נפשם. האחד הוא פתטי, השני הוא ספורט מהולל ועתיק יומין.
היי, היי, עד כאן.
תודה על הבהרת דבריי.
להבהרה: האביר האפל – אחלה של סרט שעלה לי 35 שקל.
לראות פאנבויז, לא משנה של איזה סרט, חוטפים ג'ננה – priceless.
ואלס עם קישון.
מבקרי הקולנוע של ידיעות (רוה וסתיו. וגם יהודה נוריאל) דירגו, בפעם המי סופר כמה, רשימה של 20 הסרטים הגדולים בתולדות הקולנוע המקומי.
כן, כל החשודים המיידים נמצאים ברשימה, אבל את הפסגה תפס דווקא 'השוטר אזולאי', הפחות טוב מבין השלושה המוכרים יותר של קישון, לדעתי. 'ואלס עם באשיר' במקום השני, מיד אחריו עוד סרט אנטי-מלחמתי ('אוונטי פופולו').
שאר הרשימה:
עוד שניים של קישון ('תעלת בלאומילך' במקום ה-5 ו'סאלח שבתי' ב-18), שלושה סרטים של אורי זוהר ('עיניים גדולות' ב-7, 'חור בלבנה' ב-11 ו'מציצים' ב-13), שניים של דיין ('אגפא' ב-6 ו'חלפון' ב-12), שניים של גביזון ('חולה אהבה בשיכון ג" ב-15 ו'האסונות של נינה' ב-17), שני סרטים של במאים שנויים במחלוקת ('חתונה מאוחרת' ב-*4* ו'כיפור' ב-19), 'הלהקה' (9), 'בופור' (10), 'ביקור התזמורת' (14), 'בלוז לחופש הגדול' (16), 'מתחת לאף' (20) וחור אחד גדול בהשכלה הקולנועית שלי – 'לאן נעלם דניאל וקס' במקום ה-8.
אף פעם לא הייתי חובב גדול של קולנוע ישראלי
אבל ראיתי בכל זאת 11 מתוך העשרים שזה לא רע.
מה שלא ברור לי, זה לאן בדיוק נעלם "זעם ותהילה".
ואיפה ''כנפיים שבורות''?
ואיפה ''יומן''
הרשימות האלו תמיד בלתי אפשריות ובלתי הגיוניות.
ואיפה ''קלרה הקדושה''?
סרט מכונן של דור שלם, רבאק.
וואלה?
אני מאוד מחבב את 'קלרה הקדושה', אבל לא ידעתי שהוא כונן מישהו.
לגמרי במקרה ערכתי לאחרונה מדגם קטן בקרב בני גילי.
תתפלא.
כונן, כונן
ומה בין ה''הלהקה'' לסרט טוב?
אוסף של אפיזודות ועלילות נפרדות ששזורות יחדיו באופן רפוי.
האמת
שהרשימה הזו דווקא נותנת כבוד (שמגיע) לקולנוע הישראלי החדש, והרבה יותר מעודכנת ומעניינת מרשימות אחרות מסוגה (אולי בזכות רוה). לי אישית חסרים (בנוסף לכנפיים שבורות וקלה הקדושה שהוזכרו כבר) גם 'שחור' של הספרי ו'שורו' של גביזון, אבל הרשימה בהחלט מרשימה.
עדכוני תאריכים לקיץ
'2012' של רולנד אמריך עזב את הקיץ והיגר לנובמבר. תאריך הפצה קצת משונה בשביל מה שנראה כמו סרט קיץ לכל דבר, ואף אחד לא יחשוד שיש פה מתחרה אוסקרי.
'ברונו' של סשה ברון כהן עוזב את חודש מאי המאוד מאוד מאוד צפוף ועובר ליולי הצפוף טיפה פחות. כתוצאה מכך מאי נראה טיפה יותר שפוי, עם "רק" שישה בלוקבאסטרים ענקיים בפוטנציה (וולברין, סטאר טרק, מלאכים ושדים, שליחות קטלנית 4, לילה מוטרף במוזיאון 2, למעלה). אני לא אתפלא אם בקרוב יוכרז על עוד סרט שבורח מפקק התנועה הזה.
היתה לי תחושה שטום הנקס ירים כמה טלפונים
וידאג שברונו יסתלק לו מהסופ"ש.
רק שלא ייגעו לי באווטאר
בנוגע לסרט ''ספק''.
למקרה שאין ביקורת: תצפו! סרט מצוין שמשוחק נהדר. מריל סטריפ מרשימה, ויולה דייוויס (השחורה) מרגשת ואיימי אדמס חמודה שם בטירוף. לא, פיליפ, לא שכחתי אותך: גם הוא מצוין. כול פרודה מתוך האוסקר הפוטנציאלי שעלול ללכת אליו ראויה לו. רוצו לראות.
סרט מצוין עם תצוגת משחק מהמרשימות ביותר השנה.
מש"א לחלוטין.
וגם מה, בא לי לראות את ההצגה עכשיו.